Fácánkert Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/1998. (IV. 20.) önkormányzati rendelete
Fácánkert Község Önkormányzati Képviselő-testülete 5/1998. (IV. 20.) sz. önkormányzati rendelete a gyermekvédelem helyi rendszeréről
Hatályos: 1998. 04. 20- 2021. 07. 24Fácánkert Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/1998. (IV. 20.) önkormányzati rendelete
Fácánkert Község Önkormányzati Képviselő-testülete 5/1998. (IV. 20.) sz. önkormányzati rendelete a gyermekvédelem helyi rendszeréről [1]
Fácánkert Község Önkormányzati Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló többször módosított 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében, valamint a gyermekvédelemről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben (továbbiakban: GYVT) foglalt felhatalmazás alapján az önkormányzat által a gyermekek részére nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátásokról, a gyermekvédelem helyi rendszeréről az alábbi rendeltet alkotja.
A rendelet célja
1. § E rendelet célja, hogy az önkormányzat közigazgatási területén – a GYVT-ben, a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások térítési díjáról és igénylésükhöz felhasználható bizonyítékukról szóló 133/1997. (VII. 29.) Kormányrendeletben, a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) kormányrendelettel összhangban – megállapítsa azokat az alapvető szabályokat, amelyek szerint az önkormányzat segítséget nyújt a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzéséről és megszűntetéséről, a hiányzó szülői gondoskodás pótlásáról, valamint a gyermekvédelmi gondoskodásból kikerült fiatal felnőttek társadalmi beilleszkedéséről.
A rendelet hatálya
2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a Fácánkert község közigazgatási területén tartózkodó:
a. magyar állampolgárságú,
b. az állandó tartózkodásra jogosító személyi igazolvánnyal rendelkező bevándorolt,
c. a magyar hatóságok által menekültként elismert gyermekekre és fiatal felnőttekre, valamint szüleikre.
[1] (2) A törvény hatálya a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. törvény rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó gyermekeire is.
(3) E rendelet szerint kell eljárni az (1) bekezdésben meghatározott személyeken kívül a Fácánkert község területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelme érdekében, ha az intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével, vagy elháríthatatlan kárral járna.
(4) A rendelet hatálya nem terjed ki az óvodai nevelés, az iskolai nevelés-oktatás keretében biztosított napközbeni ellátása, ha az oktatásról szóló többször módosított – 1993. évi LXXIX. törvény 114. §-a alapján ingyenesen igénybe vehető szolgáltatások, illetőleg a 115. §-a alapján térítési díj fizetési kötelezettség mellett igénybe vehető szolgáltatások körébe tartozik.
A gyermekek védelmének helyi rendszere
3. § (1) A gyermekek védelme a gyermek családban történő nevelkedésének elősegítésére, veszélyeztetettségének megelőzésére és megszűntetésére, valamint szülői vagy más hozzátartozói gondoskodásból kikerülő gyermek helyettesítő védelmének biztosítására irányuló tevékenység.
(2) A képviselő-testület e rendeletben foglaltak szerint biztosítja a pénzbeli és természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat, továbbá szervezi és közvetíti a mástól igénybe vehető ellátásokhoz való hozzájutást.
[2] (3) A gyermekek védelmét a képviselő-testület a következő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások keretében biztosítja:
a) Pénzbeli és természetbeni ellátás: a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás; ösztöndíj-támogatás, tanulói bérlettámogatás;
b) személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások: gyermekjóléti szolgáltatás, gyermekek napközbeni ellátása.
[3] (4) A képviselő-testület az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni gyermekvédelmi ellátások megállapítására vonatkozó hatáskörét a polgármesterre ruházza át.
Eljárási rendelkezések
4. § [4] (1) Az e rendeletben szabályozott, a polgármester átruházott hatáskörébe tartozó pénzbeli és természetbeni gyermekvédelmi ellátások megállapítására irányuló kérelmet az erre a célra rendszeresített nyomtatványon, a szülő vagy más törvényes képviselő Sióagárd-Fácánkert Községek Körjegyzőségének fácánkerti irodájánál (továbbiakban: hivatal) terjesztheti elő.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott pénzbeli ellátások megállapítását nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, gyermekjóléti szolgálat, illetve a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet is kezdeményezheti.
(3) (Hatályon kívül helyezve) [5]
5. § [6]
II.
Pénzbeli és természetbeni ellátások
A rendszeres gyermekvédelmi támogatás
6. § [7]
(hatályon kívül helyezve)
A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
7. § [8] (1) A polgármester a gyermeket rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban részesíti, ha a gyermeket gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.
(2) Elsősorban azokat a gyermekeket, illetve családokat kell alkalmanként rendkívüli támogatásban részesíteni, akiknek az ellátásáról más módon nem lehet gondoskodni, illetve az alkalmanként jelentkező többletkiadások - különösen a szociális válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítéséhez kapcsolódó kiadások, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásának, illetve a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése, betegség vagy iskoláztatás - miatt anyagi segítségre szorulnak.
(3) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás egyszeri összege 2.000,- Ft-nál kevesebb nem lehet és a mindenkori öregségi nyugdíjminimumot nem haladhatja meg.
(4) Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás egy naptári éven belül gyermekenként legfeljebb 6 alkalommal adható.
(5) A támogatás összegéről és formájáról határozatban kell rendelkezni. A határozatot indokolt esetben azonnal végrehajthatóvá lehet nyilvánítani.
[9] 7/A. § (1) A képviselő-testület külön határozatban évente dönt az Oktatási Minisztérium által meghirdetett Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati ösztöndíjrendszerhez történő csatlakozás kérdésében, valamint az e célra fordítható éves keretösszegről, illetve az ösztöndíj-támogatás minimális összegéről.
[10] (2) Az (1) bekezdés szerinti ösztöndíjrendszer keretében az önkormányzat azokat a szociálisan hátrányos helyzetű, fácánkerti állandó lakóhelyű hallgatókat támogathatja, akik a szakminisztérium által meghirdetett ösztöndíjrendszer általános feltételeinek megfelelnek
(3) A (2) bekezdés szerinti támogatásban nem részesülhetnek
a) a rendvédelmi és a katonai felsőoktatási intézmények hallgatói,
b) a középiskolai akkreditál iskolarendszerű felsőfokú szakképzésbe résztvevők,
c) a PhD képzésben résztvevők,
d) valamint a külföldi intézménnyel hallgatói jogviszonyban állók.
(4) Az Ösztöndíjrendszer keretében megállapított ösztöndíj kizárólag a pályázó szociális helyzete alapján ítélhető meg, az ösztöndíj megítélésekor a pályázó tanulmányi eredménye nem vehető figyelembe.
(5) A rendelet alkalmazása szempontjából szociálisan hátrányos helyzetűnek tekintendő különösen, az a hallgató aki/akinek
a) árva vagy félárva,
b) valamilyen krónikus betegségben szenved, vagy családban folyamatos ellátást igénylő beteg van,
c) szülője/gondviselője munkanélküli vagy nyugdíjas,
d) gyermeke van,
e) családjában lévő eltartottak száma három vagy annál több,
f) családjában az egy főre jutó nettó átlagjövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 80%-át nem haladja meg,
h) kollégiumi ellátásra jogosult, de helyhiány miatt abban nem részesült.
(6) A kérelmet az erre a célra rendszeresített nyomtatványon kell benyújtani, melyhez csatolni kell
a) iskolalátogatási igazolást az erre a célra rendszeresített nyomtatványon,
b) árvaság, félárvaság igazolására a halotti anyakönyvi kivonat másolatát,
c) szülő gondviselő nyugdíjjogosultság igazolására a nyugdíjszelvényről, munkanélküliségről a határozatról készített másolatot,
d) testi fogyatékosság, krónikus betegség igazolására orvosi igazolást,
e) eltartottak számának igazolására nyilatkozatot,
f) a közös háztartásban élő családtagok megelőző három hó nettó jövedelmét igazoló kereseti, illetve egyéb jövedelmi, ellátási igazolások,
g) a kollégiumi ellátásról a helytadó, illetve az elutasításról szóló értesítés másolatát.
(7) Az ösztöndíj-támogatás iránti kérelmek elbírálásra vonatkozó hatáskörét a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.
(8) Az e szakasz szerinti eljárásban az ügyintézési határidő harminc nap, az ügyintézés határnapja azonban legfeljebb az OM által évente kiadott pályázati útmutatóban foglalt ütemterv szerinti elbírálási határidő napja.
(9) Az önkormányzat az Ösztöndíjrendszer keretében pénzeszközátadásként az OM Alapkezelő által kezelt számlára félévente egy összegben utalja a támogatást, melyet az OM Alapkezelő félévente egy összegben, a kifizetés helyéül szolgáló felsőoktatási intézmény számára pénzeszközátadásként ad át és az átutalásról félévente elszámol az önkormányzat számára.
(10) Az ösztöndíjat az a felsőoktatási intézmény folyósítja a hallgatónak, ahol a hallgató államilag finanszírozott képzésben vesz részt. A felsőoktatási intézmény kötelessége a kifizetés megkezdése előtt megvizsgálni, hogy a hallgató önkormányzati ösztöndíj-támogatásban részesül-e, valamint, hogy a hallgató hallgatói jogviszonya fennáll-e.
Tanulói bérlettámogatás [11]
7/B. § (1) A szülő, törvényes képviselő kérelmére a fácánkerti állandó lakóhellyel rendelkező, tanulói jogviszonyban álló, nappali rendszerű oktatásban részt vevő általános iskola 1-8. osztályába járó gyermek állandó lakóhelye és a közoktatási intézmény távolsága alapján a tanulói buszbérlet árának megtérítésére jogosult.
(2) A tanulói bérlettámogatásra a tárgyhó 15. napja előtt beadott kérelem esetén tárgyhó 1. napjától, tárgyhó 15. napja után beadott kérelem esetén a tárgyhót követő hó 1. napjától a tanév utolsó tanítási napjáig jogosult.
(3) A kérelmet az erre a célra rendszeresített nyomtatványon kell benyújtani, melyhez nem Tolna Város közigazgatási területén működő közoktatási intézménybe járó gyermek esetében csatolni kell az iskolalátogatási igazolást az erre a célra rendszeresített nyomtatványon.
(4) Tolna Város közigazgatási területén működő közoktatási intézmény esetén – fenntartótól függetlenül – az önkormányzat gondoskodik az iskolalátogatási igazolás beszerzéséről.
(5) A tanulói bérlettámogatás iránti kérelmek elbírálására vonatkozó hatáskörét a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.
(6) A szeptember, október, november havi támogatás folyósítása október 5-ig, a december, január, február havi támogatás folyósítása január 5-ig, a március, április, május, június havi támogatás folyósítása április 5-ig történik.
(7) A határozatban fel kell hívni a kérelmező figyelmét arra, hogy a jogosultságot érintő változást tizenöt napon belül be kell jelentenie. Amennyiben a kérelmező a bejelentési kötelezettségét elmulasztja, a jogosulatlanul igénybevett bérlet térítési díjának megfizetésére köteles.
III.
A természetben nyújtott ellátások
8. § [12] (1) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás természetbeni ellátás formájában is nyújtható, különösen a védelembe vett gyermekek számára.
(2) A természetbeni ellátás különösen a tankönyv- és tanszerellátásának támogatása, a tandíj, egészségügyi szolgáltatásért fizetendő térítési díj, illetve egyéb ellátás kifizetésének átvállalása.
IV.
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
Általános szabályok
9. § (1) A személyes gondoskodás igénybe vétele önkéntes, az ellátást igénylő, vagy törvényes képviselője (továbbiakban: kérelmező) kérelmére történik.
(2) A kérelmező személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás igénybevételére irányuló kérelmet:
- a) Óvodai, általános iskolai napközi otthoni foglalkozás esetén az Általános Iskola és Óvoda igazgatójánál,
- b) [13] a gyermekjóléti szolgáltatás esetén Tolna Város Önkormányzatának Családsegítő Központjánál jelezheti.
(3) Az óvodai, általános iskolai napközi otthoni foglalkozás igénybevételét a tényállás tisztázása mellett az intézményvezető intézkedése alapozza meg.
(4) A személyes gondoskodás feltételeiről a kérelem benyújtásakor a kérelmezőt tájékoztatni kell.
(5) A személyes gondoskodást nyújtó ellátás megkezdése előtt az ellátásra jogosult gyermeket és a törvényes képviselőjét tájékoztatni kell:
- a) az ellátás tartalmáról és feltételeiről,
- b) az intézmény házirendjéről,
- c) fizetendő térítési díjáról.
A gyermekjóléti alapellátás
10. § (1) [14] A gyermekjóléti szolgáltatás olyan, a gyermek érdekeit védő speciális személyes szociális szolgáltatás, amely a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával szolgálja a gyermek testi és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzését, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetését, illetve a családjából kiemelt gyermek visszahelyezését
(2) Az önkormányzat e rendelet hatályba lépésétől kezdődően az alábbi gyermekjóléti ellátásokat biztosítja:
- a) gyermekjóléti szolgálat,
- b) gyermekek napközbeni ellátása keretében: óvoda, iskolai napközis foglalkozás.
(3) Fácánkert község közigazgatási területén élő ellátásra jogosultak részére a gyermekjóléti alapellátások közül
- a) a gyermekjóléti szolgáltatást, valamint a gyermekek átmeneti gondozása keretében a helyettes szülői hálózat működtetését – a társulásban közösen fenntartott – Tolna Város Önkormányzat Családsegítő Központja keretében működő Gyermekjóléti Szolgálat;
- b) az óvodai és az általános iskolai napközi ellátást a Fácánkerti Általános Művelődési Központ intézményben biztosítja az önkormányzat.
A gyermekjóléti szolgálat
11. § [15] (1) A gyermekjóléti szolgálat - összehangolva a gyermekeket ellátó egészségügyi és nevelési-oktatási intézményekkel, illetve szolgálatokkal - szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatokat végez.
(2) Tevékenysége körében a Gyvt. 39. §-ban foglaltakon túl
- a) folyamatosan figyelemmel kíséri a településen élő gyermekek szociális helyzetét, veszélyeztetettségét,
- b) meghallgatja a gyermek panaszát, és annak orvoslása érdekében megteszi a szükséges intézkedést,
- c) elkészíti a védelembe vett gyermek gondozási-nevelési tervét,
- d) szervezi a - legalább három helyettes szülőt foglalkoztató - helyettes szülői hálózatot, illetve működtetheti azt, vagy önálló helyettes szülőket foglalkoztathat,
- e) segíti a nevelési-oktatási intézmény gyermekvédelmi feladatának ellátását,
- f) felkérésre környezettanulmányt készít,
- g) kezdeményezi a települési önkormányzatnál új ellátások bevezetését,
- h) a területi gyermekvédelmi szakszolgálat felkérésének megfelelően vizsgálja és feltárja az örökbe fogadni szándékozók körülményeit,
- i) biztosítja a gyermekjogi képviselő munkavégzéséhez szükséges helyiségeket,
- j) részt vesz a külön jogszabályban meghatározott Kábítószerügyi Egyeztető Fórum munkájában,
- k) nyilvántartást vezet a helyettes szülői férőhelyekről.
A gyermekek napközbeni ellátása
12. § (1) Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátása keretében a családban élő gyermekek életkorának megfelelő nappali felügyeletét, gondozását, nevelését (foglalkoztatását), étkeztetést szervezi meg azok számára, akiknek napközbeni ellátásáról a szüleik, gondozóik munkavégzésük, egészségi állapotuk vagy egyéb ok miatt nem tudnak gondoskodni.
(2) A gyermekek napközbeni ellátását elsősorban olyan gyermekek számára kell biztosítani:
- a) akiknek testi, szellemi fejlődése érdekében állandó napközbeni ellátásra van szüksége,
- b) akit egyedülálló vagy időskorú személy nevel,
- c) akivel együtt a családban három vagy több gyermeket nevelnek, kivéve azt, akire nézve eltartója gyermekgondozási segélyben, gyermekgondozási díjban, vagy ápolási díjban részesül,
- d) akiről szülője, gondozója szociális helyzete miatt nem tud gondoskodni.
(3) A gyermek napközbeni ellátásának intézményi formái:
- a) óvoda,
- b) általános iskolai napközi.
V.
A térítési díjak
13. § (1) A gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben (óvodában, iskolában) az alapellátások körébe tartozó szolgáltatások közül csak az étkeztetésért kell térítési díjat fizetni.
[16] (2) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátások intézményi térítési díját a képviselő-testület évente kétszer állapíthatja meg külön rendeletében.
[17] (3)-(4) (Hatályon kívül helyezve)
(5) Ingyenes ellátásban kell részesíteni a jogosultat, ha a térítési díj fizetésére kötelezett jövedelemmel nem rendelkezik.
[18] 14. § [19] (1) A gyermekek napközbeni ellátása (a továbbiakban: gyermekétkeztetés) intézmény térítési díjának alapja az élelmezés nyersanyagköltségének egy ellátottra jutó napi összege.
(2) A személyi térítési díjat az intézményvezető az (1) bekezdés szerinti napi összeg általános forgalmi adóval növelt összegének és az igénybe vett étkezések számának, valamint a (3) bekezdésben megjelölt normatív kedvezményeknek, valamint a (4) bekezdésben megjelölt további adható kedvezményeknek a figyelembevételével állapítja meg.
(3) -(5) [20]
(6) Az oktatási intézmény vezetője a megállapított kedvezmények mértékéről – az elszámolási kötelezettséggel terhelt - fenntartó önkormányzatot a megállapítással egyidejűleg értesíti.
15. § Az intézmény vezetője az ellátás megkezdésekor értesíti a kötelezettet a személyi térítési díjról.
(1) Személyi térítési díjat gyermekétkeztetés esetében egy havi időtartamra előre kell megfizetni tárgyhó 5. napjáig.
Záró rendelkezések
16. § (1) E rendelet a kihirdetés napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
(2) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben az 1997. évi XXXI. törvény, továbbá a 133/1997. (VII. 29.) és a 149/1997. (IX. 10.) kormányrendeletben foglaltakat kell alkalmazni.
(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló módosított 5/1997. (III. 15.) sz. rendelet: 1. § (3) bekezdés, 4. § (2) bekezdés c., d. pontja, 8. §-a, 14/A §-a.