Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 14/2006. (VI. 1.) önkormányzati rendelete

A közterületek használatáról

Hatályos: 2015. 01. 01- 2015. 03. 04

Sopron Megyei Jogú Város Közgyűlése a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a közterületek használatának szabályozására az alábbi rendeletet alkotja.


I. fejezet

Általános és értelmező rendelkezések


1. § A rendelet célja azon helyi szabályok megalkotása, amelyek a közterületek közhasználati rendeltetésének biztosítása mellett szabályozzák a rendeltetéstől eltérő célú használatot is.

2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed:

a) a Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzatának tulajdonában álló - az ingatlan-nyilvántartásban közterületként nyilvántartott - területre, valamint az egyéb olyan területre, amely szerződéssel - önkormányzati tulajdon esetén közgyűlési határozattal - közhasználat céljára került átadásra (a továbbiakban együtt: közterület),

b) minden természetes és jogi személyre, jogi személyiséggel nem rendelkező társaságra, aki, illetve amely önkormányzati közterületet használ.

(2) A rendelet hatálya nem terjed ki a kijelölt vásár- és piacterületekre (vásárcsarnok), valamint a fizető parkoló-rendszerrel érintett közterület-használatra - parkolás célú igénybevétel esetén.

(3) Közútkezelői hozzájárulások kiadásakor a vonatkozó jogszabályok előírásain túl, jelen rendelet előírásait is figyelembe kell venni.

3. § E rendelet alkalmazásában:

1. közterület: az ingatlan-nyilvántartásban önkormányzati tulajdonként nyilvántartott földrészlet közhasználatra szolgáló része, beleértve a közutakat (és a fölötte lévő légteret a beépítés magasságáig)

2. közút: a gyalogosok és járművek közlekedésére szolgáló közterület

3. járda: az útnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló - az úttesttől szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel vagy más módon elhatárolt - része

4. közterület rendeltetésszerű használata: a közterület funkciójának megfelelő célú, bárki által történő használata

5. a közterület rendeltetéstől eltérő használata: a 4. pont alá nem eső használat

6. köztéri tárgy különösen: szobor, emlékmű, díszkút, szökőkút, kertészeti műtárgy, geodéziai jel, utcabútor, KRESZ-, utcanév-, házszám- és emléktábla, virágtartó, utcai hulladékgyűjtő

7. rendezvény: külön jogszabályban meghatározott szabályok szerint megtartott békés összejövetel, felvonulás, tüntetés, műsoros est

8. üzlet: szilárd térelemekkel körülhatárolt, a talajjal egybeépített vagy a talajhoz rögzített tartós használatra készült, rendszeresen (állandóan vagy ideiglenes jelleggel) nyitva tartó nagy- és kiskereskedelmi értékesítő hely

9. vendéglátás: ételek, italok készítése és eladása fogyasztóknak, felhasználóknak, viszonteladóknak, továbbá a vendéglátással összefüggő szórakoztató és egyéb szolgáltató tevékenység

10. kiemelt terület:

- a belvárosban, a Várkerület - Ógabona tér - Petőfi tér - Széchenyi tér - Várkerület által határolt terület, ezen utcák mindkét oldala és a csatlakozó utcákba benyúlóan 20 m,

- az Árpád u. mindkét oldala,

- a Lőverek területéből a Kőfejtő út - Récényi út - Belterületi határvonal (Ciklámen út) - Ojtozi fasor - Harkai út - Keresztúri út - Lővér krt. - Mikoviny u. - Honvéd u. - Panoráma út - Deákkúti út - Lőver krt. - Hársfa sor - Ibolya út - Zerge u. - Nádormagaslati erdő déli határvonala által határolt terület

11. hirdetés: valamely tény, körülmény közzététele reklámnak nem minősülő falragasz, szórólap, valamint választási hirdetmény és kampányanyag formájában

12. építési munkaterület: építkezés céljára ideiglenesen átadott, kerítéssel elhatárolt közterület

13. reklám: olyan tájékoztatás, amely termék, szolgáltatás, ingatlan, jog és kötelezettség értékesítését vagy más módon történő igénybevételét és a vállalkozás nevének, megjelölésének, tevékenységének népszerűsítését, továbbá áru vagy árujelző megismertetését mozdítja elő

14. reklámhordozó:

a) cégér: az üzlet tevékenységét jelképező, a tulajdonos foglalkozására utaló, a homlokzaton síkban vagy abból kinyúlóan elhelyezett figurális épülettartozék (az üzlet nevének figurális megjelenítése is cégérnek minősül)

b) cégtábla: az egyéni vállalkozó nevét, az üzlettől, a termelő-, szolgáltató egységtől eltérő helyen levő székhelyét vagy a gazdasági társaság nevét, címét, tevékenységét tartalmazó tábla

c) cégfelirat: az üzlet elnevezése

d) reklámberendezés: közterületen lévő tárgyon elhelyezett reklámhordozó, hirdetések, reklámok, közlemények, plakátok elhelyezésére, megjelenítésére, vetítésére alkalmas eszköz, ideértve a hírközlési létesítmények, berendezések és közművek tartozékait is, amennyiben azon reklám jelenik meg, továbbá olyan közlekedési eszköz, melyen külön szerkezeten reklám jelenik meg (pl. hirdetőoszlop, reklámtábla, kirakatszekrény, hirdetőtábla, reklámzászló /kicsi, nagy/, hirdetéssel ellátott kapcsolószekrény, telefonfülke, pavilonok homlokzata, közúti járműre - kerékpárra, autóra, kisvonatra, utánfutóra, szekérre, stb. - szerelt reklámok)

e) reklámgrafika: a reklámozás céljait szolgáló, bármely építési technológiával készített alapfelületre festéssel, festékszórással vagy azzal rokon technológiával (színezett habarccsal) készített reklámcélú építmény, grafikai mű, vetített reklám

f) mobil reklámberendezés: mozgatható reklámtábla, szendvicsember táblája, különböző mozgatható figura (maci, fagyi stb.), amely legfeljebb 1 m2 nagyságú lehet tartószerkezettel együtt, és nincs földbe, burkolatba, furatba, épített talapzatba stb., rögzítve, kivéve az építményen elhelyezett kisméretű reklámzászló. E körbe tartoznak továbbá a rendezvényekhez kapcsolódó - 1 m2-nél nagyobb méretű - ideiglenes reklámok, transzparensek, melyek a rendezvény előtt max. 20 napig és a rendezvény ideje alatt vannak kihelyezve.

15. középület: állami, önkormányzati intézményi, önkormányzat által alapított gazdasági társaságok, egyesületek, egyházak közfunkciót ellátó intézményei

16. közintézmény: állami vagy önkormányzati feladatot ellátó költségvetési szerv vagy közhasznú társaság.

17. reklámgazda: az a gazdálkodó szervezet, amely a 364/2005. (X. 27.) Kgy. határozatot követően, pályázat alapján a város közigazgatási területén lévő közterületek reklámcélú hasznosítását végzi és közterület-bérleti szerződést köt a jelen és egyéb rendeletekben meghatározottak alapján az épített reklámok, a mobil reklámberendezések, az árubemutatás és a szórólapterjesztés vonatkozásában.

18. homlokzat: az építmény közterülettel érintkező falának legnagyobb méretű, azonos síkban lévő felülete (kiugró, beugró részek, és nyílászárók nélkül).

19. zöldterület: Minden olyan felület, amelyet döntő mértékben növényzet borít, függetlenül attól, hogy a település melyik funkcionális területi egységén (ipari-, lakó-, közlekedési terület stb.) belül helyezkedik el. A járda és úttest közötti területet a növényzet minőségétől függetlenül zöldfelületnek kell tekinteni.

4. § (1) A közterületet rendeltetésszerűen - a díjfizetésre kijelölt várakozóhelyek kivételével - bárki térítésmentesen használhatja, rendeltetéstől eltérő célra e rendeletben foglaltak szerint lehet igénybe venni.

(2) A közterületet rendeltetéstől eltérően használni a közút kivételével bérleti szerződés, tulajdonosi hozzájárulás alapján, közút esetében közútkezelői hozzájárulással, közművek és tartozékaik esetében pedig a Ptk. szerinti használati jog alapítással lehet.

Rövid ideig (max.: 30 napig) tartó igénybevétel esetén a bérleti szerződés díjfizetést is tartalmazó tulajdonosi hozzájárulással kiváltható, kivéve a reklámgazda tevékenységét érintő kérelmeket.

(3) A bérleti szerződés, a tulajdonosi hozzájárulás és a közútkezelői hozzájárulás nem mentesíti az igénybevevőt a tevékenység folytatásához, létesítmény, berendezés, építmény, szerkezet elhelyezéséhez, üzemben tartásához szükséges hatósági és egyéb engedélyek/hozzájárulások beszerzése alól, melyek meglétének vizsgálata nem képezi jelen rendelet alapján folytatott eljárás tárgyát.

(4) Ha a közterület igénybevétele építési munka végzésével kapcsolatos (állvány, építőanyag, törmelék stb. elhelyezés) a közterület-használatot a munka kivitelezője, a megbízója (lebonyolítója) és a megvalósítandó létesítmény tulajdonosa is kérheti. A kérelemben a tulajdonosnak, a megbízónak (bonyolítónak) vagy a kivitelezőnek is szerepelni kell. Mindezek egyetemlegesen felelnek az eredeti állapot visszaállításáért.

(5) A közterület eltérő használat nagyságának meghatározásánál az alábbiakat kell figyelembe venni:

a) építmény utcai telekhatáron lévő homlokzatán elhelyezett reklámok/zászlók esetében:

- a homlokzat síkjában elhelyezett reklámok/zászlók esetén a homlokzattól mért, a közterület fölé 10 cm-en túl benyúló reklámfelület (1 oldal) nagysága adja a közterület eltérő használatának a nagyságát.

- a homlokzat síkjával szöget bezáróan vagy merőlegesen elhelyezett reklámok/zászlók esetén a reklámok/zászlók felülete (1 oldala) adja a közterület/közút eltérő használatának a nagyságát

b) árubemutatás esetén:

- közterületen az igénybe vett közterület/közút nagysága az eltérő használat nagysága

- falon, rácson stb. történő árubemutatásnál a közterületre/közútra eső vetület nagysága adja a közterület/közút eltérő használatának a nagyságát

c) szórólapok esetében a közterület használat mértékét a szórólapok darabszáma adja. A szórólap maximális mérete A/4 formátumú lehet.

d) egyéb esetben a létesítmény közterületre eső vízszintes vetületét kell figyelembe venni.

e) épület falára történő vetítésnél a közterület eltérő használatának a nagyságát a közterület tényleges igénybevétele (pl. vetítő, nézők elhelyezése stb.), valamint a vetített kép nagysága adja.

(6) Közterület/közút eltérő használata szerződéssel/hozzájárulással határozott időre, határozatlan időre vagy visszavonásig adható.

(7) A közterület/közút eltérő használata megszűntethető, amennyiben ezt a területfejlesztési, várospolitikai koncepció megkívánja vagy a tulajdonos bármi okból ellenvetéssel él.


II. fejezet

Bérleti szerződés


5. § (1) Közterület bérbeadás útján történő hasznosításakor a bérbeadói jogokat és kötelezettségeket a jegyző gyakorolja (a továbbiakban: bérbeadó) – a (2) bekezdés kivételével.

(2) 2006. július 1-jétől a reklámok – az épített reklámok, a mozgatható reklámok, az árubemutatás és a szórólapterjesztés – vonatkozásában az a), b) és c) pontok kivételével a közterület bérbeadója a JCDecaux Hungary Zrt.

Közutat érintő bérleti szerződés kötése előtt a JCDecaux Hungary Zrt.-nek minden esetben meg kell kérnie a közútkezelő hozzájárulását.

Az alábbi esetekben a közterület eltérő használatára nem a JCDecaux Hungary Zrt. köti a bérleti szerződést, hanem a jegyző adja ki a hozzájárulást:

a) a város tulajdonát képező „A” betűt formázó mozgatható reklámtáblák elhelyezésénél.

b) amennyiben a közterületet/közutat rendezvény, építkezés vagy egyéb célra veszik igénybe, amelyhez reklám (tábla, szórólap, transzparens stb.) is tartozik.

c) a 9. § (1) bekezdés a) pontja esetén.

(3) Bérbeadó a szerződéskötésre irányuló ajánlatot e rendeletben foglaltak teljesítésének vállalása esetén fogadhatja el.

(4) Az (1) és (2) bekezdés alatti bérleti szerződés építmény, berendezés elhelyezésekor legfeljebb ezek fenntarthatóságáig köthető meg.


Bérleti szerződés megkötésére irányuló ajánlat


6. § (1) A bérleti szerződés létrejöttét ajánlat benyújtásával kell kezdeményeznie annak, aki a közterületet rendeltetéstől eltérő célra használni kívánja.

(2) Az ajánlatnak tartalmaznia kell:

a) Ajánlattevő adatait:

- cég esetén: név, székhely, kötelezettségvállaló neve, cégjegyzék száma, adószáma, KSH száma, telefonszáma

- egyéni vállalkozó esetén: név, székhely/cím, születési adatok, anyja neve, adószáma, vállalkozó igazolvány száma, telefonszáma

- magánszemély esetén: neve, címe, születési adatai, anyja neve, telefonszáma, személyigazolvány száma

b) a közterület/közút eltérő használatának a célját

c) az igénybevétel kezdetének és befejezésének időpontját

d) a használat helyét, módját, nagyságát és a megjelenésének pontos meghatározását (helyszínrajz vázlaton a kívánt használat megjelölésével, pl. fotó, fotómontázs, makett stb.)

e) egyéb, e rendeletben meghatározott, valamint a bérbeadó által kért, az elbíráláshoz szükséges adatot.

(3) A bérbeadó 30 napon belül köteles nyilatkozni az igényelt közterület bérelhetőségével kapcsolatban. Amennyiben más szerv állásfoglalása is szükséges, ennek benyújtására az ajánlattevőt 8 napon belül felhívja.

(4) Az ajánlat benyújtása a közterület-használat megkezdésére nem jogosít.


A bérleti szerződés megkötésének/közútkezelői hozzájárulás kiadásának feltételei


7. § (1) A bérleti szerződés akkor köthető meg, a közútkezelői hozzájárulás akkor adható ki, ha a kérelmező vállalja:

a) a bérleti/használati díj megfizetését a rendeleti változásoknak megfelelően, és

b) a bérleti jogviszony/közútkezelői hozzájárulás megszűnésekor az eredeti állapot helyreállítását, a közterület tisztán történő átadását, az átadást követő 3 éven belül keletkezett - a használatból vagy a hibás helyreállításból eredő - süllyedés vagy más hiba saját költségen történő kijavítását, és

c) jelen rendelet 10. §-ában foglaltakat.

(2) Bérbeadó/közútkezelő kikötheti a bérleti szerződésben/hozzájárulásban, hogy a bérlő/használó a közterületen milyen anyagú, színű és formájú tárgyat helyezhet el, az elhelyezés feltételeit, módját is előírhatja.


A bérleti szerződés megszűnése


8. § (1) A bérleti szerződés megszűnésére, felmondására a Ptk. bérletre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) A határozatlan idejű bérleti szerződés megszüntetésekor az igénybe nem vett időre megfizetett bérleti díjat vissza kell fizetni a (3) bekezdésben foglalt eredeti állapot helyreállítását követő 30 napon belül.

(3) A bérleti szerződés azonnali hatállyal felmondható a díj fizetésének elmulasztása, az érvényes hatósági engedélyek, szakhatósági hozzájárulások hiánya, a közterületen elhelyezett dolog karbantartásának hiánya, az igénybe vett terület szerződéstől eltérő használata, a terület rendeltetésének, a vonatkozó jogszabály bérleti szerződést érintő megváltozása, valamint a tulajdonos ellenvetése esetén.


III. fejezet

Díjmentesen történő közterület-használat


9. § (1) Tulajdonosi/közútkezelői hozzájárulással, díjmentesen folytatható közterület használat:

a) Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzatának költségvetése terhére, az önkormányzat intézménye által lebonyolított, vagy az önkormányzat támogatásával megvalósuló rendezvény, építési munka vagy bárminemű egyéb közterület-használat,

b) a közterület/közút fölé benyúló, az építési szabályoknak megfelelő cégér, üzletenként 1 db cégfelirat (üzlet neve) és a homlokzattól mért 10 cm-en túl a közterület/közút fölé nem benyúló cégtábla elhelyezése,

c) a közterület/közút fölé benyúló - az építési szabályoknak megfelelő - építményrész, szerkezeti elem, üzlethomlokzat (portál), védőtető, előtető, erkély, napellenző ponyva, üzleti ernyőszerkezet, előlépcső, lépcső, ajtó-, ablakrács, korlát, a falra kihajtva rögzített nyílószárny stb. elhelyezése, mindaddig, amíg az, reklámot nem tartalmaz,

d) az érintett közterület rendeltetéséhez, fenntartásához szükséges használat,

e) a közlekedés biztonságát elősegítő közérdekű berendezés elhelyezése,

f) közterületen, illetőleg az alatt vagy felett lévő közművek fenntartása, hibaelhárítása érdekében végzett munka, fegyveres erők, rendvédelmi szervek, mentők, tűzoltóság, vízügyi szolgálat feladatának ellátása, köztisztasággal, környezetvédelemmel összefüggő tevékenység, közművek működéséhez szükséges közérdekű létesítmények, tárgyak elhelyezése,

g) parkterület, közcélú parkoló és gépkocsi behajtó létesítése,

h) szemétgyűjtő-edény gyűjtés idején túli közterületen történő tárolása műszakilag indokolt esetben, vagy hulladékgyűjtő edény tárolására alkalmas létesítmény építése közterületen a főépítésszel egyeztetett módon (hely, kiviteli terv) történhet. Műszakilag megfelelő állapot: kapu alatt, folyosón, bejárati ajtó mögött, udvaron, lépcső előtt, mögött, garázsban, stb., amennyiben a hulladéktároló edény (kuka) mellett 0,9 m-es sáv biztosítja a mindennapi közlekedést.

i) tömegközlekedéssel kapcsolatos várakozóhely elhelyezése,

j) nyilvános illemhely elhelyezése (állandó, illetve mobil jellegű),

k) a fák és a zöldterületek védelmét szolgáló berendezés elhelyezése, ha az hirdetési (reklám) célt nem szolgál,

l) köztéri tárgy elhelyezése,

m) jótékonysági célú rendezvény, ünnepség,

n) homlokzat felújítás 30 naptári napot meg nem haladó időszaka, 5 évente. A reklámot tartalmazó védőháló felhelyezéséhez külön engedély szükséges, mert a reklámelhelyezés nem díjmentes,

o) hírközlési létesítmény, végberendezés, valamint a közművek elhelyezése, amennyiben a Ptk. 108. §-a alapján meghatározott egyszeri kártalanítást megfizette.

Kivétel:

- amennyiben ezen építményeken, berendezéseken reklám jelenik meg

- kivitelezési munkák végzésének időtartama alatti közterület-használat

(2) Az (1) bekezdés alatti területhasználathoz a tulajdonos előzetes írásbeli hozzájárulása szükséges. Ha a közterület-használat közutat érint, a közút kezelője az (1) bekezdés figyelembevételével adhat ki közútkezelői hozzájárulást. A használat ennek birtokában - az ebben foglalt feltételekkel - kezdhető meg, illetve folytatható. Amennyiben a használat valamely hatósági engedélyhez kötött építmény, létesítmény elhelyezése céljára szükséges vagy más hatósági eljárás a tulajdonos nyilatkozatát írja elő, a tulajdonosi hozzájárulásban foglaltak szerint vehető igénybe a közterület.

(3) Nem kell a tulajdonos/kezelő hozzájárulása:

a) a hiba-elhárítási, fenntartási, köztisztasági, környezetvédelmi munka végzéséhez, ha az nem jár a közterület felbontásával, elkerítésével;

b) a fegyveres erők, rendvédelmi szervek, mentők, tűzoltóság, vízügyi szolgálat feladat-ellátásának mértékéig terjedő területhasználathoz, ha az nem jár a közterület felbontásával;

c) a közvetlen életveszély elhárításához, ha az nem jár a közterület felbontásával, elkerítésével;

d) tüzelő, egyéb ömlesztett anyag, bútor, háztartási felszerelés, konténer 24 óra időtartamot meg nem haladó tárolásához, illetve a terület költözés vagy lomtalanítás célú igénybevételéhez;

e) a szemétgyűjtés idejére kihelyezett gyűjtőedény elhelyezéséhez,

f) építőanyag, építéshez szükséges eszköz, szerkezet, bontásból származó anyag 48 óránál rövidebb időtartamú tárolásához.

(4) Ha az azonnali beavatkozást igénylő - közterület-bontással nem járó - hibaelhárítás, javítás a közterület elkerítésével, lezárásával jár, a tulajdonos/kezelő hozzájárulását haladéktalanul be kell szerezni, a rendkívüli igénybevevőnek az élet- és vagyonbiztonság érdekében szükséges intézkedést azonnal meg kell tennie.

Az esemény bekövetkezésétől számított 3 hónap eltelte után - amennyiben a hibaelhárítás, javítás, helyreállítás, stb. nem történik meg vagy az igénybevétel befejezése után a közterület nem szabadul fel - a közterület-használat díját az igénybevétel megkezdésének időpontjáig visszamenőleg az igénybevevőnek meg kell fizetnie.

(5) A tulajdonos/kezelő hozzájárulásához kötött közterület-használatot kérelem benyújtásával kell kezdeményezni a 6. § és a 10. § figyelembevételével.


IV. fejezet

A közterület használat helyi feltételei


10. § (1) a) Az eltérő használat a közterület rendeltetésszerű biztonságos használatát nem akadályozhatja, szórólap a közúti jelzőlámpánál, a gyalogos átkelőnél, illetve az úttesten a piros lámpánál nem terjeszthető.

Reklámtáblát tartó ember, ill. „szendvicsember” a piros lámpánál a gyalogosátkelőn megállva reklámtevékenységet nem folytathat.

b) A kérelmezőnek, lebonyolítónak, (rész)tulajdonosnak, vagy a kivitelezőnek nem lehet közterület-bérleti/használati díj, helyi adó tartozása, és közterületet szerződés, illetve tulajdonosi-, közútkezelői hozzájárulás nélkül nem használhat. A kérelem benyújtása előtti 5 évben közterület-használati díjhátralék törlésére - a közterület használati díj be nem fizetése miatt - nem kerülhet sor.

Az adótartozás nem vizsgálat tárgya az 5. § (2) bekezdése szerint megkötésre kerülő közterület bérleti szerződések esetén.

c) Az egyéb terület közhasználatra történő átadására vonatkozó szerződés vagy közgyűlési határozat a rendeltetéstől eltérő célú használatot nem zárhatja ki.

d) Az engedélyezett közterület használat másra át nem ruházható.

e) A kérelmezőnek - szükség esetén - az építési munka végzésének időtartamára a közterület felől - a városképi követelményeket kielégítő - kerítés, a gyalogos forgalom biztonsága érdekében védőtetővel ellátott átjáró létesítését vállalnia kell.

f) A használat során elhelyezendő tárgyak anyagának, formájának összhangban kell lenni  a  környezetben lévő létesítmények anyagával, formájával.

g) A Várkerület-Ógabona tér-Petőfi tér-Széchenyi tér által határolt „belváros” területén csak az üzlettel rendelkezők, az üzletükkel érintkezően árusíthatják saját termékeiket az üzletek működésének rendjéről, valamint az egyes üzlet nélkül folytatható kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 133/2007. (VI. 13.) Korm. rendelet alapján, a szilveszteri cikkek, a vendéglátó teraszok és a szervezett rendezvények kivételével.

(2) Kiemelt területen árubemutatás céljára közterület csak az ingatlan homlokzatával érintkezően üzletenként legfeljebb 1 m2 alapterülettel és legfeljebb 2 m2 megjelenési felülettel vehető igénybe. Amennyiben az igénybevételre az előbbiek szerint nincsen mód, az árubemutatás a homlokzat szélességében más helyen is történhet. Árnyékoló szerkezet árubemutatásra nem használható fel.

(3) Üzletenként 1db mozgatható reklámtábla csak a hirdetett üzlet előtt, annak nyitvatartási ideje alatt helyezhető el. Földszinti utcafronttal nem rendelkező üzletek esetén épületenként (bejáratonként, udvaronként), az épület bejárata mellé legfeljebb 1 db közös tábla helyezhető el.

(4) Mobil reklám berendezést elhelyezni, és árut bemutatni az üzlet nyitvatartási ideje alatt lehet a közterületen, melyeket záráskor a közterületről el kell távolítani. Rendezvényhez kapcsolódó, ideiglenes jellegű mobil reklámberendezés, transzparens, zászló a rendezvény előtt max. 20 napig és a rendezvény ideje alatt helyezhető el a közterületen.

(5) a) Közterület fölé 1,00 m-ig benyúló tetőszerkezet (ereszcsatornával együtt), valamint közterületre/közútra 0,08 m-ig benyúló lépcső építésének építéshatósági eljárásához tulajdonosi hozzájárulás nem szükséges.

b) Az OTÉK 35. § (8) bekezdésben, - a (9) bekezdés b) pontjában és a 40. §-ban foglaltak figyelembevételén túl - a közterület alatti és fölötti épület, erkély, stb. építésre, illetve az utca szélességének csökkentésével járó új épületrész kialakításához - kivéve az a) pontban részletezett esetekben - engedély/hozzájárulás csak városképi indokkal a főépítész véleménye alapján adható.

Az e pontban foglalt esetekben a közterület használatáért egyszeri megváltási díjat kell fizetni, melynek összege 3 vagy több oldalról falszerkezettel határolt épületrész esetén 300 000 Ft/ m2 szintenként, egyéb esetben (pl. nyitott erkély) 150 000 Ft/ m2 szintenként.

c) Közterületre/közútra 0,08 m-en túlnyúló lépcső, rámpa kialakításához nem adható engedély/hozzájárulás.

(6) A közterületet  kerekes sporteszközzel (gördeszkával, görkorcsolyával, rollerrel, BMX-kerékpárral, stb.-vel) használni csak közlekedési célra, a közterületet rendeltetésszerűen használók  akadályozása nélkül lehet. Ezen eszközökkel a közterületben, vagy annak létesítményeiben kárt okozni, azok állagát veszélyeztetni tilos.

11. § (1) A közterület-használati díj megállapításánál a melléklet díjtételeit kell alkalmazni, kivéve a pályázati úton bérbe/használatba adott közterületeknél, ahol az ajánlatban szereplő ár az irányadó. Nem kell díjat fizetni e rendelet 9. §-ában meghatározott célú (pályázaton kívüli) igénybevétel esetén. Várospolitikai érdekből – a JCDecaux Hungary Zrt. által kezelt reklámcélú közterület-használat kivételével – a polgármester a díjfizetés mértékét megváltoztathatja, vagy részletfizetést engedélyezhet.

(2) A közterület-használati díj megállapításánál a töredék négyzetmétert 1 m2 alatt teljes m2-ként, a továbbiakban pedig a kerekítés szabályai szerint, - a töredék napot egész napként kell figyelembe venni. Nem közút esetén a közterülethez legközelebb eső közút besorolása szerinti díjat kell alkalmazni.

(3) Bérbeadó/engedélyező és a bérlő/használó megállapodhatnak a közterület rendeltetésszerű használatát javító felújítási, rekonstrukciós munka, bérlő/használó részéről történő elvégzésében.

A megállapodásban szereplő munkák költsége beszámítható bérlő/használó által fizetendő közterület bérleti/használati díjába.

(4) A bérleti/használati díjat egy éven belüli igénybevétel esetén egy összegben előre, egy évnél hosszabb igénybevétel esetén évente, de legalább egy évre előre egy összegben kell megfizetni.


A közútkezelői hozzájárulás megszűnése


12. § A közútkezelői hozzájárulás (közterület-használati engedély) azonnal hatályát veszti, ha a közútkezelői hozzájárulás kiadása megtagadható lenne, valamint:

a) a díj fizetésének elmulasztásakor,

b) érvényes hatósági engedélyek, szakhatósági hozzájárulások hiányában,

c) a közterületen elhelyezett dolog karbantartásának hiányában,

d) az igénybevett terület engedélytől eltérő felhasználásakor,

e) a terület rendeltetésének megváltozásakor,

f) a közlekedési viszonyok megváltoztatásakor,

g) a 4. § (7) bekezdése esetén,

h) visszavonásig került kiadásra,

i) a vonatkozó jogszabályok bérleti szerződés/közútkezelői hozzájárulást érintő megváltozása esetén,

j) a közterület tulajdonosa ellenvetéssel él.


V. fejezet

Vegyes rendelkezések


A szerződés- és hozzájárulás nélküli vagy attól eltérő használat jogkövetkezményei


13. § (1) Közútkezelői hozzájárulás nélkül, valamint a hozzájárulásban foglaltaktól eltérő használat, meghatározott időtartam lejárta, illetve egyéb okból történő megszűnése utáni használat esetén a jogosulatlan használó felhívásra köteles a használatot azonnal megszüntetni és a közút eredeti állapotát saját költségén - minden kártalanítási igény nélkül - helyreállítani a megadott határidőn belül.

(2) a) Tulajdonosi hozzájárulás vagy bérleti szerződés nélküli, valamint a hozzájárulásban/szerződésben foglaltaktól eltérő használat, hozzájárulás/szerződés lejárta, illetve a hozzájárulás/szerződés egyéb okból történő megszűnése utáni használat esetén a jogosulatlan használó felhívásra köteles a közterület használatot azonnal megszüntetni és a közterület eredeti állapotát saját költségén helyreállítani - minden kártalanítási igény nélkül - a megadott határidőn belül.

b) Amennyiben a felhívásra a jogosulatlan használó a közterület használatot a megadott időn belül nem szünteti meg, a tulajdonos vagy megbízottja (kezelő, reklámgazda) a közterületen elhelyezett dolgokat a jogosulatlan használó költségére és veszélyére eltávolíthatja és az okozott kár megtérítésére kötelezheti.

(3) Az eltávolított dolgok őrzésére a Ptk. felelős őrzésre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.

(4) A jogosulatlan használó csak az eltávolítás és tárolás költségeinek megfizetése után veheti át az eltávolított dolgokat.

(5) Ha az eltávolított dolog tulajdonosa 5 napon belül nem jelentkezik, írásban értesíteni kell a tárolás helyéről és határidő megjelölésével fel kell szólítani a dolgok elszállítására. Amennyiben a közterületen elhelyezett dolog tulajdonosa ismeretlen, az eljárásban a Ptk. rendelkezései az irányadók.

(6) Ha a felszólítás eredménytelen maradt, a dolog, értékesítésre kerülhet. Az értékesítés eredménytelenségekor a bérbeadó/kezelő a megsemmisítést is elrendelheti.

14. § (1) A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 59. § (3) bekezdésében foglaltakon túlmenően, hatósági jelzéssel nem rendelkező jármű, amely a közúti forgalomban csak ilyen jelzéssel vehetne részt, továbbá a forgalomból kivont, illetve lejárt műszaki engedélyes gépjármű, valamint olyan jármű, amely állapotánál fogva a közúti közlekedésben nem tud részt venni, 30 napot meghaladó időtartamban közterületen nem tárolható. Az így tárolt járművet a közterület kezelője eltávolíthatja.

(2) 3,5 tonnát meghaladó, megengedett legnagyobb össztömegű jármű közterületen nem tárolható, erre bérleti szerződés nem köthető és közútkezelői hozzájárulás nem adható. Tárolásnak minősül, ha a jármű 22.00-06.00 óra között 1 óránál hosszabb ideig folyamatosan közterületen áll.

(3) A (2) bekezdésben foglaltakat megfelelően alkalmazni kell azokra az autóbuszokra, tehergépkocsikra, mezőgazdasági vontatókra, lassú járművekre és járműszerelvényekre is, amelyeket nem közúti közlekedési szolgáltatáshoz használnak.

(4) Vontató jármű nélküli pótkocsi, utánfutó és lakókocsi közterületen 24 órát meghaladóan nem tartható.

(5) Saját tulajdonú vagy bérelt ingatlanon tilos sérült, üzemképtelen jármű tárolása, amennyiben a jármű közterületről látható és rontja a városképet.

15. § (1) Közterületi pavilon létesítéséhez a polgármester a tulajdonosi hozzájárulást a Főépítész nyilatkozatának figyelembe vételével adhatja meg. Nem adható hozzájárulás vendéglátás céljára.

(2) Zöldterületnek minősülő közterületre gépjárművel való ráhajtás, illetve a zöldterületen való várakozás, a virágok leszedése, fák és egyéb növények csonkítása tilos. Zöldterületre való ráhajtásnak, megállásnak, várakozásnak minősül, ha a gépjármű legalább egy kerékkel a zöldterületre hajt, megáll vagy várakozik.

(3) Közterületen szeszes italt fogyasztani - kivéve az alkalmi rendezvény céljára jogszerűen igénybe vett közterületen, a vendéglátó egységhez kapcsolódó teraszon, valamint szilveszter és újév napján történő fogyasztást - tilos!

(4) Tilos az életvitelszerű közterületen tartózkodás a Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének Sopron, Belváros és kapcsolódó történeti városrészek Szabályozási Tervéről és Helyi Építési Szabályzatáról szóló 27/2001. (VII. 5.) önkormányzati rendelete hatálya alá tartozó területen.

(5) Közintézményt magában foglaló épület 100 m-es körzetében utcai zenéléshez nem adható tulajdonosi vagy közútkezelői hozzájárulás, nem köthető bérleti szerződés, kivéve a rendezvényhez kötődő zenélést.

(6) A közösségi együttélés alapvető szabályainak minősülnek a kedvtelésből tartott állatok tartásáról és forgalmazásáról szóló 41/2010. (II. 26.) Korm. rendelet 17. §-ában foglaltak.

(7) A kutya felügyeletével megbízott személy a jogszabály alapján fennálló kötelezettsége teljesítéséhez köteles az állat ürülékének közterületről történő eltávolítására alkalmas eszközt (nejlonzacskót, stb.) magánál tartani és azt a közterület-felügyelő felhívására bemutatni.

16. § Hirdetmények és plakátok (falragaszok) közterületen kizárólag reklámberendezéseken helyezhetők el. Választási plakátok elhelyezésére a választási kampány ideje alatt ideiglenes hirdetőtáblák vehetők igénybe, melyek elhelyezését - a jelen rendeletben szabályozott eljáráson kívül - a tulajdonos vagy a közútkezelő engedélyezi az arra kijelölt helyeken.

17. § (1) A kiemelt területen belül, közterületen bontott anyagot, törmeléket csak konténerben szabad tárolni. A 9. § (3) bekezdés f) pontjában meghatározott időtartamon túli időre csak indokolt esetben köthető bérleti szerződés, adható hozzájárulás.

(2) A 25 kg feletti súlyú épületelemek közterületen - elmozdulás elleni biztosítás mellett - csak faalapon vagy raklapon helyezhetők el.

18. § (1) A végrehajtás során behajthatatlan bérleti, használati díjhátralék-előírást a bérbeadó/kezelő törölteti.

(2) A közterületek hasznosításából befolyt - a költségvetési rendeletben nem tervezett - bevételeket a közterületek, a meglévő közlekedési létesítmények, zöldterületek felújítására (utcabútor, stb.), továbbá a szerződés/hozzájárulás nélküli, valamint a gazdátlan reklámberendezések felszámolására kell felhasználni.

A befolyt többletbevételt a következő évi költségvetésben szerepeltetni kell.

18/A. § A közösségi együttélés alapvető szabályainak minősülnek a 10. § (6) bekezdésében, a 13. § (1) bekezdésében, a 14. § (1), (2), (3), (4,) (5) bekezdésében és a 15. § (2), (4), (6), (7) bekezdésében foglaltak.


V/A. Fejezet

Filmforgatási célú közterület-használat


19. § Jelen rendeletben foglalt szabályokat a filmforgatási célú közterület-használat esetében az alábbi eltérésekkel, kiegészítő feltételekkel kell alkalmazni.

19/A. § A 205/2013. (VI. 14.) Korm. rendelet 1. mellékletében foglaltakon túl a kérelem benyújtásához forgatókönyv, látványterv benyújtása is szükséges, mely részletesen tartalmazza, hogy mit, hogyan, mikor és hol kívánnak a forgatás során a közterületen megvalósítani. Amennyiben a forgatás a közlekedésre nagymértékben kihat, forgalomtechnikai terv becsatolása is szükséges.

19/B. § Amennyiben a filmforgatás során jelentős közterület átalakítás várható, kérelmező már a helyszín keresése során köteles a közterület tulajdonost megkeresni és vele előzetes egyeztetést folytatni a közterület-használat helyi feltételeinek (pl. bontási, behajtási engedélyek kiadása, fizető parkoló eltérő használata, súlykorlátozás alóli felmentés engedélyezése stb.) megismerése érdekében, tekintettel arra, hogy a kapcsolódó eljárások szerinti, egyéb díjak megfizetése a közterület-használati díj megfizetése mellett ugyanúgy szükséges.

19/C. § (1) A filmforgatás díja a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény 3. melléklete szerinti díjtáblázat szerinti, azzal, hogy a díj forintban fizetendő.

(2) Díjfizetés alóli mentesség kizárólag közérdekű célokat szolgáló (különösen: oktatási, tudományos vagy ismeretterjesztő témájú) filmalkotások esetén állapítható meg.

(3) Várospolitikai érdekből díjkedvezmény adható, melynek mértéke legfeljebb az (1) bekezdésben hivatkozott táblázat szerinti díj 50%-a lehet.

(4) Turisztikailag kiemelt területnek jelen rendelet Mellékletében szabályozott, kiemelt jelentőségű utak köre tekintendő, valamint a

a) város műemléki jelentőségű területei (MJT) és

b) a Lőverek jellegvédelmét szabályozó önkormányzati rendeletben meghatározott városrész közterületei.

19/D. § Lakókörnyezetben 22.00 és 06.00 óra között kérelmező zajjal járó tevékenységet (különösen: építés, bontás) nem folytathat valamint - éjszakai forgatást igénylő eseteken kívül - nem forgathat.

19/E. § A filmforgatás után a használt közterület eredeti állapotát helyre kell állítani. (pormentesítés, víz, homok, sár, egyéb szennyeződések eltávolítása, lámpaleszerelés, különböző köztéri tárgyak elvitele ill. visszahelyezése stb.) Amennyiben nem jön létre az eredeti állapot, az önkormányzat a Sopron Holding Zrt. útján végezteti el a helyreállítási feladatot, egyúttal költségeit a kérelmező felé érvényesíti.

19/F. § Rendkívüli természeti esemény bekövetkezése, vagy a forgatást akadályozó, kérelmezőnek fel nem róható körülmény fennállása esetén a forgatás későbbi időpontjának meghatározása a kérelmező igényeinek alapulvételével, a kérelmező részéről történő azonnali - elektronikus és személyes vagy telefonos - jelzést követően, soron kívüli egyeztetésen történik.

19/G. § A filmforgatási célú közterület-használattal összefüggő, törvényben meghatározott képviselő-testületi hatásköröket és a jelen fejezetben foglalt döntési jogköröket a jegyző gyakorolja.


VI. fejezet

Záró rendelkezések


20. § (1) Ez a rendelet 2006. július 1. napján lép hatályba. Rendelkezéseit - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a kihirdetést követően benyújtott kérelmekre és szerződési ajánlatokra kell alkalmazni.

(2) Jelen rendelet 8. és 12. §-át a folyamatban levő ügyekre és jogviszonyokra is alkalmazni kell.

(3) A rendelet hatálybalépésének napjával a közterületek használatáról szóló Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 19/1999. (IX. 1.) önkormányzati rendelete, valamint ennek módosításai - a Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 26/1999. (XI. 1.) önkormányzati rendelete, a Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 40/2001. (X. 1.) önkormányzati rendelete, a Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 21/2002. (VI. 5.) önkormányzati rendelete, a Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 33/2002. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete és a Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 39/2003. (IX. 30.) önkormányzati rendelete - hatályukat vesztik.


Melléklet a 14/2006. (VI. 1.) önkormányzati rendelethez


A bérleti díj, használati díj mértéke


A közút kategóriája

Az igénybevétel jellege, mely nem jár a burkolat felbontásával

(Ft/ m2/nap)

sport, kulturális rendezvény

vásár, egyéb

építési munkaterület

lakóépület

egyéb

kiemelt jelentőségű út

16

21

31

59

minden egyéb – az előző pontba nem tartozó – közterület

10

16

16

31



Figyelembe vehető egyéb szempontok

Szorzószám

belváros

2

járda, vagy út teljes szélességű lezárása

3-5

vendéglátó terasz

0,5

2 napot meghaladó, engedély nélküli közterület használat

3



A feltüntetett díjak az áfát nem tartalmazzák.

Szórólapozás díja: 4,00 Ft + áfa/db

A közterület használat minimális díja 420 Ft + áfa


Jelen rendelet alkalmazásánál kiemelt jelentőségű utak az alábbiak:

- Ágfalvi út

- Balfi út

- Béke út

- Bánfalvi út

- Brennbergi út

- Csengery utca

- Erzsébet utca

- Fapiac

- Győri út (a kórház előtti szakasz kivételével)

- Híd utca

- József Attila utca

- Kőrösi Csoma Sándor utca

- Kőszegi út

- Lackner Kristóf utca

- Lőver körút

- Mártírok útja

- Mátyás király utca

- Ógabona tér

- Petőfi tér nyugati oldala

- Pozsonyi út

- Storno Ferenc út

- Széchenyi tér

- Táncsics utca

- Várkerület