Tab Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2002. (I. 31.) önkormányzati rendelete

a helyi sporttevékenységgel kapcsolatos feladatairól és kötelezettségeiről, valamint a sport helyi pénzügyi támogatási rendszeréről

Hatályos: 2002. 01. 31

Tab Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2002. (I. 31.) önkormányzati rendelete

a helyi sporttevékenységgel kapcsolatos feladatairól és kötelezettségeiről, valamint a sport helyi pénzügyi támogatási rendszeréről

2002.01.31.

Tab Város Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló többször módosított 1990. évi LXV. Tv. 16. § (1) bekezdésének, valamint a sportról szóló 2004. évi I. törvény 55. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján – a kötelező és az önként vállalt önkormányzati sportfeladatok ellátása érdekében - az alábbi rendeletet alkotja:1

ELSŐ RÉSZ

Általános rendelkezések

A rendelet célja

1. §2 [§]

A rendelet célja a település területén a helyi adottságokat figyelembe véve biztosítani a város polgárai számára a sport, mint önszerveződésre épülő autonóm civil tevékenység alapvető feltételeit, a sporttal foglalkozó helyi szervezetekkel való együttműködést, az önkormányzat tulajdonában álló sportlétesítmények fenntartását, működését.

A rendelet hatálya

2. §3 [§]

A rendelet hatálya kiterjed Tab Város Önkormányzatának Képviselő-testületére, és annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra, az önkormányzat tulajdonában lévő sportlétesítményekre, a támogatásban részesülő helyi sportszervezetekre.

Értelmező rendelkezések

3. § E rendelet alkalmazásában

a) Sportegyesület: az egyesülési jogról, a Polgári Törvénykönyvről és a sportról szóló törvények alapján működő egyesület.

b) Önkormányzat tulajdonában lévő sportlétesítmény: az önkormányzat vagy intézmények tulajdonában lévő sportlétesítmény.

MÁSODIK RÉSZ

Az önkormányzat sporttal kapcsolatos feladatai

4. § (1) A települési önkormányzat kötelező feladata illetékességi területén a helyi sporttevékenység támogatása. E feladatai körében az önkormányzat:

a) Kialakítja a város sportkoncepcióját és önkormányzati ciklusonként felülvizsgálja.

b)4 A városban működő sportegyesületek utánpótlás nevelését támogatja és az utánpótlás nevelésével összefüggő tevékenységet összehangolja az önkormányzat illetékes szakmai bizottságának útján. A tulajdonában lévő létesítményeket az igények alapján, a sportügyekkel foglalkozó bizottság által meghatározott óraszámban, ingyenesen biztosítja számukra. A sportcélú támogatásoknál meghatározza az erre fordítandó keretet, melynek felhasználását a sportügyekkel foglalkozó bizottság ellenőrzi.

HARMADIK RÉSZ

A sporttal foglalkozó helyi szervezetekkel való együttműködés

5. § (1) Az önkormányzat együttműködik a sporttal foglalkozó helyi szervezetekkel; a városban működő sportegyesületeket, a városi civil szervezetek sporttevékenységét az alábbiak szerint támogatja.

a) Az önkormányzat a tulajdonában és használatában lévő sportlétesítményeket -szerződés alapján- hosszabb távra – haszonkölcsönbe adhatja, a hasznosítási formák kikötésével, a képviselő-testület döntése alapján.

b) Az önkormányzat tulajdonában és használatában lévő ingatlanok és közterületek tartós sport célú hasznosításának lehetőségét támogathatja az önkormányzat, a képviselő-testület döntése alapján.

c) Támogathatja továbbá a nem tabi székhelyű szervezetek és vállalkozások ilyen irányú tevékenységét, ha az a településre nézve előnyökkel jár. A támogatás formáját és mértékét illetően megállapodást kell kötni, az igénylő és a képviselő-testület között.

NEGYEDIK RÉSZ

Támogatás, finanszírozás rendszere

6. § (1) Az önkormányzat a sport célra fordítható támogatások összegéről és annak egyes célok közötti megosztásáról a költségvetési rendeletében dönt. A támogatás forrásai: a sporttörvény alapján az állam által biztosított normatív támogatás, valamint az önkormányzat saját bevételei.

(2) Támogatott célok: eszközbeszerzés, működési feltételek biztosítása, versenyprogram lebonyolítása, szabadidős rendezvények, szervezett és visszatérő helyi sportrendezvények,

(3) Támogatási feltételek:

a) A támogatottal szemben támasztott jogszabályi feltételek teljesülése. (bírósági bejegyzés, adószám, bankszámlaszám, statisztikai adatszolgáltatás teljesítése, működés)

b) Támogatási kérelem benyújtása.

c) A támogatott az előző évben kapott önkormányzati támogatásról elszámolt.

d)5Támogatott vállalja, hogy Tab Város Önkormányzata által szervezett városi rendezvényeken térítésmentesen közreműködik, képviselteti magát.

(4) A (3) bekezdésben meglévő feltételek esetén az önkormányzat csak akkor nyújthat sportszervezet részére támogatási szerződés alapján támogatást, ha annak: -nincs lejárt köztartozása, -nincs tartozása az önkormányzat felé.

(5) Az önkormányzat sport támogatásként az éves költségvetési rendeletében a pályázaton felosztható összeg mértékéről dönt. 6„A felhasználható keretösszeg nagyságáról a képviselő-testület minden évben a költségvetési rendeletében dönt.” A keretösszeg megállapítása a képviselő-testület, felosztása a 7sportügyekkel foglalkozó bizottság hatásköre. A pályázati összegek felhasználása minden évben a képviselő-testület által elfogadott pályázati kiírásnak megfelelően történik. A támogatás szerződés alapján vehető igénybe, melyet a polgármesteri hivatal készít elő.

(6) Az önkormányzat éves költségvetési koncepciójának elfogadása előtt az önkormányzati támogatásban részesülő amatőr sportolókat foglalkoztató egyesületeket, a kapott támogatások felhasználásáról elszámoltatja, és a következő évi terveik ismeretében alakítja ki a költségvetés sporttámogatásának feltételeit.

(7) Az önkormányzat jegyzője a támogatott jogi vagy természetes személytől – az önkormányzat sportcélú támogatásának mértékéig - beszámolót kér, amelynek testület elé terjesztéséről gondoskodik.

(8) Az önkormányzati sport célú támogatásban részesülők kötelesek a sporttörvény előírásai, és az önkormányzattal kötött megállapodások szerint tevékenykedni; a törvényi előírások vagy a vállalt kötelezettségeik megszegése a támogatások megvonásával illetve az önkormányzattal kötött szerződések felmondásával járhat.

(9)8 A sport célú támogatások igénylése, átadása és elszámolása során Tab Város Önkormányzata Képviselő-testületének az államháztartáson kívüli forrás átadásáról-átvételéről szóló 6/2014. (III.28.) önkormányzati rendeletében meghatározottak figyelembevételével kell eljárni.

ÖTÖDIK RÉSZ

.9

7. §10

HATODIK RÉSZ

Az önkormányzat tulajdonában álló sportlétesítmények fenntartása, működtetése

8. § (1) Az önkormányzat a tulajdonában lévő sportlétesítmények fenntartásának és karbantartásának költségét éves költségvetésében elkülönített fejezetben biztosítja. Ez az összeg az éves működési költség minimum 0,5 %-a (6. § (5) bekezdésében meghatározott támogatáson felül), kiemelt cél esetén (pl. beruházás, felújítás) egyedi Képviselő-testületi döntés alapján a támogatás mértéke emelhető.

a) Önkormányzati tulajdonú sportlétesítmény fenntartása haszonkölcsönbe adás,

b) civil szervezettel kötött feladatvállalási megállapodás alapján is történhet.

(2) A képviselő-testület az önkormányzat által fenntartott sportlétesítmények kedvezményes és ingyenes használatát biztosíthatja. A sportegyesületekkel, a sporttevékenységet is folytató civil szervezetekkel a létesítmények tartós és rendszeres használatának feltételeit illetően megállapodást kell kötni, melyet a polgármesteri hivatal készít elő.

HETEDIK RÉSZ

Az önkormányzati tulajdonban álló sportlétesítmények fejlesztése

9. § (1) Az önkormányzat ciklusprogramjának megfelelően dönt a sportlétesítmények és tevékenységek fejlesztéséről a költségvetésében. A fejlesztéseknél előnyben kell részesíteni azokat a fejlesztési programokat, amelyek

a) multifunkcionális létesítményeknek minősülnek,

b) a sportturizmust szolgálják.

(2) A fejlesztéseknél előnyben lehet részesíteni azokat a programokat is, amelyeknél

a) a létesítmény későbbi fenntartása haszonkölcsönbe vagy sportvállalkozásba történő adással is biztosítható és nem terheli a város költségvetését,

b) a létesítmény későbbi fenntartása térségi összefogással (társulási vagy Kht formában) a városra nézve előnyösen biztosítható.

NYOLCADIK RÉSZ

A gyermek- és ifjúsági sport, az utánpótlás-nevelés, a nők és a családok sportjának, a hátrányos helyzetű

társadalmi csoportok és a fogyatékosok sportjának, illetve a tömeges részvétellel zajló sportrendezvények lebonyolításának segítése

10. § (1) A gyermek- és ifjúsági sportot, az utánpótlás-nevelést, a nők és a családok sportját, a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok és a fogyatékosok sportját, illetve a tömeges részvétellel zajló sportrendezvények lebonyolítását az önkormányzat a rendelet 4. §. (b) bekezdésében írt módon támogatja.

(2) A gyermek- és ifjúsági sport, az utánpótlás-nevelés területén az önkormányzat önként vállalt feladatai lehetnek:

a) a szabadtéri sportlétesítmények, atlétikai pályák fejlesztése,

b) a sportturizmust (is) szolgáló sport- és rekreációs létesítmények, játszóterek fejlesztése,

c) a téli sportok, köztük a szervezett síoktatás támogatása,

d) a városban működő sportszervezetekben az amatőr színtű versenyző utánpótlás nevelésének támogatása,

e) az úszás oktatásának támogatása.

(3) A tömeges részvétellel zajló sportrendezvények lebonyolításának területén az önkormányzat önként vállalt feladata lehet a szervezett és visszatérő sportesemények, rendezvények támogatása.

(4) A nők és a fogyatékosok, valamint a hátrányos helyzetű csoportok sportolásának támogatása - amennyiben a városban nem működik e tevékenységet szervező önálló jogi személy-, a képviselő-testület, és e csoportok nem helyi szervezete által kötött megállapodás alapján is történhet.

KILENCEDIK RÉSZ

A nemzeti és a nemzetközi sport népszerűsítésében való közreműködés

11. § (1) A nemzetközi sportkapcsolatokban a városi tulajdonú létesítmények hasznosításával vesz részt az önkormányzat:

a) a város partnervárosaival (testvérvárosaival) való sportkapcsolatok,

b) a nemzetközi jelentőségű városi sportesemények, tevékenységek szervezése során.

(2) Az önkormányzat támogathatja a tabi versenyzők nemzetközi sportrendezvényeken való részvételét, a rendelet 6. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott összegen belül, a meghatározott módon és feltételekkel.

(3) A tömeges részvétellel szervezett és önkormányzati támogatásban részesülő sportrendezvények finanszírozásáról (az illetékes szakmai bizottság előterjesztése alapján) a képviselő-testület az éves költségvetési rendelet megalkotásakor dönt, melynek során:

a) előnyben és kiemelt támogatásban részesíthetők a visszatérő helyi rendezvények,

b) a város kedvező arculatát, népszerűsítését szolgáló helyi rendezvények,

c) a sporttörvény 60. § (1).d.) pontja szerint írt csoportok Tabon szervezett visszatérő és a megyében, és a Koppány-völgye régióban – szervezett rendezvényei.

TIZEDIK RÉSZ

Sportrendezvények szervezésének szabályai

12. § (1) A város közigazgatási területén a sporttörvény vonatkozó előírásai szerint lehet sportrendezvényt szervezni. A sportrendezvényért a szervező felel.

(2) Az önkormányzati tulajdonban lévő sportlétesítményekben, a közterületeken és az önkormányzati intézményekben szervezett sporteseményekről a szervezőnek az önkormányzat jegyzője felé előzetes bejelentési kötelezettsége van.

(3) Közterületeken rendezvények a közterületek használatáról szóló rendeletnek megfelelően szervezhetők és megtartásukhoz az önkormányzat e rendeletében, megjelölt szerv (képviselőjének vagy megbízottjának) előzetes hozzájárulása szükséges.

(4) A közterületeken és az önkormányzati tulajdonban lévő sportlétesítményekben elhelyezett, bárki által használható sporteszközök és létesítmények esetében a tulajdonosnak vagyoni, az üzemeltetőnek felelősségbiztosítást kell kötni:

a) Az önkormányzat tulajdonában vagy az önkormányzati intézmények tulajdonában, illetve kezelésében lévő sportlétesítmények, eszközök üzemeltetője köteles a sportlétesítményeket, eszközöket rendeltetésszerű állapotban tartani, és azok használatával kapcsolatosan vagyoni és felelősségbiztosítást kötni.

b) A haszonkölcsönbe, eseti vagy tartós használatba átadott önkormányzati tulajdonú sportlétesítmények esetében a – rendeltetésszerű használat mértékéig – a biztosításról a szerződés megkötésekor rendelkezni kell.

TIZENEGYEDIK RÉSZ

Záró rendelkezések

13. § (1)11 E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2006/123/EK irányelvnek való megfelelést szolgálja.

(2) A rendelet kihirdetése napján lép hatályba.

1

Módosította a 24/2009. (VIII. 31.) rendelet 1. §-a, hatályos 2009. szeptember 8. napjától.

2

Módosította a 9/2014. (IV. 25.) rendelet 1. §-a, hatályos 2014. április 25. napjától.

3

Módosította a 9/2014. (IV. 25.) rendelet 2. §-a, hatályos 2014. április 25. napjától

4

Módosította a 9/2014. (IV. 25.) rendelet 3. §-a, hatályos 2014. április 25. napjától.

5

Beiktatta a 13/2016.(XI.30.) rendelet 1. §-a, hatályos 2016. november 30. napjától.

6

A 2/2003. (II. 17.) az önkormányzat 2003. évi költségvetéséről szóló rendelet 16. §-a szerint módosítja.

7

Módosította a 24/2009. (VIII. 31.) rendelet 2. § (1) bekezdése, hatályos 2009. szeptember 8. napjától.

8

Beiktatta a 9/2014. (IV. 25.) rendelet 4. §-a, hatályos 2014. április 25. napjától.

9

Hatályon kívül helyezte a 9/2014. (IV. 25.) rendelet 5. §-a, hatálytalan 2014. április 25.napjától.

10

Hatályon kívül helyezte a 9/2014. (IV. 25.) rendelet 5. §-a, hatálytalan 2014. április 25.napjától

11

Beiktatta a 24/2009. (VIII. 31.) rendelet 3. §-a, hatályos 2009. szeptember 8. napjától.