Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2021.(III.1.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Hatályos: 2021. 03. 02- 2021. 10. 04Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2021.(III.1.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény előírásai betartásával, a helyi sajátosságok figyelembevételével, a 27/2021.(I.29.) Kormányrendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre figyelemmel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján a polgármester - Békésszentandrás Nagyközség képviselő-testületének feladat- és hatáskörét gyakorolva, - az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, - Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény, továbbá annak 35-40 §-a, 61. §.(1), (4), (6) bekezdésében, valamint 62. § (1) bekezdésében foglaltak, valamint a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény, a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény, valamint az egészségügyi jogviszonyról szóló 2020. évi C törvényelőírásai alapján - Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzata 2021. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:
Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzata 2021. évi költségvetési mérlege
1. § Az önkormányzat 2021. évi költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban ezen Rendelet 1. melléklete tartalmazza.
A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege, költségvetési egyenleg
2. § (1) A 2021. évi költségvetési mérleg főösszegének bevételi oldala, illetve a tárgyévi bevételek összege 959 633 ezer Ft, ezen belül:
- a) 2021. évi költségvetési bevétel: 959 633 ezer Ft
- b) Finanszírozási bevétel: 0 ezer Ft
- c) Tárgyévi bevétel összesen: 959 633 ezer Ft
(2) A 2021. évi költségvetési mérleg főösszegének kiadási oldala, illetve a tárgyévi költségvetési kiadások összege 959 633 ezer Ft, ezen belül:
- a) 2021 évi költségvetési kiadás: 950 344 ezer Ft
- b) Finanszírozási kiadás: 9 289 ezer Ft
- c) Tárgyévi kiadás összesen: 959 633 ezer Ft
(3) A 2021. évi költségvetés bevételi-kiadási kiemelt előirányzatai:
- a) Bevételi előirányzatok:
- aa) Működési célú támogatások államháztartáson belülről: 328 927 ezer Ft
- ab) Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről: 404 747 ezer Ft
- ac) Köhatalmi bevételek: 162 096 ezer Ft
- ad) Működési bevételek: 58 694 ezer Ft
- ae) Felhalmozási bevételek: 600 ezer Ft
- af) Működési célú átvett pénzeszközök: 2 574 ezer Ft
- ag) Felhalmozási célú átvett pénzeszközök: 1 995 ezer Ft
- ah) Finanszírozási bevételek: 0 ezer Ft
Összesen: 959 633 ezer Ft
- b) Kiadási előirányzatok:
- ba) Személyi juttatások: 338 839 ezer Ft
- bb) Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó: 52 520 ezer Ft
- bc) Dologi kiadások: 136 438 ezer Ft
- bd) Ellátottak pénzbeli juttatásai: 3 000 ezer Ft
- be) Egyéb működési célú kiadások: 26 227 ezer Ft
- bf) Beruházások: 377 405 ezer Ft
- bg) Felújítások: 15 915 ezer Ft
- bh) Egyéb felhalmozási célú kiadások: 0 ezer Ft
- bi) Finanszírozási kiadás: 9 289 ezer Ft
Összesen: 959 633 ezer Ft
Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzata költségvetési szervei, ellátandó feladatai
3. § (1) Az önkormányzat 2021-ben ellátandó feladatait intézményeinek működtetésével, a következő szervezeti keretek között végzi:
- 1. Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzata:
- 2. Körös Művelődési ház és Könyvtár
- 3. Békésszentandrási Polgármesteri Hivatal
- 4. Gondozási Központ
- 5. Bölcsőde
- 6. Településüzemeltetési Intézmény
(2) Az önkormányzat bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok ellátásáról az önkormányzati hivatal gondoskodik az Áht.-ben foglaltaknak megfelelően.
(3) A költségvetési szervek bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok ellátásáról – külön megállapodásban foglaltak alapján – a Polgármesteri Hivatal gondoskodik az Áht.-ben foglaltaknak megfelelően.
(4) Az (1) bekezdésben felsorolt intézmények, szervezeti egységek bevételi-kiadási előirányzatainak kiemelt előirányzat-csoportok/rovatok szerinti részletezését a Rendelet 2. melléklete tartalmazza.
Költségvetési bevételek
4. § (1) Az önkormányzat 2021. évi költségvetési bevételeinek forrásonkénti / rovatonkénti összetételét a 2. melléklet határozza meg.
(2) A tárgyévi működési bevételek összege 552 291 ezer Ft, ezen belül:
- a) 2021. évi működési költségvetési bevétel: 552 291 ezer Ft
- b) Finanszírozási bevétel: 0 ezer Ft
- c) Tárgyévi működési bevétel: 552 291 ezer Ft
(3) A tárgyévi felhalmozási bevételek összege 407 342 ezer Ft, ezen belül:
- a) 2021. évi felhalmozási költségvetési bevétel 407 342 ezer Ft
- b) Finanszírozási bevétel: 0 ezer Ft
- c) Tárgyévi felhalmozási bevétel: 407 342 ezer Ft
(4) Az (1) bekezdésben megállapított bevételeket - intézményenkénti bontásban - a 2. melléklet tartalmazza.
(5) Az Önkormányzat közhatalmi bevételeinek forrásonkénti/rovatrend szerinti összetételét a 7. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.
(6) Az önkormányzati/intézményi költségvetés intézményi bevételeit – intézmény/funkció /rovatrend bontásban – a 8. melléklet tartalmazza.
(7) Az önkormányzatot megillető állami támogatások, kötött felhasználású normatív hozzájárulások előirányzatait jogcímenként/rovatrend szerinti bontásban a 9. melléklet tartalmazza.
(8) A költségvetési szervek 2021. évi önkormányzati támogatását (intézményfinanszírozás) a 2. melléklet foglalja magában.
Költségvetési kiadások
5. § (1) Az önkormányzat 2021. évi költségvetési kiadásainak rovatonkénti összetételét a 2. melléklet határozza meg.
(2) A tárgyévi működési kiadások összege 566 313 ezer Ft, ezen belül:
- a) 2021. évi működési költségvetési kiadás: 557 024 ezer Ft
- b) Finanszírozási kiadás: 9 289 ezer Ft
- c) Tárgyévi működési kiadás: 566 313 ezer Ft
(3) A tárgyévi felhalmozási kiadások összege 393 320 ezer Ft, ezen belül:
- a) 2021. évi felhalmozási költségvetési kiadás: 393 320 ezer Ft
- b) Finanszírozási kiadás: 0 ezer Ft
- c) Tárgyévi felhalmozási kiadás: 393 320 ezer Ft
(4) A 2021. évi költségvetés költségvetési szervenkénti/ feladatonkénti/funkciócsoport /rovatrend szerinti kiadási előirányzatait a 3. melléklet tartalmazza.
(5) A költségvetési kiadások kötelező-, önként vállalt-, és állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontását – intézményenkénti, funkciócsoport szerinti részletezésben – a 4. melléklet tartalmazza.
(6) Az önkormányzati/intézményi létszám-előirányzatot – költségvetési szervenként, ellátandó feladatonként/funkciócsoportonként – az 5. melléklet tartalmazza.
(7) Az önkormányzat 2021. évi működési célú támogatásértékű kiadásainak előirányzatát
- a) 11 245 ezer Ft összegben határozza meg, a következő feladatokra:
- aa) Pénzeszköz átadás Körös-szögi Kistérség Többcélú társulása felé 10 365 ezer Ft
- ab) Szúnyoggyérítés támogatása 80 ezer Ft
- ac) Bursa ösztöndíj támogatása 800 ezer Ft
- b) Összesen: 11 245 ezer Ft
(8) Az önkormányzat működési célú végleges pénzeszközök-átadásainak kiadási előirányzatát
- a) 5 000 ezer Ft-ban határozza meg, a következő feladatokra:
- b) Civil szervezetek támogatása 5 000 ezer Ft
- c) Összesen: 5 000 ezer Ft
(9) A 2021. évi tervezett beruházások-felújítások 393 320 ezer Ft összegű előirányzatát projektenként, feladatonként, címenként a 6. mellékletben foglaltak szerint határozza meg.
Általános és céltartalékok
6. § (1) Az önkormányzat 2021. évi összesített
- a) általános tartaléka: 0 ezer Ft,
- b) működési céltartaléka: 0 ezer Ft,
- c) felhalmozási céltartaléka 0 ezer Ft,
- d) összesen: 0 ezer Ft.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott működési tartalék – amennyiben év közben kiadási feladathoz nem kapcsolódó működési célú többletbevétel jelentkezik - az Egyéb működési célú kiadások kiemelt előirányzaton belül (K513 rovat) kerül megtervezésre.
(3) A felhalmozási céltartalék – amennyiben év közben kiadási feladathoz nem kapcsolódó felhalmozási célú többletbevétel jelentkezik - az Önkormányzat intézményi költségvetésben Felhalmozási célú kiadások előirányzatán belül (K61-K67, K71-K74 rovat) kerül megtervezésre. A felhasználás a testület egyedi határozatának megfelelően történik, illetve felhasználására a Képviselő-testület előzetes hozzájárulásával van lehetőség.
(4) A 2020. évi költségvetési beszámoló elfogadását követően jóváhagyott 2020. évi pénzmaradvány feladattal terhelt összegén felüli része az (1) bekezdésben meghatározott tartalék összegét növeli, annak felhasználására jelen Rendelet 11. § (2)-(3) bekezdésében meghatározott szabályokat kell alkalmazni.
7. § Az önkormányzat 2021. évi várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet (likviditási tervet) a 10. melléklet tartalmazza.
8. § (1) Az önkormányzat több éves kihatással járó kötelezettségvállalásait - éves bontásban - a 11. melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzat részvényeinek, részesedéseinek, értékpapírjainak, tartós és rövid távú megtakarításainak állományát a 12. melléklet tartalmazza.
Közvetett támogatások
9. § A 2021. évi közvetett támogatásokat, azok jellege, mértéke, illetve összege szerinti részletezettséggel - a vonatkozó jogszabályok szerint - a 13. melléklet alapján hagyja jóvá.
A költségvetés készítésére, végrehajtására és módosítására vonatkozó szabályok
10. § (1) A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján, a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratunkban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, a gazdálkodási, számviteli szabályok maradéktalan betartása, és az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.
(2) A képviselő-testület felhatalmazza költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.
(3) A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. Amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, a tervezett kiadási előirányzatok nem teljesíthetők.
11. § (1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról e Rendelet 12. § (2)-(7) bekezdésben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.
(2) Az e Rendelet 5. §-ban meghatározott - a működési kiadásokon belül (K513. rovaton) előirányzott- működési céltartalék felhasználásáról a Képviselő-testület határozattal dönt, a kiadási előirányzat döntésnek megfelelő módosításáról a (3) bekezdésben meghatározott időpontokban benyújtandó rendeletben intézkedik.
(3) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja, és a (3) bekezdésben meghatározott időpontokban benyújtandó rendeletben intézkedik az előirányzat módosításáról.
(4) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább három alkalommal – a II. negyedévben, a III. negyedévben, a IV. negyedévben legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig – december 31-i hatállyal - módosítja a Rendeletét.
(5) Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
12. § (1) A költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (2) – (7) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.
(2) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére, kivéve az Áht. végrehajtási rendelete 36. § (2) bekezdésében foglalt eseteket.
(3) A költségvetési szervek a gazdálkodási év során elért többletbevételeiket 50 ezer Ft értékhatárig saját hatáskörben felhasználhatják. E § alkalmazásában többletbevétel a költségvetési szerv intézményi működési bevételei és felhalmozási bevételei kiemelt előirányzatának eredeti előirányzatán felül pénzügyileg teljesült összeg.
(4) Az értékhatárt meghaladó többletbevételek felhasználásáról - a költségvetési szervek vezetői által benyújtott kérelem alapján - a Képviselő-testület dönt.
(5) A költségvetési szervek a támogatásértékű működési és felhalmozási bevételeik, valamint a végleges működési és felhalmozási célú pénzeszköz-átvételeik többletét – a kapcsolódó célnak megfelelően – saját hatáskörben felhasználhatják.
(6) A költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítására csak a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt költségvetési szerv (Polgármesteri Hivatal) vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.
(7) A költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználásához kapcsolódó módosításokat kötelesek a felügyeleti szervnek 30 napon belül beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. A költségvetési szervek e kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget.
(8) A képviselő-testület a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításokkal a Rendeletet a 13. § (3) bekezdésében meghatározott időpontokban módosítja.
13. § (1) A képviselő-testület a jóváhagyott működési és felhalmozási költségvetés, valamint kölcsönök előirányzat-csoportok közötti átcsoportosítás jogát, az általános és céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát, a tervezett bevételi előirányzatot meghaladó önkormányzati többletbevétel terhére az előirányzat-módosítás jogát fenntartja, azt nem ruházza át, a polgármester indítványára az előirányzat-átcsoportosítás miatt a képviselő-testület a Rendeletet a 11. § (3) bekezdésében meghatározott időpontokban módosítja.
(2) Költségvetési szerv pótköltségvetési kérelmet csak akkor nyújthat be, ha az Áht. 86. § (5) bekezdése szerinti jóváhagyott pénzmaradványát nem használja fel személyi juttatások kifizetésére, hanem azt más kiemelt előirányzatok körébe tartozó kifizetésekre, elsősorban dologi kiadásokra csoportosítja át.
(3) A pótköltségvetési kérelem benyújtásának határideje 2021. szeptember 10-e. A benyújtott kérelemhez csatolni kell a költségvetési szerv 1-8. havi a gazdálkodásának tényadatait, az addig saját hatáskörben végrehajtott átcsoportosítások kimutatását, az igényelt támogatás részletes, számszaki adatokkal alátámasztott indokolását, valamint a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv állásfoglalását.
14. § (1) Az önállóan működő, valamint az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerveknél létszámnövekedést csak a képviselő-testület engedélyezhet.
(2) A megüresedett álláshelyek betöltésére csak a Képviselő-testület előzetes engedélye alapján kerülhet sor.
(3) Az átmenetileg betöltetlen álláshelyekre jutó személyi juttatások előirányzatával úgy kell gazdálkodni, hogy az álláshely az év bármely időpontjában betölthető legyen.
15. § (1) A költségvetési szervek feladatainak változását a képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.
(2) A költségvetési szerveknél szakmai programok indításához, feladatmutatót érintő fejlesztéshez a képviselő-testület előzetes hozzájárulása szükséges. A döntést megelőzően vizsgálni kell annak rövid és hosszabb távú költségvetési hatását.
(3) Amennyiben a (2) bekezdésben jelentkező feladatváltozást az intézményvezető a költségvetési rendelet előirányzatain belül biztosítani tudja, illetve további évekre a feladatváltozás bizonyíthatóan nem jár kiadási többlettel, akkor is köteles azt előzetesen a polgármesternek bejelenteni, aki a fenntartó nevében azt engedélyezi.
(4) A központi támogatásokat megalapozó feladatmutatók évközi változásáról az államháztartásért felelős miniszter által az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: ÁVR.) alapján kiadott tájékoztatóban meghatározott időpontokban a költségvetési szerv vezetője köteles az igénylésért felelős iroda vezetője részére adatot szolgáltatni.
(5) A költségvetési szervek vezetői felelősek a feladatmutatókhoz kötött állami hozzájárulások igénylését megalapozó mutatószámok (létszám, stb.) valóságtartalmáért, az elszámolásokhoz szükséges dokumentumok helyességért, valamint kötelesek a támogatás alapját képező nyilvántartásokat naprakészen vezetni.
(6) A működési bevételek-kiadások egyensúlyának biztosítása érdekében valamennyi intézmény a dologi kiadási előirányzattal való takarékos gazdálkodásra kötelezett. A biztonságos működés érdekében törekedni kell az 5%-os kiadás megtakarítás elérésére. A takarékos működésért az intézményvezető a Képviselő-testületnek felel.
16. § (1) A képviselő-testület a társadalmi önszerveződő közösségek, sportegyesületek, együttesek, klubok, alapítványok, egyházi közösségek stb. részére pénzbeli támogatást nyújt e § (3) bekezdésében foglalt előírások mellett.
(2) Az önállóan működő, valamint az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek társadalmi szervezeteket csak az alapító okiratban jóváhagyott feladataik teljesítése érdekében támogathatnak.
(3) A képviselő-testület a működési célú végleges támogatások között a civil szervezetek támogatására jóváhagyott keretösszeg felhasználását pályázati eljárás keretében engedélyezi.
17. § (1) Az önkormányzati támogatási igénnyel járó pályázatok benyújtásához a képviselő-testület előzetes engedélye szükséges. Az olyan pályázatok benyújtására, melyek saját forrást nem igényelnek, vagy a szükséges saját forrás rendelkezésre áll, de a következő évekre költségvetési kihatással járnak, a polgármester előzetes engedélye alapján kerülhet sor.
(2) Az önkormányzati pályázatokról, és azok önrészének mértékéről a képviselő-testület határozattal dönt.
(3) A Körös Művelődési Ház és Könyvtár 2021. évben benyújtandó érdekeltségnövelő pályázatai saját forrását a költségvetés az alábbiak szerint biztosítja:
- a) Könyvtári érdekeltségnövelő támogatás saját forrása:
- aa) 082042 funkció: Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
- ab) Dologi kiadásain belül 400 ezer Ft
- b) Közművelődési érdekeltségnövelő támogatás saját forrása
- ba) 082091 funkció: Közművelődés, közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
- bb) Dologi kiadásain belül 100 ezer Ft
18. § A képviselő-testület az önkormányzati költségvetésben szereplő felújítások, és beruházások lebonyolításával a Polgármesteri Hivatalt bízza meg.
19. § (1) A 2021. évi költségvetési törvény 61 § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az önkormányzati hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában – a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően a Polgármesteri Hivatal közszolgálati tisztviselői illetményalap mértéke 2021. évben 59 400 forint.
(2) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3)-(4) bekezdésében foglaltaknak megfelelően:
- a) a Békésszentandrási Polgármesteri Hivatal által foglalkoztatott felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselők alapilletményük 15 %-ának megfelelő illetménykiegészítésre jogosultak.
- b) a Békésszentandrási Polgármesteri Hivatal által foglalkoztatott középiskolai végzettségű köztisztviselők alapilletményük 15 % -ának megfelelő illetménykiegészítésre jogosultak.
(3) A Polgármesteri Hivatal Személyi juttatások kiemelt előirányzatán belül – a K1101 rovaton -tervezett törvény szerinti illetmények, munkabérek előirányzata tartalmazza:
- a) a köztisztviselők törvény szerinti alapilletményét,
- b) a 15 %-os alapilletmény-kiegészítését,
- c) képzettségi-, vezetői-, és nyelvpótlék járandóságának,
- d) a Kormány 20/2021.(I.28.) Korm. rendelete (a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról) szerint a garantált minimálbér és garantált bérminimum eléréséhez szükséges összeg fedezetét, valamint azt meghaladóan – 2021. január 1-i hatállyal – önkormányzati forrásból annak 5 %-ra történő kiegészítés fedezetét.
e.) A II. besorolási osztályba tartozó köztisztviselők részére a Kttv „235. § (1) A képviselő-testület hivatalánál minősítéssel, ennek hiányában teljesítményértékeléssel alátámasztott, kimagasló teljesítményt nyújtó köztisztviselőnek az e törvényben meghatározott illetményrendszerre vonatkozó szabályoktól eltérő személyi illetményt állapíthat meg - a polgármester, … jóváhagyásával - a jegyző.” A tárgyév március 1-jétől a következő év február végéig terjedő időszakra vonatkozó személyi illetményre fordítható illetmény 2021. évben felhasználható része havi 196 471 Ft.
(4) A Polgármesteri Hivatal Személyi juttatások kiemelt előirányzatán belül K1102 rovaton jóváhagyott 5 520 ezer Ft összegű előirányzat – és az ehhez kapcsolódó Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó előirányzat – a köztisztviselők teljesítményének ösztönzésére a Polgármester egyetértésével, a Jegyző hatáskörében használható fel.
(5) Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény 61. § (4) bekezdése szerint: „A költségvetési szervek által foglalkoztatottak éves cafetéria-juttatásának kerete, illetve cafetéria-juttatást nem nyújtó költségvetési szervek esetében az egy foglalkoztatottnak éves szinten adott -az Szja tv. 71. § (1) bekezdésében meghatározott - juttatások összege, törvény eltérő rendelkezése hiányában, 2021. évben nem haladhatja meg a nettó 400 000 forintot.” Ennek megfelelően a Polgármesteri Hivatal önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv kiemelt előirányzatain belül a cafetéria juttatásra felhasználható keret bruttó 297,000 Ft/fő összegben áll rendelkezésre. (K1107. és K2 rovat).
(6) Az Önkormányzat Intézményeinél foglalkoztatott közalkalmazottak Személyi juttatások kiemelt előirányzatán belül – a K1101 rovaton – tervezett törvény szerinti illetmények, munkabérek előirányzata tartalmazza:
- a) az 1992. évi XXXIII. törvény szerinti besorolási fokozatnak megfelelő közalkalmazotti alapilletményét,
- b) a Kormány 20/2021.(I.28.) Korm. rendelete (a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról) szerint a garantált minimálbér és garantált bérminimum eléréséhez szükséges összeg fedezetét, valamint azt meghaladóan – 2021. január 1-i hatállyal – önkormányzati forrásból annak 5 %-ra történő kiegészítés fedezetét.
- c) egyéb jogszabályokban meghatározott ágazati pótlékok összegét
- d) vezetői pótlékok, és önkormányzati döntés alapján adott pótlékok összegét.
(7) Az Önkormányzat Intézményeinél foglalkoztatott közalkalmazottak előző évi illetménye 2 %-ának megfelelő kereset-kiegészítés fedezetét az alapilletmény előirányzata tartalmazza, Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény 62. § (2) bekezdése szerint.
(8) A 2020. évi C törvény alapján egészségügyi szolgálati jogviszony hatálya alá tartozó foglalkoztatottakra vonatkozóan a Személyi juttatások kiemelt előirányzatán belül – a K1101 rovaton – tervezett törvény szerinti illetmények, munkabérek előirányzata tartalmazza:
- a) az előző évi besorolásnak megfelelő – 2020. december havi besorolás szerinti alapilletmény,
- b) 2020. évi C törvény, valamint az 528/2020. (XI.28.) Kormányrendelet szerint az egészségügyi szolgálati jogviszony alapján – besorolási fokozattól függő illetmény összegét, 2021. január l-i hatállyal,
- c) Önkormányzati döntésen alapuló pótlékok összegét.
(9) Az Önkormányzat intézménynél foglalkoztatott Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó alkalmazottak éves bértömegét a Személyi juttatások kiemelt előirányzatán belül – a K1101 rovaton – tervezett törvény szerinti illetmények, munkabérek előirányzata tartalmazza:
a Kormány 20/2021.(I.28.) Korm. rendelete (a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról) szerint a garantált minimálbér és garantált bérminimum eléréséhez szükséges összeg fedezetét, valamint azt meghaladóan – 2021. január 1-i hatállyal – önkormányzati forrásból annak 5 %-ra történő kiegészítés fedezetét.
20. § Az Önkormányzat 2021. évben könyvvizsgálatra nem kötelezett, könyvvizsgálati feladatra a Képviselő-testület megbízást nem ad. Az önkormányzat és intézményei belső ellenőrzési feladatainak ellátását a jegyző hatáskörében választott és megbízott – megfelelő képesítéssel rendelkező – személy/vállalkozás végzi, melynek költsége a Polgármesteri Hivatal költségvetésében megtervezésre került.
21. § (1) Amennyiben a tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött, valamint az intézmény az eszközökről és az azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet mennyiségben és értékben, akkor a költségvetési évről, december 31-i fordulónappal készített könyvviteli mérlegben kimutatott eszközöket és forrásokat alátámasztó leltározást elegendő 3 évenként végrehajtani. A következő leltározást 2021. évben december 31-i fordulónappal kell elvégezni.
(2) Kötelező a megszűnés napjával azonos fordulónappal a leltározást végrehajtani, amennyiben az intézmény átszervezés vagy jogutód nélküli megszűnés következtében megszűnik.
22. § (1) A képviselő-testület a költségvetési szervek pénzmaradványát felülvizsgálja és a zárszámadási rendelettel egy időben hagyja jóvá. A képviselő-testület a költségvetési szervei beszámolójának felülvizsgálata eredményétől függően a költségvetési szerv pénzmaradványát módosíthatja.
(2) Az önkormányzat képviselő-testülete gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja.
Átmenetileg szabad (likvid) önkormányzati pénzeszközök hasznosítása
23. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza polgármestert az önkormányzat számláin lévő átmenetileg szabad pénzeszközök
- a) elkülönített (lekötött) betétként történő elhelyezésére,
- b) államilag garantált forgatási célú értékpapírok vásárlására.
(2) Az átmenetileg szabad pénzeszközöknek az (1) bekezdés szerinti hasznosításáról a képviselő-testületet a gazdálkodásról szóló beszámolókkal egyidejűleg tájékoztatni kell.
Folyószámlahitel felvétele
24. § (1) A Képviselő-testület az átmeneti likviditási problémák kezelésére hozzájárul ahhoz, hogy az önkormányzat a számlavezető pénzintézettel - a 2021. évi költségvetési rendelet jóváhagyását követően - 43.000 ezer Ft összegű – költségvetési éven belüli visszafizetési kötelezettséggel - folyószámlahitel felvételére szerződést kössön.
(2) A hitel és járulékai visszafizetésének biztosítékául az önkormányzat a költségvetési bevételeit jelöli meg.
(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a folyószámlahitel szerződés aláírására.
Önkormányzati biztos kirendelése, megbízása
25. § (1) A képviselő-testület önkormányzati biztost rendel ki az általa fenntartott költségvetési szervhez, ha annak 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10 %-át, vagy a 150 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani.
(2) A költségvetési szerv az (1) bekezdésben foglaltak bekövetkeztét haladéktalanul köteles az irányító szervnek jelezni.
(3) Az önkormányzati biztos kirendelésére, megbízására, a költségek viselésére az Áht. végrehajtási rendelete 119. §-ában foglaltak az irányadóak.
Pénzellátás szabályai
26. § (1) Az intézményeknek havonta, a tárgyhót megelőző hónap 28-áig pénzellátási (finanszírozási) tervet kell készíteniük.
(2) Az intézmények önkormányzati támogatásának rendelkezésre bocsátása az intézményi saját bevételek képződésére, valamint a pénzellátási (finanszírozási) tervben foglaltakra is figyelemmel, a tényleges szükséglethez igazodik.
(3) A pénzellátási tervtől eltérő, vagy azt meghaladó felhasználásra a pénzügyi irodavezetőnek benyújtott kérelem alapján kerülhet sor.
(4) Az intézményi bankszámlák napi záró egyenlege a heti utolsó finanszírozási napon az önkormányzat számlájára átvezetésre kerül.
Átmeneti rendelkezések
27. § (1) Az Áht. 25. §-ára hivatkozva a képviselő-testület tudomásul veszi, hogy – mivel a 2021. évi átmeneti gazdálkodásról rendeletet nem alkotott – 2021. január l-től jelen költségvetési rendelet elfogadásáig a polgármester jogosult volt a helyi önkormányzatot megillető bevételek beszedésére és az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítésére.
(2) Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások a költségvetési rendeletbe beépültek.
Vegyes és záró rendelkezések
28. § (1) A rendelet mellékletei:
- 1. melléklet: Békésszentandrás Nagyközség Önkormányzat 2021. évi költségvetési mérlege (Közgazdasági tagolás szerint)
- 2. melléklet: Az Önkormányzati/intézményi költségvetés kiemelt előirányzatai - 2021. év
- 3. melléklet: Az Önkormányzati/intézményi költségvetés kiadásai Intézmény/ funkció/rovat bontásban – 2021. év
- 4. melléklet: Az Önkormányzati/intézményi költségvetés kiadásai kötelező-, önként vállalt-, és állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban -2021. év
- 5. melléklet: Az Önkormányzati/intézményi létszám-előirányzat - 2021. év
- 6. melléklet: Az Önkormányzat beruházási-felújítási előirányzatai – 2021. év
- 7. melléklet: Közhatalmi bevételek részletezője – 2021. év
- 8. melléklet: Az Önkormányzati/intézményi költségvetés bevételei Intézmény /funkciócsoport /rovat bontásban -2021. év
- 9. melléklet: Az önkormányzat költségvetési kapcsolatokból származó 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény alapján
- 10. melléklet: Likviditási terv -2021 év
- 11. melléklet: Az Önkormányzat 2021. január 1-ét követően esedékes hosszú lejáratú, több éves kihatással járó kötelezettségei éves bontásban
- 12. melléklet: Az Önkormányzat tartós befektetései
- 13. melléklet: Az Önkormányzat közvetett támogatásai
(2) Ezen önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2021. január 1. napjától kell alkalmazni.
29. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.