Gyöngyös Város Önkormányzata Képviselő-testületének 27/2010. (XII.16.) önkormányzati rendelete
a helyi adókról
Hatályos: 2016. 01. 01- 2016. 12. 31Gyöngyös Város Önkormányzata Képviselő-testületének 27/2010. (XII.16.) önkormányzati rendelete
A helyi adókról
2016-01-01-tól 2016-12-31-ig
Gyöngyös Város Önkormányzata Képviselő-testületének
27/2010. (XII.16.) önkormányzati rendelete
a helyi adókról
Gyöngyös Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (továbbiakban: Htv.) 1. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a helyi adókról az alábbi rendeletet alkotja.
ELSŐ RÉSZ
Általános rendelkezések
1. §
E rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Htv. és az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (továbbiakban: Art.) rendelkezései szerint kell eljárni.
2. §
Gyöngyös Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) illetékességi területén a következő helyi adókat vezeti be:
1. magánszemélyek kommunális adója,
2. építményadó,
3. helyi iparűzési adó,
4. idegenforgalmi adó.
3. §
Az Önkormányzat a beszedett adó összegéről és annak felhasználásáról évenként köteles a költségvetési beszámoló részeként a lakosságot tájékoztatni.
MÁSODIK RÉSZ
Építményadó
Adókötelezettség
4. §
(1) Az adóköteles adótárgyak körét a Htv. 11. §-a szabályozza.
Az adó alanya
5. §
(1) Az adó alanyát a Htv. 12. §-a szabályozza.
Az adó alapja, mértéke
6. §
(1) Az adó alapja az építmény m2 -ben számított hasznos alapterülete.
(2) Az adó évi mértéke a 6. § (1) bekezdésében szabályozott adóalap után:
a)[1] építményadó köteles egyéb adótárgyak:
aa) 1.000 m2-t meghaladó hasznos alapterület esetén 750 Ft/m2
ab) 500 m2-t meghaladó, de 1.000 m2-t meg nem
haladó hasznos alapterület esetén 700 Ft/m2
ac) 100 m2-t meghaladó, de 500 m2-t meg nem haladó
hasznos alapterület esetén 650 Ft/m2
ad) 100 m2-t meg nem haladó hasznos alapterület esetén 600 Ft/m2
b)[2] gépjárműtároló (lakóingatlanokhoz, és üdülőingatlanokhoz tartozó
lakással és üdülővel azonos helyrajzi számon épített, illetve a társasházi
alapító okiratnak megfelelően a társasházakban lévő lakástulajdonokhoz
albetétként nyilvántartott garázs) 360 Ft/m2
c)[3] gépjárműtároló (lakástulajdontól, illetve üdülőtulajdontól függetlenül
önálló helyrajzi számon osztatlan közös tulajdonként vagy albetétként
bejegyzett garázs) esetében 500 Ft/m2
d)[4] teremgarázs 400 Ft/m2
Adómentesség
7. §
(1) Mentes az adó alól a vállalkozónak nem minősülő magánszemély adóalany üzleti (vállalkozási) célra nem szolgáló lakása, illetőleg a gépjármű-tároló kivételével az egyéb nem lakás céljára szolgáló épülete, épületrésze.
HARMADIK RÉSZ
Magánszemélyek kommunális adója
Adókötelezettség
8. §
(1) Adókötelezettséget, az adótárgyak körét a Htv. 24.-25. §-a szabályozza.
Az adó alanya
9. §
(1) Az adó alanyát a Htv. 24. §-a szabályozza.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően a gépjárműtárolók adóztatására a 4-7. §-ban foglaltak az irányadók.
Az adó alapja, mértéke
10. §
(1) Az adó alapja az ingatlan tulajdonjoga, ingatlanhoz kapcsolódó vagyoni értékű jog, valamint az önkormányzat illetékességi területén nem magánszemély tulajdonában álló lakás bérleti joga.
(2) Az adó évi mértéke:[5] [6]
- építményenként (lakástulajdon, lakásbérlemény)
0-40 m2-ig
Összkomfort + komfort 8.600 Ft
Félkomfort 6.300 Ft
Komfort nélküli 5.000 Ft
40 m2 felett
Összkomfort + komfort 9.300 Ft
Félkomfort 6.800 Ft
Komfort nélküli 5.400 Ft
60 m2 felett
Összkomfort + komfort 9.700 Ft
Félkomfort 7.700 Ft
Komfort nélküli 5.900 Ft
80 m2 felett
Összkomfort + komfort 10.600 Ft
Félkomfort 8.100 Ft
Komfort nélküli 6.300 Ft
100 m2 felett
Összkomfort + komfort 11.200 Ft
Félkomfort 8.600 Ft
Komfort nélküli 6.800 Ft
120 m2 felett
Összkomfort + komfort 11.600 Ft
Félkomfort 9.000 Ft
Komfort nélküli 7.200 Ft
150 m2 felett
Összkomfort + komfort 12.100 Ft
Félkomfort 9.500 Ft
Komfort nélküli 7.700 Ft
- telek 14.900 Ft
- üdülő 14.900 Ft
- gazdasági épület
12 m2-ig 0 Ft
12 m2 felett 7.200 Ft
35 m2 felett 12.200 Ft
- egyéb (üzlet, műhely, raktár, stb.) 14.900 Ft
Adómentesség, kedvezmény
11. §
(1) Lakás- és üdülőtulajdon esetén az adókötelezettség nem terjed ki:
- az épülethez tartozó, következőkben felsorolt kiegészítő helyiségekre: tüzelőtér, tüzelőtároló, salaktároló, szárító, padlás, pince, szerszámtároló, lomtár, szín, fészer, pajta, árnyékszék, terményszárító, mosókonyha, nyárikonyha, szeméttároló, istálló, ól, terménytároló.
- szövetkezeti és társas lakóház esetén a közös használatú helyiségekre: lépcsőház, kerékpár-tároló, mosókonyha, szárító, szemétledobó, szeméttároló, pince, padlás, klubhelyiség, babakocsi-tároló.
(2) Mentes az adó alól:
- az ingatlan-nyilvántartási állapot szerint állattartásra, vagy növénytermesztésre szolgáló épület vagy az állattartáshoz, növény-termesztéshez kapcsolódó tároló épület (pl: istálló, üvegház, terménytároló, magtár, műtrágyatároló), feltéve, hogy az épületet az adóalany rendeltetésszerűen, állattartási, növénytermesztési tevékenységéhez kapcsolódóan használja;
- az erdő művelési ágban nyilvántartott telek;
- az épülethez, az épületnek nem minősülő építményhez, nyomvonal jellegű létesítményekhez tartozó - jogszabályban, vagy hatósági előírásban megállapított - védő (biztonsági) terület;
- a szükséglakás;
- a használatbavételi engedély keltét követő év első napjától számított 20 évig az az új építésű, önálló lakóegységet eredményező lakás, amelyet
5a) emelet-ráépítéssel,
5b) tetőtér-beépítéssel,
5c) kiemelten a lakótelepi lapostetős épületek magastetős, lakáskialakítással együttjáró beépítésével, vagy
5d) avult épületek bontásával megvalósuló lakásépítéssel alakítottak ki.
Az adómentesség megállapítása jogerős építési hatósági határozat alapján történik.
- a rendelet 11. §. (2) bekezdés 5d) pontja szerinti avult épületek bontásával megvalósuló, lakásépítéshez kialakított telek, a bontási engedély keltét követő év első napjától az új építésű lakásra kiadott használatbavételi engedély keltét követő év első napjáig, de legfeljebb 2 évig;
- az a belterületi telek, amely lakással beépített és a helyben szokásos teleknagyságot meghaladja;
- [7] az a lakás, amely nem rendelkezik közvetlen szennyvízhálózatra való gravitációs rákötési lehetőséggel, a rácsatlakozási lehetőség megnyíltát követő adóév december 31. napjáig.
(3) Mentesül az adó megfizetése alól:
- az, aki a tárgyév január 1-i állapotnak megfelelően időskorúak járadékában részesül. A mentesség az adóalanyt csak egy adótárgy (lakástulajdon vagy lakásbérlemény) után illeti meg;
- az a magánszemély, aki hadigondozott;
- az a magánszemély, aki Mátraháza és Kékestető településrész területén olyan nem magánszemély tulajdonában álló lakás bérleti jogával rendelkezik, amely esetében a bérbeadó a Mátrai Gyógyintézet.
- a lakóingatlanon belüli lakás után megállapított magánszemélyek kommunális adója adókötelezettség alól az a magánszemély, aki a „Tiszta, Virágos Gyöngyösért” cím viselője, a cím odaítélését követő adóévben. Az adómentesség megállapítása a Városüzemeltetési Igazgatóság által kiadott igazolás alapján történik.
- [8],[9] a 70. életévét betöltött magánszemély egy – a személyi adat- és lakcímnyilvántartás szerinti lakóhelyéül, ennek hiányában tartózkodási helyéül szolgáló – lakástulajdona, lakásbérleménye után az alábbiak szerint:
Amennyiben az adózó a 70. életévét:
a) az adóév június 30. napjáig tölti be, az adómentesség a 70. életév betöltése évének első napjától,
b) az adóév június 30. napját követően tölti be, az adómentesség a 70. életév betöltésének évét követő év első napjától
illeti meg.
- 1. Az 5. pontban meghatározott adófizetési kötelezettség alóli mentességre jogosult adóalany – a Htv. 43. § (2) bekezdésének felhatalmazása alapján – mentesül a magánszemélyek kommunális adója bevallás-benyújtási kötelezettség alól.
NEGYEDIK RÉSZ
Helyi iparűzési adó
Adókötelezettség, az adó mértéke, adómentesség[10]
12. §
(1) Adóköteles az önkormányzat illetékességi területén állandó és ideiglenes jelleggel végzett vállalkozási (iparűzési) tevékenység.
13. §
(1) Az állandó jelleggel végzett iparűzési tevékenység esetén az adó évi mértéke: az adóalap 2 %-a.
- A Htv. 37. § (2) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott ideiglenes jellegű tevékenység-végzés után az adó mértéke naptári naponként 5.000 Ft.
- [11] Mentes az adó megfizetése alól az a vállalkozó, akinek/amelynek a Htv. 39/C. § (2) bekezdése szerint számított vállalkozási szintű adóalapja nem haladja meg az 1,5 millió forintot.
- [12]A Htv. 39/C. § (4) bekezdése alapján az állandó jelleggel végzett iparűzési tevékenysége után számított végleges iparűzési adójából 50%-os adókedvezményt érvényesíthet az adóévről szóló iparűzési adóbevallásában a Htv. 52. § 23. pontjában meghatározott háziorvos, védőnő vállalkozó, feltéve, ha a vállalkozási szintű iparűzési adóalapja az adóévben a 20 millió forintot nem haladja meg.
(5) [13]A Rendelet (3)-(4) bekezdése vonatkozásában:
- Állami támogatás: az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Atr.) 2. § 1. pontja szerinti támogatás.
- Egy és ugyanazon vállalkozás: az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdése szerinti vállalkozás.”
- A Rendelet 13. § (3)-(4) bekezdésében meghatározott adómentesség, adókedvezmény formájában nyújtott támogatás csekély összegű támogatásnak minősül, amelyet kizárólag az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1407/2013/EU bizottsági rendelet (HL L 352, 2013. 12.24. 1.o) (a továbbiakban 1407/2013/EU bizottsági rendelet) szabályai alapján lehet nyújtani.
- A kedvezményezett az adómentesség, adókedvezmény következtében megszerzett előnyt – az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 1. cikke (2) bekezdésének kivételével – nem használhatja az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 1. cikkének (1) bekezdésében meghatározott kivételek szerinti célokra, továbbá – az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikk (2) bekezdésének megfelelően – közúti kereskedelmi árufuvarozás ellenszolgáltatás fejében történő végzése céljából teherszállító jármű vásárlására.
- A kedvezményezettnek az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 5. cikkének (1) bekezdése figyelembevételével – az ott meghatározott feltételek teljesítésének megállapítására alkalmas módon – e rendelet 1. számú mellékletében foglaltak szerint, nyilatkoznia kell a részére a támogatás odaítélésének évében és az azt megelőző két pénzügyi évben nyújtott csekély összegű támogatások támogatástartalmáról.
- A kedvezményezett és az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdése szerinti, egy és ugyanazon vállalkozás részére a folyó pénzügyi évben, valamint az azt megelőző két pénzügyi év során az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján odaítélt csekély összegű támogatások bruttó támogatástartalma tagállamonként nem haladhatja meg a 200.000 eurónak, közúti kereskedelmi árufuvarozást ellenszolgáltatás fejében végző vállalkozások esetében a 100.000 eurónak megfelelő forintösszeget, figyelembe véve az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikkének (8) és (9) bekezdését is. [Az átváltásnál az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 35. §-a alapján kell eljárni.]
- Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján nyújtott csekély összegű támogatás az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének az általános gazdasági érdekű szolgáltatást nyújtó vállalkozások számára nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2012. április 25-i 360/2012/EU bizottsági rendeletnek (HL L 114., 2012.4.26., 8. o.) megfelelően nyújtott csekély összegű támogatással a 360/2012/EU bizottsági rendeletben meghatározott felső határig halmozható. Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatás más csekély összegű támogatásokról szóló rendeleteknek megfelelően nyújtott csekély összegű támogatással az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikkének (2) bekezdésében meghatározott felső határig halmozható.
- A csekély összegű támogatás nem halmozható azonos támogatható költségek vonatkozásában vagy azonos kockázatfinanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatással, ha a támogatások halmozása túllépi bármely csoportmentességi rendeletben vagy a Bizottság által elfogadott határozatban az egyes esetek meghatározott körülményeire vonatkozóan rögzített maximális intenzitást vagy összeget.
- A kedvezményezettnek a támogatáshoz kapcsolódó iratokat az odaítélést követő 10 évig meg kell őriznie, és a támogatást nyújtó ilyen irányú felhívása esetén a támogatott köteles azokat bemutatni. A csekély összegű támogatási jogcímen nyújtott támogatásokról az Európai Bizottság kérésére 20 munkanapon belül információt kell szolgáltatni.
Helyi iparűzési adó meghatározott célú felhasználása
14. §
(1) A befizetett helyi iparűzési adója 10 %-ának - de legfeljebb 1.000.000.- Ft erejéig – meghatározott célú felhasználásáról az a vállalkozó rendelkezhet, akinek helyi iparűzési adóban legalább 100.000.- Ft végleges adófizetési kötelezettsége keletkezett, s annak eleget tett. Ebbe az értékhatárba nem számíthatók be, a bírság, késedelmi pótlék, valamint az önellenőrzéssel, illetve adóellenőrzés során feltárt adó címén befizetett összegek.
(2) Az adózó az alábbiakban felsorolt célok támogatásáról rendelkezhet:
- városfejlesztési cél;
- oktatás és pályaválasztás: nyelvi- és számítástechnikai képzés támogatása, vagy pályaválasztási tanácsadással összefüggő üzemlátogatás támogatása (Kamarával közösen);
- a verseny- és utánpótlás sport tevékenység támogatása.[14] [15]
(3) A (2) bekezdésben meghatározott célokkal kapcsolatos részletes szabályozást az adott évi költségvetési rendeletben kell megállapítani.
(4) Az adózó az (1) bekezdésben meghatározott összegen belül saját választása szerint rendelkezhet a (2) bekezdésben megjelölt, tetszőleges számú cél támogatásáról, de a rendelkezési összeg:
a) legfeljebb 85%-át ajánlhatja fel a (2) bekezdés a) pontjában,
b) legfeljebb 5%-át a (2) bekezdés b) pontjában,
c) legfeljebb 10%-át a (2) bekezdés c) pontjában
megjelölt célhoz kapcsolódóan.[16]
(5) Az adózó az adóévre az (1) bekezdésben meghatározott adóösszeg felhasználásáról egyszer rendelkezhet a helyi iparűzési adóbevallás benyújtásával egyidejűleg, az önkormányzati adóhatóságnál rendszeresített nyomtatványon. A rendelkezés nem módosítható, és nem vonható vissza.
(6) Érvénytelen annak az adózónak a nyilatkozata, aki:
- az éves adóbevallást a helyi iparűzési adóra vonatkozó, törvényben előírt bevallási határidőt követően nyújtja be, vagy
- az önkormányzati adóhatóság által nyilvántartott valamely adónemben hátralékkal rendelkezik, és a nyilatkozat beadását követő 10 napon belül azt nem rendezi.
(7) Az a vállalkozó, aki a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény értelmében adóalapja megosztására kötelezett, csak akkor élhet rendelkezési jogával, ha e kötelezettségének eleget tett, és az megfelel a törvény előírásainak.
(8) A nyilatkozatban feltüntetett adatok adótitoknak minősülnek, és annak megfelelő védelemben részesülnek, őrzésükről az adóhatóság gondoskodik. Az adóhatóság kizárólag a saját adataira, és nyilatkozata tartalmára vonatkozóan ad tájékoztatást az adózónak.
(9) Az adóbevallások feldolgozása után az adóhatóság ellenőrzi a beérkezett nyilatkozatok érvényességét, és azokat nyilvántartásba veszi.
(10) A nyilatkozatok feldolgozását követően, legkésőbb az adott év szeptember 30-ig a Jegyző kezdeményezi a költségvetés módosítását, a költségvetési rendeletben meghatározottak szerint.
(11) Az éves költségvetési rendeletben az előző évi ténylegesen befizetett iparűzési adó (1) bekezdésben meghatározottak szerinti összegnek megfelelő céltartalékot kell képezni.
(12) A céltartalékba helyezett, és a tárgy évi tényleges rendelkezések összege közötti különbség az általános tartalékot növeli, illetve terheli.
ÖTÖDIK RÉSZ
Idegenforgalmi adó
Adókötelezettség, adóalany
15. §
Adókötelezettség terheli azt a magánszemélyt, aki nem állandó lakosként az Önkormányzat illetékességi területén legalább egy vendégéjszakát eltölt.
Az adó alapja, mértéke
16. §
Az adó alapja a 15. §-ban szabályozott adókötelezettség esetén a megkezdett vendégéjszakák száma.
Az adó évi mértéke a 16. §-ban szabályozott adóalap után 440 Ft/vendégéjszaka.
Adómentesség
18. §
(1) Mentes a Htv. 31. §-ban szabályozott adómentességeken felül a 70. életévét betöltött magánszemély.[19]
(2) Mentes az adó alól a Nemzeti Sportközpontok Mátraházi Edzőtáborában sporttevékenységgel összefüggésben elhelyezett, Magyarországon a lakcímbejelentés szabályai szerint nyilvántartásba vett lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkező, a sportról szóló 2004. évi I. törvény 1. § (4) bekezdése szerinti sportoló, és a 77. § p) pontban meghatározott sportszakember. [20]
Nyilvántartás vezetési kötelezettség
19. §
(1) Az Art. 46. § (8) bekezdése alapján az adóbeszedésre kötelezett által vezetendő nyilvántartásnak az alábbiakat kell tartalmaznia:
- a szálláshelyet igénybevevő személy adatait,
- megérkezésének és távozásának idejét;
- a szálláshelyen eltöltött vendégéjszakák számát;
- az adómentességre vagy adókedvezményre jogosító tartózkodás pontos jogcímét;
- a beszedett idegenforgalmi adó összegét;
- az idegenforgalmi adó átvállalásának tényét.
(2) Az adó beszedésére kötelezett szállásadónak az adómentességre, adókedvezményre jogosító tartózkodást igazolnia kell, ennek hiányában az adót minden esetben meg kell fizetnie. Az adómentességeket, adókedvezményeket (másolati) iratokkal (pl. személyigazolvány, útlevél, munkavállalói jogviszony-, munkáltatói igazolás, kiküldetési rendelvény, hallgatói jogviszony igazolása, diákigazolvány, nyugdíjas igazolvány, fogyatékosságot igazoló orvosi igazolás, stb.) kell igazolni. Az adó beszedésére kötelezett az (1) bekezdésben meghatározott adatok kezelésekor köteles betartani a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény személyes adatok védelmére irányuló rendelkezéseit.
HATODIK RÉSZ
Eljárási szabályok
20. §
(1) Az adóhatóság csak az 1.000 Ft-ot meghaladó adótartozásnál kezdeményez végrehajtási eljárást.
(2) Az adóhatóság törli a tárgyév december 31-én fennálló 1.000 Ft-ot meg nem haladó adótartozást. Az így törölt tételekről az adóhatóságnak külön nyilvántartást kell vezetni.
HETEDIK RÉSZ
21. §
Záró rendelkezések
(1) E rendelet 2011. január 1-jén lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a helyi adókról szóló 29/2001.(IX.25.) önkormányzati rendelet, valamint a helyi iparűzési adó mértékéről szóló 32/2009.(XII.14.) önkormányzati rendelet.
Gyöngyös, 2010. december 16.
Faragó László s.k. Dr. Kozma Katalin s.k.
polgármester jegyző
A 4/2011.(II.25.) önkormányzati rendelet 2011. március 1-jén lépett hatályba.
A 46/2011.(XII.16.) önkormányzati rendelet 2012. január 1-jén lép hatályba.
A 18/2013. (XI.22.) önkormányzati rendelet 2014. január 1-jén lép hatályba.
Az 1/2014. (I.30.) önkormányzati rendelet 2014. január 31-én lép hatályba, de rendelkezéseit 2014. január 1-jétől kell alkalmazni.
A 4/2014. (II.28.) önkormányzati rendelet 2014. március 1-jén lép hatályba, de rendelkezéseit 2014. január 1-jétől kell alkalmazni.
A 17/2014. (XI.28.) önkormányzati rendelet 2015. január 1-jén lép hatályba.
A 10/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 2015. március 1-jén lép hatályba.
A 31/2015.(IX.11.) önkormányzati rendelet 2015. október 1-jén lép hatályba.
A 37/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet 2016. január 1-jén lép hatályba.
1. melléklet a helyi adókról szóló 27/2010. (XII.16.) önkormányzati rendelethez
NYILATKOZAT
az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1407/2013/EU bizottsági rendelet (HL L 352., 2013.12.24., 1. o.) szerinti csekély összegű (de minimis) támogatás esetén
1. Kedvezményezett adatai | |
Név: | |
Adószám: | |
Elérthetőség: | |
Aláírásra jogosult képviselő: | |
E-mail cím: | |
(jelölje X-szel ) c Egyesülés a folyamatban lévő és az azt megelőző két adóév során c Szétválás a folyamatban lévő és az azt megelőző két adóév során | |
Egyesülés, szétválás ideje: | _________ ___________ _________ (év) (hónap) (nap) |
Ezúton nyilatkozom, hogy a folyó pénzügyi évben és az azt megelőző két pénzügyi év során a kedvezményezett, továbbá az olyan vállalkozások, amelyekkel a kedvezményezett az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdése alapján egy és ugyanazon vállalkozásnak minősül, Magyarországon a következő csekély összegű támogatás(ok)ban részesültek.
Nyilatkozatom arra is kiterjed, hogy a kedvezményezett, továbbá az olyan vállalkozások, amelyekkel a kedvezményezett egy és ugyanazon vállalkozásnak minősül, milyen csekély összegű támogatás(ok)ra nyújtottak be támogatási kérelmet (az elutasított kérelmekről nem kell nyilatkozni, csak azokról, amelyek elbírálása folyamatban van).
Nyilatkozatom a 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikk (8)-(9) bekezdéseiben írtak betartásához szükséges adatokat is tartalmazzák.[21]
2. Csekély összegű támogatások[22] | ||||||||||
Sor-szám | Támogatás jogalapja (bizottsági rendelet száma) | Támogatást nyújtó szervezet | Támogatás kedvezményezettje és célja | A támogatást ellenszolgáltatás fejében végzett közúti kereskedelmi árufuvarozáshoz vette igénybe? | Kérelem benyújtásának dátuma[23] | Odaítélés dátuma | Támogatás összege | Támogatás bruttó támogatástartalma[24] | ||
Forint | Euró | Forint | Euró | |||||||
3. Adatok az egy és ugyanazon vállalkozásokról | |
Nyilatkozom, hogy az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdése értelmében a kedvezményezett az alábbi vállalkozásokkal minősül egy és ugyanazon vállalkozásnak. | |
Vállalkozás neve | Adószáma |
Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet szerint csekély összegű támogatás nem halmozható azonos elszámolható költségek vonatkozásában nyújtott állami támogatással vagy olyan kockázatfinanszírozási célú intézkedéssel, amelyhez a 1407/2013/EU bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatást nyújtják, amennyiben az így halmozott összeg meghaladná a csoportmentességi rendeletekben vagy az Európai Bizottság határozatában meghatározott maximális támogatási intenzitást vagy összeget. Ennek megfelelően a kedvezményezett vonatkozásában az alábbiakról nyilatkozom.[25]
Nyilatkozatom arra is kiterjed, hogy a kedvezményezett milyen, a jelen nyilatkozattal érintett csekély összegű támogatás elszámolható költségeivel azonos elszámolható költséget tartalmazó, vagy milyen kockázatfinanszírozási célú intézkedésre nyújtott be támogatási kérelmet, amelyhez a jelen nyilatkozattal érintett csekély összegű támogatást is kéri (az elutasított kérelmekről nem kell nyilatkozni, csak azokról, amelyek elbírálása folyamatban van).
4. Adatok az azonos elszámolható költségek vagy a csekély összegű támogatással azonos célú kockázatfinanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatásokra | ||||||||||
Sor-szám | Támogatás jogalapja (uniós állami támogatási szabály) | Támogatást nyújtó szervezet | Támogatási kategória (pl. regionális beruházási támogatás) | Kérelem benyújtásának dátuma[26] | Odaítélés dátuma | Azonos elszámolható költségek teljes összege jelentértéken | Azonos kockázatfinanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatás bruttó támogatástartalma / azonos elszámolható költségek vonatkozásában nyújtott állami támogatás bruttó támogatástartalma[27] | Maximális támogatási intezitás (%) vagy maximális támogatási összeg | ||
Forint | Euró | Forint | Euró[28] | |||||||
Nyilatkozom, hogy a kedvezményezett aláírásra jogosult képviselője vagyok, és a fent megadott adatok helyesek.
Hozzájárulok ahhoz, hogy a fenti adatokat a tárgyban illetékes szerveknek az adatkezelő átadja.
Tudomásul veszem, hogy amennyiben a nyilatkozat kelte és a támogatás odaítélése[29] közötti időszakban egyéb csekély összegű vagy a támogatáshalmozás szempontjából figyelembe veendő más támogatást ítélnek oda a kedvezményezett számára, a kedvezményezett erről haladéktalanul – még a jelen nyilatkozat szerinti támogatás odaítélése előtt – értesíteni köteles a támogatást nyújtót, és köteles megfelelően módosított adattartalommal újból kiállítani a jelen nyilatkozatot.
Kelt:
……………………………..
Kedvezményezett
(aláírás, pecsét)
Útmutató
Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet[30] szerinti, egy és ugyanazon vállalkozás részére a folyó pénzügyi évben, valamint az azt megelőző két pénzügyi év során az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján odaítélt csekély összegű támogatások bruttó támogatástartalma tagállamonként nem haladhatja meg a 200.000 eurónak, közúti kereskedelmi árufuvarozást ellenszolgáltatás fejében végző vállalkozások esetében a 100.000 eurónak megfelelő forintösszeget[31], figyelemmel az egyesülésre valamint a szétválásra vonatkozó szabályokra[32] is.
- Mi a bruttó támogatástartalom?
- A több részletben, éven átnyúlóan fizetendő támogatást az odaítélése időpontjában érvényes értékre kell diszkontálni az odaítélés idején érvényes referencia ráta alkalmazásával.
- Milyen esetekben tekintendő a támogatást igénylő egy másik vállalkozással egy és ugyanazon vállalkozásnak?
- Egyik a másikban a részvényesek vagy tagok szavazati jogának többségével rendelkezik, vagy
- Egyik a másik igazgatási, irányítási vagy felügyeleti testülete tagjainak többségét jogosult kinevezni vagy elmozdítani, vagy
- Egyik a másik felett szerződés, vagy alapító okiratban vagy társasági szerződés alapján meghatározó befolyást gyakorolhat, vagy
- Egyik a másik részvényese vagy tagja, a többi részvényessel vagy taggal kötött megállapodás alapján egyedül birtokolja a szavazati jogok többségét
- Amennyiben a támogatást igénylő a fenti kapcsolatok bármelyikével egy vagy több másik vállalkozáson keresztül rendelkezik, úgy azok vonatkozásában is egy és ugyanazon vállalkozásnak kell tekinteni.
- Milyen esetben kell alkalmazni a támogatást igénylőre az egyesülés, illetve a szétválás szabályait?
- Abban az esetben, ha az egyesülésre vagy szétválásra a folyó pénzügyi évben, valamint az azt megelőző két pénzügyi év során került sor.
- Az egyesülés által érintett vállalkozásoknak nyújtott valamennyi korábbi csekély összegű támogatást bele kell számítani az egyesülés révén létrejövő, vagy jogutód támogatást igénylő csekély összegű támogatási keretébe. Az egyesülést megelőzően jogszerűen odaítélt csekély összegű támogatás később is jogszerű marad.
- Ha egy vállalkozás két vagy több vállalkozásra válik szét, a szétválást megelőzően nyújtott csekély összegű támogatást az eredetileg a támogatásban részesülő azon vállalkozásnak kell betudni, amely a csekély összegű támogatással támogatott tevékenységet átvállalta. Ha ennek meghatározására nincs lehetőség, a csekély összegű támogatást a saját tőkének a szétválás tényleges időpontjában érvényes könyv szerinti értéke alapján arányosan el kell osztani a szétválás által érintett vállalkozások között.
- Annak meghatározásához, hogy az újabb csekély összegű támogatás meghaladja-e az alkalmazandó felső határt, figyelembe kell venni az azon vállalkozások részére nyújtott csekély összegű támogatásokat is, amelyek a kedvezményezettel egy és ugyanazon vállalkozásnak minősülnek.
Halmozódás:
- Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatás más csekély összegű támogatásokról szóló rendeleteknek megfelelően nyújtott csekély összegű támogatással [pl. az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a mezőgazdasági ágazatban nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1408/2013/EU bizottsági rendelet (HL L 352., 2013.12.24., 9. o.) alapján nyújtott mezőgazdasági csekély összegű támogatással] az 1407/2013/EU bizottsági rendeletben meghatározott 200.000 eurónak, a közúti kereskedelmi árufuvarozást ellenszolgáltatás fejében végző vállalkozások esetében a 100.000 eurónak megfelelő forintösszegig halmozható.
- Például:
Ha egy kizárólag mezőgazdasági és közúti árufuvarozási tevékenységet végző vállalkozás mezőgazdasági de minimis támogatásnak minősülő 15.000 euró támogatásban részesül, részére a közúti árufuvarozási tevékenységéhez az alacsonyabb 100.000 eurós értékhatárra figyelemmel, 85.000 euró támogatás nyújtható. Amennyiben ez a vállalkozás egyéb tevékenységet (pl. könyvvizsgálat) is végez, úgy rá, már az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 200.000 eurós értékhatára vonatkozik, így részére 185.000 euró de minimis támogatás nyújtható.
- Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján nyújtott csekély összegű támogatás az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének az általános gazdasági érdekű szolgáltatást nyújtó vállalkozások számára nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló 2012. április 25-i 360/2012/EU bizottsági rendeletnek (HL L 114, 2012.4.26., 8-13. o.) (a továbbiakban: 360/2012/EU bizottsági rendelet) megfelelően nyújtott közszolgáltatási csekély összegű támogatással a 360/2012/EU bizottsági rendeletben meghatározott 500.000 eurónak megfelelő forintösszegig halmozható.
- Amennyiben a halászati és akvakultúra-ágazatban működő valamely vállalkozás az 1407/2013/EU rendelet hatálya alá tartozó egy vagy több ágazatban vagy egyéb tevékenységi körökben is folytat tevékenységet, a halászati és akvakultúra-ágazatba tartozó tevékenységek tekintetében az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a halászati és akvakultúra- ágazatban nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2014. június 27-i 717/2014/EU bizottsági rendeletnek (HL L 190., 2014.06.28., 45.o.) megfelelően nyújtott halászati csekély összegű támogatás az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján nyújtott csekély összegű támogatással az 1407/2013/EU bizottsági rendeletben meghatározott 200.000 eurónak, a közúti kereskedelmi árufuvarozást ellenszolgáltatás fejében végző vállalkozások esetében a 100.000 eurónak megfelelő forintösszegig halmozható.
Ha létező támogatási program másként nem rendelkezik, az euróban meghatározott összegek forintra történő átszámításánál a támogatási döntés napját megelőző hónap utolsó napján érvényes, a Magyar Nemzeti Bank által közzétett, két tizedes jegy pontossággal meghatározott devizaárfolyam alkalmazandó[33].
A feleknek a támogatáshoz kapcsolódó iratokat az odaítélést követő 10 évig meg kell őrizniük, és a támogatást nyújtó ilyen irányú felhívása esetén a támogatott köteles azokat bemutatni. A csekély összegű támogatási jogcímen nyújtott támogatásokról az Európai Bizottság kérésére 20 munkanapon belül információt kell szolgáltatni.
Gyöngyös, 2015. december 1.
Módosította a 17/2014. (XI.28.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 4/2014. (II.28.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 4/2014. (II.28.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 4/2014. (II.28.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 46/2011.(XII.16.) önkormányzati rendelet.
Módosította az 1/2014. (I.30.) önkormányzati rendelet.
Beiktatta a 17/2014. (XI.28.) önkormányzati rendelet.
Beiktatta a 17/2014. (XI.28.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 37/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet
Módosította a 17/2014. (XI.28.) önkormányzati rendelet.
Beiktatta a 17/2014. (XI.28.) önkormányzati rendelet.
Beiktatta a 37/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet
Beiktatta a 37/2015.(XII.1.) önkormányzati rendelet
Beiktatta a 4/2011.(II.25.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 18/2013. (XI.22.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 4/2011.(II.25.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 17/2014. (XI.28.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 10/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 46/2011.(XII.16.) önkormányzati rendelet.
Beiktatta a 31/2015.(IX.11.) önkormányzati rendelet
Az egyesülés által érintett vállalkozásoknak nyújtott valamennyi korábbi csekély összegű támogatást bele kell számítani az egyesülés révén létrejövő, vagy jogutód pályázó csekély összegű támogatási keretébe. Az egyesülést megelőzően jogszerűen odaítélt csekély összegű támogatás később is jogszerű marad.
Ha egy vállalkozás két vagy több vállalkozásra válik szét, a szétválást megelőzően nyújtott csekély összegű támogatást az eredetileg a támogatásban részesülő azon vállalkozásnak kell betudni, amely a csekély összegű támogatással támogatott tevékenységet átvállalta. Ha ennek meghatározására nincs lehetőség, a csekély összegű támogatást a saját tőkének a szétválás tényleges időpontjában érvényes könyv szerinti értéke alapján arányosan el kell osztani a szétválás által érintett vállalkozások között.
Az egyesülésre és szétválásra vonatkozó szabályok, valamint és az egy és ugyanazon vállalkozás fogalma által érintett vállalkozások tekintetében is ki kell tölteni.
Amennyiben a támogatásról még nem született döntés.
Az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet] 2. melléklete alapján.
Itt kizárólag a kedvezményezett tekintetében kell nyilatkozni, az egyesülésre és szétválásra vonatkozó szabályok, valamint és az egy és ugyanazon vállalkozás fogalma által érintett vállalkozások tekintetében nem.
Amennyiben a támogatásról még nem született döntés.
A 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 2. melléklete alapján.
A 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 35. §-a alapján kell kiszámítani:
Ha létező támogatási program másként nem rendelkezik, az uniós állami támogatási szabályokban, euróban meghatározott összegek forintra történő átszámításánál a támogatási döntés napját megelőző hónap utolsó napján érvényes, a Magyar Nemzeti Bank által közzétett, két tizedes jegy pontossággal meghatározott devizaárfolyam alkalmazandó.
A csekély összegű támogatást akkor kell odaítéltnek tekinteni, amikor az alkalmazandó nemzeti jogrendszer értelmében a támogatás igénybevételének jogát a kedvezményezett vállalkozásra ruházzák, függetlenül a csekély összegű támogatás folyósításának időpontjától. Csekély összegű támogatást tartalmazó szerződésnél például ez az időpont általában a szerződés kelte.
1407/2013/EU bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdés
Az átváltásnál az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 35. §-a alapján kell eljárni.
1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikkének (8) és (9) bekezdés
Az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 35.§ alapján.