Tiszaladány Község Képviselő-testülete 13/2017 (XII.28..) önkormányzati rendelete
a településkép védelméről
Hatályos: 2017. 12. 29Tiszaladány Község Képviselő-testülete 13/2017 (XII.28..) önkormányzati rendelete
a településkép védelméről
2017-12-29-tól
Tiszaladány Község Önkormányzata Képviselőtestületének
13/2017. (XII.28.) önkormányzati rendelete
a településkép védelméről
Tiszaladány Község Önkormányzata a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény (Tktv.) 12. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet (Trr.) szerint, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (Étv.) 57. § (2)-(3) bekezdésében, valamint az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a Tr. 43/A. § (1) – (10) bekezdéseiben biztosított véleményezési jogkörében eljáró szervek véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
I. FEJEZET
BEVEZETŐ RENDELKEZÉSEK
- A rendelet célja, hatálya és értelmező rendelkezések
- §(1) A rendelet célja Tiszaladány község sajátos településképének társadalmi bevonás és konszenzus által történő védelme és alakítása
- a helyi építészeti örökség területi és egyedi védelem (a továbbiakban: helyi védelem) meghatározásával, a védetté nyilvánítás a védelem megszüntetés szabályozásával
- településképi szempontból meghatározó területek meghatározásával
- településképi követelmények meghatározásával
- településkép-érvényesítési eszközök szabályozásával
- § A helyi védelem célja
- A védett helyi építészeti örökség kiemelkedő értékű elemeinek védelme, az értékek jellegzetes karakterének megóvása a jelen és a jövő nemzedékek számára.
- A védett helyi építészeti örökség fenntartása, használata és bemutatása.
- A védett helyi építészeti örökség veszélyeztetésének, megrongálásának, vagy megsemmisítésének megakadályozása.
- § A településképi szempontból meghatározó területek megállapításának célja, hogy a település azon területrészeit, melyekben településképileg is érzékelhető a történeti, szerkezeti, használati, nemzeti, gazdálkodási, stb. eltérések, azokat megőrizzük, ezeket a látható jellegzetességeket erősítsük, törvényes eszközökkel érvényesítsük.
- § (1)A rendelet területi hatálya a település teljes közigazgatási területe, azaz a település egészére állapít meg szabályokat.
- A rendelet hatálya kiterjed minden természetes személyre, jogi személyre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre, aki vagy amely a település közigazgatási területén
- jogszabályban meghatározott építési tevékenységet végez, vagy azzal összefüggő építészeti-műszaki tervdokumentációt készít,
- reklámfeliratot, illetve hirdető-berendezést helyez el vagy tart fenn, valamint ilyen céllal felületet alakít ki,
- meglévő építmény rendeltetését – részben vagy egészben – megváltoztatja.
- A településképi szempontból meghatározó – és területi értékvédelemmel védett területen vagy az egyedi értékvédelemmel védett építményen a rendeletben meghatározott változtatást végez.
5. §A rendelet alkalmazásában használat fogalmak jegyzéke és magyarázata:
a)Helyi védett egyedi érték: az önkormányzat által helyi védetté nyilvánított helyi jelentőséggel bíró épület, építmény, amely a hagyományos településkép és jellemző karakter megőrzése céljából, továbbá építészeti, településtörténeti, helytörténeti, művészeti, valamint műszaki-ipari szempontból, vagy a használati mód szempontjából jelentős alkotás. A védett épület, építmény fogalmába beletartozik annak minden alkotórésze, ideértve a kiegészítő, díszítő elemeket is.
b) Lapos tető : Olyan tető, amelynek lejtése legfeljebb 10%-os
c) Magas tetős tetőforma: Az a tető, melynek hajlásszöge legalább 25°
d) Oromfalas jellegű homlokzat: Magas tetővel lefedett épület, épületrész homlokzati fala, amely lehatárolja a padlásteret vagy a beépített tetőteret, elmetszve a tetőgerincet vagy elérve közvetlenül a tetőszerkezetet (ereszt).
e) Vegyes tető: Többféle lejtéssel kialakított magas-tető.
II. FEJEZET
A HELYI VÉDELEM
2. A helyi védelem feladata, általános szabályai, önkormányzati kötelezettségek
6. § (1) A helyi védelem feladata Tiszaladány község építészeti és táji értékeinek védelme és igényes alakítása érdekében a védelmet igénylő örökség
- számbavétele, meghatározása,dokumentálása;
- védetté nyilvánítása, nyilvántartása;
- megőrzése, megőriztetése;
- a nyilvánossággal történő megismertetése.
- A helyi védelem alatt álló építészeti örökség károsodásának megelőzése:
- El kell kerülni minden olyan eseményt, beavatkozást, amely a védett érték pusztulását, megsemmisülését, vagy karakterének megváltoztatását, általános esztétikai értékcsökkenését okozná.
- A tulajdonos köteles a védett értéket megóvni, karbantartani.
7. § A helyi védelem alá helyezés és a védelem megszűnésének szabályai:
- Kezdeményezés: A helyi védelem alá helyezésre vagy annak megszüntetésére bármely természetes vagy jogi személy, továbbá jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet – a Polgármesterhez írásban benyújtott – kezdeményezése alapján, a 3. ill. 4. mellékletben szereplő adatlap kitöltésével kerülhet sor.
b) Szakmai előkészítés: A javaslatnak tartalmaznia kell a védendő érték megnevezését, helyét (utca, szám, helyrajzi szám), tulajdonosát, rövid leírását, tervrajzait, fotóit és a kezdeményezés indokolását
c) A helyi védelem alá helyezést, megszüntetést a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé.
d) Érdekeltek: Ingatlantulajdonos, haszonélvező, kezelő, használó, kezdeményező
e) A helyi védelem alá helyezéssel illetve megszüntetéssel összefüggő eljárás során a Pr. szabályait kell alkalmazni.
f) Építészeti örökség helyi védelme csak akkor szüntethető meg, ha a védett építészeti érték oly mértékben károsodott, hogy az műszakilag helyre nem állítható, vagy a helyreállítás költsége nem áll arányban a mű értékével, továbbá ha a helyi védelem oka fogyottá vált.
g) Helyi védelem és országos védelem összefüggései: Országos műemléki védetté nyilvánítás után a helyi védelem megszűnik.
h) Nyilvántartás: A helyi védett értékről készült dokumentációt adataival együtt hivatali nyilvántartásba kell venni, melyet a település honlapján szükséges közzétenni.
3. A területi védelem meghatározása
8. § (1) A helyi területi védelem a településszerkezetre, telekstruktúrákra, az utcavonal-vezetésre, az utcaképre és a település vagy tájkarakter elemeire terjedhet ki. A védelem az örökség megőrzésére, értékóvó fenntartására és fejlesztésére irányulhat.
(2)A helyi területi védelem alatt álló területen a telkek és utcák struktúrája meg nem változtatható.
4. Az egyedi védelem meghatározása
9. § (1) A helyi egyedi védelem a település jellegzetes, hagyományt őrző építészeti arculatát, településkarakterét meghatározó,
- építményekre, építményrészletekre,
- alkalmazott anyaghasználatra,
- tömegformálásra,
- homlokzati kialakításra,
- táj- és kertépítészeti alkotásra,
- egyedi tájértékre, növényzetre,
- szoborra, képzőművészeti alkotásra,
- utcabútorra
terjed ki.
(2) A helyi egyedi védelem az érintett földrészlet, telek egészére vagy meghatározott részére terjed ki.
(3) A helyi egyedi védelem elemeit a Településképi Arculati Kézikönyv 3. fejezete tartalmazza.
5. Az egyedi védelemhez kapcsolódó tulajdonosi kötelezettségek
10. § (1) A helyi védelem alá helyezett örökség állapotának megőrzése, jó karban tartása a tulajdonos feladata. A tulajdonos az értékek megóvása érdekében kérheti az önkormányzat támogatását.
(2) A helyileg védett értékek fennmaradásának feltétele, megőrzésének módja elsősorban az eredeti rendeltetésének megfelelő használat. Egyéb hasznosítás esetén törekedni kell a közcélú használatra.
(3) A használat a védett értéket nem veszélyeztetheti. Amennyiben a használat a védett érték állagának romlásához, megsemmisüléséhez vezetne, e használatot az önkormányzat korlátozhatja, végső soron megtilthatja.
(4) A helyileg védett értékeket a védett értékükhöz méltóan kell használni. Amennyiben a használat méltatlan a védett értékhez, úgy a tulajdonost, vagy a használót az önkormányzat kötelezheti a méltatlan használat megszüntetésére.
III. FEJEZET
A TELEPÜLÉSKÉPI SZEMPONTBÓL MEGHATÁROZÓ TERÜLETEK
6. A településképi szempontból meghatározó területek megállapítása
11. § (1) Tiszaladány Község jellegzetes, hagyományt őrző építészeti arculatot, településkaraktert hordozó, településképi szempontból meghatározó településrészei:
- Falusias településkép
- Beépítésre nem szánt településrész
(2) A településképi szempontból meghatározó településrészeket e rendeletet megalapozó Településképi Arculati Kézikönyv 4. fejezete mutatja be.
(3) A településképi szempontból meghatározó településrészek elnevezését és lehatárolását a Településképi Arculati Kézikönyv 4. fejezete tartalmazza. A település rendelkezik helyi építési szabályzattal.
IV. FEJEZET
A TELEPÜLÉSKÉPI KÖVETELMÉNYEK
7. Építmények anyaghasználatára vonatkozó általános építészeti követelmények
12. § (1) Az épületek homlokzatfelületének a vakolt, tégla, természetes kő lábazat, fa természetközeli színű (törtfehér, szürke, világos pasztell föld színű árnyalatok) anyagtól eltérő anyaggal burkolása – például fémlemezzel vagy mázas, fényes csempeburkolattal, műanyaggal – részben sem történhet.
(2) A műemlék környezetben az egyes épületek kialakításánál (védett és nem védett épületek esetében is) kötelező jelleggel figyelembe kell venni és az építtető tudomására kell hozni az építési anyaghasználatot:
- lábazatképzés kő, műkő vagy egyéb igényes anyaggal, fém kivételével
- vakolt, vagy falburkolattal ellátott(tégla, mészhomok tégla, kőburkolat, vagy ezek kombinációja) plasztikus, igényes, tagolt homlokzatképzéssel, a helyi építési hagyományok szerint
- nem alkalmazható fém homlokzatburkolat, eternit jellegű homlokzat-burkolat, mázas kerámiaburkolat (csempe), függönyfalszerűen alkalmazott üveg és fémszerkezet.
- a tetőfedés anyaga cserép, pala, eternit pala (amennyiben illeszkedik a meglévő környezethez) legyen
- az ipari- gazdasági- és mezőgazdasági csarnokokon kívül nem alkalmazható fém tetőhéjalás, (kivételt képez a nem teljes felületen alkalmazott rézlemez, horgany, cink az egyes tetőrészletek kiegészítő fedéseként), hullámpala, műanyag hullámlemez, műanyag síklemez, TEGOLA.
(3) A nyílászárók anyaga a település történeti településszerkezetű és falusias utcaképét őrző területein és épületein kizárólag fa szerkezetű lehet
(4) A kerítések a település történeti településszerkezetű és falusias utcaképét őrző területein nem készülhetnek látszóbetonból.
8. A településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó területi és egyedi építészeti követelmények
13. § (1) A településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó területi építészeti követelményeket a HÉSZ tartalmazza.
- a történeti településrészen a családi házak telepítése oldalhatáron álló, a telken belüli elhelyezkedése az utcára merőleges rendszerű,
- a nem utcára merőlegesen telepített, indokolatlanul nagymértékben hátrahúzott családi ház építése nem javasolt,
- nem elfogadható az épület földbevájása, továbbá a ház teljes kiemelése sem, jó megoldás a ház részleges bevágása vagy ha az épület terepbe illesztve épül.
(2) A településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó egyedi építészeti követelmények
- Tiszaladány történeti településrészein a családi házak magassága közel azonos, földszintes épületek magastetővel,
- az új épületek utca felőli homlokzatának egy síkot kell képeznie
- a falusias lakóövezetekben épület lezárása csak magastetővel valósulhat meg, tetőhajlása 30-45 fok között,
- a településrészen lévő családi házak tetőformája régebbi házak esetében kontyolt nyeregtetősek vagy ritkábban csak nyeregtetősek, az újabb 10x10 házak már sátortetővel épültek,
- amennyiben az építési telek körül már kialakult egy nyeregtetős házakból álló utcakép, úgy oda ne kerüljön tördelt tetőformájú épület, hanem a szomszédokhoz hasonló nyeregtetős tetőformájú,
- amennyiben az építési telek körül sátortetős épületek állnak, úgy oda ne tördelt tetőformájú épület kerüljön, hanem a többi épülethez hasonló tömegű és tetőformájú,
- közterület felőli telekhatáron maximum 1,5 m magas, tömör lábazatú, áttört mezős kerítés létesítése javasolt.
9. A helyi védelemben részesülő területekre és elemekre vonatkozó építészeti követelmények
14. § (1) A helyi védelemben részesülő területre vonatkozó területi építészeti követelmények:
- A régészeti lelőhelyek védelméről a 2001. éve LXIV. törvény a kulturális örökség védelméről rendelkezik. A még beépítetlen területeknek el kell készíteni a régészeti lelőhelyek topográfiáját, a veszélyeztetett régészeti lelőhelyek feltárását, és biztosítani azok anyagának megfelelő elhelyezését.
- a védetté nyilvánított régészeti lelőhelyen nem lehet olyan tevékenységet folytatni, amely a lelőhelynek akár részleges állapotromlását eredményezheti.
- a földmunkával járó fejlesztésekkel, beruházásokkal a nyilvántartott régészeti lelőhelyeket el kell kerülni, ha ez nem lehetséges, előzetes feltárást kell végezni.
- A régészeti feltárás költségeit – a mentő feltárások kivételével – annak kell fedeznie, akinek érdekében a feltárás szükségesség vált.
(2) A helyi védelemben részesülő területen lévő sajátos építményre, műtárgyra, egyéb műszaki berendezésekre vonatkozó anyaghasználati követelmények
- A helyi védelem alá tartozó épületek esetében elhelyezkedéstől függően – műemléki jelentőségű terület vagy sem – kell eljárni. Az építési engedélyezési eljárás során és egyszerű bejelentés esetén ki kell kötni, hogy ha az Önkormányzat Képviselő-testülete másként nem rendelkezik – az épület nem bontható el (csak életveszély esetén). A bontáshoz önkormányzati testületi hozzájárulás és a védettség megszüntetése szükséges.
- A helyi védelem alatt állóépületek esetében bármilyen külső változtatást érintő építési tevékenység, bővítés, átépítés, pl. homlokzatvakolás, színezés, nyílászáró csere, tető felújítás, tetőtér-beépítés – csak részletes értékvizsgálaton alapuló tervdokumentáció alapján lehetséges. Az átalakítás során az épület tömegét, homlokzatát, anyaghasználatát, jellegzetes formai kialakítását a falfelületek és nyílászárók arányát megváltoztatni nem lehet. A homlokzati díszítőelemeket (gipszek, tagozatok, mozaikok, festett díszítések, szobrok, egyéb értékek) meg kell őrizni. Meg kell őrizni az eredeti épület-kiegészítőket, korlátok, belső nyílászárók, kapuk, stb.
- A műszaki okokból szükségessé váló bontás esetén az épületről felmérési dokumentációt és fotókat kell készíteni, ennek archiválásáról gondoskodni kell.
10. Az egyes sajátos építmények, műtárgyak elhelyezése
15. § (1) A középfeszültségű 20 kV-os oszlopokra fektetett villamoshálózatok előírások, az MSZ 151. számú szabvány szerinti rögzített biztonsági övezetét szabadon kell hagyni. A 20 kV-os vezeték védőtávolsága külterületen 5-5 méter, belterületen 2,5-2,5 méter a szélső szálaktól. A szélső szálak távolsága 3 méter.
(2) A település beépítésre szánt területén, illetve annak védőterületén új nagy-, és középfeszültségű szabadvezeték nem létesíthető, legfeljebb nyomvonal-korrekció végezhető. Az energiaellátást ezeken a területeken földkábellel kell megvalósítani. A meglévő vezetékeket azok felújításakor földkábelre kell cserélni.
(3) Új transzformátor építése, illetve meglévő felújítása, bővítése csak a környezetbe illeszkedő módon (természetes anyagú takarással) létesíthető.
(4) A kisfeszültségű elektromos elosztóhálózat bővítése vagy felújítása kizárólag faoszlopos tartószerkezeten engedélyezhető.
(5) Az érvényes előírások szerint a földgázvezeték biztonsági övezete a földgázvezeték falsíkjától nagy-középnyomású vezeték esetén 9-9 m. A középnyomású vezeték biztonsági övezete az átmérőtől függően jobbra-balra 3-5 m közötti, a kisnyomású vezetéké 3-3 m.
(6) Középnyomású földgázellátású területeken telkenként egyedi nyomásszabályozókat kell elhelyezni.
(7) A tervezett gáznyomás-szabályozók az épületek utcai homlokzatára nem helyezhetőek el. A berendezés a telkek előkertjeiben, udvarán, vagy az épület alárendeltebb homlokzatára szerelhetőek.
(8) A távközlési hálózatot létesítésekor illetve rekonstrukciójakor szükséges földkábelbe illetve alépítménybe helyezve föld alatt vezetve építeni.
(9) A föld feletti vezetés fennmaradásáig, területgazdálkodási okokból, valamint az utca fásítási és utcabútorozási lehetőségének a biztosítására a 0,4 kV-os, a közvilágítási és a távközlési szabadvezetéket közös oszlopsoron kell vezetni.
(10) A mobiltelefon-szolgáltatók antenna tornyait belterületen nem lehet elhelyezni. Külterületen történő elhelyezés esetén az Aggteleki Nemzeti Park Igazgatósága egyetértő véleménye szükséges.
11. A reklámhordozókra vonatkozó településképi követelmények
16. § A reklámhordozókra vonatkozó településképi követelmények
- a reklámhordozók arculatterve a közterekre kihelyezett tárgy együttes, utcabútor terveinek része kell legyen
- Tiszaladány történeti településrész területén reklámhordozó nem helyezhető el
- cégér, cégtábla elhelyezésekor elengedhetetlen, hogy az alkalmazkodjon az épület jellemzőihez, anyaghasználatához
- a tájképvédelmi jelentőségű területeken reklámhordozók elhelyezése nem indokolt és nem javasolt
- újabb felszíni infrastruktúrahálózatok elhelyezése nem javasolt, a meglévők jó karbantartása elegendő és szükséges
- Hirdetőtábla csak az adott helyen folytatott tevékenység céljára helyezhető el egyenként legfeljebb 1 négyzetméter felülettel. Kivételt képez e szabály alól a település szempontjából jelentős valamely eseményről való tájékoztatás
- Közlekedési területen legfeljebb 50 méterenként 1 m2 felületű kétoldalas hirdetőtábla elhelyezése engedélyezhető. Az engedélyezés során a közútkezelő hozzájárulását be kell szerezni
- Temetők területén - sem a lezárt, sem a működő – az üzemeltetésre vonatkozó tájékoztatást tartalmazó hirdetményen kívül, reklámhordozó nem helyezhető el.
12. Az egyéb műszaki berendezésekre vonatkozó településképi követelmények
17. § (1) Új létesítmények, berendezések elhelyezése, ha azok a település átszellőzése, levegőminősége szempontjából meghatározó levegőmozgásokat, a jellemző mikro klimatikus adottságokat megváltoztatják, csak akkor engedélyezhető, ha az engedélyezésre benyújtott dokumentációban igazolják, hogy az építés vagy rendeltetésmódosítás kedvezőtlen hatással nem jár.
(2) A műszaki berendezések földmozgatással járó munkavégzése során a munkavégzés befejezésével egyidejűleg kell gondoskodni az eredeti növénytakaró pótlásáról.
- A közterületen és a közterületről látható magánterületeken szükséges műszaki berendezések (híd-, áteresz-, lépcsőkorlát, stb.) nem készíthetők műanyagból, illetve műanyaggal burkolt anyagból.
- Műholdas parabola-antenna szintén nem helyezhető el az utcai fronton.
- Épület utcai homloksíkján síkból kiálló közmű-berendezés nem helyezhető el!
V. FEJEZET
KÖTELEZŐ SZAKMAI KONZULTÁCIÓ
13. Rendelkezés a szakmai konzultációról
18. § (1) A településkép védelme érdekében Tiszaladány Község Önkormányzata a falu közigazgatási területén a település képét megváltoztató beavatkozások tekintetében szakmai konzultációt biztosít.
(2) A szakmai konzultáció igényét a Polgármesterhez lehet bejelenteni, szóban, írásban, elektronikus formában. A bejelentés tartalmazza a beavatkozás leírását és látványát (rajz, fotó stb.) A konzultációra a bejelentéstől számított 8 napon belül kerül sor.
(3) A konzultációt a polgármester tartja, szükség szerint a helyszínen vagy az irodájában.
VI. FEJEZET
A TELEPÜLÉSKÉPI KÖTELEZÉS, TELEPÜLÉSKÉPI BÍRSÁG
14. A településképi kötelezési eljárás
19. § (1) Az önkormányzat polgármestere településképi kötelezés formájában – önkormányzati hatósági döntéssel – a településképi követelmények teljesülése érdekében az ingatlan tulajdonosát az építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy nem bontási engedély köteles építmény esetén elbontására kötelezheti.
(2) A polgármester a kötelezett által elvégzendő munka mennyiségének és minőségének meghatározására – a munka jellegtől függően – szakember közreműködését veszi igénybe.
(3) Ha a településkép védelme és alakítása érdekében a kötelező határozat előírásai szerint elvégzendő munka költsége meghaladja az ingatlan rendeltetésszerű használatához szükséges és elégséges költségek mértékét, úgy az Önkormányzat a többletköltséget köteles megtéríteni.
15. A településképi bírság kiszabásának esetkörei és mértéke
20. § (1) Az önkormányzat képviselő-testülete a településképi rendelet szerint településképi követelmények megszegése vagy végre nem hajtása, illetve eljárási szabály megsértése esetére e magatartás elkövetőjével szemben 50.000 forinttól 1.000.000 forintig terjedő bírság kiszabását (településképi bírság) rendelheti el.
(2) A településképi bírság legmagasabb mértéke kötelezési ügyben hozott döntés végre nem hajtása esetén 1.000.000 forint.
(3) A bírság meghatározásához szükséges mérlegelési szempontok:
- A magatartás elkövetőjének anyagi, vagyoni, szociális helyzete
- A településképi követelmény megszegése a közterületről látható vagy nem
- A településkép arculatát romboló tevékenység mekkora területet érint (erdő-irtás, fasor kivágás, tájképváltoztatás, stb.)
- A településkép arculatát romboló tevékenység megszüntetése, okozott kár helyreállítása (szobor, emlékmű, sírkő, stb.) festés eltüntetése mekkora költséggel jár.
- A felelős személy hányadszor követi el településképi szabály megsértését.
16. A településképi bírság kiszabásának és behajtásának módja
21. § (1) a településképi bírságot a kiszabó határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül az önkormányzat egyéb bevételek- 68500012-11055956. számú számlájára kell megfizetni. A bírság megfizetésére legfeljebb 12 hónapig tartó részletfizetés kérhető az önkormányzat képviselő-testületétől.
(2) A határidőre meg nem fizetett településképi bírság, adók módjára történő behajtásáról az önkormányzat jegyzője gondoskodik.
VII. FEJEZET
ÖNKORMÁNYZATI TÁMOGATÁSI ÉS ÖSZTÖNZŐ RENDSZER
17. A településképi követelmények alkalmazásának önkormányzati ösztönzése
22.§(1) A helyi építészeti örökség megóvása, fejlesztése és a településképi követelmények érvényesülése érdekében az önkormányzat pénzügyi eszközökkel is támogatja a településkép védelmét. E célra elkülönített támogatás mértékéről az éves költségvetés megállapításakor az előző év szeptember 30. napjáig beérkezett pályázatokat a képviselő-testület bírálja el.
(2) A helyi építészeti örökség megóvása, fejlesztése és a településképi követelmények érvényesülését célzó pályázatnak a tervezett beavatkozás leírását, látványát (rajz, fotó, stb.) és tételes költségvetését kell tartalmaznia.
(3) A beavatkozás költségének negyed részét vissza nem térítendő támogatásként, másik negyed részét kamatmentes kölcsönként a beavatkozás megtörténtét követő 30 napon belül fizeti meg az önkormányzat.
VIII. FEJEZET
ZÁRÓ ÉS ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK
23.§Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
24.§ E rendelet előírásait a hatálybalépést követően induló eljárásokban kell alkalmazni.
Péterné Ferencz Zsuzsanna dr. Liszkai Ferenc
jegyző polgármester