Elek Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/1998. (II. 23.) önkormányzati rendelete
a gyermekek pénzbeni és természetbeni támogatásáról és a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról
Hatályos: 1998. 02. 23- 2013. 07. 03Elek Város Önkormányzat Képviselő-testületének 3/1998. (II.23.) önkormányzati rendelete
A gyermekek pénzbeni és természetbeni támogatásáról és a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról1
A rendelet célja
1. § E rendelet célja, hogy a Gyvt-ben, a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 133/1997. (VII. 29.) Kormányrendeletben, a Gyámhatóságokról, valamint a Gyermekvédelmi és Gyámügyi ellátásról szóló 149/1997. (IX. 10.) Kormányrendeletben foglaltakkal összhangban megállapítsa azokat az alapvető szabályokat, amelyek szerint az Önkormányzat segítséget nyújt a gyermekek törvényben foglalt jogainak és érdekeinek érvényesítéséhez és az önkormányzati hatáskörbe utalt gyermekvédelmi feladatokat szabályozza.
A rendelet hatálya
2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Elek Város területén lakóhellyel rendelkező,
bevándorolt,
felnőttekre, valamint szüleikre,
Eljárási rendelkezések
3. § (1.) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni gyermekvédelmi ellátások megállapítása iránti kérelmet a szülő vagy más törvényes képviselő a jegyzőnél, vagy a kérelem elbírálására jogosult önkormányzatnál terjesztheti elő.
(2) Az ellátás megállapítását nevelési oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más
családvédelemmel foglalkozó szerv is kezdeményezheti.
(3) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások iránti kérelmet az adott intézmény
vezetőjénél kell benyújtani.
(4) A képviselő-testület a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat
4. § (1) A jogosultsági feltételek közül a gyermeket gondozó családban, közös háztartásban
élő, közeli hozzátartozó személyi adatairól, jövedelmi viszonyairól a szülő, illetve
törvényes képviselő a 149/1997. (IX 10.) Korm. rendelet 2. sz. mellékletében foglalt
nyilatkozatot köteles benyújtani, feltüntetve azt is, hogy az milyen formájú
támogatásra irányul. Továbbá köteles a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat,
illetve az egy főre jutó jövedelem számításánál figyelembe vett körülmények
bizonyítására igazolásokat becsatolni.
(2) Az egy főre jutó havi jövedelem számításánál, a közös háztartásban élő, közeli
hozzátartozók tényleges nettó összjövedelmét csökkenteni kell a támogatást kérő és
házastársa által bírósági határozata alapján eltartott rokon részére teljesített tartásdíj
összegével.
(3) A jövedelemszámításnál közös háztartásban élő közeli hozzátartozóként kell
figyelembe venni a Gyvt 19. §. (4) bek-ben meghatározott személyeket.
(4) A (3) bekezdés alkalmazásánál figyelembe kell venni a támogatást kérő szülővel,
illetve törvényes képviselővel közös háztartásban élő valamennyi
gyermeket is, aki átmenetileg tartózkodik a háztartáson kívül, így különösen
diákotthonban, kollégiumban, kórházban, hetes otthonban, valamint aki 30 napot meg
nem haladóan átmeneti gondozásban részesül.
5. §
.
megsértésével a nyújtott ellátást meg kell szüntetni.
köteleznie kell a pénzbeli ellátás visszafizetésére, természetbeni ellátás esetén a
pénzegyenérték megfizetésére a Gyvt. 133. §. (2) - (5) bekezdése figyelembe vételével.
6. § (1) A képviselő-testület az alábbi gyermek- és ifjúságvédelmi hatásköreit a polgármesterre
ruházza át.
igénybevevő személy kötelezése a pénzbeni ellátás visszafizetésére, a
megtérítés méltányosságából történő elengedése, illetve csökkentése.
kapcsolatos hatáskörét a Szociális és Egészségügyi Bizottságra ruházza át.
A pénzbeni ellátások
A rendszeres gyermekvédelmi támogatás
7. §
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
8. § (1) Rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban részesíthető a gyermek, ha a gyermeket gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet, különösen: valamely családtag tartós betegsége, vagy ellátatlan munkanélkülisége miatt bekövetkezett nagy mértékű jövedelemcsökkenés, illetve az elemi kár miatt bekövetkezett rendkívüli kiadást.
(2) A támogatás egyszeri összege 1.000,- Ft-nál kevesebb és legmagasabb összege a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének 35 %-ánál magasabb nem lehet.
(3) Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás egy naptári éven belül gyermekenként legfeljebb 3 alkalommal adható.
(4) Támogatás összegéről és formájáról határozatban kell rendelkezni. A határozatot indokolt esetben azonnal végrehajthatóvá lehet nyilvánítani.
Természetben nyújtott ellátások
9. § (1) A rendszeres és rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli, de amennyiben a
gyermek érdeke úgy kívánja, vagy a törvényes képviselő kéri természetbeni ellátás
formájában is megállapítható.
(2) Természetbeni ellátásként lehet megállapítani a rendszeres gyermekvédelmi
támogatást az általános iskolás korú védelembe vett gyermekek számára
gyermekintézményi étkezési-térítési díj, vagy annak egy része átvállalása céljára
középiskola vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló gyermek
részére is tandíj, kollégiumi díj, albérleti díj, egészségügyi szolgáltatásért fizetendő
térítési díj, vagy annak egy része átvállalása céljára.
(3) Akkor lehet a rendszeres, vagy rendkívüli gyermekvédelmi támogatást természetbeni
ellátás formájában megállapítani, ha
nevelési segély természetbeni juttatásként volt megállapítva.
támogatásra irányul.
díj, illetve egyéb a taníttatással, neveléssel kapcsolatban felmerült költségek
tekintetében hátraléka keletkezett.
pénzbeli támogatást nem a gyermekre fordítja
védőnő, rendőrség, oktatási intézmény) jelzéssel élnek, a hatáskör gyakorlója dönt a
támogatások közvetlen természetben történő biztosításáról és felhasználásáról.
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
Általános szabályok
10. § (1) A személyes gondoskodás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, vagy törvényes
képviselője (továbbiakban kérelmező) kérelmére történik.
(2) A kérelmező az ellátást az intézmény vezetőjénél kérheti. Az ellátás megtagadása
esetén a kérelmet a jegyzőhöz kell továbbítani, aki dönt a személyes gondoskodás
igénybevétele ügyében.
(3) A személyes gondoskodást nyújtó ellátás megkezdése előtt az ellátásra jogosult
gyermek törvényes képviselőjét tájékoztatni kell a Gyvt 33. §-ában foglaltak szerint.
Gyermekjóléti alapellátások
11. § (1) A gyermekjóléti alapellátások célja a gyermek családban történő nevelésének
elősegítése, a veszélyezettség kialakulásának, illetve a gyermek családjából való
kiemelésének megelőzése, valamint a kialakult veszélyezettség megszüntetése. Az
alapellátásnak hozzá kell járulnia a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi
fejlődéséhez, életkörülményeinek javításához.
(2) Az önkormányzat e rendelet hatályba lépésétől kezdődően az alábbi gyermekjóléti
alapellátásokat biztosítja
Gyermekjóléti Szolgálat
12. § (1) A gyermekjóléti szolgálat szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatokat lát el a
védőnői szolgálattal együttműködve.
(2) A szolgálat feladatai különösen a Gyvt 40. §-ában foglaltak.
(3) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes, a családsegítő szolgálat keretein belül
működik.
Gyermekek napközbeni ellátása
13. § (1) Az Önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátása keretében a családban élő
gyermekek életkorának megfelelő nappali felügyeletét, gondozását, nevelését
(foglalkoztatását) és étkeztetését szervezi meg azok számára, akiknek napközbeni
ellátásáról a szüleik, gondozóik munkavégzésük, egészségi állapotuk, vagy egyéb okok
miatt nem tudnak gondoskodni.
(2) A gyermekek napközbeni ellátásának intézményi formái:
A térítési díjak
14. § (1) A gyermekjóléti alapellátás keretében biztosított gyermekek napközbeni ellátásáért
térítési díjat kell fizetni.
(2) A gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben az alapellátások keretébe
tartozó szolgáltatások közül csak az étkeztetésért kell térítési díjat fizetni.
(3) Az intézményi térítési díj mértékét a képviselő-testület külön rendeletében állapítja
meg.
(4) A térítési díjat a gyermeket gondozó személy köteles megfizetni.
(5) Megszűnik a személyes gondoskodást nyújtó ellátás, ha a térítési díj fizetésre kötelezett
a térítési díjat nem fizeti, illetve ha hátralékát a felszólítást követő 15 napon belül nem
egyenlíti ki.
Záró rendelkezések
15. § (1) E rendelet kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő
ügyekben is alkalmazni kell.
(2) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben az 1997. évi XXXI. tv. továbbá, a
133/1997 (VII. 29) és a 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendeletben foglaltakat kell
alkalmazni.
(3) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszíti Elek Város Önkormányzata
14/1997. (X. 27.) KT. sz..
Az önkormányzati rendeletet az Elek Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 8. §-a hatályon kívül helyezte 2021. december 1. napjával.