Alsóörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 16.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2023. évi költségvetéséről

Hatályos: 2023. 02. 17- 2024. 02. 22

Alsóörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 16.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2023. évi költségvetéséről

2023.02.17.

Alsóörs Község Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott hatáskörében, a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Lovas Község Önkormányzatának véleménye kikérésével a következőket rendeli el:

1. § A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat Képviselő-testületére, Alsóörs Község Önkormányzatára, az Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatalra, az Alsóörsi Településműködtetési és Községgazdálkodási Szervezetre, a Napraforgó Óvoda és Bölcsődére.

2. § (1) A rendelet meghatározza az Önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatok ellátásához szükséges rendes és rendkívüli bevételeket, kiadásokat, figyelemmel a költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, a foglalkoztatottak létszámára, továbbá a 2023. évi gazdálkodás főbb szabályait.

(2) Alsóörs Község Önkormányzat Képviselő-testülete irányítása alá tartozó költségvetési szerveknek takarékos és hatékony gazdálkodást kell folytatniuk.

(3) A (2) bekezdésben foglaltak végrehajtását az önkormányzat Képviselő-testülete, polgármestere, jegyzője - a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett - belső ellenőrzések, valamint az intézmények vezetőinek általános és eseti jellegű beszámoltatása révén ellenőrzi.

3. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat, az Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal és az intézmények együttes 2023. évi költségvetésének bevételi főösszegét 1.549.762.815 forint, kiadási főösszegét 1.549.762.815 forintban állapítja meg. A költségvetési hiány összege 0 forint.

(2) A főösszegen belül a költségvetési keretösszegek az 1. melléklet és az alábbiak szerint alakulnak:

a) Alsóörs Község Önkormányzata 817.987.921 Ft

b) Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal 119.002.884 Ft

c) Alsóörsi Településműködtetési és Községgazdálkodási Szervezet 401.126.060 Ft

d) Napraforgó Óvoda és Bölcsőde 211.645.950 Ft

Az intézmények tervezett kiadásaihoz a fedezetet – saját bevételeiken túl – az Önkormányzat biztosítja.

4. § Az Önkormányzat költségvetési hiányt nem tervez a 2023. évben, hitelállománya nincs.

5. § Az Önkormányzat helyi adó bevételeit a 2. melléklet tartalmazza.

6. § Az Önkormányzat támogatásértékű bevételeinek részletezését a 3. melléklet tartalmazza.

7. § Az Önkormányzat költségvetési támogatását a 4. melléklet tartalmazza

8. § Az Önkormányzat EU-s projektjeit, azok jelenlegi állását az 5. melléklet tartalmazza.

9. § A beruházásokat és felújításokat a 6. melléklet tartalmazza.

10. § Az Önkormányzat civil szervezeteknek, alapítványoknak, egyesületeknek, egyéb nonprofit szervezeteknek, nyújtott pénzeszköz átadásait a 7. melléklet tartalmazza. A pénzeszköz átadás keretösszege az előző évekhez hasonlóan, biztosítja a helyi szervezetek településen végzett munkájának támogatását.

11. § Az Önkormányzat szociális jellegű kiadásait a 8. melléklet tartalmazza. Ezen kiadások tartalmazzák a törvény által szabályozott, illetve önkormányzati rendelet által meghatározott szociális kiadásokat.

12. § (1) Az Önkormányzat és intézményei várható 2023. évi létszámszükségletét a 9. melléklet tartalmazza. Alsóörs Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat és az intézmények korrigált költségvetési létszámkeretét 62 főben állapítja meg, mely nem tartalmaz közfoglalkoztatott dolgozói létszámot.

(2) A Képviselőtestület az Önkormányzat és az intézmények létszámkeretét mindösszesen 62 főben, az alábbiak szerint határozza meg:

a) Alsóörs Község Önkormányzata: 5 fő

b) Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal: 14 fő

c) Alsóörsi Településműködtetési és Községgazdálkodási Szervezet: 25 fő

d) Napraforgó Óvoda és Bölcsőde: 18 fő

13. § Az Önkormányzat és intézményei közvetett támogatásait a 10. melléklet tartalmazza.

14. § Az Önkormányzat és intézményei összesített költségvetési mérlegét a 11. melléklet tartalmazza.

15. § Az Önkormányzat és intézményei előirányzat-felhasználási tervét a 12. melléklet tartalmazza.

16. § Alsóörs Község Önkormányzat Képviselő-testülete az általános működési tartalék összegét 81.561.571 forintban határozza meg. Az általános tartalék felhasználásáról a Képviselő-testület dönt. A tartalék terhére hozott döntések alapján a Képviselő-testület negyedévenként, de legkésőbb a 2023. évi költségvetési beszámoló elkészítésének határ idejéig, 2023. december 31-i hatállyal dönt a költségvetés rendeletének módosításáról.

17. § Az Önkormányzat 2023-ban és az azt követő három évben a Stabilitás törvény szerinti adósságot keletkeztető ügyletet nem tervez.

18. § Az Önkormányzatnak többéves kihatással járó kötelezettsége nincs.

19. § . (1) Alsóörs Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat, az Alsóörsi Településműködtetési és Községgazdálkodási Szervezet, valamint a Napraforgó Óvoda és Bölcsőde folyamatos munkaviszonnyal rendelkező dolgozóinak – kivételt képeznek a közfoglalkoztatás keretében dolgozók – részére biztosított cafeteria juttatás mértékét – bruttó 200.000 Ft/fő/év összegben állapítja meg. A juttatás éves összege biztosít fedezetet a hozzá kapcsolódó, a juttatást teljesítő munkáltatót terhelő közterhek megfizetésére is.

(2) A juttatás kifizetése a dolgozó választása szerint vagy a kedvezőbb adózású SZÉP kártyára, vagy bérként adózó pénzjuttatás formájában történik egy összegben, legkésőbb június 30-ig. Erről a dolgozónak legkésőbb április 30-ig írásban nyilatkoznia kell.

(3) Az idénydolgozók esetében a juttatás kifizetésének teljesítése a munkában töltött utolsó hónapban történik, egy összegben.

(4) Az Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői részére kifizethető cafetéria juttatás a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény rendelkezései alapján kizárólag SZÉP kártyára történik. A cafetéria összege megegyezik az érvényben lévő köztisztviselői illetményalap ötszörösével. A kifizetésre egy összegben, legkésőbb június 30-ig kerül sor.

(5) Alsóörs Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat, az Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal, az Alsóörsi Településműködtetési és Községgazdálkodási Szervezet, valamint a Napraforgó Óvoda és Bölcsőde dolgozóinak – kivételt képeznek a közfoglalkoztatás, illetve idénymunka keretében dolgozók – részére biztosított folyószámla költségtérítés mértékét – bruttó 1.000 Ft/fő/hó összegben állapítja meg.

(6) Nem jogosult a fenti juttatásokra a tartós külszolgálaton lévő munkavállaló azon időtartam vonatkozásában, amikor illetményre nem jogosult, feltéve, hogy a távollét időtartama meghaladja a harminc napot. A harminc napot meghaladó távollét esetében a munkavállalót a távollét első napjától kezdve nem illeti meg a juttatás. A távollétek időtartamát - a jogosultság szempontjából - nem lehet összeszámítani.

(7) Amennyiben a munkavállaló év közben megszakítja munkaviszonyát, a juttatások időarányosan illetik meg. Azon juttatás-elemet, melyre nem jogosult a munkavállaló, készpénzben az intézmény pénztárába vissza kell fizetnie. A munkaviszonyával kapcsolatos elszámoló lapon feltüntetésre kerül az őt megillető, kifizetett összeg, illetve a visszafizetés ténye is.

(8) Részmunkaidős munkavállalót munkaideje arányában illeti meg a juttatás.

(9) Felmentési idejét töltő munkavállalót a felmentési idejére is megilleti a juttatás.

(10) Az Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal közszolgálati dolgozói részére biztosított cafetéria juttatás, illetve folyószámla költségtérítés kifizetésének részletes feltételeit a közszolgálati szabályzat tartalmazza.

(11) Alsóörs Község Önkormányzat polgármestere cafetéria juttatásának igénybevételére, elszámolására és visszatérítésére az Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal Közszolgálati Szabályzatában foglaltakat kell alkalmazni. A polgármester részére adható folyószámla költségtérítés mértéke 1.000 Ft/hó.

(12) A juttatásokra a forrást a Képviselő-testület a költségvetésben biztosítja.

20. § (1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(2) A költségvetési szerv költségvetésének végrehajtásáért az irányító szerv közjogi felelősséggel tartozik.

(3) Az Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal költségvetésének végrehajtásáért a jegyző a felelős. Felelőssége nem érinti a költségvetési szervek vezetőinek felelősségét. A költségvetési szervek (Alsóörsi Településműködtetési és Községgazdálkodási Szervezet, Napraforgó Óvoda és Bölcsőde) költségvetésének végrehajtásáért az intézményvezetők felelősek.

(4) Az önkormányzat és szervei gazdálkodásának szabályosságát a jegyző éves költségvetési ellenőrzési terv alapján- belső ellenőr útján - ellenőrzi.

21. § (1) A Képviselő-testület az e rendeletben meghatározott kiadási előirányzat mértékéig támogatja a társadalmi szervezeteket, helyi civil önszerveződő közösségeket, egyházakat. Politikai pártok részére pénzbeli és egyéb az önkormányzat költségvetésében kiadást eredményező támogatás nem nyújtható.

(2) Alapítvány céljára akkor is nyújtható pénzbeli támogatás, ha a székhelye nem Alsóörs községben van, de a tevékenysége a község lakosságát, illetve az önkormányzat érdekeit is szolgálja.

(3) A támogatás igénylését, és annak szabályait Alsóörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi civil szervezetek pénzügyi támogatásának rendjéről szóló 13/2015. (V.7.) önkormányzati rendelete tartalmazza.

(4) 500.000,- forint alatti támogatás egy összegben, 500.000,- Ft feletti támogatás egyeztetés alapján, a támogatási megállapodásban foglaltak szerint kerül kifizetésre.

(5) Az (1)-(2) bekezdésben foglaltakon túlmenően társadalmi szervezetek, alapítványok, helyi civil önszerveződő közösségek, egyházak, vállalkozások támogatásáról a Képviselő-testület az általános tartalék, valamint a többletbevételek terhére hozhat döntést.

22. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és az intézmények vezetőit a költségvetésben előírt bevételek beszedésére, és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.

(2) Az intézményeknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatások növekedését.

(3) Az intézmények vezetői az e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatok felett előirányzat felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(4) Az önkormányzat költségvetési intézményei feladataik színvonalasabb ellátása érdekében az Alapító Okiratuk szerinti tevékenységi körben pályázatokat nyújthatnak be, közvetlen pénzbeli támogatást, felajánlást fogadhatnak el. Olyan tevékenységi körbe tartozó célra, amit a költségvetési szerv Alapító Okirata nem tartalmaz, pályázat nem nyújtható be. A vállalt cél megvalósítása a költségvetési szerv Alapító Okirata szerinti tevékenység ellátásának biztonságát nem veszélyeztetheti.

(5) A (4) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden olyan esetben a fenntartó előzetes hozzájárulása szükséges, ahol a pályázatnak feltétele a saját erő- kivéve, ha az intézményvezető a költségvetéséből ki tudja gazdálkodni -, valamint abban az esetben, ha a pályázat az intézmény saját, vagy használatában lévő önkormányzati ingatlan vagyont érint. A közvetlen pénzbeli támogatás elfogadásáról és a pályázat elbírálásának eredményéről az intézmény vezetője köteles tájékoztatni a polgármestert.

(6) A pályázaton való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél működési kiadási vonzatát, annak több évre szóló kihatását.

23. § (1) A Képviselő-testület által jóváhagyott fő előirányzatok és költségvetési létszámkeretek között átcsoportosítást - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a Képviselő-testület engedélyezhet.

(2) A Képviselő-testület a költségvetési szerv a bevételi előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát,kiadási előirányzatai közötti átcsoportosítási jogát a kiemelt előirányzatokon belül – személyi juttatások, munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó, dologi kiadások, ellátottak pénzbeli juttatásai, és egyéb működési célú kiadások, a felhalmozási költségvetés beruházások, felújítások, és egyéb felhalmozási kiadások – Önkormányzat esetében a polgármesterre, a közös hivatal esetében a jegyzőre, az intézmények esetében az intézményvezetőkre ruházza át. Az átcsoportosítás nem terjedhet ki kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosításra. Az átruházott hatáskörben hozott döntés a későbbi évekre vonatkozóan többletkiadással nem járhat.

24. § Az év közben keletkező központi és egyéb pótelőirányzatok felosztásáról, bevételi-kiadási előirányzatok módosításáról a polgármester előterjesztése alapján a Képviselő-testület dönt, a költségvetési rendeletmódosításával. A Képviselő-testület legkésőbb a 2023. évi költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, 2023. december 31-i hatállyal dönt a költségvetés rendeletének módosításáról.

25. § Az önkormányzati költségvetési szervek 2023. évi pénzmaradványának elszámolása során a kötelezettséggel nem terhelt szabad pénzmaradvány felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.

26. § Az önkormányzat szabad pénzeszközeit a polgármester jogosult a legkedvezőbb betétben elhelyezni a kamatbevételek növelése érdekében, melyről a képviselőtestületet tájékoztatja.

27. § (1) Felújítás, beruházás csak akkor indítható, ha a szükséges fedezet rendelkezésre áll.

(2) Az önkormányzati költségvetési szervek közbeszerzési értékhatárt elérő beruházásaira, felújításaira és beszerzéseire a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény megfelelő rendelkezéseit kell alkalmazni. A közbeszerzési értékhatárokat el nem érő, de a nettó 3.000.000 Ft-ot meghaladó beszerzések, beruházások illetve felújítások esetén az önkormányzat Beszerzési Szabályzatában foglaltak szerint kell eljárni.

28. § (1) Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedéseket hozhat, amelyről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok közötti átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.

29. § (1) A Képviselő-testület önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha annak elismert tartozás állománya a (2) bekezdésben meghatározott időt és mértéket eléri.

(2) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötvenmillió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki

(3) Az önkormányzati biztost a Képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg.

30. § (1) A költségvetési rendelet a kihirdetést követőnapon lép hatályba, de rendelkezéseit 2023. január 1-jétől kell alkalmazni. (2) Hatályát veszti Alsóörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat 2022. évi költségvetéséről szóló 3/2022. (II.11.) önkormányzati rendelete

31. § Ez a rendelet 2023. február 17-én lép hatályba.