Dombóvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2011. (III.4.) önkormányzati rendelete
Dombóvár Város Önkormányzata 2011. évi költségvetéséről
Hatályos: 2011. 03. 05- 2011. 04. 08Dombóvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2011. (III.4.) önkormányzati rendelete
Dombóvár Város Önkormányzata 2011. évi költségvetéséről
2011-03-05-tól 2011-04-08-ig
Dombóvár Város Önkormányzatának képviselő-testülete az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 65.§ (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 1. § (6) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Dombóvár Város Önkormányzatának 2011. évi költségvetéséről a következő rendeletet alkotja.
A rendelet hatálya
1. §
(1) A rendelet hatálya a helyi önkormányzatra, annak képviselő-testületére, és szerveire és az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre terjed ki.
(2) E rendelet rendelkezéseit a Dombóvári Német Kisebbségi Önkormányzat vonatkozásában a kisebbségi önkormányzat 2011. évi költségvetéséről szóló 2/2011. (II. 9.) számú határozatában, a Dombóvári Cigány Kisebbségi Önkormányzat vonatkozásában a kisebbségi önkormányzat 2011. évi költségvetéséről szóló 3/2011. (II. 9.) számú határozatában a Dombóvári Horvát Kisebbségi Önkormányzat vonatkozásában a kisebbségi önkormányzat 2011. évi költségvetéséről szóló 1/2011. (II. 9.) számú határozatában a Dombóvári Örmény Kisebbségi Önkormányzat vonatkozásában a kisebbségi önkormányzat 2011. évi költségvetéséről szóló 1/2011. (II. 9.) számú határozatában foglaltak figyelembevételével lehet alkalmazni.
(3) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.
A költségvetés bevételei és kiadásai
2. §
(1) A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal, a költségvetési szervek és a települési kisebbségi önkormányzatok együttes 2011. évi költségvetésének
bevételi főösszegét: 6.711.501 ezer Ft-ban
kiadási főösszegét: 7.026.579 ezer Ft-ban
ezeken belül:
- a felhalmozási célú bevételt 2.304.010 ezer Ft-ban
- a felhalmozási célú kiadást 2.365.662 ezer Ft-ban
ebből:
- a beruházások összegét 186.938 ezer Ft-ban
- a felújítások összegét 1.830.484 ezer Ft-ban
a működési célú bevételt 4.407.491 ezer Ft-ban
a működési célú kiadásokat 4.660.917 ezer Ft-ban
- személyi jellegű kiadásokat 2.118.098 ezer Ft-ban
- munkaadókat terhelő járulékokat 547.717 ezer Ft-ban
- dologi jellegű kiadásokat 1.464.187 ezer Ft-ban
- ellátottak pénzbeli juttatásait 30.879 ezer Ft-ban
- speciális célú támogatásokat 448.378 ezer Ft-ban
a költségvetési létszámkeretét átlaglétszámként 1.034,2 főben
zárólétszámként 1.034,2 főben
költségvetési hiányát 315.078 ezer Ft-ban
ezen belül:
- a felhalmozási célú hiányt 61.652 ezer Ft-ban
- a működési célú hiányt 253.426 ezer Ft-ban
állapítja meg.
A finanszírozási műveleteken belül
a hitelfelvétel összegét 482.217 ezer Ft-ban
- ebből a felhalmozási célú hitelfelvételt 210.000 ezer Ft-ban
a hiteltörlesztés összegét 273.032 ezer Ft-ban
- ebből a felhalmozási célú hitel törlesztést 65.753 ezer Ft-ban
Előző év felhasználható tervezett pénzmaradványát 105.893 ezer Ft-ban
- ebből a felhalmozási célú pénzmaradványt 81.403 ezer Ft-ban
határozza meg.
3. §
(1) A Képviselő-testület a 2. §-ban megállapított bevételi főösszeg részletezését az 1. melléklet szerint hagyja jóvá.
(2) A Képviselő-testület a 2. §-ban megállapított kiadási főösszeg részletezését a 2. melléklet szerint hagyja jóvá.
(3) A Képviselő-testület a felújítási előirányzatokat célonként a 2. melléklet szerint állapítja meg.
(4) A Képviselő-testület a fejlesztési kiadásokat feladatonként a 2. melléklet szerint hagyja jóvá.
(5) A Képviselő-testület az önkormányzat felhalmozási céltartalékát 307.910 eFt, működési céltartalékát 50.500 eFt, általános tartalékát 20.000 eFt összegben határozza meg.
(6) A céltartalék összegéből 2.220 eFt pályázathoz szükséges saját erő biztosítására használható fel.
(7) A Képviselő-testület a helyi adóbevételek közül a kommunális adó teljes összegét 2011. évben a városban folyó út és járda felújítások, valamint az egyéb kommunális jellegű felhalmozási kiadások finanszírozására rendeli felhasználni.
(8) A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen, egymástól elkülönítetten, de – a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve – együttesen egyensúlyban a 4. melléklet tartalmazza.
(9) A Képviselő-testület az önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokat a 7. melléklet szerint hagyja jóvá.
(10) A Képviselő-testület a 2011. év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítéséről készített előirányzat felhasználási tervet a 8. melléklet szerint fogadja el.
(11) Az Európai Uniós támogatással megvalósuló programok kiadásait és bevételeit a 10. melléklet hagyja jóvá.
4. §
(1) A Képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében 482.217 eFt összegű forrás kiegészítő hitel felvételét hagyja jóvá. Ezen belül a felhalmozási célú hitel összege 210.000 eFt, a legfeljebb 1 éves időtartamra felvehető hitel összege 272.217 eFt.
(2) A hitelek törlesztését a költségvetési bevételek terhére rendeli el.
(3) A vagyonhasznosításból származó, a tervezett előirányzatot meghaladó bevételből év közben általános tartalékot kell képezni.
(4) Az előző évi pénzmaradvány - az előző évben vállalt kötelezettségek áthúzódó teljesítésével összefüggő kiadások kivételével - a felülvizsgálat, illetve a Képviselő-testület jóváhagyását követően használható fel.
5. §
(1) A Képviselő-testület az önkormányzat és a költségvetési szervek működőképességének fenntartása érdekében elrendeli az önhibáján kívül hátrányos helyzetű önkormányzatok támogatási feltételei teljesítésének felülvizsgálatát, a benyújtandó kérelem Képviselő-testület elé terjesztését.
(2) A bevételi források növelése érdekében elrendeli a korábban értékesítésre kijelölt ingatlanok, egyéb vagyonrészek eladásához szükséges intézkedések megtételét, a pályázati lehetőségek felkutatását és igénybevételét.
6. §
(1) A Képviselő-testület a több éves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban az 5. és 6. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdésben a későbbi évekre jóváhagyott előirányzatokon belül a Polgármester kötelezettséget vállalhat.
7. §
(1) A települési kisebbségi önkormányzatok költségvetési határozata alapján a költségvetési rendeletbe a települési kisebbségi önkormányzatok költségvetése elkülönítetten épül be. Dombóvár Város Önkormányzata a települési kisebbségi önkormányzatok költségvetési határozatai törvényességéért, bevételi és kiadási előirányzatainak megállapításáért és teljesítéséért, kötelezettségvállalásaiért és tartozásaiért nem felelős.
8. §
(1) A költségvetési rendelet alapján támogatott szervezetek és magánszemélyek a részükre céljelleggel - nem szociális ellátásként - juttatott összegről írásban elszámolnak. A 2011. évben támogatottak részére az elszámolás teljesítéséig támogatás nem folyósítható. A támogatás jogszabálysértő vagy nem rendeltetésszerű felhasználása esetén a felhasználót visszafizetési kötelezettség terheli.
(2) A költségvetési rendelet alapján árubeszerzési, építési beruházási, illetve szolgáltatás megrendelési célra juttatott támogatások felhasználását a közbeszerzési törvény alkalmazásához kell kötni.
(3) A támogatások nyújtásánál az államháztartási törvény rendelkezéseit figyelembe kell venni, a közzétételre vonatkozóan a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló önkormányzati rendelet rendelkezései az irányadók.
9. §
(1) A Polgármesteri Hivatal 2011. évi költségvetési keretében garantálja a Képviselő-testület a képviselőtestület hivatala köztisztviselői és ügykezelői közszolgálati jogviszonyának egyes kérdéseiről szóló önkormányzati rendeletben felsorolt juttatások tárgyévi kifizethetőségét.
A juttatásokra a 9. melléklet szerinti keretet biztosítja. A kereten belül az egyes juttatások közötti átcsoportosítást a szükségleteknek megfelelően a munkáltatói jogokat gyakorló jegyző végzi el.
Az 2011. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
10. §
(1) A Képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok és költségvetési létszám keretek között átcsoportosítást a Képviselő-testület engedélyezhet.
(2) A Képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát városüzemeltetési feladatok vonatkozásában 5 millió Ft összeghatárig a Városgazdálkodási Bizottságra ruházza át. Az átcsoportosításról a döntést követően a Képviselő-testület ülésén be kell számolni.
(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy utólagos beszámolás mellett 2011. évben a 2. melléklet szerint meghatározott keret terhére sport-, kulturális, civilszervezetek, önkormányzati költségvetési szervek, rendezvények támogatására kötelezettséget vállaljon.
(4) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert a központi céljellegű előirányzatok saját hatáskörben történő felosztására, melyről a Polgármester a Képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatja.
(5) Az éves költségvetés jóváhagyásakor meghatározott egyes kiadási előirányzatok utólagos előirányzat-módosítással túlléphetők. Ezek azonban csak olyan előirányzatok lehetnek, amelyek esetében törvényben, kormányrendeletben megállapított támogatásra, ellátásra vonatkozó többletjogosultság eredményezhet előirányzatot meghaladó kiadást.
(6) A költségvetési rendelet módosításáról a Képviselő-testület negyedévente dönt.
(7) Ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek az önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik, a Polgármester pótköltségvetési rendeletet terjeszt a Képviselő-testület elé.
11. §
(1) A költségvetés hiányának fedezésére hitelfelvételről a Képviselő-testület dönt.
A gazdálkodás rendje
12. §
(1) A költségvetés végrehajtása során tárgyévi fizetési kötelezettség és kifizetés a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalható, kivéve a jogszabályon, bírósági, illetve államigazgatási jogerős határozaton alapuló kötelezettségeket és járandóságokat, továbbá a letéti kezelésben történő kiadásokat. Tárgyéven túli fizetési kötelezettség – kivéve a jogszabályon, bírósági, illetve államigazgatási jogerős döntésen alapuló kötelezettségeket – csak olyan mértékben vállalható, amely a kötelezettségvállalás időpontjában ismert feltételek mellett az esedékesség időpontjában, a rendeltetésszerű működés veszélyeztetése nélkül finanszírozható.
(2) Átmeneti likviditási hitelt a Polgármester, a Jegyző vagy az általa felhatalmazott személy ellenjegyzésével vehet fel, melynek összege esetenként a 100 millió Ft-ot nem haladhatja meg.
(3) Az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek lekötéséről a Polgármester, illetve az általa felhatalmazott személy dönt.
(4) Az új induló beruházások, felújítások körében a közbeszerzési értékhatár felett a 2003. évi CXXIX. törvény és az önkormányzat közbeszerzési szabályzatának előírásait kell alkalmazni.
(5) A költségvetési szervek – nettósított – költségvetési támogatását az önkormányzati kincstár keretében 1/12 szerinti ütemezésben biztosítja a Képviselő-testület, az önkormányzati kincstár működéséről szóló önkormányzati rendelet és az önkormányzati kincstár működésére vonatkozó megállapodás szerint. Ettől eltérni csak a beruházások és felújítások esetén, illetve a költségvetési szerv kérése alapján az utalványozásra jogosultak döntése alapján lehet
13. §
(1) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek költségvetés alapján a jogszabályokban meghatározott feltételek mellett gazdálkodnak.
A költségvetési szervek a feladataik bővítésére vonatkozó kérelmeket csak az önköltség számítási szabályzataik alapján elkészített költségszámítással együtt terjeszthetik elő.
(2) A költségvetési szervek a jóváhagyott előirányzatokon belül – beleértve a létszámkeretet is - kötelesek gazdálkodni.
(3) A költségvetési szerv a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli többletbevételét csak a Képviselő-testület előirányzat módosítása után használhatja fel. Előző évi pénzmaradványával a Képviselő-testület jóváhagyása után intézményi hatáskörű előirányzat módosítás után rendelkezhet. Többletbevétel miatt előirányzat módosítás csak akkor lehetséges, ha a költségvetés bevételi előirányzataként tervezett összeg már befolyt. A bevételi előirányzatok elmaradása esetén a kiadási előirányzatok zárolására, illetve törlésére kerül sor. A költségvetési szervek előirányzat módosítására a 292/2009. (XII.19.) Korm. rendelet 67.§-a vonatkozik
A kiemelt előirányzatokat a költségvetési szerv csak a Képviselő-testület engedélye után módosíthatja.
Az előirányzat-módosítás költségvetési támogatási igénnyel sem a költségvetési évben, sem a következő év(ek)ben nem járhat.
(4) Tárgyévi fizetési kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalható és a kifizetések is ezen összeghatárig rendelhetők el. Tárgyéven túli fizetési kötelezettség csak olyan mértékben vállalható, amely a kötelezettségvállalás időpontjában ismert feltételek mellett az esedékesség időpontjában, a rendeltetésszerű működés veszélyeztetése nélkül finanszírozható.
A kötelezettségvállalás előtt meg kell győződni arról, hogy a jóváhagyott költségvetés fel nem használt és le nem kötött kiadási előirányzata biztosítja-e a fedezetet. A kötelezettségvállalásnak előirányzat-felhasználási terven kell alapulnia.
(5) A költségvetési szervek beruházásaira az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló önkormányzati rendelet előírásait kell alkalmazni.
(6) A költségvetési szervek a 100 eFt egyedi értéket meg nem haladó karbantartási munkákat önállóan szervezik és végeztetik saját költségük terhére. A villamos szabványossági, érintésvédelmi, villámvédelmi felülvizsgálatok elkészíttetése és azok alapján szükséges hiányosságok megszüntetésére vonatkozó intézkedések megtétele az intézményvezető át nem ruházható felelőssége.
(7) A költségvetési szervek – a gazdálkodási jogkör szerinti besorolásuktól függetlenül – a részükre jóváhagyott, illetve módosított személyi juttatások és létszám-előirányzattal – a jogszabályi előírások figyelembevételével – önállóan gazdálkodnak.
(8) A költségvetési szerv szellemi és anyagi infrastruktúráját magáncélra igénybe vevő számára a költségvetési szerv köteles térítést előírni a felhasználás, illetve az igénybevétel alapján felmerült közvetlen és közvetett költségek figyelembevételével.
Amennyiben a költségvetési szerv az alaptevékenysége ellátásához kapcsolódóan meghatározott feladat ellátására eseti bevételhez jut, vagy támogatásban részesül, a támogatás összegét úgy kell megállapítani, illetve az eseti bevétel beszedésével összefüggésben ténylegesen felmerült költségeket úgy kell megosztani, hogy a támogatás, illetve az eseti bevétel fedezetet nyújtson a felmerült közvetlen és közvetett költségekre is. Vállalkozási tevékenység esetén az amortizációt is fedeznie kell a bevételnek. A költségek és a térítés megállapításának rendjét és mértékét belső szabályzatban kell rögzíteni.
(9) A költségvetési szerv vezetője felelős a feladatai ellátáshoz a szerv vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért, az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért, a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért, a tervezési, beszámolási, információszolgáltatási kötelezettség teljesítéséért és hitelességéért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért, az intézményi számviteli rendért, a folyamatban épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzéséért, a belső ellenőrzés megszervezéséért és működéséért. A kötelezettségvállalást és ellenjegyzést a 292/2009. (XII.19.) Korm. rendelet 72-80.§ alapján kell végrehajtani. A vezető köteles kialakítani, működtetni és fejleszteni a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés rendszerét a pénzügyminiszter által közzétett módszertani útmutató alapján, köteles elkészíteni a költségvetési szerv ellenőrzési nyomvonalát.
(10) A költségvetési szervek bankszámlájukat az OTP Bank Nyrt. Dombóvári Fiókjánál vezetik, más banknál bankszámlát nem nyithatnak.
(11) A költségvetési szervek az általuk elismert, esedékességet követő 30-60 napon túli tartozás állományról havonta, a tárgyhót követő 5-ig kötelesek adatot szolgáltatni a Polgármesteri Hivatalnak. Az adatszolgáltatás tartalmazza valamennyi követelésre vonatkozóan a tartozás időtartamát, összegét.
A költségvetési szervek vezetői kötelesek önkormányzati biztos kinevezését kezdeményezni, ha elismert, az esedékességet követő 30 napon túli tartozás állománya meghaladja a tárgyévi éves eredeti költségvetési kiadási előirányzatának 10%-át, vagy összege meghaladja a 15 millió forintot.
(12) A költségvetési szerv alapítványt nem alapíthat, ahhoz nem csatlakozhat, de összesen évi 5 millió forint értékhatárig alapítványok által ellátott feladattal összefüggő kifizetésre – ha az feladatai ellátásával és tevékenységi körével összhangban áll – kötelezettséget vállalhat, illetve kapacitásának rendelkezésre bocsátásával elért bevételét – a kiadások megtérítése mellett – átengedheti.
(13) A költségvetési szervek a normatív támogatás alapját képező mutatószámokról kötelesek az elszámoláshoz szükséges naprakész nyilvántartást vezetni. A költségvetési szerveknél feladatelmaradásnak kell tekinteni a költségvetési előirányzatok jóváhagyásakor alapul vett tervezett ellátotti létszám és a tényleges ellátotti átlaglétszám különbözetét, amennyiben a teljesítés elmarad a tervezett létszámtól. A létszámkülönbözet és a költségvetési törvényben rögzített 1 mutatószámra jutó normatív támogatás teljes összegét kell feladatelmaradásnak tekinteni. Az így számított összeggel a költségvetési szerv a zárszámadás keretében elszámol az önkormányzattal.
(14) Az önkormányzat pótlékok esetén a mindenkori alsó határnak megfelelő előirányzatot biztosítja a költségvetési szerveknek. Az intézményvezető és az önállóan működő költségvetési szerv vezetője, a gazdasági vezető fegyelmileg felelős, hogy a saját költségvetése ismeretében a munkáltató saját hatáskörében engedélyezhető pótlékokat, megbízási díjakat, egyéb kifizetéseket csak olyan mértékben állapítson meg, melyet a költségvetéséből fedezni tud.
(15) A Képviselő-testület a közalkalmazottak részére fedezetet biztosíta béren kívüli juttatások közül munkahelyi étkeztetés keretében megvalósuló ételfogyasztás révén havi 8.500 Ft/fő juttatás biztosítására. A megállapított összeg a munkáltató által megfizetendő SZJA-t is magában foglalja.
A Képviselő-testület a köztisztviselőket és a polgármestert megillető cafetéria-juttatás éves keretösszegét 19.700 eFt-ban állapítja meg. A megállapított összeg a munkáltató által megfizetendő SZJA-t is magában foglalja.
(16) A Képviselő-testület az előrehozott öregségi nyugdíj életkori, valamint szolgálati idővel rendelkező közalkalmazottakkal a munkaviszony közös megegyezéssel történő megszüntetése esetén legalább 35 év közalkalmazotti jogviszony esetén 4 havi, 25-35 év közötti közalkalmazotti jogviszony esetén 2 havi, 25 év alatti közalkalmazotti jogviszony esetén 1 havi átlagkeresetnek megfelelő juttatást biztosít.
(17) A Képviselő-testület a költségvetési szervek ellenőrzését a 413/2010. (XI.4.) Kt. határozat szerint rendeli el.
(18) A Képviselő-testület Dombóvár Város Elismerő Díszjelvénye kitüntetéssel járó pénzjutalom mértékét személyenként bruttó 100.000 forintban határozza meg.
(19) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az Európai Uniós támogatások iránt benyújtott pályázatokhoz a vonatkozó jogszabály alapján saját forrás kiegészítése érdekében támogatási igényt nyújtson be.
Záró rendelkezések
14. §
(1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerülnek.
Szabó Loránd dr. Gábor Ferenc
polgármester jegyző