RIGÁCS KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 8/2005 (X.28.) ÖNKORMÁNYZATI RENDELETE

a gyermekvédelmi ellátásról

Hatályos: 2005. 11. 01- 2019. 10. 07


Rigács Települési Önkormányzat Képviselő-testülete a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatóságról szóló 1997. évi évi XXX. törvény ( a továbbiakban : Gyvt.) 18. § (1) – (2) bekezdésben, 29. § (1) – (2) bekezdésben, valamint 131. § (1) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat által a gyermek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokról, illetve az önkormányzat által a gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokról, illetve az önkormányazt által biztosított, személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja.


I. fejezet


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


A rendelet célja


  1. §.

A rendelet célja, hogy a Gyvt. által megállapít, gyermekek védelmét szolgáló ellátási formák alkalmazásához – a helyi sajátosságokat figyelembe véve – a feltételrendszert és eljárásokat szabályozza.


A rendelet hatálya

2. §.


  1. A rendelet hatálya kiterjed Rigács község közigazgatási területén élő
  1. lakhellyel rendelkező magyar állampolgárságú gyermekre, fiatal felnőtre, valamint szüleikre;
  2. ha nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik

  ba) a letelepedési vagy bevándorlási engedéllyel rendelkező, vagy

bb) a magyar hatóságok által menekültként elismert gyermekre, fiatal felnőttre, valamint szüleikre;

  1. a munkavállalók Közösségen belüli szabad mozgásról szóló 1612/68/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyre, amelyikben az ellátás igénylésének időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik.


  1. A rendelet hatálya a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed, a község területén tartózkodó, az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. törvény rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó gyermekeire is.
  2. E rendeletet kell alkalmazni az (1) és (2) bekezdésben meghatározott személyeken kívül a község területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelmében is, ha az ideiglenes hatályú elhelyezés vagy más ideiglenes hatóságú intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.



A rendeletben szabályozott ellátási formák


3. §



A gyermek védelmét az önkormányzat pénzbeli és természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokkal biztosítja az alábbiak szerint:


a) pénzbeli és természetbeni ellátások:

aa) rendszeres gyermekvédelmi támogatás

ab) rendkívüli gyermekvédelmi támogatás;

ac) iskolakezdési támogatás;


b) személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások:


           ba) gyermekjóléti szolgálat,

           bb) gyermekek napközbeni ellátása,

           bc) gyermekek átmeneti gondozása.


Hatáskörök gyakorlása


4.§


(1) A képviselő-testülettől átruházott hatáskörben a polgármester dönt


           a) a rendszeres gyermekvédelmi támogatásról,

           b) sürgős szükség esetén, ha a késedelem a gyermek életét, testi épségét veszélyezteti, rendkívüli gyermekvédelmi támogatásról.


(2) A polgármester a képviselő-testülettől kapott átruházott hatáskörben hozott döntéséről a képviselő-testület, annak következő ülésén tájékoztatja.


Értelmező rendelkezés


5.§


A rendeletben használt fogalmak tartalmára vonatkozóan a Gyvt. 5. §-ában foglaltak az irányadók.


II. fejezet


PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI ELLÁTÁSOK


A pénzbelei és természetbeni ellátásokra vonatkozó eljárási szabályok


Az eljárás megindítása, az ügyintézés formája




  1. Az eljárás megindítása történhet
  • kérelemre, illetve
  • hivatalból
  1. A rendeletben a szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítása iránti kérelmet szóban vagy írásban a képviselő-testület hivatalánál a (a továbbiakban: hivatal) terjesztheti elő a szülő vagy más törvényes képviselő, illetőleg az ellátást igénylő fiatal felnőtt. A szóban előterjesztett kérelemről jegyzőkönyvet kell felvenni.


  1. A gyermekvédelmi hatósági ügyek intézésének elektronikus formában történő elvégzését a képviselő-testület nem engedélyezi.

7. §


(1) A rendszeres gyermekvédelmi támogatásra való jogosultság elbírálásához kérelmező köteles csatolni a külön jogszabályban meghatározott[1] nyilatkozatokat és igazolásokat.

(2) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles csatolni a külön jogszabály[2] által rendszersített, a rendszeres gyermekvédelmi támogatás elbírálásához benyújtandó, a jövedelmi adatokra vonatkozó nyilatkozatot a megfelelő jövedelemigazolásokkal együtt. A közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló fiatal felnőtt kérelme esetében az oktatási intézmény igazolását a tanulói, illetve, hallagatói jogviszony fennállásáról is be kell csatolni.

(3) Az iskolakezdési támogatás kifizetéséhez a 18 éven felüli tanuló/hallagató esetében, illetőleg kétséges esetben a körjegyző felhívására be kell mutatni az iskolalátogatási igazolást.


A kérelem elbírálásának eljárási szabályai

8.§


  1. A jövedelem megállapításánál a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél a kérelem benyújtását megelőző három hónap havi átlagát, egyéb jövedelménél pedig egy év havi átlagát kell figyelembe venni, kivéve, ha a jövedelmi viszonyokban igazólhatóan tartós romlás következett be. Ez esetben a kérelem benyújtását megelőző két hónap havi átlagát kell figyelembe venni.


  1. A kérelembe, valamint a jövedelem nyilatkozatban szereplő adatok valódiságának a megállapítása céljából a támogatás megállapítására vonatkozó döntés meghozatala előtt, valamint a már folyósított támogatás felülvizsgálat során helyszíni szemlét (környezettanulmányt) kell tartani. Ha az önkormányzatnak hivatalos tudomása vagy a környezettanulmány megállapításai alapján, a gyermeket gondozó családban a család éltkörülményei nem felelnek meg a jövedelemnyilatkozatban foglalt adatoknak, a vagyoni helyzet vizsgálatát a Gyvt. és a vonatkozó külön jogszabályban [3]foglaltak szerint kell elvégezni.


  1. A lefolytatott helyszíni szemléről szóló jegyzőkönyv (környezettanulmány) mintáját a rendelet melléklete tartalmazza.


Az ellátások folyósítása

9. §


  1. A rendszeres gyermekvédelmi támogatás összegét a tárgyhónapot követő hó 5. napjáig kell kifizetni az önkormányzat házipénztárából. A tárgyévi fizetési napokról a támogatás átvételére jogosult, a tárgyévet megelőző év december 5-ig értesítést kap. Amennyiben a támogatást év közben állapítják meg, az értesítést, támogatást megállapító határozattal egyidejűleg kapja meg a támogatás átvételére jogosult.


  1. A rendkívüli gyermekvédelmi támogatást legkésőbb az ellátást megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 3. munkanapon folyósítani kell, az ellátás biztosításának módjáról az azt megállapító határozatban kell rendelkezni.


  1. Ha a támogatást természetbeni ellátás formában állapítják meg, úgy a támogatás összegét az önkormányzat az illetékes intézménynek utalja át.


  1.  Az élelmiszerutalvány az (1) és (2) bekezdésben meghatározott szerinti időpontban vehető fel az önkormányzat házipénztárából.


  1.  Amennyiben a támogatás összege nem fedezi az étkezésért fizetendő díjat, a különbözetet a kötelezettnek kell megfizetnie. Ha a megállapított támogatás összege nagyobb, mint a fizetendő díj, a különbözet készpénzben kerül kifizetésre az(1)-(2) bekezdésben foglaltak szerint. Ugyanígy kell eljárni akkor is, ha természetben nyújtott támogatást valamilyen okból nem lehet biztosítani (pl. az étkezést biztosító gyermekintézmény zárva tart, az ellátott betegsége miatt nem veszi igénybe az étkezést, st.).


Pénzbeli ellátások


Rendszeres gyermekvédelmi támogatás


10. §


Az önkormányzat a fiatal felnőtt rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesíti, illetve a nagykorúság elérése előtt részére megállapított támogatást tovább folyósítja, ha középfokú vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul. Ezen ellátás addig az időpontig folyósítható, ameddig a tanulói vagy hallagatói jogviszony fennáll, legfeljebb azonban a 25. életév betöltéséig.


Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás


11. §


  1. Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás adható annak a gyermeknek, fiatal felnőttnek, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének másfélszeresét, és a család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, a Gyvt. 21. § (2) bekezdésében felsorolt eseteken kívül,  különösen elemi kár, iskolaváltás, szülő munkanélkülivé válása esetén.


  1.  Fiatal felnőtt részére az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően csak abban az esetben állapítható meg rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, ha közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul.


  1. A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás összege alkalmanként nem haladja meg az 5.000,- forintot.


  1. Sürgős szükség esetén, ha a késedelem a gyermek életét, testi épségét veszélyezteti, a jövedelmi viszonyoktól függetlenül, illetve a (3) bekezdésben foglaltaktól eltérő, az abban megahatározott összegtől magasabb összegben is nyújtható rendkívüli gyermekvédelmi támogatás.


Iskolakezdési támogatás

12. §


  1. Iskolakezdési támogatásra jogosult jövedelemhatártól és rászorultságtól függetlenül a Rigács községben lakóhellyel – ennek hiányában tartózkodási hellyel  - rendelkező általános iskola, közép- vagy felsőfokú tanintézet nappali tagozatán tanuló személy.


  1. A támogatás összegét a képviselő-testület az önkormányzat éves költségvetéséről szóló rendeletében határoz meg.


  1. A képviselő-testület hivatalból, egyedi határozat hozatala nélkül részesíti iskolakezdési támogatásban a jogosultat.


  1. A támogatás kifizetésére évi egy alkalommal július 15. és szeptember 30. közötti időpontokban kerül sor. A támogatás kifizetése házipénztárból, történik.


Természetben nyújtott ellátások


13. §


  1. Természetbeni ellátási formájában is nyújtható:
  1. a rendszeres gyermekvédelmi támogatás,
  2. a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás.


  1. Természetbeni ellátások különösen: gyermekintézményi étkezési térítési díj átvállalása, élelmiszerutalvány biztosítása.


  1. Az (1) bekezdésben meghatározott ellátás pénzbeli vagy természetbeni formájáról a döntéshozó az összes körülményt figyelembe véve határoz.


  1. Az (1) bekezdésben meghatározott ellátás elsősorban akkor állapítható meg természetbeni ellátás formájában, ha


  1. a kérelem természetbeni támogatásra irányul;
  2. a kérelem a gyermek étkezési térítési díjának (díjhátralékának) támogatására irányul vagy
  3. az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a szülő ( gondozó) a pénzbeli támogatást nem a gyermek nevelésére, gondozására fordítja.



SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK


Eljárási rendelkezések


14. §


  1. A személyes gondoskodást nyújtó ellátás igénybevétele – ha jogszabály másként nem rendelkezik – önkéntes, az ellátás biztosítása kérelemre történik.


  1. A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás igénybevételére vonatkozó kérelmet a hivatalhoz, vagy
  1. a gyermekjóléti szolgálat tekintetében a családgondozóhoz;
  2. a gyermekek napközbeni ellátása tekintetében az intézményvezetőhöz lehet benyújtani.



  1. Amennyiben a 3. § ba) és bb) pontjában meghatározott ellátásra irányuló írásbeli kérelmet a hivatalhoz nyújtja be a kérelmező, a hivatal köteles azt haladéktalanul megküldeni a családgondozónak, illetőleg az intézményvezetőnek.


  1. A személyi térítési díj elengedése (átvállalása) iránti kérelmet a hivatalnál kell előterjeszteni. a kérelem elbírálásához a kérelmező köteles csatolni a külön jogszabály [4]által rendszeresített, rendszeres gyermekvédelmi támogatás elbírálásához benyújtandó, a jövedelmi adatokra vonatkozó nyilatkozatot a megfelelő jövedelemigazolásokkal együtt.


  1. Az ügyek intézésének elektronikus formában történő elvégzését a képviselő-testület nem engedélyezi.


Gyermekjóléti szolgálat


15. §


  1. A gyermekjóléti szolgáltatást az önkormányzat a Sümegi Kistérségi Többcélú Társulás tagjaként, más személyes gondoskodást nyújtó intézmény keretében, annak önálló szakmai egységében, a szolgáltatás ellátási szerződés útján történő igénybevételével biztosítja. Az intézmény neve, címe:

Magyar Vöröskereszt Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat

Székhelye: 8300 Tapolca, Kossuth L. út 2.

Telephelye: 8348 Rigács, Kossuth L. u. 19.


  1. A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.


Gyermekek napközbeni ellátása


16. §


  1. Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátását társuláskeretében


  1. Ukk, Zalameggyes és Megyer községek önkormányzatával közösen fenntartott óvodában,
  2. az önkormányzat által Gógánfa, Ukk, Zalameggyes, Megyer községek Települési Önkormányzatival közösen fenntartott iskolai napközi keretében biztosítja.
  1. Az
  1. (1) bekezdés a) pontjában meghatározott ellátást biztosító intézmény
  • neve: Napközi Otthonos Óvoda Ukk
  • címe: 8347 Ukk, Kossuth u. 41.



  1. (1) bekezdés b) pontjában meghatározott ellátást biztosító intézmény

-neve: Fekete István Közös Fenntartású Általános Iskola Gógánfa-Ukk

-címe: 8347 Ukk, Kossuth u. 39.


( a továbbiakban együtt: intézmény)


17. §

A gyermekek napközbeni ellátásáért térítésdíjat kell fizetni.


18. §


Az ellátás igénybevételére irányuló kérelemről, az ellátás megszüntetéséről, a fizetendő személyi térítési díjról az intézmény dönt.


Gyermekek átmeneti gondozása


19. §


A gyermekek átmeneti gondozását az önkormányzat

                        -helyettes szülői ellátás

biztosít.

(2)Az ellátást biztosító intézmény


            Magyar Vöröskereszt Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat

            Székhelye: 8300 Tapolca, Kossuth L. út 2.


20. §


A gyermekek átmeneti gondozásáért térítési díjat kell fizetni.


21. §


Az ellátás igénybevételére irányuló kérelméről, a személyi térítési díjról, az ellátás megszüntetéséről az intézményvezető dönt.


Térítési díj


22. §


  1. Az óvodai ellátás, iskolai napközis foglalkoztatás keretében biztosított ellátások közül az étkeztetésért kell térítési díjat fizetni.




  1. Az intézményekben biztosított ellátások intézményi térítési díjának mértékét az intézmény székhelye szerinti önkormányzat rendelete állapítja meg.
  2. Az önkormányzat rendeletében meghatározott intézményi térítési díj, valamint a vonatkozó külön jogszabályok alapján a személyi térítési díjat az intézmény vezetője állapítja meg, és erről az ellátás megkezdésekor, de legkésőbb az ellátás igénybevételétől számított 30 napon belül értesíti a kötelezettet.


23. §


  1. A képviselő-testület a személyi térítési díj megfizetése alól kérelemre mentesítheti a kötelezettet (átvállalhatja a díjat) amennyiben a gyermekek napközbeni ellátásának igénybevételére védelembe vételi eljárás során kötelezték a szülőt vagy más törvényes képviselőt, és a térítési díj fizetésére kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének másfélszeresét.


  1. Az (1) bekezdésben foglalt esetben a jövedelem számításnál irányadó időszakra a 8. § (1) bekezdésben foglaltak az irányadók. Az egy főre jutó jövedelem meghatározásánál a Gyvt. rendszeres gyermekvédelmi támogatás megállapításának szabályai vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.


SZABÁLYSÉRTÉSI RENDELKEZÉSEK


24.§


Aki az e rendelet szabályai alapján biztosított


  1. élelmiszerutalványát másra átruházza,
  2. élelmiszerutalványát részben, vagy egészben készpénzre váltja,
  3. élelmiszerutalványát elfogadva annak részéért, vagy egészéért készpénzt ad az utalvány jogosultjának vagy felhasználásra jogosítottjának, vagy az azt átvállalni kívánó más személynek,
  4. az élelmiszerutalványon olyan árucikket vásároltak, amelynek vásárlására az utalvány nem jogosít


szabálysértést követ el, és harmincezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.


ZÁRÓ RENELKEZÉSEK


Átmeneti rendelkezések


25. §


Azon 2004. december 31. napja előtt megállapított rendszeres gyermekvédelmi támogatások tekintetében, amelyek felülvizsgálata 2005. évben még nem történtek meg, az ellátásra való jogosultság feltételei az önkormányzat a megállapítást követő 11. hónapban felülvizsgálja.

Hatálybalépés


26. §


  1. Ez a rendelet 2005. november 1-jén lép hatályba.


  1. A rendelet 6. § (3) bekezdése és a 14. § (5) bekezdése a közigazgatási eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szól 2004. évi CLX. törvény hatályba lépésének napján lép hatályba.


Hatályukat vesztő rendelkezések


27. §


  1. A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Rigács Települési Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2004. (VI.30.) rendelete a gyermekvédelmi szabályozásáról.


  1. A 3. § aa) pontja, a 4. § a) pontja, a 7. § (1) bekezdése, a 9. § (1) bekezdése és (4) bekezdéséből az „(1)” szövegrész, a 10. §, és a 13. § (1) bekezdés a) pontja 2005. december 31-én hatályát veszti.


28. §


Jogharmonizációs záradék


Ez a rendelet a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai között társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Közösségek legfontosabb alapelveivel összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.



Rigács, 2005. október 27.




……………………………………..                         ……………………………………..

                        Tóth Józsefné                                                 Simon Tiborné

                        polgármester                                                      körjegyző



Kihirdetve: 2005. október 28.


                                                                                               Simon Tiborné

                                                                                                   körjegyző

[1]

A gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX.10.) Korm. rendelet ( a továbbiakban: Gyer.) 65. §

[2]

  Gyer.2. számú melléklet

[3]

  Gyer.



[4]

Gyer. 2. számú melláklet