Szarvasgede Község Önkormányzata Képviselő-testülete 4/2001 (X.22.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról az azt módosító 7/2002. ( XI.04.), 7/2006.(X.12.), 7/2010. ( X.08.), 5/2011.(IV.28.), 3/2014. (IV.11.) , 12/2014. (XI.19.) rendeletekkel. EGYSÉGES SZERKEZETBEN
Hatályos: 2001. 10. 22- 2002. 09. 03Szarvasgede Község Önkormányzata Képviselő-testülete 4/2001 (X.22.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról az azt módosító 7/2002. ( XI.04.), 7/2006.(X.12.), 7/2010. ( X.08.), 5/2011.(IV.28.), 3/2014. (IV.11.) , 12/2014. (XI.19.) rendeletekkel. EGYSÉGES SZERKEZETBEN
2001-10-22-tól 2002-09-03-ig
Szarvasgede Községi Önkormányzat Képviselő-testülete – a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (továbbiakban Ötv.) 18.§ (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján – szervezeti és működési rendjére (továbbiakban SZMSZ) a következő rendeletet alkotja:
I.fejezet
Általános rendelkezések
1. §
Az önkormányzat és szervei számára a jogszabályokban foglalt feladat, hatásköri-, szervezeti és működési szabályokat az önkormányzat működési területén a jelen SZMSZ-ben foglaltak figyelembe vételével kell alkalmazni.
3. §
Az önkormányzat székhelye: 3051 Szarvasgede, Kossuth u. 119.
II. fejezet
Az önkormányzat feladata, hatásköre, szervei
4. §
(1) Szarvasgede Községi Önkormányzat önállóan, szabadon, demokratikus módon széleskörű nyilvánosságot teremtve intézi a település közügyeit, gondoskodik a helyi közszolgáltatásokról, a helyi közhatalom gyakorlásáról.
(2) Az önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg. A képviselő-testületet a polgármester képviseli.
(3) A képviselő-testület által átruházott hatáskör tovább nem ruházható át.
(4) A képviselő-testület az átruházott hatáskör gyakorlójának utasításokat adhat, e hatáskört visszavonhatja.
(5) Az átruházott hatáskör gyakorlásáról a döntést követő képviselő-testületi ülésen be kell számolni.
7. §
A képviselő-testület feladat- és hatáskörét érintő törvényi változásokról, az átruházhatóság törvényi feltételeiről a jegyző tájékoztatja a képviselő-testületet.
11. §
Az munkaterv elfogadásakor a képviselő-testület dönt:
- a képviselő-testületi ülés várható időpontjáról, tervezett napirendjéről,
- a napirendi pontok előterjesztőiről,
- a közmeghallgatás várható időpontjáról
12. §
(1) A munkaterv előkészítéséhez javaslatot kell kérni a képviselő-testület tagjaitól, a jegyzőtől és az önkormányzat intézményvezetőjétől.
(2) A munkaterv előterjesztésekor a tervezetek összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról tájékoztatni kell a képviselő-testületet.
A képviselő-testület ülései
13. §
A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább hat alkalommal ülésezik.
14. §
(1) A képviselő-testület alakuló ülését a választást követő 15 napon belül tartja meg.
(2) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze.
(3) Az alakuló ülést a legidősebb képviselő, mint korelnök vezeti a polgármester eskütételéig.
(4) Az alakuló ülésen a Helyi Választási Bizottság elnöke tájékoztatja a képviselő-testületet a választás eredményéről és a polgármesternek, illetve a képviselőknek kiadja a megbízólevelet.
(5) A képviselő-testület megállapítja a polgármester illetményét.
(6) A polgármester javaslatára a képviselő-testület saját tagjai közül titkos szavazással megválasztja az alpolgármestert.
(7) A képviselő-testület bizottságot választhat a Szervezeti és Működési Szabályzat felülvizsgálatára.
15. §
A képviselő-testület ülését általában az önkormányzat székhelyére kell összehívni. Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő-testület ülése a székhelyen kívül máshová is összehívható.
16. §
(1) A képviselő-testület ülését a polgármester tartós akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze. Az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén pedig a korelnök hívja össze az ülést.
(2) A meghívónak tartalmaznia kell a képviselő-testületi ülés helyét, időpontját, a javasolt napirendi pontokat és azok előterjesztőinek nevét.
(3) A meghívót és az írásbeli előterjesztést úgy kell kézbesíteni, hogy azt az érdekeltek az ülés előtt legalább 5 nappal kézhez kapják. Ettől eltérni csak kivételesen, a polgármester engedélyével lehet.
(4) Halasztást nem tűrő, indokolt esetben a képviselő-testület ülését a polgármester rövid úton is összehívhatja. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód igénybe vehető és az írásbeliségtől is el lehet tekinteni. Sürgősség okáról a képviselő-testületet tájékoztatni kell.
(5) A képviselő-testület ülésterv szerinti ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről a meghívó kiküldésével egyidejűleg a település lakosságát is tájékoztatni kell. A tájékoztatás a hivatalban és a községi hirdető táblán történő kifüggesztés útján történik.
17. §
(1) A képviselő-testület ülését össze kell hívni a teleülési képviselők egynegyedének indítványára.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt esetben az indítványt a tárgy megjelölésével és a határozati javaslattal a polgármesterhez kell benyújtani, aki a kézhezvételtől számított 15 napon belül a meghívó kiküldésével egyidejűleg kitűzi a képviselő-testületi ülés időpontját.
18. §
(1) A képviselő-testületi ülésre meg kell hívni:
- a képviselőket,
- a jegyzőt,
- az önkormányzati intézmény vezetőjét és a Közös Önkormányzati Hivatal illetékes köztisztviselőjét az őt érintő napirendhez,
- az előterjesztőt, az általa előterjesztett napirendi pont tárgyalásához,
- akit a polgármester megjelöl.
(2) A képviselő-testület ülésén a polgármester és a képviselők szavazati joggal vesznek részt, amely magában foglalja a tanácskozás jogát is.
(3) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan
- a Közös Önkormányzati Hivatal illetékes köztisztviselőjét,
- az önkormányzat intézményének vezetőjét,
- akit a polgármester meghívott.
(4) A tanácskozási joggal meghívottak részére a meghívóval együtt az írásbeli előterjesztéseket is ki kell kézbesíteni. A (3) bekezdésben megjelöltek részére csak azon napirendre vonatkozóan kell megküldeni az írásos előterjesztést, amelyhez a meghívás kapcsolódik.
Előterjesztések
19. §
(1) A napirendek előterjesztése írásban vagy szóban történik.
(2) Írásos előterjesztést kell mellékelni a költségvetés, a zárszámadás és a rendeletek megvitatásához.
20. §
A napirendek előterjesztője lehet:
- a polgármester,
- bármely képviselő,
- jegyző, aljegyző
- az önkormányzati intézmény vezetője,
- a képviselő-testület által felkért személy vagy szerv.
A képviselő-testület tanácskozási rendje
21. §
(1) A képviselő-testület határozatképes, ha az ülésen a települési képviselőknek több mint a fele jelen van.
(2) Határozatképtelenség esetén a képviselő-testület ülését változatlan napirendekkel 15 napon belüli időpontra ismételten össze kell hívni.
22. §
(1)A képviselő-testület ülése nyilvános, azon bármely állampolgár szabadon részt vehet, és engedély alapján felszólalhat.
(5) A zárt ülés megtartását a polgármester, bármely képviselő és a jegyző indítványozhatja.
(6) A zárt ülés megtartásáról a képviselő-testület mindig egyedileg határoz. A (3) bekezdés szerinti zárt ülés elrendeléséhez a megválasztott képviselők több mint felének igen szavazat szükséges.
A képviselő-testület ülésének vezetése
23. §
(1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti.
(2) Az ülésvezető feladatai és jogosítványai:
- megnyitja /berekeszti/ az ülést, megállapítja /figyelemmel kíséri/ a határozatképességet,
- tájékoztatást ad a két ülés közötti eseményekről, valamint beszámol a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, az átruházott hatáskörben tett intézkedésekről,
- előterjeszti a napirendi javaslatot,
- napirendi pontonként megnyitja, vezeti, illetőleg lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat, kihirdeti a határozatokat,
- hozzászóláskor megadja, megtagadja, illetve megvonja a szót a jelenlévők bármelyike tekintetében,
- szünetet, tárgyalási szünetet rendelhet el, az ülést berekeszti,
- biztosítja az ülés zavartalanságát és rendjét, interpellációs és kérdésfeltétel jog gyakorlását.
A napirend megállapítása
24. §
(1) A képviselő-testület az előterjesztett napirendi javaslatról vita nélkül egyszerű többséggel dönt.
(2) Napirendi pont tárgyalásának elhalasztását vagy napirendről levételét, illetőleg új téma napirendre történő felvételét javasolhatja: bármely képviselő, a polgármester, a jegyző, az aljegyző.
(3) A képviselő-testület a napirendi pontokat az elfogadott sorrend szerint tárgyalja.
25. §
A két ülés közötti időszak fontosabb eseményeiről szóló tájékoztatót a képviselő-testület a napirend előtti témák között – vita nélkül – tudomásul veszi, valamint dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, az átruházott hatáskörben tett intézkedésekről készült beszámoló elfogadásáról.
Vita és döntéshozatal módja
26. §
(1) Az írásbeli előterjesztés tárgyalását szóbeli kiegészítés előzheti meg. Ennek megtételére az előterjesztő jogosult.
(2) A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.
27. §
(1) A képviselő-testületi ülés levezetője az egyes napirendi pontok felett külön-külön nyitja meg a vitát.
(2) A napirendi pontokkal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek.
(3) A kérdések elhangzása után a válaszadás, majd a napirendhez kapcsolódó hozzászólások következnek.
(4) A napirend vitáját az előterjesztő vagy az ülés levezetője foglalja össze, reagálva az elhangzott észrevételekre és megfogalmazva a módosító javaslatokat.
(5) A napirendi pont vitájában bármikor szót kérhet az előterjesztő, illetve a jegyző, amennyiben az adott javaslat törvényességét illetően észrevétele van.
28. §
(1) A képviselő-testületi ülés levezetője a vita lezárása után elsőként a módosító javaslatokat, majd az eredeti előterjesztésben szereplő határozati javaslatot bocsátja szavazásra.
(2) A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges. Kivétel ez alól, ha a törvény minősített többséget ír elő valamely kérdés eldöntésére.
29. §
(1) A képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza. A szavazatok megszámlálásáról a jegyző gondoskodik.
(2) A képviselő-testület bármely tagja kezdeményezésére névszerinti szavazást rendelhet el.
30. §
A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt.
31. §
A polgármester, ha a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő három napon belül nyújthatja be, a képviselő-testület a benyújtás napjától számított 15 napon belül dönt.
A képviselő-testület döntései
32. §
(1) A képviselő-testület:
- rendeletet alkot,
- határozatot hoz,
- döntést hoz.
(2) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt:
- a napirend meghatározásáról, elfogadásáról,
- ügyrendi kérdésekről,
- a képviselő interpellációra adott válasz elfogadásáról.
33. §
(1) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, valamint a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.
34. §
(1) A képviselő-testület rendeleteit és számozott határozatait külön-külön naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal, évszámmal, hónap, nap feltüntetésével kell ellátni.
(3) A határozatok jelölése:
a határozat sorszáma per évszám, hónap, nap számú határozat.
Rendeletalkotás
35. §
(1) A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.
(2) Rendelet alkotását bármelyik képviselő, és a jegyző a polgármesternél vagy pedig közvetlenül a képviselő-testületi ülésen kezdeményezheti.
(3) A rendelettervezetet szakszerű előkészítéséről, a megalkotott rendeletek kihirdetéséről, a határozatok közléséről, illetőleg a rendeletek, határozatok nyilvántartásáról, folyamatos karbantartásáról a jegyző gondoskodik és szükség esetén kezdeményezi a rendeletek módosítását, hatályon kívül helyezését.
(3) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell az ülés meghívóját, az írásbeli előterjesztéseket, a jelenléti ívet, valamint az elfogadott – a polgármester és a jegyző saját kezű aláírásával ellátott – rendeletet.
(4) [1]A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a hivatal kezeli, és gondoskodik őrzésükről.
(6) A jegyzőkönyv elkészítéséről a hivatal útján a jegyző gondoskodik.
(7) A jegyzőkönyv alapján, a nyílt ülésen hozott határozatokról készült kivonatot a hivatal megküldi a képviselő-testület tagjainak.
IV. fejezet
A települési képviselő
37. §
(1) A képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választóinak érdekeit.
(2) A képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.
(3) A képviselőt megillető tiszteletdíj és egyéb juttatások rendjét külön rendelet szabályozza.
39. §
(1) Az interpelláció olyan felszólalás, amelynek tárgya szoros kapcsolatban kell, hogy álljon az önkormányzat hatáskörének ellátásával, illetőleg annak valamely – az önkormányzat irányítása alá tartozó – szervezet hatáskörébe kell tartoznia.
(2) A képviselő-testület tagjai az interpellációt a polgármesterhez, alpolgármesterhez és a jegyzőhöz címezhetik.
40. §
(1) A képviselői kérdés az önkormányzat hatáskörébe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás.
(2) A képviselők a polgármesterhez, alpolgármesterhez, jegyzőhöz a feladatkörükbe tartozó ügyekben kérdést intézhetnek.
(3) A kérdés címzettje a képviselő-testületi ülésen vagy legkésőbb 15 napon belül köteles választ adni.
V. fejezet
A képviselő-testület bizottságai
42. §
(1) A képviselő-testület állandó bizottságot nem hoz létre.
(2) Ha a bizottság működését törvény írja elő, akkor a testület tagjai közül bizottságot választ, vagy a testület egyben a bizottság feladatát is ellátja.
44. §
A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő.
45. §
A polgármester tiszteletdíját és munkarendjét a jogszabály keretei között a képviselő-testület állapítja meg.
46. §
A polgármester önkormányzati tevékenysége körében különösen:
- biztosítja a képviselő-testület demokratikus, nyilvánosság melletti működését, az önkormányzati jogok érvényesülését, a kötelezettségek teljesítését,
- képviseli az önkormányzatot,
- segíti a képviselők munkáját,
- együttműködik más szervekkel, ápolja az önkormányzat kapcsolatait,
- összehívja, vezeti a képviselő-testület ülését, biztosítja tevékenységének zavartalanságát,
- beszámol a képviselő-testületnek a lejárt határidejű határozat végrehajtásáról, átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
- dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági jogkörökben, egyes hatásköreinek gyakorlását átruházhatja
- a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét,
- gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az intézményvezető tekintetében,
- az általa meghatározott körben egyetértési jogot gyakorol a jegyző hatáskörébe tartozó kinevezéshez, vezetői megbízáshoz, felmentéshez, vezetői megbízás visszavonásához, jutalmazáshoz,
- feladata a településfejlesztés, a közszolgáltatások szervezése
- ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket jogszabály a hatáskörébe utal.
Alpolgármester
48. §
(1) A képviselő-testület saját tagjai közül a polgármester javaslatára titkos szavazással, a képviselő-testület megbízatásának időtartamára a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban tölti be tisztségét.
(3) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait. Teljesíti a képviselő-testülettől és a polgármestertől önkormányzati ügyekben kapott megbízatásokat és azokról beszámol.
49. §
Az alpolgármester tiszteletdíját, juttatásait, a törvény keretei között a képviselő-testület állapítja meg.
51. §
A jegyző feladata különösen:
- gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról,
- vezeti a Közös Önkormányzati Hivatal hivatalát, megszervezi annak munkáját,
- döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,
- aláírja a képviselő-testület által hozott rendeleteket, határozatokat, együttesen a polgármesterrel,
- tanácskozási joggal részt vesz a képviselő-testület ülésein,
- dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a jogszabály hatáskörébe utal,
- közreműködik a képviselő-testület működésével kapcsolatos szervezési feladatok ellátásában, tárgyi és adminisztratív feltételek biztosításában,
- a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét,
- gyakorolja a munkáltatói jogokat a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői tekintetében. A kinevezéshez, vezetői megbízáshoz, felmentéshez, a vezetői megbízás visszavonásához, jutalmazáshoz – a polgármester egyetértése szükséges.
- gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről.
- rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a képviselő-testületet az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról
- a polgármester irányításával előkészíti a képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket, illetőleg állást foglal azok jogszerűsége tekintetében
- tájékoztatja a képviselő-testületet a hivatal munkájáról és az ügyintézésről,
- szervezi a jogi felvilágosító munkát,
- képviseli a hivatalt,
- jelzi a képviselő-testületnek és a polgármesternek, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel,
- jogorvoslati kérelem esetén gondoskodik az iratok felterjesztéséről
- ellátja az országgyűlési, önkormányzati választásokkal, valamint a népszavazással összefüggő feladatokat,
- gondoskodik a szabályzat mellékleteinek naprakészen tartásáról,
- javaslatot tesz a képviselő-testület rendeleteinek felülvizsgálatára, módosítására.
Az aljegyző
52. §
(1) A képviselő-testület a jegyző javaslatára, a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint aljegyzőt nevezhet ki a jegyző helyettesítésére, illetve az általa meghatározott feladatok ellátására.
(2) Az aljegyző tekintetében az egyéb munkáltatói jogokat a jegyző gyakorolja.
VII. fejezet
Az önkormányzat társulásai
53. §
A képviselő-testület feladatainak hatékonyabb, célszerűbb gazdaságosabb és ésszerűbb ellátása érdekében más önkormányzatokkal, gazdasági és szolgáltató szervezetekkel együttműködhet, illetve társulásokat hozhat létre.
IX. fejezet
A lakossággal való kapcsolati formák
55. §
(1) A képviselő-testület évente legalább egyszer, előre meghirdetett közmeghallgatást tart. A közmeghallgatást legalább 5 nappal a megtartás időpontja előtt a helyben szokásos módon a jegyző köteles közzétenni hirdetmény formájában.
(2) A közmeghallgatás célja, hogy az állampolgárok a közérdekű kérdéseiket, javaslataikat közvetlenül a képviselő-testülethez intézhessék. A közmeghallgatás napirendjéről a képviselő-testület a közmeghallgatást megelőző ülésén dönt.
XI. fejezet
A költségvetés
57. §
(1) Az önkormányzat évente meghatározza a gazdasági programját és költségvetését.
(2) A képviselő-testület a költségvetést önálló rendeletben – a vonatkozó jogszabályok előírásai szerint – állapítja meg.
59. §
(1) A képviselő-testület a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóról rendelet formájában dönt.
(2) A zárszámadási rendelet tervezetet a polgármester / a költségvetési évet követő április 30-ig / terjeszti a képviselő-testület elé.
Az önkormányzat vagyona
60. §
(1) Az önkormányzat vagyona a tulajdonából és az önkormányzatot megillető vagyoni értékű jogokból áll, amelyek az önkormányzati célok megvalósítását szolgálják.
(2) Az önkormányzati vagyon külön része a törzsvagyon, amelyet a többi vagyontárgytól elkülönítve kell nyilvántartani.
(3) A képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételét, elidegenítését, megterhelését, vállalkozásba vitelét, illetőleg más célú hasznosítását külön rendeletben szabályozza.
Záró rendelkezések
62. §
(1) A Szervezeti és Működési Szabályzat kihirdetése napján lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg Szarvasgede Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/1995. (VI. 23.) Ök. számú rendelete, valamint a módosításáról szóló 4/1998. (X. 27.) Ök. számú rendelete hatályát veszíti.
(3) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.
Kéri Tamás s. k. polgármester | Schirling István s. k. aljegyző |
Egysége szerkezetbe foglalva 2014. december 9-én:
dr. Tóth Gabriella
jegyző
Hatályon kívül helyezte a 8/2016 (XII.15.) önkormányzati rendelet