Csanádapáca Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2016 (I.29.) önkormányzati rendelete

Csanádapáca község 2016. évi költségvetéséről

Hatályos: 2016. 01. 30- 2016. 04. 29

Csanádapáca Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2016 (I.29.) önkormányzati rendelete

Csanádapáca község 2016. évi költségvetéséről

2016.01.30.

Csanádapáca Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 42. § 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következő rendeletet alkotja:

1. §

A rendelet hatálya

A rendelet hatálya Csanádapáca Község Önkormányzatának Képviselő-testületére (a továbbiakban Képviselő-testület), annak bizottságaira, a közös önkormányzati hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervre (intézményre) terjed ki.

2. §

Az Önkormányzat költségvetési szervei

(1) Gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv:

Gyöngyfüzér Szociális Szolgáltató Központ

(a továbbiakban: GYSZSZK)

(2) Közös fenntartású gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv:

Csanádapácai Közös Önkormányzati Hivatal

(a továbbiakban: KÖH)

3. §

Az Önkormányzat és költségvetési szervei 2016. évi költségvetése

(1) A Képviselő-testület Csanádapáca Község Önkormányzatának (továbbiakban: Önkormányzat) 2016. évi költségvetését:

653 239 E Ft

Költségvetési bevétellel

847 137 E Ft

Költségvetési kiadással

193 898 E Ft
33 759 E Ft
160 139 E Ft

Költségvetési hiánnyal
-ebből működési
felhalmozási

állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület a költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló költségvetési maradvány igénybevételét

193 898 E Ft
33 759 E Ft
160 139 E Ft

Költségvetési maradvánnyal
-ebből működési
felhalmozási

hagyja jóvá.
(3) A Képviselő-testület az irányítószervi támogatás bevételi és kiadási előirányzatát

175 119 E Ft

összegben határozza meg.
(4) A Képviselő-testület 2016. évben és az azt követő években nem tervezi olyan 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötését a felhalmozási célú hiány finanszírozása érdekében, melyhez a Kormány hozzájárulása szükséges.

4. § A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatok mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a rendelet 1. melléklete részletezi 2016. évre vonatkozóan.

5. § (1) Az Önkormányzat 2016. évi kiemelt kiadási és bevételi előirányzatai főbb jogcím-csoportonként az alábbiak szerint kerülnek meghatározásra:

adatok E Ft-ban
1. Költségvetési kiadások:
1. Működési kiadások (1.+2.+3.+4.+5.): 529 513
1. Személyi juttatások összesen: 286 181
1.1. GYSZSZK személyi juttatásai 85 174
1.2. Önkormányzat 147 577
1.3. KÖH személyi juttatásai 53 430
2. Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó összesen: 65 442
2.1. GYSZSZK SZHA és munkaadókat terhelő járulékai 21 125
2.2. Önkormányzat SZHA és munkaadókat terhelő járulékai 28 846
2.3. KÖH SZHA és munkaadókat terhelő járulékai 15 471
3. Dologi kiadások összesen: 164 004
3.1. GYSZSZK dologi kiadásai 42 840
3.2. Önkormányzat dologi kiadásai 112 302
3.3. KÖH dologi kiadásai 8 862
4. Ellátottak pénzbeli juttatásai összesen: 9 261
4.1. Önkormányzat ellátottak pénzbeli juttatásai 9 261
5. Egyéb működési kiadások összesen: 4 625
5.1. Önkormányzat egyéb működési kiadások államháztartáson belülre (Önk.Társ.) 325
5.2. Önkormányzat működési célú pénzeszközátadás ÁH-on kívülre
5.2.1. Civil szervezeteknek 2 800
5.2.2. Háztartásnak működési célú szociális kölcsön 1 500
II. Felhalmozási kiadások (1.+2.+3.): 17 943
1. Beruházási kiadások összesen: 11 541
1.1. GYSZSZK beruházási kiadásai 200
1 2. Önkormányzat beruházási kiadásai 8 223
1.3. KÖH beruházási kiadásai 3 118
2. Felújítási kiadások összesen: 5 402
2.1. GYSZSZK felújítási kiadásai 1 500
2.2. Önkormányzat felújítási kiadásai 2 233
2.3. KÖH felújítási kiadásai 1 669
3. Egyéb felhalmozási kiadások összesen: 1 000
3.1. Önkormányzat lakástámogatás (letelepedési támogatás) 1 000
III. Pénzforgalom nélküli kiadások 150 536
1. Önkormányzat fejlesztési célú tartalék 145 536
2. Vis Maior tartalék 5 000
IV. Finanszírozási kiadások (1.+2.) 324 264
1. Irányítószervi támogatási kiadások 175 119
1.1. GYSZSZK működési célú intézményfinanszírozása 95 591
1.2. GYSZSZK felhalmozási célú intézményfinanszírozása 200
1.3. KÖH működési célú intézményfinanszírozása 74 541
1.4. KÖH felhalmozási célú intézményfinanszírozása 4 787
2. Egyéb finanszírozási kiadások 149 145
1. ÁH-on belüli megelőlegezések visszafizetése 9 145
2. Betét elhelyezés 140 000
A. Költségvetési kiadások összesen: I. + II. + III. + IV. 1 022 256
B. Költségvetési bevételek:
I. Működési bevételek (1.+2.+3.+4.): 506 899
1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről összesen: 389 451
1.1. Önkormányzatok működési támogatásai összesen: 229 208
1.1.1. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása 116 057
1.1.2. Települési önk. Szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása 110 105
1.1.3. Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása 3 046
1.2. Egyéb működési célú támogatások ÁH-on belülről összesen: 160 243
1.2.1. Önkormányzat működési célú támogatások ÁH-on belülről
1.2.1.1. Központi költségvetési szervtől 24 474
1.2.1.2. Fejezettől 1 500
1.2.1.3. Társadalombiztosítási Alaptól 6 085
1.2.1.4. Elkülönített állami pénzalaptól 119 388
1.2.1.5. Önkormányzattól 8 796
2. Közhatalmi bevételek összesen: 34 752
2.1. Helyi adók összesen: 27 120
2.1.1. Magánszemélyek kommunális adója 8 000
2.1.2. Állandó jelleggel végzett iparűzési adó 19 000
2.1.3. Idegenforgalmi adó – tartózkodás után 120
2.2. Átengedett központi adók összesen: 6 200
2.2.1. Gépjárműadó 6 200
2.3. Bírságok, pótlékok és egyéb közhatalmi bevételek összesen: 1 382
2.3.1. Pótlékok, bírságok 300
2.3.2. Mezőőri járulék 1 082
2.4. KÖH Közhatalmi bevételek 50
2.4.1. Igazgatásszolgáltatási díj 50
3. Működési bevételek 81 196
3.1. Áru és készletértékesítés ellenértéke 12 038
3.1.1. GYSZSZK bevétele 472
3.1.2. Önkormányzat bevétele 11 566
3.2. Szolgáltatások ellenértéke 2 164
3.2.1. Önkormányzat bevétele 2 164
3.3 Közvetített szolgáltatások ellenértéke 700
3.3.1. Önkormányzat bevétele 700
3.4. Tulajdonosi bevételek 5 315
3.4.1. Önkormányzat bevétele 5 315
3.5. Ellátási díjak 52 771
3.5.1. GYSZSZK bevétele 50 046
3.5.2. Önkormányzat bevétele 2 725
3.6. Kiszámlázott általános forgalmi adó 6 307
3.6.1. GYSZSZK ÁFA bevétele 2 236
3.6.2. Önkormányzat ÁFA bevétele 4 071
3.7. Kamatbevételek 1 000
3.7.1. Önkormányzat kamatbevételek 1 000
3.8. Egyéb működési bevételek 901
3.8.1. KÖH egyéb bevétele 901
4. Működési célú átvett pénzeszközök 1 500
4.1. Működési célú kölcsönök visszatérülése ÁH-on kívülről 1 500
4.1.1. Háztartásnak nyújtott kamatmentes szociális kölcsön visszatérülés 1 500
II. Felhalmozási bevételek (1.+2.+3.): 6 340
1. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről 5 745
1.1. Önkormányzat elkülönített állami pénzalapoktól 5 745
2. Felhalmozási bevételek összesen: 260
2.1. Önkormányzat felhalmozási bevétele 260
3. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök 335
3.1. Önkormányzat felhalmozási célú visszatérítendő támogatás 335
III. Finanszírozási bevételek (1.+2.): 315 119
1. Irányítószervi támogatás bevételei 175 119
1.1. GYSZSZK működési célú intézményfinanszírozása 95 591
1.2. GYSZSZK felhalmozási célú intézményfinanszírozása 200
1.3. KÖH működési célú intézményfinanszírozása 74 541
1.4. KÖH felhalmozási célú intézményfinanszírozása 4 787
2. Egyéb finanszírozási bevételek 140 000
2.1. Betétmegszüntetés 140 000
B. Költségvetési bevételek összesen = I. + II. + III. 828 358
A. Költségvetési kiadások és B. költségvetési bevételek összesítésének
egyenlege (hiány vagy többlet): B. – A. : - 193 898
C. Költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló pénzforgalom
nélküli bevételek összesen: 193 898
IV. Előző évek maradványának igénybevétele 193 898
1. GYSZSZK működési célra 794
2. GYSZSZK felhalmozási célra 1 500
3. Önkormányzat működési célra 30 694
4. Önkormányzat felhalmozási célra 158 639
5. KÖH működési célra 2 271
D. Költségvetési hiány belső finanszírozását meghaladó összegének
külső finanszírozására szolgáló bevételek 0
V. Értékpapírok értékesítésének bevétele 0
VI. Hitelek felvétele és kötvénykibocsátás bevételei 0
D. Finanszírozási bevételek összesen: IV. + V. + VI. 193 898
E. A költségvetési többlet felhasználásához kapcsolódó finanszírozási
kiadások
VII. Értékpapírok vásárlásának kiadásai 0
VIII. Hitelek törlesztése és kötvénybeváltás kiadásai: 0
E. Finanszírozási kiadások összesen: VII. + VIII. 0
(2) Az Önkormányzat és költségvetési szervei kiemelt bevételi előirányzatainak kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti alakulását a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
(3) A felhasználási kötöttséggel bíró állami támogatásokat és hozzájárulásokat jogcímenként a rendelet 2/a melléklete szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.
(4) Az Önkormányzat és költségvetési szervei kiemelt kiadási előirányzatainak kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti részletezését a rendelet 3. melléklete tartalmazza.
(5) Az önkormányzat a kiadások között 5 000 E Ft általános, 145 536 E Ft fejlesztési célú céltartalékot állapít meg. A tartalékkal való rendelkezés jogát a képviselő-testület fenntartja magának.
(6) A finanszírozási kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület fenntartja magának.

6. § Az Önkormányzaton keresztül megvalósuló pénzeszköz átadás

5 625 E Ft – ebből 4 625 E Ft működési célú és 1 000 E Ft felhalmozási célú - melyek részletezését a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

7. § Az Önkormányzatnál és költségvetési szerveinél megtervezett felhalmozási kiadások előirányzatának összege 16 943 E Ft. A beruházási és felújítási kiadások előirányzatainak célonkénti részletezését - feltüntetve az Európai Uniós és Hazai forrásokat - a rendelet 5. melléklete tartalmazza.

8. § A Képviselő-testület 2016. évre az önkormányzat létszám előirányzatát együttesen 198 főben a 6. mellékletben foglalt részletezettségnek megfelelően határozza meg a következők szerint:

a) Az önkormányzat költségvetési szerveinek létszám-előirányzatát 81 fővel hagyja jóvá, ebből:

aa) a GYSZSZK létszám előirányzata 47 fő,

ab)az önkormányzat létszám előirányzata 16 fő,
ac) a KÖH létszám előirányzata 18 fő.
b) A közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát 116 fővel hagyja jóvá.
c) A személyi juttatásban részesülő választott tisztviselők létszáma 1 fő.

9. § A Képviselő-testület az év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről szóló előirányzat felhasználási ütemtervet mind a bevételi, mind a kiadási főösszeget tekintve a 7. mellékletben részletezettek szerint - egyezően a költségvetési rendelet 2. és 3. mellékletével – önkormányzati szinten összesen 1 022 256 E Ft-tal jóváhagyja.

10. § (1) Az Önkormányzat és intézményei 2016. évet követő áthúzódó kötelezettségvállalásait a 8. melléklet tartalmazza.

(2) Az Önkormányzatnak adósságot keletkeztető ügyletekből fennálló kötelezettsége nincs.

11. § (1) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 9. melléklet tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat költségvetési évet követő három év tervezett előirányzatainak főbb csoportok szerinti keretszámait a rendelet 10. melléklete tartalmazza.

12. § Az Önkormányzat által 2016. évre tervezett közvetett támogatásokat a rendelet 11. melléklete tartalmazza.

A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

13. § (1) A Képviselő-testület a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 132. § szerinti illetményalapot 2016. évben 38.650,- Ft-ban állapítja meg.

(2) A köztisztviselőket megillető cafetéria-juttatás éves keretösszege 2016. évben 200.000 Ft/év/fő, mely összeg tartalmazza a munkáltató által fizetendő járulékokat is.

14. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(3) A költségvetési szerveknél az egységes rovatrend K1102. Normatív jutalmak és K1103 Céljuttatás, projektprémium rovatai költségvetési kiadási előirányzatok terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend K1101. Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának 12%-áig vállalható kötelezettség.

(4) Amennyiben a költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át és a tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor az irányító szerv a költségvetési szervnél önkormányzati biztost jelöl ki.

15. § A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert az ideiglenesen szabad pénzforrások hozam elérése érdekében történő befektetésére.

Az előirányzatok módosítása

16. § (1) Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönthet.

(2) A költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatai saját hatáskörben módosíthatók, a kiadási előirányzatok egymás között átcsoportosíthatók. A polgármester a saját hatáskörben végrehajtott módosításokról, átcsoportosításokról a Képviselő-testületet harminc napon belül tájékoztatja.

(3) A költségvetési szerv a kiemelt előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre. Az átcsoportosítás során a személyi juttatások költségvetési kiadási előirányzatai a jogszabályon, jogerős vagy fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható bírósági, hatósági döntésen, vagy más, a fizetési kötelezettség összegét vagy az összeg megállapításának módját, továbbá a felek valamennyi jogát és kötelezettségét megállapító kötelező előíráson alapuló fizetési kötelezettségen alapulva növelhetők, az egységes rovatrend K336. Szakmai tevékenységet segítő szolgáltatások rovat költségvetési kiadási előirányzata pedig csak a K1. Személyi juttatások rovatai költségvetési kiadási előirányzatai terhére növelhető.

(4) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(5) A képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(6) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani.

(7) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert az évközben kapott póttámogatások és terven felüli átvett pénzeszközök (pályázaton nyert források) nyilvántartásba vételére és cél szerinti felhasználására. Az ezzel kapcsolatos előirányzat változásokat a soros költségvetési rendelet módosításakor a költségvetési rendeleten át kell vezetni.

A gazdálkodás szabályai

17. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) Az önállóan működő költségvetési szerv az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) A közös önkormányzati hivatal az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában köteles naprakész nyilvántartást vezeti.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

18. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső szakember útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

Záró rendelkezések

19. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2016. január 1. napjától kell alkalmazni.

(2) Ez a rendelet 2017. december 31-én hatályát veszti.

Csanádapáca, 2016. január 27.

2/a. melléklet