Ajka város Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2008.(III.31.) önkormányzati rendelete
a lakóépületek és középületek felújításának, energiatakarékos korszerűsítésének támogatásáról
Hatályos: 2014. 06. 02- 2015. 05. 03Ajka város Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2008.(III.31.) önkormányzati rendelete
a lakóépületek és középületek felújításának, energiatakarékos korszerűsítésének támogatásáról
2014-06-02-tól
Ajka város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. 16. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazása alapján, mint a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszony rendezésére a következő rendeletet alkotja:
A rendelet célja
1. §
(1) A rendelet célja az iparosított és hagyományos technológiával épült lakóépületek és középületek felújítása, energia-megtakarítást eredményező korszerűsítése (továbbiakban: felújítása). A pályázat szempontjából hagyományos szerkezetű technológiával épült épületnek tekintendő a hagyományos falazott építési technológiával épült téglaszerkezetű épület, míg iparosított technológiával épületnek tekintendő a panel, a közép-, és nagyblokk, az alagútzsalu, az öntött, a vasbetonvázas és az egyéb, előregyártott technológia felhasználásával épült épület.
A rendelet hatálya
2. §
A rendelet hatálya Ajka város közigazgatási területén épült, és a legalább 4 lakást tartalmazó, önálló helyrajzi számon fekvő lakóépületek, vagy dilatációval határolt épületrészek, egyéb épületek tulajdonosaira, kezelőire terjed ki.
A pályázók köre
3. §
(1) Pályázatot nyújthatnak be a társasházak, lakásszövetkezetek, gazdasági társaságok, közintézmények (továbbiakban: pályázók) saját tulajdonú, illetve kezelésük alatt álló épületek felújítására.
(2) Az önkormányzat által e rendeletben meghatározott támogatásai pályázat útján nyerhetőek el.
(3) A pályázat révén támogatás az alábbi munkálatokra igényelhető:
1. Homlokzatok utólagos hőszigetelése
2. Födémek utólagos hőszigetelése
3. Nyílászárók energiatakarékos felújítása, vagy cseréje
4. Épületgépészeti rendszerek korszerűsítése, felújítása
5. Épületvillamos rendszerek korszerűsítése, felújítása
6. Felvonó-berendezés korszerűsítése, felújítása
7. A megújuló energiafelhasználás növelése, a hagyományos energiahordozók megújuló energiaforrásokkal való helyettesítésére irányuló beruházások az energiatermelésre, a tárolásra, az energia szállítására és a hálózatba való esetleges visszatáplálására.
8. A távhővel ellátott lakóépületek hőfogyasztása szabályozási lehetőségének megteremtésére
a./ A hőleadók egyedi szabályozásához szükséges berendezések (termosztatikus
szelepek) lakásonkénti beszerelése,
b./ a lakások egyedi hőfogyasztásának mérésére, vagy az épület hőfogyasztásának lakásonkénti költségmegosztására alkalmas mérőeszközök (hőmennyiségmérők és/vagy költségmegosztók) lakásonkénti beszerelése,
c./ az épület közös tulajdonát képező fűtési rendszernek az átalakítása, ezen belül:
I. strangszabályozók beépítése vagy cseréje
II.az egycsöves fűtési rendszer átalakítása a hőleadók elé beépített átkötő
szakaszokkal, vagy az egycsöves fűtési rendszer helyett új, kétcsöves fűtési rendszer kialakítása.
9. Egyéb felújítások:
- épület homlokzatok, homlokzati burkolatok, homlokzati szerkezeti elemek javítása, készítése, felújítása, cseréje
- nyílászárók-, illetve portálszerkezetek javítása, készítése, felújítása, cseréje
- tetőszerkezetek, előtetők javítása, készítése, felújítása, cseréje
- egyéb külső vagy belső épületszerkezeti elemek készítése, kialakítása, javítása, átalakítása, felújítása, cseréje
- környezetbe illeszkedést elősegítő, illetve a városképet javító feladatok, felújítások elvégzése.
(4) Pályázat a (3) bekezdés 1. és 9. pont vonatkozásában csak az önálló hrsz-on fekvő épület esetében nyújtható be. Ezen szabályozás alól csak a városi főépítész hozzájárulásával, egyedi elbírálás alapján lehet eltérni.
(5) Pályázat a (3) bekezdés 2. 3. 4. 5. pontok vonatkozásában önálló hrsz-on fekvő épület, vagy dilatációval határolt épületrész esetében nyújtható be.
(6 Pályázat a (3) bekezdés 6. pont vonatkozásában a feladat tárgya szerint egyedileg is benyújtható.
(7) Pályázat a (3) bekezdés 7. 8. pontok vonatkozásában önálló hrsz-on fekvő épület, vagy dilatációval határolt épületrész, vagy teljes önálló fűtési egység esetében nyújtható be.
(8) A benyújtott pályázatban szerepeltetett feladat(ok)at a (4) – (7) bekezdésekben azonos épületegység tekintetében lehet benyújtani, és azokat teljes körűen meg kell valósítani.
A pályázat kiírása, elbírálása
4. §
(1) A Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság a rendelet hatálya alá tartozó épületek felújítására nyilvános pályázatot írhat ki. A pályázati felhívást a helyi médiában közzé kell tenni.
(2) A pályázati felhívás alapján készül a részletes pályázati feltételeket magában foglaló pályázati útmutató, melynek tartalmát e rendelet keretein belül, illetve amennyiben van központi pályázat, akkor az abban meghatározottak figyelembevételével, a Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság határozza meg. A pályázati útmutató tartalmazza a kötelező mellékletek felsorolását, és azt az időpontot, ameddig a pályázatok benyújthatók.
(3) A pályázatokat a pályázónak a polgármesteri hivatalhoz, a hivatal által készített formanyomtatványon kell benyújtani.
(4) Lakóépületek esetén a pályázattal egy időben kell a szociálisan rászorulók önrész átvállalása iránti egyéni támogatási kérelmét is benyújtani.
(5) A pályázóknak a pályázati útmutatóban megjelölt minden adatot és információt a pályázati anyagban szolgáltatni kell.
(6) A pályázó pályázatát utólag kizárólag a polgármester előzetes jóváhagyásával, és csak olyan műszaki tartalom változtatás céljából módosíthatja, mellyel a Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság döntése, és a pályázattal eredetileg elérni kívánt cél nem igényel változtatást. A módosítás eredményeként többlettámogatási igény nem merülhet fel.
(7) (7) A pályázatokat a Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság legkésőbb a pályázati felhívásban megjelölt benyújtási határidőt követő 60 napon belül bírálja el.
(8) Nem támogatható az a pályázat:
- mely nem a meghatározott építési technológiával épült épület felújítására irányul
- mely a pályázat benyújtása előtt megkezdett felújításra vonatkozik, a (9) bekezdésben meghatározott kivétellel
- mely olyan korszerűsítésre, felújításra vonatkozik, amely nem felel meg a vonatkozó ágazati előírásoknak, szabványoknak, jogszabályoknak
- mely állékonysági problémával rendelkező épülethez kapcsolódik
- melyhez a pályázó legkésőbb a kivitelezés kezdéséig nem rendelkezik a szükséges engedélyekkel
- mely nem a pályázatban benyújtott, vagy módosított költségvetésnek, műszaki leírásnak megfelelően készült
- melyet a 3.§ (3) bekezdés 1. vagy 3. pontjára vonatkozóan olyan lakóépület vagy épületrész felújítására, korszerűsítésére nyújtottak be, ahol korábban engedély, vagy egyéb hozzájárulás nélkül, az egységes homlokzati megjelenést hátrányosan befolyásoló, a városképet esztétikailag rontó kivitelezési munka (pl. utólagos erkélybeépítés) készült, az eltérő állapot megszüntetéséig.
(9) A Gazdasági és Városfejlesztési bizottság a 3.§ (3) bekezdés 9. pontja vonatkozásában, az aktuális adott évi pályázati útmutatóban, a rendelkezésre álló pénzügyi fedezet függvényében kivételt határozhat meg arra vonatkozóan, hogy támogatja-e a pályázati felhívás megjelenését megelőző 1 éven belül elkészült, és az előírt feltételeknek megfelelő pályázati igények benyújtását.
5. §
(1) A Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság az önkormányzati támogatást a kivitelezési munka megfelelő minőségű, és hiánymentes teljesítését igazoló műszaki átadás-átvételi eljárást követően biztosítja a pályázó számára, a pályázó és az önkormányzat között kötendő támogatási szerződésben rögzített feltételek alapján.
(2) A pályázó megfelel a pályázati feltételeknek akkor is, ha a bizottság a szociálisan rászorulók önrészének hiányzó részét átvállalja.
A támogatás formája
6. §
(1) Az önkormányzati támogatás vissza nem térítendő támogatás.
(2) Amennyiben a felújítás megvalósítása során a bekerülési költség a támogatásban részesített pályázatban megjelöltnél alacsonyabb, az önkormányzati támogatás összege ezzel arányosan csökken.
(3) Amennyiben a felújítás megvalósítása során a bekerülési költség a támogatásban részesített pályázatban megjelölt költségnél magasabb, az önkormányzati támogatás összege nem emelkedik, és a felmerülő többletköltséget a pályázónak saját forrásból kell finanszíroznia.
(4) A pályázatban igényeltnél alacsonyabb összegű támogatásról nem hozható döntés. A döntés vagy minden pénzügyi paraméterével együtt támogatja a pályázatot, vagy elveti azt.
(5) A bizottság a beérkezett pályázatokat a pályázati kiírásban meghatározott szempontok alapján rangsorolhatja, illetve előnyben részesítheti.
A támogatás mértéke
7. §
(1) Az iparosított technológiával épült lakóépületek energiatakarékos-korszerűsítése, felújítása esetén önkormányzati támogatás a 3.§ (3) bekezdés 1-8 pontjára vonatkozó munkálatokra nyújtható.
(2) A hagyományos technológiával épült lakóépületek energiatakarékos-korszerűsítése, felújítása esetén önkormányzati támogatás a 3.§ (3) bekezdés 1-8 pontjára vonatkozó munkálatokra nyújtható.
(3) A távhővel ellátott lakóépületek lakásonkénti hőfogyasztásának szabályozására és mérésére alkalmas eszközök beszerelése (ÖKO-Program) esetén önkormányzati támogatás a 3.§ (3) bekezdés 8. pontjára vonatkozó munkálatokra nyújtható.
(4) A 3.§ (3) bekezdés 9. pontjára vonatkozó munkálatok esetében az önkormányzati támogatás általános mértéke a támogatás szempontjából elismerhető bruttó bekerülési költség 1/4-e, és a 7. § (8) bekezdésében meghatározott kivétellel maximum 2.000.000 Ft.
(5) A Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság az (4) bekezdésben meghatározott általános támogatási mértéktől a városképi szempontokat, és az önkormányzat érdekeit szem előtt tartó kiemelt felújítási feladatok esetén a pályázati kiírásban előre meghatározott feladatok tekintetében eltérést engedélyezhet. Ilyen feladatok tekintetében az önkormányzati támogatás mértéke a támogatás szempontjából elismerhető bekerülési költség legfeljebb 1/2-e, és a 7. § (8) bekezdésében meghatározott kivétellel maximum 5.000.000 Ft.
(6) A 3.§ (3) bekezdésben felsorolt feladatok közül a megpályázható munkák körét, a kapcsolódó korlátozó pályázati feltételeket, a támogatás aktuális mértékét a (7) bekezdésben meghatározott szempontoknak megfelelően a Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság az aktuális pályázati kiírásban határozza meg.
(7) Az önkormányzati támogatás mértéke az (1) – (3) bekezdések esetében, figyelemmel az egyes központi pályázatok által biztosított támogatási mértékre, együttesen nem haladhatja meg a támogatás szempontjából elismerhető bruttó bekerülési költség 75 %-át, és a lakásonkénti 500.000 Ft átlagértéket.
(8) A lakások esetében adható önkormányzati támogatás mértéke nem haladhatja meg az 500.000 Ft/lakás átlagértéket.
A támogatás igénybevétele
8. §
Eredményes pályázat esetében, a pozitív támogatói döntést követő 45 napon belül, a támogatás biztosítására vonatkozóan, a pályázó jogi képviselőjével az önkormányzat nevében a polgármester támogatási szerződést köt, melyben szabályozni kell a támogatási feltételeket.
A szociálisan rászorulók önrészi támogatása
9. §
(1) Az önkormányzat a szociálisan rászoruló lakástulajdonos önrészét szociális támogatásként részben vagy egészben átvállalhatja. A támogatás lehet vissza nem térítendő támogatás és kamatmentes kölcsön.
(2) E rendelet alkalmazásában szociálisan rászoruló az a személy, vagy család, aki a lakástulajdonán felül nem rendelkezik másik ingatlannal, gépjárművel és a családban az 1 főre jutó jövedelem nem éri el a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegét, egyedül élőnél annak 250 %-át.
(3) A szociálisan rászorulóknál – lakáshelyzetük, egyéni körülményeik tisztázása érdekében – a polgármesteri hivatal környezettanulmányt készít.
10. §
(1) A szociálisan rászorulók önrészi támogatásáról a Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság a pályázatok elbírálásával egyidejűleg dönt.
(2) A szociális támogatást a bizottság vissza nem térítendő támogatásként és kamatmentes kölcsönként, illetve együtt is megállapíthatja. A bizottság vissza nem térítendő támogatást csak annak állapíthat meg, akinek rendszeres jövedelme kizárólag rendszeres szociális segély, szociális járadék, GYES vagy GYED.
(3) A kamatmentes kölcsönt legfeljebb 10 év alatt köteles a támogatott visszafizetni, a törlesztés havi összege azonban 1.000.- Ft-nál kevesebb nem lehet.
11. §
(1) A szociálisan rászorultak részére biztosított támogatási összegről a bizottság határozata alapján az önkormányzat nevében a szerződést a polgármester köti meg.
(2) Ha a lakástulajdonos felújítási önrészét az önkormányzat részben vagy egészben átvállalta, a támogatási szerződésnek tartalmaznia kell a szociális támogatás módját, mértékét, a kölcsön havi törlesztő részletét és a visszafizetés határidejét is. Kamatmentes kölcsön nyújtása esetén a szerződésnek továbbá tartalmaznia kell a hozzájárulást az ingatlan-nyilvántartásba történő jelzálogjog bejegyzésre az önkormányzat javára, valamint a szerződésszegés eseteit és következményeire való felhívást.
12. §
Ha a szociális támogatásban részesített a szerződés megkötését követő 10 éven belül lakását elidegeníti, a vissza nem térítendő támogatást és a kamatmentes kölcsön még ki nem egyenlített részét köteles egy összegben visszafizetni.
Záró rendelkezések
13. §
Ez a rendelet 2008. április 1. napján lép hatályba. A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Ajka város Önkormányzata Képviselő-testületének az iparosított technológiával épült lakóépületek energiatakarékos korszerűsítése, felújítása támogatásáról szóló 5/2007.(I.27.) 6.§ (2), (3), (4) bekezdéseivel, a 18/2006.(V.10.), a 27/2005.(VII.19.) és a 42/2003.(XII. 17.) rendeletekkel módosított 24/2003.(VIII.27.) rendelete, a hagyományos technológiával épült lakóépületek energiatakarékos korszerűsítése, felújítása támogatásáról szóló 17/2007.(IV.30.) rendelete, valamint a lakóépületek homlokzat felújításának támogatásáról szóló, az 5/2007.(I.27.) 6.§ (2), (3), (4) bekezdéseivel, az 5/2005.(II.18.) és a 31/2004.(IX.28) rendeleteivel módosított 20/2004.(VI.28.) rendelete.
14.§
E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2006/123/EK irányelvének figyelembe vételével felülvizsgálatra került, és azzal összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.