Rétközberencs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2015.(I.25.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2015. 01. 26- 2016. 01. 31

Rétközberencs Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Az önkormányzat, a képviselő-testület és szervei elnevezése, bélyegzői, jelképei


1.§ (1) Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Rétközberencs Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat)

Székhelye: Rétközberencs, Fő út 33.

(2) Az Önkormányzat Képviselő-testületének elnevezése:             Rétközberencs Község Önkormányzata Képviselő- testülete (továbbiakban: Képviselő-testület)

Székhelye: Rétközberencs, Fő út 33.

(3) A Képviselő-testület Bizottságának elnevezése: Rétközberencs Község Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi Bizottsága (továbbiakban: Ügyrendi Bizottság)

Székhelye: Rétközberencs, Fő út 33.

(4) A Képviselő-testület hivatalának elnevezése: Szabolcsveresmarti Közös Önkormányzati Hivatala (továbbiakban: Önkormányzati Hivatal)

Székhelye: 4496 Szabolcsveresmart, Kossuth út 80.

 (5) Az önkormányzat további szervei:

a) Szabolcsveresmarti Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője (továbbiakban: Jegyző)

b) Az önkormányzat társulásai, melynek megnevezését az 1. melléklet tartalmazza.

 (6) A Képviselő-testület körbélyegzője középen tartalmazza a Magyar Köztársaság címerét, körben a „Rétközberencs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete ” feliratot.

 (7) A Polgármester körbélyegzője középen tartalmazza a Magyar Köztársaság címerét, körben a „Rétközberencs Község Polgármestere ” feliratot.

 (8) Az Önkormányzati Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza a Magyar Köztársaság címerét, körben a „Szabolcsveresmarti Közös Önkormányzati Hivatal” feliratot és sorszámát.

2.§ Az Önkormányzat honlapjának címe: www.retkozberencs.hu.

2. Az önkormányzat átruházott hatáskörei

3.§    (1) A Képviselő-testület által átruházott hatásköröket 2. melléklet tartalmazza.

         (2) Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről legalább félévente beszámol.

3. A Képviselő-testület működése

4. § (1) A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést és közmeghallgatást tart.

 (2)Az alakuló ülés napirendje:

  1. választási Bizottság tájékoztatója a választás eredményéről,
  2. önkormányzati képviselők és polgármester eskütétele,
  3. polgármester illetményének és költségátalányának meghatározása,
  4. bizottságok megválasztása,
  5. alpolgármester megválasztása, eskütétele
  6. alpolgármester tiszteletdíjának és költségátalányának megállapítása,
  7. a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatának módosítása,

(4) Az alpolgármester választását a Képviselő-testület által a képviselők közül megválasztott elnökből és két tagból álló Ügyrendi Bizottság bonyolítja le.

(5) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazás szabályai:

  1. az Ügyrendi Bizottság feladata a titkos szavazás során a technikai feltételek biztosítása, a szavazólapok jegyzői felügyelet melletti elkészítése,
  2. a szavazás során a teremben elhelyezett szavazófülkét lehet igénybe venni,
  3.  az urnát úgy kell lezárni, hogy azokból a pecsét feltörése vagy az urna szétszedése nélkül ne lehessen szavazólapot eltávolítani,
  4. a titkos szavazás megkezdése előtt az elnök ismerteti a szavazás főbb szabályait,
  5. az urna felbontása után az eseti bizottság a szavazatok összeszámlálja, melyről jegyzőkönyvet készít, és aláírásukkal hitelesítenek,
  6.  a titkos szavazás eredményét az elnök ismerteti a Képviselő-testülettel,
  7. a szavazólapokat a önkormányzati hivatal páncélszekrényében kell elhelyezni és 30 nap után a szavazólapokat a jegyző megsemmisíti.

(6) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.

5.§ (1) A Képviselő-testület évente legalább 6 ülést tart.

(2) A Képviselő-testület üléseinek helye a székhelye, a Képviselő-testület esetenként dönt arról, hogy ülését a székhelyétől eltérő helyen tartja.

(3) A lakosságot a Képviselő-testület rendes üléséről az ülés időpontját megelőző legalább 2 nappal tájékoztatja a meghívó önkormányzati hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztésével

(4) Sürgős döntést igénylő ügyekben rendkívüli ülés tartható. A rendkívüli ülésről a lakosságot a meghívó önkormányzati hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztésével értesíti az ülés napján.

(5) A Képviselő-testület évente egyszer közmeghallgatást tart.

(6) A közmeghallgatást a lakosságnak 5 nappal előtte meg kell hirdetni. A hirdetés módja:

  1. a meghívó hirdetőtáblán történő elhelyezése,
  2. hangos híradóba történő bemondás.

(7) A közmeghallgatáson elhangzott hozzászólásokat értékelni kell. Az értékelés alapján, ha szükséges intézkedés megtétele, akkor a Képviselő-testület kijelöli azt a szervezetet, vagy személyt, aki az előkészítéssel kapcsolatos intézkedéseket előkészíti. Az előkészítés alapján a Képviselő-testület a szükséges döntést meghozza, és erről az érdekelteket értesíti.

4. Ülések tervezése, előkészítése

6.§ (1) A Képviselő-testület üléseit a polgármester által kiküldött meghívó szerinti időpontokban tartja.

(2) Minden ülésre meg kell hívni:

  1. a települési képviselőket,
  2. a jegyzőt,
  3. a napirendi pontok előadóit,
  4. a nemzetiségi önkormányzat elnökét,

(3) A tevékenységét érintő adott napirendi ponthoz meg kell hívni:

  1. az önkormányzati intézmény vezetőjét,
  2. az országgyűlési képviselőt,
  3. az egyházak képviselőjét,


5. Az előterjesztések

7.§ (1) A Képviselő-testület ülésére az előterjesztés írásban vagy szóban nyújtható be.

(2) Előterjesztésnek minősül a rendeleti- és határozat javaslat, és a beszámoló.

(3) Az előterjesztés két részből áll:

  1. az első részben meg kell határozni az előterjesztés tárgyát, ismertetni kell az előzményeket, a tárgykörre vonatkozó jogszabályokat, a lehetséges döntési alternatívákat,
  2. az előterjesztés második része a határozati javaslatot tartalmazza a végrehajtásért felelős személy megnevezésével és a határidő megjelölésével.

(4) Előterjesztés benyújtására jogosultak:

  1. a polgármester,
  2. az alpolgármester,
  3. a jegyző,
  4. a Képviselő-testület tagja,
  5. a Képviselő-testület bizottsága,
  6. a Képviselő-testület által felkért személy vagy szerv vezetője.

(5) A Ügyrendi Bizottság állásfoglalásával, véleményével nyújthatók be a költségvetés elfogadásáról és ennek beszámolóiról szóló előterjesztések.

(6) Kizárólag írásban nyújthatók be:

  1. az önkormányzati rendeletalkotással,
  2. az összeférhetetlenség kivizsgálásával,
  3. a vagyonnyilatkozatok vizsgálatával,
  4. a hitelfelvétellel,
  5. az intézményalapítással, átszervezéssel, megszüntetéssel,
  6. a helyi népszavazás kiírásával

kapcsolatos előterjesztések.

(7) Szóbeli előterjesztés esetén is írásban be kell nyújtani a döntés tervezetét.

6.  A Képviselő-testület ülésének összehívása, vezetése

8.§    (1) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatásuk esetén a testület ülését a korelnök hívja össze és vezeti.

(2) Tartós akadályoztatásnak minősül a szabadság kivételével a 30 napot meghaladó távollét.

(3) A Képviselő-testület ülését az ülés helyének, napjának és kezdési időpontjának, a napirend tárgyának és előadójának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.

(4) Az ülésre szóló meghívót a Képviselő- testület ülésének napját megelőzően legalább 3 nappal kell a megküldeni.

(5) Rendkívüli esetben a Képviselő-testület ülése 24 órával az ülés előtt telefonon is összehívható.

9.§ (1) A határozatképtelenség miatt elmaradt ülést 8 napon belül össze kell hívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.

(2) Az (1) bekezdés szerint összehívott ülés napirendjei közé új napirendek is felvehetők.

10.§  Az ülés vezető jogkörei:

  1. megállapítja az ülés határozatképességét,
  2. javaslatot tesz az ülés napirendjére,
  3. tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat,
  4. szünetet rendelhet el,
  5. lezárja a vitát,
  6. szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat és megállapítja a szavazás eredményét,
  7. lezárja a napirendi pontok tárgyalását,
  8. intézkedéseket hoz az ülés rendjének biztosítására,
  9. bezárja az ülést.

11.§  (1) A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:

  1. polgármesteri beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és a két ülés között történt fontosabb intézkedésekről, eseményekről,
  2. a rendelet kiadását igénylő napirendi pontok,
  3. a határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok,
  4. egyebek.

(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől polgármesteri vagy képviselői javaslatra eltérhet. A javaslattal kapcsolatos döntést nem kell határozatba foglalni.

(3) A napirendi pontok tárgyalási sorrendje:

  1. az előterjesztő kiegészítése az írásos előterjesztéshez,
  2. az előterjesztéssel kapcsolatos bizottság vélemény ismertetése,
  3. az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,
  4. vita az előterjesztéssel kapcsolatban,
  5. döntés a módosító javaslatokról,
  6. döntés az eredeti előterjesztésben foglalt javaslatról.

12.§   (1) A hozzászólás a jelentkezés sorrendjében történik.

(2)A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót, ha a hozzászólás nem a napirendhez kapcsolódik.

(3) A hallgatóság számára a hozzászólási jogot a polgármester biztosítja.

(4) A döntés meghozatala után az ülésvezető köteles szót adni a jegyzőnek jogszabálysértő döntés, működés jelzésére vonatkozó kötelezettsége teljesítésére.

13.§ A polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében:

  1. figyelmezteti azt a hozzászólót, aki a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő megfogalmazást használ,
  2. rendreutasítja azt, aki a Képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít, ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi.
  3. rendreutasítja az ülésen részt vevő hallgatóság tagját, ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi.

7. Döntéshozatali eljárás

14.§  (1) Nyílt szavazásnál a képviselők kézfelemeléssel szavaznak: „igen”, „nem” és „tartózkodom” szavazattal.

(2) Titkos szavazásra a 4.§ (4)-(6) bekezdése az irányadó.

(3) A polgármester először a módosító indítványokat bocsátja szavazásra. A módosító indítványok elfogadásához egyszerű szavazati arány szükséges.

(4) A módosító indítványt az előterjesztője a szavazás megkezdése előtt visszavonhatja.

(5) Minősített többség szükséges a helyi önkormányzatokról szóló törvényben szabályozott eseteken kívül:

  1.  a titkos szavazás,
  2. a polgármesterrel szemben fegyelmi eljárás,
  3. az önkormányzati vagyon elidegenítésnek

 elrendeléséhez.

(6) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt, szünet elrendelése után a polgármester újra szavazásra bocsáthatja a javaslatot.

(7) Ha a Képviselő-testület a (6) bekezdésben szabályozott eljárásban újból nem hoz döntést, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésre ismételten napirendre kell tűzni, ha a döntésre törvényi kötelezettség teljesítése miatt van szükség.

(8) Az a képviselő, aki a döntéshozatalban érintett, a szavazás előtt köteles szóban bejelenteni a Képviselő-testületnek. Az érintett képviselő dönthet úgy, hogy nem vesz részt a szavazásban, ekkor a határozatképesség szempontjából figyelembe kell venni.

15.§  (1) A szavazás megkezdése előtt névszerinti szavazásra tehet javaslatot:

  1. a polgármester,
  2. az alpolgármester,
  3. a Képviselő-testület tagja.

(2) A névszerinti szavazás elrendeléséről a Képviselő-testület egyszerű többséggel, határozattal dönt.

(3) Névszerinti szavazás tartható:

  1. a hitel felvételéről,
  2. önkormányzati vagyon elidegenítéséről,
  3. az önkormányzat által alapított címek és kitüntetések adományozásáról.

(4) A névszerinti szavazásnál a jegyző abc sorrendben felolvassa a Képviselő-testület tagjainak nevét, akik nevük felolvasásakor "igen", "nem", "tartózkodom" kijelentéssel szavaznak. A szavazás megkezdése előtt a polgármester bejelenti, hogy elsőként vagy utolsóként kíván szavazni.

(5) A névszerinti szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet a polgármester és jegyző ír alá, és azt Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

16.§  (1) A rendelet alkotását kezdeményezheti:

  1. a polgármester,
  2. az alpolgármester,
  3. a Képviselő-testület tagja,
  4. a Képviselő-testület bizottsága,
  5. a jegyző,
  6. a kisebbségi önkormányzat elnöke,
  7. az egyházak és civil szervezetek vezetője.

(2) A rendelet-tervezeteket a jegyző készíti. Az előkészítés során:

  1. a közreműködők között elosztja a munkát,
  2. gondoskodik a bizottsági és arra jogosult szervek véleményeztetésről és az észrevételek feldolgozásáról,
  3. elkészíti az előzetes hatásvizsgálatot,
  4. megszervezi az adminisztrációs munkát,
  5. részt vesz a tervezet Képviselő-testület előtti megvitatásában.

(3) Az önkormányzati rendeletet az önkormányzati hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni.

(4) A rendeletet kihirdetési záradékkal kell ellátni az alábbiak szerint: „Kihirdetve Kelt.:………… jegyző aláírás”

17.§ A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet, mely tartalmazza:

  1. a rendelet számát, kihirdetésének idejét, címét,
  2. a rendelet módosításait,
  3. a rendelet hatályon kívül helyezését.

18.§ (1) A Képviselő-testület határozatainak számozását évente újra kezdi. A határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni, az alábbiak szerint

„Rétközberencs Község  Önkormányzata Képviselő-testületének

…./….(…...)

h a t á r o z a t a

………… -ról”

(2) A határozat az (1) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:

  1. a Képviselő-testület döntését,
  2. a végrehajtásra szolgáló határidőt,
  3. a végrehajtásért felelős személy megnevezését.

(3) E §-ban foglaltakat az önkormányzati hatósági ügyekben hozott határozatokra a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény rendelkezéseivel összhangban kell alkalmazni.

8. A jegyzőkönyv

19.§  (1) A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv egy példányban készül, melyből egy példányt az önkormányzati hivatal jegyzői irodájában kell elhelyezni, Kormányhivatalnak jogszabály által meghatározott úton kell megküldeni.

(2) A jegyzőkönyv mellékletét képezik:

  1. a jelenléti ív,
  2. a meghívó,
  3. az írásos előterjesztések,
  4. a titkos szavazásról készített jegyzőkönyv,
  5. a név szerinti szavazásról készített jegyzőkönyv.

20.§ A nyílt ülésről készült jegyzőkönyv az önkormányzati hivatalban ügyfélfogadási időben tekinthető meg. A jegyzőkönyvről másolat kérhető, melynek díját külön szabályzat tartalmazza.

9. A Képviselő-testület bizottságai

21.§ (1) A Képviselő-testület 1 állandó bizottságot hoz létre az Ügyrendi Bizottságot. Az Ügyrendi Bizottság 3 fő képviselőből áll.

(2) A Képviselő-testület egyes feladatainak ellátására ideiglenes bizottságot is létrehozhat.

(3) Az Ügyrendi Bizottság feladatai:

  1. az összeférhetetlenséggel, méltatlansággal összefüggő a Magyarország helyi önkormányzatairól szólótörvényben meghatározott feladatok ellátása
  2. a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos Magyarország helyi önkormányzatairól szólótörvényben meghatározott feladatok ellátása
  3. véleményezi a költségvetési tárgyú előterjesztéseket.

(4) Az Ügyrendi Bizottság maga állapítja meg működése részletes szabályait. A bizottság határozatképességére, a határozathozatal módjára, a zárt ülés tartására és jegyzőkönyvének elkészítésére a Képviselő-testületre vonatkozó szabályok az irányadók.

10. A képviselők jogai és kötelezettségei

22.§  (1) A képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.

(2) A képviselő előzetesen köteles bejelenti a polgármesternek, ha a Képviselő-testület vagy annak bizottsága ülésén nem tud részt venni.

(3) A képviselő a Képviselő-testület, annak bizottsága, a polgármester megbízása alapján részt vesz a testületi ülések előkészítésében, valamint különböző vizsgálatokban.

(4) A tudomására jutott titkot megőrzi, amely kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll.

11. A polgármester

23.§ (1)  A polgármester főállásban látja el tisztségét.

(2)  A polgármester minden hét első napján 8 órától -12 óráig tart ügyfélfogadást.

(3) A polgármester feladatai a helyi önkormányzatokról szóló törvényben foglaltakon túl:

  1. segíti a képviselők munkáját,
  2. fogadja az önkormányzattal kapcsolatban álló partnerek képviselőit, és a velük való tárgyalás során előzetes megállapodásokat köt,
  3. véleményt nyilvánít a település életét érintő kérdésekben,
  4. nyilatkozik a sajtónak, a hírközlő szerveknek.

(4) A polgármester szabadságának kiadása tárgyában a polgármester és a Képviselő-testület jóhiszeműen együttműködve, a rendeltetésszerű joggyakorlás elvét figyelembe véve jár el.

12. Alpolgármester

24 § (1) A Képviselő-testület 1 fő alpolgármestert választ a Képviselő-testület tagjai közül.

(2)Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.

13. A jegyző

25.§ (1) A jegyző feladatai a helyi önkormányzatokról szóló törvényben foglaltakon túl:

  1. a polgármester irányításával előkészíti a Képviselő-testület, a bizottság elé kerülő előterjesztéseket,
  2. ellátja a Képviselő-testület, a bizottság szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatait,
  3. szervezi a jogi felvilágosító munkát,

(2) A jegyző ügyfélfogadást tart: szerdán 8 órától - 12 óráig, 13 órától – 15.30 óráig

14. A önkormányzati hivatal

26.§     (1) Az önkormányzati hivatal szervezeti felépítését a 3. melléklet tartalmazza.

(2) A önkormányzati hivatal igény szerint köteles adatokat szolgáltatni, jelentéseket készíteni a polgármesternek, a Képviselő-testületnek, a bizottságnak.

(3) A önkormányzati hivatal hétfőn, kedden 8 órától - 12 óráig, szerdán 8 órától – 12 óráig 13 órától – 16 óráig, csütörtökön 8 órától - 12 óráig tart ügyfélfogadást. Pénteken nincs ügyfélfogadás. A Rétközberencsi Kirendeltség ügyfélfogadási rendje: hétfőn 8 órától – 12 óráig és 13 órától – 16 óráig, kedden nincs ügyfélfogadás, szerdától péntekig 8 órától – 12 óráig tart ügyfélfogadást.

27.§ (1)Az Önkormányzat a Roma Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez térítésmentesen biztosítja:

  1. a Önkormányzati Hivatal tanácskozótermét az ülések és rendezvények tartására,
  2. a postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátását.

(2)  A jegyző gondoskodik a Önkormányzati Hivatal útján a nemzetiségi önkormányzat:

  1. testületi üléseinek előkészítéséről,
  2. a meghívóinak, előterjesztéseinek elkészítéséről és kiküldéséről,

a jegyzőkönyveinek elkészítéséről és Kormányhivatalhoz megküldéséről.

15.Helyi népszavazás

28. §.(1) A helyi népszavazást a polgármesternél 200 fő választópolgár kezdeményezhet.

(2)  A helyi népszavazás kiírását előíró Képviselő-testületi ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni az aláírást gyűjtők képviselőjét.

(3) A helyi népszavazásra a helyi önkormányzatokról szóló törvény és a választási eljárásról szóló törvény megfelelő szabályait kell alkalmazni.

16. Az Önkormányzat gazdálkodása, vagyona

29.§  (1) A Képviselőtestület a költségvetését két fordulóban fogadja el.

(2) Az első fordulóban, a koncepcióban:

  1.  számba kell venni a kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelveket,
  2. át kell tekinteni az önkormányzat kötelező és szabadon vállalt feladatait,
  3. fel kell mérni és elemezni a bevételi forrásokat azok bővítésének lehetőségeit,
  4. meg kell határozni a kiadási szükségleteket, azok gazdaságos, célszerű megoldásait,
  5. egyeztetni kell az igényeket a célkitűzésekkel,
  6. meg kell határozni a szükségletek kielégítési sorrendjét,
  7. vizsgálni kell a várható döntések hatásait.

(3) Második fordulóban az Önkormányzat költségvetési rendelet tervezetét tárgyalja a Képviselő-testület.

30.§ Az önkormányzat vagyonát és vagyongazdálkodás szabályait az Önkormányzat külön rendeletben szabályozza.

17. Záró rendelkezések

31.§ (1) Ez a rendelet 2015. 01. 26-án lép hatályba.

(2) Hatályát veszti az Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 2/2011.(V.18.) önkormányzati rendelete.