Felsővadász község képviselő testületének 2/2020 (II.11.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2020. 02. 11- 2022. 02. 22Felsővadász község képviselő testületének 2/2020 (II.11.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Felsővadász községi Önkormányzat Képviselőtestülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d). pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése:
Az Önkormányzat feladata, hatásköre
2. § (1) Az Önkormányzat köteles gondoskodni a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.) 13. §. (1) bekezdésében meghatározott feladatok ellátásáról.
(2) Az önként vállalt feladatok tekintetében az éves költségvetésben, a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben a fedezet biztosításával egyidejűleg kell állást foglalni.
(3) A Képviselőtestület által átruházott hatásköröket a Szervezeti és Működési Szabályzat (a továbbiakban: SZMSZ) 1. sz. melléklete tartalmazza.
A Képviselőtestület működése
1. A Képviselőtestület összehívása
3. § (1) A Képviselőtestület tagjainak száma: 5 fő. Tagjainak névsorát az 1. sz. függelék tartalmazza.
(2) A Képviselőtestület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.
(3) A Képviselőtestület szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal ülésezik.
(4) A Képviselőtestületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlévőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják.
(5) A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően - halasztást nem tűrő esetben - az írott anyag kiküldésétől el lehet tekinteni. Az ülés összehívása történhet telefonon, e-mailben, vagy hivatalsegéd közreműködésével, de a sürgősség okát a testületi ülésen közölni kell.
(6) A Képviselőtestület üléseire a települési képviselőkön kívül tanácskozási joggal meg kell hívni:
2. Az alakuló ülés
4. § (1) A Képviselő-testület alakuló ülését a polgármester a választást követő 15 napon belül hívja össze.
(2) Az alakuló ülést a polgármester vezeti.
(3) Az alakuló ülés napirendje:
3. A Képviselőtestület ülése, az ülésvezetés szabályai, előterjesztés
5. § (1) A Képviselőtestület üléseiről jelenléti ívet kell vezetni, melyet minden jelenlévőnek alá kell írnia.
(2) A polgármester a képviselőtestületi ülés vezetése során
a) megnyitja, illetve berekeszti az ülést,
b) megállapítja a határozatképességet és az ülés időtartama alatt folyamatosan figyelemmel kíséri,
c) előterjeszti az ülés napirendjét,
d) napirendi pontonként vezeti a vitát,
e) szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, rendelet tervezetet,
f) megadja, illetve megvonja a szót,
g) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltér a tárgyalt témától vagy ismétlésbe bocsátkozik,
h) biztosítja a képviselők interpellációs és kérdezési jogának gyakorlását,
i) biztosítja az ülés zavartalan rendjét.
(3) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik.
(4) A képviselőtestületi ülés rendjének és méltóságának fenntartása érdekében
a) figyelmeztetheti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgytól, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,
b) rendre utasíthatja azt a személyt, aki a tanácskozás rendjét megzavarja.
(5) Ha a nyilvános ülésen megjelent érdeklődők a tanácskozás rendjét megzavarják, rendre utasíthatók, ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezhetők. Szükség esetén, legfeljebb 1 óra időtartamra szünet rendelhető el.
(6) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, amelynek során:
a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt legfeljebb 5 perc időtartamban, szóban kiegészítést tehet, ha az új információkat tartalmaz
b) az előterjesztőhöz a képviselőtestület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyekre az előterjesztő köteles választ adni legfeljebb 5 perc időtartamban.
(7) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor legfeljebb 5 perc időtartamban. Ha ugyanaz a személy ugyanazon napirenddel kapcsolatban ismételten hozzászólásra jelentkezik a polgármester a második és a további hozzászólásokat 1 percre korlátozhatja. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(8) A képviselőtestület tagjai, valamint a bizottságok, a vita lezárásáig bármely előterjesztéshez módosító indítványt nyújthatnak be a képviselőtestülethez.
(9) Az előterjesztő - figyelemmel a vitában elhangzottakra - az előterjesztésben szereplő javaslatot, illetve a módosító javaslatot benyújtó javaslatát a vita lezárásáig megváltoztathatja, vagy visszavonhatja.
(10) A vita lezárására bármely képviselő javaslatot tehet, melyről a képviselőtestület vita nélkül határoz.
(11) Bármely képviselő, illetve a napirend előadója a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(12) A polgármester a határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület- az elhangzás sorrendjében- majd az eredeti határozati javaslatról.
(13) A polgármester javasolhatja, az adott napirendi pont vitájának lezárásáig, napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Erről a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
(14) Azokat az előterjesztéseket, amelyek tárgyalását a Képviselő-testület elnapolta, vagy amelyek tárgyalása határozat-képtelenség miatt maradt el, a következő ülés napirendjének elejére kell felvenni, kivéve ha az elnapolásról hozott határozatában a Képviselő-testület másként döntött.
(15) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen az önkormányzati képviselőknek több mint a fele jelen van. A határozatképességet folyamatosan figyelemmel kell kísérni.
(16) A javaslat elfogadásához az egyszerű többséget igénylő javaslat esetén a jelen levő önkormányzati képviselők, minősített többséget igénylő javaslat esetén az önkormányzati képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.
4. A tanácskozás rendje, szavazás
6. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
7. § (1) A Képviselőtestület döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.
(2) A személyesen érintett képviselőtestületi tag érintettségének jelzése mellett bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban tartózkodik.
(3) Ha a képviselő személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettségének nem tesz eleget, a következő jogkövetkezmények alkalmazhatók:
a) az első kötelezettség mulasztását követően a polgármester felhívja a figyelmét, hogy a jövőben tegyen eleget a bejelentési kötelezettségének:
b) a következő alkalommal bírság kiszabására kerülhet sor.
(4) Név szerinti szavazást bármelyik képviselő indítványozhat a szavazás megkezdése előtt, annak rövid indokolásával. Az indítványról a képviselőtestület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
(5) Név szerinti szavazásánál a jegyző betűrendben felolvassa a képviselőtestület tagjainak névsorát, a jelenlévő önkormányzati képviselők nevük felolvasásakor „igen” – „nem” „tartózkodom” kijelentéssel szavaznak. A leadott szavazatok a képviselőtestület üléséről készült jegyzőkönyvben név szerint rögzítésre kerülnek.
5. Kérdés és interpelláció
8. § (1) A képviselőtestület tagja a képviselőtestület ülésén az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetésként vagy tudakozódásként kérdést tehet fel. Kérdés intézhető a polgármester, alpolgármester, bizottság elnöke, a jegyző, aljegyző felé.
(2) A kérdésre a megkérdezettnek lehetőleg a képviselő-testület ülésén kell választ adni. A kérdést legfeljebb 3 perces időkeretben lehet feltenni és a válasznak lényegre törőnek kell lennie. A válaszadás időtartama nem haladhatja meg a 3 percet. Amennyiben összetett probléma felvetésről van szó a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján 15 napon belül, írásban kell választ adni.
(3) A képviselőtestület tagjai a testület ülésén a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez valamint a jegyzőhöz, aljegyzőhöz önkormányzati ügyekben, szóban vagy írásban interpellációt terjeszthetnek elő. Interpellációt valamely döntés végrehajtása tárgyában vagy intézkedés elmulasztása esetén lehet előterjeszteni.
(4) Az interpellációt a polgármesternél az ülést megelőző 3 nappal vagy az ülésen, a napirend megtárgyalásának megkezdése előtt, írásban kell benyújtani. A polgármester az interpellációt haladéktalanul továbbítja a címzettnek.
(5) Amennyiben az interpellációt a képviselő-testület ülését megelőző 3 napon belül nyújtják be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 30 napon belül írásban kell választ adni, és ennek tartalmáról a soron következő testületi ülésen tájékoztatást adni.
(6) A képviselő-testület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik. Ha az interpellációra adott választ az interpelláló nem fogadja el, a képviselőtestület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt az elfogadásáról vagy a kérdés további napirenden tartásáról. Amennyiben a képviselőtestület az interpellációra adott választ elutasítja, elrendeli az interpelláció tárgyának részletes kivizsgálását, melybe az interpelláló képviselőt is be kell vonni.
6. A tanácskozás rendjének fenntartása
9. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:
7. A jegyzőkönyv
10. § (1) A testületi ülésről, bizottsági ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet a jegyző évente beköttet és elhelyez az irattárban.
(2) A jegyzőkönyv az Mötv. 52 § (1) bekezdésében foglaltakon kívül tartalmazza:
a) a távolmaradt képviselők nevét,
b) az ülésre esetlegesen késve érkezők nevét és az érkezésük időpontját,
c) az ülés bezárásának időpontját.
(3) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell a meghívót, az előterjesztéseket, jelenléti ívet, a titkos szavazásról szóló jegyzőkönyvet, a polgármester és a jegyző aláírásával ellátott rendeletet.
8. Közmeghallgatás
11. § (1) Képviselő testület a lakossággal való közvetlen kapcsolattartás érdekében évente egy alkalommal közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás időpontját a testület határozza meg.
(3) A közmeghallgatás helyéről, idejéről a lakosságot a helyben szokásos módon legalább 5 nappal korábban tájékoztatni kell.
(4) Közmeghallgatást a képviselő testület külön is elrendelhet egy-egy nagyobb horderejű, a lakosság szélesebb rétegét érintő kérdésben.
9. Az önkormányzati rendeletalkotás
12. § (1) Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
1. a polgármester,
2. a képviselő,
3. a képviselőtestület bizottsága,
4. a jegyző,
5. a kisebbségi önkormányzat elnöke,
6. a civil szervezet képviselője.
(2) Az önkormányzat rendeletét helyben szokásos módon ki kell hirdetni.
(3) Helyben szokásos módnak minősül: önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés.
10. A jegyző törvényességi észrevétele
13. § (1) A jegyző, ha törvénysértő döntési javaslatot vagy működést észlel, köteles erről azonnal tájékoztatni a Képviselőtestületet.
(2) A törvényességi jelzést követően a Képviselőtestület vagy elnapolja a napirend megtárgyalását és a döntéshozatalt, vagy újratárgyalja az érintett napirendet. Ha a törvényességi jelzés a Képviselőtestület működését érinti, a polgármester intézkedik a törvényes működés helyreállításáért.
(3) Amennyiben a Képviselőtestület a jegyző törvényességi jelzése ellenére sem módosítja a kifogásolt határozati javaslatot vagy rendeleti szövegezést, abban az esetben a jegyző a jegyzőkönyvben a döntéshozatalt követően feltünteti a jogszabálysértés tényét, és annak kapcsán kialakított véleményét.
A települési képviselő
14. § ( 1) A képviselő főbb kötelezettségei:
A képviselőtestület bizottságai
15. § (1) A Képviselőtestület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó vagy ideiglenes bizottságokat választ.
(2) A Képviselőtestület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
1. A polgármester
16. § (1) A polgármester megbízását főállásban látja el.
(2) A Képviselőtestület egy alpolgármestert választ saját tagjai közül, aki társadalmi megbízatásban látja el a feladatait.
(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselőtestület ülését a korelnök hívja össze és vezeti.
(4) A Képviselőtestület által a polgármesterre átruházott hatáskörök:
2. Alpolgármester
17. § (1) A képviselő-testület – a polgármester javaslatára, titkos szavazással a képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestereket választhat.
(2) A polgármesterek társadalmi megbízatásban, a polgármester irányításával látják el feladataikat.
(3) A polgármester általános helyettesítését a képviselő-testület tagjai közül megválasztott alpolgármester látja el.
(4) Az alpolgármesterekre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó jogszabályi előírások.
3. Jegyző, aljegyző
18. § (1) A Közös Önkormányzati Hivatal polgármesteri jegyzőt és aljegyzőt neveznek ki.
(2) A jegyző, aljegyző ellátja a Mötv. 81. §. (3) bekezdésében foglalt feladatokat.
(3) A jegyzőt terheli a törvényességi jelzés (szignalizációs) kötelezettsége.
(4) A jegyző tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat havi időtartamra- a közszolgálati tisztviselők jogállásáról szóló 2011. évi CXCIX. törvény 247. §.-ban meghatározott képzési és alkalmazási feltételeknek megfelelő, a Homrogdi Közös Önkormányzati Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselő látja el.
4. Közös Önkormányzati Hivatal
19. § (1) Homrogd, Monaj, Nyésta, Felsővadász, Gadna, Kupa községek képviselőtestületei az önkormányzatok működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Homrogd székhellyel közös hivatalt tartanak fenn, határozatlan időre.
(2) A Homrogdi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye:
20. § (1) A Társulások alapítására, bármely Társulásba történő belépésre vagy onnét történő kiválásra a polgármester tesz javaslatot a Képviselőtestület részére.
(2) A Szikszói Kistérségi Többcélú Társulásra átruházott hatáskörök:
6. Településrészi önkormányzat
21. § (1) A képviselő-testület - szervezeti és működési szabályzatában meghatározottak szerint - valamely településrész sajátos érdekeinek képviseletére településrészi önkormányzatot (részönkormányzat) hozhat létre települési képviselőkből és más, az adott településrészen élő választópolgárokból.
(2) A részönkormányzat testületére önkormányzati hatósági hatáskör nem ruházható át.
(3) A településrészi önkormányzati testület munkájának segítésére a képviselő-testület hivatali kirendeltségeket hozhat létre, amelyek egyben a lakossági ügyintézésben ügyfélszolgálati teendőket is elláthatnak.
Az önkormányzat gazdasági alapja
22. § (1) Az Önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet határozza meg.
(2) A Képviselőtestület a költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét a központi költségvetési törvény határozza meg.
(3) A kormányzati funkciókat a 2. sz. melléklet tartalmazza.
Záró rendelkezések
23. § (1) A rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
(2) Ezzel egyidejűleg az 5/2018. (V.16.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.
1 |
Tóth Gábor |
polgármester |
2 |
Hoskó Istvánné |
alpolgármester |
3 |
Glonczi Attila |
képviselő |
4 |
Ganyi Árpád |
képviselő |
5 |
Varga Tibor |
képviselő |
1 |
Varga Tibor |
tag |
2 |
Ganyi Árpád |
tag |
3 |
Glonczi Attila |
tag |
Az átruházott feladat és hatáskörökről
Korm..funk. |
Megnevezés |
---|---|
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
013320 |
Köztemető-fenntartás és - működtetés |
013350 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
041231 |
Rövid időtartamú közfoglalkoztatás |
041232 |
Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás |
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
041236 |
Országos közfoglalkoztatási program |
041237 |
Közfoglalkoztatási mintaprogram |
045120 |
Út, autópálya építése |
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
047410 |
Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek |
049030 |
Kéményseprő-ipari tevékenység |
051030 |
Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása |
052020 |
Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése |
063020 |
Víztermelés, - kezelés, -ellátás |
064010 |
Közvilágítás |
066020 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
072111 |
Háziorvosi alapellátás |
074031 |
Család és nővédelmi egészségügyi gondozás |
074032 |
Ifjúság – egészségügyi gondozás |
082091 |
Közművelődés és közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
096015 |
Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben |
104037 |
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
107080 |
Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok |