Dunaföldvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2019 (III.8.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2019. évi költségvetéséről
Hatályos: 2020. 04. 10Dunaföldvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2019 (III.8.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2019. évi költségvetéséről
Hatályos: 2020. 04. 10
Dunaföldvár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV tv. 6/C. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a 23. § (2) bekezdésében, és a 109. § (6) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a 2018. évi pénzügyi tervéről (költségvetéséről) a Pénzügyi Ellenőrző Bizottság; Ügyrendi- Közrendvédelmi és Jogi Bizottság; Oktatási- , Kulturális- , Egészségügyi- , Szociális-, Ifjúsági és Sport Bizottság; és a Városfejlesztési-, Idegenforgalmi-, Mezőgazdasági és Környezetvédelmi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
- § A rendelet hatálya kiterjed
a) Dunaföldvár Város Önkormányzatára és annak bizottságaira,
b) a költségvetési szerveire,
c) mindazon magánszemélyekre, jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező
szervezetekre, amelyek az önkormányzat költségvetésében szereplő előirányzatokból
részesülnek.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai
2. §
(1) A Képviselő-testület az Önkormányzat összevont | |||
2019. évi költségvetésének költségvetési bevételét | 2 229 204 660 | Ft-ban, | melyen belül |
a) működési költségvetési bevételét | 1 982 177 376 | Ft-ban, | |
melyből: önként vállalt feladatok működési bevétele | 173 061 581 | Ft | |
kötelező feladatok működési bevétele | 1 809 115 795 | Ft | |
b) felhalmozási költségvetési bevételét | 247 027 284 | Ft-ban, | |
melyből: önként vállalt feladatok felhalmozási bevétele | 25 474 418 | Ft | |
kötelező feladatok felhalmozási bevétele | 221 552 866 | Ft | |
Felhalmozási célú finanszírozási bevételét | 745 870 056 | Ft-ban, | |
Előző évi pénzmaradványát | 72 032 690 | Ft-ban | állapítja meg, |
2019. évi bevételek összevont összege: | 3 047 107 406 | Ft. | |
(2) A Képviselő-testület az önkormányzat összevont költségvetési kiadásait | |||
3 047 107 406 | Ft-ban, | melyen belül | |
a) működési költségvetési kiadását | 2 040 467 880 | Ft-ban, | |
aa) személyi jellegű kiadásokat | 764 675 136 | Ft-ban, | |
ab) munkaadókat terhelő járulékokat | 160 947 402 | Ft-ban, | |
ac) dologi jellegű kiadásokat | 900 233 438 | Ft-ban, | |
ad) társadalom- és szociálpolitikai juttatásokat | 23 500 000 | Ft-ban, | |
ae) működési c. pénzeszközátadást | 129 300 383 | Ft-ban, | |
af) egyéb működési finanszírozási kiadás | 61 811 521 | Ft-ban, | |
ag) általános tartalékát | 0 | Ft-ban, | |
melyből: önként vállalt feladatok működési kiadása | 290 188 017 | Ft-ban, | |
kötelező feladatok működési kiadása | 1 750 279 863 | Ft-ban, | |
b) a felhalmozási költségvetési kiadását | 1 006 639 526 | Ft-ban, | melyen belül |
ba) a beruházások előirányzatát | 298 588 307 | Ft-ban, | |
bb) a felújítások előirányzatát | 320 872 397 | Ft-ban, | |
bc) az adott kölcsönök előirányzatát | 7 705 242 | Ft-ban, | |
bd) a hosszú lejáratú hitelek visszafizetési előirányzatát | 14 900 780 | Ft-ban, | |
be) tartalék előirányzata | 14 983 074 | Ft-ban, | |
bf) fejlesztési tartalék előirányzatát | 0 | Ft-ban, | |
bg) támog. értékű fejlesztési célú kiadás | 9 200 280 | Ft-ban, | |
bh) beruházási célú visszatérítendő támogatás | Ft-ban, | ||
bi) finanszírozási kiadások | 340 389 446 | Ft-ban, | állapítja meg, |
melyből: önként vállalt feladatok felhalmozási kiadása | 19 968 423 | Ft | |
kötelező feladatok felhalmozási kiadása | 986 671 103 | Ft |
(3) A költségvetési tartalékokkal való rendelkezés jogát a képviselő Képviselő-testület fenntartja magának.
(4) A Képviselő-testület az önkormányzat 2019. évi költségvetésében az előző évi felhasználható ( tervezett ) pénzmaradványát 72 032 690 Ft-ban, melyből
a) a működési hiány finanszírozását szolgáló tervezett pénzmaradványát 0 e Ft-ban,
b) a felhalmozási hiány finanszírozását szolgáló tervezett pénzmaradványát 72 032 690 Ft-ban állapítja meg.
(5) A képviselő-testület az önkormányzat 2019. évi költségvetési hiányát 72 032 690 Ft-ban állapítja meg, amelyből:
a) a működési költségvetési hiány 0 Ft,
b) a felhalmozási költségvetési hiány 72 032 690 Ft.
(6) Az önkormányzat összes bevételét, kiadását, finanszírozását, pénzeszközeinek változását a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(7) A költségvetési évben esetleg keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
3. § (1) A Képviselő-testület a tervezett 72 032 690 forint hiány finanszírozására
a) belső finanszírozásként 72 032 690 Ft pénzmaradvány igénybevételéről
b) külső finanszírozásként:
ba) 0 Ft működési hitel beállítását rendeli el,
bb) 0 e Ft felhalmozási célú hitel beállítását rendeli el, amelynek felvételéről a (2) bekezdés szerint dönt.
(2) A hitel felvételről és időpontjáról annak felmerülése esetén a Képviselő-testület külön határozattal dönt.
(3) A 13. melléklet Felhalmozási kiadások részletezésében szereplő beruházási, felújítási tételek (kivéve az EU-s forrásból megvalósulókat) nem valósulhatnak meg automatikusan, csak külön Képviselő-testületi döntés alapján.
4. § (1) A 2. §-ban megállapított bevételek és kiadások részletezését a
- az önkormányzat vonatkozásában a 4. melléklet,
- a védőnői szolgálat vonatkozásában a 6. melléklet,
- a mezőőri szolgálat vonatkozásában a 7. melléklet
- a városgazdálkodás vonatkozásában a 8. melléklet,
- a Polgármesteri Hivatal vonatkozásában a 9. melléklet,
- a Dunaföldvári Eszterlánc Óvoda, Bölcsőde és Konyha a 10. melléklet,
- a Napsugár Idősek Otthona vonatkozásában a 11. melléklet,
- a Városi Művelődési Kp. és Könyvtár vonatkozásában a 12. melléklet,
- a Dunaföldvár Család- és Gyermekjóléti Szolgálat és Alapszolgáltatási Központ vonatkozásában a 13. melléklet,
- a létszámkeret vonatkozásában a 22. melléklet tartalmazza.
- A normatív állami hozzájárulásokat jogcímenként az 5. melléklet tartalmazza
5.§ (1) Az önkormányzat költségvetésében szereplő beruházási kiadások célonkénti részletezését, és a felújítási kiadások feladatonkénti ütemezését a 15. melléklet tartalmazza.
(2) A Polgármesteri Hivatal és az intézmények költségvetési létszámát, a közfoglalkoztatottak létszám-előirányzatát a 22. melléklet tartalmazza.
(3) Az önkormányzat többéves kihatással járó döntéseinek számszerűsítését, és szöveges indoklását a 20. melléklet tartalmazza.
(4) A 2019. évi várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítéséről készített előirányzati ütemterve a 18. melléklet tartalmazza.
6.§ (1) A Képviselő-testület a kiemelt dologi kiadásokra összesen 72 000 ezer Ft összeget
állapít meg, melyet az alábbi keretekre lehet felhasználni a polgármester jóváhagyásával
a) | környezetvédelmi alap | 3 500 | ezer forint, |
b) | intézményi felújítások kerete | 16 000 | ezer forint, |
c) | út-híd keret | 28 000 | ezer forint, |
d) | járdák, csapadékvíz elvezető rendsz. ag. | 4 000 | ezer forint, |
d) | földutak helyreállítása | 10 000 | ezer forint, |
f) | szúnyoggyérítési keret | 4 500 | ezer forint, |
g) | pince-partfal | 4 000 | ezer forint, |
f) | testvérvárosi keret | 2 000 | ezer forint, |
(2) A Képviselő-testület költségvetési rendeletében az alábbi kiadások előirányzata tekintetében dönt teljes részletezettséggel, illetve hagyja jóvá az előirányzatokat:
- a működési célú végleges pénzeszközátadás, egyéb támogatás előirányzatait az 14. melléklet,
- a szociális törvény előírásai szerint összeállított társadalmi és szociálpolitikai előirányzatokat a 17. melléklet tartalmazza.
7.§ . Az önkormányzat által adott közvetett támogatások összegét a 16. melléklet tartalmazza.
8.§ A Képviselő-testület az önkormányzat általános működési tartalékát 19 000 000 Ft összegben, fejlesztési célú tartalékát 45 162 194 Ft összegben hagyja jóvá.
9.§ Az önkormányzat működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatait mérlegszerűen a 3. melléklet tartalmazza.
10.§ A Képviselő-testület az európai uniós forrásból származó támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait a 21. melléklet szerint hagyja jóvá.
11. § A Képviselő-testület a bevételi források növelése érdekében elrendeli az értékesítésre kijelölt ingatlanok, egyéb vagyonrészek eladásához szükséges intézkedések megtételét, pályázati lehetőségek felkutatását, és igénybevételét.
12. § A költségvetési rendelet alapján támogatott szervezetek a részükre juttatott összegről írásban kötelesek elszámolni. A 2019. évben azon szervezetek részére támogatás nem folyósítható, akik a 2018. évi támogatás összegéről a tételes (hiteles számlamásolatokkal alátámasztott) elszámolást nem nyújtották be 2018. december 31-ig.
13. § (1) Az önkormányzat intézményeinél, a polgármesteri hivatalnál foglalkoztatott közalkalmazottak és köztisztviselők személyi juttatása az előírásoknak megfelelően, 2019. január 01-től az 1. melléklet kiadási jogcím személyi jellegű juttatások mértékéig használható fel.
(2) A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 69. §-ában foglalt illetménypótlék számítási alapja 2019. évben 20 000 forint.
(3) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 132. § szerinti illetményalap 2019. évben 55 600 forint.
(4) A köztisztviselők cafetéria juttatásának éves összege 200 000 Ft/fő/év, mely összeg a Polgármesteri Hivatal által fizetendő közterhet is tartalmazza.
(5) A dunaföldvári közalkalmazottak cafetéria juttatásai: 2019-től béren kívüli juttatásként Széchenyi Pihenő Kártya juttatást terveztünk be nettó 100 000 Ft/fő/év összeggel. Közterhekkel növelt összege: 134 500 Ft/fő/év.
(6) A fizetési számlához kapcsolódóan törvény alapján az egy foglalkoztatottnak havonta adható bankszámla hozzájárulás mértéke 2019. évben 1 000 Ft.
(8) A munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről szóló 39/2010.(II.26.) Kormány rendelet 4. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az utazási költségtérítés mértéke: 15.- Ft/ km az Szja t. 25. § (2) bekezdésében meghatározottak szerint.
3. Adósságot keletkeztető ügylet
14 § Az önkormányzat a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig, illetve a kezesség érvényesíthetőségéig, és a figyelembe vehető saját bevételeit a rendelet 19. mellékletébe tartalmazza.
4. A költségvetés végrehajtásának szabályai
15. § (1) Az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervek éves költségvetés alapján, az alapító okiratuknak megfelelően a vonatkozó jogszabályi előírások szerint gazdálkodnak. A költségvetési szervek önállóan gazdálkodnak a részükre jóváhagyott, illetve módosított személyi kiadási és létszám előirányzatokkal. Az előirányzatok betartásáért a költségvetési szervek vezetői és az intézményvezetők fegyelmi felelősséggel tartoznak.
(2) A költségvetési szervek az előirányzat feletti rendelkezési jogosultság szempontjából teljes jogkörrel rendelkeznek, kivéve a személyi juttatásokat.
16. § A Képviselőtestület az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény alapján felhatalmazza a polgármestert, hogy a Pénzügyi Bizottság egyetértésével a Rendelet 4. § (1) bekezdésében jóváhagyott kiadási előirányzatok között halaszthatatlan és indokolt esetben átcsoportosítást hajtson végre. Az átcsoportosításról a döntést követő Képviselő-testületi ülésen be kell számolni.
17. § A Képviselőtestület hozzájárul ahhoz, hogy a költségvetési szervek vezetői a polgármester és a Pénzügyi Bizottság előzetes egyetértésével - saját hatáskörben - a kiemelt jogcímeken belül - átcsoportosítást hajtsanak végre.
18. § A Képviselőtestület az költségvetési szervek vezetői saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításai és a kormányzati hatáskörű előirányzat módosítások miatt a költségvetési rendeletét negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési beszámoló felügyeleti szervhez történő megküldésének jogszabályban meghatározott határidejéig, a tárgyév december 31-i hatállyal módosítja.
19. § (1) Az előző évi pénzmaradvány – az előző évben vállalt kötelezettségek áthúzódó teljesítésével összefüggő kiadások kivételével – a Képviselő-testület jóváhagyását követően használható fel.
(2) Az állami normatív hozzájárulások és a központi támogatások zárszámadáskor történő elszámolásakor az igénylés és a teljesítés közötti eltérés miatt keletkezett visszafizetési kötelezettség a költségvetési szervek esetében 100 % - os mértékben az intézményt terheli.
(3) Az Önkormányzat Képviselő-testülete úgy határoz, hogy a 2018. évi gazdálkodás lezárásakor az állami normatívákkal való elszámolásnál jelentkező, az önkormányzat számára a központi költségvetésből járó összeget nem adja át az intézményeknek.
(4) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(5) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének, és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(6) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható, és kifizethető összegről a Képviselőtestület dönt a Pénzügyi Bizottság javaslata alapján.
(7) A költségvetési szerv vezetője köteles a tartozás állományáról adatot szolgáltatni az alábbiak szerint: a költségvetési szerv az általa elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
(8) A működési célú forráshiány finanszírozásának érdekében annak felmerülésekor a költségvetési szerv vezetőjének írásban benyújtott igénye alapján a Képviselő-testület a felhalmozási célú többletbevételek működési célú kiadásokra történő átcsoportosítását rendelheti el.
20. § Az önkormányzat költségvetési szervei saját forrásaik terhére - általános forgalmi adó nélkül – 150 ezer Ft - ot meghaladó beruházást (létesítés, vásárlás, bővítés, rekonstrukció), épület, építmény felújítást kizárólag felhalmozási célú bevételek terhére, és csak a Képviselőtestület Pénzügyi Bizottsága engedélye alapján végezhetnek.
5. A gazdálkodás szabályai
21. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai
felett a költségvetési szervek vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szerv az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal, és az azokhoz kapcsolódó járulékok, és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal az elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
(3) A költségvetési szerv által a számára ellátott feladatok fedezetéül a nyilvántartásaiban elkülönített előirányzatok szolgálnak, amelyet a költségvetési szerv saját érdekében használ fel.
(4) A költségvetési szerv feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa a költségvetési szerv költségvetésében részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.
(5) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságokért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(6) A költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
(7) A Képviselő-testület a kiadások készpénzben történő teljesítését az alábbiak szerint határozza meg:
a) 200 e Ft feletti kifizetést, és előlegfelvételt nem engedélyez házipénztárból,
b) 200 e Ft alatti kifizetés esetén a számla, számviteli bizonylat pénzügyi ellenjegyzése, kötelezettségvállalás igazolása, teljesítési igazolása, és érvényesítését követően az utalványozó írásos engedélyével fizethető ki.
22. § A Képviselőtestület felhatalmazza a polgármestert, hogy a folyamatos feladatellátáshoz szükséges pénzeszközök biztosítása érdekében 100 000 ezer Ft folyószámlahitel keretre szerződést kössön 2019. január 01-től 2019. december 31-i lejárattal, annak érdekében, hogy ha a várt bevételek elmaradása ezt szükségessé teszi, akkor a keretösszegből a kifizetéshez szükséges összeg igénybe vehetővé váljon.
23. § Átmenetileg szabad pénzeszközeinek lekötéséről, betétben történő elhelyezéséről, éven belüli lejáratú, államilag garantált értékpapír vásárlásáról a jegyző ellenjegyzésével a polgármester dönt a Pénzügyi Bizottság elnökének véleményezése mellett, és erről a soron következő testületi ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.
24.§ Az általános és a céltartalék felosztása és a felhasználásáról szóló döntés meghozatalára a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik.
25. § A költségvetési szervek pénzellátása – a személyi kiadásokhoz kapcsolódó elszámolási különbözetek figyelembevételével a felhasználási szükséglethez igazodóan, időarányosan, havi több részletre bontva történik.
Soron kívüli finanszírozás kiutalásáról – az intézmény kérése alapján – a polgármester dönt és erről tájékoztatja a Képviselő-testületet a soron következő ülésen.
26. § Az önkormányzat számlavezető pénzintézete a 104/1998. (IX. 15.) KT határozat alapján a Dunaföldvár és Vidéke Takarékszövetkezet jogutódja a Hungária Takarék Takarékszövetkezet (7020 Dunaföldvár, Fehérvári u. 4.).
Az államháztartási törvény végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) Korm. rendelet alapján a helyi önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek, valamint a Dunaföldvári Roma Nemzetiségi Önkormányzat a képviselő- testület által választott hitelintézetnél vezetik a bankszámláikat, más banknál bankszámlát nem nyithatnak.
27. § A költségvetési szervek vezetői felelősek a feladatmutatóhoz kötött állami normatív hozzájárulások igénylését megalapozó mutatószámok (létszám, stb.) valóságtartalmáért, a normatív elszámoláshoz szükséges dokumentumok helyességéért, valamint kötelesek a normatív támogatás alapját képező mutatószámokról a jogszabályok által meghatározott naprakész nyilvántartásokat vezetni.
28. § A beruházások ütemezésénél tekintetbe kell venni az önkormányzat fejlesztési forrásainak várható alakulását. A 15. mellékletben a KT határozattal nem rendelkező beruházási igények megvalósíthatóságáról a képviselő-testület eseti határozattal dönt, a források rendelkezésre állásának függvényében.
29. § A költségvetési szerv vezetője felelős a feladatai ellátásához a szerv vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért, az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért, a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyság, és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért.
6.A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
30. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetéséért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) Az önkormányzat a belső ellenőrzés működtetésről a Paksi Többcélú Kistérségi Társulás útján gondoskodik. A folyamatba épített belső ellenőrzés működtetésről, és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
7. Záró rendelkezések
31. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2019. 01. 01. napjától kell alkalmazni.
Dunaföldvár, 2019. március 05.
Horváth Zsolt Bárdos Lászlóné dr.
polgármester címzetes főjegyző
Záradék:
A rendelet a mai napon kihirdetésre került.
Dunaföldvár, 2019. március 08.
Bárdos Lászlóné dr.
címzetes főjegyző