Rábapatona Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2011.(V.26.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatás és szociális ellátások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2011. 06. 01- 2013. 12. 31

Rábapatona Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében, az önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. (továbbiakban: Ötv.) 16. § (1) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 32. §-ában kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:

I. Fejezet


A rendelet célja


1. §


  1. E rendelet célja, hogy az Szt. által meghatározott pénzbeli és természetbeni juttatások, valamint az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátási formák igénybevételének helyi szabályait megállapítsa, rendelkezzék az ellátások mértékéről, a jogosultság feltételeiről, ellenőrzéséről és igénybevételük céljáról.


  1. A szociális juttatások és ellátások a családi segélyezés elvének érvényesítésével kerülnek biztosításra és előnyben részesülnek azok az ellátási formák melyek a család szerepét erősítik. A családban életvitel-szerűen együtt lakók életmódját, szociális helyzetét, rászorultságát egységben kell vizsgálni.

A rendelet hatálya


2. §


E rendelet hatálya a Rábapatona Község közigazgatási területén élő, a Szt. 3. § (1)-(3) bekezdésében meghatározott személyekre terjed ki, továbbá a Szt. 6. §-ában illetve 7. § (1) bekezdésében meghatározott esetekben, amikor tekintet nélkül az önkormányzat hatáskörére és illetékességére, az arra rászorulók átmeneti segélyezés, étkezés illetve szállás biztosításakor, ha ennek hiánya a rászorulóknak az életét, testi épségét veszélyezteti.

Hatásköri rendelkezések


3. §


  1. A Szt.-ben meghatározott egyes hatáskörök gyakorlása az e §-ban foglalt eltérésekkel történik.


  1. A Szociálpolitikai Bizottság dönt a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben:

  1. az ápolási díj (Szt. 40-44. §)

  2. az átmeneti segély (Szt. 45. §) ügyében.


  1. A polgármester dönt a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a temetési segély kérelmek, az étkeztetés (Szt. 62. §) iránti kérelmek ügyében.


 Az (1)-(3) bekezdésben meghatározott, átruházott hatáskörben hozott döntésekről a Szociálpolitikai Bizottság elnöke, illetőleg a polgármester írásban beszámol a Képviselő-testület soron következő ülésén.


Eljárási szabályok


4. §


  1. Az e rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes általános eljárási szabályokat a Szt. 5–9. §-a határozza meg.


(2) Az egyes ellátási formákhoz kapcsolódó speciális eljárási szabályokat az adott ellátási formák részletezik.

5. §


  1. A szociális igazgatási eljárásra a Szt. 5. § (1) bekezdése szerinti eljárási szabályok alkalmazandók.


  1.  Az eljárás

a) az önkormányzati hivatalnál szóban vagy írásban előterjesztett kérelemre vagy

b) hivatalból

indul.


  1. A kérelem az e rendeletben meghatározott dokumentumokkal – igazolásokkal, nyilatkozatokkal – együtt felszerelve nyújtandó be.


(4) A hiányosan előterjesztett kérelmek ügyében a hiánypótlási felhívás a kérelem beérkezésétől számított 5 munkanapon belül kerül kibocsátásra.


(5) A nem jogosult által előterjesztett szociális ellátás iránti igény esetén az eljárás hivatalból indul.

6. §


A kérelmező a kérelemben – és ha van, akkor az annak mellékleteként benyújtott dokumentumban – feltüntetett jövedelem-adatokat az Szt. 10. §-ában meghatározottak szerint igazolja.

7. §


  1. A Szt.-ben és az e rendeletben szabályozott ügyekben az ellátásra való jogosultság megállapítására irányuló kérelmet a Polgármesteri Hivatalban kell előterjeszteni, az erre a célra rendszeresített formanyomtatványok kitöltésével és a kötelezően előírt mellékletekkel való felszerelést követően.


  1.  A szóbeli kérelemről a szociális ügyintéző jegyzőkönyv helyett a kérelem benyújtására előírt formátumú nyomtatványt vesz fel.


  1. Az ügyeket döntésre a Polgármesteri Hivatal szociális előadója készíti elő.


  1. A szociális ellátásra szoruló helyzetének köztudomású volta esetén a döntésre jogosult hivatalból vagy bármely állampolgár kezdeményezésére megindítja az eljárást.


  1. Az ügy előadója –amennyiben indokolt vagy jogszabály előírja, szükség esetén a családgondozó bevonása mellett- környezettanulmányt készít. 

8. §


  1. A rendszeres szociális ellátások feltételeinek folyamatos fennállása a jogosult vagyoni, jövedelmi viszonyainak lényeges változásakor, és ha a Szt. másképp nem rendelkezik, évenként felülvizsgálatra és a vizsgálat eredményétől függően módosításra kerül.


  1. Ha szociális ellátás nem rendeltetésszerű vagy jogellenes felhasználása alapos okkal feltételezhető, a jogosult 8 napon belüli elszámolásra köteles az ellátás összegéről.


  1. A jogosulatlanul igénybe vett ellátás visszatérítéséről a hatáskörrel rendelkező határozattal dönt. A Képviselő-testület a visszatérítésre kötelező határozati rendelkezést az érintett írásbeli kérelme alapján méltányosságból felülvizsgálja. A felülvizsgálat során dönt a visszatérítendő összeg méltányosságból történő mérsékléséről, elengedéséről, vagy a visszafizetésre halasztást vagy részletfizetést engedélyez.


  1. A Képviselő-testület a hatáskörébe tartozó ellátás visszatérítésére kötelezése esetén a visszatérítendő összeget illetve annak pénzegyenértékét méltányosságból


  1. elengedi vagy csökkenti, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjának az egy főre jutó havi jövedelme nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének két és félszeresét részletekben való megfizetés engedélyezése esetén a részletfizetési futamidő legfeljebb 24 hónap.

9. §


  1. A pénzbeli ellátások kifizetése elsősorban utalással történik.


(2) A polgármester engedélyezi, hogy az általa rendkívül indokolt esetnek minősülő helyzetekben vagy bankszámla hiányában a pénzbeli ellátás készpénzben kifizetésére kerüljön a házipénztárból.

10. §


A pénzbeli szociális ellátások folyósítása a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Kormányrendelet előírásai szerint történik.

II. Fejezet


A szociális rászorultságon alapuló ellátások formái


11. §


  1. Az önkormányzat a jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására a következő pénzbeli szociális ellátásokat állapítja meg:

Pénzbeli ellátási formák:

  1. idős korúak járadéka

  2. bérpótló juttatás

  3. rendszeres szociális segély

  4. lakásfenntartási támogatás

  5. ápolási díj

  6. átmeneti segély

  7. temetési segély


  1. Természetben nyújtott szociális ellátások:
    1. köztemetés
    2. közgyógyellátás


  1.  Az (1) bekezdés c., d., f. és g. pontjában meghatározott pénzbeli ellátások részben vagy egészben természetbeni ellátásként is nyújthatók a Szt. 47. § rendelkezései szerint, különösen ha a természetbeni ellátás hatékonyabban biztosítja az elérni kívánt cél megvalósítását.


  1. Szociális szolgáltatások:
    1. étkeztetés
    2. házi segítségnyújtás
    3. családsegítés
    4. támogató szolgáltatás
    5. nappali ellátás.

III. Fejezet


PÉNZBELI ELLÁTÁSOK


Időskorúak járadéka


12. §


  1. Az önkormányzat az időskorúak járadéka megállapítását az Szt. 32/B-D §-ai előírásainak megfelelően végzi. 


  1. Az időkorúak járadékának megállapítása a jegyző hatáskörébe tartozik.


Aktív korúak ellátása

13. §


  1. Az aktív korúak ellátására való jogosultság feltételeit és az ellátás összegét az Szt. 33. § - 37/C §-ai állapítják meg. A bérpótló juttatás szabályait az Szt. 35-36. §-ai, a rendszeres szociális segélyre vonatkozó szabályokat az Szt. 37. §-37/B §-ai tartalmazzák.


  1. A Szt. 37/B. § (1) bekezdés b)-c) pontjai alapján a rendszeres szociális segélyben részesülő személy a támogatás folyósításának feltételeként együttműködésre köteles. 


  1. Az együttműködési kötelezettség
    1. a támogatás megállapításával, felülvizsgálatával, folyósításával kapcsolatban Rábapatona Község Önkormányzatának jegyzőjével, valamint
    2. az együttműködésre kijelölt szervvel

áll fenn.


  1. Rábapatona Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az együttműködés intézményi biztosítására a Téti Kistérség Sokoróaljai Önkormányzatainak Gyermekjóléti és Szociális Intézményének Családsegítő Szolgálata (székhely: 9010 Tét, Fő u. 94., továbbiakban: Családsegítő Szolgálat) jelöli ki.


A közfoglalkoztatásra való közvetítés biztosítása érdekében Rábapatona Község Önkormányzata megállapodást kötött a Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Győri Kirendeltség és Szolgáltató Központtal.

14. §


  1. A Szt. 37/B. § (1) bekezdése b)-d) pontjai alapján rendszeres szociális segély akkor állapítható meg és akkor folyósítható, ha az aktív korúak ellátására jogosult személy az Szt. 37/A. § (1) bekezdésében foglalt együttműködési kötelezettség tartalmi elemein túl köteles


  1. a támogatást megállapító határozatban megjelölt időben megjelenni a Családsegítő Szolgálat Rábapatonai ügyfélszolgálatánál,

  2. a Családsegítő Szolgálattal való folyamatos együttműködés keretében a családgondozó személy által megadott helyen és időpontokban, de legalább kéthavonta megjelenni,

  3. 15 napon belül bejelenteni a személyi adataiban, szociális, vagyoni helyzetében, családi körülményeiben bekövetkezett változást.


  1. Az Szt. 37. § (1) bekezdés b)-c) pontja alapján rendszeres szociális segélyben részesülő személy és az együttműködésre kijelölt szerv írásban megállapodik a beilleszkedést segítő programról.


  1. A beilleszkedést segítő programok típusai:

a. kapcsolattartás a Családsegítő Szolgálat munkatársával egyéni családsegítés, szociális és mentális esetkezelés, a megfelelő ellátások igénybevételére való ösztönzés, az intézményi kapcsolódás megerősítése, illetőleg megőrzése végett.

b. a megváltozott élethelyzethez való alkalmazkodást, a tartós munkanélküliség okozta traumák feloldását, az izoláció oldását segítő programok.

c. szinten tartás a társadalmi integráció erősítése érdekében. A munkaerőpiacról kikerült, eltérő szociokulturális háttérrel rendelkező, speciális élethelyzetű személyek komplex támogatása. Életmódot formáló foglalkozásokon, tanácsadásokon való részvétel. Az Egészségi, szociális és mentális állapot javítását célzó foglalkozások.


  1. A típusokon belül a foglalkozások – a segélyezett szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó – tartalmát, követelményrendszerét a Családsegítő Szolgálat munkatársa, és az együttműködésre kötelezett személy közösen határozza meg.

15. §


(1) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a kötelezett:

a.  a rendszeres szociális segélyt megállapító határozatban megadott határidőn belül nem keresi fel a Családsegítő Szolgálatot, nem kezdeményezi a nyilvántartásba vételét, vagy

b.  az együttműködés során megadott időpontban nem jelenik meg a Családsegítő Szolgálatnál, vagy

c.  együttműködésének hiányával meghiúsítja a beilleszkedését segítő program kidolgozását, vagy

d. a beilleszkedési program tartalmi elemeinek megvalósításában nem működik együtt.


(2)       Az együttműködési kötelezettség megszegését a Családsegítő Szolgálat 3 munkanapon belül írásban jelzi a Rábapatona község jegyzőjének.

16. §


A Szt. 35. § (2) bekezdése alapján a Képviselő-testület a bérpótló juttatásra való jogosultság megállapításához a törvényi előírásokon felül további feltételeket nem határoz meg.

17. §


Az Szt. 37. § (1) bekezdés d) pontja alapján – az Szt. 37. § (1) bekezdés a)–c) pontján túl – az önkormányzat képviselő-testülete az aktív korúak ellátására jogosult személy részére rendszeres szociális segélyre való jogosultságot egyéb esetben nem állapít meg.

18. §


  1. Az önkormányzat hivatala a kérelmezőt a kérelem benyújtásakor tájékoztatja
    1. a rendszeres szociális segély folyósításának feltételeiről, valamint

    2. az együttműködésre kijelölt szerv megnevezéséről, elérhetőségéről.


  1. Az együttműködésre kijelölt szerv számára az önkormányzati hivatal a rendszeres szociális segély megítéléséről szóló határozatot a határozat kiadásától számított 5 munkanapon belül megküldi.


  1. A segélyezett köteles a rendszeres szociális segély megítéléséről szóló határozat jogerőre emelkedését követő 5 munkanapon belül személyesen megkeresni az együttműködésre kijelölt szervet azért, hogy ott nyilvántartásba vetesse magát.


  1. Az együttműködésre kijelölt szerv ellenőrzi, hogy a hivatal által megküldött, rendszeres szociális segélyt megállapító határozat jogosultja a (3) bekezdésben meghatározott határidőre nyilvántartásba vetette-e magát.


  1. Ha a segélyezett nem tesz eleget a (3) bekezdésben meghatározott kötelezettségének, az együttműködésre kijelölt szerv a (3) bekezdésben meghatározott határidő lejártát követő 5 munkanapon belül írásban felszólítja a segélyezetett a nyilvántartásba vételi kötelezettsége teljesítésére, és vizsgálja a határidő mulasztásának okát.


  1. Ha a segélyezett a (5) bekezdésben meghatározott kötelezettségének a felszólítás kézhezvételétől számított újabb 5 munkanapon belül nem tesz eleget, az együttműködésre kijelölt szerv tájékoztatja a hivatalt arról, hogy a segélyezett az együttműködési kötelezettségének nem tett eleget.

19. §


  1. Az együttműködésre kijelölt szerv
  2. a megjelent kérelmezőt nyilvántartásba veszi,

  3. a kérelmezőt nyilvántartásba vételt követően tájékoztatja

ba) a beilleszkedést segítő program előkészítésének menetéről,

bb) a beilleszkedést segítő programok típusairól,

bc) az együttműködési szabályokról való megállapodási kötelezettségről,

c) kidolgozza a segélyben részesülő személy szociális helyzetének és mentális állapotának megismeréséhez szükséges megbeszélés, tájékozódás alapján az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot,

d) a beilleszkedési programról a segélyben részesülő személlyel írásban a nyilvántartásba vételt követő 8 napon belül megállapodást köt,

e) folyamatosan kapcsolatot tart a nem foglalkoztatott személlyel, és legalább 3 havonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést elősegítő programban foglaltak betartását,

f) legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról, és amennyiben szükséges – a nem foglalkoztatott személy bevonásával – módosítja a programot.


  1. Az együttműködésre kijelölt szerv köteles
    1. jelezni a jegyzőnek, ha a nem foglalkoztatott személy együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,
    2. megküldeni a jegyzőnek a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról szóló értékelését, ezzel tájékoztatva a program végrehajtásáról.

20. §


  1. Az együttműködésre kijelölt szerv felveszi a kapcsolatot, és folyamatosan kapcsolatot tart azokkal a szervekkel, melyek a beilleszkedést segítő programok intézményi hátterét biztosítják. Az együttműködésre kijelölt szerv köteles tájékozódni a beilleszkedési programok megvalósításához szükséges intézményi lehetőségekről, úgy a Családsegítő Szolgálat életmód-formáló foglalkozásairól, helyi szociális intézményhálózat szolgáltatásairól, és a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Győri munkaügyi központ képzéseiről.


  1. Az együttműködésre kijelölt szerv egyidejűleg több beilleszkedési programtípusba tartozó beilleszkedést segítő programban is megállapodik a segélyezettel akkor, ha azok együttes alkalmazása éri el a kívánt eredményt.


  1. A beilleszkedést segítő programról kötött megállapodásnak tartalmaznia kell
    1. a program tartalmát,
    2. a programban meghatározott tevékenységek, magatartások teljesítésének olyan leírását, amelyből egyértelmű, hogy a kötelezettség teljesítése mikor valósul meg, ennek érdekében célszerű meghatározni a kötelezettség rendjét, időtartamát és mértékét,
    3. azokat az eseteket, körülményeket, melyek miatt a megállapodás nem teljesítése az együttműködési kötelezettség megszegését jelenti.

Lakásfenntartási támogatás


21. § [1]



[1] Hatályon kívül helyezte az 1/2012.(II.02.) ÖK. Rendelet 2. §-a. Hatályos: 2012. február 3-tól.

22, §[1]



[1] Hatályon kívül helyezte az 1/2012.(II.02.) ÖK. Rendelet 2. §-a. Hatályos: 2012. február 3-tól.

23. §[1]



[1] Hatályon kívül helyezte az 1/2012.(II.02.) ÖK. Rendelet 2. §-a. Hatályos: 2012. február 3-tól.

24. §[1]



[1] Hatályon kívül helyezte az 1/2012.(II.02.) ÖK. Rendelet 2. §-a. Hatályos: 2012. február 3-tól.

25. §[1]



[1] Hatályon kívül helyezte az 1/2012.(II.02.) ÖK. Rendelet 2. §-a. Hatályos: 2012. február 3-tól.

Ápolási díj


26. §


  1. Az önkormányzat az Szt. 40-44 §-ai alapján az Szt. 43/B. § (1) bekezdésében meghatározott ápolási díj ellátást (a továbbiakban: helyi ápolási díj) biztosít.


  1. Az önkormányzat az Szt. 43/B. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján ápolási díjat folyósít annak a 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi, és a háztartásában az egy főre számított havi családi jövedelme nem haladja meg

a) nem egyedülálló kérelmező esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át,

b) egyedülálló kérelmező esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át.


  1. Az Sztv. 41. § (1) bekezdése szerinti jogosult esetén az ápolási díj összege az öregségi nyugdíj mindenkori összege.


  1. Az Sztv. 43/B. (2) bekezdése vagy a (2) bekezdés szerinti jogosult esetén az ápolási díj összege az öregségi díj összege az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 80 %-a.


  1. Az Sztv. 43/A. § (1) bekezdése szerinti jogosult esetén az ápolási díj összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-a.


  1. A (2) bekezdésben meghatározott esetében ápolási díj


  1. az öregségi nyugdíjra jogosító életkort betöltő személy részére csak akkor állapítható meg, ha az öregségi nyugdíj megállapításához szükséges szolgálati idejéből legfeljebb három év hiányzik,

  2. aktív korú ápoló személy részére csak akkor állapítható meg, ha a kérelem benyújtását megelőző 2 éven belül legalább 200 napig munkaviszonyban állt, vagy legalább 12 hónapig együttműködött a munkaügyi központtal,

  3. az ápolás miatt munkaviszonyát megszüntette illetőleg az ápolás idejére fizetés nélküli szabadságot vett igénybe.



27, §


  1. Az ápolási díjra való jogosultságot és a díj folyósítását meg kell szüntetni a Szt. 42. § (2) bekezdésében foglalt esetekben, a Szt. 42. § (3) bekezdésében foglalt határnappal.


  1. Az ápolást végző személy az Szt. 42. § (2) bekezdés b) pontja szerinti kötelezettségét akkor nem teljesíti, ha több egymást követő napon nem gondoskodik

a) az ápolt személy alapvető gondozási, ápolási igényének kielégítéséről

aa) az ápolásra szoruló személy létfenntartásához szükséges alapvető élelmiszereket nem szerzi be,

ab) az ápolásra szoruló személyt nem látja el,

ac) az ápolásra szoruló személynek rendelt gyógyszereket nem szerzi be és nem adagolja őket megfelelően.

b) az ellátott és lakókörnyezete megfelelő higiéniás körülményének biztosításáról, különösen

ba) a fürdetésről, mosdatásról,

bb) a lakás takarításáról és tisztántartásáról,

c) az esetleges vészhelyzetek kialakulásának megelőzéséről.

Átmeneti segély


28. §


  1. Az önkormányzat az Szt. 45. §-ában foglaltak szerint átmeneti segélyre való jogosultságot állapít meg és segélyt nyújt azon személyek részére, akik létfenntartásukat veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe kerülnek, önmaguk, családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások miatt anyagi segítségre szorulnak és családjukban az egy főre jutó nettó jövedelem nem haladja meg
    1. a közös háztartásban élők esetén az öregségi nyugdíj minimum 150 %-át,
    2. egyedül élők esetében a nyugdíj minimum 200 %-át.


  1. Egy naptári évben –aki e rendelet szerint más rendszeres támogatásban nem részesül- legfeljebb négy alkalommal kaphat átmeneti segélyt, melyek együttes összege sem haladhatja meg az öregségi nyugdíj minimum mindenkori összegének kétszeresét.


  1. Egyéb jelen rendeletben szabályozott támogatásban részesülő személy részére külön elbírálás alapján állapítható meg átmeneti segély.


  1. Az átmeneti segélyt elsősorban pénzben kell nyújtani.

Az átmeneti segély természetben is nyújtható. Ennek formái:

  1. élelmiszer csomag,
  2. tüzelőanyag,
  3. utazási bérlet,
  4.  étkezés térítési díjának megfizetése,
  5. közüzemi számla kiegyenlítése.


  1. Elemi kár (vis maior) esetében a nyugdíjminimum ötszörösének megfelelő összeg erejéig állapítható meg átmeneti segély.

28/A. §


Idősek egyszeri átmeneti segélye


  1. A településen állandó lakóhellyel rendelkező, 65. életévüket betöltött állampolgárok részére évente egy alkalommal –amennyiben annak költségvetési fedezete biztosított-, idősek egyszeri átmeneti segélye jogcímén, rendkívüli átmeneti segélyt nyújt Rábapatona Község Önkormányzata.


  1. Az idősek egyszeri átmeneti segélye mértéke minden esztendőben a költségvetési rendeletben kerül meghatározásra.


  1. Az idősek egyszeri átmeneti segélye juttatására rendszeresen a településen megtartandó „Idősek Napja” alkalmával kerül sor.


  1. Az idősek egyszeri átmeneti segélyének összege 2011. évben: 2.000- Ft.


Temetési segély


29. §


  1. Az önkormányzat a Szt. 46. § (1) bekezdése szerinti temetési segélyt nyújt annak, a településen állandó lakóhellyel rendelkező helyi lakosnak, aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott.


  1. A temetési segély legkisebb összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség 15 %-ánál.


  1. A helyben szokásos legolcsóbb temetési költség összegét az önkormányzat mindenkor hatályos költségvetési rendelete határozza meg.


  1. Nem jogosult temetési segélyre az, akinek a családjában az egy főre jutó nettó jövedelem összege meghaladja a mindenkori öregségi nyugdíj minimum háromszorosát.


  1. A segély kérelemre adható, melyet a Polgármesteri Hivatalban legkésőbb a temetést követő 30 napon belül kell benyújtani, írásban. A kérelemhez mellékelni kell másolatban, vagy eredetiben fel kell mutatni a halotti anyakönyvi kivonatot, a temetési számlát és a jövedelmi helyzetet igazoló dokumentumokat.


A temetési segély természetbeni ellátásként is nyújtható a temetkezési szolgáltató részére számla (rész-számla) ellenében való átutalásként

IV. Fejezet


TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK

Köztemetés

30. §


  1. Köztemetést az Szt. 48. §-ában foglalt rendelkezések szerint a polgármester rendelhet el.


  1. A köztemetés lebonyolításával, a költségek megtérítésével kapcsolatos feladatokat a Polgármesteri Hivatal végzi.

                                                             

  1. Az eltemettetésre köteles, állandó helyi lakos személy kérelmére a köztemetés költségeinek részben vagy egészben történő megfizetése alól akkor mentesíthető, ha a temetési költségekre az elhunyt hagyatéka nem nyújt fedezetet és családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj minimum mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedülálló személy esetén pedig a 200 %-át.

Közgyógyellátás


31. §


  1. Az Szt. 50. § (3) bekezdése alapján a jegyző közgyógyellátásra való jogosultságot állapít meg azon rászorult személy részére, aki az Sztv. 50. § (1) és (2) bekezdéseiben foglaltaknak megfelel, amennyiben a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj minimum mindenkori legkisebb összegének
    1. a 150 %-át,

    2. egyedül élő személy esetén a 200 %-át

és a havi gyógyító ellátás költsége meghaladja az öregségi nyugdíj minimum mindenkori összegének 25 %-át.


  1. A közgyógyellátásra való jogosultság (1) bekezdés szerinti megállapítása alapján kiállított közgyógyellátási igazolvány érvényességi ideje: 1 év. 


V. Fejezet


SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK


32. §


  1. Az önkormányzat a szociálisan rászorulók részére az alábbi személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatásokat biztosítja: 
  1. étkeztetés

  2. családsegítés

  3. támogató szolgáltatás

  4. nappali ellátás.


  1.  Az étkeztetés térítési díjainak összegeit a rendelet Melléklete tartalmazza.



Étkeztetés

33.  §


  1. Az önkormányzat az Szt. 62. § -ában szabályozott körben és módon a fenntartásában a településen működő napközi otthonos óvoda konyhájáról napi egyszeri meleg étkezést (ebédet) biztosít az arra rászorulóknak.


  1. Az étkezést történhet a jogosult által történő elvitellel, vagy ha erre nem képes, házhoz szállítással.

34. §


  1. Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik önmaguk illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen


  1. koruk

  2. egészségi állapotuk

  3. fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,

  4. szenvedélybetegségük

  5. hajléktalanságuk miatt.


  1. Életkora miatt rászoruló személy, aki 60. életévét betöltötte.


  1. Egészségi állapota miatt rászoruló az a személy, aki mozgásában korlátozott, krónikus vagy akut megbetegedése, fogyatékossága miatt önmaga ellátásáról részben vagy egészben gondoskodni nem tud.


  1. Fogyatékossága miatt rászorulónak minősül, aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. tv. alapján fogyatékossági támogatásban részesül.


  1. Pszichiátriai betegsége illetve szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fekvőbeteg, gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására részben képes.


  1. Hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki bejelentett lakóhellyel nem rendelkezik.

Házi segítségnyújtás

35. §


Az önkormányzat a Szt. 63. §-ában szabályozott házi segítségnyújtást a Győri Többcélú Kistérségi Társulásra átruházott feladatként valósítja meg, ellátási szerződés keretében.

Családsegítés


36. §


(1)Az önkormányzat a Szt. 64-65. §-aiban foglalt rendelkezések értelmében családsegítő szolgáltatást nyújt az arra rászorultaknak. 

(2)Ezt a feladatot –mikrotérségi keretek között- az önkormányzat a Téti Kistérség Sokoróaljai Önkormányzatainak Gyermekjóléti és Szociális Intézményével (9100 Tét, Fő u. 94.) kötött ellátási szerződés keretében látja el. 

Támogató szolgáltatás

37.§


(1)Az önkormányzat az Szt. 65/C §-ában meghatározott módon és körben támogatást nyújt az igénybevétel szempontjából szociálisan rászorulók részére.

(2)A feladatot az önkormányzat - – mikrotérségi keretek között - az önkormányzat a Téti Kistérség Sokoróaljai Önkormányzatainak Gyermekjóléti és Szociális Intézményével (9100 Tét, Fő u. 94.) kötött ellátási szerződés keretében látja el. 

Nappali ellátás

38.§

(1)Az önkormányzat a Szt. 65/F. §-ában meghatározott módon és keretek között nappali ellátást nyújt az arra rászorulóknak.

(2)A feladatot az önkormányzat - – mikrotérségi keretek között - az önkormányzat a Téti Kistérség Sokoróaljai Önkormányzatainak Gyermekjóléti és Szociális Intézményével (9100 Tét, Fő u. 94.) kötött ellátási szerződés keretében látja el. 


Közösségi ellátás


39. §

(1)Az önkormányzat a Szt. 65/F. §-ában meghatározott módon és keretek között közösségi ellátást nyújt az arra rászorulóknak.

(2)A feladatot az önkormányzat - – mikrotérségi keretek között - az önkormányzat a Téti Kistérség Sokoróaljai Önkormányzatainak Gyermekjóléti és Szociális Intézményével (9100 Tét, Fő u. 94.) kötött ellátási szerződés keretében látja el. 


Helyi Szociálpolitikai Kerekasztal


40. §


  1. A Képviselő-testület helyi szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre a szociális szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok végrehajtásának figyelemmel kísérésére.


  1. A Szociálpolitikai Kerekasztal személyi összetétele:


  1. elnök: a Szociálpolitikai Bizottság elnöke

  2. az ÁMK igazgatója / a napközi otthonos óvoda vezetője

  3. és gyermekvédelmi felelőse

  4. a Polgármesteri Hivatal szociális ügyekért felelős ügyintézője

  5. a Családgondozó Szolgálat családgondozója

  6. az önkormányzat szociális gondozója

  7. a körzeti védőnő

  8. a háziorvos

  9. a településen ellátási szerződés alapján szociális szolgáltatást végző intézmény képviselője.


  1.  A kerekasztal szükség szerint, de legalább évente egyszer tart ülést.

VI. Fejezet


Egyéb rendelkezések


41. §


  1. A szociális ellátás folyósításának kezdő időpontja rendszeres járandóság esetén, amennyiben jogszabály vagy e rendelet másképp nem rendelkezik,
    1. amennyiben a kérelmet a tárgyhónap 15. napján vagy azt megelőzően nyújtották be a hónap 1. napja (egész havi juttatás)

    2. amennyiben a kérelmet a tárgyhónap 16. napján vagy azt követően nyújtották be, a hónap 15. napja (fél havi juttatás).


  1. Rendszeres járandóság megszűnésekor az (1) bekezdésben foglaltakat értelemszerűen kell alkalmazni.


  1. Az étkeztetés, a házi segítségnyújtás valamint a családsegítés esetén az ellátás nyújtásának kezdő időpontja az indokoltság megállapítását követő nap.


  1. A havi rendszerességgel megállapított ellátás minden hónap 5. napjáig, utólag kerül kifizetésre, banki átutalással vagy a Polgármesteri Hivatal házipénztárából.


  1. Az elszámolási kötelezettséggel kiadott ellátásokról a kötelezett a Polgármesteri Hivatalban 30 napon belül köteles elszámolni. Ha ennek a kötelezettségének önhibáján kívül határidőre nem tesz eleget, a további pénzbeli ellátásokból kizárja magát.


  1. A jogosulatlanul vagy rosszhiszeműen felvett ellátások visszatérítéséről az ellátást megállapító maga határoz.

42. §


Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt., valamint a végrehajtására kiadott kormányrendeletek és más felsőbb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.

VII. Fejezet


Záró rendelkezések


43. §


  1. E rendelet 2011. június 01. napján lép hatályba. Rendelkezéseit a folyamatban levő ügyekben is alkalmazni kell.


  1. E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális igazgatásról és szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló 5/2007. (III.29.) önkormányzati rendelet, továbbá az azt módosító
    1. 11/2007. (IV.16.)

    2. 17/2007. (VIII.30.)

    3. 1/2008. (I.31.)

    4. 19/2008. (XI. 27.)

    5. 6/2009. (III.29.)

    6. 12/2010. (XI.18.)

    7. 8/2011. (III.31.)

12/2011. (IV.28.) önkormányzati rendeletek