Törökszentmiklós Városi Önkormányzata Képviselő-testületének 38/2005. (X. 14.) önkormányzati rendelete

Törökszentmiklós Város Önkormányzatának leltározási rendjéről

Hatályos: 2005. 10. 14- 2023. 07. 28

1. §.


Törökszentmiklós Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Önkormányzat költségvetési szervei esetében engedélyezi a leltározás két évenkénti végrehajtását a könyvviteli mérlegben értékkel nem szereplő, használt és használatban levő készletek, kis értékű immateriális javak, tárgyi eszközök leltározását.

2. §.


A leltározást azonban minden esetben kötelező végrehajtani a költségvetési szerv átszervezése, összevonása, beolvasztása, egyesülése, illetve jogutód nélkül végleges megszűnése esetén.


3. §.


A Képviselő-testület a leltározáshoz használatos dokumentumokat a következő mellékletek szerinti tartalommal fogadja el:

- leltározási utasítás: 1. sz. melléklet,

- leltározási ütemterv: 2. sz. melléklet,

- leltározási értesítés: 3. sz. melléklet,

- leltározással kapcsolatos feladatok elvégzéséhez kapcsolódó megbízólevél: 4. sz. melléklet,

- leltározás megkezdése előtti jegyzőkönyv: 5. sz. melléklet,

- leltározás befejezéséről készítendő jegyzőkönyv: 6. sz. melléklet,

- leltárellenőr által végzett ellenőrzésekről készítendő jelentés: 7. sz. melléklet.


4. §.


A tárgyi eszközök leltározásához használatos leltárfelvételi íveket, tárgyi eszköz listákat a kis- és nagyértékű tárgyi eszközök analitikus nyilvántartására használt számítógépes programokból kell kinyomtatni. A leltár kiértékelése és az eltérés kimutatása szintén a számítógépes programok használatával történik.


5. §.


A leltározással kapcsolatos szigorú számadású nyomtatványok részben önállóan gazdálkodó intézmények részére történő kiadásának dokumentálására a 8. sz. melléklet szerinti nyilvántartó lapot kell használni.


6. §.

E rendelet a kihirdetés napján lép hatályba.



1. sz. melléklet a 38/2005. (X. 14.) számú rendelethez


LELTÁROZÁSI UTASÍTÁS


Törökszentmiklós Város Polgármesteri Hivatala és a hozzá tartozó, részben önállóan gazdálkodó intézmények leltározással összefüggő feladatait a számvitelről szóló 2000. évi C. Tv és az Államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló, többször módosított 249/2000. (XII.24.) sz. Kormányrendelet határozza meg.


A 200…. évi beszámoló elkészítéséhez, a mérleg tételeinek alátámasztásához az említett kormányrendelet, valamint az Önkormányzat vagyonrendelete alapján a vagyonnal gazdálkodók és az egyes vagyontárgyakat üzemeltetők a rájuk bízott vagyonról a leltározási szabályzatban meghatározottak szerint a tárgyi eszközök, raktári készletek esetében tételes mennyiségi felvétellel, az egyéb eszközök és források tekintetében egyeztetéssel leltárt kell készíteni.


A leltár fordulónapja:    200…. december 31.

A leltározási időszak:

Tárgyi eszközök:                      ………………………..

Egyéb eszközök és források:    ………………………..


A leltározásban közreműködő szervek:

- Polgármesteri Hivatalnál:

Szociális Csoport

Építési Iroda

Kulturális Iroda

Beruházási Csoport

Pénzügyi Iroda

Gyámhivatal

Titkárság

Igazgatási Csoport

Adócsoport

- A Polgármesteri Hivatalhoz tartozó, részben önállóan gazdálkodó intézmények.


A Polgármesteri Hivatal a leltározással kapcsolatos feladatok végrehajtását koordináló Leltározási Bizottságot hoz létre.

- A leltározás vezetője: a Pénzügyi és Beruházási Osztály vezetője

- A leltározásban közreműködők részéről:

Szociális Csoport vezetője

Építési Iroda vezetője

Kulturális Iroda vezetője

Beruházási Csoport vezetője

Pénzügyi Iroda vezetője

Gyámhivatal vezetője

Titkárság vezetője

Igazgatási Csoport vezetője

Adócsoport vezetője

Részben önállóan gazdálkodó intézmények vezetői.


- A leltározási folyamat ellenőrzését végzi:

 a belső ellenőr

 és a részben önállóan gazdálkodó intézmények ellenőre


200... évi leltározás főbb szakaszai:

1. A leltározás végrehajtása

A leltározás megkezdése előtt biztosítani kell a nyilvántartásoknak a könyvvitellel megegyező, előírásszerű naprakész állapotát.

A tárgyi eszközök esetében a befejezetlen beruházások állományának felülvizsgálata, az aktiválások rendezése.

Az elhasználódott, feleslegessé vált eszközök feltárása, értékesítésük, selejtezésük, az egyeztetés megkezdése előtti időpontban történő rendezésük az érvényben lévő belső szabályzatok alapján.


2. A leltár végrehajtása, bizonylatai

A tárgyi eszközök mennyiségi felvétele, valamint a főkönyvi számlák egyeztetése az analitikus nyilvántartásokkal, illetve a főkönyvi könyvelés okmányival, az eltérések tisztázása.

A tárgyi eszközökhöz, raktári készletekhez gépi leltárív, a kisértékű eszközökhöz személyi és munkahelyi kisértékű nyilvántartó lap felelősönként használható.


3. A leltározás módszerei:

3.1. Mennyiségi felvétel:

Az ingatlanok, gépek, berendezések, üzemeltetésre, kezelésre, bérbe és koncesszióba adott tárgyi eszközök leltározás ennyiségi felvétellel, a nyilvántartások alapján a felvétel alkalmával való összehasonlítással. A mennyiségi felvétel során a leltáríven szereplő mennyiségi adatot egyeztetni kell a Vagyonkataszterrel, az esetleges eltérésekről írásban haladéktalanul értesíteni kell a Vagyonkataszter nyilvántartóját, akinek a javítást kézjegyével ellátva 3 munkanapon belül végre kell hajtani. Ezen túlmenően el kell végezni a Földhivataltól megkért tulajdoni lap másolattal történő egyeztetését.

Raktári készletnél a számítógépes leltáríven tényleges felvétellel.


A leltározás megkezdése előtt az itt meghatározott feladat elvégzéséhez a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi és Beruházási Osztálya, valamint a részben önálló intézmények gazdasági irodái a leltár segédleteként elkészített leltárfelvételi ívet, az ahhoz megfelelő leltárfelvételi jegyet a leltározási csoportok rendelkezésére bocsátja.


Határidő:        ………………………..


Felelősök:      Polgármesteri Hivatal részéről:

                        ………………………….

                        ………………………….

                        Részben önálló intézmények esetében az intézmény gazdasági ügyintézője


3.2. Belső egyeztetés

a. Az immateriális javak, a követelések (ideértve a kölcsönöket, a beruházási előleget és az aktív pénzügyi elszámolásokat), a vagyonkezelésben lévő értékpapírok, illetve a dematerializált értékpapírok, valamint a források egyeztetése.


b. A rendelkezésre álló, másik fél által korábban megküldött szerződések, megállapodások, számlák, adás-vételt igazoló okmányok, képviselő testületi határozatok, banki kivonatok, értesítések, piaci értéket igazoló dokumentumok alapján történő egyeztetés.


3.3. Egyeztető levél

A 200... december 31-i állapotot tartalmazó egyeztető levél a követelések és kötelezettségek leltározását igazolja. Az egyeztetési írásos formája a követelés állomány elfogadtatását szolgálja.

A leltár megkezdése előtt gondoskodni kell a követelések behajthatatlanná minősítésről, valamint ezen tételek törléséről.

Az eljárás alapja a 249/2000. (XII.24.) Korm. rendelet 5. § (3) bekezdésének vonatkozó rendelkezései.

Ezt követően el kell végezni a fennmaradó követelésállomány leltározását, majd el kell végezni az adósok, vevők minősítését. A pénzügyileg nem rendezett követeléseknél a rendelkezésre álló információ alapján értékvesztést kell elszámolni, ha vélelmezhető a meg nem térülés.


Az adósok, vevők minősítése során vizsgálni kell a vevő, az adós jövedelmi helyzetét, fizetőképességét, likviditási gondjainak tartósságát, továbbá azt, hogy a vonatkozó szerződés alapján garancia érvényesítésére van-e mód és esély, csődeljárást, felszámolási eljárást indítottak-e vele szemben, ha igen, a követelés milyen mértékű kielégítésére lehet számolni.


Behajthatatlan követelés a leltárban nem szerepelhet.


3.4. Nem gazdasági kapcsolatból származó követelések, kötelezettségek egyeztetése:

Helyi adók leltározása, a gépi adatbázisból kiíratott hátralékosok és túlfizetések listája alapján a behajthatatlanság és elévülések vizsgálata, értékvesztés elszámolása.


3.5. Speciális egyeztetések:

- saját tőke

- tartalékok

- aktív és passzív pénzügyi elszámolások esetén.

A leltározási munka elkezdését megelőzően a 3.2-3.5 pontokban meghatározott feladatok elvégzéséhez a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi és Beruházási Osztálya a leletár segédletként elkészített, a 200………………….-i állapotot tükröző egyeztetendő kimutatást 200. ………………………-ig a leltározási csoportok rendelkezésére bocsátja.

A rendelkezésre álló információk alapján a leltározási csoportoknak 200... ……………... és 200……………... között folyamatosan gondoskodni kell a 3.3 pontban meghatározott feladatok végrehajtásáról.


Határidő:        200…………………..


Felelős:          A Pénzügyi és Beruházási Osztály vezetője


4. A mennyiségi leltárfelvételhez kapcsolódó utófeladatok


A leltár befejezési határideje 200………………... A leltárfelvételi jegyeket folyamatosan, de legkésőbb 200………………...-én át kell adni a leltározás vezetőjének.

Az átvett leltárfelvételi íveket a vagyonkataszteri nyilvántartó az eltérések ellenőrzését követően a számítógépes vagyonnyilvántartásban rögzíti, ezt aláírásával igazolja.

A rögzítést követően a leltárfelvételi íveket a Pénzügyi Iroda munkatársai a tárgyi eszköz analitikus nyilvántartásban is rögzíti, majd a tárgyi eszköz nyilvántartó és a vagyonkataszter nyilvántartó a két nyilvántartás egyeztetésének tényét írásos formában, hitelt érdemlően dokumentálja. A raktári készlet leltárkiértékelését a részben önálló intézmények gazdasági ügyintézői végzik.


Határidő:        200………………...-200………………...

Felelős:          ………………...


A leltár előkészítő értekezletre a Polgármesteri Hivatal III. emeleti nagytermében, 200………………...-én ….. órától kerül sor, ahol a leltározással kapcsolatos megbízólevelek, leltár ütemterv leltározási utasítás, jegyzőkönyv a leltár megkezdése előtt kiosztásra kerülnek.


A Polgármesteri Hivatalhoz tartozó részben önálló intézmények a leltározást a saját Leltározási Szabályzatuk és Leltározási Utasításuk szerint végzik.

A leltár kiértékelés végső határideje:        200………………....


A leltározás alapján a Pénzügyi és Beruházási Osztálynak a rendelkezésre álló adatok alapján össze kell állítani a vagyonleltárt.


A leltározás fordulónapja:    200... december 31.


Leltározó csoportok, leltározandó eszközök:


I. csoport leltára:

Folyamatban lévő beruházások, beruházásokra adott előlegek. A beruházás tényleges állományát egyeztetéssel – az analitikus nyilvántartással való összehasonlítással kell leltározni. A beruházásra adott előlegeket is egyeztetéssel kell leltározni.

A befejezetlen eszközök tényleges állományának értékét számlamásolatokkal kell alátámasztani. A tényleges állományról a fordulónappal kivonatot kell készíteni.


A végrehajtásért felelősek:

Polgármesteri Hivatal:

- ………………...

Részben önálló intézmények:

- Intézményi gazdasági ügyintézők.


II. csoport leltára:

Polgármesteri Hivatal:

Munkahelyi leltár, személyi tárgyi eszköz leltár:

Leltározandó eszközök: immateriális javak, gépek, berendezések, üzemeltetésre átadott eszközök, kisértékű tárgyi eszközök munkahelyen, illetve személynek kiadva és nyilvántartva.

Kisértékű tárgyi eszköz leltára a munkahelyi eszköznyilvántartó alapján, s igazolásával (aláírással) történik.

Az üzemeltetésre átadott eszközöknél az üzemeltető értesíteni kell, hogy az eszköz meglétét igazolja a Polgármesteri Hivatal felé 1 héten belül.


Végrehajtásért felelősek:

Szociális Csoport:

- ………………...

Építési Iroda:

- ………………...


Kulturális Iroda:

- ………………...

Beruházási Csoport:

- ………………...

Pénzügyi Iroda:

………………...

Gyámhivatal:

- ………………...

Titkárság:

- ………………...

Adócsoport:

- ………………...

Igazgatási Csoport:

- ………………...

Számítástechnikai eszközök és szoftvertermékek leltára:

- ………………...


Részben önálló intézmények:

- Intézményvezető

- Gazdasági ügyintéző


III. csoport leltára:

Leltározandó eszközök:

- Értékpapírok

- Pénztár

- Költségvetési bankszámlák

- Idegen pénzeszközök


Az értékpapírokat a nyilvántartások egyeztetésével kell számbavenni 200… december 31-el.

A pénztár és végi záró pénzkészletéről címletenkénti felsorolással jegyzőkönyvet kell készíteni.

A költségvetési bankszámlák, valamint az idegen pénzeszközök az év utolsó napjával a bankértesítések alapján a nyilvántartásunkkal egyeztetéssel kell leltározni.


A végrehajtásért felelősek:

………………...


IV. csoport leltára:

Leltározandók: követelések, kötelezettségek, aktív-passzív elszámolások, kölcsönök, tőke, tartalék.

- tartósan adott kölcsönök

- követelések

- aktív elszámolások

-kölcsönök, hitelek

- szállítók

- passzív elszámolások

- induló tőke és tőkeváltozás.


A leltározandókat úgy kell leltározni, hogy a fordulónappal kimutatott értékeket, s összetevőit tételesen ki kell mutatni, melynek egyezni kell az analitikus nyilvántartással.


A végrehajtásért felelősek:

- a Polgármesteri Hivatal részéről: ………………...

- a részben önálló intézményeket érvényesítő ügyintézők.


V. csoport leltára:

A vagyonkataszter körébe tartozó tárgyi eszközök (ingatlanok) tényleges mennyiségi leltárfelvétele.


Végrehajtásért felelősek:

- Polgármesteri Hivatal részéről: ………………...

- intézményvezetők és egy-egy gazdasági ügyintéző.


VI. csoport leltára:

Üzemeltetésre átadott eszközök.

Végrehajtásért felelősek:

- ………………...


Mellékletek:

Leltározási ütemterv                                                                .. sz. melléklet

Értesítés leltározásról:                                                  .. sz. melléklet

Megbízó levél:                                                             . sz. melléklet

Jegyzőkönyv a leltározás megkezdéséről:                                 .. sz. melléklet

Jegyzőkönyv a leltározás befejezéséről:                                   .. sz. melléklet

Jelentés (a leltárellenőr által végzett ellenőrzésről):                    .. sz. melléklet


Törökszentmiklós, 200……………………..

/:Dr. Varga Imre:/

jegyző

Értesülnek:

1. Polgármesteri Hivatal Osztályvezetői

2. Polgármesteri Hivatal leltározásban részvevő irodáinak és csoportjainak vezetői

3. Könyvvizsgáló

4. Belső ellenőr

5. Részben önállóan gazdálkodó intézmények vezetői.


200... évi leltározási ütemterv



2. sz. melléklet








Leltározás fordulónapja: 200  . december 31.












Leltározási csoport

Leltár

Leltár körzetfelelős

Leltárt végző tag

Leltárt ellenőrző tag

Leltár kiértékelésének


Módja

Időpontja




határideje

I. csoport (Foly-ban lévő beruházások, beruházásokra adott előlegek.)

Belső egyeztetés


 -

 --

 -

 -

 -

 -

 -

 -

II. csoport (Munkahelyi leltár, személyi tárgyi eszköz leltár)

Mennyiségi felvétel


Szociális Csoport


 -

 -

 -

Építési Iroda

 -

 -

 -

Kulturális Iroda

 -

 -

 -

Beruházási Csoport

 -

 -

 -

Pénzügyi Iroda

 -

 -

 -

Gyámhivatal

 -

 -

 -

Titkárság

 -

 -

 -

Igazgatási Csoport

 -

 -

 -

Adócsoport

 -

 -

 -

Számítástechnikai eszközök

 -

 -

 -

Részben önállóan gazdálkodó intézmények

 -

 -

 -

Mennyiségi felvétel

Raktári készletek

 -

 -

 -

III. csoport (Értékpapírok, pénztár, bankszámlák, idegen pénzeszközök.)

Belső egyeztetés

 -

 -

 -

 -

 -

 -

IV. csoport (Követelések, kötelezettségek, aktív-passzív elszámolások, kölcsönök, tőke, tartalék.)

Belső egyeztetés, egyenlegközlő kiküldése

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

V. csoport (A vagyonkataszter körébe tartozó tárgyi eszközök tényleges mennyiségi leltárfelvétele.)

Mennyiségi felvétel

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -


 -

 -

VI. csoport (Üzemeltetésre átadott eszközök.)

Visszaigazolás kérő kiközlés


 -

 -

 -








A leltározás a leltározási utasításban foglalt eszközökre terjed ki.





3.sz. melléklet a 38/2005. (X: 14.) számú rendelethez

__________________________

Polgármesteri Hivatal

LELTÁROZÁSI ÉRTESÍTÉS



Értesítem, hogy a 200___ évi leltározási ütemtervben foglaltaknak megfelelően __________________________________________________ egységnél 200___ év _____________ hó ___ naptól 200___ év _____________ hó ___ napjáig leltározást tartunk.


A leltározást (név) _______________________________________________________ leltárfelelős vezeti.


Kérem, hogy a leltározás zavartalan lebonyolítása érdekében a szükséges intézkedést a Leltárkészítési és leltározási szabályzatban foglalt előírások alapján szíveskedjen elvégezni.


Kelt: Törökszentmiklós, 200___ év _____________ hó ___ nap.


Dr. Varga Imre

jegyző



4. sz. melléklet a 38/2005. (X: 14.) számú rendelethez


.......................

Polgármesteri Hivatal

                                                                     Szám: ......./200...


M E G B Í Z Ó L E V É L



............................……….................. név .....………….................... beosztás

részére.


Megbízom, hogy ......... számú ................. leltározási körzetben 200.... év .......... hó .. napján kezdődő leltározásnál, mint ................................ a leltározással kapcsolatos feladatokat elvégezze.


A leltározás során a Leltárkészítési és leltározási szabályzat, valamint a ......sz. leltározási utasítás szerint kell előkészíteni és végrehajtani.


A leltározás kezdési időpontja:             200.....év ....hó ....nap


Tervezett befejezés időpontja :             200.... év ....hó ....nap



Kelt: Törökszentmiklós, 200......év..........hó......nap






.............................

leltározás vezetője


5. sz. melléklet a 38/2005. (X: 14.) számú rendelethez



J E G Y Z Ő K Ö N Y V


 (a leltározás megkezdése előtt)



Készült ........ 200.... év .........hó ....nap ....... számú ...................... leltározási körzet leltározásának


megkezdése előtt ..................... hivatali helyiségben.,


Jelen vannak:            ....………………………….................. név  ...........……………........beosztás

                                   leltározási körzet leltárfelelőse


………………………… név.…………….beosztás

leltározó


.…………………………név …………….beosztás

leltározó



A leltárfelvétel ütemterv szerinti kezdete:


                                               200....... év ..........hó ......nap


A leltárfelvétel tényleges kezdete:


                                               200.........év ...........hó .......nap


A leltárfelvétel módja: .................................................

A leltározásban résztvevők kijelentik, hogy a leltározás megkezdése előtt a leltárértekezlet megtartásra került.

A leltározáshoz szükséges eszközök, bizonylatok hiánytalanul rendelkezésre állnak.

A leltározási körzetben a leltárfelelős a  Leltárkészítési és leltározási szabályzatban, valamint a ......sz. leltározási  utasításban foglalt előírásoknak eleget tett (nem tett eleget).


Egyéb megállapítások: ...................................................................…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


k.m.f.


 .....................                         ...................                ....................

leltárfelelős                              leltározó                       leltározó



6. sz. melléklet a 38/2005. (X: 14.) számú rendelethez


J E G Y Z Ő K Ö N Y V


(a leltározás befejezéséről)



Készült 200.... év ........... hó ....... nap ......... számú ......................... leltározási körzetben végrehajtott leltározás befejezése alkalmából.


Jelen vannak:    ...………........….... név ............……………………..beosztás

leltározási körzet leltárfelelőse


...………........….... név ......……………………........beosztás

leltározó


...………........…....név ....……………………...........beosztás

leltározó


A leltározás 200....év ........hó ........napján kezdődött és 200.......év .........hó .......napján zárult.

Jelenlévők kijelentik, hogy a leltári tárgyak a valóságos és tényleges helyzetnek megfelelően - az előírt utasítások betartásával - történt.

A leltározási körzet leltárfelelőse kijelenti, hogy a leltárfelvételi íven (jegyen) szereplő leltári tárgyak hiánytalanul megvannak, és azokat további kezelésre, illetve megőrzésre átveszi.

A leltározáshoz átvett bizonylatok elszámolásra kerültek.


Az átvett bizonylatokból:


a./ Felhasznált bizonylatok:


Bizonylat megnevezése                                                            sorszáma


b./ Rontott bizonylatok:


Bizonylat megnevezése                                                            sorszáma


c./ Fel nem használt bizonylatok


Bizonylat megnevezése                                                            sorszáma


A leltározással kapcsolatban tett egyéb megállapítások:


............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................


k.m.f.


…………….              ..................                 .....................................

leltárfelelős                   leltározó                       leltározó




7. sz. melléklet a 38/2005. (X: 14.) számú rendelethez



J E L E N T É S


 (a leltárellenőr által végzett ellenőrzésekről)


.............................. név leltározás vezetőjének a ........sz. .................. leltározási körzetben felvett leltár ellenőrzéséről.



Ellenőrzött tételek sorszáma:


........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................


Egyéb megállapítások:


................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................



Kelt: ............ 200...év .........hó .....nap



....................

leltárellenőr

8. sz. melléklet a …../2005. (   ) Ök. sz. rendelethez

SZIGORÚ SZÁMADÁSÚ NYOMTATVÁNYOK MUNKAHELYI (TÉTELES)

Munkahely:




NYILVÁNTARTÓ  LAPJA



Oldalszám:


Cikkszám:




Megnevezés:






Mennyi-

Egységár:















ségi egység









Jel:










A beér-

kezés

kelte

A nyomtatvány

Az

igénylés

kelte

Az igénylő

neve

A

kiadás

kelte

Az átvétel

igazolása

Az utolsó

űrlap fel-

hasznáIá-

sának kelte



sorszáma

mennyi-

Megjegy-zés



-tól

-ig

sége






1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.



-

-

-

-

-

-

-

-

-

--


-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-


-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-


-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-


-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-


-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-


-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-


-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-


-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-


-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-


-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-


-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-


-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-


-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-


-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-


-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-


-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-


-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-


-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-