Kazincbarcika Város Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2016. (III.31.) önkormányzati rendelete

a távhőszolgáltatásról

Hatályos: 2016. 04. 01

Kazincbarcika Város Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2016. (III.31.) önkormányzati rendelete

a távhőszolgáltatásról

2016.04.01.

Kazincbarcika város Önkormányzatának Képviselő-testülete a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény) 60. § /3/ bekezdésében kapott felhatalmazás alapján és az 6. § (2) bekezdés a)-g) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. A rendelet hatálya

1. § /1/ A rendelet hatálya kiterjed Kazincbarcika Város Közigazgatási területén a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal által kibocsátott Távhőszolgáltatási Engedélyben meghatározott engedélyesre (a továbbiakban: Távhőszolgáltató), valamint a távhőszolgáltatást igénybe vevő felhasználókra és díjfizetőkre.

2. § A Kazincbarcika város területén érvényesülő díjalkalmazási feltételeket és távhőszolgáltatási díjakat, valamint a távhőszolgáltatás csatlakozási díját külön önkormányzati rendelet (a továbbiakban: díjrendelet) állapítja meg.

2. Értelmező rendelkezések

3. §

a) Távhőszolgáltatói rendszer: a szolgáltatói tulajdonban, valamint a felhasználói tulajdonban álló berendezések összessége.
b) Távhőszolgáltatói vagyon:
ba) A távhőszolgáltató tulajdonában lévő szolgáltatói berendezés, mely által a hőhordozó közeg a távhőszolgáltató közreműködésével jut el a felhasználóhoz.
bb) A 2005. évi XVIII. törvény (továbbiakban: TSZT.) hatályba lépésekor a távhőszolgáltató tulajdonában lévő felhasználói hőközpont, hőfogadó-állomás.
bc) Az a távhőszolgáltató tulajdonában lévő épület, építmény, amely a ba) pont szerinti szolgáltatói vagyon elhelyezésére szolgál (szolgáltatói épület).
c) Távhőfelhasználói vagyon: a távhővel ellátott lakóépület és vegyes célra használt épület (a továbbiakban: épület) és az annak alkotórészét képező felhasználói berendezés, kivéve a távhőszolgáltatói vagyont képező felhasználói- hőközpontot és hőfogadó-állomást.
d) Ellátó épület: az a lakossági, vagy egyéb felhasználó tulajdonában, vagyonkezelésében lévő épület, amelyben elhelyezett szolgáltatói hőközpont üzemeltetése útján a távhőszolgáltató más épület felhasználóját is ellátja a távhőszolgáltatási közüzemi szerződésben meghatározott mennyiségű távhővel.
e) Ellátott épület: az az épület, amelynek felhasználóit a távhőszolgáltató a d) pont szerinti épületben elhelyezett szolgáltatói hőközpont üzemeltetése útján látja el a Távhőszolgáltatói Közüzemi Szerződésben meghatározott mennyiségű távhővel.
f) A távhő szolgáltatója a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal által kibocsátott Távhőszolgáltatási Engedélyben meghatározott engedélyes
g) Üzemi felhasználó: az az egyéb felhasználó, akinek felhasználói hőközpontja a saját tulajdonában van, azt maga üzemelteti és a távhőszolgáltatóval hőteljesítmény lekötésére szerződik.
h) Nem üzemi felhasználó: az az egyéb felhasználó, akinek hőellátása a szolgáltató tulajdonában lévő hőközpontról történik.
i) Mérőhely: a felhasználói vagy szolgáltatói hőközpontnak, a hőfogadó állomásnak, illetve a felhasználói vezetékhálózatnak szolgáltató üzletszabályzatának előírásai szerint létesített azon része, ahol a vételezett távhő, valamint használati melegvíz mérése és felhasználónak való eladása történik.
j) Elszámoló mérő: a mérőhelyen elhelyezett, az Országos Mérésügyi Hivatal (továbbiakban: OMH) által hitelesített
ja) a hőközponti, vagy hőfogadó állomási mérőhelyen elhelyezett hőmennyiségmérő,
jb) az épületrész hőfelhasználását mérő hőmennyiségmérő,
jc) a hőközpontban a használati melegvíz elszámolására elhelyezett fővízmérő,
jd) az épületrészekben (lakások, nem lakás céljára szolgáló helyiségek) a vételezett használati melegvíz mérésére szolgáló melegvíz mellékmérő(k).
k) A távhőszolgáltatással azonos komfortértékű hőellátás: olyan központi fűtés, amely a távhőellátásból kivált épület, vagy épületrész fűtöttségét – az időjárási viszonyokhoz igazodva – automatikusan a mindenkori előírásoknak (jelenleg az MSZ 04-140/2. szabvány) megfelelő értéken képes tartani, és adott hely környezetében szennyezőanyag kibocsátása a távhőellátásnál nem okoz nagyobb környezeti terhelést.
l) Átlagos léghőmérséklet: az egyes fűtött helyiségek léghőmérsékletének a fűtött légtér fogattal súlyozott közepes értéke.
m) Méretlen időszak: az az időszak, amikor az elszámoló mérő bármely okból alkalmatlan a vételezett mennyiség mérésére.
n) Engedély nélküli vételezés: ha a felhasználó előzetes bejelentés és/vagy a szolgáltató hozzájárulása nélkül méretlenül távhőt, vagy használati melegvizet vételez.
o) Épületrész: az Országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. Korm. rendelet 1. sz. mellékletének 95. pontja szerinti önálló rendeltetési egység.
p) A hőközpont alkotórészének minősülnek a hőközponthoz tartozó technológiai berendezések: a jelző-, ellenőrző-, tágulási-, biztonsági vezetékek és az automata nyomástartó-, utántöltő berendezés, tágulási tartály.
q) A felhasználó és a távhőszolgáltató közötti jogviszonyban külön-külön felhasználónak kell tekinteni azt a felhasználót, amelynek távhővel való ellátása több különböző felhasználási helyen valósul meg.
II. Fejezet

A SZOLGÁLTATÁS FELTÉTELEI

3. A távhőszolgáltatás ellátása

4. § Kazincbarcika Város Önkormányzata a távhőszolgáltatással ellátott létesítmények távhőellátását engedélyes útján biztosítja.

5. § Kazincbarcika Város közigazgatási területén a távhőszolgáltatást működési engedély alapján a Barcika Szolg Kft. látja el.

6. § Annak érdekében, hogy a szolgáltató a szolgáltatást egész évben megfelelő minőségben biztosítani tudja szükséges, hogy a szolgáltató és felhasználói berendezések szolgáltató üzletszabályzatában foglaltaknak megfeleljenek.

7. § A távhőellátó rendszerre jelen rendelet hatályba lépése előtt csatlakoztatott berendezések továbbra is üzemben tarthatók, de átalakításukat legkésőbb az első felújítás, vagy átépítés alkalmával a szolgáltató üzletszabályzatában foglaltaknak megfelelően el kell végezni. Az átalakítás költségei a létesítőt terhelik.

8. § /1/ A távhőellátó rendszer szolgáltatói berendezéseit, valamint a szolgáltató tulajdonában lévő felhasználói berendezéseket létesíteni, illetve azokon átalakítási munkálatokat végezni csak a berendezés tulajdonosa, illetve a szolgáltató beruházásában lehet.

/2/ Felhasználói tulajdonú berendezéseket létesíteni, valamint azokon átalakítási, bővítési munkálatokat végezni – ideértve a használati melegvíz elszámoló mérőket is – továbbá a szolgáltató berendezések közvetlen környezetének eredeti állapotát megváltoztatni csak a szolgáltató előzetes hozzájárulásával és feltételeinek betartásával lehet.

9. § /1/ E rendelet hatályba lépésétől kezdődően meglévő épület új távhő igénnyel csak akkor látható el, ha abban az épület tulajdonosa – bejelentett új vagy növekvő távhő igény kielégítésére és a fizetendő csatlakozási díj összegére vonatkozóan kötött - külön szerződésnek megfelelően, mérés szerinti távhőszolgáltatásra alkalmas felhasználói hőközpontot alakíttat ki. A felhasználói hőközpont kialakítása és abban hőmennyiség-mérő felszerelése akkor is szükséges, ha az épületrészek távhő felhasználásának

külön-külön mérését (egyedi mérés) tervezik megvalósítani.

/2/ Távhővel már ellátott épületnek a hőközponti, illetőleg hőfogadó állomáson történő hőmennyiség méréséhez szükséges szolgáltatói berendezés átalakítása a távhőszolgáltató, a felhasználói berendezés átalakítása az épület tulajdonos, vagy a felhasználói közösség feladata, kivéve, ha a felhasználói hőközpont a távhőszolgáltatói vagyon része. Ez esetben a felhasználói hőközpont átalakítása a távhőszolgáltatót terheli.
/3/ Ha a távhővel már ellátott épület meglévő távhőszolgáltató rendszerének átalakítása egyúttal növekvő távhő igénnyel jár, vagy a növekvő távhőigény miatt is szükséges a távhőszolgáltató rendszer átalakítása a távhőszolgáltatónak és az igénybejelentőnek az /1/ bekezdésben meghatározott külön szerződést kell kötnie, mely szerződésben meg kell határozni a csatlakozási díj fizetésének és a távhőszolgáltatói rendszer létesítése, bővítése, átalakítása (továbbiakban együtt: fejlesztés) befejezésének határidejét.
/4/ Távhővel már ellátott épületekben az épületrészek távhőellátását szolgáló felhasználói vezetékhálózat, az azon elhelyezett egyedi hőmennyiség-mérők, valamint az egyéb felhasználói berendezésen lévő, vagy arra szerelendő szabályozók, költségmegosztók költségei a távhőszolgáltatót nem terhelhetik.

4. Előzetes tájékoztatás, igénybejelentés

10. § Az előzetes tájékoztatást kérő érdekelt kérelmének tartalmaznia kell a tervezett felhasználási hely címét, rendeltetését (lakó-, vegyes-, vagy egyéb épület), a vételezni kívánt legnagyobb hőteljesítményt és a tervezett éves hőigényt, valamint a Távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény végrehajtásáról szóló 157/2005. (VIII.15.) Korm. rendelet 3. mellékletének (Távhőszolgáltatási Közüzemi Szabályzat a továbbiakban: TKSz.) 2.1.3. pontjában foglaltaknak megfelelően a távhőmennyiség mérésének tervezett helyét.

5. A közüzemi szerződés tartalma

11. § /1/ A távhőszolgáltatási közüzemi szerződésnek a TKSz 9.) és 10.) pontjaiban foglaltakon túl tartalmaznia kell annak a személynek a nevét, címét és elérhetőségét, akivel a távhőszolgáltató a felhasználó megbízottjaként az üzemvitellel, a fűtési célú távhőszolgáltatás megkezdésével, befejezésével, az épület belső átlaghőmérsékletével (fűtési igényével) összefüggésben a kapcsolatot tarthatja.

/2/ A szolgáltatás igénybevételével létrejött közüzemi szerződésre a Távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény (a továbbiakban Tszt), a TKSz, jelen rendelet, továbbá a távhőszolgáltató üzletszabályzatának rendelkezései vonatkoznak.

6. Bekapcsolás

12. § /1/ A távhőszolgáltatónak a Tszt. 54. § /4/-/5/ bekezdése szerinti üzembe helyezési- és bekapcsolási eljárásban való közreműködéséért díj az egyéb felhasználó számára sem számítható fel.

/2/ A Tszt. 54. § /5/ bekezdése szerinti bekapcsolás során a távhőszolgáltató a hőközponti, valamint hőfogadó állomáson elhelyezett mérőeszközök esetében a hőmennyiségmérő-kör elemeit (integrátor, vízmérő és hőérzékelő pár) a mérőeszköz e célra kialakított helyén illetéktelen beavatkozás, leszerelés megakadályozása céljából zárjeggyel köteles ellátni.
/3/ A mérőműszerek szükséges adatainak és a zárjegyek számainak feltüntetésével a távhőszolgáltató üzletszabályzata szerinti jegyzőkönyvet köteles kiállítani.
/4/ A /2/–/3/ bekezdés épületrészenkénti mérés esetén az épületrészek hőmennyiségmérőire is vonatkozik.

7. Vételezés

13. § A távhőszolgáltató – a TKSz 12.1. pontjában foglaltak alkalmazásával – a szolgáltatói berendezések üzletszabályzatban meghatározott csatlakozási feltételei szerinti, az adott területre vonatkozó, a külső hőmérséklet változását követő primer előremenő hőhordozó közeg hőmérséklet-változásának (menetrendnek) megfelelően olyan mennyiségű távhőt köteles szolgáltatni, amennyi a felhasználói berendezések üzemképes és biztonságos állapota mellett a felhasználó igénye szerint a közüzemi szerződésben rögzített szolgáltatási célok kielégítéséhez szükséges.

14. § Ha a felhasználónak a hőhordozó közegre rendkívüli esemény bekövetkezése miatt szüksége van, a szolgáltató tényleges költségeinek megfizetése ellenében és a távhőszolgáltató közreműködésével azt a Távhőszolgáltató által engedélyezett mértékben igénybe veheti.

15. § /1/ Szolgáltatói hőközpontból való hőellátás esetén, ha a hőfogadó állomáson szabályozásra nincs lehetőség a távhőszolgáltató a vételezni kívánt távhő mértékére, az annak változtatására, a fűtési célú távhő szolgáltatásának megkezdésére és a befejezésére vonatkozó igényeket a hőközpontban, valamennyi érintett felhasználóra kiterjedően azonos módon és mértékben elégíti ki.

/2/ Szolgáltatói hőközpontból ellátott felhasználók az /1/ bekezdésben foglaltakról a távhőszolgáltatóval kötött megállapodásban csak egységesen, a közösen kijelölt megbízottjuk útján rendelkezhetnek.

16. § /1/ Amennyiben a felhasználó a fűtési célú távhőszolgáltatás megkezdésével, befejezésével, a szolgáltatás mértékével kapcsolatos igényét nem adja meg, vagy szolgáltatói hőközpontból ellátott épületekben lévő hőfogadó állomáson szabályozásra nincs lehetőség, és a felhasználók az előzőekről egyhangú megállapodásra nem jutnak, illetve erről egyhangúlag nem rendelkeznek, a távhőszolgáltató – ha a felhasználói berendezés állapota ezt lehetővé teszi – a következők szerint szolgáltat:

a) a fűtési célú távhőszolgáltatást a fűtési időszakban a hőközponti fűtésszabályozó működtetésével folyamatosan teljesíti,

b) a vízfelmelegítési szolgáltatást folyamatosan teljesíti.

/2/ Az /1/ bekezdés a) pontja esetében a távhőszolgáltató annyi hőmennyiséget szolgáltat, amennyi az üzemképes épület eredeti tervezési állapota szerinti felhasználói berendezések rendeltetésszerű működése mellett (MSZ04-140-2/1991)
a) lakószobákban, irodahelyiségekben átlagosan +20 és +23°C között,
b) a lakószobának nem minősülő, illetőleg a nem lakás céljára szolgáló helyiségekben átlagosan a szabványban rögzített tervezői előírásokban meghatározott belső hőmérséklet eléréséhez szükséges.
/3/ Az /1/ bekezdés b) pontja esetében vízfelmelegítés szolgáltatás keretében a távhőszolgáltató annyi hőmennyiséget szolgáltat, amennyi az üzemképes felhasználói berendezések rendeltetésszerű működése mellett, folyamatos vételezésnél, a kifolyóknál mérve, legalább + 40°C használati melegvíz-hőmérséklet eléréséhez szükséges.

8. Szüneteltetés, korlátozás

17. § /1/ A távhőszolgáltató a Tszt. 40. §-a szerint jogosult a távhőszolgáltatást szüneteltetni. A távhő vételezés szüneteltetését a felhasználó a tulajdonában, üzemeltetésében lévő felhasználói berendezések terv szerinti karbantartásának, felújításának idejére vagy váratlan meghibásodás miatt szükséges fenntartási munka elvégzése idejére jogosult igényelni.

/2/ A terv szerinti fenntartási munkákat a tárgyév május 16. napja és szeptember 14. napja közötti időszakban, más megállapodás hiányában 8 napon belül kell elvégezni. A munkák megkezdésének és várható befejezésének időpontjáról a felhasználó és a távhőszolgáltató egymást legalább 8 nappal korábban köteles írásban tájékoztatni.
/3/ A váratlan meghibásodásról, a meghibásodás okáról és a hiba kijavításának kezdetéről a felhasználó és a távhőszolgáltató egymást 8 órán belül kötelesek tájékoztatni és a hibát a műszakilag lehetséges legrövidebb időn belül megszüntetni.
/4/ Ha a távhőszolgáltatás szüneteltetésére a távhőszolgáltatónak felróható váratlan meghibásodás miatt kerül sor, és a szolgáltatás 48 órát meghaladóan szünetel, vagy nem a szerződés szerint történik, felhasználót a díjalkalmazási feltételekről rendelkező önkormányzati rendeletben foglaltaknak megfelelő díjvisszafizetés illeti meg.

18. § /1/ A felhasználó, díjfizető kérésére épület, vagy épületrész szolgáltatás igénybevételének szüneteltetésére indokolt esetben (igazolt, huzamosabb használaton kívüli helyezés), akkor is sor kerülhet, ha ahhoz az épület, épületrész összes tulajdonosa írásban hozzájárult, valamint azt a felhasználó írásban, pontos határidő megjelölésével szolgáltatónak bejelentette a szükséges igazolásokkal és hozzájáruló nyilatkozatokkal együtt.

/2/ Ha az /1/ bekezdés szerinti szüneteltetés épületrészre vonatkozik, felhasználónak a szüneteltetés időtartama alatt mérsékelt fűtési hődíjat kell fizetnie.
/3/ A szüneteltetés időtartama alatt a külön önkormányzati rendeletben meghatározott alapdíjat felhasználó köteles megfizetni.

19. § Szüneteltetés időtartama minimum egy fűtési idény, maximum 1 év lehet, amely a lejárat előtt legalább 30 nappal korábban történő írásbeli bejelentés alapján egy alkalommal további 1 évvel meghosszabbítható.

20. §

.

A szüneteltetés újraindítás költségei felhasználót, díjfizetőt terhelik, amennyiben a szüneteltetést a felhasználó, díjfizető kérte. A szüneteltetés megkezdése előtt esetleges díjhátralékát felhasználónak, díjfizetőnek egy összegben meg kell fizetnie.

21. § /1/ A távhőszolgáltató jogosult

a) országos tüzelőanyag-hiány miatt nála vagy a vele szerződéses jogviszonyban álló távhőtermelőnél fellépő termelés kiesés esetén, vagy

b) környezetvédelmi érdekből a szolgáltatást korlátozni.

/2/ A távhőszolgáltatás korlátozásával elérni kívánt felhasználói csúcsterhelés csökkentése érdekében – a felhasználói távhőfelhasználási érdek figyelembe vételével – a távhőszolgáltatónak korlátozási fokozatokat kell meghatároznia és a korlátozási sorrend tervezetet annak figyelembe vételével kell elkészíteni.
A korlátozási fokozatokat úgy kell kialakítani, hogy a korlátozással a lehető legkisebb kár keletkezzék.
/3/ A távhőszolgáltató a korlátozási sorrend tervezetet úgy köteles elkészíteni, hogy a korlátozással elérhető legyen a felhasználó csúcsterhelésének legalább a 75%-os csökkentése.

22. § /1/ A korlátozási fokozat megállapításához a távhőszolgáltató a felhasználóktól adatokat kérhet. Az adatot nem szolgáltató felhasználót a távhőszolgáltató a legnagyobb korlátozási fokozatba sorolhatja be.

/2/ A legenyhébb korlátozási fokozatba kell sorolni azokat a felhasználókat, akik műszaki berendezéseiket úgy alakítják ki, hogy a felhasználói korlátozás miatt a legkisebb káruk keletkezzék.

23. § A korlátozási fokozat lehet általános, amikor az minden felhasználó teljesítményigényét érinti, és lehet részleges, amikor a korlátozási fokozat csak a távhőszolgáltató által távhővel ellátott egyes területrészekre vonatkoztatható.

24. § /1/ A korlátozási fokozatok figyelembe vételével a távhőszolgáltató által elkészített korlátozási sorrend-tervezetet a korlátozással érintett felhasználók rendelkezésére bocsátja, akik ahhoz 15 napon belül a saját korlátozási fokozatuk és a korlátozási sorrend tervezetben elfoglalt helyük vonatkozásában véleményt nyilváníthatnak.

/2/ A korlátozási sorrend-tervezet elkészítésénél a felhasználói véleményekre tekintettel kell lenni.
/3/ A távhőszolgáltatási sorrend-tervezet elkészítésénél figyelemmel kell lenni a távhőtermelőt érintő korlátozásra is.

25. § /1/ A korlátozási sorrend-tervezetet és a távhőszolgáltató által el nem fogadott felhasználói véleményeket Kazincbarcika Város Önkormányzat Képviselő-testületéhez kell benyújtani, aki dönt a végleges korlátozási sorrendről.

/2/ A Képviselő-testület által megállapított korlátozási sorrendről a felhasználókat a távhőszolgáltató tájékoztatja.
/3/ A távhőtermelőnél vagy a távhőszolgáltató hőtermelő létesítményénél országos tüzelőanyag-hiány miatt fellépő termeléskiesésről, a korlátozás szükséges mértékéről és területi kiterjedéséről a távhőszolgáltató köteles haladéktalanul tájékoztatni Kazincbarcika város jegyzőjét, továbbá a korlátozással érintett felhasználókat.
/4/ A távhőszolgáltatás korlátozását környezetvédelmi okból - ha a korlátozás oka más eszközökkel nem szüntethető meg, és az önkéntes korlátozás sem eredményes - Kazincbarcika város jegyzője rendeli el. A korlátozás elrendeléséről a távhőszolgáltató értesíti a felhasználókat. A korlátozás végrehajtása a távhőszolgáltató feladata.

26. § A korlátozási terv célja, hogy meghatározza országos tüzelőanyag hiány, vagy környezetvédelmi érdekből fellépő távhőhiány, illetőleg távhőellátási zavar esetében a szükséges intézkedéseket, azok elrendelésének és végrehajtásának szabályait.

27. § /1/ Korlátozást kell elrendelni, ha Kazincbarcika város folyamatos és biztonságos távhőellátása a Kormány döntése szerinti országos tüzelőanyag hiány miatt, vagy környezetvédelmi okból veszélybe kerül.

/2/ A korlátozás fokozatai a következők:
a) I. fokozat
b) II. fokozat

28. § Az egyes fokozatok elrendelésének alapját tüzelőanyag hiány esetén a Kormány, környezetvédelmi ok esetén a meteorológiai jellemzők és a légszennyező anyagok koncentrációjának mért értékei adják.

9. Korlátozás elrendelése

29. § /1/ Az indokolt fokozatú korlátozást Kazincbarcika város Polgármestere rendeli el és szünteti meg.

/2/ A felhasználókat a távhőszolgáltató a korlátozás elrendelése előtt és alatt a tömegtájékoztatás minden eszközével tájékoztatja a korlátozás elrendeléséről.

30. § A felhasználókat az alábbi korlátozási kategóriákba kell besorolni, melyet az 1. sz. melléklet tételesen felsorol:

I kategória: korlátozható egyéb felhasználók
II kategória: korlátozható lakossági felhasználók
III kategória: nem korlátozható felhasználók

31. § I. fokozatban elrendelt intézkedések:

a) Az I. kategóriába felsorolt egyéb felhasználók a lekötött hőteljesítmény külső átlaghőmérséklethez tartozó arányos részének 10 %-os csökkentését kell végrehajtani.

b) Amennyiben ez nem elegendő a biztonságos és folyamatos távhőszolgáltatáshoz, úgy az I. kategóriába sorolt felhasználók lekötött hőteljesítményének 75 %-os csökkentésével kell a távhőszolgáltatást biztosítani.

c) Amennyiben további korlátozás szükséges a lakossági felhasználók lekötött hőteljesítmény külső hőmérséklethez tartozó arányos részének 10 %-os csökkentésével kell a távhőszolgáltatást biztosítani.

d) Hírközlő eszközökön keresztül kérni kell a felhasználókat a távhőfogyasztás csökkentésére.

32. § II. fokozatban elrendelt intézkedések:

Ha a 29. §-ban meghatározott – megelőzést szolgáló – intézkedések ellenére a közvetlenül fenyegető távhőhiány, illetőleg távhőellátási zavar nem, vagy nem kellő időben hárítható el, vagy a folyamatos és biztonságos távhőszolgáltatás nem biztosítható, távhőszolgáltató az I. fokozat előírásain túl a lakossági felhasználók lekötött összes hőteljesítményének maximum 75 %-os csökkentésével biztosítja a távhőszolgáltatást, ami magában foglalja a vízfelmelegítés szolgáltatás szüneteltetését is.

33. § /1/ A korlátozásra szolgáló okok megszűnése után a korlátozás feloldásáról a távhőszolgáltató tájékoztatja a Felhasználókat és ezzel egy időben a közüzemi szerződés szerinti távhőszolgáltatást megkezdi.

/2/ Kazincbarcika város Képviselő-testülete által megállapított korlátozási sorrend szerinti fokozatba sorolásról a felhasználókat a távhőszolgáltató tájékoztatja.

10. Felhasználói berendezés működtetése, fenntartása,

átalakítása

34. § /1/ A nem a távhőszolgáltató tulajdonában lévő hőközpont fenntartása és üzemeltetése, más megállapodás hiányában, a hőközpont tulajdonosának feladata.

/2/ A szolgáltatói hőközpontból kiinduló, a hőhordozó közeget az ellátott épületekbe továbbító távhővezetéknek (összekötő vezetéknek) az egyes épületeken átmenő szakaszai által az épületekből elfoglalt térrészlet után a távhőszolgáltatót fizetési kötelezettség nem terhelheti.

35. § A felhasználó, épületrész tulajdonosa a távhővel ellátott felhasználási helyen a felhasználói berendezések átalakítását köteles a távhőszolgáltatónak előzetesen írásban bejelenteni.

36. § /1/ A 35. §. szerinti bejelentést meg kell tenni abban az esetben is, ha a felhasználó, díjfizető olyan építészeti, vagy épületgépészeti átalakítást kíván végezni, amely a távhővel ellátott felhasználási hely díjfizetés alapját képező légtérfogatát, illetőleg a hőteljesítmény igényét növeli. A megnövekedett távhőigény kielégítéséről a felhasználónak a távhőszolgáltatóval előzetesen meg kell állapodnia.

/2/ Az átalakításról arra jogosult által készített olyan tervet kell a távhőszolgáltatóhoz benyújtani, amely figyelembe veszi az épületet ellátó hőközpont műszaki adottságait, tartalmazza az épület megváltozott hőszükségletével kapcsolatos számításokat. Az átalakítás befejezését írásban be kell jelenteni a távhőszolgáltatónak.
/3/ A munkálatok elvégzése után a felhasználási hely ellátására érvényben lévő közüzemi szerződést a megnövekedett légtérfogatnak, illetve hőteljesítmény igénynek megfelelően, épületrészenkénti díjszétosztás esetén a díjfizetőkre és a hődíj új szétosztási arányaira is kiterjedően módosítani kell.

11. Mérés

37. § /1/ Új felhasználó csatlakozása esetén felhasználói hőközpontot kell létesíteni a mérés helyétől függetlenül.

/2/ A szolgáltatói hőközpontból való távhőellátás esetén az ellátott épületben a hőmennyiségmérő vagy költségmegosztó mérőműszerek helyét és üzemeltetésének lehetőségét a felhasználási hely tulajdonosa köteles díjmentesen biztosítani.

38. § /1/ A Tszt. 48. § /2/ bekezdésében szabályozott kötelezettség a távhőszolgáltatót a tulajdonában lévő szolgáltatói hőközpontból való távhőellátás esetén terheli.

/2/ A távhőszolgáltató az /1/ bekezdésben foglaltakat a Tszt. 48. §. /2/ bekezdésében előírt feltételeken túlmenően felhasználói hőközpont létesítésével abban az esetben valósítja meg, ha a felhasználó:
a) vállalja, hogy az üzembe helyezéstől számított legalább hét évig nem mondja fel a közüzemi szerződést,
b) vállalja, hogy amennyiben a közüzemi szerződés az üzembe helyezéstől számított hét éven belül a felhasználónak felróható okból megszűnne, vagy a felhasználó a közüzemi szerződést felmondja, a hőközpont felmondáskori nyilvántartási értékét a szerződés megszűnésétől számított 15 napon belül egy összegben megfizeti a távhőszolgáltatónak.
/3/ Hőközponti mérés szerinti távhőszolgáltatás esetén a hőmennyiségmérés helye:
a) a felhasználói hőközpont primer hőfogadó egysége,
b) a szolgáltatói hőközpont primer hőfogadó egysége,
c) hőfogadó állomás,
amelybe a mérőeszközt a forgalmazó, vagy szállító által megadott, a mérő hitelesítési engedélyében előírt beépítési követelmények betartásával kell beszerelni. Az előbbiek vonatkoznak az e rendelet 37. § /1/ bekezdése szerinti hőközponti hőmennyiségmérő beépítésére is.
/4/ A hőfogadó állomáson hiteles hőmennyiségmérést, illetőleg a költségmegosztást szolgáló egyéb mérőműszereket az alkalmazott mérőeszközre vonatkozó beépítési követelmények betartásával kell felszerelni.
/5/ Épületrészenkénti mérés szerinti távhőszolgáltatás esetén a hőmennyiségmérőt az épületen belül elhelyezve, a mérőre vonatkozó beépítési követelmények betartásával úgy kell felszerelni, hogy az az adott épületrész egészének hőfelhasználását mérje.
/6/ Az illetéktelen beavatkozás és leszerelés megakadályozása érdekében a12 § /2/-/4/ bekezdését az épületrészenkénti mérés szerinti távhőszolgáltatás esetén értelemszerűen alkalmazni kell.
/7/ A hőfogadó állomásokon felszerelt hőmennyiségmérők lehetnek:
- a szolgáltatói hőközpont primer hőfogadó egysége hőmennyiségmérőjének költségelosztói, vagy
- a szolgáltatói hőközponthoz tartozó összes felhasználó egybehangzó döntése alapján – az adott primer hőmennyiségmérőhöz tartozó összes szekunder hőmennyiségmérő - elszámoló mérők.

12. A közüzemi szerződés felmondása, módosítása

39. § /1/ A közüzemi szerződést a felhasználói hely egészére kiterjedően lehet felmondani. A felhasználási helyen a távhő igénybevételi lehetőségének végleges megszüntetése szükséges, továbbá ezzel egyidejűleg a korábbi fűtési célú távhőellátással azonos, összkomfortos komfortfokozatot biztosító hőellátást kell megvalósítani.

/2/ A felhasználó a közüzemi szerződés felmondása iránti szándékát írásban köteles a távhőszolgáltatónak bejelenteni. A távhőszolgáltató 15 napon belül köteles a felmondás feltételeiről, az előírt eljárásról a felhasználót írásban tájékoztatni. Felmondás esetén a távhőszolgáltató a Tszt. 38. § /2/ bekezdésében előírt feltételek meglétét jogosult vizsgálni.
/3/ Amennyiben a felhasználói helyet magában foglaló ingatlannak több tulajdonosa van (társasház, szövetkezeti ingatlan, a) a felhasználó köteles biztosítani a Tszt. 38. § /2/ bekezdés a) pontjában foglaltaknak megfelelő hozzájárulások meglétét és erről köteles a távhőszolgáltató részére felelős nyilatkozatot tenni.
/4/ A Tszt. 38. § /2/ bekezdés c) pontjában foglaltak a szolgáltató tulajdonában lévő felhasználói hőközpont megszüntetésének költségeire is vonatkoznak, ide nem értve a berendezések selejtezésével összefüggő, a szolgáltatónál jelentkező vagyoni veszteséget.
/5/ A felmondás miatt szükséges munkálatokat a tulajdonát képező hőközpontban a távhőszolgáltató végzi el.

40. § /1/ Ha a felhasználási helyen valamely épületrész távhőellátását kívánják megszüntetni, a közüzemi szerződés módosítására van szükség. Ebben az esetben a Tszt. 38. § /5/ bekezdésében foglaltak az egyedi közüzemi szerződés módosítására is irányadóak.

Abban az esetben, ha a szerződés módosítása külön tulajdonban és külön használatban lévő épületrészre vonatkozik, a távhőszolgáltató a Tszt. 38. § /5/ bekezdésében előírt feltételek meglétét jogosult vizsgálni. A közüzemi szerződés módosítása iránti igényt az épületrész tulajdonosa és a felhasználó (képviselője) írásban jelenti be a távhőszolgáltatónak. A távhőszolgáltató 15 napon belül köteles a módosítás feltételeiről, az előírt eljárásról a felhasználót írásban tájékoztatni. A felhasználó (képviselője) köteles felelős nyilatkozatot tenni a Tszt. 38. § /5/ bekezdés a) pontjában előírt tulajdonostársi hozzájárulások meglétéről. Abban az esetben, ha a szerződés módosítása közös tulajdonban és közös használatban lévő épületrészre vonatkozik, távhőszolgáltató a Tszt. 38. §/8/ bekezdésében előírtak szerint jár el.
/2/ A szerződés /1/ bekezdés szerinti módosítása iránti igény, más megállapodás hiányában, az épületrész (lakás, nem lakás céljára szolgáló helyiség) egészére, továbbá mind a fűtési célú, mind a vízfelmelegítés célú hőellátás megszüntetésére vonatkozik.
/3/ A Tszt. 38. § /5/ bekezdés d) pontja szerinti költségviselési kötelezettség a szolgáltató tulajdonában lévő felhasználói hőközpont átalakításának költségeire is vonatkozik.
/4/ Épületrész leválása esetén meg kell szüntetni az épületrészben a távhő igénybevételének lehetőségét. A hőleadó berendezéseket le kell választani az épület felhasználói rendszeréről és az átmenő vezetékeket hőszigeteléssel kell ellátni. Ezzel egy időben az épület üzemben maradó felhasználói berendezésein – beleértve a hőközpontot is – az annak megfelelő működését biztosító, a leválasztás miatt szükséges átalakításokat, beszabályozásokat is el kell végezni. Az előzőek megvalósításához szükséges munkálatokat az ingatlantulajdonos tulajdonában lévő felhasználói berendezéseken a felhasználó köteles elvégeztetni. A távhőszolgáltató tulajdonát képező felhasználói hőközpontban az épületrész leválása miatt szükséges átalakítást a felhasználó költségére a távhőszolgáltató végzi el.
/5/ A /4/ bekezdésben foglalt munkálatokról a felhasználó arra jogosult által készített tervet és műszaki leírást köteles a távhőszolgáltató rendelkezésére bocsátani, amelyeknek az épület teljes fűtési rendszerére ki kell terjednie. Az épület üzemben maradó fűtési rendszerét – beleértve a hőközpontot is – érintően a tervnek tartalmaznia kell a megváltozott hőszükséglet mértékére vonatkozó számításokat, a leválasztás miatt szükséges átalakításokat, a beszabályozási tervet. Amennyiben a terv szerint az átalakítás jogszabályba, műszaki előírásba ütközik, vagy más felhasználó, díjfizető részére való szolgáltatást akadályozza, a távhőszolgáltató 15 napon belül köteles álláspontját a felhasználóval írásban közölni. A terv módosítása a felhasználó feladata.
/6/ A /4/ bekezdés szerinti munkálatok befejezését felhasználó köteles a távhőszolgáltatónak írásban bejelenteni, mellékelve a kivitelező nyilatkozatát arról, hogy az átalakítás a benyújtott terveknek megfelelően készült el. A távhőszolgáltató a bejelentést követő nyolc munkanapon belül köteles a munkák terv szerinti megvalósítását, az összkomfortos komfortfokozatot biztosító hőellátás elkészültét a helyszínen ellenőrizni. Az ellenőrzés eredményét jegyzőkönyvben kell rögzíteni.
/7/ A felhasználó, illetőleg a díjfizető díjfizetési kötelezettsége abban az időpontban szűnik meg, amikor a felhasználó a távhőellátás bármilyen módon való igénybevételének lehetőségét a jogszabályi előírások betartásával teljes egészében megszüntette, továbbá a távhőszolgáltató és a felhasználó (képviselője) a közüzemi szerződést az épületrész leválásának megfelelően módosította.
/8/ Épületrész leválása miatt keletkezett elégtelen szolgáltatás alapján a távhőszolgáltatóval szemben igény nem érvényesíthető. Az elégtelen szolgáltatás és az épületrész leválása közötti okozati összefüggést a távhőszolgáltatónak kell bizonyítania.

13. Szerződésszegés

41. § /1/ Ha a lakossági felhasználó esetében a Tszt. 49. § /2/ bekezdésének b)-e) pontjaiban leírt szerződésszegés miatt a távhőszolgáltatás felfüggeszthető lenne, a távhőszolgáltató csökkentett szolgáltatásként a felhasználási hely közüzemi szerződés szerinti fűtési célú hőellátásához szükséges hőmennyiség legalább 50%-át köteles biztosítani. A vízfelmelegítés szolgáltatás teljes mértékben megszüntethető.

/2/ Az egyéb felhasználó esetében a Tszt. 49. § /2/ bekezdésének b)-e) pontjaiban leírt szerződésszegés miatt a távhőszolgáltatás teljes körűen felfüggeszthető.
/3/ Az /1/ és /2/ bekezdésben foglaltak nem érintik a távhőszolgáltató jogosultságát a közüzemi szerződés felmondására a Tszt. 51. § /3/ bekezdés b)-c) pontjaiban foglalt, valamint a /4/ bekezdésben meghatározott esetekben.
/4/ A távhőszolgáltató jogosult olyan műszaki megoldásokat alkalmazni, amelyek az /1/ bekezdés szerinti csökkentett szolgáltatást az épületrészben teszik lehetővé akkor, ha a szerződésszegést az egyes épületrészek díjfizetői követik el.
/5/ Amennyiben a távhőszolgáltató a felhasználó szerződésszegése miatt a szolgáltatás felfüggesztésére, vagy az /1/-/2/ és /4/ bekezdés szerinti csökkentésére jogosult, az ennek végrehajtásához szükséges munkálatokat a felhasználói berendezéseken is jogosult elvégezni, az ingatlantulajdonos pedig ennek tűrésére köteles.

14. Egyéb rendelkezések

42. § /1/ A Tszt. 6. § /2/ bekezdése c) pontjában előírtak teljesítése érdekében Kazincbarcika város azon területeit, ahol területfejlesztési, környezetvédelmi és levegő- tisztaságvédelmi szempontok alapján célszerű a távhőszolgáltatás fejlesztése, a rendelet 2. sz. melléklete tartalmazza.

/2/ A meglévő vagy létesítésre engedélyezett távhővezeték hálózat nyomvonalának 200 m-es körzetében az épületek, létesítmények hőellátó-rendszerének megvalósításakor vizsgálni kell a távhőszolgáltatással való hőenergia-ellátás lehetőségét.
/3/ A /2/ bekezdés szerinti körzetekben új létesítmények kialakításakor vagy meglévő energiaellátó rendszerek átalakításakor a levegő védelméről szóló 306/2010 (XII.23.) Korm. rendelet előírásai szerint a helyi emisszióval nem járó rendszereket (különösen távhőt, villamos energiát, megújuló energiát hasznosító berendezéséket) kell alkalmazni.
/4/ A /2/–/3/ bekezdésekben foglaltak mellett figyelemmel kell lenni az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet, továbbá Kazincbarcika Város Helyi Építési Szabályzatáról és Szabályozási tervéről szóló 44/2005. (XII. 22.) rendeletének az előírásaira is.
/5/ A /2/-/4/ bekezdésben meghatározott követelményeket az építésre, fennmaradásra, használati-mód változtatásra, használatbavételi engedélyezésre irányuló építésügyi hatósági eljárás során az engedélyező hatóságoknak, környezetvédelmi hatósági és szakhatósági jogkörében egyaránt érvényesíteniük kell.

15. Felhasználók és felhasználói érdekképviseletek tájékoztatása

43. § /1/ A távhőszolgáltatást érintő képviselő-testületi előterjesztések előzetes véleményeztetésébe bevonandó felhasználói érdekképviselet a B-A-Z Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztálya.

/2/ A Távhőszolgáltató a Tszt. 57/C § -ban felsorolt adatokat, információkat köteles a honlapján közzétenni. A távhőszolgáltató az ügyfeleit érintő egyéb időszerű információkról ügyfeleit a célnak legmegfelelőbb módon – sajtó, hírlevél, hirdetmény, – is köteles tájékoztatni.
III. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

16. Hatályba léptető rendelkezések

44. § /1/ Ez a rendelet 2016.április 1. napján lép hatályba. A rendeletet a hatályba lépésekor fennálló távhőszolgáltatási jogviszonyokra is alkalmazni kell.

17. Hatályon kívül helyező rendelkezések

45. § A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Kazincbarcika Város Önkormányzatának a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 48/2005. (XII. 22.) rendelete.