Budapest Főváros III. Kerület Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Képviselőtestületének 17/2011(V.11.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat tulajdonában lévő gazdasági társaságok költségvetésével, beszámolásával, pénzellátásával összefüggő nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségeiről
Hatályos: 2015. 09. 12- 2018. 12. 29Budapest Főváros III. Kerület Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Képviselőtestületének 17/2011(V.11.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat tulajdonában lévő gazdasági társaságok költségvetésével, beszámolásával, pénzellátásával összefüggő nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségeiről
Hatályos: 2015. 09. 12- 2018. 12. 29
a 44/2015. (IX. 11.)[1] önkormányzati rendelettel
egységes szerkezetben
Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény 44/A. § (1) bekezdésében biztosított jogalkotói jogkörében eljárva, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8. § (1) . § (3) bekezdésében meghatározott feladatkörében, az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 100/O. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:
I. rész
A rendelet célja és hatálya
- §
A rendelet célja az önkormányzat tulajdonában lévő gazdasági társaságok költségvetés-tervezésével, beszámoltatási és a számviteli-pénzügyi rendszerével, pénzellátásával összefüggő adatszolgáltatás, analitikus nyilvántartás meghatározása és bevezetése.
A rendelet meghatározza a nyilvántartási és adatszolgáltatási rendszer módját, fontosabb tartalmi és formai követelményeit, gyakoriságát és határidejét.
- §
1) A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzat tulajdonában lévő gazdasági társaságokra (továbbiakban: GT.).
2) A rendelet szerinti dokumentumokat elektronikus formában és papír alapon is át kell adni.
II. rész
Tervezés, bevételi-kiadási, létszám előirányzatok
- §
- A GT. az éves üzleti tervének mellékletét képező - az önkormányzatot érintő költségvetési kapcsolatának, „költségvetését” (továbbiakban költségvetés), amely pénzforgalmi szemléletben tartalmazza az önkormányzat által finanszírozott kiadásokat és beruházásokat -, a Képviselőtestület által elfogadott és a GT.-re vonatkozó határozatokban, az önkormányzat éves költségvetési koncepciójában, a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi és Gazdálkodási Főosztálya (továbbiakban: pénzügyi főosztály) által előkészített és a Polgármester által kiadott rendelkező levelekben meghatározott fontosabb mutatószámok és a tervezéshez megadott paraméterek alapján köteles elkészíteni.
A költségvetés tervezésére vonatkozó rendelkező levelet az önkormányzati költségvetési koncepció elfogadását követő 8 munkanapon belül a pénzügyi főosztály megküldi a GT. részére.
- A GT. az előzetes költségvetését és üzleti tervét, a Felügyelő Bizottság javaslatával együtt - legkésőbb január 15.-ig megküldi a pénzügyi főosztály részére.
- A GT. a Polgármesterrel egyeztetett költségvetési tervezetét az önkormányzat költségvetési tervezetével - fordulónként - egy időben terjeszti a Képviselőtestület elé.
- A Képviselőtestület által jóváhagyott költségvetési rendeletben szereplő, GT.-re vonatkozó önkormányzati forrás beépül a GT. végleges költségvetésébe.
A GT. végleges költségvetését és üzleti tervét csak az önkormányzati költségvetés elfogadása után lehet a Felügyelő Bizottsággal véleményezése után elfogadni..
- A GT. az éves üzleti tervét
- telephelyenként kell bontania akkor, ha a költségek helye egyértelmű és viszonylag állandó tevékenységhez kapcsolódnak.
- és/vagy
- feladatonként, ha jelentős tevékenységhez kapcsolódik a költség és a feladathoz kapcsolódó költségek éven belül rendszeresek.
Az önkormányzat által céltámogatással finanszírozott feladatok költség-bevételi előirányzatait mindenképpen elkülönítetten, feladatonként kell tervezni.
A bruttó elszámolás elvének megfelelően számba veszi az összes költségeit, külön kimutatja az egyes helyekhez vagy egyes feladatokhoz hozzárendelendő önkormányzati forrást.
A költségvetési előirányzatok és üzleti tervek tervezésénél fel kell tüntetni az előző évi eredeti és módosított előirányzatokat és tervszámokat, valamint a december 31.-ig várható teljesítést is.
- A költségek tervezésénél figyelembe kell venni a tárgyévet érintő, előző évről áthúzódó kötelezettség-vállalásokat (Képviselőtestületi határozatok, szerződések, megrendelések stb.).
- A 5. pontban meghatározott módon bontott tervszámokról, ha a főkönyvi könyvelésben nem elkülöníthető, analitikus kimutatást kell készíteni.
- A GT. üzleti tervében szereplő – a beruházás eredményeként a GT tulajdonába kerülő – nagy értékű tárgyi eszközei beszerzési terveit köteles kimutatni.
- A GT. költségvetési tervében szereplő - önkormányzati tulajdont érintő - felújítási, ingatlan karbantartási előirányzatait köteles kimutatni.
- Az önkormányzati forrás-előirányzatok tervezésénél figyelembe kell venni a költségvetési évet érintő, előző évről áthúzódó szerződéseket.
- Az önkormányzati költségvetési kapcsolatot érintő bevételi és kiadási előirányzatok szerinti a 3.§ 1) –sel egyező végösszegű cash-flow kimutatást készít a GT, havi bontásban, a finanszírozási igény megjelölésével. A költségvetési pénzáramlásokon túl, a társaság az üzleti terv részeként a teljes tevékenységét átfogó, likviditási tervet is össze kell állítani havonta.
- A GT. köteles az egész működésére vonatkozóan a létszámot is megtervezni.
A létszámadatokat telephelyenként vagy feladatokként kell megtervezni. Fel kell tüntetni az előző évi jóváhagyott eredeti és módosított valamint a december 31.-éig teljesítési adatokat is.
III. rész
Beszámolás, évközi pénzforgalmi jelentések
- §
- A GT. az éves végleges és már letétbe helyezett beszámolóját és közhasznúsági jelentését a tárgyévet követő év június 10.-ig,
az önkormányzat zárszámadási rendeletéhez kapcsolódó előzetes beszámolóját és közhasznúsági jelentését tárgyévet követő év április 10.-ig köteles megküldeni a Pénzügyi és Gazdálkodási Főosztály részére.
- Az önkormányzati féléves és I-IX. havi beszámoló elkészítése érdekében a GT. féléves eredmény kimutatását, július 31.-ig, egy-háromnegyedéves eredmény kimutatását, várható éves teljesítését november 10-ig köteles megküldeni a pénzügyi főosztály részére
- A GT.-nek az évközi és éves beszámolókhoz a határnapnak megfelelő főkönyvi kivonatokat kell mellékelnie.
IV. rész
Pénzellátásra, finanszírozásra vonatkozó szabályok
5. §
- Az önkormányzat Polgármesteri Hivatala pénzügyi egyensúly megőrzése és a költségvetési előirányzatok realizált forrásarányos teljesítésének érdekében – a havi bevételek beszedésének és a kiadások teljesítésének aktualizálásáról, havi pénzforgalmi jelentést készít. A GT. által a tárgyhót megelőző hó 25-éig megküldött és az önkormányzat pénzügyi helyzetének megfelelően felülvizsgált havi finanszírozási igénye beépül az önkormányzat havi pénzforgalmi tervébe.
- A .GT. havi pénzellátása a Pénzügyi főosztályvezető által szignált, Jegyző által ellenjegyzett és a Polgármester által jóváhagyott önkormányzati szintű havi pénzforgalmi (likviditási) terv alapján, hónapon belüli ütemezés szerint történik.
- A GT. az önkormányzati támogatás terhére kötelezettséget (közbeszerzési eljárást is beleértve) csak a 3.§ (4) bekezdésében jóváhagyott mértékéig, a
3.§.(11) bekezdés szerinti ütemezéssel vállalhat.
Az éves költségvetési kapcsolati cash flow szerint tervezett kiadásokon felüli kifizetés csak a havi pénzforgalmi terv jóváhagyását követően történhet.
- A GT. a havi aktualizált cash-flow-ját (finanszírozási igényét) írásban, tárgyhót megelőző hónap 25-ig megküldi a pénzügyi főosztály részére.
- A pénzügyi főosztály vezetője a kerület pénzügyi és likviditási helyzetének függvényében az igényeket ütemezi és beépíti az önkormányzat havi pénzforgalmi tervébe.
- A jóváhagyott pénzforgalmi tervben szereplő önkormányzati forrás összegéről a pénzügyi főosztály tárgyhó 5.-ig értesíti GT.-ket.
V. rész
Működésre vonatkozó különös szabályok
6. §
- A GT. gazdasági vezetőt köteles alkalmazni. A gazdasági vezető feladatait, hatáskörét a GT. ügyvezető igazgatója által aláírt munkaköri leírásnak kell tartalmazni.
- A GT.- nek külön szabályzatban kell rögzíteni a kötelezettségvállalás, a kötelezettségvállalás ellenjegyzésére, az utalványozás és az utalványozás ellenjegyzésére, a teljesítésigazolás és érvényesítés rendjére vonatkozó hatásköröket és eljárási rendet. A hatáskörökre vonatkozó aláírási minták a szabályzat mellékletét képezi.
- A 2) pontban meghatározott szabályzatban, többek közt rögzíteni kell a gazdasági vezető 2) pontra vonatkozó feladatait, különös tekintettel a kötelezettségvállalás és utalványozás ellenjegyzésére.
- [2]A szabályzatot az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló kormányrendelet és a GT. speciális működését figyelembe véve kell elkészíteni.
- A GT. a jogszabályokban előírt kötelező analitikus és könyvviteli nyilvántartásokon túl, zárt iktatószámú naprakész, a gazdálkodást és vezetői döntés előkészítést segítő analitikus nyilvántartást köteles vezetni:
- az üzleti terv költségtervével összhangban az éven belüli és több évet érintő kötelezettségvállalásairól (szerződések, megrendelők, Képviselőtestületi határozatok stb.)
- a kötelezettségvállaláshoz kapcsolódó szállító számlákról, számlát helyettesítő okmányokról
- az üzleti terv bevételi tervével összhangban az éven belüli és több évet érintő követeléseiről (szerződések stb.)
- [3]A GT. a 117/ÖK/2011.(II.24.) önkormányzati határozatnak megfelelően 100 ezer forint értékhatár feletti szerződések alapján történő kifizetést csak olyan szállító, szolgáltató részére teljesíthet, amely szerepel a köztartozásmentes adózói adatbázisban vagy nemleges együttes adóigazolással rendelkezik.
- A GT. szerződéses jogviszonyaiban köteles kikötni, hogy az általa megrendelt szolgáltatás, szállítás kötelezettje (szerződéses partnere) a rá vonatkozó jogokat és kötelezettségeket harmadik személyre csak a GT. írásbeli hozzájárulásával ruházhat át.
7. §
Értelmező rendelkezések:
E rendelet vonatkozásában:
- önkormányzati forrás: Az önkormányzati költségvetési rendeletben meghatározott költségvetési soron nyújtott támogatás, az önkormányzattal kötött szerződés alapján juttatott pénzbevétel, amely a társaság számvitelében – a tevékenység jellegétől függően - megjelenhet támogatásként vagy szolgáltatás ellenértéke formájában is.
- támogatás: az önkormányzat által ellenszolgáltatás nélküli átutalt pénzösszeg
- működési támogatás: a Gt. működéséhez biztosított intézményfinanszírozás
- fejlesztési támogatás: a fejlesztési céllal juttatott eszközbeszerzési, felújítási pénzeszközátadás
- cél jellegű támogatás: egyedi feladatok megoldásához adott pénzbeli juttatás
- költségvetés: pénzforgalmi szemléletben tartalmazza az önkormányzat által finanszírozott kiadásokat és beruházásokat
- nagy értékű tárgyi eszközbeszerzésnek minősül azon tárgyi eszköz, amelynek egyedi bekerülési értéke meghaladja az Áfát is figyelembe véve a 100.000 Ft-ot.
8. §
Jelen rendelet a kihirdetés napján lép hatályba. A kihirdetés a helyben szokásos módon a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztéssel történik.
Kiss Anita Bús Balázs
Jegyző Polgármester