Csősz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2006. (VIII. 6.) önkormányzati rendelete

a gyermekvédelem helyi szabályairól

Hatályos: 2006. 08. 15- 2021. 10. 24

Csősz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2006. (VIII. 6.) önkormányzati rendelete

a gyermekvédelem helyi szabályairól

2006.08.15.

Csősz Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, 29. § (1)-(2) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében (továbbiakban: Gyvt.) kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat által a gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokról, illetve az önkormányzat által biztosított, személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja.

A rendelet célja, hatálya, ellátási formák

1. § A rendelet célja a gyermekek törvényben foglalt jogainak és érdekeinek érvényesítéséhez a szülői kötelezettségek teljesítéséhez, a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzéséhez és megszüntetéséhez a törvénnyel összhangban a helyi feltételek megteremtése, továbbá a hiányzó szülői gondoskodás pótlásáról, valamint a gyermekvédelmi gondoskodásból kikerült felnőttek társadalmi beilleszkedéséről a helyi szabályozás megteremtése.

2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Csősz község közigazgatási területén élő

- magyar állampolgárságú,
- állandó tartózkodásra jogosító személyi igazolvánnyal rendelkező bevándorolt,
- a magyar hatóságok által menekültként elismert
gyerekekre és fiatal felnőttekre, valamint szüleikre.
E rendeletet kell alkalmazni az (1) bekezdésben meghatározott személyeken kívül a község területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyerekek esetében is, ha az intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével, vagy elháríthatatlan kárral járna.
A Rendelet hatálya a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében (1)-(2) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. tv. rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó gyermekeire is.
E törvény szerint kell eljárni az (1)-(2) bekezdésben meghatározott személyeken kívül a Csősz közigazgatási területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelme érdekében, ha az intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével, vagy elháríthatatlan kárral járna.

3. § A gyermekek védelmét az önkormányzat pénzbeli, természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokkal biztosítja az alábbiak szerint:

a) pénzbeli és természetbeli ellátások:

- rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény
- rendkívüli gyermekvédelmi támogatás,
személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások:
- gyermekjóléti szolgálat,
- gyermekek napközbeni ellátása érdekében működtetett óvoda, általános iskolai napközi.

Pénzbeli és természetbeni ellátások

Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás

4. § (1) Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás adható annak a gyermeknek, fiatal felnőttnek,akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének másfélszeresét, és a család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került (pl.: a gyermek tartósan beteg, elemi kár, szülők munkanélkülivé válása).

(2) Fiatal felnőtt részére az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően csak abban az esetben állapítható meg rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, ha közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul.

(3) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás összege egyszeri alkalommal nem haladhatja meg a(z) 5.000.- forintot.

(4) Egy naptári éven belül ugyanaz a gyermek legfeljebb 20.000.- forint erejéig részesíthető rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban.

Természetben nyújtott ellátások

5. § (1) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli és természetbeni ellátás formájában is nyújtható.

(2) Természetbeni ellátások különösen:

– gyermekintézményi étkezési térítési díj átvállalása,
– élelmiszerutalvány biztosítása.
A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli vagy természetbeni formájáról a döntéshozó az összes körülményt figyelembe véve határoz.
A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás elsősorban akkor állapítható meg természetbeni ellátás formájában, ha
- a kérelem természetbeni támogatásra irányul;
- a kérelem a gyermekek étkeztetési térítési díjának (díjhátralékának) támogatására irányul vagy
- az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a szülő (gondozó) a pénzbeli támogatást nem a gyermek nevelésére, gondozására fordítja.

A pénzbeli és természetbeni ellátások eljárási szabályai

6. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítása iránti kérelmet ( 2.számú melléklet) írásban a Polgármesteri Hivatalnál terjesztheti elő a szülő vagy más törvényes képviselő.

(2) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra való jogosultság elbírálásához kérelmező köteles csatolni:

a) ezen rendelet mellékletében foglalt nyilatkozatot a jövedelmi adatokra vonatkozó igazolásokkal együtt,

b) a gyermek elhelyezése vagy ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági és gyámhatósági határozatot, illetőleg a szülői felügyeleti jog egyik szülő általi gyakorlása esetén az erre vonatkozó - az illetékes gyámhivatal által készíttetett megállapodást tartalmazó jegyzőkönyvet,

c) a tartósan beteg vagy fogyatékos gyermek egészségi állapotára vonatkozó igazolást,

d) közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében - ha nagykorúság után is folyósítják, vagy akkor állapítják meg a támogatást - az oktatási intézmény igazolását a tanulói, illetve hallgatói jogviszony fennállásáról.

(3) Jövedelemszámításnál az irányadó időszak a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél a 3 hónapot, egyéb jövedelmeknél sz 1 évet nem haladhatja meg.

7. § Az e rendelet szerinti pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítására vonatkozó hatáskört (ideértve az ellátás megszüntetését is) a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.

8. § (1) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás kifizetésének időpontjáról és módjáról az azt megállapító határozatban kell rendelkezni.

(2) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás amennyiben természetbeni ellátás formájában kerül megállapításra, úgy a támogatás összegét az önkormányzat az illetékes intézménynek utalja át.

(3) A támogatás összege amennyiben nem fedezi az étkezésért fizetendő díjat, a különbözetet a kötelezettnek kell megfizetnie. Ha a megállapított támogatás összege nagyobb, mint a fizetendő díj, a különbözet pénzben kerül kifizetésre.

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

9. § Az önkormányzat a következő gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:

a) gyermekjóléti szolgálat,

b) gyermekek napközbeni ellátása keretében: óvoda, iskolai napközis foglalkozás, általános iskolai menzai ellátás

Gyermekjóléti szolgálat

10. § (1) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.

(2) Az ellátás biztosítását a családgondozó intézkedése alapozza meg.

(3) A gyermekjóléti szolgáltatást a „Sárvíz” Többcélú Kistérség útján kell biztosítani.

Térítési díj

11. § (1) Az óvodai ellátás, illetve az iskolai napközis foglalkozás keretében biztosított ellátások közül az étkeztetésért kell térítési díjat fizetni.

(2) A gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított étkeztetések intézményi térítési díjának mértékét az 1. számú melléklet tartalmazza.

(3) Az 1. számú mellékletben megállapított intézményi térítési díj alapján a személyi térítési díjat az intézmény vezetője állapítja meg, s erről az ellátás megkezdésekor, de legkésőbb az ellátás igénybevételétől számított 30 napon belül értesíti a kötelezettet. A fizetendő térítési díjról szóló értesítésnek tartalmazni kell, ha a fizetésre kötelezett vitatja a megállapított térítési díjat – 8 napon belül a fenntartóhoz fordulhat kifogással.

(4) Ingyenes ellátásban kell részesíteni a jogosultat, ha a térítési-díj fizetésére kötelezett jövedelemmel nem rendelkezik.

(5) A képviselő-testület egyéni rászorultság alapján, az intézményvezető által megállapított személyi térítési díjat legfeljebb 50%-kal csökkentheti, ha térítési díj fizetésére kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének másfélszeresét, és a teljes összegű személyi térítési díj megfizetése a család létfenntartását veszélyeztetné.

(6) A képviselő-testület a személyi térítési díj megfizetése alól mentesítheti a kötelezettet (elengedheti a díjat), amennyiben a gyermekek napközbeni ellátásának igénybevételére védelembe vételi eljárás során kötelezték a szülőt vagy más törvényes képviselőt, s a (5) bekezdésben foglalt feltételek fennállnak.

(7) A (4) bekezdésben foglalt esetben a jövedelem számításánál irányadó időszak a havonta mérhető jövedelmeknél 3 hónap, egyéb jövedelmeknél 1 év. Az egy főre jutó jövedelem megállapításánál a Gyvt-ben foglaltakat kell alkalmazni.

Záró rendelkezések

12. § (1) E rendelet 2006. augusztus 15. napján lép hatályba. Rendelkezéseit - amennyiben az a kérelmező számára előnyösebb - a folyamatban levő ügyekben is alkalmazni kell.

(1a) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályukat vesztik a gyermekvédelem helyi szabályozásáról szóló 14/2003.(V.1.), és az ezt módosító 4/2004.(V.19.), a 10/2004.(IX.1.), a 16/2004.(XII.20.), a 8/2005.(X.1.) számú rendeletek

1. melléklet

Intézményi térítési díj
óvodás gyermekétkeztetésért fizetendő térítési díjai

A

B

C

D

E

Nyersanyag norma Ft

Rezsi (60%) Ft

ÁFA

Összesen Ft

1

Tizórai és Uzsonna

204,05

122,43

88,14

414,62

2

Ebéd

352,78

211,66

152,39

716,83

3

Összesen

556,83

334,09

240,53

1131,45

iskolás gyermekétkezésért fizetendő térítési díjai

A

B

C

D

E

Nyersanyag norma Ft

Rezsi (60%) Ft

ÁFA

Összesen Ft

1

Tizórai és Uzsonna

251,5

150,90

108,64

511,04

2

Ebéd

449,66

269,79

194,25

913,70

3

Összesen

701,16

420,69

302,89

1424,74