Kunbaja Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2011.(II.15.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2014. 12. 07


Kunbaja Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 132.§ (4) g) pontjában és a 140/R.§-ban, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 143. § (3) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, a Möt. 13.§ (1) bekezdés 3. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva – Magyarország Alaptörvénye 32.cikk (1) a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva - a következőket rendeli el:

I. A rendelet célja, hatálya

1. §


(1) E rendelet célja, hogy megállapítsa az Önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő, a szociális rászorultságtól függő, pénzben, valamint természetben nyújtható szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit, és garanciáit.


(2) E rendelet hatálya kiterjed a kunbajai lakcímmel rendelkező, illetve, ha több lakcíme van, kunbajai lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen itt tartózkodó, valamint az Szt. 3. §. (1)-(3) bekezdésében meghatározott személyekre.


(3) Az önkormányzat – tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére – köteles az arra rászorulóknak átmeneti segélyt nyújtani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.

Szociális hatáskörök

2. §


(1) A Képviselő-testület az Szt.-ben biztosított I. fokú hatáskörét az alábbi ügyekben a Humánszolgáltatási Bizottságra (továbbiakban: Bizottság) ruházza át:

        - Önkormányzati segély


(2) A Bizottság az (1) bekezdésben hozott döntéseiről a képviselő-testületnek a soron következő testületi ülésen, zárt ülés keretében számol be.


(3) A Képviselő-testület az önkormányzati segély kamatmentes kölcsön formájában történő nyújtásával kapcsolatos hatáskörét a polgármesterre ruházza át.


(4) A Képviselő-testület a méltányossági közgyógyellátással kapcsolatos hatáskörét a jegyzőre ruházza át.



II. Eljárási szabályok

3. §


(1) Az egyes ellátási formákhoz kapcsolódó speciális eljárási szabályokat adott ellátási formák részletezik.

Az eljárás megindítása

4. §


(1) Az eljárás megindítása történhet:

 - kérelemre, illetve

- hivatalból (különösen nevelési oktatási intézmény, gyámhatóság, családvédelemmel  foglalkozó intézmény kezdeményezésére.)

  A kérelmet az „Szivárvány” Szociális Szolgáltató Központban kell előterjeszteni. A kérelmet az e rendeletben, valamint

  az Szt.-ben meghatározott dokumentumokkal (igazolásokkal, nyilatkozatokkal) együtt kell benyújtani


(2)9  A kérelemhez a nyilatkozónak az adott ellátási formára vonatkozó, a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások   igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet mellékletei szerinti kérelmet, illetve nyilatkozatot kell benyújtania.


(3)10  A jövedelem igazolásához csatolni kell:

           - havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap keresetéről szóló

             munkáltatói igazolást,

           - munkanélküli ellátásról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátást igazoló szelvényt, ennek

             hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolást,

           - a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban

             kifizetett ellátás igazoló szelvényét,

       vállalkozó esetében az illetékes APEH igazolását, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi  

       jövedelemadó alapjáról.


(4) Egyéb nem rendszeres jövedelem igazolására a kérelmező írásbeli nyilatkozatát kell elfogadni. Az ilyen bevételt jövedelemforrásonként és személyenként kell a kérelmezőnek nyilatkozatba foglalnia.


(5) A kérelem elbírálására jogosult szerv vagy személy köteles a kérelemben (mellékleteiben) foglalt adatok valódiságát vizsgálni. Ennek során jogosult a Szt. 10. §-ában meghatározott információk, adatok beszerzésére, helyszíni szemle és környezettanulmány végzésére, a Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal közreműködésével.


      A Hivatal

            a) a beérkezett kérelmeket döntésre előkészíti. A támogatásra való jogosultságot folyamatosan figyelemmel

                kíséri, szükség esetén jelzéssel él a döntésre jogosult szerv felé.

            b) a kérelem elbírálását követően gondoskodik annak végrehajtásáról

            c) a megállapított pénzbeli ellátás kifizetéséről, folyósításáról intézkedik.


(6) Amennyiben az ellátás célja pénzbeli kifizetéssel nem biztosítható, a kérelem elbírálására jogosult dönthet a pénzösszegnek közvetlenül a szolgáltatóhoz, vagy az ellátást biztosító intézményhez való utalásáról.


(7) A szociális ellátások megállapításáról a hatáskör birtokosa határozattal dönt.


A pénzbeli ellátások kifizetése, folyósítása

5. § 11


A pénzbeli ellátások kifizetése a – 4. § (7) bekezdése szerint hozott – határozat alapján az önkormányzati hivatal pénzügyi dolgozójának feladata, amely további feladatként:

a) az ellátások kifizetéséről pénzügyi nyilvántartást vezet;

b) gondoskodik az ellátásokkal összefüggő járulékfizetési, pénzügyi elszámolási és visszaigénylési feladatok végrehajtásáról.


6. §.


A pénzbeli szociális ellátások folyósítása a 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet előírásai szerint történik.


A pénzbeli ellátások ellenőrzésének szabályai

7. §.


      (1) A szociális ellátásban részesülő 15 napon belül köteles értesíteni az ellátást megállapító szervet a jogosultság

      feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról.


(2) Az e rendeletben adott ellátásoknál az ellenőrzést meghatározott időközönként, illetve a szociális törvényben meghatározott esetekben

      a) az öregségi nyugdíj legkisebb összege változását követően valamint,

      b) az ellátás alapjául szolgáló jövedelemváltozás miatt.


(3) Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésére és a megtérítéssel kapcsolatos méltányosságra vonatkozóan az Szt. szabályai szerint kell eljárni.


III. Pénzbeli ellátások

8. §


(1) Szociális rászorultság esetén a jogosult részére, jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli szociális ellátás nyújtható.


(2) Az önkormányzat képviselő-testülete Humánszolgáltatási Bizottsága az Sztv-ben és e rendeletében meghatározott feltételek szerint: Önkormányzati segélyt állapít meg.


Aktív korúak ellátása

9. §


(1) A jegyző aktív korúak ellátására való jogosultságot állapít meg a Szociális törvény 33. § (1) bekezdésében meghatározott személyek számára.

Foglalkoztatást helyettesítő támogatásra való jogosultság egyéb feltételei

10. § 1


      (1) 2 A foglalkoztatást helyettesítő támogatás jogosultja köteles gondoskodni:

a) a háza, telke előtti járdaszakasz és zöldsáv teljes területének tisztántartásáról, gyom- mentesítéséről,

            b) ingatlanjáról a járdára és az úttest fölé nyúló ágak és bokrok megfelelő nyeséséről

            c) a háza, telke előtti járdaszakasz hó- és csúszásmentesítéséről

            d) ingatlanjának rendszeres rovar- és rágcsálóírtásáról

            e) a lakóingatlana higiénikus állapotáról (lakóház és udvar)

            f) hulladékának közszolgáltató által történő elszállíttatásáról


(2)3 A foglalkoztatást helyettesítő támogatás jogosultja a Képviselő-testület által, a helyi állattartás szabályairól szóló rendelet előírásainak megfelelően gondoskodik az ingatlanán tartott állatok gondozásáról, neveléséről, tisztántartásáról.


(3) Az (1) és (2) pontban előírt feltételek teljesítését vagy elmaradását a Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal évente két alkalommal ellenőrzi helyszíni szemle során, melyről jegyzőkönyvet és képfelvételt készít.


(4)4 Az (1) és (2) pontban előírt feltételek elmaradása esetén a jegyző öt napos határidő kitűzésével, az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével végzésben kötelezi a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosultat a jogosultsági feltételek teljesítésére.


(5)5 Amennyiben foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülő a felhívásban megjelölteket a határnapig nem teljesíti, jogosultsága megszűnik.


Rendszeres szociális segély

11. §


(1) A jegyző aktív korúak ellátására jogosultságot, ezen belül rendszeres szociális segélyt állapít meg annak a személynek, aki

     a) egészségi és mentális problémával küzdő családtagot felügyel, ápol, feltéve ha családtagjának ellátása egyéb

         szociális és egészségügyi szolgáltatás igénybevételével nem biztosítható,

     b) gyermekeit egyedül neveli, és nincs a településen olyan rokon vagy családtag, aki a segítségére lenne,

     c) krónikus vagy pszichés betegséggel, szenvedélybetegséggel küzdő, de részére az ORSZI nem állapított meg

        munkaképesség-csökkenést,

    d) nyolc osztálynál kevesebbet végzett, alacsony tudásszinttel, gyenge kommunikációs készséggel rendelkezik, és 

       ez nem teszi lehetővé a rendszeres és elvárható teljesítményt,

    e) állapotos,

    f) az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet vizsgálata legalább 40 %-os vagy ennél alacsonyabb

      egészségkárosodást állapított meg.


(2) Az (1) bekezdés a)-d) pontjaiban meghatározott esetben a „Szivárvány” Szociális Szolgáltató Központ által kiadott környezettanulmány, az (1) bekezdés e)-f) pontjában meghatározott esetekben ORSZI szakvélemény vagy háziorvosi/szakorvosi igazolás szükséges a jogosultság megállapításához.


(3) Az aktív korúak ellátására jogosult, egészség-károsodottnak nem minősülő személy (a továbbiakban: rendszeres szociális segélyezett) a rendszeres szociális segély folyósításának feltételeként együttműködésre köteles a „Szivárvány” Szociális Szolgáltató Központtal.


    (4) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy az együttműködés keretében:

  1. a „Szivárvány” Szociális Szolgáltató Központnál az aktív korúak ellátására való jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül nyilvántartásba veteti magát,
  2. írásban megállapodik a szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó, az életvitelét segítő programokról,
  3. teljesíti a beilleszkedést segítő programban foglaltakat, köteles a „Szivárvány” Szociális Szolgáltató Központtal kapcsolatot tartani, az általuk előírt időpontban megjelenni.


(5) A „Szivárvány” Szociális Szolgáltató Központ kötelezettségei:

  1. figyelemmel kíséri az aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozatban megállapított határidő betartását, és annak megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát, továbbá a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a jogerős határozat alapján nyilvántartásba veszi,
  2. tájékoztatja a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt az együttműködés menetéről és a „Szivárvány” Szociális Szolgáltató Központ által az életvitelét, beilleszkedését segítő programokról,
  3. a rendszeres szociális segély folyósításának érdekében együttműködési megállapodást köt a segélyezettel,
  4. folyamatosan kapcsolatot tart a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel és legalább 3 havonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását,
  5. legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedését segítő program végrehajtásáról és amennyiben szükséges – a rendszeres szociális segélyre jogosult bevonásával – módosítja a programot, illetve az éves értékelés megküldésével tájékoztatja a jegyzőt a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról,
  6. jelzi a jegyzőnek, ha a rendszeres szociális segélyre jogosult személy az együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,
  7. a kapcsolattartásról a családsegítésre meghatározott naplót vezet.


(6) A rendszeres szociális segélyezett életvitelét, beilleszkedését segítő programok típusai:

  1. egészséges életmódot segítő programok: szűrőnapok, egészségnap,
  2. egészségmegőrzéssel és az egészségügyi ellátásokkal kapcsolatos tanácsadások,
  3. más ellátásba juttatás segítése: nyugdíj, rehabilitációs járadék, gyermeknevelési ellátások, ápolási díj, társadalombiztosítási tanácsadás, ügyintézés segítése, információnyújtás az ellátásokról és munkaerő-piaci kapcsolódásokról,


(7) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül:

  1. az aktív korúak ellátására való jogosultságot megállapító határozatban meghatározott határidőn belül nem jelenik meg a „Szivárvány” Szociális Szolgáltató Központnál,
  2. a „Szivárvány” Szociális Szolgáltató Központ által előírt időpontban nem jelenik meg és távolmaradását nem igazolja,
  3. a számára előírt foglalkozásokon, tanácsadáson nem vesz részt,
  4. a beilleszkedését, életvitelét segítő programban meghatározottakat nem hajtja végre.


(8) Az együttműködési kötelezettség megszegése esetén a „Szivárvány” Szociális Szolgáltató Központ három munkanapon belül írásban, új határidő tűzésével felhívhatja a jogosultat, hogy tegyen eleget a jogerős határozatban, illetve az együttműködési megállapodásban foglaltaknak, egyidejűleg tájékoztatja arról, hogy az együttműködési kötelezettség súlyos vagy két éven belül történő ismételt megszegése esetén az aktív korú ellátásra való jogosultsága megszűntetésre kerül.

Aktív korúak foglalkoztatása

12. §


(1) Az önkormányzat az aktív korú, nem foglalkoztatott személyek munkaerő-piaci helyzetének javítása érdekében rövidebb és hosszabb idejű közfoglalkoztatás támogatására pályázatot nyújt be a munkaügyi központhoz.


(2) A közfoglalkoztatásban részesülő köteles:

      a) a számára felajánlott munkát elfogadni és legkésőbb három munkanapon belül megkezdeni

      b) munkára képes állapotban megjelenni a munkavégzés kezdetekor,

      c) munkavégzés során a munkaeszközt, védőfelszerelést rendeltetésszerűen használni.


(3) Amennyiben a (2) bekezdésben foglalt kötelezettségének nem tesz eleget, akkor együttműködési kötelezettségét megszegőnek minősül, és az aktív korúak ellátására való jogosultságát meg kell szűntetni.


Lakásfenntartási támogatás

13. § 13


Ápolási díj

14. §


Hatályon kívül helyezte a 15/2013.(XII.16.) önkormányzati rendelet 5. §-a, hatályon kívül 2014. január 1-től


15. §


Hatályon kívül helyezte a 15/2013.(XII.16.) önkormányzati rendelet 5. §-a, hatályon kívül 2014. január 1-től

Az ápolási díj összege

16.§


Hatályon kívül helyezte a 15/2013.(XII.16.) önkormányzati rendelet 5. §-a, hatályon kívül 2014. január 1-től

Önkormányzati segély

17.§


(1) Az Önkormányzat Bizottsága önkormányzati segélyben részesítheti azt a személyt, aki létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, illetve időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd. Az Önkormányzati segély iránti kérelemről a kérelem beérkezését vagy a hivatalbóli eljárás megindítását követő 15 napon belül a Bizottság döntést hoz.


(2) Önkormányzati segély különösen az alábbi indokokra való tekintettel állapítható meg:

  1. természeti csapás, elemi kár esetén,
  2. ellátatlan személy részére,
  3. tartós, rendszeres orvosi ellenőrzést, kezelést igénylő betegség esetén,
  4. haláleset miatt,
  5. válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához,
  6. gyermek iskoláztatásához,
  7. nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához,
  8. gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadásokhoz,
  9. gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul
  10. egyéb rendkívüli ok bekövetkezése esetén.


(3)  Önkormányzati segély abban az esetben állapítható meg, ha kérelmező családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén 200 %-át.


(4) A 17. §. (2) c. pontjában meghatározott, tartós, rendszeres orvosi ellenőrzést, kezelést igénylő betegség esetén – háziorvosi, szakorvosi igazolás, kórházi zárójelentés, ambuláns lap, stb. alapján – a Bizottság akkor is megállapíthatja az önkormányzati segélyt, ha kérelmező családjában az egy főre eső jövedelem az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg.


(5) A Bizottság a 17. §. e-i pontjai esetében önkormányzati segélyt állapíthat meg, ha kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át.


(6) Önkormányzati segélyben egy naptári évben egy család legfeljebb négy alkalommal részesülhet. A segély legmagasabb összege alkalmanként a öregségi nyugdíj 5 mindenkori legkisebb összegének 50 %-ánál nem lehet magasabb.


(7) Az önkormányzati segély iránti kérelmet a „Szivárvány” Szociális Szolgáltató Központban kell benyújtani. A kérelemhez mellékelni kell a közös háztartásban élők jövedelemigazolását, és amennyiben lehetséges, az önkormányzati segély indokoltságáról szóló igazolást (pl. elemi kár esetén a helyreállítás költségeiről készített kimutatás, tartós betegséget igazoló orvosi-, vagy kórházi igazolás, válsághelyzetben lévő várandós anya esetén a terhesgondozásról szóló igazolás, gyermekek hátrányos helyzetéről szóló igazolás, stb).


(8) Ha az önkormányzati segély iránti kérelem elbírálása során a Bizottság megítélése szerint egy adott időszakon belül több alkalommal is indokolt önkormányzati segély folyósítása, akkor a határozatban – a konkrét időpontok és összegek megjelölésével – az adott év folyamán többszöri kifizetésről rendelkezhet.


(9) Amennyiben a Bizottság az önkormányzati segély rendeltetésszerű felhasználását úgy látja biztosítottnak, a pénzbeli támogatás helyett természetbeni juttatást (élelmiszer, tüzelősegély, közüzemi díj, gyermekintézmények térítési díjának kifizetése) nyújthat.


(10) A Bizottság rendkívüli vis-maior esetben (súlyos természeti csapás, vagy a települést érintő károk: földrengés, árvíz, belvíz, robbanás, tűzeset, tűzvész) az önkormányzati segélyt akkor is megállapíthatja, ha a családban az egy főre eső jövedelem meghaladja a rendeletben előírt jövedelemhatárt.

           

(11)   A rendkívüli vis-maior esetben (természeti csapás, vagy a települést érintő károk: földrengés, árvíz, belvíz, robbanás, tűzeset, tűzvész) a Bizottság megállapíthat a (3) bekezdésben megjelöltnél magasabb összegű - maximum az öregségi nyugdíj legkisebb összegének háromszoros mértékű - önkormányzati segélyt.


(12) A Bizottság temetési költségekhez való hozzájárulásként önkormányzati segélyt állapíthat meg annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott, és családjában az egy főre eső jövedelem az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 400 %-át nem haladja meg.


(13)  A temetési költségekhez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély összege: 10.000,- Ft, de nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10%-ánál. A megállapított segély összegét, vagy a kérelem elutasításának tényét az arról szóló határozat számával együtt a temetési számlára rá kell vezetni és a számlát a kérelmező részére vissza kell adni.


(14)   A temetési költségekhez való hozzájárulásként önkormányzati segélyt a halálesetet követő 3 hónapon belül lehet igényelni. A kérelemhez mellékelni kell a közös háztartásban élők jövedelemigazolását, valamint az elhalt halotti anyakönyvi kivonatának és a temetési számlának a másolatát.


(15) Temetési költségekhez önkormányzati segély nem állapítható meg annak, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvény alapján temetési hozzájárulásban részesült.


(16) Kamatmentes szociális kölcsöntámogatásban részesíthető évente egy alkalommal az a rászorult személy, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át.


(17) A kamatmentes szociális kölcsöntámogatást az önkormányzat

a) a temetési költség viseléséhez nyújt, vagy

b) ha a kérelmezőnek igazoltan olyan rendkívüli kiadása merült fel, amely veszélyezteti önmaga vagy családja létfenntartását,

feltéve, hogy rendelkezik olyan jövedelemforrással, mely garanciát jelent a kölcsön  visszafizetésére.


(18) A kamatmentes szociális kölcsöntámogatás összege

a) a (2) bekezdés a) pontja esetén maximum 80.000 forint.

b) a (2) bekezdés b) pontja esetén egyedi elbírálás alá esik.


(19) Nem részesíthető szociális kölcsönben,

a) aki 24 hónapon belül megállapított szociális kölcsönét nem, vagy késedelmesen fizette vissza,

b) akinek az önkormányzat felé tartozása van.


(20) Szociális kölcsön iránti kérelmet házasságban vagy élettársi kapcsolatban élők esetén mindkét házas- illetve élettársnak együtt kell előterjesztenie és igazolniuk kell, hogy mindketten ugyanazon a lakcímen tartózkodnak. Az élettársi kapcsolatban élő személyeknek nyilatkozniuk kell arról, hogy élettársak.


(21) A szociális kölcsönt az igénybevevő fél

a) a (2) bekezdés a) pontja szerinti esetben 12 havi részletben

b) a (2) bekezdés b) pontja szerinti esetben egyedi ütemterv alapján

köteles visszafizetni.


Speciális eljárási szabályok

18. §


Hatályon kívül helyezte a 15/2013.(XII.16.) önkormányzati rendelet 6. §-a, hatályon kívül 2014. január 1-től

    Összege

19. §


Hatályon kívül helyezte a 15/2013.(XII.16.) önkormányzati rendelet 6. §-a, hatályon kívül 2014. január 1-től

Temetési segély


Az ellátás feltételei

20. §


Hatályon kívül helyezte a 15/2013.(XII.16.) önkormányzati rendelet 6. §-a, hatályon kívül 2014. január 1-től

Speciális eljárási szabályok

21. §


Hatályon kívül helyezte a 15/2013.(XII.16.) önkormányzati rendelet 6. §-a, hatályon kívül 2014. január 1-től

      Összege

22. §


Hatályon kívül helyezte a 15/2013.(XII.16.) önkormányzati rendelet 6. §-a, hatályon kívül 2014. január 1-től

IV. Természetben nyújtott szociális ellátások

23. §


     (1) Az önkormányzat a következő természetben nyújtott szociális ellátásokat állapítja meg:

     a) a pénzbeli ellátások, melyek természetben is nyújthatóak:

          - önkormányzati segély


          b) jellegükből fakadóan természetbeni ellátások:

         - köztemetés

        - közgyógyellátás


24. §


(1) A pénzbeli ellátások természetbeni ellátási formaként való nyújtása tényéről és indokáról az érintettet az ellátást megállapító határozatban tájékoztatni kell.

Közgyógyellátás


25. §


Méltányossági közgyógyellátásra való jogosultság


(1) Az Szt. 50. § (1)-(2) bekezdésében felsorolt eseteken túl közgyógyellátási jogosultság állapítható meg annak a személynek, aki szociálisan rászorult és gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni, ha az egy főre jutó havi jövedelem:

     a) család esetén az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át nem haladja 

        meg, és a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 15%-át

        meghaladja,

     b) egyedül élő esetén havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át,

        és a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 15%-át

        meghaladja.


(2) Az Szt. 50.§ (3), (4) bekezdése szerinti közgyógyellátásra való jogosultságról a jegyző dönt.


Speciális eljárási szabályok

26. §


Hatályon kívül helyezte a 15/2013.(XII.16.) önkormányzati rendelet 8. §-a, hatályon kívül 2014. január 1-től

27. §


Hatályon kívül helyezte a 15/2013.(XII.16.) önkormányzati rendelet 8. §-a, hatályon kívül 2014. január 1-től

V. Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

Az ellátások formái

28. §


(1) A települési önkormányzat személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat biztosít.


(2) A szociális alapszolgáltatások közül:

            a) étkeztetést,

            b) házi segítségnyújtást

            c) családsegítést

            d) nappali ellátást


Alapszolgáltatások

29. §


(1) Az alapszolgáltatások biztosításával a települési önkormányzat segítséget nyújt a szociálisan rászorulók részére saját otthonukban és lakókörnyezetükben önálló életvitelük fenntartásában, valamint egészségi állapotukból, mentális állapotukból vagy más okból származó problémáik megoldásában.


 (2) Az alapszolgáltatásokat az önkormányzat a „Szivárvány” Szociális Szolgáltató közreműködésével biztosítja.


    Étkeztetés

30. §


(1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen

            a) koruk,

            b) egészségügyi állapotuk,

            c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,

            d) szenvedélybetegségük, vagy

            e) hajléktalanságuk miatt.


(2) Az étkeztetés történhet

  1. helyben fogyasztással
  2. házhoz szállítással
  3. jogosult általi elvitellel.


(3) Életkora miatt rászoruló az a személy, aki a 60. életévét betöltötte.


(4) Egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki mozgásában korlátozott, krónikus, vagy akut megbetegedése, fogyatékossága miatt önmaga ellátásáról – részben vagy teljesen – gondoskodni nem tud.


(5) Fogyatékossága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesül.


(6) Pszichiátriai betegsége, illetve szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására részben képes.


(7) Hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki bejelentett lakóhellyel nem rendelkezik, kivéve azt, akinek bejelentett lakóhelye a hajléktalan szállás.


31. §


(1) Az Szt. 62. §-ában meghatározott étkeztetést az önkormányzat a „Szivárvány” Szociális Szolgáltató Központ útján biztosítja.


(2) Az étkeztetést az önkormányzat a Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal Konyhája szervezeti egység (6435 Kunbaja, Szabadság tér 23-24. sz.) által biztosítja.


(3) A személyes gondoskodást nyújtó étkeztetésért térítési díjat kell fizetni. Az intézményi térítési díjat az önkormányzat e rendelet 1. számú melléklete szerint határozza meg.


(4) A szociális étkeztetésért fizetésre kötelezettek köre:

  1. az ellátást igénybe vevő jogosult,
  2. a szülői felügyeleti joggal rendelkező törvényes képviselő, valamint
  3. a jogosult tartására, gondozására köteles és képes személy.


(5) Az étkeztetés személyi térítési díját az intézményi térítési díj figyelembe vételével az alábbiak szerint kell megállapítani.


Kategória                                 1 főre jutó jövedelem:                             intézm.tér.díj:


A.                                     A nyugdíjminimum 150%-át el nem érő

                                         jövedelem esetén                                                 80%


B.                                     A nyugdíjminimum 150%-át elérő,

                                        de annak 300%-át meg nem haladó

                                         jövedelem esetén                                                 90%                     


C.                                   A nyugdíjminimum 300%-át meghaladó

                                       jövedelem esetén                                                 100%


(6) A szociális étkeztetés térítési díját utólag, a tárgyhónapot követő hó 10-ig kell megfizetni. 4„Szivárvány” Szociális Szolgáltató Központ a beszedett térítési díjakat a tárgyhónapot követő hó 15. napjáig köteles a Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal házipénztárába befizetni.”


Házi segítségnyújtás

32. §


(1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.


(2) A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell

a)  az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,

b) az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,

c) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.


(3) Az Szt. 63. §-a szerinti szolgáltatáshoz való hozzáférést az önkormányzat a „Szivárvány” Szociális Szolgáltató Központ útján biztosítja.


(4) A házi segítségnyújtást intézményi térítési díját az önkormányzat e rendelet 2. számú melléklete szerint határozza meg.


(5) A házi segítségnyújtás díját utólag, a tárgyhónapot követő hó 10-ig kell megfizetni. A t térítési díjakat a tárgyhónapot követő hó 15. napjáig köteles a Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal házipénztárába befizetni.”


Családsegítés

33. §


     (1) A családsegítés keretében biztosítani kell a Szoc. tv. 64. § (4) bekezdésében meghatározottakat.


     (2) Az Szt. 64. §-ában meghatározott családsegítést az önkormányzat a „Szivárvány” Szociális Szolgáltató Központ

     útján biztosítja.


(3) A „Szivárvány” Szociális Szolgáltató Központ rendszeres szakmai kapcsolatot tart fenn a Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatallal annak érdekében, hogy a pénzbeli, illetve természetbeni támogatások minél hatékonyabb segítséget nyújtsanak az arra rászorulóknak.


(4) A „Szivárvány” Szociális Szolgáltató Központ ellátja a szociális törvényben megjelölt aktív korú, rendszeres szociális segélyben részesülőkkel kapcsolatos együttműködési kötelezettségből fakadó feladatait. Különös figyelmet fordít a munkába és a beilleszkedést, életvitelt segítő programokba sem bevonandó réteg problémáinak kezelésére.


34. §


A „Szivárvány” Szociális Szolgáltató Központ az egyén és család számára nyújtott szolgáltatása térítésmentes.


Nappali ellátás

35. §


Az Szt. 65/F. §-ában meghatározott nappali ellátást az önkormányzat a „Szivárvány” Szociális Szolgáltató Központ útján biztosítja.


VI. Hatályba léptető, vegyes és záró rendelkezések

36. §


(1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


(2) A 46. § (3) bekezdésében és 47. § (4) bekezdésében foglalt rendelkezéseket 2011. március 01. napjától kell alkalmazni.


(3) Jelen rendelet hatályba lépésével hatályát veszti a szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 7/2006.(VIII.30.) számú rendelet és az azt módosító 6/2007.(IV.20.) rendelet, 12/2008.(XII.29.) rendelet, 1/2009.(I.13.) rendelet és a 7/2009.(VIII.26.) rendelet.


Kunbaja, 2011. február 15.



           Franzné Lakner Éva                                                                          Szép Katalin

               polgármester                                                                                      jegyző




Záradék: A rendelet 2011. február 15. nap kihirdetve.



                                                                                                                   Szép Katalin

                          jegyző