Dunaszentbenedek Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2020. (II.26.)önkormányzati rendelete

Dunaszentbenedek Község Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről

Hatályos: 2020. 02. 27- 2020. 07. 08

Dunaszentbenedek Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2020. (II.26.)önkormányzati rendelete

Dunaszentbenedek Község Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről

2020.02.27.

Dunaszentbenedek Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya Dunaszentbenedek Község Önkormányzatára és szerveire és az önkormányzat és társulásban fenntartott intézményeire, valamint az önkormányzat nem intézményi keretek között ellátott kötelező és nem kötelező feladataira terjed ki.

(2) A nem intézményi keretek között ellátott kötelező és nem kötelező feladatokat az önkormányzat törzskönyvi nyilvántartásába meghatározottak, és e rendelet 9. számú mellékletében megjelölt Kormányzati funkció és szakfeladatrend szerint az önkormányzat szervezeti keretein belül látja el, úgy, mint a tervezett felújítási és felhalmozási feladatokat.

(3) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.

(4) A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban hagyja jóvá.

II. Fejezet

KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEI ÉS KIADÁSAI

2. Az önkormányzat 2020. évi költségvetése

2. § (1) Dunaszentbenedek Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban Képviselő-testület) az önkormányzat 2020. évi költségvetésének Költségvetési bevételi fő összegét 246.692.018,- Ft-ban, Költségvetési kiadási fő összegét 246.692.018,- Ft-ban, állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben megállapított tárgyévi költségvetési bevételeket és kiadásokat tartalmazó az önkormányzat összevont költségvetési mérlegét, egyenleg összegét működési és felhalmozási cél szerinti bontásban az 1. számú melléklet szerint a hagyja jóvá.

3. § (1) Az önkormányzat 2020. évi kiadásai

a) működési költségvetés 125.999.816,- Ft

aa) Személyi juttatások 32.512.026,- Ft

ab) Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzáj-i adó 5.312.867,- Ft

ac) Dologi kiadások 31.779.429,- Ft

ad) Ellátottak pénzbeli juttatásai 10.673.000,- Ft

ae) Egyéb működési célú kiadások 37.093.200,- Ft

af) Finanszírozási kiadások 8.629.294,- Ft

b) felhalmozási költségvetés 120.692.202,- Ft

ba) beruházások 16.019.100,- Ft

bb) felújítások 104.673.102,- Ft

bc) egyéb felhalmozási célú kiadások 0,- Ft

(2) Az önkormányzat 2020. évi költségvetési bevételei

a) Önkormányzatok működési támogatásai 47.865.692,- Ft, amelyből

aa) Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása 24.516.892,- Ft

ab) Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása 0,- Ft, Szolidaritási hozzájárulás 0,- Ft

ac) Települési önkormányzatok szociális gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása 21.548.800,- Ft

ad) Települési önkormányzatok kulturális feladatainak tám. 1.800.000,- Ft

ae) Működési célú központosított előirányzatok 0,- Ft

af) Helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai 0,- Ft

b) Működési célú támogatások államháztartáson belülről 40.125.242,- Ft

c) Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről 0,-Ft

d) Közhatalmi bevételek 19.153.113,- Ft

da) Jövedelemadók 0,- Ft

db) Vagyoni típusú adók 1.205.080,- Ft

dc) Termékek és szolgáltatások adói 17.898.033,- Ft

de) Egyéb közhatalmi bevételek 50.000,- Ft

e) Működési bevételek 16.571.144,- Ft

f) Felhalmozási bevételek 0,- Ft

g) Működési célú átvett pénzeszközök 0,- Ft

h) Felhalmozási célú átvett pénzeszközök 56.410.933,- Ft

i) Finanszírozási bevételek 66.565.894,- Ft

(3) A helyi önkormányzat nevében végzett

a) beruházások kiadásai beruházásonként

aa) JETA pályázat – Közösségi szálláshely kialakítása 2.959.100 Ft

ab) Ford Transit kisbusz beszerzése 11.917.000,- Ft

ac) Duna parti kiülők beszerzése 1.143.000,- Ft

b) felújítások kiadásai felújításonként

ba) JETA pályázat – Ref. lelkészi hivatal és parókia tető héjazatának cseréje 3.058.000,- Ft

bb) JETA pályázat – Járdafelújítás 19.212.330,- Ft

bc) JETA pályázat – Fogorvosi rendelő épületenergetika 19.908.502,- Ft

bd) TOP Közlekedésfejlesztés 20.516.161,- Ft

be) Magyar Falu Program Béke utca felújítás 28.100.724,- Ft

bf) Magyar Falu Program óvoda udvar fejlesztése 2.607.385,- Ft

bg) Közösségi szálláshely homlokzat felújítás 11.200.000,- Ft

(4) A helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásai, szociális, rászorultság jellegű ellátásai:

a) települési támogatást a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez (lakhatási támogatás) 0 Ft

b) rendkívüli települési támogatás3.258.075 Ft

c) Temetési segély, támogatás 100.000 Ft

d) Gyermekszületési támogatása 70.000 Ft

e) Tanulói étkezési térítési díj átvállalás182.000 Ft

f) Iskolakezdési támogatás 500.000 Ft

g) Lakásfenntartási támogatás 962.500 Ft

h) Házi segítségnyújtás 5.481.550 Ft

j) Szociális étkeztetés átvállalás 118.875 Ft

(5) A költségvetési évben a helyi önkormányzatnak a következő fejlesztési célja azok, amelyek megvalósításához a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (a továbbiakban: Stabilitási Tv.) 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkező ügylet megkötése válik, vagy válhat szükségessé, melyet a rendelet 10. számú melléklete tartalmaz.

(6) A (5) bekezdésben meghatározott fejlesztési célok miatt az adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összege: 0,- Ft.

(7) A (2) bekezdésben meghatározott kiemelt előirányzatok további részletezését a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.

4. § (1) A költségvetés egyenlege 0- Ft működési hiányt tartalmaz.

(2) Az önkormányzat 2020. évi hiányának finanszírozása az alábbiak szerint történik

a) belső finanszírozással 0,- Ft

b) külső finanszírozással 0,- Ft

(3) A belső finanszírozáson belül

a) az előző évek pénzmaradványának, vállalkozási maradványának igénybevétele 0- Ft,

aa) működési célú 0,- Ft

ab) felhalmozási célú 0,- Ft

b) betétként elhelyezett szabad pénzeszköz visszavonása 0,-Ft,

ba) működési célú 0,- Ft

bb) felhalmozási célú 0,- Ft

c) tartalék igénybe vétele 0,- Ft

(4) A külső finanszírozáson belül hitel, kölcsön felvétele 0,- Ft

a) működési célú 0,- Ft

b) felhalmozási célú 0,- Ft

3. A költségvetési hiány finanszírozásának módja

5. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiány esetén a képviselő-testület a költségvetést újra tárgyalja, a gazdasági szükséghelyzetre vonatkozó szabályok szerint.

(2) Az év közben létrejött működési hiány finanszírozási módja az előző évi költségvetési maradvány, valamint a költségvetési tartalék felhasználását követően szükség szerint a feladatok végrehajtásának átcsoportosítása, fejlesztési hiány finanszírozásának módja hitel felvétele

(3) A 5. § (1)-(2) bekezdésében foglalt hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a Képviselő-testületet illetik meg.

4. A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet felhasználás módja

6. § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a Képviselő-testült pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a bevételi többlet összegének 10 %-ig a Képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről következő Képviselő-testületi ülésén tájékoztatást ad.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a Képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.

(4) Az év folyamán realizált nem célzottan érkező többletbevétel a hasznosításáról a Képviselő-testület dönt.

7. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2020. évre vonatkozó– közfoglalkoztatottak nélküli – létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg

a) átlagos statisztikai állományi létszám – átlaglétszám 9 fő,

b) az év utolsó napján foglalkoztatott záró létszám 9 fő.

(2) A közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzata 23 fő.

(3) Az engedélyezett létszám-előirányzat további részletezését 3. számú melléklet tartalmazza.

8. § Az Európai Uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat az 4. számú melléklet tartalmazza.

9. § (1) Az önkormányzat költségvetésében az általános tartalék 26.449.032,- Ft, a céltartalék 0,- Ft.

(2) A tartalékkal való rendelkezés joga a képviselő-testület kizárólagos hatásköre.

10. § A Képviselő-testület az önkormányzat nem költségvetési szerv keretében ellátott kötelező és nem kötelező feladatait kiemelt előirányzatonként kormányzati funkciókód szerint részletezve az 5. számú melléklet tájékoztató jelleggel tartalmazza.

11. § A Képviselő-testület a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve a 6 . számú melléklet szerint hagyja jóvá.

12. § A Képviselő-testület a 2020. évi költségvetése előirányzatainak előirányzat-felhasználási ütemtervét, 7. számú melléklet tartalmazza.

13. § Az önkormányzat a közvetett támogatásokat – így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket - tartalmazó kimutatást a 8. számú melléklet szerint hagyja jóvá.

14. § Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettség bemutatását a 10. számú melléklet szerint hagyja jóvá.

III. Fejezet

A KÖLTSÉGVETÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK SZABÁLYAI

5. Általános végrehajtási szabályok

16. § A helyi önkormányzat, illetve az önállóan működő költségvetési szervvel történő megállapodás alapján a helyi kisebbségi önkormányzat, valamint az önállóan működő költségvetési szerv gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő közös fenntartású Géderlaki Közös Önkormányzati Hivatal.

6. Részletszabályok,Előirányzatok megváltoztatása, felhasználása

17. § (1) A helyi önkormányzat a költségvetését, bevételi és kiadási előirányzatait a rendeletének módosításával megváltoztathatja. Az előirányzat megváltoztatás nem érintheti az Országgyűlés kizárólagos – költségvetési törvényben felsorolt –, illetve a Kormány előirányzat-módosítási hatáskörébe tartozó előirányzatokat.

(2) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja. A Képviselő-testület - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének ennek megfelelő módosításáról.

(3) A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.

18. § (1) A fejlesztési előirányzatok tervezet szerinti megvalósításáról, az ehhez kapcsolódó kötelezettségvállalás a Képviselő-testületi döntést követően a polgármester hatásköre, aki e pénzeszközök felhasználásáról, az elvégzett feladatokról a tárgyév féléves, illetve háromnegyed éves beszámolójával egyidejűleg a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(2) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti – Áht. rendelkezéseitől eltérő - intézkedést hozhat 500.000,- Ft összegig, amelyről a Képviselő-testületet legközelebbi ülésén be kell számolnia.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott jogkörében a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.

19. § A polgármester pótköltségvetési rendelet-tervezetet terjeszt a Képviselő-testület elé, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek a helyi önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.

20. § (1) A helyi önkormányzat költségvetésében jóváhagyott a)személyi juttatási előirányzat, b)felhalmozási célú előirányzat kizárólag a Képviselő-testület jóváhagyását követően változtatható meg.

7. Költségvetés pénzmaradványa

21. § A helyi önkormányzat pénzmaradványát, annak igénybevételét a Képviselő-testület hagyja jóvá.

8. Az önkormányzat vagyonához tartozó beruházással, felújítással kapcsolatos döntéshozatal rendje

22. § Az önkormányzat vagyonához tartozó beruházással, felújítással kapcsolatos döntéshozatal a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik.

9. A támogatások odaítélésének, folyósításának és elszámolásának rendje

23. § (1) Jelen rendelet alapján önkormányzati támogatásban azok a civil szervezetek, önszerveződő közösségek részesülhetnek, amelyeket az illetékes hatóság nyilvántartásba vett.

(2) A támogatást igénylő és a támogatást nyújtó támogatási szerződést köt.

(3) A támogatás folyósítására a támogatási szerződésben rögzítettek szerint kerül sor.

(4) A támogatásban részesülő elszámolási kötelezettséggel tartozik a támogatást nyújtó Képviselő-testület felé.

(5) A támogatás összegének célhoz rendelt felhasználását a támogatott nevére kiállított számviteli bizonylattal kell igazolni. A támogatott elszámolási kötelezettségének a támogatás folyósítását követő év január 31. napjáig köteles eleget tenni.

IV. Fejezet

LÉTSZÁM ÉS BÉRGAZDÁLKODÁS

24. § (1) A költségvetésben engedélyezett létszám (álláshely) keretet a tényleges foglalkoztatás során a Képviselő-testület jóváhagyása nélkül nem léphető túl.

(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzat nem léphető túl.

(3) A Képviselő-testület a polgármestert megillető cafetéria-juttatás éves keret összegét nem rendszeres személyi juttatás részeként évi bruttó 200.000 Ft-ban állapítja meg. A megállapított összeg a munkáltató által megfizetendő SZJA-t is magába foglalja. A Képviselő-testület minden engedélyezett főállású, valamint a Dunaszentbenedeki Konyha intézményben, teljes és részmunkaidőben foglalkoztatott közalkalmazott dolgozói után, nem kötelező juttatásként adott cafetéria juttatás összegét 2020. január 1-től évi bruttó 112.625,- Ft-ban állapítja meg azoknak, akik munkaruha támogatásban is részesülnek, illetve bruttó 132.500,- Ft-ban azoknak, akiknek munkaruházati támogatás nem jár.

(4) A Képviselő-testület az illetmények megállapításánál csak a törvény által kötelezően előírt, illetve a testület által engedélyezett átsorolások, illetve kedvezmények többletköltségeire biztosít önkormányzati támogatást.

(5) A képviselő-testület - figyelemmel a benyújtott kiegyenlítő bérrendezési alap támogatása pályázatban foglalt kötelezettségére - a Géderlaki Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselőinek illetményalapját 2020. évben 46.380,- Ft-ban állapítja meg, melyet 2020. január 1-től december 31-ig kell alkalmazni.

V. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

25. § (1) Jelen rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, hatályát veszti 2023. december 31-én.

(2) A rendelet rendelkezéseit 2020. január 1-jétől kell alkalmazni.

(3) A rendelet kihirdetéséről - a hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel - a jegyző gondoskodik.

5. melléklet az 1/2020. (II. 26.) önkormányzati rendelethez az 1/2020. (II. 26.) önkormányzati rendelethez