Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2014 (XII.15..) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2014. 12. 20- 2019. 12. 18

Szedres Község Önkormányzata Képviselő-testületének

13/2014. (XII. 15.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról.


Szedres Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában biztosított jogalkotói jogkörében, a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 45. §-ban, 46. § (3) bekezdésében, 48. § (2)-(4) bekezdésében, 49. § (2) bekezdésében, 50. §-ban, 51. § (2) bekezdésben, 52. § (1) bekezdés n) pontjában, 53. § (1) és (3) bekezdésében, 57. § (1)-(2) bekezdésében, 59. § (2) bekezdésében, 68. § (2)-(3) bekezdésében, 82. § (3) bekezdésében, 84. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján eljárva, a Szervezeti és Működési Szabályzat 51. § (1) bekezdés a) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi-Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével az alábbi rendeletet alkotja:


              I. FEJEZET

              ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

              1.  A rendelet hatálya, alapvető rendelkezések


1.§  (1)   A rendelet hatálya kiterjed Szedres Község Önkormányzata Képviselő-testületére (továbbiakban: Képviselő-testület), annak bizottságaira, a polgármesterre, az alpolgármesterre, a jegyzőre és a Képviselő-testület hivatalára.


2.§  (1)   Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Szedres Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat).

       (2)   Az Önkormányzat székhelye: 7056. Szedres Arany János utca 2.

       (3)   Az Önkormányzat illetékességi területe: Szedres község közigazgatási területe.

       (4)   Az Önkormányzatra vonatkozó törzsadatokat az 1. függelék tartalmazza.

3.§  (1)   A Képviselő-testület hivatalának megnevezése: Szedresi Polgármesteri Hivatal (továbbiakban: Hivatal)

       (2)   A Hivatal székhelye: 7056. Szedres Arany János utca 2.

4.§  (1)   Az Önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a Képviselő-testületet illetik meg.

       (2)   A Képviselő-testületet a polgármester képviseli, e minőségében kizárólagos joggal nyilatkozik a sajtónak, hírközlő szerveknek.

       (3)   Az Önkormányzat körbélyegzője közepén tartalmazza Szedres Község címerét, körben „Szedres Község Önkormányzata” feliratot.

       (4)   Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.szedres.hu


5.§  (1)   Az Önkormányzat jelképei

              a)    az Önkormányzat címere;

              b)    az Önkormányzat zászlaja;

              c)    az Önkormányzat lobogója;

       (2)   Az Önkormányzat jelképeiről, az általa adható helyi kitüntetésekről és ezek használatának szabályairól a Képviselő-testület külön rendeletet alkot.


              2.  Az Önkormányzat feladatai, hatásköre


6.§  (1)   Az Önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.) törvényben és az ágazati törvényekben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat, amelyek kormányzati funkció szerinti besorolását a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

       (2)   A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozó feladat és hatásköröket az Mötv. 42. §-a határozza meg.

       (3)   A Képviselő-testület egyes hatásköreinek gyakorlását a 2. mellékletben foglaltak szerint a polgármesterre ruházza át.

       (4)   A Képviselő-testület egyes hatásköreinek gyakorlását a 3. mellékletben foglaltak szerint a Szociális Bizottságra ruházza át.


7.§         Az Önkormányzat azokra a jogi személyiségű társulásokra, melyekben tagként vesz részt, a külön társulási megállapodásokban rögzített feladatokat ruházza át.


              II. FEJEZET

              A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE

              3. Előterjesztések, meghívó


8.§  (1)   A polgármester köteles az ülést megelőzően – az ülés összehívására vonatkozó rendelkezések figyelembe vételével – a fő napirendekre vonatkozó írásos előterjesztést a meghívottaknak eljuttatni.

         (2)   Az írásos előterjesztés elkészítéséért a polgármester tartozik felelősséggel.


9.§  (1)   A polgármester belátása szerint dönt arról, hogy egy téma napirendre kerülése kapcsán – a fő napirendeket kivéve – részletes, minden körülményt számba vevő, vagy egyszerű, csupán határozati javaslatot tartalmazó előterjesztés kerüljön a testület elé.

         (2)   Sürgősségre, vagy a napirend témájának jellegére való tekintettel a polgármester eltekinthet az írásos előterjesztés megtételétől.


10.§  (1)   A meghívót és az írásos előterjesztést – kivéve a sürgősségi eseteket – a képviselők az ülés kezdete előtt legalább 3 nappal kapják meg. A határidő betartásáért a polgármester felelős.

         (2)   Sürgős, halasztást nem tűrő esetben a Képviselő-testületet az ülés előtt legfeljebb 4 órával is össze lehet hívni. Erre bármilyen értesítési mód igénybe vehető, a sürgősség okát azonban közölni kell.


11.§  (1)   A meghívó tartalmazza:

              a)    az ülés helyét és időpontját;

              b)    a javasolt napirendeket, azok előadóit.

         (2)   Mellékletként a meghívóhoz csatolni kell az előterjesztéseket és a határozati javaslatokat.


              4. A polgármester, mint a Képviselő-testület elnökének jogköre


12.§  (1)   A Képviselő-testület elnöki teendőit a polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester – a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg egyidejű akadályoztatásuk esetén – a Pénzügyi-Ügyrendi Bizottság elnöke, az ő akadályoztatása esetén a korelnök látja el.

         (2)   Az akadályoztatás akkor áll fenn, ha valamely objektív vagy szubjektív indok miatt az érintett személy a jogait vagy kötelességeit – az önkormányzat érdekei és kötelezettségei szempontjából – a szükséges időpontban nem tudja gyakorolni, így különösen szabadság, külföldi kiküldetés esetén vagy a keresőképtelenség miatti táppénz időtartama alatt.


13.§  (1)   A polgármester

              a)    az ülést összehívja, megnyitja, bezárja, szünetet rendel el;

              b)    megállapítja a határozatképességet.

       (2)   A polgármester ülésvezetési feladatai:

              a)    a szó megadása;

              b)    a szó megvonása, tárgyra térésre való felszólítás;

              c)    az ülés félbeszakítása.

       (3)   A polgármester vitavezetési feladatai:

              a)    napirendi pontonként megnyitja és berekeszti a vitát, összefoglalja a napirend keretében elhangzottakat;

              b)    megfogalmazza a döntési javaslatot;

              c)    szavazást rendel el;

              d)    megállapítja a szavazás eredményét;

              e)    kimondja a határozatot.

       (4)   A polgármester egyéb feladatai:

              a)    az ülés rendjének biztosítása;

              b)    a fő napirend előtt tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről.


              III. FEJEZET

              A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÜLÉSE

              5. Az ülések időpontja, az ülés összehívása


14.§  (1)   A Képviselő-testület üléseinek helye a Képviselő-testület székhelyén lévő tanácskozó terem.

         (2)   A Képviselő-testület esetenként dönt arról, hogy ülését a székhelyétől eltérő helyen tartja meg.


15.§  (1)   A Képviselő-testület évente legalább nyolc ülést tart.

       (2)   A Képviselő-testület rendes üléseit a hónapok utolsó szerdáján tartja.


16.§  (1)   Amennyiben a képviselők egynegyede, a Képviselő-testület valamely bizottsága, vagy a kormányhivatal vezetője rendkívüli ülés összehívását kezdeményezi, az erre vonatkozó indítványban meg kell jelölni a rendkívüli ülés összehívásának indokát és a tárgyalandó napirendet.

       (2)   A polgármester a rendkívüli ülést haladéktalanul, de legkésőbb három napon belül köteles összehívni.


17.§         A Képviselő-testület ülésének időpontjáról a település lakosságát a meghívónak, – a képviselőknek történő kiküldéssel egyidejűleg – a Községháza (Szedres Arany János utca 2.) hirdetőtábláján történő kifüggesztésével kell értesíteni.


18.§  (1)   A Képviselő-testület üléseire tanácskozási joggal meg kell hívni:

              a)    az állandó tanácskozási joggal meghívottakat;

              b)    azoknak a bizottságoknak a nem Képviselő-testületi tagjait, amely bizottságokat a tárgyalandó napirend érint;

              c)    a napirendi pontok előadóit.

       (2)   A Képviselő-testület üléseire állandó tanácskozási joggal meghívottak:

              a)    a jegyző;

              b)    a Hivatal pénzügyi ügyintézője;

              c)    a Szedresi Roma Nemzetiségi Képviselő-testület elnöke;

       (3)   A Képviselő-testület üléseire állandó tanácskozási joggal meghívottak névsorát a 4. függelék tartalmazza.


19.§  (1)   A Képviselő-testület ülései nyilvánosak, azokon bárki szabadon részt vehet.

       (2)   A polgármester – ügyrendi felvetések kivételével – hozzászólási lehetőséget biztosíthat az ülésen résztvevő állampolgárok részére is. Az állampolgári hozzászólás időtartama nem haladhatja meg az öt percet.

       (3)   A hallgatóság a nyilvános ülésen csak a részére kijelölt helyen foglalhat helyet és a tanácskozást nem zavarhatja. Ha a hallgatóság az ülést zavarja, az elnök a rendzavarót, vagy ha annak személye nem állapítható meg, a hallgatóságot rendreutasíthatja, ezt követően az ülésről kiutasíthatja.


              6. Közmeghallgatás


20.§  (1)   A Képviselő-testület évente egyszer – az előző évi költségvetési zárszámadás elfogadását követően – előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.

       (2)   A közmeghallgatáson elhangzott hozzászólásokat a Képviselő-testület soron következő ülésén értékeli, és kijelöli azt a fórumot, vagy személyt, amely, illetve aki a felvetések tartalmát, megoldási lehetőségeit megvizsgálja, s a szükséges intézkedést a Képviselő-testület előtt kezdeményezi.


              7. Határozatképesség


21.§  (1)   A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a Képviselő-testület tagjainak több mint a fele (4 fő) jelen van.

         (2)   A határozatképtelen Képviselő-testületi ülést 5 napon belül a javasolt napirendek megtárgyalására újra össze kell hívni.

         (3)   A határozatképességet az ülés egész ideje alatt vizsgálni kell. Amennyiben a határozatképtelenség – a képviselők távozása miatt – az ülés során áll elő, a polgármester az ülést berekeszti, és az elmaradt napirendek megtárgyalására, a (2) bekezdés alapján a Képviselő-testületi ülést újra össze hívja.


              8. Az ülés napirendje, a napirendek tárgyalása


22.§         Az alakuló ülés napirendje:

              a)    a helyi választási bizottság elnökének tájékoztatója a választás végleges (jogi) eredményéről;

              b)    a képviselő-testületi tagok eskütétele;

              c)    a polgármester eskütétele;

              d)    a polgármester illetményének és költségtérítésének megállapítása;

              e)    a Pénzügyi-Ügyrendi Bizottság megválasztása;

              f)    az alpolgármester megválasztása, eskütétele;

              g)    az alpolgármester tiszteletdíjának, költségtérítésének megállapítása;

              h)    a Szociális Bizottság megválasztása;

              i)     a szervezeti és működési szabályzat felülvizsgálata;

              j)     tájékoztató az összeférhetetlenség és a méltatlanság szabályairól;

              k)    tájékoztató a vagyonnyilatkozat-tétel szabályairól;

              l)     jegyzői tájékoztató a későbbi éveket terhelő pénzügyi kötelezettségekről;

              m)   delegálás az önkormányzati részvétellel működő társulások társulási tanácsaiba.

             

23.§  (1)   A Képviselő-testület ülésének napirendjére a meghívó alapján a polgármester tesz javaslatot, melynek alapján a napirendet a Képviselő-testület állapítja meg.

       (2)   A kiküldött meghívóban nem szereplő, kiegészítő napirend csak akkor javasolható, ha az előterjesztés a felvetés természeténél fogva szóban megtehető. Kiegészítő napirend esetén annak írásos előterjesztését – amennyiben az ülés idejéig az pótlólag nem került kiküldésre – legkésőbb az ülés megkezdésének idejéig ki kell osztani. Ebben az esetben a képviselőknek lehetőséget kell adni az előterjesztés megismerésére.

       (3)   Kiegészítő napirendet a polgármester, a Képviselő-testület tagja, a Képviselő-testület bizottsága és a jegyző javasolhat.

       (4)   A Képviselő-testület a napirendi javaslatról vita nélkül határoz.


24.§         Rendeleti javaslat csak írásbeli lehet.


25.§         Napirend előtti felszólalásra a polgármestertől bármelyik képviselő kérhet engedélyt, a felszólalás tárgyának megjelölésével. Ennek megtagadása esetén a képviselő kérelmére a tárgyban a Képviselő-testület vita nélkül határoz.


26.§         A napirendi pontok tárgyalásának sorrendjét fő szabályként az alábbiak szerint kell meghatározni:

              a)    jelentés a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és a két ülés között megtett intézkedésekről;

              b)    rendeleti javaslatok;

              c)    határozati döntést igénylő előterjesztések;

              d)    tájékoztatók;

              e)    bejelentések, interpellációk, egyebek.


27.§  (1)   A polgármester az elfogadott napirendek sorrendjében bocsátja az előterjesztéseket tárgyalásra a testület elé.

       (2)   Az elfogadott napirendeket a testület a következő sorrendben és módon tárgyalja:

              a)    bizottsági véleménnyel ellátott előterjesztés esetén a bizottság véleményének, javaslatának ismertetése;

              b)    az előterjesztő a napirendhez a kérdések előtt szóbeli kiegészítést tehet;

              c)    a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal résztvevők kérdést tehetnek fel az előterjesztőhöz, aki röviden válaszol azokra;

              d)    a polgármester megnyitja a vitát a napirend felett, melynek során a hozzászólásokra jelentkezési sorrendben kerül sor;

              e)    a vita során, a vita lezárásáig a tanácskozásra jogosultak módosító javaslatot terjeszthetnek elő;

              f)    a vita végén az előterjesztőnek – utolsó hozzászólóként – lehetőséget kell adni, hogy röviden válaszoljon a vita során elhangzott hozzászólásokra, kifejtse véleményét a módosító javaslatokkal kapcsolatban;

              g)    a polgármester lezárja a vitát. Ezt követően összefoglalja a napirenddel kapcsolatos lényegi megállapításokat és döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat;

              h)    a vita lezárása után szavazás a döntést igénylő javaslatokról.

       (3)   Az előterjesztőhöz intézett kérdést röviden kell feltenni és érdemi hozzászólást nem tartalmazhat.

       (4)   A hozzászólalásokra a jelentkezések sorrendjében alkalom, és időkorlát nélkül kerül sor. Abban az esetben, ha a döntéshez szükséges információk rendelkezésre állnak és nincs további módosító indítvány, a Képviselő-testület bármely tagja tehet ügyrendi javaslatot a hozzászólások időtartamának korlátozására, a vita lezárására és a döntés meghozatalára. E javaslatról a testület vita nélkül határoz.


28.§         A polgármester vagy bármelyik Képviselő-testületi tag javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását, így különösen, ha az előterjesztés kiegészítésre szorul, vagy annak alapján nem lehetne megalapozottan dönteni. E javaslatról a testület vita nélkül határoz.


29.§  (1)   Ügyrendi kérdésben a Képviselő-testület tagjai és a jegyző bármikor szót kérhetnek, mely esetben a felszólalás nem tagadható meg.

       (2)   Ügyrendi javaslat az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő, de a Képviselő-testület döntését igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.

       (3)   Ügyrendi kérdésben a testület vita nélkül, nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel dönt.


              9. Tárgyra térés, szó megvonása


30.§         Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a polgármester felszólítja, hogy térjen a tárgyra. A polgármester a felszólítás eredménytelensége után megvonja a szót.


              10. A tanácskozás rendjének fenntartása


31.§         A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata. Ennek érdekében

              a)    figyelmezteti a hozzászólót, hogy csak a napirendi ponttal kapcsolatban tegye meg észrevételét, javaslatát és attól ne térjen el;

              b)    figyelmezteti a hozzászólót, hogy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kijelentésektől tartózkodjon;

              c)    megvonhatja a szót attól a nem önkormányzati képviselő hozzászólótól, akinél a kétszeri figyelmeztetés nem vezetett eredményre;

              d)    ha valamely személy a tanácskozás során a Képviselő-testület tekintélyét, vagy valamelyik képviselőt sértő kifejezést használ, vagy ha a Szervezeti és Működési Szabályzatnak a tanácskozási rendre és a szavazásra vonatkozó szabályait megszegi, vagy akadályozza, a polgármester a rendbontót rendreutasítja;

              e)    ismételt rendzavarás esetén a nem önkormányzati képviselő résztvevőt a teremből kiutasíthatja, ellenszegülés esetén, vagy súlyosabb esetben rendőri közreműködést vehet igénybe a rendbontó személy teremből való eltávolítására.


32.§  (1)   Ha a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében tett rendreutasítás eredménytelen, vagy az ülésen olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést az ok megszűnéséig félbeszakíthatja, végső esetben az ülést berekesztheti.

       (2)   A polgármester rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani vagy azokkal vitába szállni nem lehet.

       (3)   A polgármesternek a rendfenntartás körében tett intézkedését a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.


              11. Kérdések, interpellációk


33.§  (1)   Az önkormányzati képviselőt kérdezési és interpellálási jog illeti meg. Ezt a jogát írásban és szóban egyaránt gyakorolhatja.

         (2)   Kérdés: az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű tudakozódás.

         (3)   Interpelláció:

              a)    a polgármester,

              b)    az alpolgármester,

              c)    a Képviselő-testület bizottságának elnöke,

              d)    a jegyző

              felé tett, feladat- és hatáskörét érintő felvetés, döntés meghozatalának kezdeményezése.

       (4)   Az írásban benyújtott kérdésnek, interpellációnak tartalmaznia kell:

              a)    a kérdező, interpelláló nevét;

              b)    kihez intézi a kérdést, interpellációt;

              c)    a kérdés, interpelláció tárgyát;

              d)    a kérdés, felvilágosítás kérés, felvetés részletes leírását.


34.§  (1)   A szóbeli kérdés, interpelláció és az arra adott válasz időtartama legfeljebb öt perc lehet.

       (2)   Ha a kérdező, interpelláló a választ nem fogadja el, a Képviselő-testület vita nélkül dönt a válaszról.

       (3)   Ha a kérdést, vagy az interpellációt a Képviselő-testületi ülésen szóban tették, és arra a testületi ülésen nem adható érdemi válasz, vagy azt a Képviselő-testület nem fogadta el, az akihez a kérdést, vagy az interpellációt intézték, legkésőbb tizenöt napon belül írásban érdemi választ köteles adni.

       (4)   Amennyiben a Képviselő-testület a kérdésre, interpellációra írásban adott választ sem fogadja el, feladat-meghatározást tehet a kérdezett, interpellált felé, vagy a kérdés, felvetés kivizsgálására bármely képviselőt, vagy ad-hoc bizottságot megbízhat. A megbízott képviselő, illetve bizottság a megállapításokról soron következő ülésén tájékoztatja a Képviselő-testületet.


              12. A szavazás rendje


35.§  (1)   A Képviselő-testület az előterjesztés vitájának lezárása után rendeletet alkothat, vagy határozatot hozhat.

         (2)   Szavazni csak személyesen lehet.


36.§  (1)   Az előterjesztés vitájának lezárása után – az elhangzás sorrendjében – előbb a vitában elhangzó módosító, kiegészítő indítványról, majd – az elfogadott módosító indítványok figyelembe vételével – az előterjesztésben szereplő javaslat egészéről dönt a Képviselő-testület.

       (2)   A Képviselő-testület – a szavazati arányok rögzítésével – alakszerű határozat nélkül dönt

              a)    a Képviselő-testületi ülés napirendjének elfogadásáról;

              b)    ügyrendi, valamint feladat-meghatározást nem tartalmazó javaslatok elfogadásáról;

              c)    a módosító javaslatokról;

              d)    az önkormányzati képviselő kizárásáról;

              e)    titkos és név szerinti szavazás elrendeléséről;

              f)    tájékoztató, informális jelentés tudomásul vételéről;

              g)    kérdésre, interpellációra adott, feladat-meghatározást nem tartalmazó válasz elfogadásáról

              h)    a rendelet 39. § (3) bekezdése esetén.


37.§  (1)   Nyílt szavazás esetén a polgármester az alábbi sorrendben bocsátja szavazásra az indítványt, javaslatot:

              a)    az indítványt, javaslatot elfogadó szavazás;

              b)    az indítványt, javaslatot elutasító szavazás;

              d)    a szavazástól tartózkodás.

       (2)   Nyílt szavazás esetén a képviselők az indítvány, javaslat elfogadására, elutasítására, illetőleg a szavazástól történő tartózkodásra vonatkozó döntésüket kézfelemeléssel jelzik.


38.§  (1)   A személyes érintettséget maga az érintett önkormányzati képviselő, vagy bármely önkormányzati képviselő indoklással alátámasztva legkésőbb a napirend lezárását követően a szavazás megkezdéséig jelentheti be. A személyes érintettség bejelentése egyben a döntéshozatalból történő kizárásra vonatkozó indítvány is.

       (2)   Személyes érintettség bejelentése esetén a Képviselő-testület a napirenddel kapcsolatos érdemi döntés meghozatala előtt dönt az érintett képviselő döntésből való kizárásáról.

       (3)   Amennyiben a képviselő a Mötv. 49. § (1) bekezdése alapján nem jelenti be személyes érintettségét, ennek első alkalommal történő elmulasztása esetén őt a Képviselő-testület figyelmeztetésben részesíti. A képviselő részéről a bejelentés ismételt elmulasztása alkalmanként egy havi tiszteletdíjának megvonását eredményezi.

       (4)   A (3) bekezdésben rögzített jogkövetkezmény érvényesítéséről a Képviselő-testület külön, alakszerű határozattal dönt.

       (5)   A személyes érintettség bejelentése elmulasztásának jogkövetkezményeit választási ciklusra vonatkoztatva kell alkalmazni.


39.§  (1)   A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat.

       (2)   Titkos szavazás esetén a szavazás a „Szedres Község Képviselő-testülete” lenyomatú bélyegzővel lebélyegzett szavazólapon, urna igénybevételével történik.

       (3)   A titkos szavazás lebonyolítását a Pénzügyi-Ügyrendi Bizottság végzi. Amennyiben az ülésen a jelenlévő Pénzügyi-Ügyrendi Bizottsági tagok száma személyes érintettség, vagy hiányzás miatt nem éri el a három főt, a Képviselő-testület a szavazás lebonyolítása céljából a bizottságot az adott alkalomra, a jelenlévő Képviselő-testületi tagok közül történő választással, három főre kiegészíti. A Képviselő-testület ezen határozatát nem kell alakszerű határozatba foglalni.

       (4)   A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely a jegyzőkönyv alaki kellékein túl tartalmazza:

              a)    a Képviselő-testület tagjainak számát;

              b)    a szavazásban résztvevők számát;

              c)    az urnában lévő szavazólapok számát;

              d)    az érvényes szavazólapok számát;

              e)    az érvénytelen szavazólapok számát;

              f)    külön-külön a javaslatot támogató "igen", illetve elutasító "nem" szavazatok számát;

              g)    a szavazás érvényességét, és eredményességét.


40.§         Minősített többség szükséges

              a)    Önkormányzati kitüntetés odaítéléséhez;

              b)    a Mötv. 41. § 4. és 8. pontjában foglalt döntésekhez;

              c)    a minősített többséget igénylő javaslatot érintő módosító javaslat elfogadásához.


41.§  (1)   A Képviselő-testület név szerinti szavazást rendelhet el a Mötv. 42. §-ban meghatározott esetekben.

       (2)   Nem lehet név szerinti szavazást tartani, ha jogszabály titkos szavazást ír elő.

       (3)   Név szerinti szavazás esetén minden képviselő ABC sorrendben külön-külön „igennel”, „nemmel”, vagy „tartózkodom” -mal szavaz, melynek eredményét a Képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének képviselőnként kell tartalmaznia. A képviselői szavazatot is tartalmazó, a képviselő aláírásával külön hitelesített névsort a Képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.


42.§  (1)   A polgármester a Mötv. 68. § (1) bekezdés alapján tett kezdeményezését a Pénzügyi-Ügyrendi Bizottság elnökéhez nyújthatja be.

       (2)   A polgármester az Önkormányzat érdekeit sértőnek tartott ügy ismételt tárgyalására a kezdeményezés benyújtásától számított három napon belül hívja össze a Képviselő-testület ülését.

       (3)   A Képviselő-testületi ülés összehívása (2) bekezdésben foglalt határidejének elmulasztása a kezdeményezés tekintetében jogvesztő hatályú.


              13. Rendeletalkotás


43.§  (1)   Rendelet alkotását, módosítását, hatályon kívül helyezését

              a)    a polgármester,

              b)    képviselő,

              c)    a Képviselő-testület bizottsága,

              d)    a jegyző

              kezdeményezheti.

       (2)   A kezdeményezést a jegyzőnél kell benyújtani, aki a kezdeményezésről a Képviselő-testületet soron következő ülésén tájékoztatja.

       (3)   Amennyiben a Képviselő-testület a kezdeményezést elfogadja, felkéri a jegyzőt a rendelet-tervezet kezdeményezésnek megfelelő megszövegezésére és annak benyújtására.

       (4)   A rendelet-tervezethez érkezett és elfogadott módosító indítványok figyelembe vételével a rendelet végleges, hiteles szövegét a jegyző készíti el és aláírás után gondoskodik annak hivatalos – a Községháza hirdetőtábláján való, kifüggesztéssel történő – kihirdetéséről.


44.§  (1)   A rendeleteket külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sor- és évszámmal, a kihirdetés időpontjával, továbbá a rendelet címével kell megjelölni, az alábbiak szerint:

" Szedres Község Önkormányzata Képviselő-testületének

szám/év. (hó. nap.) önkormányzati rendelete

………..ról "

       (2)   A hatályos rendeletekről a jegyző nyilvántartást vezet, mely tartalmazza a rendelet:

              a)    tárgyát;

              b)    számát;

              c)    hatálybalépésének időpontját;

              d)    módosítását;

              e)    hatályon kívül helyezését elrendelő rendelet számát.


              14. Határozat


45.§  (1)   A Képviselő-testület határozata tartalmazza a határozat számát, címét, a döntést szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtásért felelős személy megnevezését és a végrehajtás határidejét.

         (2)   Az azonnali határidőt jelölő határozat végrehajtását – ha a végrehajtás körülményeiből más nem következik – legkésőbb három munkanapon belül kell megtenni.


46.§  (1)   A határozatokat külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sor- és évszámmal kell megjelölni, az alábbiak szerint:

" szám/év. (hó. nap.) KT. számú HATÁROZAT ...….......ról"

       (2)   A határozatokról a jegyző nyilvántartást vezet, mely tartalmazza a határozat:

              a)    tárgyát;

              b)    számát;

              c)    végrehajtásának határidejét;

              d)    a végrehajtást elfogadó határozat számát.


              15. Jegyzőkönyv


47.§  (1)   A Képviselő-testület üléséről egy eredeti példányban papír alapú jegyzőkönyv és hangfelvétel készül.

         (2)   Az ülésekről készült hangfelvételeket négy évig kell megőrizni.

         (3)   A papír alapú jegyzőkönyveket évenként be kell kötni.

       (4)   A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:

              a)    a meghívót;

              b)    a jelenléti ívet;

              c)    az elfogadott önkormányzati rendeletet;

              d)    a közbeeső jegyzőkönyveket.


              IV. FEJEZET

              AZ ÖNKORMÁNYZAT SZERVEI


48.§         Az Önkormányzat szervei:

              a)    Szedres Község Képviselő-testülete;

              b)    Szedres Község Képviselő-testületének Pénzügyi-Ügyrendi Bizottsága (továbbiakban: Pénzügyi-Ügyrendi Bizottság);

              c)    Szedres Község Képviselő-testületének Szociális Bizottsága (továbbiakban: Szociális Bizottság);

              d)    Szedres Község polgármestere (továbbiakban: polgármester);

              e)    Szedres Község alpolgármestere (továbbiakban: alpolgármester),

              f)    Szedres Község jegyzője (továbbiakban: jegyző);

              g)    Szedresi Polgármesteri Hivatal;

              h)    Szedres-Medina Községek Szennyvíztelep és Csatornahálózat Rekonstrukciós Önkormányzati Társulása önálló jogi személyiségű társulás;

              i)     Szekszárd és Térsége Önkormányzati Társulás önálló jogi személyiségű társulás;

              j)     Szekszárd és Környéke Szociális Alapszolgáltatási és Szakosított Ellátási Társulás önálló jogi személyiségű társulás;

              k)    Szekszárd és Környéke Alapellátási és Szakosított Ellátási Társulás önálló jogi személyiségű társulás;

              l)     Szekszárd és Környéke Központi Ügyeleti Társulás önálló jogi személyiségű társulás;

              m)   Szekszárd-Szedres-Medina Óvodafenntartó Társulás önálló jogi személyiségű társulás;

              n)    Első Magyar Önkormányzati Vízikörmű és Közszolgáltatási Társulás önálló jogi személyiségű társulás;

              o)    Önkormányzati Társulás a Sió-völgyi Nagytérség Települési Szilárdhulladékai Kezelésének Korszerű Megoldására (Cikói Hulladékgazdálkodási Társulás) önálló jogi személyiségű társulás;

              p)    Alisca Rekultivációs Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás önálló jogi személyiségű társulás;


              16. A Képviselő-testület, a Képviselő-testület bizottságai


49.§  (1)   A Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő az alábbi összetételben:

              a)    1 fő főállású polgármester,

              b)    6 fő önkormányzati képviselő.

       (2)   A Képviselő-testület tagjainak névsorát a 2. függelék tartalmazza.


50.§  (1)   A Képviselő-testület állandó jelleggel Pénzügyi-Ügyrendi Bizottságot, és Szociális Bizottságot választ.

       (2)   A Képviselő-testület az állandó bizottságok létszámát a következők szerint határozza meg:

              a)    Pénzügyi-Ügyrendi Bizottság 3 fő;

              b)    Szociális Bizottság 3 fő, melyből 1 fő nem Képviselő-testületi tag.

       (3)   Az állandó bizottságok tagjainak névsorát 3. függelék tartalmazza.

       (4)   A Képviselő-testület bizottságainak feladat- és hatáskörét a 4. melléklet tartalmazza.


51.§  (1)   A vagyonnyilatkozatokat a Pénzügyi-Ügyrendi Bizottság tartja nyilván és ellenőrzi.

         (2)   A polgármester az összeférhetetlenség, méltatlanság megállapítására irányuló kezdeményezést a Pénzügyi-Ügyrendi Bizottságnak adja át kivizsgálásra és a Képviselő-testületi döntés előkészítésre.


52.§  (1)   A Pénzügyi-Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével nyújthatók be a Képviselő-testülethez az alábbi előterjesztések:

              a)    Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló rendelet megalkotására, felülvizsgálatára, módosítására vonatkozó előterjesztés;

              b)    gazdasági ciklusprogramra vonatkozó előterjesztés;

              c)    költségvetésről szóló rendelet elfogadására, módosítására vonatkozó előterjesztés;

              d)    költségvetés végrehajtásáról szóló rendelet elfogadására vonatkozó előterjesztés;

              e)    a helyi adókról szóló rendelet megalkotására, módosítására, hatályon kívül helyezésére vonatkozó előterjesztés;

              f)    díjmegállapítást tartalmazó önkormányzati rendeletek megalkotására, módosítására, hatályon kívül helyezésére vonatkozó előterjesztések;

              g)    Önkormányzati részvétellel működő társulások költségvetését, tagi hozzájárulását, pénzügyi elszámolását érintő előterjesztések;

              h)    az éves ellenőrzési tervről szóló előterjesztés;

              i)     az éves ellenőrzési beszámolóról szóló előterjesztés;

              j)     az önkormányzat vagyonáról szóló 4/2013. (III. 29.) önkormányzati rendelet 4. § (2) bekezdésben rögzített előterjesztés.

       (2)   A Szociális Bizottság véleményének kikérésével nyújthatók be a Képviselő-testülethez a          szociális jellegű támogatásokról szóló rendeletek megalkotására, módosítására vonatkozó előterjesztések.


53.§         A bizottsági határozatokat külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sor- és évszámmal kell megjelölni, az alábbiak szerint:

              a)    Pénzügyi-Ügyrendi Bizottság

" szám/év (hó. nap.) PÜB. számú HATÁROZAT "

              b)    Szociális Bizottság

" szám/év (hó. nap.) SZB. számú HATÁROZAT "


              17. Az önkormányzati képviselő


54.§         A képviselő döntéseit kizárólag saját meggyőződése alapján hozza. Szavazatát megindokolni nem köteles, emiatt semmiféle hátrány nem érheti.


55.§  (1)   A képviselő képviselői megbízatásának ellátásáért tiszteletdíjban részesül.

       (2)   A képviselőt illető tiszteletdíj megállapításának szabályairól a Képviselő-testület külön rendeletet alkot.

       (3)   A képviselő képviselői megbízatásával összefüggő feladatainak ellátása érdekében a Hivatalnál rendelkezésre álló technikai eszközöket (telefon, fax, fénymásoló) térítésmentesen jogosult igénybe venni.


56.§         A képviselő – a határozatképesség biztosítása érdekében – a Képviselő-testületi, vagy bizottsági ülésről való távolmaradását a polgármesternek, illetőleg a bizottság elnökének előzetesen köteles bejelenteni.


57.§  (1)   A Mötv 33. § alapján a Mötv.-ben meghatározott kötelezettségeit önhibájából megszegő képviselővel szemben a 38. § (3)-(5) bekezdésében foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.

         (2)   A képviselő kötelezettségszegését írásban, a megszegett kötelezettség törvényi helyét pontosan megjelölve, indoklással ellátva a polgármesternél bárki bejelentheti.

         (3)   A polgármester a képviselői kötelezettségszegésre vonatkozó bejelentést kivizsgálásra, javaslattételre a Pénzügyi-Ügyrendi Bizottságnak adja át. A Pénzügyi-Ügyrendi Bizottság a vizsgálat eredményéről, javaslatáról 15 napon belül tájékoztatja polgármestert, aki azt a soron következő Képviselő-testületi ülésre beterjeszti.


              18. A polgármester, alpolgármester


58.§  (1)   A polgármester megbízatását főállásban látja el.

         (2)   A polgármester tekintetében az egyéb munkáltatói jogokat – a Képviselő-testület nevében – az alpolgármester gyakorolja.


59.§  (1)   Amennyiben a Képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester az alább meghatározott ügyekben döntést hozhat:

              a)    önkormányzati beruházás kivitelezőjének kiválasztása;

              b)    az önkormányzat vagyonáról szóló 4/2013. (III. 29.) önkormányzati rendelet 6. § (2) bekezdésében, 8. § (3) bekezdésében, 11. § a) pontjában, 13. § (1) bekezdésében rögzített esetekben.

         (2)   A polgármester – a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett – a két ülés közötti időszakban

              a)    dönthet az időközben felmerülő, a költségvetésben nem tervezett többletfeladatról, amennyiben az, önkormányzati ingatlanon elvégzendő halaszthatatlan, élet- és közbiztonságot veszélyeztető helyzet elhárítására, vagy olyan állagmegóvó munka elvégzésére vonatkozik, melynek késedelmes elvégzése az ingatlan nagymértékű károsodásával, rendeltetésszerű használatának akadályozásával járna;

              b)    jogosult az Önkormányzat érdekének védelmében, szabálysértési, büntetőjogi feljelentés megtételére, perindításra.


60.§         A polgármester illetményének, költségtérítésének megállapítására az alakuló ülésen, ezt követően pedig a helyettes államtitkár illetménye változását követő Képviselő-testületi ülésen, továbbá törvényből eredő illetményén felüli juttatására a Pénzügyi-Ügyrendi Bizottság tesz javaslatot.


61.§         A polgármester ellen indított fegyelmi eljárásban  fegyelmi bizottságként az eljárást a Pénzügyi-Ügyrendi bizottság folytatja le és terjeszti javaslatát döntés végett a Képviselő-testület elé.


62.§         A Képviselő-testület – saját tagjai közül – 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.


              19. A jegyző


63.§         A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – az igazgatási ügyintéző I. látja el a jegyzői feladatokat.


64.§  (1)   A jegyző az erről történő értesülést követően haladéktalanul köteles jelezni a Képviselő-testületnek, a Képviselő-testület szervének és a polgármesternek (a továbbiakban együtt: jelzett), ha a döntésük, működésük jogszabálysértő.

         (2)   A jegyző (1) bekezdés esetén tett jelzése alapján a jelzett köteles a jelzéssel érintett döntését felülvizsgálni és a jelzés elfogadásáról, vagy elutasításáról külön döntést hozni.

         (3)   A jelzett a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését nem köteles elfogadni, a jegyző jelzése a döntés végrehajtására nincs halasztó hatállyal.

         (4)   Amennyiben a jelzett a jogszabálysértésre vonatkozó jelzést nem fogadja el és döntését továbbra is fenntartja, a jegyző köteles az (1) bekezdés szerinti jelzést írásba foglalni és azt tájékoztatás céljából a Kormányhivatalnak megküldeni.


              20. A Hivatal


65.§  (1)   A Képviselő-testület a jegyző vezetésével – Szedresi Polgármesteri Hivatal elnevezéssel – önállóan működő egységes hivatalt hoz létre az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.

       (2)   A Hivatal szervezeti felépítésére, működésére és munkarendjére vonatkozó szabályokat a Képviselő-testület által jóváhagyott, és a 6. függelékben rögzített külön szervezeti és működési szabályzat tartalmazza.


              21. Önkormányzati társulások


66.§  (1)   Az egyes társulásban való együttműködés részletes szabályait esetenkénti külön társulási megállapodás tartalmazza.

       (2)   Az Önkormányzati részvétellel működő társulások társulási tanácsaiba delegált tagok névsorát az 5. függelék tartalmazza.


              V. FEJEZET

              AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDASÁGI ALAPJAI

              22. Gazdasági ciklusprogram


67.§  (1)   A Képviselő-testület tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát, valamint a kiemelt célokat az Önkormányzat gazdasági ciklusprogramja tartalmazza. A gazdasági ciklusprogramot a polgármester az alakuló ülést követő hat hónapon belül terjeszti a Képviselő-testület elé. A program végrehajtását az éves költségvetési rendelet tartalmazza.

       (2)   A gazdasági ciklusprogram tartalmazza különösen a fejlesztési elképzeléseket, a munkahelyteremtés feltételeinek elősegítését, a településfejlesztési politika, az adó politika célkitűzéseit, az egyes közszolgáltatások biztosítására, színvonalának javítására vonatkozó irányokat, megoldásokat.


              23. Az Önkormányzat vagyona és gazdálkodása


68.§  (1)   Az Önkormányzat vagyonáról és a velük való gazdálkodás, használat szabályairól a Képviselő-testület külön rendeletet alkot.

       (2)   Az Önkormányzat gazdálkodási feladatait a Hivatal látja el, melynek során koordinálja a feladatok végrehajtásának a finanszírozással összhangban történő ütemezését.


              VI. FEJEZET

           ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


69.§  (1)   Ez a rendelet 2014. december 20. napján lép hatályba.

       (2)   A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2007. (III. 30.) önkormányzati rendelet.


                           Kovács János                                                       Honti Sándor

                            polgármester                                                            jegyző


Kihirdetési záradék: A rendeletet a Képviselő-testület 2014. december 10-i ülésén fogadta el. Kihirdetve 2014. december 15. napján.


                                                                                                       Honti Sándor

                                                                                                            jegyző