Lőkösháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2011. (VIII. 31.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény végrehajtásáról
Hatályos: 2011. 09. 01- 2013. 12. 31Lökösháza Város Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2011. (VIII.31.) önkormányzati rendelete
LŐKÖSHÁZA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 14/2011.(VIII.31.) RENDELETE A SZOCIÁLIS IGAZGATÁSRÓL ÉS SZOCIÁLIS ELLÁTÁSRÓL SZÓLÓ 1993.ÉVI III.TÖRVÉNY VÉGREHAJTÁSÁRÓL
2011-09-01-tól 2013-12-31-ig
Szerkesztés...
Lökösháza Község Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a 42. § 1. pontja alapján, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban Szt.) 132. § (4) bekezdés g) pontja, valamint a 140/R. §-ban kapott felhatalmazás alapján, az Szt. 45. §-nak megfelelően a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 4/2011.(VIII.31.) sz. rendeletét (a továbbiakban R.) az alábbiak szerint módosítja:
I. FEJEZET
A rendelet célja, hatálya
1.§ /1/ E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése, illetve megőrzése érdekében az Sztv. rendelkezéseinek megfelelően meghatározza Lőkösháza község egyes szociális ellátási formáit, a szociális ellátásokra való jogosultság feltételeit, valamint az igény érvényesítésének garanciáit.
/2/ E rendelet hatálya kiterjed az Sztv.3.§-ban felsorolt személyekre, ha lakóhelyük, ennek
hiányában tartózkodási helyük Lőkösháza területén van.
/3/
/4/
II. FEJEZET
A szociális ügyekben eljáró önkormányzati szervek
(Sztv. 3. §. /2/ bekezdés a./ pontjához)
2.§ /1/ A képviselő-testület az Sztv-ben, s külön jogszabály/ok/ban foglalt egyes hatásköreinek gyakorlását – az önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 9. § /3/ bekezdésében biztosított joga alapján – a /2/ és /3/ bekezdés szerinti szervekre ruházza át.
/2/ A polgármesterre átruházott hatáskörök:
a.) köztemetés (Sztv. 48. §),
/3/ A Bizottságra átruházott hatáskörök:
a.)
b.) rendkívüli, azonnali intézkedést igénylő esetekben, élethelyzetekben a két testületi ülés között önkormányzati segély megállapítása.
c.) temetési segély ( Sztv.46.§)
d.) méltányossági közgyógyellátás ( Sztv.49-53.§)
/4/ Az átruházott hatáskörök vonatkozásában a határozat kézhezvételétől számított 15 napon belül fellebbezést lehet benyújtani a képviselő-testülethez.
/5/ A jegyző
a.) aktív korúak ellátása (Sztv.33-37.§)
b) közgyógyellátás iránti jogosultságok megállapítása, megszüntetése és a jogosultság felülvizsgálata ( Sztv.49-53.§)
c.) lakásfenntartási támogatás ( Sztv.38.§)
III. FEJEZET
Eljárási rendelkezések
3.§ /1/ A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások iránti kérelmeket – ha e rendelet másképp nem rendelkezik – Lőkösháza Község Polgármesteri Hivatalánál kell benyújtani.
/2/ A szociális ellátások iránti kérelemnek tartalmaznia kell:
a kérelmező nevét, születési helyét, idejét, állandó lakcímét, tartózkodási helyét, a kérelmezővel egy háztartásban élők adatait.
/3/ A szociális ellátások iránti igény benyújtásakor a kérelmező köteles saját, illetve családja vagyoni jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, azokat igazolni. Rendszeres jövedelmek esetén az irányadó időszak 3 hónap, egyéb havonta rendszeresen nem mérhető jövedelmek esetén 1 év.
/4/ Temetési segély megállapításához csatolni kell az elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonatát és a temetkezés költségeit igazoló számlákat.
4.§ Ha a pénzbeli és a természetben nyújtott ellátásra vonatkozó igényt jogerősen megállapítják, az – ha az Sztv. másként nem rendelkezik – a kérelem benyújtásától esedékes.
5.§ A szociális ellátásban részesülő a jogosultság feltételét érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni az ellátást biztosító önkormányzatot.
6.§ A szociális ellátások folyósítása:
a.) rendszeres ellátás esetén havonta utólag a tárgy hónapot követő 5. napig, az érintett vagy természetbeni ellátás esetén a gazdálkodó (szolgáltató) szerv számlájára kell átutalni.
b.) átmeneti, nem rendszeres ellátás esetén a megállapítást követő 15 napon belül kell biztosítani az érintett részére a támogatást.
IV. FEJEZET
Pénzbeni és természetbeni ellátások
Lakásfenntartási támogatás
(Sztv. 38. §)
7.§ /1/ Lakásfenntartási támogatás megállapításakor az önkormányzat a normatív lakásfenntartási támogatásra vonatkozó szabályokat alkalmazza, az Sztv. 38. §(1)bekezdésének megfelelően. (1.függelék )
Önkormányzati segély
8. §
(1) A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek, családok részére önkormányzati segély nyújtható, figyelemmel az Szt. 7. §. (1) bekezdésében foglaltakra is.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltaknak minősülnek különösen a következő eseték:
- Súlyos, hosszan tartó betegség, haláleset, elemi kár bekövetkezése,
- válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása,
- gyermek beiskoláztatása,
- gyermek fogadásának előkészítése,
- nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása,
- a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése,
- a gyermek hátrányos helyzete miatt segítségre szoruló családok támogatása,
- átmenetileg krízishelyzetbe került családok, személyek segítése.
(3) Az önkormányzati segély akkor állapítható meg, ha a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át; egyedülálló vagy egyedül élő esetén 180 %-át.”
(4) Az önkormányzati segély adható:
- eseti jelleggel, évente legfeljebb 2 alkalommal,
- havi rendszerességgel, legfeljebb 3 hónapig, és legfeljebb évente egy alkalommal.
(5) Az önkormányzati segély egyszeri összegét a rászorultsághoz igazodóan legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegében lehet megállapítani.
(6) Kivételesen indokolt esetben kötelezhető a támogatást igénylő arra, hogy a segély összegét a határozatban kijelölt családgondozóval együttműködve használja fel.
(7) Gyermek fogadásának előkészítésére igényelhető önkormányzati segély mértéke 15.000.-Ft.
(8) Rendkívüli élethelyzetbe került személyek kamatmentes kölcsön formájában is részesülhetnek önkormányzati segélyben. A kamatmentes kölcsön feltételeiről velük a polgármester köt szerződést.
(9) A kamatmentes támogatás – mint az önkormányzati segély egy formája - annak a személynek nyújtható, aki időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd, s megoldani ezt – átmenetileg - önerőből nem tudja, ugyanakkor rendszeres jövedelemmel vagy pénzellátással rendelkezik, amiből a kölcsön visszafizetése biztosított.
(10) A kölcsön maximális összege a nyugdíjminimum 5-szöröse. Visszafizetésének időtartama maximum 1 év.
(11) Visszafizetés elmaradása esetén, az időtartam lejártától számított 6 hónapig újabb kölcsön nem nyújtható.
(12) Családonként évente 1 személy, egy alkalommal kaphat ilyen támogatást.
(13) A kérelemben meg kell határozni a kölcsön célját, összegét, a kapott támogatásról 30 napon belül számlák becsatolásával el kell számolni.
(14) A Képviselőtestület keretösszeget állapít meg erre a célra, - a visszafizetett összegek kerülnek újra kiosztásra a kérelmezők között.
A keretösszeget az éves költségvetésben kell meghatározni, illetve módosítani.
(15) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtott önkormányzati segély legkisebb összege 15.000.- Ft.”
9.§
Aktív korúak ellátása
(Sztv. 33. § – 37/G. §)
10.§ /1/ Az aktív korúak támogatásában (4. számú függelék) részesülő személy együttműködésre köteles, amelynek keretében
- a települési önkormányzatnál nyilvántartásba veteti magát,
- a Munkaügyi Központ Gyulai Kirendeltségénél – figyelemmel az önkormányzat és a kirendeltség között 2008.01.01-jén létrejött megállapodásra - álláskeresőként nyilvántartásba veteti magát és az elhelyezkedés érdekében együttműködik, az előírt jelentkezéseket teljesíti,
- a beilleszkedést segítő programról írásban megállapodik a Munkaügyi Központtal, teljesíti az abban foglaltakat,
- az Önkormányzat által szervezett foglalkoztatás (közhasznú, közcélú, közmunka) keretében számára felajánlott és képzettségének megfelelő munkát elfogadja.
/2/ A szociális törvény 37.§-ában foglaltakon túlmenően rendszeres szociális segélyre jogosult az az aktív korúak ellátásra jogosult személy, aki
a.) gyermeket vár és azt terhes gondozási könyvvel igazolja
b.) amennyiben közfoglalkoztatásban azért nem vesz részt, mert a foglalkoztatás egészségügyi vizsgálaton nem alkalmas minősítést kapott.
/3/ Az aktív korú rendszeres szociális segélyben részesülő személy együttműködésre köteles a Gyulai Kistérség Egységes Szociális és Gyermekjóléti Intézményével.
/4/ Az Önkormányzat által szervezett foglalkoztatás keretében végezhető munkák köre:
- közterületek és közintézmények külső és belső takarítása, felújítási munkáiban való részvétel,
- parkosítási feladatok, zöldfelületek karbantartása,
- járdák, közterületek téli időszakban történő síkosság mentesítése,
- nyílt burkolatú belvíz elvezető csatornák tisztítása, gyomtalanítása, karbantartása,
- kommunális jellegű feladatok (a szilárd burkolatú járdák karbantartása, javítása, szilárd hulladék kezelésében, gyűjtésében való közreműködés ),
- szociális alapellátás területén házi segítségnyújtáshoz kapcsolódva házkörüli és egyéb kisegítő feladatok (kaszálás, ebédhordás),
- Polgármesteri Hivatalnál és szükség szerint intézményeinél kisegítő, illetve adminisztratív jellegű tevékenységek.
/5/ Bérpótló juttatást a jegyző a Szt. 35. § (1) bekezdésében maghatározott személyek részére állapít meg.
/6/ A bérpótló juttatásra jogosult személy köteles a Szt. tv. 35.§ (3) bekezdésében foglalt együttműködési kötelezettségre.
/7/ A bérpótló juttatást kérelmező, illetve az ellátásra jogosult személy köteles a lakókörnyezete rendezettségét biztosítani. A lakókörnyezet rendezettségére vonatkozóan az Szt. 35. § (2) bekezdésében foglaltak az irányadók.
/8/ A bérpótló juttatást kérelmező, valamint az ellátásra jogosult a (3) bekezdésben előírt kötelezettségét megszegi, ha:
a.) a lakóépület állaga veszélyezteti az emberi életet és testi épséget;
b.) a lakóház környezetében jelentős mennyiségű hulladékot halmoz fel;
c.) a lakóház környezetében csekély mennyiségű, de emberi egészségre ártalmas
veszélyes hulladékot halmoz fel;
d.) az udvar, a kert rendben tartását, illetve az udvarban, kertben található tárgyak rendben tartását elmulasztja;
e.) a kerítéssel kívül határos területen, járdán hulladékot tárol;
f.) az épület, járda hó- és jégmentesítési kötelezettségét elmulasztja;
g.) egészségügyi kártevők elszaporodásának meggátolását elmulasztja.
h.) a házi állatokat nem az önkormányzat mezőgazdasági haszonállatok tartásáról szóló 13/2008.(XII.2.) KT. rendeletnek megfelelően tartja.
i.) az ingatlana előtti csapadékvíz elvezető árok tisztántartásáról nem gondoskodik, valamint az ingatlan előtti terület rendben tartását (fűnyírás) elmulasztja.
/9/ A /4/ bekezdésben felsorolt feltételeknek való megfelelést a Polgármesteri Hivatal folyamatosan/meghatározott időközönként ellenőrzi/ellenőrizheti.
Amennyiben megállapításra kerül, hogy az e rendeletben megállapított rendezett lakókörnyezetre vonatkozó feltételek nem teljesülnek, abban az esetben a kérelmezőt, illetve az ellátásra jogosultat annak teljesítésére 10 napos határidő kitűzésével a Jegyző - az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével - felszólítja.
/10/ A helyszíni ellenőrzés végzésére a jegyző által megbízott köztisztviselő és a településgazda jogosult.
Méltányossági közgyógyellátás
(Sztv.50.§)
11.§ /1/ Méltányosságból közgyógyellátásra tarthat igényt az a személy:
a.) akinek tartós gyógykezelése azt indokolja, és
b.) akinek a Békés Megyei Egészségpénztár által elismert havi rendszeres gyógyszerköltsége eléri, vagy meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át, és
c.) a családban az egy főre jutó havi jövedelem a b.) pontban említett nyugdíjminimum 150 %-át, egyedülálló esetében 200 %-át nem haladja meg.
/2/ Méltányosságból közgyógyellátásra nem tarthat igényt az a kérelmező, aki tartási vagy öröklési szerződéssel rendelkezik.
V. FEJEZET
Személyes gondoskodást nyújtó intézmények
Étkeztetés
(Sztv. 62. §)
12.§ A Sztv. 62.§ szerinti étkeztetési feladatokat az Önkormányzat, szakfeladatán látja el.
Az intézményi és a személyi térítési díjak megállapítását az 1. melléklet tartalmazza.
Házi segítségnyújtás
(Sztv. 63. §)
13.§ A Sztv. 63.§ szerinti házi segítségnyújtás feladatait a Gyulai Kistérség Egységes Szociális és Gyermekjóléti Intézménye látja el.
Idősek Klubja
(Sztv. 75. §)
14.§ A Sztv. 65/§ (1) bekezdése a/ pont szerinti „nappali ellátás” feladatokat a Gyulai Kistérség Egységes Szociális és Gyermekjóléti Intézménye látja el.
VI. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
15. § /1/ Ezen rendelet 2011. szeptember 1. napján lép hatályba.
/2/ E rendelet hatálybalépésével a 6/2007.(VI.26.) KT. rendelet és az azt módosító 8/2007.(VIII.27.), 19/2007.(XII.14.), 5/2008.(III.31.), 10/2008(V.26.), 4/2009.(IV.06.) 3/2011.(I.19.), 6/2011.(III.03.) rendeletek hatályukat vesztik.
Lőkösháza, 2011. augusztus 31.