Nagyberki Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2011. (II. 14.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályozásáról (egységes szerkezetben a 3/2013.(II.4.) önkormányzati rendelettel)

Hatályos: 2011. 03. 01- 2013. 02. 04

Nagyberki Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2011. (II. 14.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályozásáról (egységes szerkezetben a 3/2013.(II.4.) önkormányzati rendelettel)

2011.03.01.

Nagyberki Község Önkormányzata képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló – többször módosított – 1993. évi III. tv. (továbbiakban: Szt.)

1. §-ának (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (1), (3) bekezdésében, 35. § (2) bekezdésében, 37. § (1) bekezdés d) pontjában, 37/A. § (3) bekezdésében, 38. §-ának (9) bekezdésében, 43/B. § (1) és (3) bekezdésében, 45. § (1), (3) bekezdésében, 46. § (1) bekezdésében, 47. § (2), (5) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 50. §-ának (3) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1) bekezdésében, a 115. § (3) bekezdésében, a 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a helyi önkormányzatokról szóló LXV. törvény 8. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

A szociális igazgatás és a szociális ellátás általános szabályai

1. Általános rendelkezések

A rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő szociális rászorultságtól függő pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatályára vonatkozóan az Szt. 3. §-a az irányadó.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében a rendelet hatálya kiterjed a Nagyberki önkormányzat által szervezett és nyújtott ellátásokra.

2. Eljárási rendelkezések

2. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása és a szociális alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelmeket a körjegyzőségen lehet szóban, vagy írásban előterjeszteni.

(2) Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása társulás keretében fenntartott intézmény (Szociális Szolgáltató Központ) útján történik az alapszolgáltatás igénybevétele iránti kérelmet a Központ Vezetőjéhez lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.

(3) Civil szervezetek is kezdeményezhetik a hivatalból történő eljárást. Eljárás kezdeményezésük nem terjed ki intézményi ellátás igénybevételének kezdeményezésére.

(4) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes. Az ellátást igénylő a kérelmét formanyomtatványon nyújthatja be.

3. § (1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.

(2) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:

a) az ellátást igénylő személynek az Szt. 18. § a) c) g) h) pontjában szereplő adatait,

b) az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.

A jövedelemtől függő szociális ellátások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.

(3) A jogosultság megállapításakor figyelembe vehető jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (2)-(3) bekezdése az irányadó.

(4) A jövedelem számításakor figyelmen kívül hagyandó jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (4) bekezdése az irányadó.

(5) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.

(6) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Körjegyzőség nyilvántartásában fellelhetők, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 36. §-ának (2)-(3) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.

4. § (1) A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5-éig, nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a pénztárból, külön kérelem esetén átutalással történik.* A házipénztárból történő döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.

(2) Amennyiben a jövedelemszámításnál irányadó időszakban az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege változik, akkor időarányosan annak az időszaknak az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével kell számolni, amelynek a nettó jövedelemét a kérelmező igazolja.

5. § (1) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.

(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Körjegyzőség már bármely ügyben – a kérelem benyújtását megelőző egy éven belül –vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető.

6. § (1) A rendszeres szociális segély, lakásfenntartási támogatás, átmeneti segély, temetési segély, születési támogatás egészben, vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

(2) A rendszeres szociális segély természetbeni szociális ellátás formájában akkor nyújtható, ha a családban a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 68. §-a szerint védelembe vett gyermek él.

7. § A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a 63/2006.(III.27.) Korm. r. 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.

8. § A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

II. Fejezet

Szociális ellátások

1. Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások

9. § (1) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a települési önkormányzat képviselő-testülete az Szt-ben, valamint e rendeletében meghatározott feltételek szerint

a) lakásfenntartási támogatást,

b) méltányossági ápolási díjat (18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását végző személy kérelmére)

c) átmeneti segélyt,

d) temetési segélyt állapít meg (a továbbiakban együtt: szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások).

(2) A fenti ellátások esetén a jogosultság fennállását - ha a jogszabály eltérően nem

rendelkezik - az (1) bek a és b pontja esetén az ellátás megállapítását követően naptári évenként egy alkalommal ismételten vizsgálni kell.

Aktív korúak ellátása

Bérpótló juttatás egyéb feltételei

10. § (1) A bérpótló juttatást kérelmező, illetve az ellátásra jogosult személy köteles a lakókörnyezete rendezettségét biztosítani. A lakókörnyezet rendezettségére vonatkozóan az Szt. 35. § (2) bekezdésében foglaltak az irányadók.

(2) A bérpótló juttatást kérelmező, valamint az ellátásra jogosult az (1) bekezdésben előírt kötelezettségét megszegi, ha:

a) Az épület állaga veszélyezteti az emberi életet és testi épséget

b) Lakóház környezetében jelentős mennyiségű hulladékot halmoz fel

c) A lakóház környezetében csekély mennyiségű, de emberi egészségre veszélyes hulladékot halmoz fel

d) A kerítéssel kívül határos területen, járdán hulladékot tárol

e) Egészségügyi kártevők elszaporodása meggátolását elmulasztja.

f) A kérelem benyújtója, az ellátásra jogosult az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölését tartalmazó felhívástól számított 10 napon belül köteles eleget tenni az

(2) bekezdésben előírt kötelezettségnek. A kötelezettség teljesítését az Integrált Szociális Központ családgondozója végzi. A tapasztalatokról írásos jegyzőkönyvet vesz fel.

(3) Amennyiben a kérelem benyújtója, az ellátásra jogosult a felszólítás ellenére nem tesz eleget az (1) bekezdésben előírtaknak, úgy az aktív korúak ellátását meg kell szüntetni.

Rendszeres szociális segély

11. § (1) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személyek körének meghatározására, megszüntetésére, összegére, felülvizsgálatára és a hajléktalan személyek részére történő rendszeres szociális segély megállapítására az

Szt. 37-37/C. §-ban foglaltak irányadók.

(2) Az az aktív korúak ellátására jogosult személy is rendszeres szociális segélyre jogosult, aki :

a) az 55. életévét betöltötte,

b) családja jövedelmi viszonyai a feltételeknek megfelelnek

c) egyéb ellátásban nem részesül

(3) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátása megállapításának, folyósításának feltételeként a Nagyberki község önkormányzata által kijelölt Kercseligeti Integrált Szociális Központtal szervvel köteles együttműködni.

Az együttműködés eljárási szabályai

12. § (1) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy az önkormányzat által kijelölt szervvel együttműködésre köteles. Az együttműködési kötelezettség kiterjed:

a) az együttműködésre kijelölt szervnél nyilvántartásba vételre

b) beilleszkedést segítő programról való írásbeli megállapodás megkötésére

c) a programban foglaltak teljesítésére

(2) Az együttműködésre kijelölt szerv: Kercseligeti Integrált Szociális Központ családgondozója

(3) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy köteles:

a) a rendszeres szociális segélyre való jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül megjelenni az együttműködésre kijelölt szervnél, nyilvántartásba vétel céljából (kivéve az RSZS-re egészségkárosodott jogcímen jogosultak),

b) együttműködni az együttműködésre kijelölt szervvel a beilleszkedést segítő program elkészítésében

c) a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül a beilleszkedést segítő programban való részvételről szóló írásos megállapodást megkötni

d) köteles a folyamatos kapcsolattartásra az együttműködésre kijelölt szervnél, és a megállapodásban foglalt időközönként az együttműködésre kijelölt szervnél megjelenni (legalább 3 havonta)

(4) A Nagyberki önkormányzat által együttműködésre kijelölt szerv a rendszeres szociális segély folyósításának időtartama alatt az együttműködés keretében:

a) figyelemmel kíséri az aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozatban megállapított határidő betartását, és annak megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát, továbbá a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a jogerős határozat alapján - a szervnél történő megjelenésekor - nyilvántartásba veszi,

b) tájékoztatja a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a beilleszkedést segítő program elkészítésének menetéről, a programok típusairól, az együttműködés eljárási szabályairól,

c) a nyilvántartásba vételtől számított hatvan napon belül a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot, és arról a segélyben részesülő személlyel írásban megállapodást köt,

d) folyamatosan kapcsolatot tart a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel és legalább háromhavonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását,

e) legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedést elősegítő program végrehajtásáról, és amennyiben szükséges - a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával - módosítja a programot.

f) jelzi a körjegyzőnek, ha a rendszeres szociális segélyre jogosult személy együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,

g) a (4 ) bekezdés e) pontja szerinti éves értékelés megküldésével tájékoztatja a körjegyzőt a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról,

h) az előírt határidők (15 nap, 60 nap) be nem tartása, megjelenés elmulasztása esetén írásban felszólítja a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személyt a mulasztás okának igazolására,*

i) vizsgálja, hogy a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy az előírt képzésen, programban való részvételi kötelezettségének eleget tesz-e,

j) elbírálja a benyújtott igazolási kérelmeket*

k) az igazolási kérelem elutasítását követő 15 napon belül a mulasztásról értesíti a körjegyzőt.*

(5) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy beilleszkedését segítő program a következőkre terjed ki:

a) tanácsadás

b) ellátások közvetítése.

c) információk továbbítása

Az együttműködési kötelezettség megszegése

13. § Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül:

a) aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozatban megállapított határidő elmulasztása,(pl. megállapodás megkötésére előírt határidő elmulasztása)

b) megjelenési kötelezettség elmulasztása,

c) képzésen való részvétel elmulasztása,

d) előírt programban való részvétel elmulasztása

Az együttműködési kötelezettség megszegésének következményei

14. § Ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy a segély folyósításának időtartama alatt együttműködési kötelezettségét neki felróhatóan az együttműködésre kijelölt szervnél két éven belül ismételten megszegi, akkor az aktív korúak ellátására való jogosultságot meg kell szüntetni. Az együttműködési kötelezettség megszegéséről első alkalommal az érintettet írásban értesíteni kell.

Lakásfenntartási támogatás

15. § (1) Az önkormányzat az Szt-ben és e rendeletben meghatározott jogosultaknak normatív lakásfenntartási támogatás nyújt és helyi lakásfenntartási támogatást nyújthat.

(2) A lakásfenntartási támogatásra jogosultak körére az Szt. 38. § (1)-(2) bekezdésében, valamint 39. §-ban foglaltak az irányadók.

(3) Normatív lakásfenntartási támogatás esetén a lakásfenntartás elismert havi költségére, az elismert lakásnagyságra, valamint a lakásfenntartási támogatás havi összegére az Szt. 38. § (3)-(8) bekezdésében foglaltak az irányadók.

(4) A lakásfenntartási támogatás megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a képviselő-testület gyakorolja.

Helyi lakásfenntartási támogatás

16. § (1) Nagyberki Önkormányzat Képviselő-testülete helyi lakásfenntartási támogatásban részesíti azt a személyt, akinek háztartásában az 1 főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 200%-át és a lakásfenntartás havi költségének a háztartás havi összjövedelméhez viszonyított aránya a jövedelem 30%-át elérő költséghányad.*

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben az alábbi kiadások teljes költségét kell figyelembe venni:

a) lakbér vagy albérleti díj

b) lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részlete

c) közös költség

d) villanyáram költsége

e) víz-és gázfogyasztás díja

f) tüzelőanyag költsége.

(3) A helyi lakásfenntartási támogatás egy hónapra jutó legkisebb összege 2500 Ft.

(4) A helyi lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet a Körjegyzőségen lehet benyújtani minden év márc.31.-ig és szept.31.-ig.

17. § (1) A lakásfenntartási támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a 63/2006.(III.27.) Korm. rendeletben meghatározott nyilatkozatot, a jövedelmi és vagyoni igazolásokat, s a lakásfenntartási költségek igazolásául szolgáló számlákat, albérletben élő esetén a bérleti szerződést, pénzintézeti hiteltartozás esetén a kölcsönszerződést és az utolsó befizetés bizonylatát, a lakás nagyságának hitelt érdemlő módon történő igazolását.

(2) A kérelmezőt a havi rendszerességgel járó lakásfenntartási támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illeti meg.

(3) Megszűnik a támogatás:

a) a megállapított idő elteltével,

b) a támogatásra okot adó körülmények megváltozásával.

(4) A lakásfenntartási támogatás megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a képviselő-testület gyakorolja.

Ápolási díj

18. § (1) A képviselő-testület ápolási díjat állapít meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi és az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén 150%-át.

(2) Az ápolási díj megállapítása iránti kérelmet a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 4. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. Az ápolási díj megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell az Szt. 43. §-ában és a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 25. §-ában meghatározott igazolásokat és szakvéleményt.

(3) Az ápolási díj havi összegére vonatkozóan az Szt. 44. §-ában előírt összeg az irányadó.

(4) E rendelet alapján adható ápolási díj megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a képviselő-testület gyakorolja.

Ápolási kötelezettség teljesítésének ellenőrzése

19. § (1) Az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ha az ellátott rendszeres étkeztetéséről, ápolásáról nem gondoskodik, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában nem működik közre.

(2) A házi segítségnyújtást végző intézmény Integrált Szociális Központ Kercseliget az ápolást végző személy kötelezettségének teljesítését évi rendszerességgel ellenőrzi, melyről jegyzőkönyvet vesz fel. Az ellenőrzés során együttműködik a háziorvossal is, hogy meggyőződhessen az ápolt személy egészségi állapotának esetleges romlásáról és annak okairól. Amennyiben az ellenőrzés során úgy látja, hogy az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ezt a körjegyzőnek jelzik.

Átmeneti segély

20. § (1) Az átmeneti segélyre jogosultak körére az Szt. 45. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadók.

(2) Átmeneti segélyben kell részesíteni kérelemre azt a személyt:

a) akinek 1 főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj legkisebb összegét nem haladja meg.

b) egyedülálló esetén az 1 főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg.

(3) Az átmeneti segély - rászorultsághoz igazodva, legalább 3000 Ft, maximum a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összege.

(4) Rendkívüli méltánylást érdemlő esetben /pl.: elemi csapás, hosszabb kórházi ápolással járó, tartós táppénzes állomány, betegség, baleset, stb./ hivatalból vagy kérelemre évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható. Ebben az esetben az átmeneti segély összege egyedi mérlegelés alapján kerül megállapításra a rendkívüli méltánylást érdemlő körülmény egyedi értékelését követően. Egyedi mérlegelés alapján a segély mértéke a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegét nem haladhatja meg.

Természetben nyújtott tűzifa támogatás

20/A. § (1) Természetben nyújtott tűzifa támogatásban részesíthető a szociálisan rászorult személy, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyudíj 250 %-át.

(2) A természetben nyújtott túzifa támogatás során előnyt élvez

a) aki az Szt. szerinti:

aa) aktív korúak ellátására,

ab) időskorúak járadékára,

ac) lakásfenntartási támogatásra jogosult;

b) az egyedülálló, a nyugdíjas, a gyermekét egyedül nevelő szülő.

(3) Családonként egy személy jogosult a támogatásra.

(4) Jogosultanként maximálisan 1 m³ tűzifa állapítható meg.

(5) A döntés a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.

21. § (1) Az átmeneti segély megállapítása előtt indokolt esetben környezettanulmányt kell készíteni. Indokolt esetnek minősül, ha a rendkívüli méltánylást igénylő eset megítélése során a kérelmező lakhatási körülményeinek részletes ismerete szükséges.

(2) Sürgős szükség esetén, - ha az igénylő életkörülményei indokolják az azonnali segítséget - a segély bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján kiutalható.

(3) Az átmeneti segély iránti kérelmet a körjegyzőségen lehet benyújtani.

(4) Az átmeneti segély megállapításával kapcsolatos hatáskört a képviselő-testület gyakorolja.

Temetési segély

22. § (1) Nagyberki Képviselő-testülete temetési segélyt nyújt annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott, és az elhunyt és az eltemettető is Nagyberki közigazgatási területén állandó lakcímmel rendelkező személy.

(2) A temetési segély összegére vonatkozóan szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 46. § (3) bekezdésében foglaltak az irányadók.

(3) A helyben szokásos legolcsóbb temetés összege: 150.000Ft A temetési segély összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés 10%-a.

23. § (1) A temetési segély iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani a körjegyzőségen.

(2) A kérelemhez, a kérelem benyújtásával egyidejűleg csatolni kell a temetés költségeiről- a kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla eredeti példányát, az elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonatát, amennyiben nem a haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzattól kéri a temetési segélyt.

(3) A temetési segély megállapításával kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja.

Köztemetés

24. § (1) A Szoc. tv. 48§-ban foglaltakat kell alkalmazni.

(2) Az eltemettetésre köteles személy a köztemetés költségeinek megtérítése alól mentesül:

a) ha az ez főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 90%-át nem haladja meg, egyedülálló esetén az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100%-át nem haladja meg.

b) vagyonnal nem rendelkezik

c) a hagyaték csak hagyatéki teherből áll.

2. Természetben nyújtott szociális ellátások

Közgyógyellátás

25. § (1) Méltányosságból kérelemre, egyedi elbírálás alapján, annak a személynek is megállapítható a közgyógyellátásra való jogosultsága, aki szociálisan rászorult, és gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni, akinél az egy főre számított havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át nem haladja meg, egyedül élő esetén 200%-át, továbbá a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége eléri, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25%-át. *

(2) A közgyógyellátás iránti iránti kérelmet a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 9. számú melléklet szerinti formanyomtatványon a polgármesteri hivatalban/körjegyzőségen kell benyújtani. A kérelemhez csatolni kell a 63/2006.(III.27.) Korm.rendelet 35. §-ban előírt igazolásokat, iratokat.

III. Fejezet

Szociális szolgáltatások

1. Az egyes szociális szolgáltatások szabályai

26. § (1) A szociális szolgáltatások körére vonatkozóan az Szt. 57. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadóak.*

(2) Az alapszolgáltatások tekintetében az Szt.59/A. § alapján a szociális rászorultságot jelzőrendszeres házi segítségnyújtás esetében vizsgálni kell.*

(3) Az egyes szociális alapszolgáltatások térítésmentes biztosítására vonatkozóan az Szt. 115/A. §-ban foglaltak az irányadóak.

(4) Az ingyenes ellátásban részesülőkre vonatkozóan az igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 114. § (3) bekezdésében foglaltak az irányadóak.

Az ellátások igénybevétele

27. § (1) E rendeletben felsorolt személyes gondoskodást nyújtó alapellátások keretében az ellátást biztosító intézménybe történő felvétel, valamint az ellátások igénybevétele iránti kérelmet az intézményvezetőhöz kell benyújtani, a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM. rendelet 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon.

(2) A jogviszony keletkezéséről és az ellátás iránti kérelemről a Kercseligeti Integrált Szociális Központ Intézményvezetője dönt.

(3) Külön eljárás nélkül akkor biztosítható ellátás, ha indokolt az igénylő azonnali ellátása. Az írásos kérelmet és a jövedelemigazolást ebben az esetben is mellékelni kell.

(4) Az intézményvezető külön eljárás nélkül ellátásban részesíti azt, aki a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelet 15. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel.

A születési támogatásról

28. § (1) Nagyberki község képviselő-testülete születési támogatásban részesít minden olyan személyt akire a rendelet hatálya kiterjed és gyermeke születik és legalább 1 éve állandó lakos a településen .

(2) A támogatás folyósításának feltétele kérelem benyújtása mellett a gyermek születési anyakönyvi kivonatának fénymásolata, továbbá a védőnő igazolása arra vonatkozóan, hogy a gyermek már a kérelmező háztartásában van.

(3) A támogatás összege gyermekenként 20000FT.

(4) A támogatást egy családból egy személy /vagy az apa, vagy az anya/ veheti igénybe, a gyermek fél éves koráig.

(5) A támogatás folyósítása készpénzben vagy természetbeni juttatással történhet, a döntés előtt a védőnő környezettanulmányát be kell szerezni.

(6) A támogatásról a Képviselő-testület dönt.

Étkeztetés

29. § (1) Az étkeztetés jogosultsági feltételeire vonatkozóan az Szt. 62. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadók.

(2) Étkeztetésben részesíti az önkormányzat azt az igénylőt, illetve az általa eltartottat is, aki jövedelmétől függetlenül kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkezéséről más módon gondoskodni.

(3) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező lakóhelye szerinti települési szociális intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani.

(4) Az ellátás iránti kérelemről a Kercseligeti Integrált Szociális Központ intézményvezetője dönt.

Házi segítségnyújtás

30. § (1) A házi segítségnyújtásra vonatkozóan az Szt. 63. §-ban foglaltak az irányadók.

(2) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező lakóhelye szerinti települési önkormányzat szociális intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani.

(3) Az ellátás iránti kérelemről a Kercseligeti Integrált Szociális Központ intézményvezetője dönt.

(4) A gondozásra fordított időt a gondozás napló alapján kell megállapítani.

(5) Az ellátás igénybevétele, valamint annak megszüntetése a Kercseligeti Integrált Szociális Központ intézményvezetője intézkedése alapján az Szt. 93-94/A. § rendelkezéseinek megfelelően történik.

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

31. § (1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás igénybevételére, a jogosultság igazolására vonatkozóan az Szt. 65. §-ban foglaltak az irányadók.

(2) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező lakóhelye szerinti települési önkormányzat szociális intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani.

(3) Az ellátás iránti kérelemről a Kercseligeti Integrált Szociális Központ intézményvezetője dönt.

Családsegítés

32. § (1) A családsegítésre vonatkozóan az Szt. 64. §-ban foglaltak az irányadók.

(2) A családsegítés keretében a képviselő-testület az Szt-ben meghatározott ellátásokat biztosítja.

(3) A családsegítést a képviselő-testület a Kercseligeti Integrált Szociális Központ útján biztosítja.*

Nappali ellátás

33. § (1) Az ellátás szabályozására az Szt. 65/F. § rendelkezései az irányadók.

(2) A nappali térítési díjára vonatkozóan a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.17.) Korm. r. 15. §-ban foglaltak az irányadók.

(3) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező lakóhelye szerinti települési önkormányzat szociális intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani.

(4) Az ellátás iránti kérelemrőla Kercseligeti Integrált Szociális Központ .intézményvezetője dönt.

2. Térítési díj

34. § (1) Az intézményi térítési díjak megállapítására vonatkozóan a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.17.) Korm. r. 2-7. §-ban foglaltak az irányadóak.

(2) A térítési díj megállapítására, beszedésére vonatkozóan e rendeletben nem szabályozott kérdések tekintetében az Szt. 114-119/B. §-ában foglaltak az irányadók.

(3) Az intézményi térítési díjat a képviselő-testület évente egy alkalommal állapítja meg.

(4) Az intézményi térítési díjakat e rendelet 1. sz. melléklete tartalmazza.

A személyi térítési díjak megfizetése

35. § A személyi térítési díj megfizetésére vonatkozóan az Szt. 114-119/B. §-ában, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.17.) Korm. rendeletben foglaltak az irányadók.

A fizetendő személyi térítési díj csökkentésének, elengedésének esetei, módjai

36. § (1) Térítési díjkedvezményt, illetve mentességet az ellátást biztosító intézmény vezetőjétől kell kérni.

(2) Az intézményvezető a személyi térítési díj 50.%-áig terjedő térítési díjkedvezményt vagy térítési díjmentességet adhat különösen akkor, ha az igénybevevő életkörülményeiben kedvezőtlen változás következett be, így ha pl.:*

a) elemi kárt szenvedett,

b) bűncselekménnyel jelentősen megkárosították

c) lakásában rendkívüli esemény miatt súlyos kár keletkezett.

d) családi körülményeiben olyan változás állt be, amely miatt az ellátott a térítési díjat átmenetileg nem tudja megfizetni.

(3) Térítési díjkedvezmény vagy díjmentesség legfeljebb 3. hónap időtartamra adható.

Az intézményvezető és az ellátást igénybevevő között kötendő megállapodás

37. § A megállapodásban foglaltak szabályozására vonatkozóan az Szt. 94/C. §-ában foglaltak az irányadók.

Az intézményi jogviszony megszüntetése

38. § Az intézményi ellátás megszüntetésére az Szt. 100-101. §-ában foglaltak az irányadók.

Házirend

39. § Az intézmények házirendjét a Kercseligeti Önkormányzat Képviselő testülete hagyja jóvá.

IV. Fejezet

Záró rendelkezések

40. § (1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Kihirdetve: Nagyberki, 2013. február 4.

1. melléklet az 1/2011. (II. 14.) önkormányzati rendelethez

A személyes gondoskodást nyújtó ellátások intézményi térítési díja

Szociális étkezést igénybe vevők

500 FT/nap

akinek 1 főre eső jövedelme a nyugdíjminimum 150%-át nem éri el

100 Ft/nap

Házi segítségnyújtást igénybe vevők

Térítésmentes

Nappali ellátást igénybe vevők

Térítésmentes

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

Térítésmentes