Szarvasgede Község Önkormányzata Képviselő-testülete 4/2001 (X.22.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról az azt módosító 7/2002. ( XI.04.), 7/2006.(X.12.), 7/2010. ( X.08.), 5/2011.(IV.28.), 3/2014. (IV.11.) , 12/2014. (XI.19.) rendeletekkel. EGYSÉGES SZERKEZETBEN

Hatályos: 2001. 10. 22- 2002. 09. 03

Szarvasgede Községi Önkormányzat Képviselő-testülete – a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (továbbiakban Ötv.) 18.§ (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján – szervezeti és működési rendjére (továbbiakban SZMSZ) a következő rendeletet alkotja:

I.fejezet


Általános rendelkezések


1. §


Az önkormányzat és szervei számára a jogszabályokban foglalt feladat, hatásköri-, szervezeti és működési szabályokat az önkormányzat működési területén a jelen SZMSZ-ben foglaltak figyelembe vételével kell alkalmazni.

3. §


Az önkormányzat székhelye:             3051 Szarvasgede, Kossuth u. 119.

II. fejezet


Az önkormányzat feladata, hatásköre, szervei



4. §


(1) Szarvasgede Községi Önkormányzat önállóan, szabadon, demokratikus módon széleskörű nyilvánosságot teremtve intézi a település közügyeit, gondoskodik a helyi közszolgáltatásokról, a helyi közhatalom gyakorlásáról.


(2) Az önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg. A képviselő-testületet a polgármester képviseli.

(3) A képviselő-testület által átruházott hatáskör tovább nem ruházható át.


(4) A képviselő-testület az átruházott hatáskör gyakorlójának utasításokat adhat, e hatáskört visszavonhatja.


(5) Az átruházott hatáskör gyakorlásáról a döntést követő képviselő-testületi ülésen be kell számolni.

7. §


A képviselő-testület feladat- és hatáskörét érintő törvényi változásokról, az átruházhatóság törvényi feltételeiről a jegyző tájékoztatja a képviselő-testületet.


11. §


Az munkaterv elfogadásakor a képviselő-testület dönt:

  • a képviselő-testületi ülés várható időpontjáról, tervezett napirendjéről,
  • a napirendi pontok előterjesztőiről,
  • a közmeghallgatás várható időpontjáról


12. §


(1) A munkaterv előkészítéséhez javaslatot kell kérni a képviselő-testület tagjaitól, a jegyzőtől és az önkormányzat intézményvezetőjétől.


(2) A munkaterv előterjesztésekor a tervezetek összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról tájékoztatni kell a képviselő-testületet.


A képviselő-testület ülései


13. §


A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább hat alkalommal ülésezik.


14. §


(1) A képviselő-testület alakuló ülését a választást követő 15 napon belül tartja meg.


(2) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze.


(3) Az alakuló ülést a legidősebb képviselő, mint korelnök vezeti a polgármester eskütételéig.


(4) Az alakuló ülésen a Helyi Választási Bizottság elnöke tájékoztatja a képviselő-testületet a választás eredményéről és a polgármesternek, illetve a képviselőknek kiadja a megbízólevelet.


(5) A képviselő-testület megállapítja a polgármester illetményét.


(6) A polgármester javaslatára a képviselő-testület saját tagjai közül titkos szavazással megválasztja az alpolgármestert.


(7) A képviselő-testület bizottságot választhat a Szervezeti és Működési Szabályzat felülvizsgálatára.

15. §


A képviselő-testület ülését általában az önkormányzat székhelyére kell összehívni. Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő-testület ülése a székhelyen kívül máshová is összehívható.


16. §


(1) A képviselő-testület ülését a polgármester tartós akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze. Az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén pedig a korelnök hívja össze az ülést.


(2) A meghívónak tartalmaznia kell a képviselő-testületi ülés helyét, időpontját, a javasolt napirendi pontokat és azok előterjesztőinek nevét.


(3) A meghívót és az írásbeli előterjesztést úgy kell kézbesíteni, hogy azt az érdekeltek az ülés előtt legalább 5 nappal kézhez kapják. Ettől eltérni csak kivételesen, a polgármester engedélyével lehet.


(4) Halasztást nem tűrő, indokolt esetben a képviselő-testület ülését a polgármester rövid úton is összehívhatja. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód igénybe vehető és az írásbeliségtől is el lehet tekinteni. Sürgősség okáról a képviselő-testületet tájékoztatni kell.


(5) A képviselő-testület ülésterv szerinti ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről a meghívó kiküldésével egyidejűleg a település lakosságát is tájékoztatni kell. A tájékoztatás a hivatalban és a községi hirdető táblán történő kifüggesztés útján történik.


17. §


(1) A képviselő-testület ülését össze kell hívni a teleülési képviselők egynegyedének indítványára.


(2) Az (1) bekezdésben foglalt esetben az indítványt a tárgy megjelölésével és a határozati javaslattal a polgármesterhez kell benyújtani, aki a kézhezvételtől számított 15 napon belül a meghívó kiküldésével egyidejűleg kitűzi a képviselő-testületi ülés időpontját.


18. §


(1) A képviselő-testületi ülésre meg kell hívni:

  • a képviselőket,
  • a jegyzőt,
  • az önkormányzati intézmény vezetőjét és a Közös Önkormányzati Hivatal illetékes köztisztviselőjét az őt érintő napirendhez,
  • az előterjesztőt, az általa előterjesztett napirendi pont tárgyalásához,
  • akit a polgármester megjelöl.


(2) A képviselő-testület ülésén a polgármester és a képviselők szavazati joggal vesznek részt, amely magában foglalja a tanácskozás jogát is.


(3) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan

  • a Közös Önkormányzati Hivatal illetékes köztisztviselőjét,
  • az önkormányzat intézményének vezetőjét,
  • akit a polgármester meghívott.


(4) A tanácskozási joggal meghívottak részére a meghívóval együtt az írásbeli előterjesztéseket is ki kell kézbesíteni. A (3) bekezdésben megjelöltek részére csak azon napirendre vonatkozóan kell megküldeni az írásos előterjesztést, amelyhez a meghívás kapcsolódik.

Előterjesztések


19. §


(1) A napirendek előterjesztése írásban vagy szóban történik.


(2) Írásos előterjesztést kell mellékelni a költségvetés, a zárszámadás és a rendeletek megvitatásához.


20. §


A napirendek előterjesztője lehet:

  • a polgármester,
  • bármely képviselő,
  • jegyző, aljegyző
  • az önkormányzati intézmény vezetője,
  • a képviselő-testület által felkért személy vagy szerv.

A képviselő-testület tanácskozási rendje


21. §


(1) A képviselő-testület határozatképes, ha az ülésen a települési képviselőknek több mint a fele jelen van.


(2) Határozatképtelenség esetén a képviselő-testület ülését változatlan napirendekkel 15 napon belüli időpontra ismételten össze kell hívni.


22. §


(1)A képviselő-testület ülése nyilvános, azon bármely állampolgár szabadon részt vehet, és engedély alapján felszólalhat.

(5) A zárt ülés megtartását a polgármester, bármely képviselő és a jegyző indítványozhatja.


(6) A zárt ülés megtartásáról a képviselő-testület mindig egyedileg határoz. A (3) bekezdés szerinti zárt ülés elrendeléséhez a megválasztott képviselők több mint felének igen szavazat szükséges.



A képviselő-testület ülésének vezetése


23. §


(1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti.


(2) Az ülésvezető feladatai és jogosítványai:

  • megnyitja /berekeszti/ az ülést, megállapítja /figyelemmel kíséri/ a határozatképességet,
  • tájékoztatást ad a két ülés közötti eseményekről, valamint beszámol a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, az átruházott hatáskörben tett intézkedésekről,
  • előterjeszti a napirendi javaslatot,
  • napirendi pontonként megnyitja, vezeti, illetőleg lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat, kihirdeti a határozatokat,
  • hozzászóláskor megadja, megtagadja, illetve megvonja a szót a jelenlévők bármelyike tekintetében,
  • szünetet, tárgyalási szünetet rendelhet el, az ülést berekeszti,
  • biztosítja az ülés zavartalanságát és rendjét, interpellációs és kérdésfeltétel jog gyakorlását.



A napirend megállapítása


24. §


(1) A képviselő-testület az előterjesztett napirendi javaslatról vita nélkül egyszerű többséggel dönt.


(2) Napirendi pont tárgyalásának elhalasztását vagy napirendről levételét, illetőleg új téma napirendre történő felvételét javasolhatja: bármely képviselő, a polgármester, a jegyző, az aljegyző.


(3) A képviselő-testület a napirendi pontokat az elfogadott sorrend szerint tárgyalja.

25. §


A két ülés közötti időszak fontosabb eseményeiről szóló tájékoztatót a képviselő-testület a napirend előtti témák között – vita nélkül – tudomásul veszi, valamint dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, az átruházott hatáskörben tett intézkedésekről készült beszámoló elfogadásáról.



Vita és döntéshozatal módja


26. §


(1) Az írásbeli előterjesztés tárgyalását szóbeli kiegészítés előzheti meg. Ennek megtételére az előterjesztő jogosult.


(2) A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.


27. §


(1) A képviselő-testületi ülés levezetője az egyes napirendi pontok felett külön-külön nyitja meg a vitát.


(2) A napirendi pontokkal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek.


(3) A kérdések elhangzása után a válaszadás, majd a napirendhez kapcsolódó hozzászólások következnek.


(4) A napirend vitáját az előterjesztő vagy az ülés levezetője foglalja össze, reagálva az elhangzott észrevételekre és megfogalmazva a módosító javaslatokat.


(5) A napirendi pont vitájában bármikor szót kérhet az előterjesztő, illetve a jegyző, amennyiben az adott javaslat törvényességét illetően észrevétele van.


28. §


(1) A képviselő-testületi ülés levezetője a vita lezárása után elsőként a módosító javaslatokat, majd az eredeti előterjesztésben szereplő határozati javaslatot bocsátja szavazásra.


(2) A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges. Kivétel ez alól, ha a törvény minősített többséget ír elő valamely kérdés eldöntésére.

29. §


(1) A képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza. A szavazatok megszámlálásáról a jegyző gondoskodik.


(2) A képviselő-testület bármely tagja kezdeményezésére névszerinti szavazást rendelhet el.


30. §


A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt.


31. §


A polgármester, ha a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő három napon belül nyújthatja be, a képviselő-testület a benyújtás napjától számított 15 napon belül dönt.



A képviselő-testület döntései


32. §


(1) A képviselő-testület:

  • rendeletet alkot,
  • határozatot hoz,
  • döntést hoz.


(2) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt:

  • a napirend meghatározásáról, elfogadásáról,
  • ügyrendi kérdésekről,
  • a képviselő interpellációra adott válasz elfogadásáról.



33. §


(1) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, valamint a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.

34. §


(1) A képviselő-testület rendeleteit és számozott határozatait külön-külön naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal, évszámmal, hónap, nap feltüntetésével kell ellátni.

(3) A határozatok jelölése:

a határozat sorszáma per évszám, hónap, nap számú határozat.



Rendeletalkotás


35. §


(1) A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá  törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.


(2) Rendelet alkotását bármelyik képviselő, és a jegyző a polgármesternél vagy pedig közvetlenül a képviselő-testületi ülésen kezdeményezheti.


(3) A rendelettervezetet szakszerű előkészítéséről, a megalkotott rendeletek kihirdetéséről, a határozatok közléséről, illetőleg a rendeletek, határozatok nyilvántartásáról, folyamatos karbantartásáról a jegyző gondoskodik és szükség esetén kezdeményezi a rendeletek módosítását, hatályon kívül helyezését.

(3) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell az ülés meghívóját, az írásbeli előterjesztéseket, a jelenléti ívet, valamint az elfogadott – a polgármester és a jegyző saját kezű aláírásával ellátott – rendeletet.


(4) [1]A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a hivatal kezeli, és gondoskodik őrzésükről.

(6) A jegyzőkönyv elkészítéséről a hivatal útján a jegyző gondoskodik.


(7) A jegyzőkönyv alapján, a nyílt ülésen hozott határozatokról készült kivonatot a hivatal megküldi a képviselő-testület tagjainak.

IV. fejezet


A települési képviselő



37. §


(1) A képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választóinak érdekeit.


(2) A képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.


(3) A képviselőt megillető tiszteletdíj és egyéb juttatások rendjét külön rendelet szabályozza.

39. §


(1) Az interpelláció olyan felszólalás, amelynek tárgya szoros kapcsolatban kell, hogy álljon az önkormányzat hatáskörének ellátásával, illetőleg annak valamely – az önkormányzat irányítása alá tartozó – szervezet hatáskörébe kell tartoznia.


(2) A képviselő-testület tagjai az interpellációt a polgármesterhez, alpolgármesterhez és a jegyzőhöz címezhetik.


40. §


(1) A képviselői kérdés az önkormányzat hatáskörébe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás.


(2) A képviselők a polgármesterhez, alpolgármesterhez, jegyzőhöz a feladatkörükbe tartozó ügyekben kérdést intézhetnek.


(3) A kérdés címzettje a képviselő-testületi ülésen vagy legkésőbb 15 napon belül köteles választ adni.

V. fejezet


A képviselő-testület bizottságai


42. §


(1) A képviselő-testület állandó bizottságot nem hoz létre.


(2) Ha a bizottság működését törvény írja elő, akkor a testület tagjai közül bizottságot választ, vagy a testület egyben a bizottság feladatát is ellátja.

44. §


A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő.


45. §


A polgármester tiszteletdíját és munkarendjét a jogszabály keretei között a képviselő-testület állapítja meg.



46. §


A polgármester önkormányzati tevékenysége körében különösen:

  • biztosítja a képviselő-testület demokratikus, nyilvánosság melletti működését, az önkormányzati jogok érvényesülését, a kötelezettségek teljesítését,
  • képviseli az önkormányzatot,
  • segíti a képviselők munkáját,
  • együttműködik más szervekkel, ápolja az önkormányzat kapcsolatait,
  • összehívja, vezeti a képviselő-testület ülését, biztosítja tevékenységének zavartalanságát,
  • beszámol a képviselő-testületnek a lejárt határidejű határozat végrehajtásáról, átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
  • dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági jogkörökben, egyes hatásköreinek gyakorlását átruházhatja
  • a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét,
  • gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az intézményvezető tekintetében,
  • az általa meghatározott körben egyetértési jogot gyakorol a jegyző hatáskörébe tartozó kinevezéshez, vezetői megbízáshoz, felmentéshez, vezetői megbízás visszavonásához, jutalmazáshoz,
  • feladata a településfejlesztés, a közszolgáltatások szervezése
  • ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket jogszabály a hatáskörébe utal.

Alpolgármester


48. §


(1) A képviselő-testület saját tagjai közül a polgármester javaslatára titkos szavazással, a képviselő-testület megbízatásának időtartamára a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestert választ.


(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban tölti be tisztségét.


(3) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait. Teljesíti a képviselő-testülettől és a polgármestertől önkormányzati ügyekben kapott megbízatásokat és azokról beszámol.


49. §


Az alpolgármester tiszteletdíját, juttatásait, a törvény keretei között a képviselő-testület állapítja meg.


51. §


A jegyző feladata különösen:

  • gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról,
  • vezeti a Közös Önkormányzati Hivatal hivatalát, megszervezi annak munkáját,
  • döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,
  • aláírja a képviselő-testület által hozott rendeleteket, határozatokat, együttesen a polgármesterrel,
  • tanácskozási joggal részt vesz a képviselő-testület ülésein,
  • dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a jogszabály hatáskörébe utal,
  • közreműködik a képviselő-testület működésével kapcsolatos szervezési feladatok ellátásában, tárgyi és adminisztratív feltételek biztosításában,
  • a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét,
  • gyakorolja a munkáltatói jogokat a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői tekintetében. A kinevezéshez, vezetői megbízáshoz, felmentéshez, a vezetői megbízás visszavonásához, jutalmazáshoz – a polgármester egyetértése szükséges.
  • gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről.
  • rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a képviselő-testületet az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról
  • a polgármester irányításával előkészíti a képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket, illetőleg állást foglal azok jogszerűsége tekintetében
  • tájékoztatja a képviselő-testületet a hivatal munkájáról és az ügyintézésről,
  • szervezi a jogi felvilágosító munkát,
  • képviseli a hivatalt,
  • jelzi a képviselő-testületnek és a polgármesternek, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel,
  • jogorvoslati kérelem esetén gondoskodik az iratok felterjesztéséről
  • ellátja az országgyűlési, önkormányzati választásokkal, valamint a népszavazással összefüggő feladatokat,
  • gondoskodik a szabályzat mellékleteinek naprakészen tartásáról,
  • javaslatot tesz a képviselő-testület rendeleteinek felülvizsgálatára, módosítására.




Az aljegyző


52. §


(1) A képviselő-testület a jegyző javaslatára, a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint aljegyzőt nevezhet ki a jegyző helyettesítésére, illetve az általa meghatározott feladatok ellátására.

(2) Az aljegyző tekintetében az egyéb munkáltatói jogokat a jegyző gyakorolja.

VII. fejezet


Az önkormányzat társulásai


53. §


A képviselő-testület feladatainak hatékonyabb, célszerűbb gazdaságosabb és ésszerűbb ellátása érdekében más önkormányzatokkal, gazdasági és szolgáltató szervezetekkel együttműködhet, illetve társulásokat hozhat létre.

IX. fejezet


A lakossággal való kapcsolati formák



55. §


(1) A képviselő-testület évente legalább egyszer, előre meghirdetett  közmeghallgatást tart. A közmeghallgatást legalább 5 nappal a megtartás időpontja előtt a helyben szokásos módon a jegyző köteles közzétenni hirdetmény formájában.


(2) A közmeghallgatás célja, hogy az állampolgárok a közérdekű kérdéseiket, javaslataikat közvetlenül a képviselő-testülethez intézhessék. A közmeghallgatás napirendjéről a képviselő-testület a közmeghallgatást megelőző ülésén dönt.

XI. fejezet


A költségvetés


57. §


(1) Az önkormányzat évente meghatározza a gazdasági programját és költségvetését.


(2) A képviselő-testület a költségvetést önálló rendeletben – a vonatkozó jogszabályok előírásai szerint – állapítja meg.

59. §


(1) A képviselő-testület a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóról rendelet formájában dönt.


(2) A zárszámadási rendelet tervezetet a polgármester / a költségvetési évet követő április 30-ig / terjeszti a képviselő-testület elé.



Az önkormányzat vagyona


60. §


(1) Az önkormányzat vagyona a tulajdonából és az önkormányzatot megillető vagyoni értékű jogokból áll, amelyek az önkormányzati célok megvalósítását szolgálják.


(2) Az önkormányzati vagyon külön része a törzsvagyon, amelyet a többi vagyontárgytól elkülönítve kell nyilvántartani.


(3) A képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételét, elidegenítését, megterhelését, vállalkozásba vitelét, illetőleg más célú hasznosítását külön rendeletben szabályozza.


Záró rendelkezések


62. §


(1) A Szervezeti és Működési Szabályzat kihirdetése napján lép hatályba.


(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg Szarvasgede Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/1995. (VI. 23.) Ök. számú rendelete, valamint a módosításáról szóló 4/1998. (X. 27.) Ök. számú rendelete hatályát veszíti.


(3) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.



Kéri Tamás s. k.

polgármester


Schirling István s. k.

aljegyző



Egysége szerkezetbe foglalva 2014. december 9-én:

                                  

                                                                                                            dr. Tóth Gabriella

                                                                                                                      jegyző

[1]

Hatályon kívül helyezte a 8/2016 (XII.15.) önkormányzati rendelet