Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 38/2001(X.19.) önkormányzati rendelete
a Polgármesteri Hivatal közszolgálati tisztviselői közszolgálati jogviszonyának egyes kérdéseiről
Hatályos: 2017. 12. 01- 2023. 02. 24Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 38/2001(X.19.) önkormányzati rendelete
a Polgármesteri Hivatal közszolgálati tisztviselői közszolgálati jogviszonyának egyes kérdéseiről
2017-12-01-tól 2019-06-30-ig
Eger Megyei Jogú Város Közgyűlése a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (továbbiakban:. Kttv.) 232. § (1) bekezdésében, 234. § (3) és (4) bekezdésében, 236. § (4) bekezdésében, valamint a 237. §-ában kapott felhatalmazása alapján a Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) által foglalkoztatott köztisztviselők közszolgálati jogviszonyának egyes kérdéseiről a következőket rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. §
(1) A rendelet hatálya a hivatal köztisztviselőinek és közszolgálati ügykezelőinek (továbbiakban: közszolgálati tisztviselő) közszolgálati jogviszonyára, valamint a polgármester, illetve az alpolgármester foglalkoztatási jogviszonyára terjed ki.
(2) A részmunkaidőben foglalkoztatott közszolgálati tisztviselőket a rendeletben szabályozott jogosultságok – a Kttv., illetve jelen rendelet eltérő rendelkezésének hiányában – munkaidő- arányosan illetik meg.
II. Fejezet
A munkaidő egyes szabályai
2. §
(1) A Hivatal teljes munkaidőben foglalkoztatott köztisztviselőinek heti munkaideje 40 óra.
(2) A munkaidő beosztása szerinti általános munkarend :
Hétfő, kedd , csütörtök: 7.30-tól 16 óráig;
Szerda: 7.30-tól 17 óráig
Péntek: 7.30-tól 12.30 óráig.
3. §
(1) A rendszeresen rendkívüli munkaidőben munkát teljesítő közszolgálati tisztviselő számára legfeljebb évi 20 munkanap szabadidő-átalány állapítható meg. A szabadidő-átalányban részesítendő munkaköröknek és az ahhoz kapcsolódó szabadidő-átalány mértékének megállapítására a Jegyző jogosult.
(2) Nem minősül rendkívüli munkaidő teljesítésének, ha a közszolgálati tisztviselő saját elhatározása alapján a munkáltatói jogkör gyakorlójának előzetes írásbeli elrendelése nélkül végez munkaidőn kívül munkát, ezért arra sem szabadidő, sem pénzbeli megváltás nem jár.
(3) A rendkívüli munkaidő elrendelése a közszolgálati tisztviselő saját munkaköri feladatainak ellátását nem veszélyeztetheti .
(4) A rendkívüli munkaidő elrendelésének, nyilvántartásának és elszámolásának rendjét a Jegyző állapítja meg.
(5) A közszolgálati tisztviselő az őt megillető szabadidőt a munkáltatói jogkör gyakorlójának előzetes jóváhagyásával jogosult igénybe venni.
(6) A rendkívüli munkaidőért járó szabadidőre, illetve szabadidő-átalányra a vezetői kinevezéssel, megbízással rendelkező közszolgálati tisztviselő nem jogosult.
III. Fejezet
Az átirányítás szabályai
4. §
(1) Tartósan távollevőnek minősül az a köztisztviselő, akinek folyamatos távolléte a 4 hetet meghaladja.
(2) Nem jár helyettesítési díj, ha:
- a helyettesítés a vezető munkaköri kötelezettsége, kivéve, ha a helyettesítésre azért van szükség, mert a helyettesítésre okot adó munkakör betöltetlen, feltéve, hogy a helyettesítés időtartama a 30 napot meghaladja;
- a helyettesítés rendes szabadság miatt szükséges.
IV. Fejezet
A belső szervezeti egységek vezetőire vonatkozó rendelkezések
5. §
(1) A Hivatal önálló belső szervezeti egységének vezetője kizárólag felsőfokú iskolai végzettséggel rendelkező köztisztviselő lehet.
(2) A Hivatal munkamegosztás szempontjából elkülönült szervezeti egységeinek vezetői:
- irodavezető, mely a Kttv. 236. § (5) bekezdés c) pontja szerinti főosztályvezető helyettesi szintnek felel meg;
- önálló csoportvezető, mely a Kttv. 236. § (5) bekezdés c) pontja szerinti osztályvezetői szintnek felel meg.
6. §
A vezető alapilletménye:
- irodavezető esetén az illetmény alap 7,5- szerese;
- önálló csoportvezető esetén az illetmény alap 7- szerese.
7. §
Az irodavezetők az alapilletményük 15 %-ának, az önálló csoportvezetők az alapilletményük 10 %-ának megfelelő összegű vezetői illetménypótlékra jogosultak.
V Fejezet
Új tisztségek létrehozása, címek adományozása
8. §
A Közgyűlés önkormányzati főtanácsadói, önkormányzati tanácsadói (a továbbiakban politikai főtanácsadó, politikai tanácsadó) munkaköröket hozhat létre a Polgármesteri Hivatalnál a Közgyűlés és Bizottságai döntésének előkészítéséhez, illetve a polgármester tevékenységéhez közvetlenül kapcsolódó feladatok ellátására. Az így alapított munkakörök száma nem haladhatja meg a hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők létszámának 5%-át. A megállapított munkaköröket a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának függelékében vagy a Hivatal Ügyrendjében kell feltüntetni.
9. §
(1) A Jegyző a tartósan kiemelkedő munkát végző felsőfokú iskolai végzettségű, közigazgatási szakvizsgával rendelkező köztisztviselőnek címzetes vezető-tanácsosi, címzetes főtanácsosi, címzetes vezető-főtanácsosi, a középiskolai végzettségű köztisztviselőnek címzetes főmunkatársi címet adományozhat.
(2) Címzetes vezető-tanácsosi cím a legalább 5, címzetes főtanácsosi cím a legalább 12, címzetes vezető-főtanácsosi cím a legalább 20, címzetes főmunkatársi cím a legalább 18 év közszolgálati jogviszonyban töltött idővel rendelkező köztisztviselőnek adományozható.
10. §
(1) A Jegyző szakmai tanácsadói, illetve szakmai főtanácsadói címet adományozhat a (2) bekezdésben foglalt feltételekkel rendelkező köztisztviselőnek. Az adományozható szakmai tanácsadói, illetve szakmai főtanácsadói címek számát a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának függelékében vagy Ügyrendjében kell meghatározni. Az adományozható kétféle cím együttesen nem haladhatja meg a hivatal felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselői létszámának tíz százalékát.
(2) Szakmai tanácsadói cím annak a I. besorolási osztályba tartozó, szakmai gyakorlattal és közigazgatási vagy jogi szakvizsgával, illetve teljes körűen közigazgatási jellegűnek minősített tudományos fokozattal rendelkező köztisztviselőnek; szakmai főtanácsadói cím annak a I. besorolási osztályba tartozó, szakmai gyakorlattal és közigazgatási vagy jogi szakvizsgával, illetve teljes körűen közigazgatási jellegűnek minősített tudományos fokozattal rendelkező köztisztviselőnek adományozható, aki legmagasabb fokozatú minősítésű.
VI. Fejezet
A köztisztviselő díjazása
11. §
(1) A köztisztviselői illetményalapot a közszolgálati érdekegyeztetés keretében kialakított állásfoglalás figyelembevételével évente az állami költségvetésről szóló törvény állapítja meg úgy, hogy az nem lehet alacsonyabb, mint az előző évi illetményalap.
(2) A Jegyző át nem ruházható hatáskörében a megállapított személyi juttatások előirányzatán belül a Kttv. 133. § (3) bekezdésében meghatározott teljesítményértékeléstől függően a köztisztviselő alapilletményét legfeljebb 20%-kal megemelheti, vagy legfeljebb 20%-kal csökkentett mértékben állapíthatja meg. E rendelkezés alkalmazása során a köztisztviselő korábban megállapított alapilletménye legfeljebb 20%-kal csökkenhet.
VII. Fejezet
Illetménykiegészítés
12. §
A felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselőket alapilletményük 40 %-ának, a középiskolai végzettségű köztisztviselőket alapilletményük 20%-ának megfelelő összegű illetménykiegészítés illeti meg.
VIII. Fejezet
Illetménypótlékok
13.§
A Kttv.140. § (4)-(5) bekezdésében szabályozott gépjármű vezetési pótlékra, valamit veszélyességi pótlékra jogosító munkaköröket a Jegyző állapítja meg.
14. §
(1) A közszolgálati tisztviselőnek – az ügykezelők kivételével – az angol, francia és német nyelvek tekintetében az idegennyelv-tudási pótlék alanyi jogon jár, melynek mértéke nyelvvizsgánként:
- komplex felsőfokú (C1) nyelvvizsga esetében az illetményalap 100 %-a
- komplex középfokú (B2) nyelvvizsga esetében az illetményalap 60 %-a
- komplex alapfokú (B1) nyelvvizsga esetében az illetményalap 15 %-a.”
(2) Ha a köztisztviselő az (1) bekezdésben meghatározott idegen nyelvekből szóbeli vagy írásbeli nyelvvizsgával rendelkezik, az idegennyelv-tudási pótlék mértéke nyelvvizsgánként:
- felsőfokú nyelvvizsga esetében az illetményalap 50%-a;
- középfokú nyelvvizsga esetében az illetményalap 30%-a.
- alapfokú nyelvvizsga esetében az illetményalap 15 %-a.
(3) Az idegennyelv-tudást az államilag elismert nyelvvizsga eredményét igazoló bizonyítvánnyal vagy azzal egyenértékű okirattal kell igazolni. A képzés nyelve szempontjából államilag elismert nyelvvizsga nélkül is komplex felsőfokú (C1) nyelvvizsgának minősül a köztisztviselő külföldön szerzett felsőfokú végzettsége és közigazgatási tárgyú szakképzettsége, vagy az azt kiegészítő szakosító továbbképzési, illetve vezetőképzési végzettsége, ha a képzés időtartama az egy évet eléri vagy meghaladja.
(4) Ha a köztisztviselő ugyanazon idegen nyelvből azonos típusú, de különböző fokozatú, illetve különböző típusú és különböző fokozatú nyelvvizsgával rendelkezik, a magasabb mértékű pótlékra jogosult.
(5) A köztisztviselők tekintetében az egyéb idegennyelv-tudási pótlékra jogosító, valamint az ügykezelők tekintetében az idegennyelv-tudási pótlékra jogosító munkaköröket a Jegyző állapítja meg.
15. §
A feladatkör szakszerűbb ellátását biztosító tudományos fokozat, valamint a feladatkörön belüli szakosodást elősegítő további szakképesítés, szakképzettség elismeréseként a köztisztviselő számára a Jegyző az önkormányzat személyi juttatása előirányzata terhére a Kttv. 142. §-ában foglalt rendelkezéseknek megfelelően képzettségi pótlékot állapíthat meg.
IX Fejezet
Az egyéb juttatásokra vonatkozó szabályok
16. §
Kereset-kiegészítés
A kereset-kiegészítésre jogosultak körét, összegét, kifizetésének gyakoriságát az Országos Közszolgálati Érdekegyeztető Tanács és a kormányzati oldal szakmai egyeztetését követő központi jogi szabályozás határozza meg.
17. §
Az eseti jutalmazás és a céljuttatás megállapodásának szabályai
(1) A Hivatal eredményes tevékenysége érdekében teljesített szorgalmas, példamutató munkavégzésért, a szervezet szempontjából fontos, váratlanul jelentkező feladatok elvégzéséért, ezen eredmények közvetlen, rövid időn belül történő ösztönzésére a Hivatal közszolgálati tisztviselői jutalomban részesíthetők, melynek megállapítására a jegyző – a polgármester által meghatározott körben - a polgármester egyetértésével jogosult.
(2) A jutalom megállapításánál figyelembe veendő főbb szempontok:
- jelentős eredménnyel járó hatékony munkavégzés,
- példamutató, konstruktív ügyintézői és kulturált magatartás,
- a szervezeti egység eredményes megítélésével összefüggő kiemelkedő szakmai teljesítmény nyújtása,
- egy-egy kiemelkedő színvonalon elvégzett munka,
- fiatalok, új munkatársak beilleszkedését segítő eredményes tevékenység,
- a szervezet szempontjából hasznos szakképesítés megszerzése.
(3) A polgármester részére a Közgyűlés jogosult jutalmat megállapítani.
(4) Céljuttatás állapítható meg a közszolgálati tisztviselőknek az előzetesen írásban kitűzött feladatok teljesítése esetén. A céljuttatás kitűzését a szervezeti egység vezetője javaslata alapján a jegyző engedélyezi.
(5) A közszolgálati tisztviselő részére a kiemelkedő munkavégzés, illetve a többletteljesítmény elismeréseként megállapítható jutalom, céljuttatás és egyéb, teljesítménytől függő juttatás együttes összege – amennyiben a költségvetésről szóló törvény eltérően nem rendelkezik- évente nem haladhatja meg a közszolgálati tisztviselő hat havi illetményének összegét. A korlátozás szempontjából figyelembe kell venni a Közgyűlés és a polgármester által adományozott címekkel, elismerésekkel járó anyagi juttatásokat.
18. §
Jubileumi jutalom
(1) A közszolgálati tisztviselőt a polgármestert, az alpolgármestert közszolgálati jogviszonya alapján a Kttv. 150. § rendelkezései szerint 25, 30, 35, 40 évi közszolgálati jogviszonyban töltött idő után jubileumi jutalom illeti meg. A jubileumi jutalom az említett közszolgálati jogviszonyban töltött idő betöltésének a napján esedékes.
(2) A jubileumi jutalom mértéke:
a ) 25 évi közszolgálati jogviszony esetén kéthavi,
b) 30 évi közszolgálati jogviszony esetén háromhavi,
c) 35 évi közszolgálati jogviszony esetén négyhavi,
d) 40 évi közszolgálati jogviszony esetén öthavi illetménynek megfelelő összeg.
(3) A jubileumi jutalomra jogosító idő megállapítása a Kttv. rendelkezései alapján történik.
(4) A közszolgálati tisztviselő, polgármester, alpolgármester nem jogosult a jubileumi jutalomra, ha azt másik foglalkoztatási jogviszonyban már megkapta.