Csanádapáca Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2019 (II.21.) önkormányzati rendelete

Csanádapáca község 2019. évi költségvetéséről

Hatályos: 2019. 02. 22- 2019. 05. 22

Csanádapáca Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2019 (II.21.) önkormányzati rendelete

Csanádapáca község 2019. évi költségvetéséről

2019.02.22.

Csanádapáca Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. §

A rendelet hatálya

A rendelet hatálya Csanádapáca Község Önkormányzatának Képviselő-testületére (a továbbiakban Képviselő-testület), annak bizottságaira, a közös önkormányzati hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervre terjed ki.

2. §

Az Önkormányzat költségvetési szervei

(1) Gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv:

Gyöngyfüzér Szociális Szolgáltató Központ

(a továbbiakban: GYSZSZK)

(2) Közös fenntartású gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv:

Csanádapácai Közös Önkormányzati Hivatal

(a továbbiakban: KÖH)

3. §

Az Önkormányzat és költségvetési szervei 2019. évi költségvetése

(1) A Képviselő-testület Csanádapáca Község Önkormányzatának (továbbiakban: Önkormányzat) 2019. évi költségvetését:

2 020 787 E Ft

bevétellel

2 020 787 E Ft

kiadással

0 E Ft

hiánnyal

állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület az irányítószervi támogatás bevételi és kiadási előirányzatát

252 479 E Ft

összegben határozza meg.
(3) A Képviselő-testület az irányítószervi támogatás kötelező beépítése után a költségvetés bevételi és kiadási főösszegét

2 273 266 E Ft

összegben határozza meg.
(4) A Képviselő-testület a költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló költségvetési maradvány igénybevételét

1 475 572 E Ft
37 158 E Ft
1 438 414 E Ft

Költségvetési maradvánnyal
-ebből működési
felhalmozási

hagyja jóvá.
(5) A Képviselő-testület 2019. évben és az azt követő években nem tervezi olyan 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötését a felhalmozási célú hiány finanszírozása érdekében, melyhez a Kormány hozzájárulása szükséges.

4. § A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatok mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a rendelet 1. melléklete részletezi 2019. évre vonatkozóan.

5. § (1) Az Önkormányzat 2019. évi kiemelt kiadási és bevételi előirányzatai főbb jogcím-csoportonként az alábbiak szerint kerülnek meghatározásra:

adatok E Ft-ban

A. Költségvetési kiadások:

I. Működési kiadások összesen (1.+2.+3.+4.+5.):

566 052

1. Személyi juttatások összesen:

347 576

1.1. GYSZSZK személyi juttatásai

154 755

1.2. Önkormányzat

115 368

1.3. KÖH személyi juttatásai

77 453

2. Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó összesen:

55 296

2.1. GYSZSZK SZHA és munkaadókat terhelő járulékai

23 112

2.2. Önkormányzat SZHA és munkaadókat terhelő járulékai

16 288

2.3. KÖH SZHA és munkaadókat terhelő járulékai

15 896

3. Dologi kiadások összesen:

151 140

3.1. GYSZSZK dologi kiadásai

60 126

3.2. Önkormányzat dologi kiadásai

85 095

3.3. KÖH dologi kiadásai

5 919

4. Ellátottak pénzbeli juttatásai összesen:

5 650

4.1. Önkormányzat ellátottak pénzbeli juttatásai

5 650

5. Egyéb működési kiadások összesen:

6 390

5.1. Önkormányzat egyéb működési kiadások államháztartáson belülre összesen

1 290

5.1.1. Központi költségvetési szervnek (Bursa Hungarica ösztöndíj)

1 000

5.1.2. Helyi önkormányzatoknak

30

5.1.3. Önkormányzati társulásoknak

260

5.2. Önkormányzat működési célú pénzeszközátadás ÁH-on kívülre összesen

5 100

5.2.1. Civil szervezeteknek

3 600

5.2.2. Háztartásnak működési célú szociális kölcsön

1 500

II. Felhalmozási kiadások összesen (1.+2.+3.):

1 350 916

1. Beruházási kiadások összesen:

1 195 684

1.1. GYSZSZK beruházási kiadásai

650

1.2. Önkormányzat beruházási kiadásai

1 195 034

2. Felújítási kiadások összesen:

154 232

2.1. GYSZSZK felújítási kiadásai

500

2.2. Önkormányzat felújítási kiadásai

153 732

3. Egyéb felhalmozási kiadások összesen:

1 000

3.1. Önkormányzat lakástámogatás (első lakáshoz jutók támogatása)

1 000

III. Pénzforgalom nélküli kiadások összesen:

94 705

1. Önkormányzat fejlesztési célú tartalék

89 705

2. Vis Maior tartalék

5 000

A. Költségvetési kiadások összesen: I. + II. + III.

2 011 673

B. Finanszírozási kiadások összesen:

9 114

1. Államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése

9 114

C. KIADÁSOK ÖSSZESEN (A.+B.)

2 020 787

D. Irányítószervi támogatási kiadások összesen:

252 479

1. GYSZSZK működési célú intézményfinanszírozása

155 190

2. GYSZSZK felhalmozási célú intézményfinanszírozása

150

3. KÖH működési célú intézményfinanszírozása

97 139

E. Költségvetési bevételek:

I. Működési bevételek összesen (1.+2.+3.+4.):

538 008


1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről összesen:

390 342

1.1. Önkormányzatok működési támogatásai összesen:

227 891

1.1.1. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása

100 170

1.1.2. Települési önk. Szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása

124 559

1.1.3. Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása

3 1

1.2. Egyéb működési célú támogatások ÁH-on belülről összesen:

162 451

1.2.1. GYSZSZK működési célú támogatások ÁH-on belülről összesen:

9 424

1.2.1.1. Fejezettől EU-s programokra és azok társfinanszírozására

173

1.2.1.2. Elkülönített állami pénzalaptól

9 251



1.2.2. Önkormányzat működési célú támogatások ÁH-on belülről



153 027

1.2.2.1. Központi költségvetési szervtől

39 725

1.2.2.2. Fejezettől EU-s programokra

1.2.2.3. Fejezettől egyéb

3 300

1.2.2.4. Társadalombiztosítási Alaptól

7 396

1.2.2.5. Elkülönített állami pénzalaptól

77 620

1.2.2.6. Önkormányzattól

24 986

2. Közhatalmi bevételek összesen:

47 630

2.1. Helyi adók összesen:

39 625

2.1.1. Magánszemélyek kommunális adója

8 000

2.1.2. Állandó jelleggel végzett iparűzési adó

31 475

2.1.3. Idegenforgalmi adó – tartózkodás után

150

2.2. Átengedett központi adók összesen:

6 500

2.2.1. Gépjárműadó

6 500

2.3. Bírságok, pótlékok és egyéb közhatalmi bevételek összesen:

1 395

2.3.1. Pótlékok, bírságok

250

2.3.2. Mezőőri járulék

1 145

2.4. KÖH Közhatalmi bevételek összesen:

110

2.4.1. Igazgatásszolgáltatási díj

110

3. Működési bevételek összesen:

98 416

3.1. Áru és készletértékesítés ellenértéke összesen:

17 464

3.1.1. GYSZSZK bevétele

1 024

3.1.2. Önkormányzat bevétele

16 440

3.2. Szolgáltatások ellenértéke összesen:

10 401

3.2.1. GYSZSZK bevétele

4 035

3.2.2. Önkormányzat bevétele

6 366

3.3 Közvetített szolgáltatások ellenértéke összesen:

400

3.3.1. Önkormányzat bevétele

400

3.4. Tulajdonosi bevételek összesen:

437

3.4.1. Önkormányzat bevétele

437

3.5. Ellátási díjak összesen:

61 229

3.5.1. GYSZSZK bevétele

61 229

3.6. Kiszámlázott általános forgalmi adó összesen:

8 475

3.6.1. GYSZSZK ÁFA bevétele

4 105

3.6.2. Önkormányzat ÁFA bevétele

4 370

3.7. Kamatbevételek összesen:

10

3.7.1. Önkormányzat kamatbevételek

10

4. Működési célú átvett pénzeszközök összesen:

1 620

4.1. Működési célú kölcsönök visszatérülése ÁH-on kívülről összesen:

1 500

4.1.1. Háztartásnak nyújtott kamatmentes szociális kölcsön visszatérülés

1 500

4.2. Működési célú pénzeszközátvétel ÁH-on kívülről összesen:

120

4.2.1. Működési célú pénzeszközátvétel háztartásoktól

120

II. Felhalmozási bevételek összesen (1.+2.+3.):

7 207

1. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről összesen:

6 207

1.1. Önkormányzat elkülönített állami pénzalapoktól

6 207

2. Felhalmozási bevételek összesen:

0

3. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök összesen:

1 000

3.1. GYSZSZK felhalmozási célú átvett pénzeszközök háztartásoktól

1 000

E. Költségvetési bevételek összesen = I. + II.

545 215

F. Finanszírozási bevételek

0

G. PÉNZFORGALMI BEVÉTELEK ÖSSZESEN (E+F):

545 215

C. Kiadások és G. Bevételek összesítésének

-1 475 572

egyenlege (hiány vagy többlet): G. – C. :

H. Költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló pénzforgalom

nélküli bevételek összesen:

1. Előző évek maradványának igénybevétele

1 475 572

1.1. GYSZSZK működési célra

2 986

1.2. Önkormányzat működési célra

32 153

1.3. Önkormányzat felhalmozási célra

1 438 414

1.4. KÖH működési célra

2 019

I. Irányítószervi támogatás bevételei összesen:

252 479

1.1. GYSZSZK működési célú intézményfinanszírozása

155 190

1.2. GYSZSZK felhalmozási célú intézményfinanszírozása

150

1.3. KÖH működési célú intézményfinanszírozása

97 139

(2) Az Önkormányzat és költségvetési szervei kiemelt bevételi előirányzatainak kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti alakulását a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
(3) A felhasználási kötöttséggel bíró állami támogatásokat és hozzájárulásokat jogcímenként a rendelet 2/a melléklete szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.
(4) Az Önkormányzat és költségvetési szervei kiemelt kiadási előirányzatainak kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti részletezését a rendelet 3. melléklete tartalmazza.
(5) Az önkormányzat a kiadások között 5 000 E Ft általános, 89 705 E Ft fejlesztési célú céltartalékot állapít meg. A tartalékkal való rendelkezés jogát a képviselő-testület fenntartja magának.
(6) A finanszírozási kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület fenntartja magának.

6. § Az Önkormányzaton keresztül megvalósuló pénzeszköz átadás 7 390 E Ft – ebből 6 390 E Ft működési célú és 1 000 E Ft felhalmozási célú - melyek részletezését a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

7. § Az Önkormányzatnál és költségvetési szerveinél megtervezett felhalmozási kiadások előirányzatának összege 1 349 916 E Ft. A beruházási és felújítási kiadások előirányzatainak célonkénti részletezését - feltüntetve az Európai Uniós és Hazai forrásokat - a rendelet 5. melléklete tartalmazza.

8. § A Képviselő-testület 2019. évre az önkormányzat létszám előirányzatát együttesen 171 főben a 6. mellékletben foglalt részletezettségnek megfelelően határozza meg a következők szerint:

a) Az önkormányzat és költségvetési szerveinek létszám-előirányzatát 98 fővel hagyja jóvá, ebből:

aa) a GYSZSZK létszám előirányzata 59 fő,

ab) az önkormányzat létszám előirányzata 17 fő,

ac) a KÖH létszám előirányzata 22 fő.

b) A közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát 72 fővel hagyja jóvá, ebből:

ba) a GYSZSZK létszám előirányzata 9 fő,

bb) az Önkormányzat létszám előirányzata 63 fő.

c) A személyi juttatásban részesülő választott tisztviselők létszáma 1 fő.

9. § A Képviselő-testület az év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről szóló előirányzat felhasználási ütemtervet mind a bevételi, mind a kiadási főösszeget tekintve a 7. mellékletben részletezettek szerint - egyezően a költségvetési rendelet 2. és 3. mellékletével – önkormányzati szinten összesen 2 273 266 E Ft-tal jóváhagyja.

10. § Az Önkormányzat és az általa fenntartott költségvetési szervek 2019. évet követő áthúzódó kötelezettségvállalásait a 8. melléklet tartalmazza.

11. § (1) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 9. melléklet tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat költségvetési évet követő három év tervezett előirányzatainak főbb csoportok szerinti keretszámait a rendelet 10. melléklete tartalmazza.

(3) Az Önkormányzatnak adósságot keletkeztető ügyletekből fennálló kötelezettsége nincs.

12. § Az Önkormányzat által 2019. évre tervezett közvetett támogatásokat a rendelet 11. melléklete tartalmazza.

A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

13. § (1) A köztisztviselőket megillető cafetéria-juttatás éves keretösszege 2019. évben 200.000 Ft/év/fő, mely összeg tartalmazza a munkáltató által fizetendő járulékokat is.

(2) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) A költségvetési szerveknél az egységes rovatrend K1102. Normatív jutalmak és K1103 Céljuttatás, projektprémium rovatai költségvetési kiadási előirányzatok terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend K1101. Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának 12%-áig vállalható kötelezettség.

(5) Amennyiben a költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át és a tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor az irányító szerv a költségvetési szervnél önkormányzati biztost jelöl ki.

14. § A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert az ideiglenesen szabad pénzforrások hozam elérése érdekében történő befektetésére.

Az előirányzatok módosítása

15. § (1) Az önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) és (3) bekezdésben meghatározott kivétellel a képviselő-testület dönthet.

(2) Az önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatait a polgármester saját hatáskörben módosíthatja, a kiadási előirányzatokat egymás között átcsoportosíthatja. A polgármester a saját hatáskörben végrehajtott módosításokról, átcsoportosításokról a Képviselő-testületet a soron következő költségvetési rendelet módosításkor tájékoztatja.

(3) A költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatai a Kormány rendeletében (Ávr.) meghatározott esetekben saját hatáskörben módosíthatók, a kiadási előirányzatok egymás között átcsoportosíthatók. A saját hatáskörben végrehajtott módosításokról, átcsoportosításokról a Képviselő-testületet a soron következő költségvetési rendelet módosításkor tájékoztatni kell.

(4) A költségvetési szerv a kiemelt előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre. Az átcsoportosítás során a személyi juttatások költségvetési kiadási előirányzatai a jogszabályon, jogerős vagy fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható bírósági, hatósági döntésen, vagy más, a fizetési kötelezettség összegét vagy az összeg megállapításának módját, továbbá a felek valamennyi jogát és kötelezettségét megállapító kötelező előíráson alapuló fizetési kötelezettségen alapulva növelhetők, az egységes rovatrend K336. Szakmai tevékenységet segítő szolgáltatások rovat költségvetési kiadási előirányzata pedig csak a K1. Személyi juttatások rovatai költségvetési kiadási előirányzatai terhére növelhető.

(5) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(6) A képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(7) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani.

(8) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert az évközben kapott póttámogatások és terven felüli átvett pénzeszközök (pályázaton nyert források) nyilvántartásba vételére és cél szerinti felhasználására. Az ezzel kapcsolatos előirányzat változásokat a soron következő költségvetési rendelet módosításakor a költségvetési rendeleten át kell vezetni.

A gazdálkodás szabályai

16. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett a költségvetési szerv vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A GYSZSZK költségvetési szerv az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) A közös önkormányzati hivatal az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában köteles naprakész nyilvántartást vezeti.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

17. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az önkormányzat esetén fenntartott költségvetési szervek esetében a költségvetési szerv vezetője a felelős.

(2) Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső szakember útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

Záró rendelkezések

18. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2019. január 1. napjától kell alkalmazni.

Csanádapáca, 2019. február 20.

2/a. melléklet