Csanádapáca Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2020. (II. 20.) önkormányzati rendelete

Csanádapáca község 2020. évi költségvetéséről

Hatályos: 2020. 02. 21- 2020. 04. 30

Csanádapáca Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2020. (II. 20.) önkormányzati rendelete

Csanádapáca község 2020. évi költségvetéséről

2020.02.21.

Csanádapáca Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. §

A rendelet hatálya

A rendelet hatálya Csanádapáca Község Önkormányzatának Képviselő-testületére (a továbbiakban Képviselő-testület), annak bizottságaira, a közös önkormányzati hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervre terjed ki.

2. §

Az Önkormányzat költségvetési szervei

(1) Gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv:

Gyöngyfüzér Szociális Szolgáltató Központ

(a továbbiakban: GYSZSZK)

(2) Közös fenntartású gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv:

Csanádapácai Közös Önkormányzati Hivatal

(a továbbiakban: KÖH)

3. §

Az Önkormányzat és költségvetési szervei 2020. évi költségvetése

(1) A Képviselő-testület Csanádapáca Község Önkormányzatának (továbbiakban: Önkormányzat) 2020. évi költségvetését:

1 825 422 E Ft

bevétellel

1 825 422 E Ft

kiadással

0 E Ft

hiánnyal

állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület az irányítószervi támogatás bevételi és kiadási előirányzatát

278 489 E Ft

összegben határozza meg.
(3) A Képviselő-testület az irányítószervi támogatás kötelező beépítése után a költségvetés bevételi és kiadási főösszegét

2 103 911 E Ft

összegben határozza meg.
(4) A Képviselő-testület a költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló költségvetési maradvány igénybevételét

582 526 E Ft
45 621 E Ft
536 905 E Ft

Költségvetési maradvánnyal
-ebből működési
felhalmozási

hagyja jóvá.
(5) A Képviselő-testület 2020. évben és az azt követő években nem tervezi olyan 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötését a felhalmozási célú hiány finanszírozása érdekében, melyhez a Kormány hozzájárulása szükséges.

4. § A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatok mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a rendelet 1. melléklete részletezi 2020. évre vonatkozóan.

5. § (1) Az Önkormányzat 2020. évi kiemelt kiadási és bevételi előirányzatai főbb jogcím-csoportonként az alábbiak szerint kerülnek meghatározásra:

adatok E Ft-ban

A. Költségvetési kiadások:

I. Működési kiadások összesen (1.+2.+3.+4.+5.):

610 332

1. Személyi juttatások összesen:

358 825

1.1. GYSZSZK személyi juttatásai

161 237

1.2. Önkormányzat

114 520

1.3. KÖH személyi juttatásai

83 068

2. Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó összesen:

55 335

2.1. GYSZSZK SZOCHO és munkaadókat terhelő járulékai

24 967

2.2. Önkormányzat SZOCHO és munkaadókat terhelő járulékai

15 269

2.3. KÖH SZOCHO és munkaadókat terhelő járulékai

15 099

3. Dologi kiadások összesen:

182 794

3.1. GYSZSZK dologi kiadásai

75 366

3.2. Önkormányzat dologi kiadásai

102 228

3.3. KÖH dologi kiadásai

5 200

4. Ellátottak pénzbeli juttatásai összesen:

6 930

4.1. Önkormányzat ellátottak pénzbeli juttatásai

6 930

5. Egyéb működési kiadások összesen:

6 448

5.1. Önkormányzat egyéb működési kiadások államháztartáson belülre összesen

1 348

5.1.1. Központi költségvetési szervnek (Bursa Hungarica ösztöndíj)

1 000

5.1.2. Helyi önkormányzatoknak

30

5.1.3. Önkormányzati társulásoknak

318

5.2. Önkormányzat működési célú pénzeszközátadás ÁH-on kívülre összesen

5 100

5.2.1. Civil szervezeteknek

3 600

5.2.2. Háztartásnak működési célú szociális kölcsön

1 500

II. Felhalmozási kiadások összesen (1.+2.+3.):

1 114 184

1. Beruházási kiadások összesen:

1 080 697

1.1. GYSZSZK beruházási kiadásai

1 466

1.2. Önkormányzat beruházási kiadásai

1 079 231

2. Felújítási kiadások összesen:

32 487

2.1. GYSZSZK felújítási kiadásai

5 500

2.2. Önkormányzat felújítási kiadásai

26 987

3. Egyéb felhalmozási kiadások összesen:

1 000

3.1. Önkormányzat lakástámogatás (első lakáshoz jutók támogatása)

1 000

III. Pénzforgalom nélküli kiadások összesen:

89 962

1. Önkormányzat tartaléka

84 962

2. Vis Maior tartalék

5 000

A. Költségvetési kiadások összesen: I. + II. + III.

1 814 478

B. Finanszírozási kiadások összesen:

10 944

1. Államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése

10 944

C. KIADÁSOK ÖSSZESEN (A.+B.)

1 825 422

D. Irányítószervi támogatási kiadások összesen:

278 489

1. GYSZSZK működési célú intézményfinanszírozása

170 328

2. GYSZSZK felhalmozási célú intézményfinanszírozása

5 966

3. KÖH működési célú intézményfinanszírozása

102 195

E. Költségvetési bevételek:

I. Működési bevételek összesen (1.+2.+3.+4.):

603 576


1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről összesen:

445 949

1.1. Önkormányzatok működési támogatásai összesen:

273 598

1.1.1. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása

122 936

1.1.2. Települési önk. Szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása

147 433

1.1.3. Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása

3 229

1.2. Egyéb működési célú támogatások ÁH-on belülről összesen:

172 351

1.2.1. GYSZSZK működési célú támogatások ÁH-on belülről összesen:

8 449

1.2.1.1. Elkülönített állami pénzalaptól

8 449



1.2.2. Önkormányzat működési célú támogatások ÁH-on belülről



163 902

1.2.2.1. Központi költségvetési szervtől

38 645

1.2.2.2. Fejezettől EU-s programokra

13 692

1.2.2.3. Fejezettől egyéb

3 500

1.2.2.4. Társadalombiztosítási Alaptól

12 087

1.2.2.5. Elkülönített állami pénzalaptól

68 356

1.2.2.6. Önkormányzattól

27 622

2. Közhatalmi bevételek összesen:

51 450

2.1. Helyi adók összesen:

44 150

2.1.1. Magánszemélyek kommunális adója

8 000

2.1.2. Állandó jelleggel végzett iparűzési adó

36 000

2.1.3. Idegenforgalmi adó – tartózkodás után

150

2.2. Átengedett központi adók összesen:

7 000

2.2.1. Gépjárműadó

7 000

2.3. Bírságok, pótlékok és egyéb közhatalmi bevételek összesen:

250

2.3.1. Pótlékok, bírságok

250

2.4. KÖH Közhatalmi bevételek összesen:

50

2.4.1. Igazgatásszolgáltatási díj

50

3. Működési bevételek összesen:

104 457

3.1. Áru és készletértékesítés ellenértéke összesen:

17 524

3.1.1. GYSZSZK bevétele

1 024

3.1.2. Önkormányzat bevétele

16 500

3.2. Szolgáltatások ellenértéke összesen:

14 511

3.2.1. GYSZSZK bevétele

6 900

3.2.2. Önkormányzat bevétele

7 611

3.3 Közvetített szolgáltatások ellenértéke összesen:

30

3.3.1. Önkormányzat bevétele

30

3.4. Tulajdonosi bevételek összesen:

437

3.4.1. Önkormányzat bevétele

437

3.5. Ellátási díjak összesen:

62 764

3.5.1. GYSZSZK bevétele

62 764

3.6. Kiszámlázott általános forgalmi adó összesen:

9 190

3.6.1. GYSZSZK ÁFA bevétele

5 045

3.6.2. Önkormányzat ÁFA bevétele

4 145

3.7. Kamatbevételek összesen:

1

3.7.1. Önkormányzat kamatbevételek

1

4. Működési célú átvett pénzeszközök összesen:

1 720

4.1. Működési célú kölcsönök visszatérülése ÁH-on kívülről összesen:

1 500

4.1.1. Háztartásnak nyújtott kamatmentes szociális kölcsön visszatérülés

1 500

4.2. Működési célú pénzeszközátvétel ÁH-on kívülről összesen:

220

4.2.1. Működési célú pénzeszközátvétel háztartásoktól

220

II. Felhalmozási bevételek összesen (1.+2.+3.):

639 320

1. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről összesen:

638 320

1.1. Önkormányzat Fejezettől EU-s programokra

632 608

1.2. Önkormányzat elkülönített állami pénzalapoktól

5 712

2. Felhalmozási bevételek összesen:

0

3. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök összesen:

1 000

3.1. GYSZSZK felhalmozási célú átvett pénzeszközök háztartásoktól

1 000

E. Költségvetési bevételek összesen = I. + II.

1 242 896

F. Finanszírozási bevételek

0

G. PÉNZFORGALMI BEVÉTELEK ÖSSZESEN (E+F):

1 242 896

C. Kiadások és G. Bevételek összesítésének

-582 526

egyenlege (hiány vagy többlet): G. – C. :

H. Költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló pénzforgalom

nélküli bevételek összesen:

1. Előző évek maradványának igénybevétele

582 526

1.1. GYSZSZK működési célra

7 060

1.2. Önkormányzat működési célra

37 439

1.3. Önkormányzat felhalmozási célra

536 905

1.4. KÖH működési célra

1 122

I. Irányítószervi támogatás bevételei összesen:

278 489

1.1. GYSZSZK működési célú intézményfinanszírozása

170 328

1.2. GYSZSZK felhalmozási célú intézményfinanszírozása

5 966

1.3. KÖH működési célú intézményfinanszírozása

102 195

(2) Az Önkormányzat és költségvetési szervei kiemelt bevételi előirányzatainak kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti alakulását a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
(3) A felhasználási kötöttséggel bíró állami támogatásokat és hozzájárulásokat jogcímenként a rendelet 2/a melléklete szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.
(4) Az Önkormányzat és költségvetési szervei kiemelt kiadási előirányzatainak kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti részletezését a rendelet 3. melléklete tartalmazza.
(5) Az önkormányzat a kiadások között 5 000 E Ft általános, 84 962 E Ft céltartalékot állapít meg. A tartalékkal való rendelkezés jogát a képviselő-testület fenntartja magának.
(6) A finanszírozási kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület fenntartja magának.

6. § Az Önkormányzaton keresztül megvalósuló pénzeszköz átadás 7 448 E Ft – ebből 6 448 E Ft működési célú és 1 000 E Ft felhalmozási célú - melyek részletezését a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

7. § Az Önkormányzatnál és költségvetési szerveinél megtervezett felhalmozási kiadások előirányzatának összege 1 113 184 E Ft. A beruházási és felújítási kiadások előirányzatainak célonkénti részletezését - feltüntetve az Európai Uniós és Hazai forrásokat - a rendelet 5. melléklete tartalmazza.

8. § A Képviselő-testület 2020. évre az önkormányzat létszám előirányzatát együttesen 157 főben a 6. mellékletben foglalt részletezettségnek megfelelően határozza meg a következők szerint:

a) Az önkormányzat és költségvetési szerveinek létszám-előirányzatát 91 fővel hagyja jóvá, ebből:

aa) a GYSZSZK létszám előirányzata 53 fő,

ab) az önkormányzat létszám előirányzata 16 fő,

ac) a KÖH létszám előirányzata 22 fő.

b) A közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát 64 fővel hagyja jóvá, ebből:

ba) a GYSZSZK létszám előirányzata 9 fő,

bb) az Önkormányzat létszám előirányzata 55 fő.

c) A személyi juttatásban részesülő választott tisztviselők létszáma 2 fő.

9. § A Képviselő-testület az év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről szóló előirányzat felhasználási ütemtervet mind a bevételi, mind a kiadási főösszeget tekintve a 7. mellékletben részletezettek szerint - egyezően a költségvetési rendelet 2. és 3. mellékletével – önkormányzati szinten összesen 2 103 911 E Ft-tal jóváhagyja.

10. § Az Önkormányzat és az általa fenntartott költségvetési szervek 2020. évet követő áthúzódó kötelezettségvállalásait a rendelet 8. melléklete tartalmazza.

11. § (1) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a rendelet 9. melléklete tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat költségvetési évet követő három év tervezett előirányzatainak főbb csoportok szerinti keretszámait a rendelet 10. melléklete tartalmazza.

(3) Az Önkormányzatnak adósságot keletkeztető ügyletekből fennálló kötelezettsége nincs.

12. § Az Önkormányzat által 2020. évre tervezett közvetett támogatásokat a rendelet 11. melléklete tartalmazza.

A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

13. § (1) A köztisztviselőket megillető cafetéria-juttatás éves keretösszege 2020. évben 200.000 Ft/év/fő, mely összeg tartalmazza a munkáltató által fizetendő járulékokat is.

(2) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) A költségvetési szerveknél az egységes rovatrend K1102. Normatív jutalmak és K1103 Céljuttatás, projektprémium rovatai költségvetési kiadási előirányzatok terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend K1101. Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának 12%-áig vállalható kötelezettség.

(5) Amennyiben a költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át és a tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor az irányító szerv a költségvetési szervnél önkormányzati biztost jelöl ki.

14. § A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert az ideiglenesen szabad pénzforrások hozam elérése érdekében történő befektetésére.

Az előirányzatok módosítása

15. § (1) Az önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) és (3) bekezdésben meghatározott kivétellel a képviselő-testület dönthet.

(2) Az önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatait a polgármester saját hatáskörben módosíthatja, a kiadási előirányzatokat egymás között átcsoportosíthatja. A polgármester a saját hatáskörben végrehajtott módosításokról, átcsoportosításokról a Képviselő-testületet a soron következő költségvetési rendelet módosításkor tájékoztatja.

(3) A költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatai a Kormány rendeletében (Ávr.) meghatározott esetekben saját hatáskörben módosíthatók, a kiadási előirányzatok egymás között átcsoportosíthatók. A saját hatáskörben végrehajtott módosításokról, átcsoportosításokról a Képviselő-testületet a soron következő költségvetési rendelet módosításkor tájékoztatni kell.

(4) A költségvetési szerv a kiemelt előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre. Az átcsoportosítás során a személyi juttatások költségvetési kiadási előirányzatai a jogszabályon, jogerős vagy fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható bírósági, hatósági döntésen, vagy más, a fizetési kötelezettség összegét vagy az összeg megállapításának módját, továbbá a felek valamennyi jogát és kötelezettségét megállapító kötelező előíráson alapuló fizetési kötelezettségen alapulva növelhetők, az egységes rovatrend K336. Szakmai tevékenységet segítő szolgáltatások rovat költségvetési kiadási előirányzata pedig csak a K1. Személyi juttatások rovatai költségvetési kiadási előirányzatai terhére növelhető.

(5) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(6) A képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(7) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani.

(8) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert az évközben kapott póttámogatások és terven felüli átvett pénzeszközök (pályázaton nyert források) nyilvántartásba vételére és cél szerinti felhasználására. Az ezzel kapcsolatos előirányzat változásokat a soron következő költségvetési rendelet módosításakor a költségvetési rendeleten át kell vezetni.

A gazdálkodás szabályai

16. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett a költségvetési szerv vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A GYSZSZK költségvetési szerv az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) A közös önkormányzati hivatal az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában köteles naprakész nyilvántartást vezeti.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

17. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az önkormányzat esetén fenntartott költségvetési szervek esetében a költségvetési szerv vezetője a felelős.

(2) Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső szakember útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

Záró rendelkezések

18. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2020. január 1. napjától kell alkalmazni.

Csanádapáca, 2020. február 19.

2/a. melléklet