MARKOTABÖDÖGE KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 22/2005. (XI.16.) RENDELETE

A GYERMEKEK VÉDELMÉRŐL ÉS GYÁMÜGYI IGAZGATÁS HELYI SZABÁLYAIRÓL

Hatályos: 2005. 12. 01- 2021. 06. 14

MARKOTABÖDÖGE KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 22/2005. (XI.16.) RENDELETE

2005.12.01.

A GYERMEKEK VÉDELMÉRŐL ÉS GYÁMÜGYI IGAZGATÁS HELYI SZABÁLYAIRÓL

Markotabödöge község önkormányzati képviselő-testülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. Törvény (továbbiakban: Gyvt.) 18 § (2) bekezdésben a 29. § (1)-(2) bekezdésében, a 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja.

Általános rendelkezések

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed

a) a Gyvt. (2) és (3) bekezdésben foglalt eltéréssel Markotabödöge község területén tartózkodó magyar állampolgárságú, valamint – ha nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik – a letelepedési vagy bevándorlási engedéllyel rendelkező, továbbá a magyar hatóságok által menekültként elismert gyermekre, fiatal felnőttre és szüleire,

b) a Gyvt. 4 § (1) bekezdésének b) pontja és a (2) – (4) bekezdésének hatálya alá tartozó személyekre.

2. § (1) A rendelet alkalmazása során a gyermek, a fiatalkorú, a fiatal felnőtt, a gyermek hozzátartozói, a gyermek tartására köteles személy, a gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltató tevékenység, a gyermeki jogok, az ellátás, a természetbeni ellátás, a gyámhatóság, a gyámügy, a gyermekvédelmi gondoskodás, a veszélyeztetettség, a várandós anya szociális válsághelyzete, a tartós betegség, a jövedelem, a fenntartó és a természetes személyazonosító adat rendszeres jövedelem fogalmakra a Gyvt. 5. §.-ban foglaltak az irányadóak.

(2) A gyermekvédelmi támogatások megállapítását a nevelési-oktatási intézmény, a gyámhatóság és más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy, vagy a gyermek érdekének védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezheti.

(3) A gyermek, a szülő és más törvényes képviselő, a nevelőszülő adatainak, illetve a kapcsolattartásra jogosult közeli hozzátartozó azonosító adatainak a kezelésére a Gyvt. 15. §. (1) – (4) bekezdésében foglaltakra tekintettel a képviselő-testület és a jegyző jogosult.

(4) A jegyző az ellátásra való jogosultság megállapítására és megszüntetésére a Gyvt. 138. §.-ban meghatározott tartalmú nyilvántartásokat vezet.

3. § (1) A gyermekek védelmét pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások, illetve gyermekvédelmi szakellátások és egyéb hatósági intézkedések biztosítják.

A gyermekvédelmi rendszer helyi eszközei

4. § A gyermekvédelmi rendszer működésének önkormányzati feladatai:

a) rendszeres gyermekvédelmi támogatás

b) rendkívüli gyermekvédelmi támogatás

c) gyermekjóléti alapellátás

d) gyermekek napközbeni ellátása

Rendszeres gyermekvédelmi támogatás

5. § (1) Az önkormányzat képviselő-testülete a gyermeket rendszeres támogatásban részesíti, ha a gyermeket gondozó családban az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét és a családban történő nevelkedés nem áll a gyermek érdekével ellentétben, feltéve ha a vagyoni helyzet vizsgálata során, amikor vagyon alatt az a hasznosítható ingatlant, járművet, gép meghajtású termelő és munkaeszközt, vagyoni értékű jogot kell érteni, amelynek az egy főre jutó értéke a gyermeket gondozó családban

a.) külön-külön számítva az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 25-szörösét vagy
b.) együtt számítva az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 75-szörösét meghaladja és amelynek hasznosítása nem veszélyezteti a vagyonnal rendelkező megélhetésének feltételeit.
(2) A rendszeres gyermekvédelmi támogatási kérelemhez csatolni kell a 149/1997.(IX. 10.) Korm. Rendelet 2. sz. Mellékletében meghatározott nyilatkozatot a megfelelő igazolásokkal együtt.
(3) A jövedelem megállapításánál a kérelem benyújtását megelőző 3 hónap havi átlagát kell figyelembe venni a gyermekvédelmi törvény 19. §. (4) bekezdésében foglaltakkal együtt.
(4) Rendszeres gyermekvédelmi támogatás iránti kérelmet a szülő vagy más személyes hozzátartozó a jegyzőnél kezdeményezheti.
(5) A rendszeres gyermekvédelmi támogatás havi összege gyermekenként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 22 %-a.
(6) Ha az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege változik, a változás időpontjától a támogatást az új összegnek megfelelően kell folyósítani.
(7) A rendszeres gyermekvédelmi támogatás iránti kérelmeket a képviselő-testület bírálja el.
(8) A jogosultság feltételét a képviselő-testület évente egyszer felülvizsgálja. A jogosult képviselőjének a jövedelmi viszonyaiban bekövetkezett változást 15 napon belül jelezni kell.
(9) A tárgyhónapban esedékes rendszeres gyermekvédelmi támogatást a tárgyhónapot követő hó 5. napjáig kell folyósítani.

Rendkívüli gyermekvédelmi támogatása

6. § (1) A képviselő-testület a gyermeket rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban részesíti, ha gyermeket gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, és a gyermek eltartásáról más módon nem lehet gondoskodni, illetve az alkalmanként jelentkező többletkiadások miatt anyagi segítségre szorulna.

(2) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás iránti kérelmet a szülő vagy más törvényes képviselő, ill. a rendelet 2. §. (2) bekezdésében meghatározott személy terjesztheti elő.

(3) a./ A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás összege alkalmanként és gyermekenként maximum 10. 000 Ft lehet.

(4) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás iránti kérelméhez a jelen rendelet 5. § (2) – (3) bekezdésében meghatározott nyilatkozatot kell becsatolni a megfelelő igazolásokkal együtt.

(5) Rendkívüli támogatás egy naptári éven belül legfeljebb két alkalommal adható.

(6) A rendkívüli pénzbeli támogatás s szülőn vagy törvényes képviselőn kívül utalható a családgondozó, illetve az ellátást nyújtó intézmény részére is.

(7) Ha a család, illetve a gyermek körülményei, vagy a bekövetkezett rendkívüli helyzet azt indokolja, a támogatás azonnali kifizetése is elrendelhető.

7. § (1) A képviselő-testület a rendszeres és rendkívüli gyermekvédelmi támogatást természetbeni formában is odaítélheti.

(2) A természetbeni ellátás adható az általános iskolás gyermek tankönyv és tanszerellátás támogatására, a gyermek intézmények étkezésének átvállalására vagy díjkedvezményre, tandíj és az egészségügyi szolgáltatásért fizetendő térítési díj, illetve egyéb ellátás kifizetésének az átvállalására vagy támogatására.

Gyermekjóléti szolgáltatás

8. § Az önkormányzat a gyermek testi, lelki egészségének, a családban történő nevelkedésének az elősegítése, a veszélyeztetettség megelőzése, illetve megszüntetése érdekében a gyermekvédelmi törvény 39. §. - 40 §-ai szerint gyermekjóléti szolgáltatásból eredő feladatokat a kónyi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatot Ellátó Társulás bevonásával látja el.

Gyermekek napközben ellátása

9. § (1) Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátását az általa fenntartott Napközi Otthonos Óvodában, valamint a Kóny község önkormányzatával közösen létrehozott iskola fenntartó társulás keretén belül működtetett általános iskolai napköziben biztosítja azon gyermekek részére akiknek felügyeletét, gondozását, nevelését, foglalkoztatását és étkeztetését kell megszervezni, mert azok szülei, nevelői, gondozói munkavégzésük vagy egyéb ok miatt napközbeni ellátásukról nem tudnak gondoskodni.

(2) A gyermekek napközbeni ellátását különösen olyan gyermekek számára kell biztosítani:

a.) akinek a testi, illetve szellemi fejlődése érdekében állandóan napközbeni ellátásra van szüksége,
b.) akit egyedülálló vagy időskorú személy nevel, vagy akivel együtt a családban három vagy több gyermeket nevelnek, kivéve azt, akire nézve eltartója gyermekgondozási segélyben vagy ápolási díjban részesül,
c.) akinek szülője, gondozója szociális helyzete miatt az ellátásról nem tud gondoskodni.

Térítési díj

10. § (1) Az intézményi térítési díj mértékét a képviselő-testület évente kétszer állapíthatja meg.

(2) A személyi térítési díj megfizetésére a Gyvt. 146. §. (2) bekezdésében meghatározottak az irányadóak.

(3) A személyi térítési díj összege nem haladhatja meg az intézményi térítési díj összegét.

(4) A gyermekek napközbeni ellátása keretében az étkezési térítési díjnak az alapja az élelmezés nyersanyagköltségének az egy ellátottra jutó napi összege.

(5) Egyéni rászorultság alapján a gyermekintézményi személyi térítési díjból maximum 50 % kedvezményt biztosíthat a polgármester, ha a családban az 1 főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj legkisebb összegét, vagy a család létfenntartási gondokkal küzd.

(6) Az intézményi térítési díj mértékét az önkormányzat külön rendeletben szabályozza.

Gyermekek átmeneti gondozása

11. § (1) A gyermekek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődését elősegítő az életkorának egészségi állapotának és egyéb szükségleteinek megfelelő étkeztetéséről, ruházattal való ellátásáról, mentálhigiénés és egészségügyi ellátásról, gondozásáról, neveléséről, lakhatásáról az önkormányzat a gyermekek átmeneti gondozása keretében gondoskodik.

(2) Markotabödöge Község Önkormányzata ezt a feladatot szükség esetén és szerződés alapján Győr-Ménfőcsanakon található Bóbita Gyermekotthon segítségével látja el.

12. § (1) Ha a gyermek tanulói jogviszonya megszűnt, illetve a kiskorú házasságot kötött, vagy a család jövedelmi viszonyai kedvezően változtak, azt 8 napon belül be kell jelenteni a jegyzőnél a támogatás felülvizsgálata, illetve megszüntetése céljából.

(2) Amennyiben a kötelezett a bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, úgy a jogtalanul felvett támogatás visszafizetésére kell kötelezni.

Záró rendelkezések

13. § A rendelet 2005. december 1-én lép hatályba, ezzel egyidejűleg hatályát veszti a 3/2002. (II.15.) rendelet.