Gyöngyös Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2020. (II.21.) önkormányzati rendelete

Gyöngyös Városi Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 02. 27

Gyöngyös Városi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói jogkörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a Gyöngyös Városi Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről a következőket rendeli el.


I.Fejezet


Általános rendelkezések


1.§


A rendelet hatálya kiterjed:

  1. a Képviselő-testületre és annak bizottságaira,
  2. a Polgármesteri Hivatalra
  3. a Gyöngyösi Közös Önkormányzati Hivatalra,
  4. az önkormányzati intézményekre,
  5. a Mátrafüredi Részönkormányzatra,
  6. a Hatvani Tankerületi Központ, az Egri Tankerületi Központ és az Egri Szakképzési Centrum által működtetett, valamint az Egri Főegyházmegye és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat részére átadott intézmények által kezelt, illetve a társulási feladatellátás kapcsán az Önkormányzat tulajdonban lévő ingatlanok felújítási előirányzat felhasználására,
  7. a Városgondozási Zrt-re, a Gyöngyösi Televízió Nonprofit Kft-re, a Gyöngyösi Várostérség Fejlesztő Kft-re, a Gyöngyösi Sportfólió Kft-re, a Gyöngyösi Kulturális Nonprofit Kft-re, illetve a Heves Megyei Vízmű Zrt-re az Önkormányzat tulajdonában lévő üzemeltetésre átadott vagyontárgyak vonatkozásában,
  8. továbbá a Képviselő-testület, illetve a bizottságok által megállapított támogatásokra és kedvezményezettjeire.


2.§


A Képviselő-testület a címrendet az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 15.§ alapján a 13. melléklet szerint állapítja meg.


  1. Fejezet


1.Az Önkormányzat főbb gazdasági mutatói


3.§


(1) [1], [2], [3], [4] A Képviselő-testület Gyöngyös Város Önkormányzata 2020. évi költségvetésének főösszegét 15.180.847.827 Ft-ban hagyja jóvá az 1. melléklet szerint. A főösszegen belül a költségvetési bevételeket 8.031.394.897 Ft-ban, a költségvetési kiadásokat pedig 11.881.942.839 Ft-ban állapítja meg.


(2) A 2020. évi költségvetés hiánya 3.870.213.100 Ft, melyen kívül az Önkormányzatot a 2020. évi „0.” havi finanszírozás elszámolásával összefüggésben 57.721.398 Ft, a korábbi években felvett, illetve 2020-ban felvenni kívánt fejlesztési hitel 2020. évi tőketörlesztése kapcsán 72.794.116 Ft finanszírozási kiadás terhel.


(3) A Képviselő-testület a (2) bekezdésben meghatározott hiányt 3.787.657.614 Ft maradvány igénybevételével, 63.071.000 Ft értékű Prémium Magyar Államkötvény értékesítésével, továbbá 150.000.000 Ft fejlesztési célú hitel felvételével finanszírozza.


(4) A Képviselő-testület a finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel (hitelfelvétel) kapcsolatos hatásköröket fenntartja magának.


(5) A Képviselő-testület az Önkormányzat által a költségvetés végrehajtása kapcsán elszámolt működési jellegű többletbevételeit tartalékképzésre fordítja.


(6) [5]Az Önkormányzat a költségvetési évet követő további három év költségvetésére készült prognózist


  • 2021. évre          7.507.487.376 Ft
  • 2022. évre          7.647.986.671 Ft
  • 2023. évre          7.788.485.966 Ft


bevételi és kiadási fő összeggel a 12. melléklet szerint hagyja jóvá.



2.Költségvetési bevételek és kiadások


4.§


(1) [6], [7], [8] , [9] A Képviselő-testület a 3.§ (1) bekezdésében megállapított költségvetési főösszeget bevételi források szerinti bontásban az alábbiak szerint határozza meg:


  1. Működési célú támogatások                           2.428.534.504 Ft
  2. Felhalmozási célú támogatások                        776.219.030 Ft                                           
  3. Közhatalmi bevételek                                     3.170.016.000 Ft
  4. Működési bevételek                                        1.128.564.076 Ft
  5. Felhalmozási bevételek                                      375.879.603 Ft
  6. Működési célú átvett pénzeszköz                       101.780.292 Ft
  7. Felhalmozási célú átvett pénzeszköz                   50.401.392 Ft
  8. Hitel, kölcsönfelvétel                                           150.000.000 Ft
  9. Likvid (folyószámlahitel) igénybevétel                 796.278.015 Ft
  10. Értékpapírok bevételei                                       362.441.000 Ft
  11. ÁHT-n belüli megelőlegezés                                86.510.103 Ft
  12. Maradvány igénybevétele                               3.767.992.456 Ft
  13. Központi, irányítószervi tám. folyósítása        1.986.231.356 Ft
  14. Betétek megszüntetése                                                       0 Ft


A bevételi főösszeg részletezését az 1., 2. és 2/A. mellékletek tartalmazzák.


(2) [10], [11], [12], [13] A Képviselő-testület a 3.§ (1) bekezdés 1. pontjában megállapított költségvetési főösszeget kiadási előirányzatok szerinti bontásban az alábbiak szerint hagyja jóvá:


  1. Személyi juttatások                                            1.801.624.997 Ft                                           
  2. Munkaadókat terhelő járulékok                             309.727.432 Ft
  3. Dologi kiadások                                                  2.614.034.655 Ft
  4. Ellátottak pénzbeli juttatásai                                    54.386.500 Ft
  5. Egyéb működési célú kiadások                          1.597.398.719 Ft
  6. Beruházások                                                      3.749.145.658 Ft
  7. Felújítások                                                          1.254.415.262 Ft                                           
  8. Egyéb felhalmozási célú kiadások                         104.926.047 Ft                                           
  9. Tartalékok                                                               396.283.569 Ft
  10. Hitel, kölcsöntörlesztés                                           72.794.116 Ft
  11. Likvid (folyószámlahitel) igénybevétel                   796.278.015 Ft
  12. ÁHT-n belüli megelőlegezés törlesztése               144.231.501 Ft
  13. Értékpapírok kiadásai                                            299.370.000 Ft
  14. Központi, irányítószervi tám. folyósítása             1.986.231.356 Ft
  15. Betét elhelyezés                                                                       0 Ft


A kiadási főösszeg intézmények és feladatok szerinti részletezését az 1., 3., és a 3/A-3/D. mellékletek tartalmazzák.


  1. Az (1) és (2) bekezdésben bemutatott bevételi és kiadási előirányzatok felhasználási ütemtervét a 11. melléklet tartalmazza.



3.Költségvetési létszámkeret


5.§


(1) [14] A Képviselő-testület az Önkormányzat 2020. évi létszám-előirányzatát a 4. mellékletben részletezettek alapján az alábbiak szerint határozza meg:

             

1.  Az Önkormányzatnál foglalkoztatott tisztségviselők és munkavállalók esetében

a) teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszáma                                                                    26 fő

b) részmunkaidőben foglalkoztatottak létszáma                                                                         4 fő


2. A Gyöngyösi Közös Önkormányzati Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők és

       munkavállalók esetében

a) teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszáma                                                                   144 fő

b) részmunkaidőben foglalkoztatottak létszáma                                                                          9 fő


    3.  Az önkormányzati intézményeknél foglalkoztatott közalkalmazottak esetében

a) teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszáma                                                                   251 fő

b) részmunkaidőben foglalkoztatottak létszáma                                                                        13 fő


4.  Az Önkormányzat által foglalkoztatott közfoglalkoztatottak létszáma                                           

a) teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszáma                                                                     27 fő

b) részmunkaidőben foglalkoztatottak létszáma                                                                          0 fő




  1. Egyéb információk


6.§


(1) Az Önkormányzat több évre vállalt kötelezettség-vállalásait az 5. melléklet tartalmazza.


(2) Az Önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokat a 6. melléklet tartalmazza.



(3) Az Önkormányzat által vállalt, nem kötelező működési jellegű feladatokat a 7. melléklet tartalmazza.



(4) Az európai uniós támogatással megvalósuló programokat a 8. melléklet tartalmazza.


(5) Az Önkormányzat hitelfelvételi lehetőségét a 10. melléklet tartalmazza.



III.Fejezet


5.Mátrafüredi Részönkormányzat


7.§


(1) Képviselő-testület a Mátrafüredi Részönkormányzat 2020. évi kiadásaihoz 3.000.000 Ft önkormányzati támogatást biztosít.


(2) [15], [16]Mátrafüred településrész 2020. évi költségvetését 243.438.726 Ft mérlegfőösszeggel, és ezen belül 37.599.951 Ft többlettel tartalmazza. A Mátrafüredi településrész bevételeit és kiadásait a 9. melléklet tartalmazza.



  1. Fejezet


6.A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok


8.§


(1)    A Pénzügyi és Költségvetési Igazgatóság a Rendelet kihirdetését követő 10 napon belül az intézmény vezetőjével történt egyeztetés alapján köteles elkészíteni az intézmény elemi költségvetését, és egy példány átadásával az intézményt arról tájékoztatni.


(2)    Az intézmény az éves költségvetését:


  1. az Alapító Okiratokban előírt, illetve engedélyezett, és a szervezeti és működési szabályzatban részletezett feladatkörökben és kötelezettségek mellett,
  2. a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata követelményeinek érvényesítésével,
  3. a gazdálkodási és számviteli, továbbá a belső kontrollrendszerek működtetésére vonatkozó előírások betartásával köteles végrehajtani.


(3)    A költségvetési gazdálkodás a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét, és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát, a központi költségvetési támogatások felhasználását, a követelések és kötelezettségek nyilvántartását, továbbá a vagyon összetételében és a tevékenység eredményének bemutatását foglalja magában.


(4)    Az intézmény, illetve az önkormányzati többségi tulajdonú gazdasági társaság az általa kezelt önkormányzati tulajdon üzemeltetésével összefüggően köteles – amennyiben önerő rendelkezésre áll – az Önkormányzat forráshiányának csökkentése, illetve a megvalósítani kívánt feladatokhoz rendelt források bővítése érdekében a pályázati lehetőségekkel élni.


(5)    A megtervezett fejlesztési feladatokkal összefüggésben kötelezettség csak olyan mértékben vállalható, amilyen arányban az Önkormányzat felhalmozási bevételei teljesülnek.


(6)    Azon fejlesztési feladatok, amelyeknél a Rendelet csak az önerőt tartalmazza, s amelyek teljes körű megvalósításának előfeltétele a pályázaton való sikeres részvétel, csak olyan ütemben valósíthatók meg, amilyen arányban az önerőn kívüli források teljesülnek.


(7)    A Polgármester az Önkormányzat likviditási helyzetének kedvezőtlen alakulása esetén meghatározott időtartamra a kiadásokat korlátozó intézkedéseket vezethet be, amelyekről utólag a Képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatni köteles. Kedvezőtlennek minősül az a likviditási helyzet, ha az Önkormányzat folyószámla-hitelkeretének kihasználtsága a 85%-ot 10 napon túl meghaladja.


(8) Az Önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szerv (intézmény) a következő esetekben igényelhet készpénz felvételt vagy történhet részükre kifizetés a házipénztárból:


  1. bérjellegű kifizetések,
  2. készpénzelőleg,
  3. bel- és külföldi kiküldetésnél útiköltség, napidíj térítések, egyéb kiküldetési kiadások,
  4. saját személygépkocsi hivatali célú használatáért fizetett költségtérítés,
  5. üzemanyag vásárlással kapcsolatos kiadások,
  6. helyi és helyközi utazási költségtérítés,
  7. karbantartással, működéssel kapcsolatos kiadások,
  8. készletbeszerzéssel kapcsolatos kiadások,
  9. reprezentációs kiadások,
  10. önkormányzati, intézményi rendezvényekkel kapcsolatos kiadások,
  11. jogcímtől függetlenül kétszázezer forint összegig történő egyéb kifizetés,


(9)    A (8) bekezdésben felsorolt esetek kivételével kizárólag az intézmény vezetőjének írásbeli engedélye alapján teljesíthető a házipénztárból kifizetés.



7.Az intézmény gazdálkodása


9.§


(1)    Az intézményvezetőt fegyelmi felelősség terheli az intézmény gazdálkodásáért, az intézmény kezelésében lévő vagyon rendeltetésszerű használatáért. A Rendeletben meghatározott kiemelt előirányzatok Önkormányzat jóváhagyása nélkül történő túllépése, illetve a Rendelet szabályainak be nem tartása munkáltatói fegyelmi intézkedést vonhat maga után.


(2)    Az intézmény költségvetési támogatási előirányzata csak az alaptevékenységre, és az ezzel összefüggő egyéb kiadásokra használható fel.


(3)    Az intézmény a kezelésében lévő eszköz hasznosítása során az erre irányuló szerződésben köteles legalább az önköltségnek megfelelő mértékű ellenérték megfizetését előírni.


(4) A saját konyhával rendelkező intézmény jogosult az alkalmazottak részére nyújtott élelmezési szolgáltatás árát úgy meghatározni, hogy az a nyersanyagköltséget és az ÁFA-t tartalmazza.  Ez esetben az intézmény az alkalmazotti étkezés rezsi költsége után az egyes meghatározott juttatások munkáltatót terhelő járulékokat köteles havonta bevallani és megfizetni a NAV részére.


(5)    Az intézménynél a tervezett saját bevételek elmaradása csak kivételes esetben vonhatja maga után a költségvetési támogatás növekedését.


(6) Az intézmény köteles a hozzá beérkezett számlát az intézményhez történő beérkezést követő legkésőbb 3 munkanapon belül a Pénzügyi és Költségvetési Igazgatóságon leadni.



10.§


(1)   Az intézmény költségvetési elszámolási számláját az Önkormányzat számlavezető pénzintézeténél köteles megnyitni és vezetni. Az intézmény egy költségvetési számlával, munkabér, illetve pályázati pénzeszközeinek elkülönítésére szolgáló számlával rendelkezhet. Az egészségügyi feladatokhoz kapcsolódóan a NEAK-tól kapott támogatásokat külön számlán kell nyilvántartani. 


(2)    Az intézmény a pénzeszközök kezelésére letéti számlát nem nyithat.


(3)    Az intézmény készpénzforgalmát az Önkormányzati Közös Hivatal házipénztárából felvett, meghatározott összegű ellátmányból bonyolítja. Az elszámolás az intézményfinanszírozás keretében történik.


(4)    Az intézménynél a kötelezettségvállalás a szakmai feladat ellátását szolgáló szükségesség és jogszerűség elvének figyelembevételével az intézmény vezetőjének hatáskörébe tartozik. Az intézményvezető 100.000 Ft-ot elérő kötelezettséget csak írásban a jóváhagyott kiadási előirányzatok terhére vállalhat, amely kötelezettségvállalás dokumentumát köteles haladéktalanul a Pénzügyi és Költségvetési Igazgatóságnak ellenjegyzés céljából megküldeni.


(5)    Az intézmény a Képviselő-testület felhatalmazása nélkül éven túli kötelezettséget nem vállalhatnak.


11.§


(1)    A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmény a tényleges mutatók szerint köteles elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmény köteles olyan nyilvántartást vezetni, melyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése.


(2)    Amennyiben az intézmény a konkrét feladatmutatóhoz kapcsolódó támogatást az őt ténylegesen megilletőnél nagyobb mértékben veszi igénybe, akkor a meghaladó mérték zárolásra, a költségvetési maradvány elszámolása kapcsán pedig elvonásra kerül.


12.§


Az intézményi költségvetési maradvány megállapítására az államháztartás végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII. 31.) Kormányrendelet 155.§-ban foglaltak az irányadók.



8.Személyi és egyéb juttatások


13.§


(1) A Képviselőtestület a köztisztviselői illetményalap 2020. évi összegét 2020. január 1. és március 31. között 42.500 Ft-ban állapítja meg.


(2) A Képviselőtestület a köztisztviselői illetményalap 2020. évi összegét 2020. április 1-től kezdődően pedig 45.000 Ft-ban állapítja meg.


(3)   A Képviselő-testület az Önkormányzati Közös Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselő részére az alábbi vezetői illetménypótlékokat állapítja meg:


  1. igazgatói/irodavezetői/kabinetvezetői beosztásban

   (főosztályvezető-helyettesi besorolás)                                                                                            15%

  1. igazgató-helyettesi/irodavezető-helyettesi, valamint személyzeti vezetői

   és főépítészi beosztásban (osztályvezetői besorolás)                                                                    10%


(4)    A Képviselő-testület a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvény alapján az Önkormányzati Közös Hivatalban dolgozó felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselő részére adható kereset-kiegészítés mértékét 30%-ban, a középfokú iskolai végzettségű köztisztviselő kereset-kiegészítését pedig 20%-ban határozza meg.


(5)   A Képviselő-testület a köznevelési intézményben foglalkoztatott óvodapedagógus, és felsőfokú végzettségű kisgyermek nevelő kivételével a közalkalmazott havi illetményét 2020. évben a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény 6. mellékletében az egyes fizetési osztályok és fokozatokhoz rendelet minimum értékekkel egyezően határozza meg.


(6)  A köznevelési intézményben dolgozók óvodapedagógus, és felsőfokú végzettségű kisgyermek nevelő illetményének megállapítására a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 97.§ (20a) bekezdésében foglaltak az irányadók.


(7)    Az intézményvezető illetményét a Polgármester jogosult megállapítani.


(8)  A nem közoktatási intézmény kötött felhasználású, kizárólag teljesítményösztönzési célú keret felhasználásáról az érintett intézmény vezetője jogosult döntést hozni, s arról a fenntartót legkésőbb 2020. október 31-ig köteles írásban tájékoztatni. 


(9) A (8) bekezdésben meghatározott juttatásra 2020-ban jogosult az óvodákban dolgozó, pedagógusnak nem minősülő munkakörben foglalkoztatott munkavállaló is.


(10)   A (8) bekezdésekben meghatározott juttatásokon belül az intézményvezető részére megállapított juttatásról a Polgármester 2020. október 15-ig jogosult dönteni.


(11) Az intézményeknél az illetményfizetés egységesen, a dolgozó által megjelölt lakossági folyószámlára utalással történik. Az illetmény utalásáról úgy kell gondoskodni, hogy az minden hónap 5. napjáig – amennyiben az munkaszüneti napra esik, az azt megelőző munkanapon – a munkavállaló számláján jóváírásra kerüljön.


(12) A képviselő és a külső bizottsági tag tiszteletdíját – az érintett választásától függően – számlára történő átutalással, vagy készpénzben kell kifizetni. A tiszteletdíj átutalásáról úgy kell gondoskodni, hogy az a tárgy hónapot követő hó 5. napjáig – ha az munkaszüneti napra esik, az azt megelőző munkanapon – a jogosult számláján jóváírásra kerüljön. Amennyiben az arra jogosult a készpénzben történő felvételt választotta, úgy a tiszteletdíj felvételére a tárgy hónapot követő hó 5. napjáig – ha az munkaszüneti napra esik, az azt megelőző munkanapon – van lehetőség.


14.§


(1)    A Képviselő-testület a köznevelési intézményben foglalkoztatott óvodapedagógus kivételével a közalkalmazottat megillető kötelező pótlék mértékét a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény 59.§ (1) b) pontjában rögzített minimumban állapítja meg.


(2)    Nem tartozik az (1) bekezdés hatálya alá a magasabb vezetői pótlék, melynek megállapítására a Polgármester jogosult.


(3)  A köznevelési intézményben dolgozó óvodapedagógus illetménypótlékának, valamint a Mesevár Tagóvoda dolgozóinak nehéz körülmények között végzett munkáért járó illetménypótléka megállapítására a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 8. mellékletben meghatározott alsó határérték az irányadó.


15.§


(1) A Képviselő-testület a Gyöngyösi Közös Önkormányzati Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselő, ügykezelő és a Munka Törvénykönyve alapján foglalkoztatott munkavállaló cafetéria juttatását, továbbá az Önkormányzat által közvetlenül foglalkoztatott közalkalmazott béren kívüli juttatása 2020. évi mértékét bruttó 200.000 Ft/főben állapítja meg.


(2) A Gyöngyösi Közös Önkormányzati Hivatalban megváltozott munkaképességűként foglalkoztatott, illetve a közfoglalkoztatott nem tartozik az (1) bekezdés hatálya alá.


(3) A Képviselő-testület az Önkormányzat által fenntartott intézményben foglalkoztatott közalkalmazott esetében a béren kívüli juttatás 2020. évi mértékét bruttó 140.000 Ft/főben állapítja meg.


(4) Az (1) és a (3) bekezdésben meghatározott keretösszeg magában foglalja a munkáltatót terhelő közterheket is. 


(5) Az (1) és a (3) bekezdésben meghatározott foglalkoztatott az ott megjelölt juttatás igénybevételéről a Rendelet hatálybalépését követő legkésőbb 8 napon belül, illetve a jogviszony létesítésekor, vagy az áthelyezéskor nyilatkozik.


(6) Az (1) bekezdésben meghatározott foglalkoztatott az (1) bekezdésben meghatározott mértékig az (5) bekezdésben rögzített módon az alábbi juttatások közül választhat:


  1. szálláshely alszámlára utalt 150 943 Ft támogatás,
  2. vendéglátás alszámlára utalt 150 904 Ft támogatás,
  3. szabadidő alszámlára utalt 75.000 Ft támogatás.


(7) A (3) bekezdésben meghatározott foglalkoztatott a (3) bekezdésben meghatározott mértékig az (5) bekezdésben rögzített módon az alábbi juttatások közül választhat:


  1. szálláshely alszámlára utalt 105 660 Ft támogatás,
  2. vendéglátás alszámlára utalt 105 660 Ft támogatás,
  3. szabadidő alszámlára utalt 75.000 Ft támogatás.


(8) Közös szabályok az (1) és (3) bekezdésben meghatározott foglalkoztatottakra vonatkozóan:


  1. A részmunkaidős foglalkoztatottat az (1) és (3) bekezdésben meghatározott juttatás a tényleges foglalkoztatás arányában illeti meg.


  1. Nem jogosult cafetéria- illetve béren kívüli juttatásra a foglalkoztatott azon időtartam vonatkozásában, amelykor illetményre, átlagkeresetre vagy távolléti díjra nem jogosult, feltéve, hogy a távollét időtartama meghaladja a 30 napot.


  1. Amennyiben a foglalkoztatott jogviszonya év közben keletkezik, vagy szűnik meg, úgy a cafetéria, illetve a béren kívüli juttatás időarányos része illeti meg.


(9) Az intézményi kollektív szerződés csak az (1)-(8) bekezdésben rögzített korlátozással köthető, illetve módosítható. Ezen rendelkezés értelemszerűen alkalmazandó a köztisztviselőkre irányadó Közszolgálati Szabályzatra is.


16.§


(1) A Képviselő-testület az Önkormányzati Közös Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselő, ügykezelő,  valamint a megváltozott munkaképességű foglalkoztatottak és a közfoglalkoztatottak kivételével az Önkormányzati Közös Hivatal által a Munka Törvény-könyve alapján foglalkoztatott munkavállaló, továbbá az Önkormányzat által közvetlenül, és az intézményben foglalkoztatott közalkalmazott, illetve a polgármester és alpolgármester tekintetében a fizetési számlához kapcsolódó egy foglalkoztatottra eső bankszámla-hozzájárulás havi mértékét 1.000 Ft-ban állapítja meg.


(2) Az (1) bekezdésben megállapított juttatás kifizetése a kedvezményezett bankszámlájára történő utalással történik oly módon, hogy a juttatást a kedvezményezett fél évente egy alkalommal, a féléves időtartamra vonatkozóan összevonva, tárgy félév utolsó hónapjának 10. napjáig kell megkapni.



9.Céljelleggel adott és egyéb támogatások


17.§


(1) Az Önkormányzat költségvetéséből biztosított bizottsági hatáskörbe telepített pályázati források felosztására az egyes önkormányzati támogatásokról szóló 15/2017. (III.31.) önkormányzati rendeleteben foglaltak az irányadók.


(2) Az Önkormányzat költségvetéséből biztosított bizottsági hatáskörbe telepített pályázati forrásokra önkormányzati intézmény is nyújthat be pályázatot.


(3)    A keret felosztásánál előnyben kell részesíteni azt a pályázatot, amely kapcsolódik a bizottság feladataihoz és illeszkedik az önkormányzati koncepcióban meghatározottakhoz. A bizottság ezen elvet köteles a keret felosztása kapcsán közzétett pályázati felhívásban is megjelölni.


(4)    A támogatásban részesülővel az Önkormányzat legkésőbb 2020. június 30-ig, de még a folyósítást megelőzően köteles szerződést kötni.


(5)    A (4) bekezdés szerinti támogatási szerződésnek tartalmaznia kell:


  1. a támogatott nevét, székhelyét és főbb azonosító adatait,
  2. a támogatás célját és összegét,
  3. a folyósítás ütemezését,
  4. az elszámolási kötelezettség előírását, annak határidejét, módját,
  5. az ellenőrzésre vonatkozó rendelkezéseket,
  6. az elszámolási kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezményeit,
  7. valamint arra történő utalást, hogy az Önkormányzat a kedvezőtlen gazdasági-pénzügyi folyamatok eredményeként bekövetkező likviditási nehézségek esetén jogosult a megítélt támogatást részben, vagy egészben visszatartani, vagy megvonni. 


(6)   A polgármester, az alpolgármesterek és a képviselők rendelkezésére álló keret terhére nyújtott támogatási szerződés tartalmára az (5) bekezdésben foglaltak az irányadók. Ezen keret terhére kötelezettséget vállalni 2020. november 30-ig lehet.


(7)    A Képviselő-testület által jóváhagyott támogatás, valamint a képviselők által nyújtott támogatás esetében a szerződést, az alapítvány, illetve az utánpótlás egyesület részére nyújtott támogatások kivételével a Pénzügyi és Költségvetési Igazgatóság, a bizottságok által jóváhagyott támogatás esetében a bizottság feladatköréhez kapcsolódó igazgatóság, a polgármester, illetve az alpolgármesterek által nyújtott támogatás esetében pedig a Polgármesteri Kabinet köteles előkészíteni.


(8)    A Képviselő-testület, illetve a bizottság által jóváhagyott támogatás – a konkrét időponthoz köthető rendezvény kivételével – két részletben, 2020. június 30-ig, illetve 2020. szeptember 30-ig 50-50%-os arányban kerül kifizetésre. Amennyiben a (5) bekezdés 7. pontjában meghatározott visszatartásra sor kerül, úgy arról a támogatási szerződést készítő szervezeti egység köteles a támogatott szervezetet legkésőbb 2020. augusztus 31-ig írásban értesíteni.


(9) A támogatásban részesülő szervezet, illetve magánszemély – a (11) bekezdésben foglal kivétellel – köteles a támogatásról legkésőbb 2021. január 31-ig elszámolást benyújtani. Gazdasági társaság esetében az elszámolás benyújtásának időpontja 2021. május 31. A Képviselő-testület, a polgármester, az alpolgármester, valamint, a képviselői keretből nyújtott támogatáshoz kapcsolódó elszámolást a Pénzügyi és Költségvetési Igazgatóság, a bizottság által jóváhagyott támogatáshoz kapcsolódó elszámolást pedig a bizottság feladatköréhez kapcsolódó igazgatóság felé kell teljesíteni. Amennyiben a támogatásban részesülő a támogatással nem számol el, részére újabb támogatás nem állapítható meg.


(10) A (9) bekezdésben meghatározott elszámolási határidő kivételes esetben, írásbeli kérelem alapján, legfeljebb egy alkalommal és legfeljebb 6 hónappal hosszabbítható meg. A kérelmet az eredeti határidő lejárta előtt kell benyújtani. A kérelem befogadásáról a támogatásról rendelkezni jogosult dönt.


(11) Az éves szinten számított 1.000.000 Ft feletti önkormányzati támogatásban részesült szervezet a (9) bekezdésben meghatározott elszámolása mellé tájékoztató jelleggel köteles csatolni a tárgyévről elkészített és közzétett pénzügyi beszámolóját is. Ezen szervezet elszámolását 2021. május 31-ig köteles az önkormányzat felé benyújtani.


18.§


(1) A Képviselő-testület által a nemzetiségi önkormányzat részére jóváhagyott általános támogatás havi bontásban, 12 egyenlő részben, a tárgyhó első és ötödik munkanapja között válik esedékessé. A célhoz kötött támogatás folyósítására csak a nemzetiségi önkormányzat erre irányuló döntése, és előzetes írásbeli kérelme alapján van lehetőség.


(2) Az Önkormányzat és a nemzetiségi önkormányzat között létrejött együttműködési megállapodásban rögzítettek alapján az Önkormányzat által átvállalt költségek ellentételezéséhez kapott támogatás kizárólag a megállapodásban rögzített célokra használható fel.


(3) A nemzetiségi önkormányzat az önkormányzati támogatással a tárgyévet követő év május 31-ig köteles elszámolást benyújtani a nemzetiségi önkormányzat szakmai és pénzügyi beszámolójának benyújtásával együtt.



10. Előirányzat felhasználás és módosítás


19.§


A Rendeletet évente három alkalommal, legkésőbb 2020. június 30., 2020. október 31., illetve 2021. február 28-ig kell módosítani.


20.§


(1)    Az intézmény előirányzat feletti döntési jogosultsága a jogszabályi kereteken belül előirányzat-felhasználásra, illetve kiemelt előirányzaton belüli előirányzat-módosításra terjed ki.


(2)    Az élelmezési feladattal összefüggő bevételi és kiadási előirányzatot kizárólag az élelmezési tevékenység végzésével összefüggésben lehet felhasználni, azokat más előirányzatra átcsoportosítani nem lehet.


(3)    Az intézmény személyi juttatás előirányzatát csak a Képviselő-testület által jóváhagyott többlet-feladat esetén lehet növelni.


(4)    Az intézmény a személyi juttatás előirányzatának maradványát felhasználni, annak terhére kötelezettséget vállalni csak a költségvetési maradvány jóváhagyása után jogosult.



11. Nevesített hatáskörök


21.§


(1)    Az önkormányzati intézményhez önkormányzati biztos kell kirendelni, amennyiben az intézmény 30 napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az intézmény éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy ÁFA-val növelt értéke a 30.000.000 Ft-ot.


(2)    A Képviselő-testület az önkormányzati biztos kirendeléséhez kapcsolódó jogkört a Pénzügyi, Költségvetési és Ellenőrzési Bizottságra ruházza át. Önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott feltételek fennállása esetén a Pénzügyi és Költségvetési Igazgatóság kezdeményezi.


22.§


(1) A Képviselő-testület a céltartalékon belül a pályázati önerőhöz kapcsolódó kötelezettségvállalási jogkört pályázatonként

- bruttó 10.000.000 Ft-ig a Polgármesterre,

- bruttó 10.000.000 Ft felett 20.000.000 Ft-ig a Pénzügyi, Költségvetési és Ellenőrzési Bizottságra

ruházza át.


(2) A Képviselő-testület az általános tartalék, az intézmény-felújítási előirányzat, valamint az (1) bekezdésben foglaltak kivételével a céltartalék terhére történő kötelezettségvállalás jogát esetenként bruttó 1.000.000 Ft keretösszegig a Polgármesterre, bruttó 1.000.000 Ft felett 2.000.000 Ft összeghatárig pedig a Pénzügyi, Költségvetési és Ellenőrzési Bizottságra ruházza át.


23.§


(1)    A Képviselő-testület az Oktatási és Kulturális Bizottságra ruházza át a Rendelet 3/C. mellékletéből

  1. a kulturális célú támogatások (3/C. melléklet)
  2. a nevelési, oktatási célú támogatások (3/C. melléklet)
  3. a közgyűjtemények támogatása (3/C. melléklet)
  4. a Kulturális Koncepció Cselekvési terve végrehajtásához rendelt előirányzat (3. melléklet III. fejezet 5. cím 9. sorszám)
  5. az önkormányzat egyéb dologi előirányzaton belül a pedagógiai szakmai szolgáltatásra biztosított keret (3. melléklet III. fejezet 3 cím 23. sorszám)

felhasználási jogkörét.


(2)    A Képviselő-testület a Turisztikai, Ifjúsági és Sportbizottságra ruházza át

  1. a sportcélú támogatások (3/C. melléklet),
  2. a Sportfejlesztési Koncepció Cselekvési terve végrehajtásához rendelt előirányzat (3. melléklet III. fejezet 5. cím 8. sorszám)
  3. az Ifjúsági Koncepció Cselekvési terve végrehajtásához rendelt előirányzat (3. melléklet III. fejezet 5. cím 10. sorszám)

  feletti rendelkezési jogkört.


(3)    A Képviselő-testület az Egészségügyi, Szociális és Lakásügyi Bizottságra ruházza át

  1. az egészségügyi és szociális célú támogatások (3/C. melléklet)
  2. lakáshoz jutók helyi támogatási keretének (3. melléklet III. fejezet 8. cím 4. sorszám)
  3. bérlemények felújítása (3. melléklet III. fejezet 7. cím 8. sorszám)

felhasználási jogkörét.


 (4)   A Képviselő-testület az Egészségügyi, Szociális és Lakásügyi Bizottságra, az Oktatási és Kulturális Bizottságra, és a Turisztikai, Ifjúsági és Sportbizottságra ruházza át

  1. a Drogstratégia megvalósítása (3. melléklet III. fejezet 3. cím 23. sorszám)
  2. az önkormányzati egyéb dologi előirányzaton belül a Bűnmegelőzési programra biztosított keret (3. melléklet III. fejezet 3. cím 23. sorszám)

felhasználási jogkörét.


(5)    A Képviselő-testület a Településfejlesztési és Településüzemeltetési Bizottságra ruházza át

1.  a helyi védelem alá helyezett értékek fenntartása, homlokzatfelújítási alap és a műemléki védettségű ingatlanok támogatási keretének (3/C. melléklet)

felhasználási jogkörét.


(6)    A Képviselő-testület a Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottságra ruházza át

1.  a Környezetvédelmi Alap (3/D. melléklet)

2.  az állatvédelmi feladatok (3/A. melléklet)

felhasználási jogkörét.


(7) A Képviselő-testület a Jogi és Ügyrendi Bizottságra ruházza át az önkormányzati ösztöndíj részelőirányzat felhasználási jogkörét. (3. melléklet, III. fejezet, 4. cím 3. sorszám)


24.§


A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy

  1. az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeit legfeljebb 3 hónapos időtartamra lekösse,
  2. átmeneti likviditási problémák esetén visszapótlási kötelezettség előírása mellett engedélyezze az elkülönített számlán kezelt forrásból a szabad pénzeszközök felhasználását.



25.§


(1) A Rendelet 3. melléklet, III. fejezet, 3. cím 7. sorszáma alatt meghatározott 7.000.000 Ft összegű képviselői keret felhasználására a (2) – (10) bekezdésben foglaltak az irányadók.


(2) A keret felhasználására valamennyi képviselő éves szinten legfeljebb bruttó 500.000 Ft összeghatárig jogosult javaslatot tenni. Felhasználásra kizárólag előzetesen benyújtott kérelem alapján van lehetőség, már megvalósult feladatokkal kapcsolatos kiadások utólagos elismerésére javaslat nem tehető.


(3) A kérelmet írásban, a felhasználás célját, és a célhoz felhasználni kívánt keretösszeget is bemutatva lehet a polgármesterhez benyújtani.


(4) A keret nem használható fel képviselői feladatok ellátásához kapcsolódó személyes igények megvalósítására, valamint – az (5) bekezdésben hivatkozott intézmények által szervezett rendezvények támogatásán kívül – rendezvények támogatására.


(5) A képviselő – amennyiben a keretet, vagy annak egy részét rendezvények, vagy programok támogatására, eszközvásárlásra, illetve pályázati önerőhöz kapcsolódó támogatásra kívánja felhasználni – csak olyan az Önkormányzat közigazgatási területén működő intézményt és – az alapítvány kivételével – olyan civil szervezetet támogathat, amelynek létesítő okirata tartalmazza, hogy közvetlen politikai tevékenységet nem folytat.


(6) Az (5) bekezdésben foglaltakon túl a képviselői keret az Önkormányzat kötelező, vagy önként vállalt feladatához kapcsolódó karbantartási, felújítási vagy felhalmozási célra használható fel. Amennyiben a képviselő által kezdeményezett feladat megvalósításához tervezési, illetve műszaki ellenőri faladat is kapcsolódik, úgy azok kiadásait is figyelembe kell venni a keret felhasználása során.


(7) A javaslatról a polgármester a Városfejlesztési és Városüzemeltetési Igazgatóság véleményének ismeretében dönt a kérelem benyújtásától számított 15 munkanapon belül.


(8) A támogatási szerződés megkötésére és tartalmára a 17. §-ban foglaltak az irányadók.


(9) Amennyiben a képviselő nem ért egyet a döntéssel, úgy a döntés közlésétől számított 5 munkanapon belül kezdeményezheti a Képviselő-testület előtt a döntés felülvizsgálatát. A keret felhasználása tekintetében a Képviselő-testület döntése az irányadó.


(10) A képviselői keret terhére kötelezettséget vállalni 2020. november 30-ig lehet. A fel nem használt keret maradványként a következő költségvetési évre nem vihető át.


26.§


(1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a körzeti fejlesztési keretek közötti átcsoportosítást engedélyezze.


(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kérelmet írásban kell a polgármesternek benyújtani, meghatározva benne az átcsoportosítani kívánt feladatot és kiadást.


(3) Az engedély csak akkor adható meg, ha az átcsoportosításra irányuló kérelem az adott képviselőcsoport, vagy képviselő rendelkezésére bocsátott felhasználható kereten belüli átcsoportosításra irányul, és nem igényel többletforrást.


(4) Jelen §-ban nem szabályozott kérdésekben a 25.§-ban foglaltak az irányadók azzal a kivétellel, hogy a keret maradványa csak kivételes esetben vihető át a következő költségvetési évre.


27.§


(1) Az üzemeltetésre átadott vagyontárgyakhoz kapcsolódó felújítási, felhalmozási előirányzat felhasználására csak a Polgármester erre vonatkozó, előzetes egyetértő írásbeli nyilatkozata alapján van lehetőség. A felhasználásra irányuló javaslatot a szakmai indoklással és a felmerülő kiadásokkal együtt az üzemeltető – a rendkívüli esetek kivételével – köteles legkésőbb 2020. augusztus 31-ig a Polgármesterhez eljuttatni.


(2) Az (1) bekezdés értelmében rendkívüli esetnek minősül minden olyan esemény, amely a tevékenység ellátását akadályozza, életveszélyt, valamint jelentős anyagi kárral fenyegető veszélyhelyzetet idéz elő, vagy az ingatlan műszaki állapotát súlyosan rongálja, veszélyezteti.


  1. Fejezet


12.Záró rendelkezések


28.§


A helyi adókról szóló 27/2010. (XII.16.) önkormányzati rendelet 14.§ (2) a.) pontjában meghatározott városfejlesztési célnak minősül 2020-ban: 

- az Ipari Parkba vezető kerékpárút és járda megépítése.


29.§


(1) A Rendelet – a 13.§ (2) bekezdése kivételével – kihirdetést követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2020. január 1-től kell alkalmazni.


(2) A Rendelet 13.§ (2) bekezdése 2020. április 1-vel lép hatályba.


(3)    A 2020. január 1. és a hatályba lépés közötti időszakban elszámolt bevételre és teljesített kiadásokra a Rendelet előirányzatai biztosítanak fedezetet.


[1]

Módosította a 7/2020. (III.26.) önkormányzati rendelet

[2]

Módosította a 20/2020.(VI.26.) önkormányzati rendelet

[3]

Módosította a 30/2020.(IX.25.) önkormányzati rendelet

[4]

Módosította a 10/2021.(II.26.) önkormányzati rendelet, hatályos 2021. február 27. napjától

[5]

Módosította a 7/2020.(III.26.) önkormányzati rendelet

[8]

Módosította a 20/2020.(VI.26.) önkormányzati rendelet

[9]

Módosította a 30/2020.(IX.25.) önkormányzati rendelet

[10]

Módosította a 10/2021.(II.26.) önkormányzati rendelet, hatályos 2021. február 27. napjától

[11]

Módosította a 7/2020. (III.26.) önkormányzati rendelet

[12]

Módosította a 20/2020.(VI.26.) önkormányzati rendelet

[13]

Módosította a 30/2020.(IX.25.) önkormányzati rendelet

[14]

Módosította a 10/2021.(II.26.) önkormányzati rendelet, hatályos 2021. február 27. napjától

[15]

Módosította a 20/2020.(VI.26.) önkormányzati rendelet

[16]

Módosította a 30/2020.(IX.25.) önkormányzati rendelet

[17]

Módosította a 10/2021.(II.26.) önkormányzati rendelet, hatályos 2021. február 27. napjától

Mellékletek