Zalakomár Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015. (II.25.) önkormányzati rendelete

a szociális gondoskodás helyi szabályairól

Hatályos: 2015. 09. 03- 2015. 09. 29

ZALAkomár Nagyközség Önkormányzata

Képviselő-testületének


3/2015. (II.25.) önkormányzati rendelete


 a szociális gondoskodás helyi szabályairól


(Egységes szerkezetbe foglalva a 11/2015. (V.4.) önkormányzati rendelettel és a 17/2015. (IX.2.) önkormányzati rendelettel)




Zalakomár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk. (1) bekezdés a) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. §‑ának (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §‑ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §‑ában, 48. § (4) bekezdésében, 58/B. § (2) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (2) bekezdésében és a 134/E. §-ában valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. 18. § (2) bekezdésében és a 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:


  1. Általános rendelkezések


A rendelet célja




  1. Az önkormányzat kinyilvánítja, hogy az általa biztosított és megszervezett szociális gondoskodás célja és rendeltetése az, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik életkoruk, egészségi állapotuk, jövedelmi és vagyoni helyzetük folytán problémáik megoldására önerőből nem képesek.


  1. A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult családok életminőségén kíván javítani, egyidejűleg ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni.


(3)       E rendelet a Szt-ben és Gyvt-ben foglalt rendeletalkotási kötelezettségnek megfelelően rendelkezik az Önkormányzat által nyújtható szociális ellátásokról.



A rendelet hatálya


2.§


A rendelet hatálya Zalakomár község közigazgatási területén kiterjed az Szt. 3. § (1) – (3) bekezdésében foglalt személyekre.




II. Hatásköri és általános eljárási rendelkezések


Eljárási rendelkezések


3. §


E rendeletet a Szt.- vel és a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelettel továbbá az egyes szociális ellátások folyósításának és elszámolásának szabályairól szóló 62/2006. (III. 27.) Korm. rendelettel és a személyes gondoskodást nyújtó ellátások térítési díjairól szóló 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelettel együtt kell alkalmazni.


4. §


  1. A szociális ellátás iránti kérelmet a Zalakomári Közös Önkormányzati Hivatalánál (továbbiakban: Hivatal) lehet előterjeszteni az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon.


  1. A kérelem benyújtásakor csatolandó dokumentumok:

a)         munkaviszonyban állók esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolás

b)         munkanélküli ellátásról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvény, vagy utolsó havi bankszámla kivonat, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolás, határozat

c)         a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvény, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonat,

d)        nem havi rendszerességgel szerzett, valamint vállalkozásból származó jövedelem esetében az illetékes NAV igazolás, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról

e)         a kérelmező lakóhelyéül szolgáló ingatlanra vonatkozó havi közüzemi számlák másolata és a számlarészletező lap.


  1. Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, melyek a Hivatal  nyilvántartásaiban fellelhetőek.



5. §


A személyes gondoskodás keretében nyújtott szociális és gyermekjóléti ellátások iránti kérelmet a személyes gondoskodást nyújtó intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani.



6. §


A rendelet alkalmazásában, a szociális igazgatásban alkalmazott fogalmakat - jövedelem, vagyon, család, közeli hozzátartozó, egyedül élő, házastárs, tartásra köteles és képes személy, szociális intézmény, rendszeres pénzellátás, keresőtevékenység, aktív korú, egyedülálló, hajléktalan stb. - az Szt. 4. §-a tartalmazza.



7. §



  1. Az e rendeletben szabályozott pénzbeli ellátások- kivéve a 12.-17. §-okban, valamint a 19.-20. §-okban szabályozott támogatások- a megállapítástól számított 10 munkanapon belül kerülnek folyósításra elsősorban folyószámlára történő utalással.


  1. Ugyanazon személy egyidejűleg több jogcímen is részesülhet e rendelet szerinti szociális támogatásban.



Hatásköri szabályok


8. §


(1)       A Szt.-ben, valamint a rendeletben meghatározott feltételek szerint a Zalakomár Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet (továbbiakban: SZMSZ) alapján átruházott hatáskörében a polgármester dönt:

  1. lakhatási támogatás megállapításáról,
  2. gyermekek részére étkezési támogatás megállapításáról,
  3. tankönyv ellátásának támogatásáról,
  4. közlekedési tanulóbérlet támogatás megállapításáról,
  5. újszülött gyermekek támogatásáról,
  6. rendkívüli települési támogatás kamatmentes kölcsön formájában történő megállapításáról,
  7. köztemetés elrendeléséről.


(2)       Az SZMSZ alapján átruházott hatáskörében a Szociális és Egészségügyi Bizottság dönt:

a) rendkívüli települési támogatás megállapításáról,

b) középfokú és általános iskola 5-8. évfolyamán tanulói jogviszonnyal rendelkezők részére tanulmányi ösztöndíj odaítéléséről,

c) főiskolai és egyetemi hallgatók támogatásáról,

d) az első nyelvvizsga bizonyítvány megszerzéséhez nyújtott támogatásról,

e) rászoruló gyermekek nyári táboroztatásához támogatás nyújtásáról.


(3) A Szt. 17. § (5) bekezdésében meghatározott kérelmek elbírálása a polgármester hatáskörébe tartozik.



9. §


A döntésre jogosult szerv döntését a benyújtott kérelem, annak mellékletei valamint a lakhatást biztosító települési támogatás esetében a lakókörnyezet ellenőrzése során készült jegyzőkönyv alapján köteles meghozni. A szociális támogatás megállapítása előtt indokolt esetben környezettanulmányt kell készíteni. Indokolt esetnek minősül, ha a rendkívüli méltánylást igénylő eset megítélése során a kérelmező lakhatási és anyagi körülményeinek részletes ismerete szükséges.

  1. A szociális gondoskodás rendszere


10. §


(1)       A rendeletben szabályozott szociális gondoskodásra vonatkozó, az önkormányzat kötelezettségének teljesítését biztosító ellátási formák:

a) pénzbeli- és természetbeni ellátások nyújtása,

b) szociális szolgáltatások biztosítása.


(2)[1] Pénzbeli és természetbeni ellátások:

  1. települési támogatás

aa) lakhatási támogatás

ab) gyermekek részére étkezési támogatás

ac) tankönyv ellátásának támogatásáról

ad) közlekedési tanulóbérlet támogatás

ae) középfokú és általános iskola 5-8. évfolyamán tanulói jogviszonnyal rendelkezők részére tanulmányi ösztöndíj

af) főiskolai és egyetemi hallgatók támogatása

ag) támogatás az első nyelvvizsga bizonyítvány megszerzéséhez

ah) újszülött gyermekek támogatása

ai) rászoruló gyermekek nyári táborozásának támogatása

aj) idősek támogatása

ak) idősek nappali ellátásának támogatása

al) iskoláztatási támogatás

am) hátrányos helyzetű gyermekek tehetséggondozásának támogatása

an) rendkívüli település támogatás

  1. köztemetés


 (3) Szociális szolgáltatások:

- étkeztetés

- házi segítségnyújtás

- családsegítés

- nappali ellátás



Pénzbeli és természetbeni ellátások


Aktív korúak ellátásának feltételei


11. §[2]


(1)       Aktív korúak ellátására azon kérelmező jogosult aki:

a.) a környezetvédelem helyi szabályairól szóló 6/2004.(III.31.) önkormányzati rendelet 5.§ (1) – (2) bekezdésében, 9.§ (1), (5) valamint (6) bekezdésében, 10.§ (1), (2) és a (21) bekezdésében, foglaltaknak, illetve a 11.§ -ban foglaltaknak,

b.) a 6/2010.(IV.28.) önkormányzati rendelet 6.§ (1) -(4) valamint a (7) – (8) és a (10) bekezdésében foglaltaknak,

c.) a 6/2010.(IV.28.) önkormányzati rendelet 8.§ -ban foglaltaknak,

  1. a lakóházhoz tartozó területet, udvart rendeltetésének megfelelően használja,

e.) az ingatlanhoz tartozó kertet rendeltetésszerűen használja, műveli, a szükséges növényvédelmi védekezési feladatokat időben elvégzi, valamint a kert azon részét, amely nem áll művelés alatt rendszeresen kaszálja, gyommentesíti.

f.) az általa életvitelszerűen lakott lakást, vagy házat rendezetten, higiénikusan, tisztán tartja, annak állagát folyamatosan karban tartja, rendeltetésszerű használhatóságát biztosítja,

g.) az ingatlanhoz tartozó kerítést olyan állapotban tartja, amely megakadályozza az állatok elkóborlását,

az a)-g) pontokban foglaltaknak eleget tesz.



Települési támogatás


Lakhatási támogatás


12.§


  1. Települési támogatásként lakhatási támogatás nyújtható a szociálisan rászorult személyeknek, családoknak az általuk lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez, az e rendeletben meghatározott feltételek fennállása esetén, különösen a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a távhő- szolgáltatás, a csatornahasználat és a szemétszállítás díjához, a lakbérhez vagy az albérleti díjhoz természetbeni ellátásként, elsősorban a közszolgáltató részére történő utalással.


  1. Lakhatási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.


(3)       A lakásfenntartáshoz nyújtott települési támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,

b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,

c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,

d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,

e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.


(4)       Ha a háztartás

a) (3) bekezdés a)-c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy

b) (3) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak,

a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.


  1. Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot, a nevelőszülőt és a hivatásos nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.


(6) A lakhatási támogatás egy hónapra jutó összege:

a) 6.000 Ft, amennyiben a kérelmező háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át,

b) a lakhatási támogatás egy hónapra jutó összege 4.000 Ft az a) pont alá nem tartozó esetben.


(7) A lakhatási támogatást teljes összegben kell a kérelmező részére
a kérelem benyújtása hónapjának első napjától megállapítani, ha a kérelmet
a tárgyhónap tizenötödikéig benyújtotta.
Amennyiben a kérelmet tárgyhónap tizenötödikét követően nyújtották be, a támogatás tárgyhónap 15-től állapítható meg a támogatás összeg ötven százalékában. A lakhatási támogatás a szolgáltató részére tárgyhónapot követő hó 05-ig kerül folyósításra, annak összegét a szolgáltató írja jóvá.


  1. A havi rendszerességgel folyósított lakhatási támogatás a kérelmezőt 2015. december 31. napjáig illeti meg.


(9)       Ha az e rendelet alapján folyósított lakhatási támogatásban részesülő személy lakcíme a támogatás folyósításának időtartama alatt megváltozik, vagy a jogosult meghal, a változás, illetve a haláleset hónapjára járó támogatást a korábban illetékes folyósító szerv teljes összegben folyósítja, de a támogatás további folyósítását meg kell szüntetni.


(10) A lakhatási támogatás ugyanazon lakás esetén csak egy jogosult részére állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.


(11) Lakhatási támogatás nem állapítható meg annak, akinek e rendelet hatályba lépését megelőzően normatív lakásfenntartási támogatás került megállapításra, a jogosultság fennállásáig.


(12) Lakhatási támogatásra azon kérelmező jogosult aki:

a)         a környezetvédelem helyi szabályairól szóló 6/2004.(III.31.) önkormányzati rendelet 5.§ (1) – (2) bekezdésében, 9.§ (1), (5) valamint (6) bekezdésében, 10.§ (1), (2) és a (21) bekezdésében,  foglaltaknak, illetve a 11.§ -ban foglaltaknak,

b)         a 6/2010.(IV.28.) önkormányzati rendelet 6.§ (1) -(4) valamint a (7) – (8) és a (10) bekezdésében foglaltaknak,

c)         a 6/2010.(IV.28.) önkormányzati rendelet 8.§ -ban foglaltaknak,

d)        a lakóházhoz tartozó területet, udvart rendeltetésének megfelelően használja,

e)         az ingatlanhoz tartozó kertet rendeltetésszerűen használja, műveli, a szükséges növényvédelmi védekezési feladatokat időben elvégzi, valamint a kert azon részét, amely nem áll művelés alatt rendszeresen kaszálja, gyommentesíti.

f)         az általa életvitelszerűen lakott lakást, vagy házat rendezetten, higiénikusan, tisztán tartja, annak állagát folyamatosan karban tartja, rendeltetésszerű használhatóságát biztosítja, az a.) – e.) pontokban foglaltaknak eleget tesz.

g)         az ingatlanhoz tartozó kerítést olyan állapotban tartja, amely megakadályozza az állatok elkóborlását,

az a)-g) pontokban foglaltaknak eleget tesz.


(13) A (12) bekezdésben foglaltakat a Hivatal ügyintézői ellenőrzik helyszíni szemle keretében.


(14) A helyszíni szemlét a kérelem beérkezésétől számított 5 munkanapon belül az eljáró szerv lebonyolítja. A szemléről jegyzőkönyvet vesz fel, mely mellé az ingatlan állapotáról fényképfelvételt köteles készíteni. A helyszíni szemle lefolytatását a kérelmező köteles tűrni.


(15) Ha a lakókörnyezet a (12) bekezdésben foglalt feltételeknek nem felel meg, a jegyző legalább ötnapos határidő kitűzésével felhívja a kérelmezőt, illetve az ellátás jogosultját – az elvégzendő tevékenység konkrét megjelölésével – a kifogásolt hiányosságok felszámolására, melynek teljesítéséről ismételt helyszíni szemlén győződik meg.


(16) A kérelmezőnek az (12) bekezdésben foglalt feltételeket az ellátás folyósításának teljes időszaka alatt teljesítenie kell.


(17) Amennyiben a lefolytatott helyszíni szemle eredménye azt állapítja meg, hogy a (12) bekezdésben foglaltaknak a kérelmező vagy a jogosult a feltételeknek felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni.


(18) Amennyiben bejelentés alapján vagy más módon az eljáró szerv tudomására jut a (12) bekezdésben foglalt feltételek nem teljesítése az ellátásban részesülő által, úgy a tudomásra jutástól számított 2 munkanapon belül a (13) bekezdésben foglaltak szerint kell eljárni.



Gyermekek részére étkezési támogatás


13.§


  1. Települési támogatásként étkezési támogatásban részesíthető az az óvodába és általános iskolába járó gyermek, aki rendszeres gyermekvédelmi támogatásra nem jogosult, és a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, részükre az önkormányzat a gyermekétkezési térítési díjat 100%-ban átvállalja.


(2) A gyermek (ek) étkezési térítési díj hozzájárulása az étkezést biztosító intézmény (ek) részére ténylegesen igénybe vett napoknak megfelelően kerül átutalásra az intézmény kimutatása és számlája alapján.


(3) A kérelmet a szülő, vagy más törvényes képviselő nyújthatja be.


(4) A polgármester az étkezési térítési díj hozzájárulást a kérelem benyújtásának napjától állapítja meg.


(5) Az étkezési térítési díj hozzájárulás 2015. április 1-je és 2015. december 31-e között adható.


(6) Az étkezési térítési díj hozzájárulás ismételt megállapítása iránti kérelem a korábbi jogosultság időtartama alatt, annak megszűnését megelőző 15 nappal benyújtható.


(7) A szülő, vagy a nagykorú gyermek az intézményváltást köteles haladéktalanul, legkésőbb 15 napon belül bejelenteni.



Tankönyv ellátásának támogatása


14.§


(1) Települési támogatásként tankönyv ellátásának támogatásában részesíthető az az általános iskolába járó gyermek, aki rendszeres gyermekvédelmi támogatásra nem jogosult, és a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, részükre az önkormányzat a tankönyveket megvásárolja.


(2) A tankönyv ellátásának támogatása az oktatási intézmény (ek) részére a ténylegesen megvásárolt tankönyvek bekerülési költségének megfelelően kerül átutalásra az intézmény kimutatása és számla alapján.


(3) A kérelmet a szülő, vagy más törvényes képviselő nyújthatja be.


(4) A tanuló az önkormányzat által biztosított tankönyvet köteles a tanév végén átadni a köznevelési intézmény részére.



Közlekedési tanulóbérlet támogatás


15.§


  1. Települési támogatás nyújtható középfokú oktatási intézmény tömegközlekedési eszközzel való megközelítéséhez, közlekedési tanulóbérlet támogatás keretében.


  1. Közlekedési tanulóbérlet támogatásra jogosult az a nappali oktatás munkarendje szerint tanulói jogviszonnyal rendelkező diák, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át.


  1. A közlekedési tanulóbérlet támogatás iráni kérelemhez e rendelet 4. § (2) bekezdésében meghatározott igazolásokon kívül csatolandó az oktatási intézmény által kiállított tanulói jogviszony igazolás valamint a tanulóbérletről kiállított számla.


  1. Az éves közlekedési tanulóbérlet támogatás első alkalommal a 2015/2016-os tanévtől állapítható meg. A kérelmeket tárgyév augusztus 20. –szeptember 1-ig lehet benyújtani a szülő vagy más törvényes képviselő, illetve nagykorú gyermek által.



Középfokú és az általános iskola 5-8. évfolyamán tanulói jogviszonnyal rendelkezők részére tanulmányi ösztöndíj


16. §


  1. Települési támogatásként a középfokú és az általános iskola 5-8. évfolyamán tanulói jogviszonnyal rendelkezők részére tanulmányi ösztöndíj támogatást pályázat útján lehet igénybe venni.


  1. Az (1) bekezdésben meghatározott támogatások iránti pályázatot a Szociális és Egészségügyi Bizottság írja ki tárgyév június hónapjában. A bizottság a benyújtott pályázatokat tárgyév augusztus 15. napjáig bírálja el a pályázati kiírásban foglaltak alapján.


  1. A pályázati kérelmet pályázati adatlapon kell benyújtani tárgyév július 31. napjáig.


(4) A benyújtott pályázat érvénytelen, ha nem felel meg a pályázati kiírásban meghatározott

feltételeknek. Erről a kérelmezőket – az ok megjelölésével – értesíteni kell.


(5)       A pályázati kiírásnak tartalmaznia kell:

a) a pályázat célját,

b) a pályázaton való részvétel, illetve a pályázat elbírálásának feltételeit,

c) a pályázat benyújtásának határidejét.


(6)       Pályázat útján az a törvényes képviselő, szülő, gyám a középfokú vagy általános iskolai tanulói jogviszonnyal rendelkező gyermeke után tanulmány ösztöndíjban részesíthető,

a) aki Zalakomár közigazgatási területen bejelentett lakóhellyel rendelkezik a kérelem benyújtását megelőző legalább egy évben és életvitelszerűen itt él,

b) a középfokú tanulói jogviszonnyal rendelkező gyermeke tanulmányi átlaga 4 vagy ezt meghaladja

c) általános iskola 5-8. évfolyamon tanulói jogviszonnyal rendelkező gyermeke tanulmányi átlaga 4,5 vagy ezt meghaladja.


(7)       Az (1) bekezdésben szabályozott települési támogatás összege gyermekenként:

a) középfokú tanulói jogviszonnyal rendelkezők esetében a tárgyévi tanévben 25.000 Ft,

b) az általános iskola 5-8. évfolyamán tanulói jogviszonnyal rendelkezők esetében a tárgyévi tanévben 15.000 Ft

mely összeg tárgyév augusztus 31. napjáig kifizetésre kerül.



Főiskolai és egyetemi hallgatók támogatása


17.§


  1. Zalakomár Nagyközség Önkormányzata a felsőoktatási hallgatók részére pályázat útján elnyerhető ösztöndíjat nyújt.


  1. Pályázni jogosultak azok a felsőoktatási intézményben (egyetemen, főiskolán) államilag finanszírozott nappali és levelező tagozaton tanulmányokat folytató, első diplomájukat szerző hallgatók, akik

a) saját maguk és családjuk életvitelszerűen Zalakomár településen élnek és itt bejelentett lakóhellyel rendelkeznek, és

b) a kérelem benyújtását megelőző tanulmányi félévben a hivatalosan bejegyzett tantárgyi vizsgaosztályzatainak számtani átlaga legalább 3,8.[3]


  1. [4]

a) felsőoktatási ösztöndíj havi összege 8.000 Ft.

b) ha a hallgatónak a kérelem benyújtását megelőző tanulmányi félévben a hivatalosan bejegyzett tantárgyi vizsgaosztályzatainak számtani átlaga legalább 3,8., abban az esetben 10.000 Ft a felsőoktatási ösztöndíj havi összege.


  1. A felsőoktatási ösztöndíj tanulmányi félévre, az I. félév szeptember 1-január 31. közötti 5 hónapjára, valamint a II. félév február 1-június 30. közötti 5 hónapjára szól. A felsőoktatási ösztöndíj folyósítására tanulmányi félévenként egy összegben kerül sor a döntést követő hónap 15. napjáig.


  1. A felsőoktatási ösztöndíj a kérelmező hallgatót az első alkalommal benyújtott kérelméhez csatolt, a felsőoktatási intézmény által kiállított eredeti hallgatói jogviszony igazoláson „a hallgatói jogviszony megszűnésének - a tanulmányi teljesítmény és követelmények alapján - becsült időpontja” rovatban feltűntetett időpontig, de legkésőbb attól számított egy évig illeti meg. A tanulmányi időbe nem számítanak bele a külföldön végzett tanulmányok, valamint a hivatalosan igazolt rendkívüli események (így különösen betegség, baleset, stb.) miatti halasztás időszakai.


  1. A felsőoktatási ösztöndíj pályázati kiírását Zalakomár Nagyközség Önkormányzata Képviselő- testülete által átruházott hatáskörben az Szociális és Egészségügyi Bizottság az I. félév vonatkozásában (szeptember 1-január 31. közötti 5 hónap) minden év október 1-ig, a II. félév vonatkozásában (február 1-június 30. közötti 5 hónap) minden év március 15-ig közzéteszi.


  1. A felsőoktatási ösztöndíjat igénylő hallgatók a pályázat kiírását követően minden év október 15-ig, valamint március 31-ig nyújthatják be kérelmüket.


  1. A kérelemhez csatolni kell a felsőoktatási intézmény által kiállított, a kérelem benyújtásakor érvényes hallgatói jogviszony igazolást. Az aktív félévet minden esetben a félévente csatolandó hallgatói jogviszony igazolással igazolja a felsőfokú ösztöndíjat kérelmező hallgató. Ezekben az esetekben a felsőoktatási ösztöndíj a hallgatói jogviszony létrejöttével már igényelhető.


  1. A beérkezett kérelmeket I. félév vonatkozásában minden év november 15. napjáig, a II. félév vonatkozásában minden év április 15. napjáig bírálja a Szociális és Egészségügyi Bizottság.


  1. A felsőoktatási ösztöndíjban részesülő hallgató köteles bejelenteni, ha hallgatói jogviszonya év közben bármely okból megszűnt, ha a tanulmányi félévet nem teljesítette vagy a 3. § (5) bekezdésében meghatározott időtartam alatt diplomáját/abszolutóriumát nem szerezte meg, e tények bekövetkezésétől számított 30 napon belül. A Szociális és Egészségügyi Bizottság indoklással ellátott határozatában intézkedik a felsőoktatási ösztöndíj folyósításának megszüntetéséről és a jogosulatlanul felvett ösztöndíj visszafizettetéséről.


  1. A Szociális és Egészségügyi Bizottság méltányosságból eltekinthet a jogosulatlanul felvett ösztöndíj visszafizetésétől, ha az ösztöndíjban részesült hallgató igazolja, hogy tanulmányait önhibáján kívüli okból szakította meg vagy nem fejezte be.


  1. A felsőoktatási ösztöndíjban részesült hallgató tanulmányai befejezését a végzést követő 30 napon belül köteles bejelenteni és annak tényét a diploma/abszolutórium másolatának becsatolásával igazolni.



Támogatás az első nyelvvizsga bizonyítvány megszerzéséhez


18.§


  1. Zalakomár Nagyközség Önkormányzata az e rendeletben meghatározott feltételek szerint támogatja az alapfokú, a középfokú- és a felsőfokú oktatásban résztvevő tanulók nyelvvizsgái megszerzését.


  1. A támogatásra jogosult minden olyan, a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. tv. 27. § (1) bekezdés szerinti nappali rendszerű iskolai oktatásban valamint felsőoktatási intézményben- nappali vagy levelező tagozaton- tanulmányokat folytató, a támogatási kérelem alapjául szolgáló nyelvvizsga megszerzésekor a huszonötödik életévét be nem töltött tanuló:
  1. akinek a támogatási kérelem benyújtását megelőzően legalább egy éve Zalakomár közigazgatási területén van az érvényes lakó vagy tartózkodási helye, és
  2. alap- vagy középfokú nevelési-oktatási intézménnyel vagy felsőoktatási intézménnyel tanulói jogviszonyban áll, és a jelen rendeletben meghatározott feltételeknek megfelel.


  1. Az Önkormányzat az e rendelet 2. §-ában meghatározott tanulók sikeres (közép- vagy felsőfokú) komplex nyelvvizsgáinak megszerzését támogatja, ha a tanuló élő idegen nyelvből tesz államilag elismert nyelvvizsgát.


  1. Az e rendeletben megfogalmazott feltételek teljesülése esetén az Önkormányzat tanulónként és sikeres vizsgánként a vizsgadíj összegének 50%-át, de legfeljebb 20.000.- Ft-ot számla ellenében, utólagosan megtéríti.


  1. A támogatási kérelmeket a Szociális és Egészségügyi Bizottság évente két alkalommal bírálja el, minden év május 31-ei és november 30-ai határidővel. A kérelmeket legkésőbb április 20-ig, illetve október 15-ig kell benyújtani a Hivatalhoz.


  1. A kérelemnek tartalmaznia kell

a) a nyelvvizsga-bizonyítvány másolatát,

b) a nyelvvizsga díjának befizetését igazoló számlát,

c) a tanulói jogviszony igazolására szolgáló dokumentumot,

d) a vizsgázó lakcímet igazoló hatósági igazolványának fénymásolatát,

e) a szülő(k), gondviselő(k) rendszeres jövedelmét igazoló jövedelemigazolást, kereseti kimutatást.


Újszülött gyermekek támogatása


19. §


  1. Települési támogatás nyújtható gyermek születésekor, ha a szülők valamint a gyermekét egyedül nevelő anya a kérelem benyújtásakor és az azt megelőző egy évben a településen állandó lakóhellyel rendelkezik, és életvitelszerűen Zalakomárban él.


  1. A támogatást a szülést követő egy hónapon belül gyermekenként egy alkalommal lehet igényelni. A kérelem mellé csatolni kell az újszülött születési anyakönyvi kivonatát és a Start számla másolatát.


  1. A támogatás összege gyermekenként 10.000 Ft, amely a született gyermek részére nyitott Start számlára kerül átutalásra.


Rászoruló gyermekek nyári táborozásának támogatása


20. §


  1. A rászoruló gyermekek nyári táborozásához települési támogatás nyújtható.


  1. Támogatásra jogosult az az általános iskola 5-8. évfolyamán tanuló diák, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, és a család egyik tagjának sincs vagyona.


  1. A támogatás összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100%-a, de nem lehet több a tényleges bekerülési költségnél.


  1. A rászoruló gyermekek részére a tábort az önkormányzat szervezi és hirdeti meg. A táborba jelentkezni a tábor kezdetét megelőző 30. napig lehet.


Idősek támogatása


20/A. §[5]


(1)   A képviselő-testület az idősek világnapja alkalmából támogatást nyújt a zalakomári lakcímmel rendelkező személynek, aki 70. életévét tárgyév október 1. napjáig betölti és nyugellátásban részesül.


(2)   A támogatást az önkormányzat évi egy alkalommal az Idősek napi rendezvényen vásárlási utalványbannyújtja 3.000 Ft összegben.


Idősek nappali ellátásának támogatása


20/B. §[6]


(1)   A képviselő-testület az idősek nappali ellátásában részesülő a zalakomári lakcímmel rendelkező személy benntartózkodási költségét átvállalja.

(2) A benntartózkodáshoz való hozzájárulás a nappali ellátást biztosító intézmény (ek) részére ténylegesen igénybe vett napoknak megfelelően kerül átutalásra az intézmény kimutatása és számlája alapján 2015. szeptember 1. napjától 2015. december 31. napjáig.








Iskoláztatási támogatás


20/C. §[7]


(1)   A képviselő-testület az általános iskolások iskoláztatásához füzetcsomagot biztosít tanulónként legfeljebb 2000 Ft összegben.

(2) Az (1) bekezdésbe foglalt iskoláztatási támogatás ténylegesen az általános iskola általi kimutatás az intézmény illetve a szülők részére kerül átadásra 2015. október 31. napjáig, majd az követően minden év augusztus 31. napjáig.



Hátrányos helyzetű gyermekek tehetséggondozásának támogatása


20/D. §[8]


(1)   A képviselő-testület a Zalakomári Általános Iskolába járó hátrányos helyzetű általános iskolások tehetséggondozásához támogatást nyújt. A támogatás összege tehetséggondozási szakkörökként 25.000 Ft, amelyből a szakkörök megtartásához eszközök és felszerelések kerülnek megvásárlásra.


(2)   A képviselő-testület a Zalakomári Napközi Otthonos Óvodába járó hátrányos helyzetű gyermekek tehetséggondozásához szükséges eszközök és felszerelések megvásárlására támogatást nyújt 50.000 Ft összegben.


(3) A támogatás az intézmények részére 2015. október 31-ig kerül átadásra, amelynek felhasználásáról szakmai beszámolóban 2016. június 30-ig kötelesek elszámolni. A szakmai beszámolónak tartalmaznia kell a tehetséggondozási szakkörökön, külön foglalkozásokon részt vett hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók névsorát, a foglalkozások idejét, a foglalkozásokon végzett tehetséggondozási tevékenység leírását.



Rendkívüli települési támogatás


21. §


(1)       Rendkívüli települési támogatásban részesíthető az a személy, aki létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd és családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át, egyedül élő esetén annak 200 %-át.


(2)       Létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzet, valamint időszakosan vagy tartósan fennálló létfenntartási gond különösen:

  1. tartós betegség vagy rokkantság miatt jelentős jövedelem- kiesés következett be, vagy
  2. elemi kár, vagy sérelmére elkövetett bűncselekményből anyagi kára keletkezett, vagy
  3. nagyobb összegű, váratlan vagy előre nem látott kiadásai vannak, amelyeket önerőből nem tud kiegyenlíteni, vagy
  4. gyermek nevelésével, gondozásával, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz, a gyermek családba történő visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadásai keletkeztek, vagy
  5. a kérelmező családjában haláleset következett be, vagy
  6. egészségi állapota megőrzése és helyreállítása érdekében eseti gyógyszerköltsége merült fel, gyógyászati segédeszközre van szüksége, vagy
  7. kórházi, gyógyintézeti kezelésre van szüksége, vagy
  8. a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, vagy
  9. gyermek iskoláztatásához, vagy
  10. közműhátraléka halmozódott fel, melyet önerőből nem tud kiegyenlíteni, vagy
  11. egészségügyi szolgáltatás igénybevételével váratlan kiadás merült fel, vagy
  12. a háztartás az ingatlana fűtéséhez tűzifát használ, és annak időszakosan felmerülő költségét viselni nem képes.


(3) A rendkívüli települési támogatás összege alkalmanként nem lehet kevesebb 3.ooo Ft-nál  és  az (6) bekezdésben foglalt kivételtől eltekintve nem lehet magasabb 2o.ooo Ft-nál, tartós betegség esetén 100.000 Ft- nál.


  1. Ha a rendkívüli települési támogatást elemi kár miatt kell megállapítani, ez esetben a segély minimum összege a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 2-szerese, maximuma 100.000 Ft.


  1. Tárgyéven belül egy személy részére megállapított rendkívüli települési támogatás összege- ide nem értve a (4), (6) és (10) bekezdésben foglalt támogatásokat- az öregségi nyugdíjminimum kétszeresét nem haladhatja meg.


  1. Rendkívüli települési támogatás kamatmentes kölcsön formájában is nyújtható az alábbi esetekben:

a)elemi kár esetén a lakás és a berendezési tárgyak helyreállítására vagy pótlására,

b)tartós betegség esetén megélhetésre,

-c)temetési költség fedezésére.


  1. Rendkívüli települési támogatásként megállapított kamatmentes kölcsön visszafizetési ideje legfeljebb egy év, amely időtartama alatt havi egyenlő mértékben kell a kölcsönt visszafizetni.


  1. Kamatmentes kölcsön visszafizetési időtartamát a polgármester kérelmenként egyénileg mérlegelve állapítja meg.


  1. Kéthavi törlesztő részlet befizetésének elmulasztása esetén a teljes kamatmentes kölcsönt 15 napon belül egy összegben a mindenkori késedelmi kamattal növelten kell visszafizetni.


(10)     Különös méltánylást érdemlő sürgős esetben, ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják (pl.: elemi kár, 15 napot meghaladó kórházi kezelés, haláleset), a Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az igénylő részére jövedelmi viszonyokra való tekintet nélkül, azonnali rendkívüli települési támogatást állapítson meg, melynek összege maximum: 100.000 Ft. Az így hozott döntésről a soron következő ülésen tájékoztatja a testületet.


(11)     Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 30 napon belül lehet benyújtani a Hivatalban.


(12)     A kérelemhez, a kérelem benyújtásával egyidejűleg csatolni kell a temetés költségeiről- a kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla eredeti példányát, az elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonatát, amennyiben nem a haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzattól kéri a eltemettetésének költségeihez való hozzájárulást, valamint a kérelmező és a vele közös háztartásban élők utolsó havi jövedelemigazolásait.


(13)     Rendkívüli települési támogatás természetbeni és pénzbeli ellátásként egyaránt nyújtható. Természetbeni ellátást kell megállapítani akkor, ha

a) a kérelem erre irányul vagy

b) az ellátásban részesülő életvitele alapján feltételezhető, hogy a segély felhasználása nem rendeltetésének megfelelően történik, vagy

c) közműhátralék kiegyenlítését szolgálja a megállapított támogatás.


(14) Amennyiben rendkívüli települési támogatás pénzbeli támogatásként kerül megállapításra, utólagos elszámolási kötelezettség is megállapítható. Az elszámolási kötelezettség teljesítésére nyitva álló határidő a határozat átvételének napját követő 30 nap.


(15)     A rendkívüli támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell:

a.) az igénylő és családja jövedelmeiről szóló igazolásokat, jövedelem nyilatkozato(ka)t, - amennyiben a jövedelemről szóló igazolások, illetve a jövedelem nyilatkozatok- a képviselő - testület megítélése szerint – nem valós adatot tartalmaznak, úgy környezettanulmány végzését rendeli el, annak elvégzése után hoz a kérelemben érdemi döntést,

b.) elemi kár esetén a biztosító igazolását arról, hogy károsult rendelkezett-e biztosítással és milyen összeg került kifizetésre, továbbá a kárbecslés és javítás költségeinek előzetes kalkulációját,

c.) többletkiadásokat hitelt érdemlően bizonyító dokumentumokat.


(16)     Nem állapítható meg rendkívüli települési támogatás annak az aktív korú személynek, aki álláskeresőként, illetve akinek a családjában élő személy munkanélküliként a munkahely keresés céljából nem működik együtt az Zala Megyei Kormányhivatal Nagykanizsai Járási Hivatal Járási Munkaügyi Központjával. Valamint a kérelmező nem tett lépéseket a társadalombiztosítás keretébe tartozó ellátás megállapítására.



Köztemetés


22. §


  1. A köztemetéssel összefüggő feladatokat a Szt. 48. §-ban foglaltak szerint kell ellátni.


  1. A köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezett személy kérelmére a Szociális és Egészségügyi Bizottság javaslata alapján a polgármester a köztemetés költségeinek megtérítését méltányosságból
  1. elengedheti vagy
  2. csökkentheti.



Szociális szolgáltatások


Étkeztetés


23. §


Az étkeztetés jogosultsági feltételeire vonatkozóan az Szt. 62. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadók.



24. §


  1. A szociális étkeztetést Nagykanizsa- Surd- Zalakomár Szociális és Gyermekjóléti Társulása a társulási megállapodás alapján az Egyesített Szociális Intézmény útján biztosítja.


(2)       Az ellátással kapcsolatos eljárási kérdéseket, valamint a szolgáltatás igénybevételéért fizetendő térítési díjakat a feladatot ellátó gesztor Nagykanizsa Megyei Jogú Város rendelete szabályozza.



Házi segítségnyújtás


25.§


 A házi segítségnyújtás feltételeire vonatkozóan az Szt. 63. §-ban foglaltak az irányadók.



26. §


(1)       A házi segítségnyújtást Nagykanizsa- Surd- Zalakomár Szociális és Gyermekjóléti Társulása a társulási megállapodás alapján az Egyesített Szociális Intézmény útján biztosítja.


(2)       Az ellátással kapcsolatos eljárási kérdésekről, valamint a szolgáltatás igénybevételéért fizetendő térítési díjakról a feladatot ellátó gesztor Nagykanizsa Megyei Jogú Város rendelete szabályozza.



Családsegítés


27.§


(1)       A családsegítésre vonatkozóan az Szt. 64. §-ban foglaltak az irányadók.


  1. Az önkormányzat a családsegítés körébe tartozó feladatok ellátását Nagykanizsa- Surd- Zalakomár Szociális és Gyermekjóléti Társulása társulási megállapodás alapján a 8751 Zalakomár Tavasz u. 13. szám alatt működő Családsegítő és Gyermekjóléti Központon keresztül biztosítja.


  1. Családsegítést a Családsegítő és Gyermekjóléti Központ családgondozójánál lehet igényelni.


  1. A Családsegítő és Gyermekjóléti Központ a Szt. 64. § (1) – (5) bekezdésben meghatározott feladatain túl megkeresésre környezettanulmányt készít, illetve a Hivatal ügyintézőjével együttműködve közreműködik környezettanulmányok elkészítésében.



Nappali ellátás


28.§


(1)       Az Idősek Klubja a szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes egészségügyi állapotuk vagy idős koruk miatt gondozásra szoruló személyek nappali gondozására, ellátására szolgál.


(2)Felvehető az Idősek Klubjába az a 18. életévét betöltött személy is, aki egészségi állapotára való tekintettel ellátásra szorul.


  1. A nappali ellátást Nagykanizsa- Surd- Zalakomár Szociális és Gyermekjóléti Társulása a társulási megállapodás alapján az Egyesített Szociális Intézmény útján biztosítja.


  1. Az Idősek Klubjába történő felvételről az Egyesített Szociális Intézmény vezetője dönt.



  1. Vegyes rendelkezések


29.§


  1. Az önkormányzat helyi szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre működési területén.


(2)       A kerekasztal feladata a település szociális helyzetének elemzése, megtárgyalása, a szociális intézményhálózat tevékenységének figyelemmel kísérése.


(3)    A kerekasztal tagja:

- a Szociális és Egészségügyi Bizottság tagjai,

- polgármester,

- jegyző,

- védőnők,

- a Hivatal szociális ügyintézője,

- háziorvosok.



  1. Záró és hatályba léptető rendelkezések


30. §


 (1) E rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a hatályba lépése után indult eljárásokban kell alkalmazni.


(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 3/2011. (II.01.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.




  Csárdi Tamás                                                        Papné Szabó Mónika

                   polgármester                                                                    jegyző


Kihirdetve: Zalakomár, 2015. február 25. napján. 


                                                                                   Papné Szabó Mónika

                                                                                               jegyző







[1]

Módosította a 17/2015. (IX.2.) ör. 1. §-a. Hatályos 2015. szeptember 3-tól.

[2]

Hatályon kívül helyezte a 11/2015. (V.4.) ör. 1. §-a. Hatálytalan 2015. május 5-től.

[3]

Hatályon kívül helyezte a 17/2015. (IX.2.) ör. 2. §-a. Hatálytalan 2015. szeptember 3-tól.

[4]

Módosította  a 17/2015. (IX.2.) ör. 2. §-a. Hatályos2015. szeptember 3-tól.


[5]

Beiktatta a 17/2015.(IX.2.) ör. 3. §-a. Hatályos 2015. szeptember 3-tól.

[6]

Beiktatta a 17/2015.(IX.2.) ör. 3. §-a. Hatályos 2015. szeptember 3-tól.

[7]

Beiktatta a 17/2015.(IX.2.) ör. 3. §-a. Hatályos 2015. szeptember 3-tól.

[8]

Beiktatta a 17/2015.(IX.2.) ör. 3. §-a. Hatályos 2015. szeptember 3-tól.