Leányfalu Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2009. (II. 25.) önkormányzati rendelete

az önkormányzati Építészeti-műszaki Tervtanács létrehozásáról, működésének rendjéről

Hatályos: 2009. 02. 25

Leányfalu Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2009. (II. 25.) önkormányzati rendelete

az önkormányzati Építészeti-műszaki Tervtanács létrehozásáról, működésének rendjéről

2009.02.25.

Leányfalu Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló többször módosított 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében, valamint az épített környezet alakításáról és védelméről szóló módosított 1997. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Étv.) 6. § (7) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a településrendezési és az építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló 252/2006. (XII. 7.) Kormány rendelet figyelembevételével az alábbi rendeletet alkotja.

A Tervtanács

1. § (1) Leányfalu Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi környezet, illetve építészeti örökség védelme szempontjából jelentős településrendezési, építészeti-műszaki tervek szakszerűségének elősegítése érdekében, valamint az erre vonatkozó jogszabályok összehangolt érvényre juttatása céljából Építészeti-műszaki Tervtanácsot (továbbiakban: Tervtanács) működtet.

(2) A Tervtanács illetékessége Leányfalu Nagyközség közigazgatási területére terjed ki.

(3) A rendelet hatálya kiterjed az e rendeletben meghatározott építészeti-műszaki tervekre, illetve ezek készítésében, véleményezésében és engedélyezésében közreműködőkre.

(4) A Tervtanács az építészeti-műszaki tervezésben magas szintű elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkező – természetes személyekből álló szakmai tanácsadó, segítő és véleményező testület, amelynek állásfoglalását az építésügyi szakmai szerv a döntése meghozatalához szükséges tényállás tisztázása érdekében használja fel.

A Tervtanács jogköre

2. § (1) A Tervtanács feladata vizsgálni, hogy a benyújtott építészeti-műszaki terv hogyan felel meg a környezetbe illeszkedés, rendeltetés, használhatóság, gazdaságosság, az esztétikus és kedvező településképi megjelenés, azaz az építészeti minőség és szakmai igényesség követelményeinek.

(2) Az alábbi tervek készítője az engedélyezési kérelem benyújtása ill. a bejelentés előtt köteles kikérni Leányfalu Nagyközség Önkormányzati Tervtanácsának véleményét. A Tervtanácshoz benyújtandó tervdokumentációnak látványtervet, utcaképet és fotódokumentációt is kell tartalmaznia.

a) Az Önkormányzat beruházásában készülő valamennyi épület építésére, bővítésére, átalakítására vonatkozó építészeti-műszaki tervei

b) - Műemléket és helyi védelem alatt álló építményt érintő

- műemléki jelentőségű területen,
- műemléki környezetben,
- településszerkezeti és településképi jelentőségű területen
- régészeti, régészeti érdekű területen, illetve
- védett természeti területen,
- helyi védett területen – különösen a településképi szempontból kiemelt területen és ahol a rálátás kiemelt védelme biztosítandó,
- Natura 2000 területén történő
építési munka építészeti-műszaki tervei, vagy az épület közterületről látható homlokzatát, tűzfalát, tetőzetét érintő felületképzés.
c) Az országos szakmai követelmények előírásaitól eltérő műszaki megoldást tartalmazó építmények tervei
d) Újonnan létesülő és 500 m 2 összes szintterületet meghaladó épület építésére, vagy meglévő épület esetenként 500 m 2 szintterület növekedést meghaladó bővítésére vonatkozó építészeti-műszaki tervei.
e) A HÉSZ övezeti előírásaiban részletezett, „az építési övezet és az övezet területén elhelyezhető”, és „az építési övezet és az övezet területén nem elhelyezhető” építmények között meg nem nevezett építmények elhelyezhetőségére, illetve az elhelyezés feltételeinek meghatározására. (A jogszabályban nem szabályozott funkció elhelyezését, illetve a városrendezési beavatkozás környezethez történő illeszkedését az elvi építési engedély iránti kérelemben igazolni kell.)
f) Mindazon építmények építészeti-műszaki tervei, melyek esetében szabályozási terv és helyi építési szabályzat vagy egyéb helyi rendelet a Tervtanács szakmai véleményének kikérését írja elő.
g) A 300 m 2 bruttó alapterületet meghaladó (egy épülettömegen belül elhelyezett) lakó-, illetve üdülőépületek építészeti-műszaki tervei
h) Engedélyezéshez illetve bejelentéshez kötött reklám, cég-, címtábla, fényreklám, hirdetési vagy reklám célú építmény, kirakatszekrény építési-műszaki tervei
i) Közterület egységes kiépítésének (magassági és vízszintes csatlakozások, tereprendezés), egységes műszaki megoldásainak (vízelvezetés, gyalogos-, kerékpáros- és gépjármű-közlekedés, területlehatárolás) és összehangolt megjelenésének (utcaberendezés, köztárgyak és növények kihelyezése) feltételeit meghatározó Közterületrendezési Tervei (KRT)
j) Közterületen elhelyezendő pavilon, vendéglátó létesítmény teraszának építészeti-műszaki tervei
k) A HÉSZ szerinti kialakult állapot esetén
- az épület telken belüli elhelyezésére, ha a csatlakozó szomszédos telkek és/vagy az érintett utcaszakasz telkeinek előkertje eltérő
- kiszolgáló épület utólagos elhelyezése esetén a LF-HÉSZ 36 § szerint megengedett csökkentett méretű elő-oldal- és hátsókert méretének meghatározásához,
- az épület tetőidomának meghatározására, ha az eltér a csatlakozó épület tetőlejtésétől, illetve szomszéd(ok) hiányában a hagyományos (30-45 fok közötti) lejtésű nyeregtetőtől
- az épület tetőidomának meghatározására 45 fok alatti tetőhajlásszögnél, illetve abban az esetben, ha igazolható, hogy a meglévő, vagy az eredeti állapot is ilyen
l) A HÉSZ szerinti kialakult beépítésű telektömb esetén
- az épület telken belüli elhelyezésére kialakult építési vonal védelme érdekében
m) A LF HÉSZ 1. számú függelékében szabályozási terv készítésére kijelölt területeken
- az épület telken belüli elhelyezésére, illetve ha a csatlakozó szomszédos telkek illetve az érintett utcaszakasz telkeinek előkertje eltérő
- meglévő épület bruttó alapterületének legalább 25%-át meghaladó mértékű bővítése
- új közterület vagy magánút kialakítása
n) az épületnek nem minősülő sajátos építményfajták, mérnöki létesítmények felületképzésének kialakítása, megváltoztatása, színezése
o) amennyiben egy ingatlanon több épület kerül elhelyezésre
p) a 12 m-nél keskenyebb közterületről megközelíthető támfalgarázs elhelyezési feltételeinek meghatározása érdekében
q) nyúlványos (nyeles) telek esetében az építési hely meghatározására
r) oldalhatáron álló beépítési módú saroktelek esetében az épület(ek) elhelyezési feltételeinek meghatározása érdekében, abban az esetben, ha az építési hely határa a közterületi telekhatár
s) többszintes parkoló elhelyezési feltételeinek meghatározása érdekében
t) árvíz-veszélyeztetett területen bármely építmény elhelyezési feltételeinek meghatározása érdekében
u) zöldterületen a sajátos technológiai igényű üzemi jellegű építmény esetén
v) erdőterületek övezeteiben a pihenés, testedzés építményei, az ismeretterjesztés –épületnek nem minősülő- építményei, a terület fenntartásához szükséges építmények, erdészházak elhelyezési feltételeinek meghatározása érdekében
w) vízgazdálkodási területen a sporthorgászat célját szolgáló közösségi építmények, és/vagy az egyéb korlátozó feltételekkel a terület rendeltetését nem zavaró hatású, szabadidő eltöltését szolgáló közösségi építmények elhelyezési feltételeinek meghatározása érdekében
x) az előkertben (ha a telek előkertjének legkisebb lejtése is nagyobb, mint 10%) a gépkocsi beálló elhelyezési feltételeinek meghatározása érdekében
y) építmény vagy bármely típusberendezés, köztárgy, csoportos hirdető-berendezés közterületen történő elhelyezésének esetében
z) – adótornyok
- kikötő és kiszolgáló építményei
- a „Z” jelű közpark övezetek területén bármely építmény
elhelyezési feltételeinek meghatározása érdekében
(3) A település főépítésze feladatkörében - szakmai álláspontjának kialakításához - a Tervtanács szakmai véleményezését bármely terv esetében igénybe veheti.

Egyéb rendelkezések

3. § (1) A Tervtanács szakmai véleménye ellen jogorvoslatnak helye nincs.

(2) 2009. év folyamán a Tervtanács tagjainak tiszteletdíja bruttó 2000 Ft/ügyrendi pont, felkért bíráló tiszteletdíja bruttó 5000 Ft/terv

(3) A továbbiakban a tiszteletdíj mértékét az éves költségvetési rendelet határozza meg.

Záró rendelkezések

4. § (1) A tervtanács ügyrendje e rendelet melléklete.

(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti az Önkormányzati Építészeti-műszaki Tervtanács létrehozásáról és működésének rendjéről szóló 11/2007. (V. 30.) számú önkormányzati rendelet

(3) A rendelet kihirdetéséről a jegyző - a helyben szokásos módon - gondoskodik.

(4) E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2006/123/EK irányelvnek való megfelelést szolgálja.

(5) A rendelet kihirdetés napján lép hatályba. Rendelkezéseit e rendelet hatálybalépését követően indult ügyekben kell alkalmazni.

1. melléklet a 6/2009. (II. 25.) önkormányzati rendelethez

Leányfalu Nagyközség Önkormányzati Tervtanács ügyrendje

1. A Tervtanács a tárgyalandó tervtől ill. tervek számától függően változó összetételben és időpontban ülésezik, de legalább évente 8 alkalommal.

2. A Tervtanács határozatképes, ha a napirendnél legalább 5 szavazati joggal rendelkező személy jelen van.

3. A Tervtanács ülését az elnök vezeti. Az elnök átmeneti akadályoztatása esetén lehetőség szerint írásban történő felkérésben, egyszeri alkalomra szóló nyilatkozatával az átruházható jogköreinek gyakorlását a tervtanács bármely tagjára átruházhatja.

4. A tervtanács elnöke által aláírt állásfoglalás másolatát a kiadmány hitelesítése mellett a titkár is kiadhatja.

5. A Tervtanácsra meghívottak az ülésen tanácskozási joggal vesznek részt, távolmaradásuk a Tervtanács működését nem érinti.

6. Tervezőnek az összeférhetetlenségről a Tervtanács tagjainak ismeretében a kérelem beadásakor nyilatkoznia kell.

7. Ha az összeférhetetlenség ténye miatt a kérdéses napirend esetében az érintett tag/tagok nélkül a Tervtanács határozatképtelen, illetve az érintett tag/tagok szavazata a döntés szempontjából ügydöntő, állásfoglalását semmisnek kell tekinteni.