Borsodszirák Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2020. (XI.26.) önkormányzati rendelete

A szervezeti és működési szabályzatról

Hatályos: 2021. 09. 14- 2022. 02. 15

Borsodszirák Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2020. (XI.26.) önkormányzati rendelete

A szervezeti és működési szabályzatról

Borsodszirák Község Önkormányzatának Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478/2020. (XI.3.) Korm. rendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre figyelemmel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján a Képviselő-testület feladat- és hatáskörét gyakorolva, az Alaptörvény 32.cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye

1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Borsodszirák község Önkormányzata Székhelye, címe: 3796.Borsodszirák Fő út 35.

(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Borsodszirák községi Önkormányzat Képviselő-testülete Székhelye, címe: 3796.Borsodszirák Fő út 35.

A képviselő-testület átruházott hatáskörei

2. § A Képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolását az 1. melléklet tartalmazza.

Az ülés összehívása, vezetése, tanácskozási rendje. A tanácskozás rendjének fenntartása

3. § (1) A képviselő - testület évenként hat ülést tart.

(2) Az ülés helye: Borsodsziráki Közös Önkormányzati Hivatal, Borsodszirák Fő u. 35.

(3) A munkatervben nem szereplő ülés rendkívüli ülésnek minősül.

(4) Rendkívüli ülés összehívását a polgármesternél írásban kell kezdeményezni az ülés időpontjára és napirendjére vonatkozó javaslattal együtt, az ülés tervezett időpontja előtt legalább 5 nappal.

(5) A polgármester a (4) bekezdésben foglalt eseten kívül rendkívüli ülést hívhat össze szükség szerint a feladatok jellegétől és nagyságától függően.

(6) A (4) bekezdés szerint kezdeményezett testületi ülést 15 napon belül hívja össze a polgármester.

(7) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a Szociális és Ügyrendi Bizottság elnöke gondoskodik a képviselő - testület ülésének összehívásáról, vezetéséről.

(8) Az írásbeli meghívót és előterjesztéseket az érdekeltek részére az ülést megelőzően legalább 5 nappal korábban kell kiküldeni.

(9) A meghívó tartalmazza:

a) az ülés helyét, kezdési időpontját,

b) a javasolt napirendeket, előterjesztők nevét.

4. § (1) Az önkormányzati ülések időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot közhírré tétel útján, az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel, az ülést megelőzően legalább 5 nappal korábban kell értesíteni.

(2) A nyilvános testületi ülésen résztvevő állampolgárok hozzászólási időtartama testületi döntés alapján korlátozható.

5. § Az önkormányzati ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni:

  • a) az Általános Művelődési Központ vezetőjét,
  • b) a Borsodsziráki Bartók Béla Általános Iskola igazgatóját,
  • c) a Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnökét
  • d) a munkatervben szereplő napirendekhez tartozó előadókat, meghívottakat.

6. § A képviselő - testület a polgármester előterjesztése alapján dönt:

  • a) a napirendről,
  • b) a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentés elfogadásáról,
  • c) az előző ülést követő fontosabb eseményekről, intézkedésekről adott tájékoztatók, beszámolók elfogadásáról.

7. § (1) A polgármester az elfogadott napirendeknek megfelelően az egyes előterjesztések felett külön - külön vitát nyit.

(2) Az írásbeli előterjesztést az előadó a vita megnyitása előtt szóban tömören kiegészítheti úgy, hogy ne ismételje az előterjesztésben foglaltakat.

(3) Az előadóhoz a képviselők és tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre a vita előtt válaszolnia kell.

8. § (1) A vita során a polgármester határozza meg a hozzászólások sorrendjét.

(2) A vita lezárására vagy a hozzászólások időtartamának korlátozására a testület bármely tagja javaslatot tehet. Az indítvány felett a testület vita nélkül határoz.

(3) A vita lezárása után a napirendi pont előadója szükség esetén reagálhat a hozzászólásokra.

(4) A döntéshozatal előtt a bizottság elnöke és a jegyző felszólalási jogot kaphat, amennyiben a döntést illetően észrevételt kíván tenni.

(5) A polgármesteri összefoglalónak a vita lényegét tömören összegeznie kell, melyben érdemben térjen ki az előterjesztéstől eltérő véleményekre, a döntést érintő valamennyi felvetésre.

9. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata.

(2) Ez irányú jogosítványai:

  • a) figyelmezteti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a megfogalmazása,
  • b) rendre utasíthatja azt, aki a képviselő - testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
  • c) figyelmezteti azt az ülésen jelenlévő állampolgárt, aki a tanácskozást magatartásával zavarja, ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezheti,
  • d) ha a rendzavarás a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester javaslatára a képviselő - testület az ülést határozott időre félbeszakíthatja. Ebben az esetben az ülés csak újabb polgármesteri összehívásra folytatódhat.

A képviselő-testület, az önkormányzati képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok

10. § (1) Borsodszirák község Önkormányzat képviselő - testületének tagjai: 6 fõ települési képviselő és a polgármester. A Képviselő-testület tagjainak névsorát e rendelet 1. függeléke tartalmazza.

(2) A képviselő köteles

  • a) tevékenyen részt venni a képviselő - testület munkájában,
  • b) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,
  • c) részt venni a testületi ülések előkészítésében, különböző vizsgálatokban,
  • d) írásban vagy szóban bejelenteni, ha a képviselő - testület vagy bizottságának ülésén illetve egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van,
  • e) kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, a különböző önszerveződő közösségekkel.

(3) A képviselő a jogszabályi előírásoknak megfelelően köteles megtartani a tudomására jutott állami és szolgálati titkot, a személyes adatok védelmére vonatkozó szabályokat.

(4) A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén –közeli hozzátartozójára is kiterjedően - bejelenteni személyes érintettségét.

(5) A személyesen érintett képviselő –érintettségének jelzése mellett bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban nem kíván részt venni.

(6) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására –annak ismertté válását követően azonnal –a képviselő-testület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása a képviselő-testület összeférhetetlenségi és ügyrendi ügyekben feladat - és hatáskörrel rendelkező bizottsága hatáskörébe tartozik.

(7) A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.

(8) A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. A képviselő-testület külön határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról.

11. § (1) A képviselőt megillető tiszteletdíj és egyéb juttatások rendjét önálló rendelet szabályozza.

(2) A képviselő-testület tagját a tiszteletdíj nem illeti meg, ha feladatai ellátásában egy hónapon túl akadályoztatva van.

(3) A tiszteletdíjat egy hónapra meg kell vonni a képviselőtől, ha a képviselő-testület munkáját önhibájából elhanyagolja, két egymást követő testületi ülésen előzetes bejelentés nélkül nem vesz részt.

(4) A tiszteletdíj megvonására vonatkozó előterjesztést a polgármester döntésre a képviselő-testület elé terjeszti.

A nyilvánosság biztosítása

12. § A képviselő-testület működésének nyilvánosságát hivatalos honlap működtetése útján biztosítja. Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: http://www.borsodszirak.hu/

A képviselő-testületi ülés előkészítése

13. § (1) A képviselő - testület éves munkaterv alapján végzi tevékenységét.

(2) Az éves munkatervet a polgármester iránymutatása alapján a jegyző állítja össze és azt a polgármester terjeszti a testület elé.

(3) A testület és a bizottság munkatervének összhangjáról a polgármester gondoskodik.

(4) A polgármester a munkaterv összeállításához javaslatot kérhet

  • a) a települési képviselőktől,
  • b) közszolgáltatást nyújtó szervezetek vezetőitől,
  • c) a településen működő sportegyesülettől
  • d) a helyi civil szervezetektől.

(5) A munkaterv tartalmazza:

  • a) az ülések tervezett időpontját,
  • b) az ülések várható napirendjét
  • c) a napirend előkészítésében részt vevő szerveket, személyeket,
  • d) a napirendek előadóit,
  • e) a közmeghallgatás időpontját,
  • f) a napirendi pontok előkészítésével, az ülések lebonyolításával kapcsolatos szervezési feladatokat.

(6) A munkatervet meg kell küldeni:

  • a) a települési képviselőnek,
  • b) a nem testületi tag bizottsági tagoknak,
  • c) a munkatervben érintett előadóknak.

Az előterjesztések tartalmi, formai követelményei

14. § (1) Előterjesztést kell készíteni azon napirendek esetében, amelyhez a képviselő – testület döntése szükséges.

(2) A képviselő - testülethez előterjesztést nyújthat be:

  • a) a települési képviselő
  • b) a polgármester
  • c) a képviselő - testület bizottsága.

(3) Kizárólag írásban készülhet előterjesztés az alábbi ügyekben:

  • a) önkormányzati rendeletalkotás,
  • b) intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése,
  • c) helyi népszavazás kiírása,
  • d) munkaprogram, munkaterv,
  • e) a képviselő - testület által meghatározott értékhatár feletti hitelfelvétel, kötvénykibocsátás, alapítványrendelés,
  • f) társulások létrehozása, csatlakozás társulásokhoz, társulásból való kilépés,
  • g) PTK-ból eredő jogügyletek,
  • h) önkormányzati vállalkozásokkal kapcsolatos ügyek,
  • i) valamennyi határozati javaslat,
  • j) lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámoló.

15. § (1) Az előterjesztésnek általában két részből kell állnia.

(2) Az első részben

  • a) a tárgyat pontosan meg kell határozni,
  • b) meg kell jelölni, hogy a képviselő - testület korábban foglalkozott - e a témával, ha igen milyen határozatot hozott,
  • c) értékelni kell, hogy a korábbi határozat hogyan került végrehajtásra, milyen intézkedések történtek a végrehajtása érdekében,
  • d) az előterjesztésből ki kell tűnnie az előkészítő, összehangoló munkának, az esetleges eltérő véleményeknek,
  • e) fel kell tüntetni mindazokat a körülményeket, amelyek indokolják a döntés szükségességét,
  • f) az előterjesztés készítői érdemben terjesztik a testület elé az előkészület alakalmával felmerült nézeteket, a mellettük és ellenük szóló érvekkel együtt, hogy a testület ezek ismeretében hozhassa meg döntését.

(3) Az előterjesztés második része a határozati javaslat

  • a) a határozati javaslat csak egyértelműen megfogalmazott rendelkező részből állhat, indokolást nem tartalmazhat,
  • b) ne ismételje meg más szervek jogszabályi előírásait,
  • c) tartalmazza a végrehajtásért felelős személy nevét, a végrehajtás határidejét,
  • d) a végrehajtás határidejére vonatkozóan folyamatos vagy naptár szerinti megjelölést használhat, de folyamatos határidő esetén is meg kell jelölni az időközönkénti beszámolási kötelezettség időpontjait.

16. § Az írásos előterjesztéseket az ülést megelőzően legalább 8 nappal korábban kell polgármester részére megküldeni.

A döntéshozatali eljárás, a szavazás módja

17. § (1) A képviselő - testület döntéseit nyílt szavazással - kézfelemeléssel - hozza.

(2) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben szabályozott titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon külön helyiség és urna igénybevételével történik.

(3) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:

  • a) a szavazás helyét, napját,
  • b) a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
  • c) a szavazás során felmerült körülményeket,
  • d) a szavazás eredményét.

(4) Név szerinti szavazás esetén a képviselők névsor szerint „igen” „nem” „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.

A rendeletalkotás

18. § (1) Rendelet alkotását kezdeményezheti:

  • a) a polgármester
  • b) a képviselő
  • c) a képviselő - testület bizottsága
  • d) a jegyző

(2) A rendeletalkotással kapcsolatos kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani.

(3) A polgármester - az illetékes bizottság és a hivatal bevonásával megvizsgálja kezdeményezést, majd a tervezetet a képviselő - testület elé terjeszti.

(4) A szakmai előkészítés minden esetben a jegyző feladata.

(5) A tervezetek érdemi vitája előtt, amennyiben szükséges a testület közmeghallgatást is tarthat.

19. § (1) Az önkormányzati rendeletet az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztés útján ki kell hirdetni.

(2) A jegyző feladata folyamatosan figyelemmel kísérni az önkormányzati rendeletek időszerűségét és javaslatot tenni az elavult rendeletek hatályon kívül helyezésére, és szükség esetén javasolni új rendelet megalkotását.

20. § (1) Az önkormányzati rendeletek végrehajtásáról a polgármester tájékoztatást ad a képviselő - testületnek.

(2) A képviselő - testület egyes rendeletek hatályosulását bizottsága útján ellenőrizheti. (A hatályos önkormányzati rendeletek gyűjteményét a 2. függelék tartalmazza)

A határozathozatal

21. § (1) Döntések előtt ellenőrizni kell a határozatképesség meglétét.

(2) Határozatképtelenség miatt elmaradt képviselő - testületi ülést 14 napon belül ugyanazon napirendek megtartásával össze kell hívni.

(3) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vita során elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra, úgy hogy előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslat felett kell dönteni.

22. § Minősített többség szükséges a helyi önkormányzatokról szóló törvényben szabályozott eseteken kívül:

  • a) képviselő - testület hatáskörének átruházásához,
  • b) sürgősségi indítvány elfogadásához,
  • c) társasági jog hatálya alá tartozó vállalkozások társasági szerződésébe foglalt rendelkezések meghatározásához.

A képviselő - testület jegyzőkönyve

23. § (1) A jegyzőkönyv tartalmazza a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározottakon kívül:

  • a) az ülésről távolmaradt képviselők nevét, távolmaradásuk okát
  • b) az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat.

(2) A jegyzőkönyv mellékletei:

  • a) a meghívó,
  • b) a jelenléti ív.

24. § A jegyzőkönyvet a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározottakon kívül az ülésen résztvevő ABC sorrend szerint a névsorban következő két képviselő hitelesíti.

25. § A rendeletek, határozatok nyilvántartásának vezetéséről a jegyző gondoskodik.

26. §

Lakossági fórumok, közmeghallgatás

27. § (1) Képviselő - testület a lakossággal való közvetlen kapcsolattartás érdekében falugyűlést szervez.

(2) A falugyűlés időpontját a testület határozza meg.

(3) A falugyűlés helyéről, idejéről a lakosságot a helyben szokásos módon legalább 5 nappal korábban tájékoztatni kell.

(4) Képviselő - testület a falugyűlésen elhangzott hozzászólásokat értékeli és kijelöli azt a személyt, aki a szükséges intézkedést előkészíti.

28. § (1) Képviselő - testület a lakossággal való közvetlen kapcsolattartás érdekében évente egy alkalommal közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás időpontját a testület határozza meg.

(3) A közmeghallgatás helyéről, idejéről a lakosságot a helyben szokásos módon legalább 5 nappal korábban tájékoztatni kell.

(4) Közmeghallgatást a képviselő - testület külön is elrendelhet egy-egy nagyobb horderejű, a lakosság szélesebb rétegét érintő kérdésben.

A polgármester, alpolgármester és jegyző. A polgármester

29. § (1) A polgármester tisztségét főállásban tölti be.

(2) A polgármester helyi önkormányzatokról szóló törvényben szabályozott feladatin túl ellátja a következő feladatokat:

  • a) Biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széles körű nyilvánosságát.
  • b) Feladata a településfejlesztés, a közszolgáltatások szervezése.
  • c) Segíti a települési képviselők, bizottságok munkáját.
  • d) Együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel.

30. § (1) A főállású polgármester munkaideje heti 40 óra.

(2) A polgármester kötelező fogadó órája heti 4 óra, hétfőn 8.00 órától 10.00 óráig és szerdán 15.00 órától 17.00 óráig.

Az alpolgármester

31. § (1) A képviselő-testület saját tagjai közül egy alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester főállásban tölti be tisztségét.

A jegyző

32. § (1) A jegyző a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott feladatain túl

  • a) rendszeresen tájékoztatást ad a képviselő - testületnek, bizottságnak, a polgármesternek az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról,
  • b) a polgármester irányításával előkészíti a képviselő – testület és a bizottsága elé kerülő előterjesztéseket,
  • c) tájékoztatja a képviselő - testületet a hivatal munkájáról és az ügyintézésről,
  • d) szervezi a jogi felvilágosító munkát,
  • e) gondoskodik a hivatali dolgozók rendszeres továbbképzéséről,
  • f) igény szerint segíti a települési önszerveződő közösségek tájékoztatását,
  • g) gondoskodik az SZMSZ függelékeinek folyamatos előkészítéséről, vezetéséről, kiegészítéséről.

(2) Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy az önkormányzat döntése, működése jogszabályt sért, abban az esetben haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő képviselő-testületi ülésen köteles ezt jelezni a képviselő-testület felé.

(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat az aljegyző látja el.

A Borsodsziráki Közös Önkormányzati Hivatal

33. § (1) A képviselő - testület Borsodsziráki Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel egységes hivatalt hoz létre.

(2) A Közös Önkormányzati hivatal belső szervezeti felépítését, feladatkörét, ügyfélfogadási rendjét a hivatal Szervezeti és Működési szabályzata tartalmazza.

(3) A Közös Önkormányzati Hivatal létszámát, a hivatal működéséhez szükséges előirányzatokat, működési fenntartási költségeket, felhasználható bérkeretet a Közös Önkormányzati Hivatal létrehozásáról szóló megállapodás alapján, az önkormányzat költségvetési rendelete tartalmazza.

A képviselő - testület bizottsága

34. § (1) A Szociális és Ügyrendi Bizottság 5 fő képviselőből áll. Tagjainak névsorát e rendelet 3. függeléke tartalmazza.

(2) A képviselő-testület meghatározott feladatkörök ellátására ideiglenes (ad hoc) bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság elnöke minden esetben képviselő lehet.

35. § (1) A bizottság tevékenységéről évente legalább egy alkalommal beszámol a képviselő - testületnek.

(2) A bizottság éves munkaterv alapján végzi tevékenységét, amelyet tájékoztatás céljából a képviselő-testületnek bemutat.

(3) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

(4) Az elnök köteles összehívni a bizottságot a képviselő-testület határozatára.

36. § (1) Szociális és Ügyrendi Bizottság álalános feladatai:

  • a) a képviselő-testület munkatervéhez javaslattétel,
  • b) előterjesztés vagy önálló indítvány soron kívüli tárgyalásának kezdeményezése,
  • c) bizottsági ajánlástétel,
  • e) mindazoknak a feladatoknak az ellátása, amelyeket törvény vagy az Önkormányzat a kötelezően létrehozandó bizottság hatáskörébe utal,
  • f) önkormányzati képviselők, a polgármester, az alpolgármester és hozzátartozóik vagyonnyilatkozatának nyilvántartása, ellenőrzése,
  • g) önkormányzati képviselők összeférhetetlenségi és méltatlansági ügyeinek kivizsgálása,
  • h) összeférhetetlenség és méltatlanság megállapításának kezdeményezése,
  • i) a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás eredményéről a bizottság tájékoztatja a soron következő ülésen a képviselő-testületet,
  • j) a település szociális és egészségügyi helyzetének figyelemmel kísérése,
  • k) az egészségvédelmi feladatok ellátása érdekében az illetékes intézményekkel, társadalmi szerveződésekkel való együttműködés segítése,
  • l) az önkormányzat által biztosított segélyezési keretek ésszerű felhasználása,
  • m) a gyermek és ifjúságvédelmi munka hatékonyságának növelése,
  • n) az időskorú lakosság életkörülményeinek javítása,
  • o) mindazoknak a hatásköröknek az ellátása, amelyeket törvény vagy az önkormányzat a bizottság hatáskörébe utal.

A nemzetiségi önkormányzat működése

37. § (1) A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (a továbbiakban: Njtv.) 80. § alapján a települési roma nemzetiségi önkormányzat részére a testületi működés feltételeként – önkormányzati tulajdonú – helyiséget biztosít a Borsodszirák Fő út 19. szám alatti épületben.

(2) A helyiség használatának rendjéről és feltételeiről, a feladatok végrehajtásáról a nemzetiségi önkormányzattal külön megállapodást köt. Külön megállapodás alapján

  • a) biztosítja a nemzetiségi önkormányzat adminisztratív feladatainak ellátást: meghívó, előterjesztések, jegyzőkönyv elkészítése, levelezések,
  • b) pénzügyi, számviteli, gazdasági, nyilvántartási és iratkezelései feladatok ellátását,
  • c) vállalja a nemzetiségi önkormányzat által használt iroda karbantartásást és fenntartásást.

38. § (1) A költségvetés és zárszámadás előkészítésének, végrehajtásának szabályozását a helyi önkormányzat és a települési nemzetiségi önkormányzat együttműködési megállapodásában rögzíti.

(2) A közös önkormányzati hivatal ellátja a települési nemzetiségi önkormányzat működésével összefüggő ügyviteli, valamint gazdálkodásának végrehajtásával kapcsolatos
feladatokat.

39. § (1) A helyi nemzetiségi önkormányzatnak az Njtv. -ben rögzített egyetértési, vagy vélemény-nyilvánítási jogának gyakorlásával hozható döntés esetén a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületének az egyetértés tárgyában hozott döntése, a kialakított és írásba foglalt véleménye beszerzéséről a polgármester gondoskodik.

(2) A Nemzetiségi Önkormányzat képviselő-testületének az Njtv.-ben meghatározottak szerinti javaslatot, kezdeményezést az előterjesztésre vonatkozó szabályok betartásával a polgármesternek címezve kell benyújtania.

(3) A Polgármester a helyi nemzetiséget érintő, a nemzetiségi önkormányzat elnöke által benyújtott előterjesztést köteles a Képviselő-testület soron következő ülésére beterjeszteni és az előterjesztőt tanácskozási joggal meghívni.

Az önkormányzat feladat- és hatáskörei

40. § Az Önkormányzat a kötelezően előírt feladatait az alábbi módon látja el:

  • a) Óvodai nevelést 50 férőhelyes napközi otthonos 2 csoportos óvodában (iskolai elő készítéssel) együtt. Az óvoda épületében történik az iskoláskorúak étkeztetése is.
  • b) A közművelődés szervezése a Bartók Béla Általános Művelődési Központ művelődési házában történik, mely az általános iskolával közös használatban áll, valamint a községi könyvtárban.
  • c) Az egészségügyi alapellátást a Védőnői Szolgálat fenntartásával, a háziorvosi szolgáltatást feladatellátási szerződés útján, 1 háziorvossal, az épület és műszerek ingyenes biztosításával, a működési költségekhez való hozzájárulással, vegyes körzet keretében biztosítja. Az orvosi ügyeletet feladat-ellátási szerződés keretében Edelény Város Önkormányzata útján biztosítja.
  • d) A családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatás, szociális étkeztetés, és a házi segítségnyújtás a Borsodsziráki Család- és Gyermekjóléti Szolgálat útján biztosított.
  • e) Az önkormányzat gondoskodik a kezelésében lévő 4 km út és 6 km járda, a közterületek és a ravatalozó karbantartásáról.
  • f) Biztosítja a község közterületein a közvilágítást az ÉMÁSZ szolgáltató által.
  • g) Vezetékes ivóvíz rendszert az Észak-magyarországi Regionális Vízművek Zrt. üzemelteti.
  • h) Hulladék gyűjtési, szállítási kötelező közszolgáltatást a Miskolci Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás útján, közszolgáltatási Szerződés alapján biztosítja.
  • j) Szennyvízelvezetés és tisztítás közszolgáltatást a 9 település tulajdonában lévő hálózat bérbeadása útján, az Észak-magyarországi Regionális Vízművek Zrt. végzi.
  • k) A különböző pénzbeni és természetbeni szociális alapellátást a jogszabályokban foglaltaknak megfelelően biztosítja.

41. § A képviselő-testület az önkormányzat kormányzati funkcióit a rendelet 4 . függeléke szerint állapítja meg.

42. § (1) Az önként vállalt feladatokat az éves költségvetésben, fedezet biztosításával dönti el.

(2) Nem kötelező feladatellátás keretében támogatja a helyi civil szervezetk és az egyház tevékenységét.

Az önkormányzat társulásai

43. § (1) A képviselő-testület a következő társulásokban vesz részt:

  • a) Edelényi Kistérség Többcélú Kistérségi Társulása.
  • b) Miskolci Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás
  • c) Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás.

(2) A társulások létrehozását, működési rendjét a létrehozásukról szóló együttműködési megállapodás tartalmazza.

Az önkormányzat költségvetése, vagyona

44. § A költségvetési rendelet megalkotása - a költségvetési törvény által előírt részletezésben az államháztartásról szóló törvény rendelkezéseit betartva – egy fordulóban történik.

45. § A képviselő - testület vagyonát és a vagyonával való rendelkezés szabályait önkormányzati rendeletben állapítja meg.

Az ellenőrzés

46. § Az önkormányzat és költségvetési szerveinek ellenőrzését belső ellenőr útján látja el, egyéni vállalkozó által, külön szerződésben meghatározottak szerint.

Záró rendelkezések

47. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Borsodszirák község Önkormányzata képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2015.(III.31.) önkormányzati rendelete.

1. melléklet [1]

1. A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök:

1.1. A szociális igazgatásról és a szociális, gyermekvédelmi ellátások helyi szabályairól szóló 10/2021.(IX.13.) önkormányzati rendeletében meghatározott ellátások tekintetében az alábbi hatáskörök gyakorlása:

1.1.1. a 6. §- ban meghatározott rendkívüli élethelyzetre való tekintettel kérelmezett települési támogatás elbírálását,

1.1.2. a 7. §-ban meghatározott 65 év feletti öregségi nyugdíjasok önálló életvitelének támogatását

1.1.3. a 8. §-ban meghatározott eltemettetés költségeihez történő hozzájárulás elbírálását,

1.1.4. a 11. § - ban meghatározott lakhatási hozzájárulás elbírálását,

1.1.5. a 16. §-ban meghatározott térítési díjkedvezmény elbírálását.

1.2. A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 42/A. § -ában meghatározott közútkezelői hozzájárulás megadása hatáskörének gyakorlását.

2. A képviselő-testület által a Szociális és Ügyrendi Bizottságára átruházott hatáskörök:

A szociális igazgatásról és a szociális, gyermekvédelmi ellátások helyi szabályairól szóló 10/2021.(IX.13.) önkormányzati rendeletében meghatározott ellátások tekintetében az alábbi hatáskörök gyakorlását:

2.1. Az 5. § -ban meghatározott létfenntartási gondokkal küzdő családok és személyek támogatási kérelmének elbírálását,

2.2. A 10. §-ban meghatározott étkezési vagy utazási települési támogatás iránti kérelem elbírálása.

3. A képviselő-testület által az Edelényi Kistérség Többcélú Társulására átruházott hatáskörök:

3.1. Egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások:

3.1.1. Térségi adatbázis, információs rendszer működtetése.

3.1.2. Pályázat figyelés, pályázat előkészítés, pályázati forrásgyűjtés.

3.1.3. Kistérségi szűrővizsgálatok szervezése.

3.2. A területfejlesztési feladatok körében:

3.2.1. vizsgálja és értékeli a térség társadalmi, gazdasági és környezeti helyzetét, adottságait;

3.2.2. kidolgozza és elfogadja a Társulás területfejlesztési koncepcióját, illetve ennek figyelembevételével készített területfejlesztési programját, ellenőrzi azok megvalósítását;

3.2.3. koordinálja a térségben működő társulások és más - a területfejlesztésben érdekelt – szervezetek együttműködését, együttműködik az állami és civil szervezetekkel;

3.2.4. folyamatosan kapcsolatot tart megyei önkormányzattal, a térségben működő közigazgatási szervezetekkel, intézményekkel, a fejlesztési szükségletek és a bevonható helyi források feltárása érdekében;

3.2.5. forráskoordinációt végez, pályázatokat készít tervei megvalósítására, adatokat, információkat szolgáltat a területi információs rendszernek,

3.2.6. pályázatot nyújthat be a térség fejlesztéséhez kapcsolódó források igényléséhez.

3.3. A térség közigazgatási ügyintézésének korszerűsítése

3.4. Család-, gyermek- és ifjúságvédelem a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 15. § (2) bekezdése b) pontja keretében; ifjúsági feladatok térségi szintű koordinálása, szervezése, ezen belül különösen:

3.4.1. figyelemmel kíséri és segíti a térségben élő ifjúsági közösségek tevékenységét;

3.4.2 elősegíti a településeken működő, az ifjúságot érintő önkormányzati, civil és informális szervezetek koordinációját;

3.4.3 elősegíti a térségben lévő ifjúsági közösségek közötti együttműködést, és

3.4.2. ifjúsági programokat szervez.

3.5. Települési és térségi esélyegyenlőségi tervek elkészítése, esélyegyenlőségi program megvalósítása, esélyegyenlőség megvalósulásának elősegítése.

3.6. Bűnmegelőzési együttműködés

3.7. Turizmusfejlesztés, idegenforgalom, ezen belül különösen:

3.7.1. közreműködik a térség idegenforgalmi értékeinek feltárásában

3.7.2. közreműködik a térség és a mikrotérségek turizmusfejlesztési koncepciójának kidolgozásában,

3.7.3. közreműködik a térség turizmust megtartó, elősegítő programok kidolgozásában, megvalósításában,

3.7.4.Térség településeinek, a kistérség idegenforgalmi értékeinek közös megjelentetése.

3.8. Térségi közművelődési tevékenységek koordinálása, térségi identitás erősítése, kulturális örökség őrzése

3.8.1. Amatőr alkotó művészeti tevékenységek, közösségek menedzselése.

3.8.2. Gyermek és ifjúsági alkotótábor, művésztelep működtetése.

3.8.3. Térségi információs rendszer működtetése.

3.8.4. Térségi kulturális kapcsolatok szervezése, gondozása.

3.8.5. Művészeti bemutatók, amatőr alkotó művészek kiállításának szervezése.

3.9. Helyi környezet- és természetvédelem, ivóvízellátás, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás valamint bel- és csapadékvíz-elvezetés feladatainak összehangolása.

3.10. Térségi foglalkoztatás-politikai célok összehangolása

3.11. Sport feladatok

3.11.1. Térségi szintű utánpótlás-nevelés, tehetséggondozás.

3.11.2. Térségi sportversenyek szervezése, rendezése.

3.11.3. Sport rendezvénynaptár készítése, összehangolása.

3.11.4. Térségi versenyrendszer működtetéséhez segítségnyújtás.

3.11.5. Pályázatfigyelés, közös pályázat, pályázati források gyűjtése.

3.12. Nemzetközi és térségi külföldi kapcsolatok terén:

3.12.1. Határon átnyúló kapcsolatok, határmenti együttműködések.

3.12.2. Külföldi térségi kapcsolatok kialakítása, működtetése.

3.13. Településfejlesztési, településrendezési feladatok koordinálása

3.14. Nemzetiségi ügyek támogatása.

4. A képviselő-testület által a Miskolci Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás átruházott hatáskörök:

a hulladékgazdálkodási feladatainak ellátása érdekében létrehozott társulására a hulladékgazdálkodási közfeladat ellátására vonatkozó közszolgáltatási szerződés megkötését.

1. függelék

Borsodszirák község Önkormányzat Képviselő-testülete TAGJAINAK NÉVSORA

Tagjai:

Polgármester: Tóth Attila

Alpolgármester: Dr. Kresák Zoltán

Képviselők: Bodnár Béla

Győrfy Julianna

Kolozs Istvánné

Szabóné Szalóczy Szilvia

Tomolya Tünde

2. függelék

Hatályos önkormányzati rendeletek gyűjteménye

1. 14/2001. (X.24.) Helyi Építési Szabályzatról
Módosítások:
15/2005.(VII.20.)
6/2009.(IV.01.)
19/1017.(XII.21.)

2. 15/2001.(X.24.) A helyi környezet védelméről, a közterületek és ingatlanok rendjéről, a település tisztaságáról
Módosítások:
3/2003. (III.26.)
15/2003.(XII.17.)
18/2004.(XI.11.)
23/2004.(XII.29.)
22/2005.(XII.27.)
16/2006.(XII.14.)
4/2007.(II.19.)
14/2007.(XII.20.)
4/2009.(II.19.)
15/2009.(XII.22.)
13/2010.(XII.30.)
11/2012.(XII.28.)
5/2012.(IV.27.)
6/2013.(V.30.)
10/2013.(X.15.)
19/2017. (XII.21.)

3. 16/2001.(X.24.) Borsodszirák község helyi jelentőségű természeti értékeinek védelméről

4. 8/2002.(VII.16.) A temetőkről és a temetkezésről
Módosítás:
16/2011.(XI.07.)

5. 13/2004.(IX.29.) Helyi Hulladékgazdálkodási terv
Módosítás:
12/2007.(VIII.31.)

6. 15/2004.(XI.11.) Környezetvédelmi alap létrehozásáról

7. 1/2005.(II.09.) A helyi címer és zászló alapításáról, használatának rendjéről

8. 2/2005.(II.09.) A középületeknek és közterületeknek nemzeti és helyi ünnepeken történő fellobogózásáról

9. 1/2006.(I.24.) A kitüntetések alapításáról és adományozásának rendjéről
Módosítás:
10/2006.(V.15.)
11/2015.(IV.30.)

10. 9/2008.(VI.30.) A képviselő-testület hivatala köztisztviselőinek kinevezéséről

11. 12/2008.(IX.12.) Az üzletek éjszakai nyitvatartási rendjéről

12. 14/2011.(IX.14.) Az önkormányzati rendeletek előkészítésében való társadalmi részvételről

13. 2/2013.(II.04.) A köztisztviselők juttatásainak egyes kérdéseiről
Módosítás:
13/2017.(X.16.)
7/2019. (VI.20.)

14. 3/2013. (II.22.) Borsodszirák község vagyonáról
Módosítások:
8/2014.(V.12.)
11/2014.(VIII.26.)
5/2016.(V.26.)
8/2017.(V.25.)
6/2018. (V.24.)
6/2019. (IV.30.)
5/2020. (VI.30.)

15. 8/2013.(IX.27.) A közterület filmforgatási célú hasznosításáról

16. 12/2013.(XI.26.) Nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtésére vonatkozó helyi közszolgáltatásról

17. 9/2014.(V.12.) A készpénzben teljesíthető kiadások eseteiről és értékhatáráról

18. 15/2014.(X.27.) önkormányzati rendelete Az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról
Módosítás:
7/2015.(III.31.)

19. 4/2015.(III.31.) önkormányzati rendelet
A közterületnév megállapításának, valamint a házak számozásának szabályairól

20. 14/2015.(IX.3.) 11/2015.(IV.30.) önkormányzati rendelet
A talajterhelési díjjal kapcsolatos adatszolgáltatási és eljárási szabályokról

21. 15/2015.(IX.3.) önkormányzati rendelet
A helyi iparűzési adóról

22. 7/2016.(V.26.) önkormányzati rendelet
Az első lakáshoz jutás feltételeinek helyi támogatásáról

23. 11/2016.(IX.15.) önkormányzati rendelet
A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról
Módosítás:
3/2017.(IX.15.)
11/2019. (IX.19.)

24. 12/2016.(X.27.) önkormányzati rendelet
Az egészségügyi alapellátások körzeteinek kialakításáról

25. 2/2017.(II.15.) önkormányzati rendelet
A szociális igazgatásról és a szociális, gyermekvédelmi ellátások helyi szabályairól

26. 4/2017.(II.15.) önkormányzati rendelet
Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről és átadásáról

27. 5/2017.(III.21.) önkormányzati rendelet
A hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés engedélyezésének szabályairól és díjairól
Módosítás:
10/2017.(V.25.)

28. 9/2017.(V.25.) önkormányzati rendelet
A partnerségi egyeztetés szabályairól

29. 11/2017.(VII.18.) önkormányzati rendelet
A helyi népszavazás kezdeményezéséhez szükséges választópolgárok számáról

30. 14/2017.(XI.20.) önkormányzati rendelet
Az egyes reklámok, reklámhordozók és cégérek elhelyezéséről és bejelentési eljárásának szabályairól

31. 3/2018. (II.15.) önkormányzati rendelet
egyes önkormányzati rendeletek hatályon kívül helyezéséről

32. 5/2018. (V.24.) önkormányzati rendelet
az önkormányzat 2017. évi költségvetésének végrehajtásáról

33. 7/2018. (VI.21.) önkormányzati rendelet
a közösségi együttélés alapvető szabályairól és azok megsértésének jogkövetkezményeiről

34. 9/2018. (IX.7.) önkormányzati rendelet
a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról

35. 12/2018. (XII.12.) önkormányzati rendelet
A téli rezsicsökkentésben korábban nem részesült háztartások természetbeni juttatásának helyi szabályairól

36. 4/2019. (IV.30.) önkormányzati rendelet
az önkormányzat 2018. évi költségvetésének végrehajtásáról

37. 5/2019. (IV.30.) önkormányzati rendelet
Borsodszirák Község településképének védelméről

38. 1/2020. (II.11.) önkormányzati rendelet
az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről

39. 2/2020. (V.20.) önkormányzati rendelet
a helyi közművelődési feladatok ellátásáról

40. 4/2020. (VI.30.) önkormányzati rendelet
Az önkormányzat 2019. évi költségvetésének végrehajtásáról

41. 7/2020. (VIII.26.) önkormányzati rendelet
A szociális célú tűzifa juttatás helyi szabályairól

42. 8/2020. (XI.26.) önkormányzati rendelet
A szervezeti és működési szabályzatról

3. függelék

Borsodszirák községi Önkormányzat Képviselő-testülete mellett működő SZOCIÁLIS ÉS ÜGYRENDI BIZOTTSÁG

Tagjai:

Bodnár Béla Bizottság elnöke

Tomolya Tünde Bizottsági tag

Győrfi Julianna Bizottsági tag

Kolozs Istvánné Bizottsági tag

Szabóné Szalóczy Szilvia Bizottsági tag

4. függelék

Borsodszirák községi Önkormányzat kormányzati funkciói

Kormányzati funkció

Megnevezés

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320

Köztemető -fenntartás és -működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

013370

Informatikai fejlesztések, szolgáltatások

016080

Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

022010

Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

032020

Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232

Start- munka program- Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

042220

Erdőgazdálkodás

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

045220

Vízi létesítmény építése (kivéve: árvízvédelmi létesítmények)

046020

Vezetékes műsorelosztás, városi és kábeltelevíziós rendszerek

047410

Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

052020

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

061020

Lakóépület építése

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111

Háziorvosi alapellátás

074031

Család- és nővédelmi egészségügyi gondozás

074032

Ifjúság-egészségügyi gondozás

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

082091

Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

104031

Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása

104042

Család és gyermekjóléti szolgáltatások

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107051

Szociális étkeztetés

107052

Házi segítségnyújtás


[1] Az 1. melléklet a Borsodszirák Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (IX. 13.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.