Jászfényszaru Város Képviselő-testületének 8/2004 (IV.30..) önkormányzati rendelete

a gyermekvédelem helyi rendszeréről

Hatályos: 2017. 04. 01- 2019. 04. 30


Jászfényszaru Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Önkormányzat) a gyermekek védelméről szóló 1997. évi XXXI. tv. (továbbiakban: Gyvt.) 18. §-ának (1) és (2) bekezdésében, a 21. §. (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az alábbi önkormányzati rendeletet alkotja:


I. fejezet


Általános rendelkezések


A rendelet célja


1. §.


E rendelet célja, hogy a Gyvt. rendelkezéseinek megfelelően megállapítsa az önkormányzat által pénzben és természetben biztosított gyermekvédelmi ellátások formáit, feltételeit, azok igénybevételének és érvényesítésének módját, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, valamint megállapítsa azokat az alapvető szabályokat, amelyek szerint az önkormányzat segítséget nyújt a gyermekek törvényben foglalt jogainak és érdekeinek érvényesítéséhez, illetve gondoskodik a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzéséről és megszüntetéséről, a hiányzó szülői gondoskodás pótlásáról, valamint a gyermekvédelmi gondoskodásból kikerült fiatal felnőttek társadalmi beilleszkedéséről.


A rendelet hatálya


2. §.


(1) E rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat illetékességi területén tartózkodó magyar állampolgárságú, valamint- ha nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik- az állandó tartózkodásrajogosító személyi igazolvánnyal rendelkező bevándorolt, valamint a magyar hatóságok által menekültként elismert gyermeke, fiatal felnőttre és szüleire.

(2) E rendeletet kell alkalmazni - az (1) bekezdésben meghatározott személyeken kívül – a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében – Jászfényszaru város közigazgatási területén tartózkodó, az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. Törvény rendelkezései szerint jogszerűen itt tartózkodó gyermekeire is.

(3) E rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni az (1) és (2) bekezdésben meghatározott személyeken kívül Jászfényszaru város közigazgatási területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelmében is, ha az ideiglenes hatályú elhelyezés vagy más ideiglenes hatósági intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.


3. §.


Az Önkormányzat az e rendeletben szabályozott pénzbeli es természetbeni ellátások megállapítására, felülvizsgálatára, az ellátás összegének, formájának megváltoztatására, megszüntetésére, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett támogatás megtérítésére vonatkozó hatáskörét az Egészségügyi es Szociális Bizottságára ruházza át.


A gyermekek védelmének rendszere


4. §.


(1) A gyermekek védelme a gyermek családba történő nevelkedésének elősegítésére, veszélyeztetettségének megelőzésére és megszüntetésére, valamint a szülői vagy más hozzátartozói gondoskodásból kikerülő gyermek helyettesítő védelmének biztosítására irányuló tevékenység.

(2) Az ÖÖnkormányzat e rendeletben foglaltak szerint biztosítja a pénzbeli és természetbeni, illetve a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat, továbbá szervezi és közvetíti a msáhol igénybe vehető ellátásokat.

(3) A gyermekek védelmét az Önkormányzat a következő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások keretében biztosítja:

a.) Pénzbeli es természetbeni ellátások:

- rendszeres gyermekvédelmi támogatás,

- rendkívüli gyermekvédelmi támogatás.

b) Személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások:

- gyermekjóléti szolgáltatás,

- gyermekek napközbeni ellátása,

- gyermekek átmeneti gondozása helyettes szülőnél.


II. fejezet


Pénzben és természetben nyújtott ellátások


Rendszeres gyermekvédelmi támogatás


5. §.


(1) Az Önkormányzat a gyermeket rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesíti, ha a gyermeket gondozó családban az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, és a családban történő nevelkedés nem áll a gyermek érdekével ellentétben.

(2) A kérelemben, valamint a jövedelemnyilatkozatban szereplő adatok valódiságának megállapítása érdekében a döntéshozatalt megelőzően környezettanulmányt lehet készíteni abban az esetben, ha a jövedelemnyilatkozatban szereplő adatok a gyermeket gondozó család életkörülményeivel nincsenek összhangban. Ennek vizsgálatához az Egészségügyi és Szociális Bizottság kérheti a család által befizetett közüzemi számlák becsatolását.

(3) Amennyiben a (2) bekezdés szerint elkészített környezettanulmány megállapításai vagy az önkormányzat hivatalos tudomása szerint a gyermeket gondozó család életkörülményei nem felelnek meg a jövedelemnyilatkozatban foglaltaknak, a Gyvt. 19. §. (5) és (6) bekezdés szerint vizsgálni kell a család vagyoni körülményeit.

(4) Az (1) bekezdésben megjelölt feltételek fennállása esetén a rendszeres gyermekvédelmi támogatást a gyermek nagykorúvá válása esetén megállapítható, illetve már megállapított támogatás továbbfolyósítható addig az időpontig, ameddig a gyermek nappali oktatás munkarendje szerinti tanulmányokat folytat, de legfeljebb huszonharmadik évének betöltéséig.

(5) Az (1) bekezdésben meghatározott feltételek esetén a rendszeres támogatás a gyermek nagykorúvá válása után is megállapítható, illetve a már megállapított támogatás továbbfolyósítható, ha a jogosult felsőfokú iskola nappali tagozatán tanul és a huszonötödik életévét még nem töltötte be. Házasságkötés esetén a rendszeres támogatás csak akkor szüntethető meg, ha jogosult házasságkötése szerinti új családban az egy főre jutó jövedelem összege a Gyvt. 19. §. (2) bekezdésében meghatározott jövedelemhatárt, illetve vagyoni értéket meghaladja.

(6) Ha a jogosult nagykorúvá válik, részére a rendszeres gyermekvédelmi támogatást saját jogán kell folyósítani.

(7) A támogatást a helyi GAMESZ folyósítja a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig, a következők szerint:

- pénztárból közvetlenül készpénz fizetéssel,

- postai utalással,

- térítési díjként történő elszámolással,

- élelmiszer és tisztálkodási csomag átvételével,

- egyéb természetbeni támogatás (pl.: tankönyv, tanszer, ruhanemű, stb.) átvételével.

(8) A rendszeres támogatás feltételeinek évenkénti felülvizsgálatához szükséges iratokat a szülő vagy más törvényes képviselő köteles a támogatást megállapító határozatban foglaltaknak megfelelően felhívásra benyújtani. Ennek hiányában az Egészségügyi és Szociális Bizottság a támogatás folyósítását megszünteti.


Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás


6. §.


(1) A rendkívüli – e rendelet 8. §-ában megjelölt mértékű – gyermekvédelmi támogatás pénzben, vagy természetben állapítható meg a gyermeknek, ha a gyermeket gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került. A támogatás hivatalból is megállapítható.

(2) Rendkívüli támogatás annak a gyermeknek adható, akinek a családjában az 1 főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.


7. §.


(1) Pénzbeli rendkívüli gyermekvédelmi támogatás – e rendelet 6. §-ában megjelölt feltételek figyelmébe vétele mellett is elsősorban annak a gyermeknek, illetve családnak állapítható meg,

a) ahol a gyermek átmeneti, vagy tartós nevelésbe vétel hatálya alatt áll és a támogatás a családjával való kapcsolattartás érdekében szükséges,

b) ahol a gyermek az a) pontban leírt nevelésbe vétele megszűnését követően a támogatásra a családba való visszahelyezés érdekében van szüksége,

c) ha a gyermek nyolc napot meghaladó időtartamú kórházi kezelésre szorul,

d) ahol a gyermekek ellátásáról más módon nem lehet gondoskodni, és az alkalmanként jelentkező többletkiadások – különösen a szociális válsághelyzetben lévő várandós anya születendő gyermekének fogadásának előkészítéséhez kapcsolódó kiadások, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásnak, illetve a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése, betegség – miatt anyagi segítségre szorulnak.

(2) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás megállapításánál a jövedelemszámításra irányadó időszak a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél egy hónap, egyéb jövedelmeknél pedig egy év.


8. §.


A pénzben, vagy természetben nyújtott rendkívüli gyermekvédelmi támogatás mértéke alkalmanként és gyermekenként nem lehet kevesebb 2.000.-Ft-nál, a legmagasabb összege pedig nem lehet több az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-ánál.


Természetbeni támogatás


9. §.


(1) A rendszeres és rendkívüli támogatás természetbeni formában is megállapítható, ha az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a gondozó a támogatást nem a gyermekre fordítja, illetőleg ezen támogatási forma életvezetési és egyéb problémák miatt hathatósabb segítséget nyújt a családnak.

(2) Természetbeni ellátás különösen az általános iskolai kötelező tantárgyak tankönyv és tanszerellátásnak támogatása, a gyermekintézmények étkezési térítési díjkedvezménye, tandíj, egészségügyi szolgáltatásért fizetendő térítési díj, illetve egyéb ellátás kifizetésének átvállalása, létfenntartással összefüggő termékek (élelmiszer, tisztítószerek, tisztálkodási szerek) egységcsomagja.


III. fejezet


A személyes gondoskodást nyújtó ellátások


Gyermekjóléti alapellátások


10. §.


(1) A gyermekjóléti a1apellátások célja a gyermek családban történő nevelésének elősegítése, a veszélyeztetettség kialakulásának, illetve a gyermek családjából való kiemelésének megelőzése, valamint a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése. Az alapellátásnak hozzá kell járulnia a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődéséhez, életkörülményeinek javításához.

(2) Az Önkormányzat az alábbi személyes gondoskodást nyújtó alapellátásokat biztosítja:

a) Gyermekjóléti szolgálat

b) Gyermekek napközbeni ellátása keretében: óvoda, iskolai napközis foglalkozás

c) Gyermekek átmeneti gondozása helyettes szülőnél


Gyermekjóléti szolgálat


11.§.


(1) Az Önkormányzat a Gyvt-ben és végrehajtási rendeleteiben meghatározott gyermekjóléti szolgálati feladatokat a Szociális Gondozási Központ szervezeti egységében alkalmazott főfoglalkozású dolgozókkal látja el, szükség szerint megbízási szerződést köt a gyermekjóléti feladatok ellátására alkalmas személyekkel részmunkaidőben történő foglalkoztatásra.

(2) A gyermekjóléti szolgálat szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatokat lát el, a védőnői szolgálattal és az iskola ifjúságvédelmi felelőseivel együttműködve.

(3) A gyermekjóléti szolgálat feladatait a Gyvt-ben és vonatkozó jogszabályokban foglaltak szerint látja el, szolgáltatása térítésmentes.


A gyermekek napközbeni ellátása


12. §.


(1) Az Önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátása keretében a családban élő gyermekek életkorának megfelelően nappali felügyeletét, gondozását, nevelését (foglalkoztatását) és étkeztetését szervezi meg azok számára, akiknek napközbeni ellátásáról a szüleik, gondozóik munkavégzésük, egészségi állapotuk, vagy egyéb ok miatt nem tudnak gondoskodni.

(2) A gyermekek napközbeni ellátását elsősorban az olyan gyermekek számára kell biztosítani:

a) akiknek testi, szellemi fejlődése érdekében állandó napközbeni ellátásra van szüksége,

b) akit egyedülálló, vagy időskorú személy nevel,

c) akivel együtt a családban három, vagy több gyermeket nevelnek, kivéve azt, akire nézve eltartója gyermekgondozási segélyben, gyermekgondozási díjban, gyermeknevelési támogatásban, vagy ápolási díjban részesül,

d) akiről szülője, gondozója szociális helyzete miatt nem tud gondoskodni.

(3) A gyermekek napközbeni ellátásának intézményi formái: az Önkormányzat által fenntartott óvoda és az általános iskolai napközi.

(4) A nevelési -oktatási intézményekben igénybe vett étkezésekért térítési díjat kell fizetni az 1. sz. mellékletben meghatározott, nettó összegek szerint.


Gyermekek átmeneti gondozása helyettes szülőnél


13. §.


(1) Az Önkormányzat a gyermekek átmeneti gondozását képzett helyettes szülő alkalmazásával biztosítja.

(2) A helyettes szülői rendszert az Önkormányzat működteti. A működtető és a helyettes szülői feladatot vállaló személy megállapodást köt, melyben rögzítésre kerülnek a jogok, kötelezettségek. A megállapodás köthető határozatlan és határozott időre is.

(3) Az a szülő, akinek állandó lakhelye Jászfényszaru területén van, illetve életvitelszerűen Jászfényszarun tartózkodik családjával – a helyettes szülő közreműködése iránti kérelmét a polgármesteri hivatalhoz nyújthatja be, amennyiben a szülő egészségügyi körülményei, életvezetési problémája, indokolt távolléte vagy más akadályoztatása miatt a gyermek nevelését a családban nem tudja megoldani.

(4) A helyettes szülő a vérszerinti szülő kérésére, vagy beleegyezésével átmeneti időre – a gyermeket otthonába fogadja, és ott teljes körű ellátásról gondoskodik.

(5) A gyermekek átmeneti gondozása a helyettes szülőnél addig tart, amíg a vérszerinti szülő akadályoztatott gyermeke gondozásában, de legfeljebb 6 hónapig. Ez az idő indokolt esetben 3 hónappal meghosszabbítható.

(6) Az átmeneti gondozást meg kell szüntetni, ha a rászorultság oka időközben megszűnik, vagy ha a szülő kéri.


IV. fejezet


Eljárási rendelkezések


14. §.


(1) A kérelemre induló eljárásoknál, mely az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetben nyújtott gyermekvédelmi megállapításra irányul az erre rendszeresített formanyomtatványon a polgármesteri hivatalnál (továbbiakban: hivatal) kell előterjeszteni.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kérelmek tartalmát:

a) a rendszeres gyermekvédelmi támogatás iránti kérelem esetében e rendelet 2. számú melléklete,

b) rendkívüli gyermekvédelmi támogatás iránti kérelem esetében e rendelet 3. számú melléklete határozza meg.

(3) Az egyes kérelmekhez csatolandó iratok megnevezését a kérelem-nyomtatványok tartalmazzák.


15.§.


(1) A kérelemben, valamint a jövedelemnyilatkozatban és igazolásokban szereplő adatok valódiságát-amennyiben a hatáskör gyakorlója szükségesnek ítél-környezettanulmány készítése során lehet vizsgálni.

(2) A környezettanulmány tartalmazza az igénylő életkörülményeit, vagyontárgyainak (ingatlan, nagyobb értékű ingóságok) hasznosítási lehetőségét és a kérelmező szociális és jövedelmi viszonyait.


16. §.


(1) Az e rendeletben meghatározott pénzbeli és természetben nyújtott támogatások megállapításáról, összegének és formájának megváltoztatásáról, felülvizsgálatáról, továbbá a támogatás megszüntetéséről az Egészségügyi és Szociális Bizottság határozatban rendelkezik.

(2) A határozatban fel kell hívni a kérelmezőt, hogy az ellátásra való jogosultságot érintő lényeges körülmények megváltozásáról 15 napon belüli köteles értesíteni az eljáró szervet.

(3) Azt a kérelmezőt, aki elmulasztja a (2) bekezdésben előírt kötelezettségét, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen felvett támogatás visszafizetésére kell kötelezi.

(4) Az eljáró szerva megtérítést méltányosságból elengedheti, illetve csökkentheti.

Méltányossági okok a következők:

a. amennyiben a családban 3 vagy több gyermeket nevelnek,

b. család valamely tagja hosszabb ideig beteg, esetleg kórházi ápolásra szorul,

c. környezettanulmány készítése nyomán beigazolódik, hogy a család nehéz körülmények között él, és a támogatás visszafizetése létfenntartásukat veszélyeztetné.

(5) A hatáskör gyakorlója évente egy alkalommal a rendszeres támogatásra való jogosultság feltételeit felülvizsgálja.

(6) E rendeletben foglalt támogatások fedezetéül szolgáló költségvetési előirányzatokat a GAMESZ kezeli, és a felhasználás üteméről,- támogatási formánkénti bontásban -negyedévente tájékoztatja az Egészségügyi és Szociális Bizottságot.


V. fejezet


Záró rendelkezések


17.§.


(1) E rendelet 2004. május 01. napján lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszíti a6/1998. (IV.29.) számú önkormányzati rendelet és az azt módosító 2/1999. (I.21.),1/2000.(I.28.), 13/2000. (VIII.28.), 15/2000. (XI.23.), 5/2001. (II.27.), 12/2002. (IX.12.), 23/2003. (XII. 15.) önkormányzati rendeletek.

(2) Hatályba lépését követően rendelkezésit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(3) E rendeletben nem szabályozott kérdések tekintetében a Gyvt. és a végrehajtására kiadott a gyámhatóságról, valamint a gyermekvédelmi és a gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX.10.) Korm. rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.


                            Győriné dr. Czeglédi Márta                                                   Mészáros László

                                      polgármester                                                                       jegyző

Mellékletek