Gyöngyös Város Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2013.(III.1.) önkormányzati rendelete
Gyöngyös Város Önkormányzata 2013. évi költségvetéséről
Hatályos: 2014. 03. 01Gyöngyös Város Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2013.(III.1.) önkormányzati rendelete
Gyöngyös Város Önkormányzata 2013. évi költségvetéséről
2014-03-01-tól
Gyöngyös Város Önkormányzat Képviselő-testületének
3/2013.(III.1.) önkormányzati rendelete
Gyöngyös Város Önkormányzata 2013. évi költségvetéséről
Gyöngyös Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 24.§-a, Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet (továbbiakban: Vhr.), valamint Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. évi CCIV. törvény előírásai alapján Gyöngyös Város Önkormányzata 2013. évi költségvetéséről a következő rendeletet alkotja.
ELSŐ RÉSZ
Általános rendelkezések
1.§
A rendelet hatálya kiterjed:
- a Képviselő-testületre és annak bizottságaira,
- a Polgármesteri Hivatalra,
- az önkormányzati intézményekre,
- a Mátrafüredi Részönkormányzatra,
- a Klebersberg Kúnó Intézményfenntartó Központ által működtetett, valamint az Egri Főegyházmegye és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat részére átadott intézmények által kezelt, illetve a társulási feladatellátás kapcsán az Önkormányzat tulajdonban lévő ingatlanok felújítási előirányzat felhasználására,
- a Városgondozási Zrt-re az Önkormányzat tulajdonában lévő üzemeltetésre átadott vagyontárgyak vonatkozásában,
- továbbá a Képviselő-testület, illetve a bizottságok által megállapított támogatásokra és kedvezményezettjeire.
2.§
(1) A Képviselő-testület az Áht. alapján a címrendet a 13. melléklet szerint állapítja meg.
MÁSODIK RÉSZ
Az Önkormányzat főbb gazdasági mutatói
3.§
- A Képviselő-testület Gyöngyös Város Önkormányzata 2013. évi költségvetésének főösszegét 5.317.143 EFt-ban hagyja jóvá az 1. melléklet szerint. A főösszegen belül a költségvetési bevételeket 5.403.033 EFt-ban, a költségvetési kiadásokat pedig 5.190.074 EFt-ban állapítja meg.” [1] [2] [3]
- A 2013. évi költségvetés hiánya 85.890 EFt. A hiányból 450.605 EFt a működési többlet és 364.715 EFt a felhalmozási hiány.[4] [5] [6]
- A Képviselő-testület a (2) bekezdésben meghatározott hiányt 225.262 EFt belső finanszírozási bevétellel (előző évi záró pénzkészlet), 384.296 EFt fejlesztési hitel, illetve a rendelkezésre álló folyószámla-hitelkeret igénybevételével finanszírozza.
- A Képviselő-testület a finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel (hitelfelvétel) kapcsolatos hatásköröket fenntartja magának.
- Az Önkormányzat a költségvetési évet követő további három év költségvetésére készült prognózist
2014. évre 5.135.575 EFt
2015. évre 4.833.675 EFt
2016. évre 4.917.475 EFt
bevételi és kiadási főösszeggel a 12. melléklet szerint hagyja jóvá.
- A Képviselő-testület az Önkormányzat által a költségvetés végrehajtása kapcsán realizált működési jellegű többletbevételeit a költségvetés forráshiányának csökkentésére fordítja.
Költségvetési bevételek és kiadások
4.§
(1) A Képviselő-testület a 3.§ (1) bekezdésében megállapított költségvetési főösszeget bevételi forrásonként az alábbiak szerint határozza meg:
- Intézményi bevételek 294.956 EFt
- Önkormányzati működési bevételek 343.866 EFt
- Helyi adók 2.481.991 EFt
- Bírság, pótlék, egyéb sajátos bevételek 20.700 EFt
- Átengedett központi adók 90.000 EFt
- Támogatásértékű bevételek 388.029 EFt
- Állami támogatások 1.317.438 EFt
- Felhalmozási saját bevételek 376.832 EFt
- Pénzeszközátvételek 500 EFt
- Támogatási kölcsönök megtérülése 88.721 EFt
- Belső finanszírozási bevételei 190.105 EFt
- Külső finanszírozási bevételei -275.995 EFt
A bevételi főösszeg részletezését az 1., 2. és 2/A. mellékletek tartalmazzák.[7] [8] [9]
(2) A Képviselő-testület a 3.§ (1) bekezdés 1. pontjában megállapított költségvetési főösszeget kiadási előirányzatonként az alábbiak szerint hagyja jóvá:
- Személyi juttatások 1.035.599 EFt
- Munkaadókat terhelő járulékok 254.975 EFt
- Dologi és egyéb folyó kiadások 2.235.547 EFt
- Működési célú pénzeszközátadások 455.679 EFt
- Támogatásértékű működési kiadások 278.080 EFt
- Felújítási kiadások 294.105 EFt
- Beruházási kiadások 271.570 EFt
- Befektetési kiadások 57.330 EFt
- Felhalmozási célú pénzeszközátadás 136.132 EFt
- Támogatásértékű felhalmozási kiadások 15.000 EFt
- Adott kölcsönök 3.500 EFt
- Tartalékok 152.557 EFt
- Belső finanszírozás kiadásai 0 EFt
- Külső finanszírozás kiadásai (hitel tőke) 127.069 EFt
A kiadási főösszeg intézményenkénti és feladatonkénti részletezését az 1., 3., és a 3/A-3/D. mellékletek tartalmazzák[10] [11] [12]
(3) Az (1) és (2) bekezdésben bemutatott bevételi és kiadási előirányzatok felhasználási ütemtervét a 11. melléklet tartalmazza.
Költségvetési létszámkeret
5.§
(1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2013. évi létszám-előirányzatát a 4. mellékletben részletezettek alapján az alábbiak szerint határozza meg:
1. A Polgármesteri Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők és munkavállalók esetében
a) teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszáma 113 fő
b) részmunkaidőben foglalkoztatottak létszáma 6 fő
2. Az önkormányzati intézményeknél foglalkoztatott közalkalmazottak esetében
a) teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszáma 287 fő
b) részmunkaidőben foglalkoztatottak létszáma 17 fő
3. Az Önkormányzat által foglalkoztatott közfoglalkoztatottak létszáma
a) teljes munkaidőben foglalkoztatottak létszáma 323 fő
b) részmunkaidőben foglalkoztatottak létszáma 30 fő[13] [14] [15]
Egyéb információk
6.§
- Az Önkormányzat több évre vállalt kötelezettségeit és kezességvállalásait az 5. melléklet tartalmazza.
- Az Önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokat a 6. melléklet tartalmazza.
- Az Önkormányzat által vállalt, nem kötelező működési jellegű feladatokat a 7. melléklet tartalmazza.
- Az európai uniós támogatással megvalósuló programokat a 8. melléklet tartalmazza.
- Az Önkormányzat hitelfelvételi lehetőségét tartalmazó számítást a 10. melléklet tartalmazza.
- Az Önkormányzat előirányzat-felhasználási ütemtervét a 12. melléklet tartalmazza.
HARMADIK RÉSZ
Kapcsolódó költségvetések
1. Mátrafüredi Részönkormányzat
7.§
(1) Képviselő-testület a Mátrafüredi Részönkormányzat 2013. évi kiadásaihoz 2.000 EFt önkormányzati támogatást biztosít.
(2) Az Önkormányzat 2013. évi költségvetése Mátrafüred településrész 2013. évi költségvetését 86.827 EFt mérlegfőösszeggel, és ezen belül 16.107 EFt hiánnyal tartalmazza. A Mátrafüredi településrész bevételeit és kiadásait a 9. melléklet tartalmazza.
NEGYEDIK RÉSZ
A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
1. Általános rendelkezések
8.§
(1) A Pénzügyi és Költségvetési Igazgatóság a költségvetési rendelet jóváhagyását követő 10 napon belül az intézmények vezetőivel történt egyeztetés alapján köteles elkészíteni az intézmények elemi költségvetését, melyet költségvetési alapokmányban rögzítenek, és annak egy példányát tájékoztató jelleggel megküldik az érintett intézmény részére.
(2) Mátrafüred településrész 2013. évi költségvetését 87.873 EFt mérlegfőösszeggel, és ezen belül 17.153 EFt hiánnyal tartalmazza. A Mátrafüredi településrész bevételeit és kiadásait a 9. melléklet tartalmazza.[16]
(3) A költségvetési gazdálkodás a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét, és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magában.
(4) Az intézmények, illetve az önkormányzati többségi tulajdonú gazdasági társaságok az általuk kezelt önkormányzati tulajdon üzemeltetésével összefüggően kötelesek – amennyiben önerő rendelkezésre áll – az Önkormányzat forráshiányának csökkentése, illetve a megvalósítani kívánt feladatokhoz rendelt források bővítése érdekében a pályázati lehetőségekkel élni.
(5) A megtervezett fejlesztési feladatokkal összefüggésben kötelezettség csak olyan mértékben vállalható, amilyen arányban az Önkormányzat felhalmozási bevételei teljesülnek.
(6) Azon fejlesztési feladatok, amelyeknél a rendelet csak az önerőt tartalmazza, s amelyek teljes körű megvalósításának előfeltétele a pályázaton való sikeres részvétel, csak olyan ütemben valósíthatók meg, amilyen arányban az önerőn kívüli források teljesülnek.
(7) A Polgármester az Önkormányzat likviditási helyzetének kedvezőtlen alakulása esetén meghatározott időtartamra a kiadásokat korlátozó intézkedéseket vezethet be, amelyekről utólag a Képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatni köteles. Kedvezőtlennek minősül az a likviditási helyzet, ha az Önkormányzat folyószámla-hitelkeretének kihasználtsága a 85%-ot meghaladja.
2. Intézmények gazdálkodása
9.§
(1) Az intézményvezetőt fegyelmi felelősség terheli az intézmény gazdálkodásáért, az intézmény kezelésében lévő vagyon rendeltetésszerű használatáért. A Rendeletben meghatározott kiemelt előirányzatok az Önkormányzat utólagos jóváhagyása nélkül történő túllépése, illetve a Rendelet szabályainak be nem tartása munkáltatói fegyelmi intézkedést vonhat maga után.
(2) Az intézmény költségvetési támogatási előirányzata csak az alaptevékenységre, és az ezzel összefüggő egyéb kiadásokra használható fel.
(3) Az intézmény a kezelésében lévő eszköz hasznosítása során az erre irányuló szerződésben köteles legalább az önköltségnek megfelelő mértékű ellenérték megfizetését előírni.
(4) A saját konyhával rendelkező intézmények, az ellátottak és az alkalmazottak részére nyújtott élelmezési szolgáltatáson túl kötelesek a jóváhagyott mértékig szabad kapacitásukat hasznosítani.
(5) A saját konyhával rendelkező intézmények az alkalmazottak részére nyújtott szolgáltatás értékesítési árát úgy kötelesek meghatározni, hogy az ár a nyersanyagköltséget, a nyersanyagköltség 49,5%-ának megfelelő összegű vélelmezett rezsiköltség-hányadot, valamint az ÁFA-t tartalmazza. A saját konyhás intézmény más, önkormányzati intézmény ellátottai részére nyújtott élelmezési szolgáltatás árát, úgy köteles megállapítani, hogy a szolgáltatás ellenértéke a nyersanyagköltséget és az ÁFA-t tartalmazza.
(6) Az intézményeknél a tervezett saját bevételek elmaradása csak kivételes esetben vonhatja maga után a költségvetési támogatás növekedését.
(7) Az intézmények kötelesek a hozzájuk beérkezett számlákat az intézményhez történő beérkezést követő legkésőbb 3 munkanapon belül a Városi Kincstárban leadni.
(8) Az önkormányzati forrásból megvalósuló intézményi felújítási és felhalmozási kiadásokat csak a pénzügyi teljesítéssel összhangban, írásbeli kérelem alapján lehet lehívni.
10.§
(1) Az intézmények az Áht. rendelkezése értelmében hitelt nem vehetnek fel, kezességet nem vállalhatnak, értékpapírt nem vásárolhatnak.
(2) Az intézmény költségvetési elszámolási számláját az Önkormányzat számlavezető pénzintézeténél köteles megnyitni és vezetni. Az intézmények egy költségvetési számlával, munkabér, illetve pályázati pénzeszközeinek elkülönítésére szolgáló alszámlával/alszámlákkal rendelkezhetnek. Az egészségügyi feladatokhoz kapcsolódóan az OEP-től kapott támogatásokat külön alszámlán kell nyilvántartani.
(3) Az intézmények a pénzeszközök kezelésére letéti számlát nem nyithatnak.
(4) Az intézmények készpénzforgalmukat a Polgármesteri Hivatal házipénztárából felvett, meghatározott összegű ellátmányból bonyolítják. Az elszámolás az intézményfinanszírozás keretében történik.
(5) Az intézményeknél a kötelezettségvállalás a szakmai feladat ellátását szolgáló szükségesség és jogszerűség elvének figyelembevételével az intézmény vezetőjének hatáskörébe tartozik. Az intézményvezető kötelezettséget csak írásban a jóváhagyott kiadási előirányzatok terhére vállalhat, amelyről köteles haladéktalanul a Pénzügyi és Költségvetési Igazgatóságot a kötelezettségvállalás dokumentuma egy példányának megküldésével tájékoztatni.
(6) Az intézmények a Képviselő-testület felhatalmazása nélkül éven túli kötelezettséget nem vállalhatnak.
11.§
(1) A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, melyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése.
(2) Amennyiben az intézmény a konkrét feladatmutatóhoz kapcsolódó támogatást az őt ténylegesen megilletőnél nagyobb mértékben veszi igénybe, akkor a meghaladó mérték zárolásra, a pénzmaradvány elszámolása kapcsán pedig elvonásra kerül.
12.§
(1) Az intézményi pénzmaradvány megállapítására a Vhr. X. fejeztében foglaltak az irányadók.
3. Személyi és egyéb juttatások
13.§
(1) A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők részére az alábbi vezetői illetménypótlékokat állapítja meg:
- igazgatói/irodavezetői beosztásban (főosztályvezető-helyettesi besorolás) 15%
- igazgató-helyettesi/irodavezető-helyettesi, valamint személyzeti vezetői
és főépítészi beosztásban (osztályvezetői besorolás) 10%
(2) A Képviselő-testület a köztisztviselők jogállásáról szóló törvény alapján a Polgármesteri Hivatalban dolgozó felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselők részére adható kereset-kiegészítés mértékét 15%-ban, a középfokú iskolai végzettségű köztisztviselők kereset-kiegészítését pedig 10%-ban határozza meg.
(3) A Képviselő-testület a közalkalmazottak havi illetményét 2013. évben a Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. évi CCIV. törvény 7. mellékletében az egyes fizetési osztályok és fokozatokhoz rendelet minimum értékekkel egyezően határozza meg.
(4) Az intézményvezetők illetményét a Polgármester jogosult megállapítani.
(5) A nem közoktatási intézmények kötött felhasználású, kizárólag teljesítményösztönzési célú keret felhasználásáról az érintett intézmények jogosultak döntést hozni, s arról a fenntartót legkésőbb 2013. október 31-ig kötelesek írásban tájékoztatni.
(6) Az (5) bekezdésekben meghatározott juttatásokon belül az intézményvezetőket megillető juttatásról a Polgármester jogosult dönteni.
(7) Az intézményeknél az illetményfizetés egységesen, a dolgozó által megválasztott lakossági folyószámlára utalással történik. Az illetmény utalásáról úgy kell gondoskodni, hogy az minden hónap 3-án – amennyiben az munkaszüneti napra esik, az azt megelőző munkanapon – a munkavállaló számláján jóváírásra kerüljön.
(8) A Képviselők és a külső bizottsági tagok tiszteletdíját az érintettek választásától függően számlára történő átutalással, vagy készpénzben kell kifizetni. A tiszteletdíj átutalásáról úgy kell gondoskodni, hogy az a tárgy hónapot követő hó 3-án – ha az munkaszüneti napra esik, az azt megelőző munkanapon – a jogosult számláján jóváírásra kerüljön. Amennyiben az arra jogosult a készpénzben történő felvételt választotta, úgy a tiszteletdíj felvételére a tárgy hónapot követő hó 3-án – ha az munkaszüneti napra esik, az azt megelőző munkanapon – van lehetőség.
14.§
(1) A Képviselő-testület a közalkalmazottakat megillető kötelező pótlékok mértékét a Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. évi CCIV. törvény 54.§ (1) b. pontjában rögzített minimumban állapítja meg.
(2) Nem tartozik az (1) bekezdés hatálya alá a magasabb vezetői pótlék, melynek megállapítására a Polgármester jogosult.
(3) A Menház úti Tagóvodában dolgozó óvodapedagógusok jogosultak a 138/1992. (X.8.) Kormányrendelet 15.§ (6) bekezdésének c. pontjában meghatározott, különlegesen nehéz körülmények között végzett munka utáni pótlékra. A pótlék mértéke a pótlékalap 50%-a.
15.§
- A Képviselő-testület a köztisztviselők cafetéria-juttatása, valamint - a megváltozott munkaképességű foglalkoztatottak kivételével - az ügykezelők, illetve a közfoglalkoztatottak kivételével a Polgármesteri Hivatal által a Munka Törvény-könyve alapján foglalkoztatottak béren kívüli juttatása 2013. évi mértékét bruttó 193.250 Ft/főben állapítja meg.
- A Képviselő-testület az intézményekben foglalkoztatott közalkalmazottak esetében a béren kívüli juttatás 2013. évi mértékét bruttó 107.000 Ft/főben állapítja meg. A keretösszeg magában foglalja a munkáltatót terhelő közterheket is.
- Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott foglalkoztatott (továbbiakban: foglalkoztatott) az ott megjelölt juttatás igénybevételéről a Rendelet hatálybalépését követő legkésőbb 8 napon belül, illetve a jogviszony létesítésekor, vagy az áthelyezéskor nyilatkozik, s ezt a nyilatkozatot 2013-ban legfeljebb egyszer, a 2013. június 15-ig benyújtott írásbeli kérelem alapján 2013. július 1-től kezdődően módosíthatja.
- A foglalkoztatott az (1) és (2) bekezdésben meghatározott mértékig a (3) bekezdésben rögzített módon az alábbi juttatások közül választhat:
- étkezési Erzsébet-utalvány (az adóéven belül utólagosan adva is) a munkavállalói jogviszony minden megkezdett hónapjára jutó, havi 8.000 Ft-ot meg nem haladó része,
- a munkavállaló által a keret terhére történő többlet adóteher vállalása mellett az 1. pontban meghatározott havi keretösszeget meghaladó mértékű étkezési Erzsébet utalvány,
- az adóévben Széchenyi Pihenő Kártya
- szálláshely alszámlára utalt 147.587 Ft (bruttó 193.250 Ft) illetve 68.734 Ft (bruttó 90.000 Ft), (több juttatótól származóan együttvéve legfeljebb 225.000 Ft) támogatás,
- vendéglátás alszámlára utalt 147.587 Ft (bruttó 193.250 Ft) illetve 68.734 Ft (bruttó 90.000 Ft), (több juttatótól származóan együttvéve legfeljebb 150.000 Ft) támogatás
- szabadidő alszámlára utalt, a szabadidő-eltöltést, a rekreációt, az egészségmegőrzést szolgáló, több juttatótól származóan együttvéve legfeljebb 75.000 Ft illetve 68.734 Ft (bruttó 90.000 Ft) támogatás
- a munkáltató nevére szóló számlával megvásárolt, kizárólag a munkavállaló helyi utazására szolgáló bérlet,
- iskolakezdési támogatás címén juttatott jövedelemből gyermekenként, tanulónként a minimálbér 30%-át meg nem haladó része (kizárólag papír vagy elektronikus utalvány formájában adható tankönyv, taneszköz, ruházat beszerzésre),
- a munkáltató által a magánszemély javára havonta, illetve háromhavonta átutalt munkáltatói hozzájárulás
- az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárba a minimálbér 50%-áig,
- az önkéntes kölcsönös egészségpénztárba vagy/és önsegélyező pénztárba együttesen a minimálbér 30%-áig,
- A részmunkaidős foglalkoztatottat az (1) és (2) bekezdésben meghatározott juttatás a tényleges foglalkoztatás arányában illeti meg. Amennyiben a foglalkoztatott jogviszonya év közben keletkezik, vagy szűnik meg, úgy a juttatás időarányos része illeti meg.
- Nem jogosult cafetéria- illetve béren kívüli juttatásra a foglalkoztatott azon időtartam vonatkozásában, amelykor illetményre, vagy átlagkeresetre nem jogosult, feltéve, hogy a távollét időtartama meghaladja a 30 napot.
- A közalkalmazottak béren kívüli juttatása időarányos keretösszegét ezer forintra kerekítve, a kerekítési szabályoknak megfelelően kell megállapítani. Amennyiben a keretösszegből ezer forintot meg nem haladó összeg marad, azt a munkavállaló nem veheti igénybe.
- Az egyes intézményi kollektív szerződések csak az (1)-(7) bekezdésben rögzített korlátozással köthetők, illetve módosíthatók. Ezen rendelkezés értelemszerűen alkalmazandó a köztisztviselőkre irányadó Közszolgálati Szabályzat kiadására is.
4. Céljelleggel adott és egyéb támogatások
16.§
(1) Önkormányzati költségvetésből biztosított bizottsági hatáskörbe telepített pályázati forrásokra az önkormányzati intézmény is nyújthat be pályázatot.
(2) A keretek felosztásánál a bizottságok részesítsék előnyben azokat a pályázatokat, amelyek kapcsolódnak a bizottság feladataihoz illeszkedő, önkormányzati koncepciókban meghatározottakhoz. A bizottságok ezen elveket kötelesek a keret felosztása kapcsán közzétett pályázati felhívásban is megjelölni.
(3) A támogatásban részesülőkkel az Önkormányzat legkésőbb 2013. szeptember 30-ig, de még a folyósítást megelőzően köteles szerződést kötni.
(4) Az (1) bekezdésben meghatározott, pályázat útján elnyert támogatás kapcsán készült (3) bekezdésben meghatározott szerződésnek tartalmaznia kell:
- a támogatott nevét, székhelyét és főbb azonosító adatait,
- a támogatás célját és összegét,
- a folyósítás ütemezését,
- az elszámolási kötelezettség előírását, annak határidejét, módját,
- az ellenőrzésre vonatkozó rendelkezéseket,
- az elszámolási kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezményeit,
- valamint arra történő utalást, hogy az Önkormányzat a kedvezőtlen gazdasági-pénzügyi folyamatok eredményeként bekövetkező likviditási nehézségek esetén jogosult a megítélt támogatást részben, vagy egészben visszatartani, vagy megvonni.
(5) A szerződést a Képviselő-testület által jóváhagyott támogatások esetében a Pénzügyi és Költségvetési Igazgatóság, a bizottságok által jóváhagyott támogatások esetében a bizottság feladatköréhez kapcsolódó igazgatóság köteles előkészíteni.
(6) A Képviselő-testület által, illetve a bizottságok által jóváhagyott támogatások – a konkrét időponthoz köthető rendezvények kivételével – 2013. június 30-ig, illetve 2013. szeptember 30-ig 50-50%-os arányban kerülnek kiutalásra/kifizetésre a jogosultak számára. Amennyiben a (4) bekezdés 7. pontjában meghatározott visszatartásra sor kerül, úgy arról a támogatási szerződést készítő igazgatóság köteles a támogatottat legkésőbb 2013. augusztus 31-ig írásban kiértesíteni.
(7) A támogatásban részesülő szervezetek, illetve magánszemélyek kötelesek a támogatásról a jóváhagyó önkormányzati testület számára legkésőbb 2014. január 31-ig elszámolást benyújtani, gazdasági társaságok esetében ez az időpont 2014. május 31. A Képviselő-testület által jóváhagyott támogatásokhoz kapcsolódó elszámolást a Pénzügyi és Költségvetési Igazgatóság, a bizottságok által jóváhagyott támogatásokhoz kapcsolódó elszámolást pedig a bizottság feladatköréhez kapcsolódó igazgatóság felé kell teljesíteni. Amennyiben a támogatásban részesülő a támogatással nem számol el, részére újabb támogatás nem állapítható meg.
17.§
(1) A Képviselő-testület által a nemzetiségi önkormányzatok részére jóváhagyott általános támogatás havi bontásban, 12 egyenlő részben, a tárgyhó első és ötödik munkanapja között válik esedékessé. A célhoz kötött támogatás folyósítására csak a nemzetiségi önkormányzat erre irányuló döntése, és előzetes írásbeli kérelme alapján van lehetőség.
(2) Az Önkormányzat és a nemzetiségi önkormányzatok között létrejött együttműködési megállapodásban rögzítettek alapján az Önkormányzat által átvállalt költségek ellentételezéséhez kapott támogatás kizárólag a megállapodásban rögzített célokra használható fel.
5. Előirányzat felhasználás és módosítás
18.§
(1) A Rendeletet évente három alkalommal, legkésőbb 2013. június 30., 2013. október 31., illetve 2014. február 28-ig kell módosítani.
19.§
(1) Az intézmények előirányzatok feletti döntési jogosultsága a jogszabályi kereteken belül előirányzat-felhasználásra, illetve kiemelt előirányzatokon belüli előirányzat-módosításra terjed ki.
(2) Az élelmezési feladatokkal összefüggő bevételi és kiadási előirányzatokat kizárólag az élelmezési tevékenység végzésével összefüggésben lehet felhasználni, azokat más előirányzatra átcsoportosítani nem lehet.
(3) Az intézmények személyi juttatás előirányzatát csak a Képviselő-testület által jóváhagyott többletfeladatok esetén lehet növelni.
(4) Az intézmény személyi juttatás előirányzatának maradványát felhasználni, annak terhére kötelezettséget vállalni csak a pénzmaradvány jóváhagyása után jogosult.
6. Nevesített hatáskörök
20.§
(1) A Képviselő-testület az Áht. 71.§ (4) bekezdése alapján elrendeli, hogy az önkormányzati intézményhez önkormányzati biztos kell kirendelni, amennyiben az intézmény elismert 30 napon túli tartozásállományát egy hónap alatt nem képes 30 nap alá szorítani, és tartozásának mértéke eléri az intézmény éves eredeti előirányzatának 10%-át, vagy ÁFA-val növelt értéke a 30.000 EFt-ot.
(2) A Képviselő-testület az önkormányzati biztos kirendeléséhez kapcsolódó jogkört a Pénzügyi, Költségvetési és Ellenőrzési Bizottságra ruházza át. Önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott feltételek fennállása esetén a Pénzügyi és Költségvetési Igazgatóság kezdeményezi.
21.§
(1) A Képviselő-testület a céltartalékon belül a különböző pályázatokhoz önerőként szolgáló pénzeszközök biztosításához kapcsolódó kötelezettségvállalási jogkört pályázatonként
- bruttó 10.000 EFt-ig a Polgármesterre,
- bruttó 10.000 EFt felett 20.000 EFt-ig a Pénzügyi, Költségvetési és Ellenőrzési Bizottságra
ruházza át.
(2) A Képviselő-testület az általános, az intézmény-felújítási tartalék, valamint az (1) bekezdésben foglaltak kivételével a céltartalék terhére történő kötelezettségvállalás jogát esetenként bruttó 1.000 EFt keretösszegig a Polgármesterre, bruttó 1.000 EFt felett 2.000 EFt összeghatárig pedig a Pénzügyi, Költségvetési és Ellenőrzési Bizottságra ruházza át.
22.§
(1) A Képviselő-testület az Oktatási és Kulturális Bizottságra ruházza át a Rendelet 3/C. mellékletéből a
- a kulturális feladatok bizottsági keret (3/C. melléklet)
- az oktatási feladatok bizottsági keret (3/C. melléklet)
- a közoktatási szakértő igénybevételére biztosított keret (3. melléklet III. fejezet 3. cím 8. alcím 9. sorszám)
- a pedagógiai szakmai szolgáltatásra biztosított keret (3. melléklet III. fejezet 3 cím 8. alcím 10. sorszám)
felhasználási jogkörét.
(2) A Képviselő-testület a 3/C. mellékletben nevesített sportfeladatokhoz, illetve a 3. melléklet III. fejezet 3. cím 8. alcím 11. sorszámban az Ifjúsági Koncepcióból adódó feladatokhoz kapcsolódó keretek feletti rendelkezési jogkört az Idegenforgalmi, Ifjúsági és Sportbizottságra ruházza át.
(3) A Képviselő-testület a Szociális és Lakásügyi Bizottságra ruházza át
- a szociális tevékenység támogatási keretének (3/C. melléklet)
- lakáshoz jutók támogatási keretének (3. melléklet III. fejezet 12. cím)
- bérlemények felújítása (3. melléklet III. fejezet 7. cím 4. sorszám)
- lakóingatlanok vásárlása (3. melléklet III. fejezet 7. cím 6. sorszám)
felhasználási jogkörét.
(4) A Képviselő-testület a Szociális és Lakásügyi Bizottságra, az Oktatási és Kulturális Bizottságra, és az Idegenforgalmi, Ifjúsági és Sportbizottságra ruházza át
- a Drogprevenciós Alap (3. melléklet III. fejezet 3. cím 8. alcím 14. sorszám)
- a DADA programra biztosított keret (3. melléklet III. fejezet 3. cím 8. alcím 15. sorszám)
felhasználási jogkörét.
(5) A Képviselő-testület a Polgármesterre ruházza át
1. az egyházak támogatása (3/C. melléklet)
2. a mátrafüredi polgárőrségek támogatása (3/C. melléklet),
3. a helyi média támogatása (3/C. melléklet),
4. a rendőrségi feladatok támogatása (3/C. melléklet)
5. az egyházi kincstár támogatása (3/C. melléklet)
6. a határon túli intézményi kapcsolatok támogatása (3. melléklet III. fejezet 3. cím 8. alcím 26. sorszám)
7. a helyi védelmi feladatok dologi jellegű kiadásai (3. melléklet III. fejezet 3. cím 4. alcím 3. sorszám)
8. az építményadó-köteles műemléki ingatlanok védelme (3/B. melléklet)
9. az egészségügyi tevékenységet ellátó civil szervezetek támogatása (3/C. melléklet)
keretösszegek felhasználási jogkörét.
23.§
(1) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy amennyiben a pénzügyi, hitelpiaci körülmények azt indokolttá teszik, az Önkormányzat devizában fennálló kötelezettségei vonatkozásában más pénznemre történő átváltásról döntsön.
(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeit – ideértve a kötvénykibocsátásból származó, célhoz kötött, a felhasználásig átmenetileg szabad forrásokat is – legfeljebb 3 hónapos időtartamra lekösse, valamint átmeneti likviditási problémák esetén visszapótlási kötelezettség előírása mellett engedélyezze a szabad pénzeszközök felhasználását.
24.§
(1) A Képviselő-testület az intézmények felújításához jóváhagyott keretösszegen belüli rendelkezési jogot az érintett intézmény vezetőjének hatáskörébe utalja. Az intézményvezető a jóváhagyott keretösszeget rendkívüli esetben a Polgármester, egyéb esetben a Képviselő-testület előzetes engedélyével lépheti túl.
(2) Az intézmény vezetője a kivitelező kiválasztása során köteles az önkormányzat Közbeszerzési szabályzatában foglaltak szerint eljárni.
(3) Azon felújítások esetében, amelyek értéküknél fogva nem tartoznak (2) bekezdésben hivatkozott rendelet hatálya alá, az intézményvezető a kivitelező kiválasztása során köteles legalább három írásbeli ajánlatot bekérni, s azokat előzetesen a Polgármesteri Hivatal műszaki vezetőjével véleményeztetni. A felújítási munkákat csak az intézmény nevében megkötött szerződés, illetve az intézmény nevére szóló, az Önkormányzat műszaki vezetője által felülvizsgált számla ellenében jogosult a Pénzügyi és Költségvetési Igazgatóság kiegyenlíteni.
(4) Az (1) bekezdés értelmében rendkívüli esetnek minősül minden olyan esemény, amely az alaptevékenység ellátását akadályozza, életveszélyt, valamint jelentős anyagi kárral fenyegető veszélyhelyzetet idéz elő, vagy az ingatlan műszaki állapotát súlyosan rongálja, veszélyezteti, továbbá az az időszak, amikor a Képviselő-testület munkaterv szerint nem ülésezik (nyári szünet).
25.§
Az üzemeltetésre átadott vagyontárgyakhoz kapcsolódó felújítási, felhalmozási előirányzat felhasználására csak az Önkormányzat erre vonatkozó, előzetes egyetértő írásbeli nyilatkozata alapján van lehetőség. A felhasználásra irányuló javaslatot a szakmai indoklással és a felmerülő kiadásokkal együtt az üzemeltető köteles legkésőbb 2013. október 31-ig a Polgármesterhez eljuttatni.
ÖTÖDIK RÉSZ
Vegyes és záró rendelkezések
26.§
(1) A helyi adókról szóló 27/2010. (XII.16.) önkormányzati rendelet 14.§ (2) a.) pontjában meghatározott városfejlesztési célnak minősül 2013-ban:
- az európai uniós és hazai fejlesztési pályázatokhoz kapcsolódó önerő biztosítása;
- a város területén út-, híd-, járda- és parkoló építése és felújítása.
27.§
(1) A rendelet kihirdetése napján lép hatályba, de rendelkezéseit 2013. január 1-től kell alkalmazni.
(2) A 2013. január 1. és a kihirdetés időpontja közötti időszakban realizált bevételre és teljesített kiadásokra a Rendelet előirányzatai biztosítanak fedezetet.
Gyöngyös, 2013. március 1.
Faragó László s.k. Dr. Kozma Katalin s.k.
polgármester jegyző
---------------------------------------------------------------------------------------------
A 12/2013. (VI.28.) önkormányzati rendelet 2013. június 29-én lép hatályba.
A 15/2013. (X.25.) önkormányzati rendelet 2013. október 26-án lép hatályba.
A 2/2014. (II.28.) önkormányzati rendelet 2014. március 1-jén lép hatályba.
[1] Módosította a 12/2013. (VI.28.) önkormányzati rendelet.
[2] Módosította a 15/2013. (X.25.) önkormányzati rendelet.
[3] Módosította a 2/2014. (II.28.) önkormányzati rendelet.
[4] Módosította a 12/2013. (VI.28.) önkormányzati rendelet.
[5] Módosította a 15/2013. (X.25.) önkormányzati rendelet.
[6] Módosította a 2/2014. (II.28.) önkormányzati rendelet.
[7] Módosította a 12/2013. (VI.28.) önkormányzati rendelet.
[8] Módosította a 15/2013. (X.25.) önkormányzati rendelet.
[9] Módosította a 2/2014. (II.28.) önkormányzati rendelet.
[10]Módosította a 12/2013. (VI.28.) önkormányzati rendelet.
[11] Módosította a 15/2013. (X.25.) önkormányzati rendelet.
[12] Módosította a 2/2014. (II.28.) önkormányzati rendelet.
[13]Módosította a 12/2013. (VI.28.) önkormányzati rendelet.
[14] Módosította a 15/2013. (X.25.) önkormányzati rendelet.
[15] Módosította a 2/2013. (II.28.) önkormányzati rendelet.
[16] Módosította a 12/2013. (VI.28.) önkormányzati rendelet.