Szuhakálló Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2003. (IV.25.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2014. 04. 01- 2014. 12. 19Szuhakálló Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2003. (IV.25.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2014-04-01-tól 2014-12-20-ig
Szuhakálló községi Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143.§ (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2003. (IV.25.) önkormányzati rendeletének módosítására a következőket rendeli el:
I. Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1.§[1]
Az önkormányzat
2. §
(1)[2]
(2)[3]
3. §
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Szuhakálló községi Önkormányzat (továbbiakban: önkormányzat)
(2) Székhelye: Szuhakálló, Kossuth L. út 7.
(3)[4] A képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására közös önkormányzati hivatalt hozott létre, melynek neve:
Szuhakállói Közös Önkormányzati Hivatal.
Címe: 3731 Szuhakálló, Kossuth L. út 7.
(4)[5]
4. §
Az önkormányzat jelképe: a címer, a zászló és a pecsét, amelyekről, valamint használatuk rendjéről a képviselő-testület külön rendeletet alkotott.[6]
Az önkormányzati jogok
5. §
(1)[7]
(2)[8] A képviselő-testület véleményt nyilváníthat és kezdeményezhet a feladat- és hatáskörébe nem tartozó, de a helyi közösséget érintő ügyekben is. E jogával különösen abban az esetben élhet, ha az ügy a településfejlesztéssel és üzemeltetéssel, a lakossági közszolgáltatások fejlesztésével áll szoros kapcsolatban.
Ilyen ügyekben – a polgármester indítványára – a képviselő-testület csak a közvetlenül érintett helyi közösség, érintett érdek-képviseleti szerv vagy társadalmi szervezet meghallgatása után nyilvánít véleményt, illetve tesz kezdeményezést.
II. Fejezet
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSÉNEK SZABÁLYAI
6.§
A képviselő-testület feladat- és hatásköre
(1)[9]
(2)[10] A képviselő-testület tagjainak száma:7 fő. A megválasztott polgármester a képviselő-testület tagja. A képviselő-testület tagjainak névsorát a rendelet 1. függeléke tartalmazza.
(3)[11]
(4)[12] A képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottságaira, a kisebbségi önkormányzat testületére, törvényben meghatározottak szerint társulására ruházhatja. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.
(5)[13] A képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolását a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
Feladat- és hatáskörök
7.§
(1)[14] Az önkormányzat – a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX.
törvény (a továbbiakban: Mötv.) 10. § (1) bekezdésében foglaltak szerint, kötelező és önként vállalt feladat- és hatásköröket lát el.
(2)[15] Az önkormányzat az (1) bekezdés szerinti feladatellátása során – törvényben meghatározottak szerint – intézi a helyi közügyeket, gyakorolja a helyi közhatalmat, és megteremti a helyben biztosítható közfeladatok ellátásának feltételrendszerét.
(3) Az önkormányzat szabadon vállalhatja közfeladat ellátását abban az esetben, ha
- ellátása nem sérti más települések érdekeit,
- nem tartozik más szerv kizárólagos feladat- és hatáskörébe,
- megvalósítása nem veszélyezteti a kötelezően előírt feladat- és hatáskörök ellátását,
- ellátásához a szükséges feltételek fennállnak.
(4) Az önkormányzat önként vállalt feladatként gondoskodik: [16]
- az egyházi tulajdonú temető fenntartásában való közreműködésről.
- önszerveződő közösségek, szervezetek működésének támogatásáról.
(5) Az önként vállalt (többlet-) feladatok megvalósíthatósága tárgyában – a képviselő-testület – az éves költségvetési rendeletben – forrásbiztosítással – dönt.
8. §[17]
9. §[18]
II.
A képviselő-testület működése
A munkaterv
10. §
(1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik. A munkaterv előkészítése és előterjesztése a polgármester feladata.
(2) A munkaterv tervezetének elkészítéséhez javaslatot lehet kérni:
- valamennyi képviselő-testületi tagtól,
- a képviselő-testület bizottságaitól,
- a jegyzőtől,
- a polgármester által meghatározott szervektől,
- a fontosabb közszolgáltatást végző vállalatoktól és az önkormányzat által alapított illetve fenntartott intézmények vezetőitől.
(3) A munkatervnek tartalmaznia kell:
- az ülések tervezett időpontját, helyét,
- a napirendek címét, előadóját,
- az előterjesztések előkészítésének határidejét,
- a bizottságoknak a megjelölését, ha az előterjesztést előzetesen bizottságoknak kell megvitatnia,
- a közmeghallgatás időpontját,
- a községi lakossági fórumok tervezett rendjét.
(4) A munkatervben meg kell jelölni azokat a témaköröket, amelyeket a bizottság nyújt be, illetőleg amelyek csak meghatározott bizottsági véleménnyel együtt terjeszthetők elő.
A képviselő-testület ülései
11. §
(1) A képviselő-testület szabályszerűen összehívott üléseken működik, azokon fejti ki munkásságát és gyakorolja jogkörét.
(2)[19]
(3)[20]
(4) A testületi ülés lehet:
- alakuló ülés;
- rendes ülés;
- rendkívüli ülés;
- együttes ülés,
- közmeghallgatás[21]
A képviselő-testület alakuló ülése
12. §
(1)[22]
(2) Az alakuló ülés első napirendi pontjaként a Választási Bizottság elnöke tájékoztatást ad a polgármester és a helyi önkormányzati képviselők választásáról; valamint a választás eredményéről.
Rendes ülés
13. §[23]
A testület az éves munkatervekben meghatározott időpontokban ülésezik, de évente legalább 6 ülés tart. A munkatervben elfogadott időpontoktól utólagosan eltérni rendkívül indokolt esetben lehet, az elmaradt ülés pótlásával.
Rendkívüli ülés
14. §
(1) A rendkívüli ülések száma nincs meghatározva és azt valahányszor, ha a szükség úgy kívánja, össze kell hívni.
(2)[24]
(3) [25]
(4) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni.
(5) A polgármester az indítvány benyújtásától számított 15 napon belüli időpontra köteles az ülést összehívni. [26]
(6) A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze. A rendkívüli ülés összehívásának indokát a meghívóban fel kell tüntetni. Sürgős, halasztást nem tűrő esetben el lehet tekinteni az írásbeliségtől is, a sürgősség okát azonban mindenféleképpen közölni kell.
Az ülés helye
15. §[27]
A képviselő-testület a közmeghallgatást nem tartalmazó üléseit a községháza tanácstermében tartja, közmeghallgatásait és egyéb lakossági fórumait az általános iskola épületének tornatermében.
A képviselő - testületi ülés összehívása
16. §
(1)[28] A képviselő-testület ülését a polgármester írásbeli meghívóval hívja össze. A polgármester akadályoztatása esetén az ülést a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester, mindkettőjük akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.
A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén, a képviselő-testület ülését az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.
(2)[29] Az ülés meghívóját, a képviselők részére az ülés előtt legalább 5 nappal kell kézbesíteni. A meghívóval együtt kézbesíteni kell az ülés napirendjeinek előterjesztéseit is. Az előterjesztések kézbesítésére elektronikus formában kerül sor, az önkormányzat hivatalos honlapjáról (www.szuhakallo.hu) elérhető Önkormányzati Portál menüben. Sikertelen – technikai okokra visszavezethető – kézbesítés esetén, az előterjesztéseket elektronikus adathordozón CD-n kell a képviselők rendelkezésére bocsátani.
Amennyiben az elektronikus úton történő kézbesítés (Önkormányzati Portálban, elektronikus adathordozón) technikai okok miatt nem lehetséges, - illetve annak a képviselőnek, aki azt kifejezetten kéri - a testületi előterjesztések papír alapon kerülnek kézbesítésre.
Ahol az SZMSZ írásbeliséget illetve kézbesítést ír elő, ott azon az elektronikus úton, vagy elektronikus adathordozón teljesített kézbesítést is érteni kell.
(3) A meghívó minden esetben tartalmazza az ülés helyét, kezdési időpontját, a javasolt napirendeket, a napirendek előterjesztőit, valamint a tervezett napirend tárgyalásához tanácskozási joggal külön meghívottak jelölését is.
(4) A képviselő-testület ülésére – a képviselőkön és a jegyzőn kívül – tanácskozási joggal meg kell hívni azokat, akiknek a jelenlétét jogszabály kötelezővé teszi, illetve akiknek a meghívását a polgármester az egyes napirendek megtárgyalásához indokoltnak tartja.
(5)[30] A képviselő-testület üléseire tanácskozási joggal meg kell hívni:
- [31]
- az önkormányzat által alapított és/vagy fenntartott intézmények vezetőit;
- azt a személyt, akinek jelenléte a napirend alapos tárgyalásához szükséges
- [32]
(6)[33] A képviselő-testület ülésére a tevékenységi körükben felmerülő napirendek tárgyalásához tanácskozási joggal meg kell hívni az alábbi önszerveződő közösségek képviselőit:
a.) Szuhakállói Polgárőr Egyesület.
(7) A tanácskozási joggal kötelezően meghívottak részére, a meghívóval együtt valamennyi előterjesztést kézbesíteni kell, a polgármester által esetenkénti tanácskozási joggal meghívottak részére az őket érintő előterjesztéseket kell megküldeni.
(8)[34] Az önkormányzati hirdetőtáblán közzé kell tenni, a kábeltv. adásban és az önkormányzat hivatalos honlapján közzé lehet tenni a testületi ülések időpontját, helyét és napirendjét, valamint azt, hogy a napirendek anyagát meg lehet tekinteni a polgármesteri hivatalban.
Az ülések nyilvánossága
17.§ (1) A testületi ülések – zárt ülés kivételével – nyilvánosak és az azokon a megjelenő állampolgárok a részükre kijelölt helyen foglalhatnak helyet.[35]
(2)[36] A képviselő-testület nyílt ülésen megjelenő állampolgárok, az egyes napirendi pontok tárgyalásához nem szólhatnak hozzá, nem nyilváníthatnak véleményt, nem tehetnek fel kérdéseket csak. A képviselő-testület a hozzájárulásról ügyrendi kérdésként, nyílt szavazással dönt, a képviselő-testület erre irányuló beleegyező döntése alapján.
(3) A hallgatóság tetszését vagy nemtetszését nem nyilváníthatja ki.
(5) Rendzavarás esetén a polgármester a rendzavarókat rendre utasíthatja, ismétlődő rendzavarás esetén az érintetteket a terem elhagyására kötelezi.
(6) Zárt ülés elrendelésekor a hallgatóságnak a termet el kell hagynia.
Zárt ülés
18.§[37]
Az ülés napirendje
19.§
(1) A képviselő-testület ülésének napirendjére a polgármester – elsősorban a kiküldött meghívó szerint - tesz javaslatot, amelynek alapján az ülés napirendjét a képviselő-testület állapítja meg.
(2) A képviselő-testület a napirend kérdésében, vita nélkül egyszerű többséggel szavaz. A napirend elfogadása után az előterjesztő az elfogadott napirendi ponthoz kötve van, annak visszavonására, a napirend változtatására csak a képviselő-testület döntése alapján van lehetőség. [38]
19.§.(3)[39] A napirendi pontok tárgyalási sorrendjét az alábbiak szerint kell meghatározni:
- rendeleti döntést igénylő javaslatok,
- határozati döntést igénylő javaslatok,
- a beszámoló jellegű, határozati javaslatot is tartalmazó előterjesztések
- beszámolók, tájékoztatók
- kérdések,
- bejelentések, egyéb indítványok, javaslatok.
(4) A napirendi pontok tárgyalása után a polgármester és szükség esetén a jegyző a polgármesteri jelentés keretein belül beszámol:[40]
- a lejárt határidejű testületi határozatok végrehajtásáról;
- az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről, valamint a jelentősebb eseményekről;
- az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
A (4) bekezdésben szabályozott beszámolónál a tárgy- és tényszerűségre, rövidségre kell törekedni. A beszámolóval kapcsolatban a képviselők kérdéseket tehetnek fel, észrevételeiket fogalmazhatják meg, de ebben az esetben is törekedni kell az időbeli rövidségre.
(5) A továbbiakban az ügyek a (3) bekezdés szerint az ülés megnyitása után elfogadott napirendje szerinti sorrendben kerülnek tárgyalás alá. [41]
(6) Amíg valamely határozathozatalt igénylő ügy, a napirendi pontok közül, vagy az adott napirenden belül határozattal eldöntve nincs, addig más tárgyra áttérni nem szabad. Ugyanazon ülésen a már egyszer letárgyalt és határozattal eldöntött ügy újból tárgyalás alá nem vehető.
(7) A napirendi pontok tárgyalásának lezárásáról a képviselő-testület dönt.[42]
Az előterjesztések rendje
20.§
(1) A képviselő-testületi előterjesztéseket a napirend tárgya szerinti előadók készítek el, akik lehetnek a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a képviselő-testület bizottsága, a tanácskozási joggal kötelezően meghívottak illetve a Hivatal adott tárgykörben érintett köztisztviselői, valamint a közös fenntartású intézmények, társulások munkaszervezetinek ügyintézői.[43]
(2) Az Ügyrendi Bizottság előzetes véleményezésével kell benyújtani mindazokat a rendelet-tervezeteket, amelyek az önkormányzati működés helyi szintjét szabályozzák; így a helyi népszavazás, a helyi címek, kitüntetések alapításáról szóló rendelet-tervezet; azokat a rendelet-tervezeteket amelyek képviselő-testület működését érintik, azt szabályozzák, így a Szervezeti és Működési Szabályzat tervezetét[44].
(3) Az Ügyrendi Bizottság terjeszti elő a polgármester illetményére, bérfejlesztésére, jutalmazására és egyéb juttatásaira vonatkozó előterjesztést.[45]
(4) A napirendi pontokhoz kapcsolódó egyéb előterjesztéseket – elsősorban az önálló képviselői indítványokat, véleményeket - a polgármesternél kell benyújtani, a képviselő-testületi ülés összehívása előtt, rendes ülés esetében 5 nappal előbb; rendkívüli ülés esetében – ha azt nem a polgármester kezdeményezi - az ülés összehívásának kezdeményezésekor. Az előterjesztéseket az ülésre szóló meghívóval kapják meg a képviselő-testület ülésére meghívottak a rendelet 16.§-ában foglaltak szerint.
(5) A képviselő-testület ülésén önálló napirendi pontként olyan előterjesztés tárgyalható, amely egyébként megfelel az előterjesztésekkel szemben támasztott általános követelményeknek: előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet- és határozattervezet, beszámoló és tájékoztató.
(6) A testületi ülésre az előterjesztés főszabályként írásban kerül benyújtásra, melytől eltérni csak rendkívüli okok miatt lehet. Ilyen rendkívüli ok lehet pl.: az idő rövidsége és a tárgyalandó előterjesztés fontossága. Rendeleti javaslat csak írásbeli lehet.
(7)Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:
- a tárgyat és a tényállást,
- a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját,
- az alternatívák indokait,
- a határozati javaslatot,
- az önkormányzati rendelet-tervezetét[46]
- és szükség szerint a felelős és a határidő megjelölését.[47]
(7) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
Interpelláció
21. §[48]
Kérdés
22.§
(1) A képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez önkormányzati ügyekben kérdést intézhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.
(2) A kérdésekre, az interpellációra vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a kérdés a testületi ülésen is feltehető, nem kell írásban benyújtani azt. A válasz elfogadásáról a képviselő-testület akkor határoz vita nélkül, ha a kérdező nem fogadta el a választ.
A képviselő-testület tanácskozási rendje
23.§
(1) A képviselő-testületi ülést a polgármester vezeti, akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti, akinek a munkáját a jegyző segíti. Egyidejű akadályoztatásuk esetén a Rendelet 16.§ (1) bekezdését kell alkalmazni.[49]
(2) [50]
(3) Az ülést, az ülés vezetője (továbbiakban: polgármester) nyitja meg, megállapítja a jelen lévő képviselők számát, az ülés határozatképességét. A képviselő-testület létszámának ülés közbeni változását (érkező, távozó képviselők) a határozatképesség szempontjából folyamatosan figyelemmel kell kísérni; változás esetén a polgármesternek ismételten meg kell állapítani és a jegyzőkönyvben rögzíteni kell. [51]
(4) A képviselő-testületi ülésen részt vevő képviselők, illetve minden jelen lévő személy köteles a tanácskozás méltóságát tiszteletben tartani.
(5) A polgármester gondoskodik a képviselő-testületi ülés rendjének fenntartásáról.
(6) A tanácskozás rendjének megtartása érdekében a polgármester:
a.) a tárgytól eltérő vagy ugyanazon érveket megismétlő felszólalót figyelmezteti, ismétlődő esetben megvonja tőle a szót,
b.) rendreutasítja azt a képviselőt, aki a testületi ülés tekintélyét sértő kifejezést használ,
c.) rendzavarás esetén figyelmezteti a rendbontót; ha a rendzavarás a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az elnök az ülést határozott időre félbeszakíthatja vagy elhagyja az ülést, és ezzel az ülés visszatéréséig félbeszakad.
(7) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett – e rendeletben szabályozott – intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani vagy azokkal vitába szállni nem lehet.
A vitavezetés szabályai
24.§
(1) A polgármester minden napirendi pont felett vitát nyit. Nem nyit vitát a tájékoztató jellegű napirendek esetében.
(2) A testületi ülésen napirendként, elsőként az adott napirendi pont előadóját, másodikként az érintett bizottság elnökét illeti meg a szó.
(3) Az írásbeli előterjesztést az előadó és az előterjesztés készítője a napirend tárgyalásának kezdetekor szóban kiegészítheti. A szóbeli kiegészítés csak az írásos előterjesztésben nem ismertetett kérdésekre terjedhet ki. Az előadó röviden indokolni köteles azt is, hogy a szóbeli kiegészítésre miért van szükség, illetve, hogy a szóban elmondottak miért nem szerepelnek az írásos előterjesztésben.[52]
(4) A szóbeli kiegészítés után az előterjesztőhöz a települési képviselők és a tanácskozási joggal jelen lévő meghívottak is kérdéseket intézhetnek. A települési képviselők kérdésüket, az ülést megelőzően írásban is benyújthatják a polgármesterhez.
A válaszok elhangzása után a kérdezők egyenként nyilatkoznak azok elfogadásáról.
A képviselő-testület vita nélkül csak akkor határoz a válasz elfogadásáról, ha a kérdező úgy nyilatkozik, hogy a választ nem fogadja el.[53]
(6) A válaszok elhangzását követően a polgármester megnyitja a vitát.
(7) Törvényességi észrevétel esetén a jegyző a vitában soron kívül felszólalhat több alkalommal is.
(8) Ha a napirendhez több felszólaló nincs, a polgármester a vitát lezárja.
(9) A hozzászólások időtartamának korlátozására, a vita lezárására a képviselő-testület bármely tagja indítványt tehet. E javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszolhat a hozzászólásokra. Amennyiben bármely képviselő vagy a jegyző - alapos indokkal – a vita ugyanazon ülésen történő újbóli megnyitását javasolja, a határozathozatalt megelőzően, erről a képviselő-testület vita nélkül azonnal dönt.[54]
(10) Bármely képviselő, illetve az előterjesztő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását, a napirend elfogadása előtt. Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz, és a polgármester javaslatára meghatározza a napirend tárgyalásának időpontját.
(11) Bármely képviselő, illetve előterjesztő javasolhatja a tárgyalásba vett előterjesztés napirendről való levételét, melyről a képviselő-testület vita nélkül szavaz.
A döntéshozatal szabályai
25. §
- A képviselő-testület döntéseihez a képviselő-testületnek határozatképesnek kell lennie. A határozatképességet a polgármesternek meg kell állapítania, az ülésen résztvevő képviselők létszámának számszerűségével. Ha az ülés kezdetekor a polgármester megállapítja a képviselő-testület határozatképtelenségét, akkor az ülést nem nyitja meg; ha az ülés folyamán bármikor, illetve a szünet után a polgármester határozatképtelenséget állapít meg, akkor az ülést bezárja, vagy elnapolja. [55]
(1a) A határozatképesség megállapítására és bizonyítására a jelenléti ív szolgál, mely tartalmazza a képviselő-testületi ülés időpontját naptári nap és a kezdő időpont óra szerinti megjelöléssel, helyszínét, a képviselő-testület névsorát, a tanácskozási joggal meghívottak és egyéb meghívottak névsorát és meghívotti minőségét teljes ülésen illetve egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó jogosultság szerinti megbontásban, a nyílt ülésen megjelenő érdeklődők számát. A jelenléti íven fel kell tüntetni az ülés megnyitása után érkező és bezárása előtt távozók távozásának időpontját. A nyílt és zárt ülésen résztvevőkről külön jelenléti ívet kell készíteni.[56]
(1b) A képviselő-testület tagjai a jelenléti ív aláírásával és az (1a) bekezdés szerinti vezetésével dokumentálják az a ülés határozatképességét, a tanácskozási joggal meghívottak és egyéb meghívottak pedig az ülésen vagy annak egyes napirendjein való résztvételüket.[57]
(2) Határozatképtelenség esetén a polgármester megkísérli a határozatképesség létrehozását illetve helyreállítását, ennek érdekében a képviselő-testületi ülés kezdetét 10 perccel későbbi időpontra halasztja, vagy ha a határozatképtelenség az ülés közben következik be 10 perc szünetet rendel el. Ha a képviselő-testület határozatképességének létrehozására illetve helyreállítására tett kísérlet eredménytelenül zárul, akkor 15 napon belüli időponttűzéssel, az ülés újbóli összehívásának szándékát ki kell mondani. Az ülés újbóli összehívására a rendeletben szabályozottak az irányadók.
26. §[58]
(1) Ha a képviselő, az alpolgármester a képviselő-testület döntéshozatala során nem tesz eleget a Mötv. 49.§ (2) bekezdésében szabályozott, személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségének, a bejelentés elmulasztásától számított 3 hónapig az őt megillető tiszteletdíj 75%-ára jogosult.
(2) Ha a polgármester, a képviselő-testület döntéshozatala során nem tesz eleget a Mötv. 49.§ (2) bekezdésében szabályozott, személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségének, a képviselői tiszteltdíj (1) bekezdés szerinti csökkentésének megfelelő összegű rendbírság megfizetésére köteles, az ülést követő 8 napon belül.
A szavazás módja
27. §
(1) Szavazni kizárólag személyesen lehet.
(2)[59]
(3) A polgármester a vita során elhangzott javaslatokkal érintett részeket, külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító és kiegészítő, majd az eredeti javaslatot bocsátja szavazásra. Ha a módosító vagy kiegészítő javaslatot az előterjesztő befogadja, a módosító vagy kiegészítő javaslatról az eredeti javaslatnak módosítással, kiegészítéssel, javaslattal nem érintett pontjaival együtt kell a szavazásra vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazásával szavazni.
Képviselői indítványra az előterjesztő által befogadott javaslatról is külön szavazást kell elrendelni.
(4) A szavazás számszerű eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a döntést.
A nyílt szavazás
28. §
(1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. A polgármester köteles a szavazatokat megszámlálni illetve megszámláltatni. Kétség esetén a szavazást kézfelemeléssel meg kell ismételni.
(2) A szavazatok összeszámlálása után a polgármester megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók, végül a szavazástól tartózkodók számát.
A névszerinti szavazás
29. §
(1)[60]
(2) A név szerinti szavazás esetén a képviselők névsorát ábécé sorrendben kell felolvasni. A képviselők „igen”, „nem”, „tartózkodtam” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét – névsorral együtt átadja a polgármesternek. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A szavazás tényét, számszerű eredményét a jegyzőkönyvben rögzíteni, a szavazási névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
(3) Nem lehet név szerinti szavazást tartani, ha a képviselő-testület titkos szavazás mellett döntött.
- Név szerinti szavazást kell tartani, ha azt jogszabály kötelezővé teszi.
A titkos szavazás
30. §
(1)[61] A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat. Az alpolgármester választására az Ötv. 34.§ (1) bekezdése szerint titkos szavazással kerül sor.
(2) A titkos szavazást lebonyolításában az Ügyrendi Bizottság, mint szavazatszámláló bizottság működik közre.
(3) A titkos szavazás szavazólappal történik.
(4) A szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a hivatal biztosítja.[62]
(5) A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, a szavazás eredményét.
(6) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.
(7) A titkos szavazásról minden esetben külön jegyzőkönyv készül, mely a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének melléklete.
Határozathozatal
31. §
(1) [63]
(2) [64]
32. §
(1)[65]
(2)[66]
(3) Minősített többség szükséges[67]:
- a polgármesterrel, jegyzővel szemben fegyelmi, kártérítési eljárás megindításához, ezen személyekkel szemben fegyelmi büntetés kiszabásához, kártérítési felelősségük megállapításához,
- a képviselő-testület által meghatározott értékhatár feletti hitelfelvétel és kötvénykibocsátáshoz,
- az önkormányzati tulajdonba kerülő vagy önkormányzati tulajdonban lévő vagyontárgyak korlátozottan forgalomképessé vagy forgalomképtelenné, illetve a törzsvagyon forgalomképessé minősítéséhez,
- a korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak elidegenítéséhez, gazdasági társaságba történő beviteléhez,
- kitüntetés, díszpolgári cím adományozásához.
A képviselő-testület döntései
33. §[68]
A képviselő-testület döntései:
- önkormányzati rendeletek és
- határozatok (normatív vagy egyedi).
A képviselő-testületi határozatok
34. §
(1)[69]
(2) A képviselő-testület normatív határozatait az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel kell közzétenni, valamint az önkormányzat hivatalos honlapján is közölni kell.[70]
(3) A határozatokról a jegyző nyilvántartást vezet.
(4) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő három napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.
(5) A határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket, jelentéseket a végrehajtásukért felelős személy készíti elő és terjeszti a képviselő-testület elé.
Az önkormányzati rendelet
35. §
(1)[71]
(2)[72] Rendeletalkotást kezdeményezhet:
- a polgármester
- a képviselő;
- a képviselő-testület bizottsága,
- a jegyző,
- a településen működő civil szervezet képviselője.
(3) A kezdeményezésről a polgármester a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
A képviselő-testület
- állást foglal a rendeletalkotás szükségességéről,
- meghatározza a tervezet elkészítésének főbb elveit, menetét, az egyeztetés és a vitafórumok rendjét,
- az előkészítéssel megbízhatja valamely bizottságát, illetőleg e célra külön bizottságot, munkacsoportot hozhat létre,
- szakértőket kérhet fel az előkészítésben való részvételre,
- közmeghallgatás tartásáról rendelkezhet.
(4) Az (1) bekezdés szerinti kezdeményezés, annak részletes indoklásával együtt írásban a polgármesterhez kell benyújtani[73]. Végleges megszövegezése a jegyző feladata. A képviselő-testületet az előterjesztésben tájékoztatni kell az előkészítés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő kisebbségi javaslatokról is, a társadalmi egyeztetésben részt vevő rendelet-tervezetekkel kapcsolatban beérkezett véleményekről, összegezett formában.
(5) A rendelettervezetet a tárgya szerint illetékes bizottság, illetve bizottságok ülésükön megvitatják. A bizottság – beleértve a kisebbségi javaslatokat is – a képviselő-testülethez írásban nyújtja be úgy, hogy az a rendelettervezet vitája során érdemben figyelembe vehető legyen.
(8)[76] A rendelet kihirdetéséről és nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.
- A rendelet kihirdetése a községháza hirdetőtábláján kifüggesztéssel történik.
- A rendelet közzétételének egyéb lehetséges formái:
- plakátokon;
- szórólapok formájában;
- az önkormányzat hivatalos honlapján.
(9) Az egységes szerkezetbe foglalt, kihirdetett rendeleteket meg kell küldeni
- a települési képviselőknek,
- a rendelet tárgya szerint érintett állami és önkormányzati szervek, intézmények vezetőinek.
(10) A rendeletek folyamatos felülvizsgálatáról a jegyző gondoskodik. A rendeletek hatályosulásának tapasztalatairól a képviselő-testületet – kétévente – tájékoztatja.
- A hatályos rendeletekről a jegyző nyilvántartást vezet.
A nyilvántartás tartalmazza a
- rendelet számát és tárgyát,
- meghozatalának időpontját,
- címének szó szerinti szövegét,
- kihirdetésének időpontját.
A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
36. §.
(1)[77]
(2) A jegyzőkönyvnek a Mötv. 52.§-ában meghatározottakon túl tartalmaznia kell:
- mellékletként a képviselő kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását (interpelláció, kérdés),
- mellékletként a jelenléti ívet.
(3)[78]
(4)[79]
(5) [80]
A jegyzőkönyv elkészítése
37. §
(1) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik. A jegyzőkönyv elkészítése érdekében a képviselő-testület ülésén jegyzőkönyvvezető működik közre, valamint hangfelvétel készül.[81]
(2)[82] A jegyzőkönyv kettő eredeti példányban készül, melyből egy példányt – a mellékleteivel együtt – a hivatalban kell helyezni és évente beköttetést követően tárolni.[83]
(3)[84]
(4)[85]
(5) A képviselő-testület nyílt üléseiről készült jegyzőkönyveket – teljes terjedelmükben – közzé kell tenni az önkormányzat honlapján.[86]
37/A § Együttes ülés[87]
(1) A Szuhakállói Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei a közös önkormányzati hivatal működését érintő, a közös önkormányzati hivatal létrehozására irányuló megállapodásban meghatározott kérdésekről együttes ülésükön döntenek.
(2) Az együttes ülés összehívására, vezetésre, a tanácskozási rendjére, a döntéshozatalra vonatkozóan a rendeletben megállapított szabályokat kell alkalmazni, az alábbi eltérésekkel:
a.) Az együttes ülés a közös önkormányzati hivatal székhelye szerinti önkormányzat polgármestere (a továbbiakban: székhely önkormányzat polgármestere) gondoskodik. Az ülést köteles összehívni bármelyik nem székhely település polgármesterének indítványára.
b.) Az ülés helye a közös önkormányzati hivatalhoz tartozó települések önkormányzatai által, az erre a célra biztosított, megfelelő helyiség. Az ülés helyszínét egymást követő ismétlődéssel állapítják meg a képviselőtestületek éves munkatervükben, Szuhakálló, Vadna, Sajóivánka és Sajógalgóc sorrendiséggel.
c.) Az ülést a székhely önkormányzat polgármestere vezeti, akadályoztatása vagy a tisztség betöltetlensége esetén az ülésnek helyet adó önkormányzat polgármestere. Ha az ülés helyszínét a székhely önkormányzat biztosítja, a székhely önkormányzat polgármesterének akadályoztatása vagy a tisztség betöltetlensége esetén, az ülést a székhely önkormányzat alpolgármestere vezeti. A székhely önkormányzat alpolgármesterének akadályoztatása, vagy a tisztség betöltetlensége esetén, az ülést a nem székhely önkormányzatok polgármesterei közül vezeti egy fő, megállapodásuk szerint.
d.) Az együttes ülés jegyzőkönyve az azon résztvevő képviselő-testületek számától eggyel több példányban készül. A jegyzőkönyvet a jegyző mellett, valamennyi az ülésen részt vevő önkormányzat polgármestere aláírja.
37/B § A képviselő-testület a működése során keletkezett valamennyi közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerését az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvényben meghatározottak szerint biztosítja, a tájékoztatási és közzétételi kötelezettség teljesítéséről az önkormányzat honlapján a törvényben meghatározott módon gondoskodik.
III. Fejezet
A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐK
A települési képviselő
38. §
(1) A képviselő jogait és kötelezettségeit az Ötv., a Mötv, valamint e rendelet határozza meg.[88]
(2) A képviselő-testület tagja a község egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választók érdekeit.
(3) A képviselői megbízatás keletkezésére és megszűnésére A helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI.tv. 1-4 §-ában foglaltak az irányadók.
(4)[89]
A képviselők jogai
39. §[90]
A képviselők kötelezettségei
40. §
(1)[91]
(2)[92]
A képviselő díjazása
41. §
(1) A képviselő-testület tagját megválasztásának időpontjától megbízatása megszűnéséig tiszteletdíj illeti meg.
(2) A képviselők tiszteletdíjáról a képviselő-testület külön rendeletet alkotott.[93]
Az összeférhetetlenség
42.§
(1) A képviselő összeférhetetlenségére A helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI.tv. 5.§-ában foglaltak az irányadók. Az összeférhetetlenségi bejelentést az ok megjelölésével az Ügyrendi Bizottsághoz kell előterjeszteni.
(2) Az összeférhetetlenségi ügyeket az Ügyrendi Bizottság vizsgálja.
(3)A bizottság elnöke köteles az összeférhetetlenségi bejelentést a legközelebbi testületi ülésen ismertetni, s döntésre előkészíteni.
Vagyonnyilatkozat
43.§
(1) A képviselő A helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI.tv.10/A.§-a szerint vagyon-nyilatkozatot köteles tenni. A vagyonnyilatkozattételi kötelezettség elmulasztásának szankcióit a törvény szabályozza.
(2) A képviselői vagyonnyilatkozatokat az Ügyrendi Bizottság tartja nyilván és ellenőrzi.
IV. Fejezet
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI
A bizottság jogállása
44. §
(1) A képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére, valamint ellenőrzésére állandó bizottságokat, valamint ideiglenes bizottságokat hozhat létre.
(2) A bizottságok belső működésük szabályait a jogszabályok és a Szervezeti és Működési Szabályzat keretei között maguk határozzák meg.
Állandó bizottságok
45. §
(1) Az állandó bizottság feladata elsősorban, hogy folyamatosan segítse a képviselő-testület tevékenységét, illetve munkájának eredményességét.
(2) A képviselő-testület által létrehozott állandó bizottság:
- Ügyrendi Bizottság, tagjainak száma: 3 fő
- [94]
(3) Az Ügyrendi Bizottság képviselő-testületi tagjainak száma 3 fő.[95]
(4)[96] Mivel az önkormányzat lakosságszáma 2000 fő alatti, a képviselő-testület pénzügyi bizottságot nem hoz létre. Az önkormányzat által fenntartott közoktatási intézmények száma 1, így a képviselő-testület oktatási bizottságot sem hoz létre.
(4) A bizottságok albizottságokat nem hoznak létre.
(5) Az állandó bizottság általános feladatai:
- dönt a hatáskörébe utalt ügyekben;
- a képviselő-testület döntéseinek előkészítése érdekében megvitatja és állást foglal a feladatkörébe tartozó ügyekben, beleértve a képviselő-testületi előterjesztések véleményezését is;
- előkészíti a munkatervben meghatározott előterjesztéseket;
- közreműködik a feladatkörébe tartozó önkormányzati rendeletek és határozatok előkészítésében;
- feladatkörében ellenőrzi a polgármesteri hivatalnak a képviselő-testület döntéseinek az előkészítésére, illetőleg végrehajtására irányuló munkáját;
- javaslatot tesz a képviselő-testület hatáskörébe tartozó és a bizottság feladatkörét érintő személyi kérdésekben.
(6) A bizottságok elnökét, tagjait, a képviselő-testület választja meg.
(7) A képviselő-testület a bizottságokra átruházott hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja.
(8)[97]
(9) [98]
(10) Az állandó bizottság feladat- és hatásköri jegyzékét jelen rendelet 3. melléklete tartalmazza.[99]
Ideiglenes bizottság
46. §
(1) A képviselő-testület indokolt esetben, általa meghatározott feladatok ellátására, ideiglenes bizottságot is létrehozhat. A bizottság részletes feladatait a képviselő-testület határozza meg.
(2) Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetve az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
(3) Az ideiglenes bizottság feladata különösen:
- esetenként jelentkező, mérlegelést és körültekintést igénylő feladatok végrehajtásának előkészítése;
- egyes képviselő-testületi rendeletek vagy döntések előkészítése, végrehajtásának ellenőrzése;
- társulási megállapodások előkészítése;
- vizsgálatok, ellenőrzések lefolytatása.
A bizottságok szervezeti és működési rendje
47. §
(1) A bizottság elnökét és tagjainak több mint a felét a települési képviselők közül kell választani.
(2) A bizottság tagjaira bármelyik képviselő javaslatot tehet.
(3) Bármelyik képviselő javaslatot tehet a képviselő-testületnek a bizottságok elnöke és tagjai személyének megváltoztatására.
(4) A képviselő legfeljebb két állandó bizottságnak lehet tagja.
(5) A bizottsági, tisztség, tagság megszűnik
- a képviselő-testület megbízatásának lejártával, a képviselő-testület feloszlásával és feloszlatásával, illetve a képviselői megbízatás megszűnésével;
- felmentéssel,
- lemondással,
- a választójog elvesztésével
- ha az eskü letételét a képviselő-testület előtt megtagadja,
- a bizottsági tag halálával.
A bizottságok ülései
48. §
(1) A bizottság üléseit a képviselő-testület üléseihez igazodva, szükség szerint tartják.
(2) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti.
(3)[100] Az elnök akadályoztatása esetén az elnökhelyettes látja el.
(4) Az elnök köteles a határozatban, indítványban megjelölt határidőn belülre összehívni a bizottságot:
- a képviselő-testület határozatára;
- a polgármester indítványára;
- a jegyző indítványára;
- a bizottsági tagok legalább felének indítványára.
(5) Bármely képviselő javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó kérdés megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni. A tárgyalásra az indítványozó képviselőt meg kell hívni.
(6) Bármely képviselő kezdeményezheti a képviselő-testületnél bizottsági döntés felülvizsgálatát.
(7) A bizottság ülésének összehívására, működésére, nyilvánosságára, határozatképességére és határozathozatalára, döntésének végrehajtására, a bizottság tagjainak kizárására, a bizottság üléséről készített jegyzőkönyv tartalmára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni azzal a Mötv. 60.§-ában meghatározott eltéréssel.
(8) [101]
(9) [102]
(10) [103]
(11) A bizottság - a polgármester által felfüggesztett – döntését, még a képviselő-testület ülése előtt napirendjére veheti és amennyiben a felfüggesztésnek helyt ad és döntését a felfüggesztésnek megfelelően megváltoztatja, nincs szükség a képviselő-testület ülése elé terjesztésre.
(12) A bizottság ülésére az írásos anyagok megküldésével egyidejűleg meg kell hívni a polgármestert és a jegyzőt is.
(13) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a hivatal látja el.[104]
Kizárás a bizottsági döntéshozatalból
49. §
(1)[105]
(2)[106]
V. Fejezet
A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A JEGYZŐ
A polgármester
50. §
(1) Szuhakálló község polgármestere a megbízatását főállásban látja el.
(2) A képviselő-testület egyes hatásköreinek gyakorlását a polgármesterre ruházza. A hatáskör átruházásokról, az átruházott hatáskör gyakorlásának esetleges feltételeiről, a képviselő-testület a tárgykörben alkotott rendeleteiben dönt.
(3) A képviselő-testület a polgármesterre átruházott hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja.
A polgármester feladatai
51. §
(1) A polgármester feladata különösen:
- a község fejlődésének elősegítése,
- a helyi közszolgáltatások fejlesztésének elősegítése,
- a község vagyonának megőrzése és gyarapítása,
- a községgazdálkodás,
- a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének a biztosítása,
- a képviselő-testület működési feltételeinek a megteremtése, munkájának megszervezése, összehangolása,
- a képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtása, a végrehajtás megszervezése és ellenőrzése,
- a lakosság összeszerveződő közösségeinek a támogatása, az együttműködés kialakítása,
- a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok szervezése,
- az önkormányzati saját intézmények működésének ellenőrzése, segítése.
(2) A polgármester képviselő-testület működésével összefüggő feladatai különösen:
- segíti a képviselők munkáját;
- összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit;
- képviseli az önkormányzatot;
- az önkormányzati rendeleteket, valamint a képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyvet a jegyzővel együtt aláírja.
(3) A polgármesternek a bizottságok működésével összefüggő jogkörei:
- kötelező jelleggel indítványozhatja a bizottság összehívását;
- felfüggesztheti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával vagy sérti az önkormányzat érdekeit;
- évente legalább egy alkalommal feladategyeztető megbeszélést tart a bizottságok elnökei részére.
(4) A hivatallal összefüggő főbb jogosítványai[107]:
- a képviselő-testület döntései szerint és saját jogkörében eljárva, jogszabályban és a közös önkormányzati hivatal létrehozására irányuló megállapodásban rögzítettek szerint irányítja a hivatalt;[108]
- [109]
- [110]
- [111]
- [112]
(5) Polgármester részére feladatokat a jogszabályokon és az állami irányítás egyéb eszközein túl, a képviselő-testület állapíthat meg.
(6) [113]
51/A § A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, rendkívüli testületi ülést összehívására sem lehetőséget biztosító körülmény fennállása esetén, dönthet olyan pályázatok benyújtásáról – továbbá aláírhatja a benyújtáshoz szükséges dokumentumokat -, amelyekhez önkormányzati saját forrást nem kell biztosítani.[114]
51/B § A polgármester, alpolgármester hiányában lemondását az Ügyrendi Bizottság elnökének adja át, részére juttatja el.[115]
51/C § A polgármester tisztségének megszűnése esetén munkakörét az új polgármesternek, alpolgármesternek, ezek hiányában az Ügyrendi Bizottság elnökének adja át.[116]
52. §
(1) A képviselő-testület gyakorolja a polgármester tekintetében a munkáltatói jogokat és állapítja meg a jogszabály keretei között az illetményét.
(2)[117] A polgármester illetményére, bérfejlesztésére, jutalmazására, és egyéb juttatásainak megállapítására az Ügyrendi Bizottság tesz javaslatot.
53.§
Összeférhetetlenség, vagyonnyilatkozattételi kötelezettség
(1) A polgármesterre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat az Ötv.33/A.§-a állapítja meg.
(2) A polgármester megválasztásakor, majd azt követően évente vagyonnyilatkozatot köteles tenni a helyi önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatára vonatkozó szabályok szerint.
Az alpolgármester
54. §
(1) A képviselő-testület – saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel, a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy alpolgármestert választ. [118]
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(3) Az alpolgármesterre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó szabályok.
(4) A polgármestert helyettesítő alpolgármester jogai és kötelezettségei a polgármesterével azonosak. A polgármestert közvetlenül megillető jogosítványokat az alpolgármester csak a polgármester tartós akadályoztatása esetén gyakorolhatja.
(5) Az alpolgármester tiszteletdíjának mértékét a képviselő-testület állapítja meg, arra a polgármester tesz javaslatot.
A jegyző
55. §
(1)[119] A jegyző vezeti a Szuhakállói Közös Önkormányzati Hivatalt.
(2)[120] A jegyző gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról. Ennek keretében a Mötv. 81.§ (3) bekezdésében meghatározottakon túl:
- előkészíti a képviselő-testület, valamint a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket;
- ellátja a képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat;
- [121]
- a képviselő-testületi ülésen az előterjesztés vitájában, a szavazás előtt bármely javaslatot érintően törvényességi észrevételt tehet;
- [122]
- [123]
- [124]
- [125]
- A jegyző:
- [126]
- rendszeresen ügyfélfogadást tart;
- [127]
- [128]
- [129]
- szervezi a polgármesteri hivatal ügyfélszolgálati tevékenységét;
- ellátja a közigazgatási tevékenység korszerűsítésével és fejlesztésével összefüggő feladatokat;
- [130]
(3)[131] a.) A jegyző és az aljegyző egyidejű akadályoztatása esetén a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő a hivatalban alkalmazásban álló, legmagasabb fizetési osztályba besorolt igazgatási ügyintéző látja el.
b.) Amennyiben a Hivatalban nem dolgozik képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő köztisztviselő a székhely önkormányzat polgármestere kezdeményezi a kormányhivatal vezetőjénél helyettesítő jegyző kijelölését.
VI. Fejezet
A Közös Önkormányzati Hivatal
56. §[132]
(1) Szuhakálló községi Önkormányzat Képviselő-testülete; Vadna községi Önkormányzat Képviselő-testülete; Sajóivánka községi Önkormányzat Képviselő-testülete és Sajógalgóc községi Önkormányzat Képviselő-testülete; a Mötv.84. § (1) bekezdésének felhatalmazása alapján, az Mötv. 85. § (1)-(2) bekezdésének szabályai szerint, közös önkormányzati hivatalt hoztak létre, Szuhakállói Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel.
(2) A hivatal az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos teendők ellátásával kapcsolatos feladatkörében eljárva:
- biztosítja a hivatalhoz tartozó önkormányzatok lakosságának a közszolgáltatásokhoz való magas színvonalú, a lehetőségek határai közötti gyors, könnyű és hatékony hozzáférését;
- biztosítja az önkormányzatok működéséhez, a képviselő-testületek, a polgármesterek vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítéséhez és végrehajtásához kapcsolódó feladatok ellátását, az elvárható és elérhető legmagasabb szakmai-igazgatási színvonalon;
- közreműködik a hivatalhoz tartozó önkormányzatok egymás érdekeinek kölcsönös tiszteletben tartásán, megértésén alapuló, konszenzusra, korrektségre, közösen elfogadott szabályozó rendszerre épülő együttműködésében.
(3) A hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei a jegyző javaslatára benyújtott polgármesteri előterjesztés alapján, a hivatal létrehozására irányuló megállapodásban határozták meg, a hivatal belső szervezeti tagozódását, munkarendjét, valamint az ügyfélfogadás rendjét.
(4) A hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát a hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei hagyják jóvá.
(5)[133]
57. §[134]
VII. Fejezet
AZ ÖNKORMÁNYZAT TÁRSULÁSAI,GAZDASÁGI ALAPJAI
Az önkormányzat társulásai
58. §
(1)[135]
(2) A képviselő-testület a rendelkezésre álló (szellemi és anyagi) eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny társulásait is, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok (közügyek) megoldására irányulnak.
(3) A társulások célja és rendeltetése:
- tervek, fejlesztési koncepciók, programok egyeztetése;
- a lakossági szükségletek kielégítésére szolgáló beruházási és településfejlesztési tervek összehangolása;
- a lakosság közügyek intézésébe való bevonása, a jogi felvilágosító munkával kapcsolatos tapasztalatok, módszerek közös konzultációkon történő megvitatása;
- költségvetési- gazdálkodási és feladat-ellátási hatékonyság növelése.[136]
- A koordináció főbb módszerei:
- a polgármester, alpolgármester, jegyző kölcsönös meghívása az egymást érintő napirendek megtárgyalására;
- testületi ülések együttes megtartása;
- közös (ideiglenes) bizottságok szervezése meghatározott közös érdekű feladatok ellátására;
- képviselő-testületi és bizottsági munkatervek kölcsönös megküldése.
(6) [137]
(7)[138]
A költségvetés
59. §[139]
Az önkormányzat vagyona
60. §
(1) Az önkormányzat törzsvagyonára és a tulajdonosi jogok gyakorlására vonatkozó szabályokat külön rendelet szabályozza.[140]
(2) [141]
(3) [142]
61. §
(1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről vagy befektetéséről – a képviselő-testület folyamatos tájékoztatása mellett – saját hatáskörben döntsön.
(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett 300.000 Ft értékhatárig döntsön a kiadási előirányzattal nem terhelt bevételi források felhasználásáról.[143]
62. §[144]
63. §
(1) A polgármester saját hatáskörében az önkormányzat vagyonát vagy tulajdonát érintő ügyekben Az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 7/2012.(IV.22.) önkormányzati rendeletben szabályozott értékhatárig köthet szerződéseket, vállalhat kötelezettségeket, írhat alá megállapodásokat. Az általa kötött szerződésekről a képviselő-testület utólagosan tájékoztatni köteles.[145]
(2) [146]
(3) [147]
(4) A polgármester évenként közmeghallgatáson köteles tájékoztatni a lakosságot az önkormányzat vagyoni helyzetének alakulásáról.[148]
Tervezés, számvitel, információ
64. §[149]
65.§
(1) [150]
(2) Az önkormányzat a Mötv.-ben szabályozottak szerint bonyolítja gazdálkodását, viseli veszteséges gazdálkodásának következményeit. A gazdálkodás formáit a helyi önkormányzat feladataihoz igazodóan választja meg, önállóan alakítja ki az érdekeltségi szabályokat a pénzügyi előírások keretei között.[151]
Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
66. §[152]
VIII. Fejezet
A LAKOSSÁGI FÓRUMOK RENDJE[153]
67. §.[154]
Lakossági fórumok
68. §
(1) A képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre:
- a fontosabb döntések előkészítése során a vélemény nyilvánítására,
- a közvetlen tájékoztatásra,
- közérdekű bejelentésre vagy javaslattételre.
(2) Fontosabb lakossági fórumok:
- közmeghallgatás
- falugyűlés
- állampolgári közösségek rendezvényei.
(3)[155] A lakossággal való élő és szorosabb kapcsolattartást szolgálja az önkormányzattal összefüggő híreknek a helyi tévén keresztül történő tájékoztatása és az önkormányzat hivatalos honlapjának fenntartása.
Közmeghallgatás
69. §
(1) A képviselő-testület
- munkaterve
- eseti döntése
alapján – a lakosság egészét vagy többségét érintő önkormányzati döntések meghozatala előtt, illetve a lakosság tájékoztatása érdekében – évente szükség szerint, de minimum egy alkalommal előre meghirdetett, közmeghallgatással egybekötött ülést tart.
(2) A közmeghallgatási napirendek tárgyát a képviselő-testület határozza meg, melynek a lakosság körében való megismertetéséről a polgármester gondoskodik.
- A közmeghallgatással egybekötött képviselő-testületi ülésen
- a település állandó lakosai
- a helyben érdekelt szervezetek
felszólalhatnak és észrevételeket tehetnek a és kérdéseket intézhetnek a polgármesterhez, a jegyzőhöz, a képviselőkhöz, a képviselő-testület bizottságaihoz.
A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell.
(5) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat az ülésen nem válaszolható meg, illetőleg nem dönthető el, a meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a kérdéssel érintett 15 napon belül megválaszolja a kérdezőnek. A válaszról a képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatni kell.
(7) A kivizsgált közérdekű javaslatot az illetékes bizottság – véleményével együtt – köteles a soron következő képviselő-testületi ülés elé terjeszteni. A javaslatról a képviselő-testület szavaz. A képviselő-testület döntéséről a javaslattevőt 8 napon belül tájékoztatni kell.
(8) A közmeghallgatás összehívására, a meghívottak körére a képviselő-testület ülésére vonatkozó általános szabályok az irányadók azzal, hogy a meghívottak köre bővíthető.
Falugyűlés
70. §
(1) A polgármester vagy a képviselő-testület előre meghatározott közérdekű kérdésben, illetőleg a jelentősebb községi döntések előkészítésére az állampolgárok és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatására, véleményének kikérése céljából lakossági fórumot, falugyűlést hívhat össze.
(2) A falugyűlés egyaránt összehívható a község egészét vagy annak nagyobb, illetőleg egy részét érintő tárgykörökben.
(3) A falugyűlés elé kerülő ügyeket a képviselő-testület előzetesen megtárgyalja és véleményt nyilvánít.
IX. Fejezet
Kisebbségi önkormányzat
71.§[156]
72. §[157]
X. Fejezet[158]
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
73. §
(1) E rendelet kihirdetésével lép hatályba.
Tinyó Ottó sk. Dr.Herczeg Tibor sk.
polgármester jegyző
Hatályon kívül helyzete az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 3/2007.(IV.1.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyzete az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
10/1997.(IV.22.) önkormányzati rendelet Szuhakálló község jelképeiről és azok használati rendjéről
Hatályon kívül helyzete az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Módosította az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyzete az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Módosította az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 3/2007.(IV.01.) önkormányzati rendelet
Módosította a 3/2007.(IV.01.) önkormányzati rendelet
Beiktatta a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyzete az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyzete az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 3/2007.(IV.01.) önkormányzati rendelet
Módosította az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Módosította az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Módosította az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Módosította a 3/2007.(IV.01.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 3/2007.(IV.01.) önkormányzati rendelet
Módosította az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Módosította a 3/2007.(IV.01.) rendelet
Hatályon kívül helyezte az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 3/2014.(III.31.) önk. rendelet. Hatályos: 2014. 04.01-től
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 3/2007.(IV.01.) önkormányzati rendelet
Módosította az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Beiktatta a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Beiktatta a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 3/2007.(IV.01.) rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 3/2007.(IV.01.) önkormányzati rendelet
Módosította az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Módosította az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 3/2007.(IV.01.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 3/2007.(IV.01.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Beiktatta a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
A többszörösen módosított 2/1998.(II.12.) Rendelet Az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról
Hatályon kívül helyezte a 13/2006.(X.2.) rendelet. Hatálytalan 2006. október 12-től
Módosította a 13/2006.(X.12.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2006. október 12-től
Módosította a 3/2007.(IV.01.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Módosította a 3/2007.(IV.01.) rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Beiktatta a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 3/2007.(IV.01.) rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 3/2007.(IV.01.) rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
9/2001.(IV.10.) Az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 8/2013.(V.31.) önkormányzati rendelet
Módosította a 3/2007.(IV.01.) rendelet
Módosította a 3/2014.(III.31.) önk. rendelet. Hatályos: 2014. 04.01-től
10/2001.(IV.10.)sz. rendelet A helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről
Hatályon kívül helyezte a 3/2014.(III.31.) önk. rendelet. Hatálytalan: 2014. 04.01-től
Hatályon kívül helyezte az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet
Hatályon kívül helyezte az 5/2011.(IV.18.) önkormányzati rendelet