Dudar Község Önkormányzata
5/2014. (III. 27.) önkormányzati rendelete az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2020. 11. 27- 2021. 11. 19Dudar Község Önkormányzata
5/2014. (III. 27.) önkormányzati rendelete az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról1
Dudar Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. § (1) [1]Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Dudar Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat).
(2) Az önkormányzat székhelye: 8416 Dudar, Rákóczi Ferenc utca 19.[2]
(3) Az önkormányzat jogi személy.
(4) Az önkormányzat feladat- és hatáskörei – a Szervezeti és Működési Szabályzat, illetve más önkormányzati rendelet eltérő rendelkezése hiányában – Dudar Község Képviselő-testületét illetik meg.
2. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.
(2) A község címere: barna keretű pajzson hármas zöld mezőből kicsapó piros lángnyelvek egy szürkésfehér sziklás hegy oldalán kiképzett fekete hátterű tárnabejáróba, mely sziklás hegyet oldalról és felülről világosszürke tér vesz körül, aminek jobb felső részén barnás-sárgás templom alakzat, bal felső részén pedig zöld tölgyfalevél található.
(3) Község zászlaja: A zászlólap 43x65 cm téglalap, melynek alsó szegése 8 cm széles egyenlő arányú piros, fehér, zöld csík, amiből 20 cm hosszban egyező színű rojtozat lóg. A szegély feletti rész egyszínű zöld mező, aminek közepén 27x32 cm méretű a zászló anyagával egyező szőtt címer helyezkedik el.
(4) A jelképekről és azok használatának rendjéről külön önkormányzati rendelet rendelkezik.
3. § (1) Az önkormányzat kör alakú bélyegzőjén középen Magyarország címerének rajzolata, a címer körül kör alakban a következő felirat olvasható: Községi Önkormányzat Dudar
(2) A polgármester kör alakú bélyegzőjén középen Magyarország címerének rajzolata látható, körülötte kör alakban a következő felirat olvasható: Polgármester Dudar.
(3) A jegyző kör alakú bélyegzőjén középen Magyarország címerének rajzolata látható, körülötte kör alakban a következő felirat olvasható: Jegyző Dudar.
(4) [3]
(5) A Dudari Közös Önkormányzati Hivatal kör alakú bélyegzőjén középen Magyarország címerének rajzolata látható, körülötte kör alakban a következő felirat olvasható: Dudari Közös Önkormányzati Hivatal Dudar.
(6) [4] Az önkormányzat és szervei által használt bélyegzőkről bélyegző nyilvántartást kell vezetni, mely tartalmazza a bélyegzők megnevezését, lenyomatát, a használatra átvevő aláírását, a használatba adás, illetve a visszavétel idejét, valamint az elvesztés és a megsemmisítés tényét. A bélyegző nyilvántartás vezetésének szabályait a jegyző által kiadott szabályzat rögzíti.
2. Az önkormányzat szervei
4. § [5](1) Az önkormányzati feladatokat az önkormányzat és szervei: a képviselő testület, a polgármester, a képviselő-testület bizottsága, a jegyző, a közös önkormányzati hivatal és a részvételével működő társulás látja el.
(2) A képviselő testület bizottsága: Ügyrendi Bizottság
(3) A képviselő-testület közös hivatalt hoz létre Nagyesztergár Község Önkormányzatával, Dudari Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Közös Önkormányzati Hivatal) elnevezéssel.
(4) [6] [7]Az önkormányzat az alábbi társulásokban vesz részt a feltüntetett feladatok végrehajtása érdekében:
a) Zirci Járás Önkormányzati Társulása – szociális, gyermekjóléti és egészségügyi feladatok,
b) Dudar Környéki Szennyvízcsatorna- és Szennyvíztisztítómű Fejlesztési Önkormányzati Társulás – szennyvízelvezetéssel kapcsolatos feladatok,
c) Győr Nagytérségi Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás – szilárd hulladékkezeléssel kapcsolatos feladatok,
d) Fix-Pont Önkormányzati Feladatellátó Társulás – szociális alapszolgáltatási feladatok
AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADAT- ÉS HATÁSKÖRE
5. § (1) A Képviselő-testület - a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) keretei között - önállóan szabályozhatja, illetőleg egyedi ügyekben szabadon igazgathatja a feladat- és hatáskörébe tartozó helyi közügyeket.
(2) A Képviselő-testület - figyelemmel a kötelezően ellátandó feladatokra, anyagi lehetőségeitől függően - az önkormányzat éves költségvetésében meghatározza, hogy a helyi közszolgáltatások körében mely feladatokat, milyen mértékben és módon látja el.
6. § (1) A képviselő-testület a következő hatásköreit ruházza át a polgármesterre:
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
7. § (1) A települési képviselő Dudar Község egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választói érdekeit. A települési képviselő köteles:
8. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő.
(2) A Képviselő-testületet a polgármester képviseli.
(3) [17]A Képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. függelék tartalmazza.”
5. Munkaprogram, munkaterv
9. § A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 ülést tart. A testületi ülések ütemezését a munkaterv tartalmazza.
10. § (1) Az éves munkaterv tervezetét a jegyző készíti el és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
(2) [18]A munkatervet a képviselő-testület a tárgyévet megelőző év decemberi képviselő-testületi ülésén fogadja el.
(3) A munkaterv tartalmazza:
11. § [19](1)A Képviselő-testület alakuló ülést, munkaterv szerinti rendes ülést, és rendkívüli ülést, más önkormányzat képviselő-testületével együttes ülést tart.”
(2) A Képviselő-testület alakuló, munkaterv szerinti rendes és rendkívüli üléseinek helye a Dudari Közös Önkormányzati Hivatal Tanácsterme (8416 Dudar, Rákóczi Ferenc utca 19.).”
(3) A nyilvános ülésen a hallgatóság csak az ülésterem kijelölt helyein foglalhat helyet, az ülés rendjét nem zavarhatja.
(4) [20]
(5) Ha a körülmények indokolják a Képviselő-testület rendkívüli ülést tart.
(6) A polgármester köteles 5 napon belül a rendkívüli ülést összehívni, ha:
a) azt jogszabály kötelezővé teszi,
b) a képviselők legalább egynegyedének írásban benyújtott indítványára.
(7) Dudar Község Önkormányzat Képviselő-testülete Nagyesztergár Község Önkormányzat Képviselő-testületével – mindkét önkormányzatot érintő ügyek tárgyalására – együttes képviselő-testületi ülést tart.
(8) Együttes ülést kell tartani:
12. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén a képviselő-testület tagjai közül megválasztott alpolgármester hívja össze és vezeti.
(2) A tisztségek egyidejű betöltetlensége, illetve akadályoztatásuk, kizártságuk esetén az ülés összehívására és vezetésére a korelnök jogosult.
7. Meghívó
13. § (1) A meghívót és az előterjesztéseket az ülés tervezett időpontja előtt 5 nappal kell a képviselők és meghívottak részére papír alapon, vagy elektronikus úton eljuttatni.[22]
(2) A képviselő-testület sürgős döntést igénylő esetben írásos meghívó nélkül is összehívható (pl. telefonon, üzenet útján). Az érdekelteket az ülés időpontjáról és indokáról legalább 1 nappal az ülés napját megelőzően értesíteni kell.
(3) A jegyző a képviselő-testület ülésének helyéről, időpontjáról és napirendjéről tájékoztatja a lakosságot (hirdetőtábla, önkormányzat honlapja). A Képviselő-testület ülését megelőzően az állampolgárok részére a Közös önkormányzati Hivatalban– a zárt ülési előterjesztések kivételével - az előterjesztésekbe való betekintést biztosítani kell.[23]
(4) A bizottságok előterjesztésekkel kapcsolatos állásfoglalását az ülés napján át kell adni a képviselőknek.
(5) A Képviselő-testület ülésére szóló meghívónak tartalmaznia kell:
a) az ülés helyét,
b) időpontját,
c) a javasolt napirendi pontokat és
d) az előterjesztők nevét.
(6) A képviselők és a jegyző részére valamennyi napirendi ponthoz tartozó előterjesztést mellékelni kell a meghívóhoz. A 14. § a) és c) – g) pontjaiban felsorolt meghívottaknak az őket érintő napirendi ponthoz tartozó előterjesztéseket kell a meghívóhoz mellékelni.[24]
(7) A meghívót a polgármester írja alá. Akadályoztatása esetén a 12. §-ban meghatározott helyettesítési szabályokat kell alkalmazni.
(8) A határozatképtelen testületi ülést a polgármester 8 napon belül köteles összehívni, ugyanazon napirend tárgyalására.
8. Meghívottak
14. § A Képviselő-testület tagjai mellett, állandó meghívottként - tanácskozási joggal – a Képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
15. § (1) Előterjesztésnek minősül a rendelet-tervezet, a határozati javaslat, a beszámoló és a tájékoztató.
(2) Az előterjesztés készülhet írásban és lehet szóbeli is.
(3) [25]
(4) Indokolt esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek az ülésen történő kiosztását.
(5) Az ülés napirendi pontjának előterjesztője lehet:
a) a polgármester,
b) a képviselő-testület tagja,
c) a képviselő-testület bizottsága,
d) a jegyző, valamint
e) a képviselő-testület által felkért személy vagy szervezet képviselője.
(6) Az előterjesztéseket a törvényesség biztosítása érdekében a jegyző ellenőrzi.
(7) A törvényességi ellenőrzés biztosítása érdekében, az előterjesztéseket legkésőbb 10 nappal az ülés előtt le kell adni a jegyzőnek.
10. Sürgősségi indítvány
16. § (1) Sürgősségi indítványt a polgármester, a képviselők, vagy a jegyző terjeszthet elő.
(2) Az indítványt - a sürgősség tényének rövid indoklásával és az indítvány megküldésével – írásban az ülés előtt legalább 24 órával a polgármesterhez kell benyújtani.
(3) A sürgősség elfogadásáról a Képviselő-testület minősített többséggel határoz. A sürgősség elfogadása esetén a Képviselő-testület az indítványt napirendre tűzi.
11. Az ülésvezetés szabályai
17. § (1) A polgármester az ülés megnyitásakor megvizsgálja a képviselő-testület határozatképességét, kihirdeti az arra vonatkozó megállapításait.
(2) A polgármester a napirend tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti. A napirend tervezete tartalmazza a tárgyalandó előterjesztések tárgyának megjelölését, azok előterjesztőjét. A képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elhagyását, elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását.
(3) A polgármester a napirend tervezetét szóban kiegészíti az ülésen kiosztott anyagok napirendre vételére vonatkozó javaslattal. Az ülésen kiosztott előterjesztés tárgyalására csak halasztást nem tűrő esetben a polgármester külön engedélye és a jegyző törvényességi véleménye alapján kerülhet sor.
(4) [26]
12. A tanácskozás rendje
18. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester vezeti.
(2) Az ülés megnyitása és a határozatképesség megállapítása után a polgármester tájékoztatást ad a két képviselő-testületi ülés között történt fontosabb eseményekről, döntésekről, a lejárt határidejű testületi határozatok végrehajtásáról.
(3) Ezt követően a polgármester:
a) javaslatot tesz a napirendre,
b) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja, összefoglalja a vitát, valamint
c) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a javaslatokat és kihirdeti a szavazás eredményét.
(4) Az ülés vezetésével kapcsolatban a polgármester feladata a tanácskozás rendjének fenntartása.
(5) [27] Ha valamely képviselő a szabályzat tanácskozási rendre vonatkozó szabályait megszegi, vagy felszólalása során a testület tekintélyét, illetve valamelyik képviselőt sértő kifejezést használ, akkor a polgármester rendre utasítja. A rendreutasítás ellen felszólalni, vagy azzal vitába szállni nem lehet.
(6) Ha a képviselő-testület ülésének rendjét a hallgatóság soraiból zavarják, akkor a rendzavarót, vagy ha annak személye nem állapítható meg, akkor a polgármester az egész hallgatóságot figyelmezteti, s felhívja a figyelmet a rendet sértő magatartás abbahagyására.
(7) Ismételt felszólítás eredménytelensége esetén a polgármester a rendzavarót, vagy ha annak személye nem állapítható meg, akkor a teljes hallgatóságot kiutasíthatja az ülésteremből.
13. A napirend tárgyalása
19. § (1) A polgármester minden napirendi pontról - kivéve a tájékoztató jellegű napirendeket - külön vitát nyit.
(2) A napirendi pont tárgyalásakor elsőként mindenkor annak előterjesztőjét illeti a szó. Legfeljebb 5 perc időtartamban a döntéshozatalt befolyásoló, szóbeli kiegészítést fűzhet az írásbeli előterjesztéshez.
(3) Ezt követően a bizottság elnöke ismerteti az előterjesztéssel kapcsolatos bizottsági véleményt, állásfoglalást.
(4) Az előterjesztő esetleges szóbeli kiegészítését követően az előterjesztőhöz kérdéseket lehet intézni, egyszer maximum 2 percben, amelyekre válaszolnia kell.
(5) A kérdésekre adott válaszokat követően a polgármester a döntést igénylő napirendi pont felett a tájékoztatók és a kérdésekre, interpellációkra adott válaszok kivételével vitát nyit.
(6) A képviselői felszólalásra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A képviselő ugyanahhoz a napirendi ponthoz legfeljebb kétszer szólhat hozzá. Az első hozzászólása legfeljebb 5 percig tarthat és egy alkalommal élhet ismételt hozzászólalással és 2 perc időtartamban reagálhat.
(7) A napirendben érintett állampolgároknak a polgármester a napirenden szereplő ügyben hozzászólási lehetőséget ad, amennyiben az állampolgár azt írásban, felszólalásának rövid tartalmát a polgármesternek az ülés megkezdéséig, vagy annak szünetében jelezte. A felszólalás időtartama maximum 2 perc.
(8) A tanácskozási joggal rendelkező meghívottak a tevékenységi körüket érintő előterjesztések kapcsán felszólalhatnak. A felszólalás időtartama maximum 5 perc.
(9) Az időkorlátok alól a polgármester - a tárgyalt téma fontosságára figyelemmel - felmentést adhat.
(10) Bármikor szót kérhet:
a) az előterjesztés készítője,
b) bármely képviselő ügyrendi kérdésben és
c) a jegyző, ha törvényességet érintő észrevételt kíván tenni.
(11) A felszólalások után a polgármester a vitát lezárja. A vita lezárásáról szóló döntését a polgármester kimondja.
(12) Szavazás előtt az előterjesztő, vagy kérésére az előterjesztés készítője maximum 5 percben válaszol a vitában elhangzottakra, véleményt nyilvánít a határozati javaslathoz elhangzott indítványokról, és legkésőbb ekkor nyilatkozik arról, hogy az elhangzott kiegészítéseket és módosító javaslatokat elfogadja-e. Az előterjesztő által elfogadott módosításokat, kiegészítéseket a napirendre vonatkozó eredeti döntési javaslat részének kell tekinteni.
(13) A válasz után a polgármester az elhangzott módosító javaslatokat összefoglalja és szövegszerűen, az eredeti javaslathoz illeszkedő módon ismerteti, annak megjegyzésével, hogy azt az előterjesztő elfogadta-e.
(14) Szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a döntési javaslat törvényességével kapcsolatosan észrevételt kíván tenni.
14. A képviselő-testület döntései
20. § (1) A Képviselő-testület rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.
(2) A Képviselő-testület számozott határozat nélkül, de jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt:
a) az ülés napirendjének elfogadásáról,
b) ügyrendi kérdésekben,
c) név szerinti szavazás elrendelésében,
d) a döntési javaslaton belüli alternatívák elfogadásakor,
e) módosító indítvány elfogadása kérdésében, valamint
f) interpellációkra, képviselői kérdésekre adott válaszok elfogadásakor.
(3) A rendelet kihirdetésének helyben szokásos módja a Közös Önkormányzati Hivatal hivatali helyiségében található hirdetőtábláján történő kifüggesztés.
(4) A rendelet közzétételének módjai:
21. § A Képviselő-testület határozatképességére az Mötv. rendelkezése az irányadó.[29]
22. § (1) A képviselő-testület döntéseit egyszerű szótöbbséggel vagy minősített többséggel hozza.
(2) Minősített többség kell a Mötv-ben meghatározottakon túl, következő esetekben:
a) gazdasági program elfogadása,
b) hitelfelvétel,
c) önkormányzati vagyon elidegenítése, vállalkozásba történő bevitele,
d) a képviselő-testület hatáskörének átruházása,
e) díszpolgári cím, elismerő díj adományozása, valamint
f) fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása.
(3) A képviselő döntése meghozatalakor „igen”, „nem”, vagy ”tartózkodom” nyilatkozattal szavazhat. A nyílt szavazás az ülésvezető döntéstervezetet tartalmazó kérdésére adandó válaszként kézfelemeléssel történik.[30]
(4) A javaslat elfogadásához egyszerű szótöbbség esetén, a jelenlévő települési képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.
23. § (1) Név szerinti szavazást rendelhet el a polgármester a 22. § (2) bekezdés b, c, f pontja szerinti esetekben, amennyiben a döntéshozatalra nem titkos szavazással kerül sor.
(2) Név szerinti szavazáskor a polgármester sorolja a jelenlévő képviselők nevét. A képviselők a nevük elhangzásakor „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.”[31]
(3) Zárt ülésen történő döntéshozatal esetén bármely képviselő indítványozhatja a titkos szavazást, amelyről a képviselő-testület dönt.
(4) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, külön szavazó helyiség és urna igénybevételével történik.
(5) A titkos szavazásnál a képviselő-testület által választott 3 tagú szavazatszámláló bizottság jár el.
(6) [32] A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat,, és a szavazásról jegyzőkönyvet készít.
(7) A szavazatszámláló bizottság jegyzőkönyve tartalmazza:
a) a szavazás helyét és napját,
b) a szavazás kezdésének és zárásának időpontját,
c) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
d) a szavazás során felmerült körülményeket,
f) a szavazás eredményét.
(8) A szavazásról készült jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság tagjai, a jegyzőkönyv vezetője aláírják.
(9) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.
16. A Képviselő-testület elé kerülő anyagok tartalmi követelményei és a benyújtásukra vonatkozó szabályok
24. § (1) A Képviselő-testület elé terjeszthető:
a) előterjesztés,
b) beszámoló,
c) tájékoztató,
d) képviselői indítvány,
e) interpelláció, valamint
f) kérdés.
(2) Az előterjesztés irányulhat rendelet alkotására, vagy határozat meghozatalára.
(3) A Képviselő-testület elé kerülő írásos előterjesztések főbb tartalmi elemei:
a) a tárgy pontos meghatározás, annak áttekintése, hogy a téma szerepelt-e már korábban is napirenden, s ha igen, milyen döntés született,
b) a meghozandó döntés indokainak bemutatása,
c) a tárgykört rendező jogszabályok megjelölése,
25. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) a polgármester,
b) a jegyző,
c) a képviselő-testület bizottsága,
d) a képviselő,
e) a helyi székhelyű, bírósági nyilvántartásba vett alapítvány és egyesület.
(2) A rendelet-tervezet megszövegezéséről, majd a rendelet szövegének megszerkesztéséről a jegyző gondoskodik.
(3) Az önkormányzati rendeletet a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni.
(4) [35]
(5) [36]
26. § A jegyző köteles a hatályos önkormányzati rendeletek jegyzékét naprakészen vezetni és a rendeleteknek az önkormányzat honlapján való folyamatos közzétételéről gondoskodni.
18. A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve
27. § (1) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv az Mötv.-ben meghatározottakon túl tartalmazza:
28. § (1) A zárt ülés jegyzőkönyvének elkészítésével egyidejűleg a közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat megismerésének biztosítása érdekében összefoglalót kell készíteni.
(2) [39]A nyilvános ülések jegyzőkönyvét, valamint a zárt ülésen hozott döntésekről készült összefoglalót legkésőbb az ülést követő 15. naptól a közös önkormányzati hivatalban és az önkormányzat honlapján lehet megtekinteni.
19. Közmeghallgatás
29. § (1) A Képviselő-testület évente legalább egyszer, előre meghirdetett közmeghallgatást tart.
(2) [40]A közmeghallgatás időpontjáról és helyéről – legalább 8 nappal a közmeghallgatás előtt – a lakosságot tájékoztatni kell.
SZERVEZETI SZABÁLYOK
30. § (1) A Képviselő-testület bizottságai előkészítő, szervező és ellenőrző feladatokat látnak el.
(2) A bizottságok lehetnek:
a) állandó bizottságok, és
b) ideiglenes bizottságok
(3) A Képviselő-testület állandó bizottságaként létrehozott bizottság az Ügyrendi Bizottság , létszáma:3 fő
(4) [41] A bizottság névjegyzékét a rendelet 2. függeléke tartalmazza.
(5) [42]A bizottságok tagjaira, valamint a bizottsági elnökök személyére a polgármester tehet javaslatot.
31. § (1) A bizottságok az önkormányzat szerveinek munkarendjéhez igazodóan, szükség szerint tartanak ülést. Az ülést az elnök hívja össze és vezeti. Az elnök akadályoztatása esetén a bizottság ülését a bizottság megbízott tagja vezeti.
(2) Az ülésre szóló meghívó kiküldéséről a bizottság elnöke gondoskodik. A meghívó tartalmazza a bizottsági ülés helyét, időpontját, tervezett napirendjét.
(3) A meghívót legalább 5 nappal az ülés előtt ki kell küldeni. Sürgős döntést igénylő esetben a bizottsági ülés írásos meghívó nélkül is összehívható, legalább 2 nappal az ülés időpontja előtt.
(4) A bizottság ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni azokat, akiknek meghívását a napirend tárgyalásához a bizottság elnöke szükségesnek tartja.
32. § (1) A bizottság a döntéseit egyszerű vagy minősített többséggel hozza.
(2) Minősített többség szükséges:
a) az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálása során hozott döntéshez, valamint
b) a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos ellenőrzési eljárás során hozott döntéshez.
33. § A bizottság üléséről 2 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni, melyet a bizottság elnöke és egy tagja ír alá.
34. § A bizottság tevékenységéről a képviselő-testület munkaterve szerint beszámol a képviselő-testületnek.
35. § Az Mötv.-ben meghatározottakon túl az Ügyrendi Bizottság feladata:
37. § (1) A polgármester Dudar Község Önkormányzatának törvényes képviselője, megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester minden héten szerdai napon 10:00-15:30 közötti időpontban tart ügyfélfogadást.
(3) A polgármester fontos feladata
38. § (1) A képviselő-testület 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ a képviselők közül. A képviselő-testület nem képviselő alpolgármestert nem választ.
(2) Az alpolgármester előzetesen egyeztetett időpontban fogadóórát tart a Közös Önkormányzati Hivatalban.
(3) A képviselő-testület a társadalmi megbízatású alpolgármester számára szerdai napokon 15 és 16 óra közötti időszakban, és időtartamban állapítja meg a munkarendet.
23. Jegyző
39. § (1) A jegyző a feladatát az Mötv. 81. §-ában foglalt rendelkezések alapján látja el.
(2) [45] (2a)[46] A jegyző soron kívül írásban, vagy testületi ülésen jegyzőkönyvbe foglaltan köteles jelezni a képviselő-testület jogszabálysértő működése, valamint döntése esetén.”
(3) [47]
(4) [48] A jegyzői tisztség betöltetlensége, vagy a jegyző tartós akadályoztatása esetén - legfeljebb 6 hónap időtartamra - a jegyzői feladatokat a Dudari Közös Önkormányzati Hivatal adóigazgatási ügyintézője látja el.
(5) A jegyző minden héten keddi napon 10:00-15:30 közötti időpontban tart ügyfélfogadást.
24. Közös önkormányzati hivatal
40. § (1) A képviselő-testület Nagyesztergár Község Önkormányzatának Képviselő-testületével közösen Közös Önkormányzati Hivatalt tart fenn.
(2) A hivatal szervezeti és működési szabályzatát a képviselő-testületek hagyják jóvá.
25. Az önkormányzat gazdálkodása
41. § A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetését rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításánál az államháztartási törvény és a végrehajtására kiadott Kormányrendelet előírásait kell alkalmazni, figyelemmel az éves állami költségvetési törvényben meghatározott finanszírozásra.
42. § (1) Az önkormányzat vagyona a tulajdonából és a helyi önkormányzatot megillető vagyoni jellegű jogokból áll, amelyek az önkormányzati célok megvalósítását szolgálják.
(2) Az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól külön önkormányzati rendelet rendelkezik.
43. § (1) Az önkormányzat gazdálkodását az Mötv. 119. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott külső szervek ellenőrzik.
(2) [49]
26. Társulások, együttműködések, lakossági kapcsolatok
44. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb megoldása érdekében társulásokban vehet részt.
(2) A társulásokban az önkormányzatot a polgármester képviseli.
45. § Az önkormányzat testvér-települési kapcsolatot tart fenn, a vonatkozó megállapodásban foglaltak szerint, az alábbi településekkel:
46. § (1) A képviselő-testület – amennyiben azt szükségesnek tartja – döntéshozatala előtt, a lakosság véleményének megismerése érdekében, fórumot, találkozót hív össze.
(2) A képviselőtestület a közrend és közbiztonság helyzetéről szóló napirendjeinek tárgyalásához tanácskozási joggal meghívja a Dudari Polgárőr Egyesület képviselőjét, a tevékenységi köréhez tarozó előterjesztések megvitatása érdekében.
(3) A képviselőtestület a temető üzemeltetésével kapcsolatos napirendjeinek tárgyalásához tanácskozási joggal meghívja a Dudari Református Egyházközség képviselőit.
47. § A lakosság tájékoztatását szolgálják az önkormányzat honlapján, hirdetőtábláin megjelenő információk, valamint az önkormányzat időszakos kiadványa, a Dudari Krónika is.
48. § A helyi népszavazás szabályait a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
50. § E rendelet hatálybalépésével hatályát veszti az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 6/2011. (IX.02.) önkormányzati rendelete.
1. melléklet
Az önkormányzati rendeletet a Dudar Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (XI. 19.) önkormányzati rendelete 49. §-a hatályon kívül helyezte 2021. november 20. napjával.