Kisláng Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2007.(IX.28.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról (egységes szerkezetben)
Hatályos: 2013. 11. 25- 2013. 12. 30Kisláng Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2007.(IX.28.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról (egységes szerkezetben)
2013-11-25-tól 2013-12-31-ig
Kisláng község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. Tv. 32. §. (3) bekezdésében (továbbiakban: Sztv.) kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:
I. fejezet
A rendelet célja, hatálya
1. §
E rendelet célja, hogy Kisláng község lakóinak szociális biztonsága érdekében meghatározza
- a helyi Önkormányzat által biztosított egyes szociális ellátások formáit és
szervezetét;
- a szociális ellátás iránti kérelem benyújtásának módját és egyéb eljárási
szabályokat,
- a szociális ellátásokra való jogosultság feltételeit, valamint
- érvényesítésének garanciáit.
2. §
A rendelet hatálya kiterjed a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló
1993. évi III. tv. 3. §-ában meghatározott személyi körre.
II. fejezet
Pénzbeli ellátások
3. §
Az Önkormányzat Képviselő-testülete a Szociális törvény, valamint e rendelet
5. §.- 10 .§.-ban meghatározott feltételek szerint az alábbi pénzbeli ellátásokat állapítja meg:
a., helyi megállapítású lakásfenntartási támogatás,
b., helyi megállapítású ápolási díj,
c., átmeneti segély,
d., temetést segély.
Rendszeres szociális segély
Az ellátás feltételei
4. §
(1) A rendszeres szociális segély jogosultsági körének meghatározására,
megszüntetésére, összegére, felülvizsgálatára és a hajléktalan személyek részére
történő rendszeres szociális segély megállapítására az Sztv. rendelkezéseit kell
alkalmazni.
(2) Az Önkormányzat a rendszeres szociális segélyezéssel kapcsolatban az
együttműködés intézményi feltételeiről a Mezőföldi Többcélú Kistérségi Társulással
kötött megállapodás alapján az Enyingi Egyesített Szociális Intézmény Kisláng
községi Polgármesteri Hivatalban szolgálatot teljesítő családgondozója útján
gondoskodik.
(3) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy a rendszeres szociális segély
folyósításának feltételeként a (2) bekezdésben kijelölt családgondozóval
együttműködni köteles. Az együttműködés kereteit az Sztv. 37/D. §. (1) bekezdése
határozza meg.
A beilleszkedést segítő program az önkormányzattal együttműködő személy szociális
és mentális állapotához igazodva kiterjedhet az Sztv. 37/D. §. (2) bekezdésében
foglaltakra.
(4) A beilleszkedést segítő programok típusai:
A) A foglalkoztathatóság javítása, álláskeresésre való felkészítés:
a) munkaerőpiacról információnyújtás egyéni álláskereséshez,
b) pályakorrekciós tanácsadás, képzésbe eljuttatás,
c) egyéni képességeket, készségeket fejlesztő foglalkozásokon való részvétel,
d) motiválás, ösztönzés álláskeresésre,
e) kommunikációs és konfliktuskezelési készségek fejlesztése,
f) mentálhigiénés tanácsadás, szociális problémák kezelése.
B) Szinten-tartás, megerősítés:
a) életmódot formáló foglalkozásokon, tanácsadáson való részvétel,
b) egészségügyi, szociális, mentális állapot megőrzése, javítása,
c) kapcsolattartás, kapcsolatépítés,
d) szociális esetkezelés, családgondozás.
C)Más ellátásba juttatás segítése:
a) szociális, társadalombiztosítási tanácsadás,
b) segítségnyújtás más ellátási formák igénybevételéhez.
(5) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy az ellátást megállapító
határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül köteles az együttműködésre
kijelölt családgondozónál megjelenni .
(6) A rendszeres szociális segélyt megállapító határozatot 5 napon belül meg kell
küldeni az együttműködésre kijelölt családgondozónak, aki figyelemmel kíséri a
határozatban megállapított határidő betartását, megszegése esetén vizsgálja a
mulasztás okát. Felhívja a segélyezett figyelmét, hogy kötelezettségének a
felszólítás kézhezvételétől számított 8 napon belül tegyen eleget.
A családgondozó jelzi a jegyzőnek, ha a segélyezett együttműködési
kötelezettségének nem tesz eleget.
(7) A beilleszkedést segítő programnak személyre szabottan tartalmaznia kell az
együttműködés elemeit, annak keretében nyújtott szolgáltatásokat, a segélyre
jogosult személy kötelezettségeit. A programról írásban kell megállapodni.
A megállapodás tartalmazza a program meghatározását, az abban való részvétel
módját, idejét, a teljesítés fontosabb céljait, a tájékoztatás rendjét, a magatartási
szabályokat, az együttműködési kötelezettség megszegésének következményeit.
(8) Együttműködést nem vállalónak minősül a segélyezett, illetve az együttműködés
megszegését jelenti és a rendszeres szociális segélyre való jogosultságát, a segély
folyósítását meg kell szüntetni, ha a segély folyósításának feltételeként az
együttműködésre kijelölt családgondozóval az Sztv. 37/D. §. (1) bek. szerint nem
működik együtt, azaz
a) elmulasztja az együttműködésre kijelölt családgondozónál a rendszeres
szociális segélyt megállapító határozatban előírt határidőn belül nyilvántartásba
vetetni magát,
b) beilleszkedést segítő programról írásban nem állapodik meg,
c) a beilleszkedési programban vállalt előírásokat nem teljesíti,
d) az együttműködésre kijelölt családgondozóval a kapcsolatot nem tartja.
(9) A (8) bekezdésben meghatározott esetek alapján akkor szüntethető meg a segély
folyósítása, ha a jogosult személy együttműködési kötelezettségének a megszegése
a segély folyósításának időtartama alatt neki felróhatóan két éven belül ismételten
előfordul.
(10) Az együttműködési kötelezettség megszegésének eseteit a családgondozó írásban
dokumentálja, s a dokumentum egy példányát megküldi a jegyzőnek.
4/A. § Foglalkoztatást helyettesítő támogatás
(1) Foglalkoztatást helyettesítő támogatásra való jogosultság további feltételeként a
jogosult személy köteles lakókörnyezete rendezettségét biztosítani.
(2) A lakókörnyezet rendezettsége akkor biztosított, ha a kérelmező vagy jogosult által
életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje, a kerítéssel kívül
határos terület, járda tisztántartott, az ingatlan állagát és rendeltetésszerű
használhatóságát, valamint higiénikus állapotát folyamatosan fenntartja.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott kötelezettség az alábbi feladatok elvégzését
jelenti: szemét összeszedése; az udvaron elhelyezett tárgyak rendezettsége; az
udvaron, illetve a kerítéssel kívül határos terület zöldfelületének nyírása, kaszálása;
a lakóingatlan előtt elhúzódó árok, illetve áteresz tisztántartása, a csapadékvíz
szabad elfolyásának biztosítása; téli időszakban a járda síkosság mentesítése; a
lakóingatlanhoz tartozó kert gyommentesítése a vegetációs időszakban.
(4) A (3) bekezdésben meghatározott feladatokat a foglalkoztatást helyettesítő
támogatás iránti kérelem elbírálási szakaszában, illetve a bérpótló juttatásra való
jogosultság felülvizsgálata során kell ellenőrizni.
A lakókörnyezet rendezettségének biztosítására előírt feladatok elvégzését
negyedévente ellenőrizni kell.
(5) Amennyiben az ellenőrzés a kötelezettségek teljesítése során hiányosságot állapít
meg, úgy 5 napos határidő kitűzésével a kérelmezőt, illetve a jogosultat az
elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével fel kell szólítani.
(6) A teljesítésre előírt 5 napos határidő leteltét követően ellenőrizni kell az előírt feladat
elvégzését. Amennyiben az nem került elvégzésre a foglalkoztatást helyettesítő
támogatásra való jogosultság megállapítására irányuló eljárásban a kérelmet el kell
utasítani vagy a bérpótló juttatásra való jogosultság felülvizsgálatára irányuló
eljárásban a jogosultságot meg kell szüntetni.
Lakásfenntartási támogatás
5. §
(1) Az Önkormányzat bizottsága önálló ellátásként helyi lakásfenntartási támogatást
nyújt annak a személynek, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre
jutó jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori
legkisebb összegének a 250,1 %-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.
(2) A lakásfenntartási támogatásra való jogosultságnál az alábbi költségek vehetők
figyelembe: lakbér vagy albérleti díj, lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő
részlete, távhő-szolgáltatási díj, közös költség, csatornahasználati díj,
szemétszállítás költsége, villanyáram, a víz- és gázfogyasztás, valamint a
tüzelőanyag költsége.
(3) Szilárd tüzelőanyaggal fűtött lakás esetén – amennyiben az előző fűtési szezon
költségeit az igénylő számlával nem tudja igazolni, a fűtési költség becsléssel
vélelmezhető.
(4) A lakásfenntartási támogatást 1 évre kell megállapítani.
(5) A helyi megállapítású lakásfenntartási támogatás havi összege 2.500 Ft.
Ápolási díj
6. §
Az Önkormányzat képviselő-testülete (helyi) ápolási díjat állapíthat meg annak a
hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását,
gondozását végzi, akkor ha az egy főre számított havi családi jövedelem
- nem egyedülálló kérelmező esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb
összegét,
- egyedülálló kérelmező esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb
összegének 150 %-át nem haladja meg.
Átmeneti segély
7. §
(1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete a létfenntartást veszélyeztető
a., rendkívüli élethelyzetbe került,
b., időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő
személyek részére átmeneti segélyt nyújt.
(2) Átmeneti segélyben részesíthetők azok a személyek, akik elemi kár miatt anyagi
segítségre szorulnak.
(3) Átmeneti segélyben - a (2) bekezdésben szereplő elemi kár esetét kivéve - azt a
személyt lehet részesíteni,
a., akinek családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj legkisebb
összegét,
b., egyedül élő esetén az egy főre jutó jövedelem az öregségi minimum nyugdíj
150 %-át nem haladja meg,
c., elemi kár, tartós betegség esetén az egy főre jutó jövedelemhatárt nem kell
figyelembe venni.
(4) Ugyanaz a személy egy naptári éven belül 4 alkalommal részesülhet átmeneti
segélyben.
8. §
A havi rendszerességgel folyósítható átmeneti segély időtartama a 4 hónapot nem haladhatja meg.
Összege
9. §
(1) Az alkalmanként megállapított – a 7. §. szerinti – átmeneti segély összege
esetenként 1000,- Ft-nál kevesebb és az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb
összegénél több nem lehet.
(2) A rendszeresen adott – a 8. §. szerinti – átmeneti segély havi összege nem lehet
kevesebb 2000,- Ft-nál és magasabb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb
összegének 80 %-ánál.
(3) A kamatmentes kölcsön formájában nyújtott segély összege alkalmanként maximum
50 ezer forint. A kölcsönt adott évben 1 alkalommal lehet igénybe venni.
A kamatmentes kölcsön maximum 5 havi visszafizetésre nyújtható.
A határozatban rendelkezni kell a visszafizetés határidejéről, a törlesztés
összegeiről, vagy összegéről.
(4) Az átmeneti segély természetbeni ellátási formái jellemzően a következők
lehetnek:
- a település élelmiszert forgalmazó boltjaiban kizárólag közvetlen fogyasztásra
alkalmas alapvető élelmiszerek vásárlására jogosító utalvány és/vagy
- tüzelőutalvány.
Temetési segély
10. §
(1) Az Önkormányzat temetési segélyt nyújt annak, aki a meghalt személy
eltemettetéséről gondoskodott és más jogszabály a jogosulti körből nem zárja ki.
(2) A temetési segély iránti kérelemhez mellékelni kell a temetés költségeiről a segélyt
kérő vagy egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított számlák eredeti
példányát.
(3) Ha a temetési segély megállapítását nem a haláleset helye szerint illetékes
települési önkormányzattól kérik, a kérelemmel egyidejűleg be kell mutatni az
elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát is.
(4) Az (1) bekezdésben meghatározott számlákat a kérelmező részére vissza kell adni.
A megállapított segély összegét – vagy a kérelem elutasításának tényét -, illetve a
határozat számát a jegyző a számlákra rávezeti.
(5) Temetési segély megállapítható a temetés költségeit igazoló számla hiányában is –
ha a segélyt megítélő határozatban rendelkeznek a folyósított összeggel
kapcsolatos utólagos elszámolási kötelezettségéről.
(6) A temetési segély összege egységesen 15 ezer forint.
III. fejezet
Természetben nyújtott szociális ellátások
11. §
Az adott pénzbeli ellátás tekintetében hatáskörrel rendelkező szerv (hatáskör
átruházás esetén személy) döntése alapján egyes pénzbeli ellátások egészben
vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújthatóak.
12. §
Az Önkormányzat a következő természetben nyújtott szociális ellátásokat állapítja meg:
a., pénzbeli ellátások, melyek természetben is nyújthatóak:
- lakásfenntartási támogatás,
- átmeneti segély,
- temetési segély;
b., jellegükből fakadóan természetbeni ellátások:
- közgyógyellátás,
- egyéb természetbeni juttatások: élelmiszer, tankönyv, tüzelő segély,
közüzemi díjak, gyermekintézmények térítési díjának kifizetése.
Köztemetés
13. §
(1) A Sztv. 48. §. (1) bekezdésében meghatározott esetekben a polgármester az elhalt
- közköltségen történő - köztemetését engedélyezi.
(2) Köztemetésként a helyben szokásos, legolcsóbb temetés rendelhető meg.
Közgyógyellátás
14. §
(1) Közgyógyellátás állapítható meg annak a szociálisan rászorulónak, akinek a havi
rendszeres gyógyító ellátásának költsége olyan magas, hogy azt létfenntartása
veszélyeztetése nélkül nem képes viselni.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában a létfenntartását veszélyeztető magas havi
rendszeres gyógyító ellátás költségen azt a költséget kell érteni, amely eléri az
öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 15 %-át, feltéve, hogy a
családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori
legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén 200 %-át nem haladja meg.
14/A. §
Szociális célú tüzifa
14/A. § (1) A helyi önkormányzatok szociális célú tűzifavásárláshoz kapcsolódó kiegészítő támogatásáról szóló miniszteri rendelet alapján a központi költségvetés a helyi önkormányzatok szociális célú tűzifavásárláshoz kapcsolódó kiegészítő támogatást biztosított Kisláng Község Önkormányzata számára.
(2) Az önkormányzat az (1) bekezdésben írt kiegészítő támogatás terhére vissza nem térítendő természetbeni támogatást, tűzifát biztosít annak a személynek, aki
- lakásfenntartási támogatásra jogosult, vagy
- aktívkorúak ellátásában részesül, vagy
- rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül vagy
- halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevel vagy
- jövedelmi viszonyait tekintve szociálisan rászorul.
A kérelmek bírálásánál az a)-d) jogcímen jogosultakat előnyben kell részesíteni.
(3) A tűzifa támogatás ugyanazon lakott ingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg, egy fűtési idényben csak egy alkalommal kizárólag természetbeni ellátás formájában legfeljebb 1 m3 mennyiségben függetlenül a lakásban élő személyek számától.
(4) Nem jogosult szociális célú tűzifa támogatásra – függetlenül a (2) bekezdésben meghatározott feltétel teljesülésétől – az a személy, család
- aki erdőgazdálkodó, erdőtulajdonos és az elmúlt 2 évben engedéllyel fakitermelést végzett.
- azon ingatlan vonatkozásában, mely tűzifával egyáltalán nem fűthető.
(5) Az üresen álló, nem lakott ingatlanra, amelyben életvitelszerűen senki sem él, a támogatás nem kérhető.
Egyéb természetbeni ellátások
15. §
(1) Az egyéb természetbeni juttatások megállapításánál a jogosultságot e rendelet 7. §.
(3) bekezdése alapján kell elbírálni.
IV. fejezet
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
16. §
Az Önkormányzat a szociálisan rászoruló személyek részére biztosítja a személyes gondoskodást nyújtó, következő alapellátási formákat:
a., étkeztetés,
b., házi segítségnyújtás
c., családsegítés
d, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás.
Étkeztetés
17. §
(1)Az Önkormányzat koruk, egészségi állapotuk és szociális helyzetük miatt rászoruló
személyek részére napi egyszeri meleg étkezést biztosít.
(2) Szociálisan rászoruló az a személy akinek a családjában az egy főre jutó jövedelme
az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át, egyedül élő esetén
a 150 %-át nem éri el.
(3) Az étkeztetésért térítési díjat kell fizetni, melyet a jogosult, illetve törvényes
képviselője kötelezett megfizetni.
(4) A térítési díj napi összege az Önkormányzat Étkezési normákról és térítési díjakról
szóló rendeletében megállapított felnőtt étkezési térítési díj 80 %-a.
(5) hatályon kívül helyezve
Házi segítségnyújtás
19. §
Az Önkormányzat e feladatát a Mezőföldi Többcélú Kistérségi Társulással kötött „Társulási szerződés”-ben foglaltak szerint látja el.
Családsegítés
20. §
Az Önkormányzat e feladatát a Mezőföldi Többcélú Kistérségi Társulással kötött „Társulási szerződés”-ben foglaltak szerint látja el.
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
21. §
Az Önkormányzat e feladatát a Mezőföldi Többcélú Kistérségi Társulással kötött „Társulási szerződés”-ben foglaltak szerint látja el.
22. §
A család szociális helyzetét figyelembe véve segélyben részesülhet azt a kérelmező is, akinek családjában az 1 főre jutó jövedelem átmeneti szociális segély esetén a rendelet 7. § (3) bekezdésében meghatározott mértéket, szociális étkeztetés térítési díj esetében
a 17. §. (2) bekezdésben meghatározott mértéket 25 %-kal meghaladja, de a család betegség, munkanélküliség vagy egyéb jogos indokok alapján átmenetileg segítségre szorul.
V. fejezet
Záró és átmeneti rendelkezések
Hatályba léptető rendelkezések
23. §
A Képviselő-testület által a polgármesterre és az Oktatási-, Közművelődési és Szociális Bizottságra átruházott hatáskörök jegyzékét az SZMSZ 2. sz. mellékletének megfelelően e rendelet 1. sz. melléklete tartalmazza.
24. §
(1) A rendelet 2007.október 1. napján lép hatályba. A rendeletet módosító 4/2009(III.2.)
KT. számú rendelet hatálybalépésének ideje 2009. március 2.
A rendeletet módosító1/2011(I.31.) KT. számú rendelet kihirdetés napján lép
hatályba.
A rendeletet módosító 9/2011(V.3.) önkormányzati rendelet 2011. május 3-án lép
hatályba.
A 13/2011(XI.21.) önkormányzati rendelet 2011. november 21-én lép hatályba.
A 6/2012(IX.28.) önkormányzati rendelet 2012. szeptember 28-án lép hatályba.
A rendelet 1. sz. mellékletét módosító 8/2013(IV.29.) önkormányzati rendelet 2013.
április 29-én lép hatályba.
A rendeletet módosító 12/2013(XI.25.) önkormányzati rendelet 2013. november
25-én lép hatályba.
(2) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az Önkormányzat
Képviselő-testületének a Szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló
13/2005(XI.1.) KT. számú rendelet, valamint a rendeletet módosító 1/2007(I.29.) KT.
számú rendelet. A 4/2009(III.2.)KT. számú rendelet hatálybalépésével egyidejűleg
hatályát veszti az eredeti rendelet 4.§-a.
A 9/2011(V.3.)önkormányzati rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti
a Kisláng község Önkormányzatának Képviselő-testületének a szociális igazgatásról
és szociális ellátásokról szóló 10/2007(IX.28.) önkormányzati rendelet módosításáról
szóló 1/2011(I.31.) önkormányzati rendelete.
A 11/2011(IX.22.) önkormányzati rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát
veszti a 10/2007(IX.28.) önkormányzati rendelet 17.§-ának (5) bekezdése.
A 13/2011(XI.21.) önkormányzati rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát
veszti a 11/2011(IX.22.) önkormányzati rendelet.
A 6/2012(IX.28.) önkormányzati rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát
veszti a 13/2011(XI.21.) önkormányzati rendelet.
(3) A rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Szociális igazgatásról és szociális
ellátásokról szóló 1993. évi III. Tv. végrehajtására kiadott 63/2006(III.27.) Korm.r.,
valamint a Közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól
szóló 2004. évi CXL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(4) A rendelet rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
Kisláng, 2007. szeptember 27.
Tóth Terézia sk. Pázsi Jenő sk.
polgármester jegyző
A módosító rendelet a mai napon kihirdetve.
Kisláng, 2013. november 25.
Pázsi Jenő
jegyző