Nemesdéd Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2011. (IV. 12.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2024. 01. 01

Nemesdéd Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2011. (IV. 12.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályozásáról

2024.01.01.

Nemesdéd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló – többször módosított – 1993. évi III. tv. (továbbiakban: Szt.)

1. §-ának (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (1), (3) bekezdésében, 35. § (2) bekezdésében, 37. § (1) bekezdés d) pontjában, 37/A. § (3) bekezdésében, 38. §-ának (9) bekezdésében, 43/B. § (1) és (3) bekezdésében, 45. § (1), (3) bekezdésében, 46. § (1) bekezdésében, 47. § (2), (5) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 50. §-ának (3) bekezdésében, 55/C. § (4) bekezdésében, 60. § (3) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1) bekezdésében, a 115. § (3) bekezdésében, a 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a helyi önkormányzatokról szóló LXV. törvény 8. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

A szociális igazgatás és a szociális ellátás általános szabályai

1. Általános rendelkezések

A rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő szociális rászorultságtól függő pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.

A rendelet hatálya

1. §1 (1) A rendelet tárgyi hatálya az alábbi ellátásokra terjed ki:

a.) Pénzbeli és természetbeni települési támogatások:2
aa) települési lakásfenntartási támogatás,
ab) méltányossági ápolási díj,
ac) települési segély,
ad) rendkívüli települési támogatás
ae) Bursa Hungarica támogatást,
af) méltányossági közgyógyellátás,
ag) adósságkezelési szolgáltatás,
ah) köztemetés,
b.) Szociális és gyermekvédelmi szolgáltatások
ba) étkeztetés
bb) házi segítségnyújtás
bc) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
bd) családsegítés
be) közösségi ellátások
bf) támogató szolgálat
bg) idősek nappali ellátása
bh) gyermekek ellátásával kapcsolatban gyermekjóléti szolgáltatás
bi) bölcsődei ellátás
bj) gyermeke átmeneti elhelyezése
(2) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében a rendelet hatálya kiterjed Nemesdéd önkormányzat által szervezett és nyújtott ellátásokra.
(3) A Bursa Hungarica, támogatást Nemesdéd községben állandó bejelentett lakcímmel rendelkező személyekre terjed ki.
(4) A rendelet 1. § (1) bekezdés b. pontjának, bb); be); bf); bg); pontjaiban felsorolt ellátások a Böhönyei Szociális Alapszolgáltatási Központ feladatellátása révén valósulnak meg, a bc); bd); be); bf); bh pontjaiban foglalt ellátást a Marcali Többcélú Önkormányzati Társulás biztosítja a Marcali SZESZK intézményen keresztül. A bj) pontban foglalt ellátás a Vöröskereszt szervezettel kötött együttműködési megállapodás alapján biztosított.3

Eljárási rendelkezések

2. §

.

(1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása és a szociális alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelmeket a körjegyzőségen lehet szóban, vagy írásban előterjeszteni.
(2) Amennyiben e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása társulás keretében fenntartott intézmény útján történik, az alapszolgáltatás igénybevétele iránti kérelmet a társulás intézményének vezetőjéhez lehet szóban vagy írásban előterjeszteni4.
(3) Civil szervezetek is kezdeményezhetik a hivatalból történő eljárást. Eljárás kezdeményezésük nem terjed ki intézményi ellátás igénybevételének kezdeményezésére.
(4) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes. Az ellátást igénylő a kérelmét formanyomtatványon nyújthatja be.

3. § (1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.

(2) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:

- az ellátást igénylő személynek az Szt. 18. § a) c) g) h) pontjában szereplő adatait,
- az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.
A jövedelemtől függő szociális ellátások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.
(3) A jogosultság megállapításakor figyelembe vehető jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (2)-(3) bekezdése az irányadó.
(4) A jövedelem számításakor figyelmen kívül hagyandó jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (4) bekezdése az irányadó.
(5) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.
(6) Nincs szükség igazolásra, azon adatok tekintetében, amelyek a Közös Önkormányzati Hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 36. §-ának (2)-(3) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.5

4. § (1) A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5-éig, nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a pénztárból, külön kérelem esetén átutalással történik. A házipénztárból történő kifizetés a döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.

(2) Amennyiben a jövedelemszámításnál irányadó időszakban az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege változik, akkor időarányosan annak az időszaknak az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével kell számolni, amelynek a nettó jövedelemét a kérelmező igazolja.

5. § (1) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.

(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Körjegyzőség már bármely ügyben – a kérelem benyújtását megelőző egy hónapon belül –vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető.

6. §6 (1) A lakásfenntartási támogatás, a települési segély, a rendkívüli települési támogatás, az önkormányzat egyéb pénzbeli juttatásai egészben, vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújthatók. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

7. § A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a 63/2006.(III.27.) Korm. r. 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.

8. § A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

II. Fejezet

Települési támogatások

Szociális rászorultságtól függő pénzbeli települési támogatások

9. § - 13. §7

14. §8

Aktív korúak ellátásához kapcsolódó rendelkezés

(1) Az aktív korúak ellátására az a személy jogosult, aki gondoskodik
a) az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje, a kerítéssel kívül határos terület, járda tisztán tartásáról,
b) az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosításáról.
(2) Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettségének nem tesz eleget, a jegyző tájékoztatja a járási hivatalt a kötelezettség megszegéséről.
(3) Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettségének a járási hivatal felszólítása ellenére sem tesz eleget, a jegyző e tényről tájékoztatja a járási hivatalt.
Települési lakásfenntartási támogatás9

15. § (1) A lakásfenntartási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott önkormányzati hozzájárulás. Az önkormányzat a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, és a szemétszállítás díjához, a lakbérhez vagy az albérleti díjhoz, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő-részletéhez illetve a tüzelőanyag költségeihez lakásfenntartási támogatást nyújt a rendeletben meghatározott feltételek szerinti jogosultnak.

(2) A lakásfenntartási támogatást a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.

16. § (1) Lakásfenntartási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.

(2) A lakásfenntartási támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,

b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,

c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,

d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,

e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.

(3) Ha a háztartás

a) (4) bekezdés a)-c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy

b) (4) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

(4) Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot, a nevelőszülőt és a hivatásos nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

(5) A lakásfenntartási támogatás esetében a lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség 350 Ft.10

(6) A lakásfenntartási támogatás esetében elismert lakásnagyság

a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,

b) ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,

c) ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,

d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,

e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm, de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.

(7) Az adósságkezelési szolgáltatásban részesülő személy a szolgáltatás időtartama alatt lakásfenntartási támogatásra jogosult. Az e jogcímen lakásfenntartási támogatásban részesülő személy egyidejűleg lakásfenntartási támogatásra nem jogosult. A támogatás összegének kiszámítására a lakásfenntartási támogatásra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. Azon személy esetében, akinél előrefizetős gáz- vagy áramfogyasztást mérő készülék működik, a lakásfenntartási támogatást vagy annak meghatározott részét természetben, a készülék működtetését lehetővé tévő formában kell nyújtani.

(8) A lakásfenntartási támogatás egy hónapra jutó összege

a) a lakásfenntartás elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át,

b) a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja, de nem lehet kevesebb, mint 2500 forint, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

(9) A (8) bekezdés b) pontja szerinti TM kiszámítása a következő módon történik:


TM = 0,3-

J-0,5 NYM
─────


x 0,15,

NYM

ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.
(10) A lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet 21 napon belül kell elbírálni.
(11) A lakásfenntartási támogatást egy évre kell megállapítani.
(12) A lakásfenntartási támogatás megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a képviselő-testület a jegyzőre ruházza át.

17. § (1) A testület az ellátás feltételeként előírja, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja a lakókörnyezete rendezettségét biztosítsa. A kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott lakást vagy házat és annak udvarát, kertjét, a kerítéssel kívül határos területét, járdát tisztán tartása, az ingatlan állagát és rendeltetésszerű használhatóságát, valamint higiénikus állapotát biztosítsa, az állattartás tárgyi feltételeit teremtse meg, a trágyakezelést szakszerűen lássa el, a tartott ebeit zárt kerítés vagy kennel segítségével tartsa.

A megállapított feltételek teljesítésére a kérelmezőt, illetve a jogosultat megfelelő, de legalább ötnapos határidő tűzésével a jegyzőnek - az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével - fel kell szólítania. Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult a feltételeknek felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni.
(2) Amennyiben a lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet a jegyző a (1) bekezdés szerinti okból elutasítja, vagy a megállapított lakásfenntartási támogatást megszünteti, ugyanazon lakásra vonatkozóan a döntés jogerőre emelkedésétől számított négy hónapon belül a háztartás egy tagja sem nyújthat be normatív lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet.
(3) Lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(4) A (3) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

Méltányossági lakásfenntartási támogatás

17/A. § (1) Nemesdéd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete méltányossági lakásfenntartási támogatásban részesíti azt a személyt, akinek háztartásában az 1 főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 250%-át és a lakásfenntartás havi költségének a háztartás havi összjövedelméhez viszonyított aránya a jövedelem 30%-át elérő költséghányad.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben az alábbi kiadások teljes költségét kell figyelembe venni:

- lakbér vagy albérleti díj
- lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részlete
- csatornahasználati díj
- szemétszállítás költsége
- villanyáram költsége
- víz-és gázfogyasztás díja
- tüzelőanyag költsége.
(3) A méltányossági lakásfenntartási támogatás egy hónapra jutó összege 2500 Ft.

Ápolási díj

18. § (1) A képviselő-testület ápolási díjat állapít meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi és az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén 150%-át.

(2) Az ápolási díj megállapítása iránti kérelmet a 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet 4. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. Az ápolási díj megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell az Szt. 43. §-ában és a 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet 25. §-ában meghatározott igazolásokat és szakvéleményt.

(3) Az ápolási díj havi összege 23.600 Ft.11

(4) E rendelet alapján adható ápolási díj megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja.

Ápolási kötelezettség teljesítésének ellenőrzése

19. § (1) Az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ha az ellátott rendszeres étkeztetéséről, ápolásáról nem gondoskodik, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában nem működik közre.

(2) A házi segítségnyújtást végző intézmény Szociális Alapellátási Intézményfenntartó Társulás az ápolást végző személy kötelezettségének teljesítését havi rendszerességgel ellenőrzi. Az ellenőrzés során együttműködik a háziorvossal is, hogy meggyőződhessen az ápolt személy egészségi állapotának esetleges romlásáról és annak okairól. Amennyiben az ellenőrzés során úgy látja, hogy az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ezt a jegyzőnek jelzik.

Települési segély12

20. § (1) Nemesdéd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a Szt. 45. § (1) bekezdésben hivatkozott esetekre figyelemmel, a településen élő személyeket, kérelemre települési segélyben részesíti.

(2) A települési támogatás iránti kérelmet, illetve az eljárás megindítására vonatkozó kezdeményezést a Nagyszakácsi Közös Önkormányzati Hivatal Nemesdédi Kirendeltségén lehet benyújtani.

(3) A települési segély megállapítása előtt indokolt esetben környezettanulmányt kell készíteni. Indokolt esetnek minősül, ha a rendkívüli méltánylást igénylő eset megítélése során a kérelmező lakás és egyéb körülményeinek részletes ismerete szükséges.

(4) Sürgős szükség esetén - ha az igénylő életkörülményei indokolják az azonnali segítséget – a támogatás, bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján is megállapítható.

20/A. § (1) Települési segélyben részesülhet az a rászorult, akinek a családjában az egy főre jutó a havi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum 130%-át.

(2) Az (1) bekezdésben megjelölt települési segély- rászorultsághoz igazodva - legalább 1.000 Ft, maximum 30.000 Ft lehet.13

(3) Az (1) és (2) bekezdésben megállapított támogatás pénzben és természetben is nyújtható, azonban nem nyújtható kölcsön formájában.

(4) Ha a települési segély megállapítására azért kerül sor, mert a gyermeket nevelő szülő a család anyagi helyzete, vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt, illetve más okból segítségre szorul, a segély akkor állapítható meg, ha az egy főre jutó jövedelem egyedülálló, és gyermekét egyedül nevelő szülőnél az öregségi nyugdíjminimum 160 %-a.

(5) A települési támogatás éves mértéke nem lehet több a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 200%-ánál. A gyermeknevelés céljából juttatott települési támogatás szociális kölcsön formájában nem juttatható.

20/B. § (1) Települési támogatás rendkívüli méltánylást érdemlő esetben évente legfeljebb egy alkalommal a segélyben részesített egy főre számított jövedelmére való tekintet nélkül is megállapíthat. Ebben az esetben a települési segély összege egyedi mérlegelés alapján kerül megállapításra a rendkívüli méltánylást érdemlő körülmény egyedi értékelését követően. Az egyedi mérlegelés során a speciális élethelyzetet (betegség, elemi kár, stb.) kell a döntést hozónak mérlegelnie. Egyedi mérlegelés alapján a támogatás mértéke az 150.000 Ft-ot nem haladhatja meg. A döntés előkészítése során környezettanulmányt kell minden esetben készíteni.

(2) Az egyedi mérlegelés alapján a (1) bekezdés szerint megállapított segély szociális kölcsön formájában is megállapítható. A kölcsön visszafizetésére 12 hónapnál hosszabb időt megállapítani nem lehet. A kölcsön folyósításának feltétele a visszafizetés garanciáit tartalmazó kölcsönszerződés megkötése.

(3) A visszafizetés határidejét és a részleteket úgy kell megállapítani, hogy az a visszafizetésre kötelezett és vele együtt élő családja létfenntartását ne veszélyeztesse.

(4) A szociális kölcsön folyósítását a képviselő-testület egyik képviselőjének megalapozott, támogató nyilatkozatának is meg kell erősítenie, illetve a visszafizetést követően a felhasználás tényéről szóló feljegyzését is az ügy lezárásához csatolni kell.

(5) Települési segély rendkívüli méltánylást érdemlő esetben évente legfeljebb egy alkalommal a segélyben részesített egy főre számított jövedelmére való tekintet nélkül is megállapíthat. Ebben az esetben a települési segély összege egyedi mérlegelés alapján kerül megállapításra a rendkívüli méltánylást érdemlő körülmény egyedi értékelését követően. Az egyedi mérlegelés során a speciális élethelyzetet (betegség, elemi kár, stb.) kell a döntést hozónak mérlegelnie. Egyedi mérlegelés alapján a támogatás mértéke az 200.000 Ft-ot nem haladhatja meg. A döntés előkészítése során környezettanulmányt kell minden esetben készíteni.14

21. § (1) Települési segélyt nyújt az önkormányzat annak a temetésre kötelezett személynek illetve annak a temettetést végzőnek, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodik.

(2) A támogatás mértéke nem lehet kevesebb, mint a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10 %-a, maximuma pedig elérheti annak 100 %-át. A helyben szokásos legolcsóbb temetés költségét a képviselő-testület 200.000 Ft-ban határozza meg.

(3) A temetés költségeihez történő hozzájárulást biztosító települési segély a temetést végző egy főre jutó jövedelmi és vagyoni viszonyaira tekintet nélkül is megállapíthatja, ha az eljárás során bizonyítást nyer, hogy a temetési költségek viselése, a temetés költségeinek kifizetését is figyelembe véve, a kérelmező vagy családja létfenntartását veszélyezteti.

22. § (1) Ha a temetési célú települési segélyben részesülő családjában egy főre jutó havi átlagos jövedelem meghaladja a mindenkori öregségi nyugdíj 150-%-át, akkor az önkormányzati segély visszatérítendő kamatmentes kölcsön formájában is juttatható. Az erre a célra kifizetett kölcsön a temetési kiadások valós, számlával igazolt mértékét nem haladhatja meg. A kölcsön folyósításának feltétele a visszafizetés garanciáit tartalmazó kölcsönszerződés megkötése.

23. §

Rendkívüli települési támogatás

(1) Nemesdéd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a Szt. 45. § (4) bekezdése alapján rendkívüli települési támogatásban részesíti azt a személyt, aki időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került. Elsősorban azokat a személyeket részesíti az önkormányzat ilyen jellegű támogatásban, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – így különösen betegséghez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, stb. – miatt anyagi segítségre szorulnak.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben a rendkívüli települési támogatás az egy főre számított jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható.
(3) A rendkívüli települési támogatás mértéke az 100.000 Ft-ot nem haladhatja meg.
(4) A 20. – 23. §-ban foglalt települési támogatások folyósításával kapcsolatos hatásköröket a polgármester gyakorolja.15

Bursa Hungarica támogatás

23/A. § (1) A képviselő-testület a felsőoktatási tanulmányokat kezdeni kívánó fiatalok, valamint a felsőoktatási intézmény nappali tagozatos, államilag finanszírozott első alapképzésben, vagy első akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzésben résztvevők számára a Bursa Hungarica felsőoktatási önkormányzati ösztöndíj pályázat keretében támogatást biztosít.

(2) Az ösztöndíj támogatás feltétele a hallgatói jogviszony igazolása.

(3) Az ösztöndíj támogatás annak a hallgatónak adható, aki az önkormányzat illetékességi területén állandó lakóhellyel rendelkezik. Amennyiben a támogatott az önkormányzat illetékességi területéről elköltözik, úgy a támogatás az elköltözést követő tanulmányi félévtől megszűnik.

(4) Az ösztöndíj támogatás annak adható, akinek a családjában az egy főre jutó nettó jövedelem összege a mindenkori öregségi nyugdíjminimumot nem haladja meg.

(5) Az ösztöndíj támogatás legkisebb összege havi 1.000 Ft-nál nem lehet kevesebb, de az 5.000 Ft-ot nem haladhatja meg.

(6) A képviselő-testület az ösztöndíj támogatás megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a polgármesterre ruházza át.

Szociális célú tűzifajuttatás16

23/B. §

- 23/D. §

23/E. §17

Köztemetés

(1) Nemesdéd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Szt. 48. §-ban foglaltak szerint rendelkezik a köztemetés elrendeléséről.

Mentesülés a köztemetés költségeinek megtérítése alól

23/F. § (1) Ha az eltemettetésre kötelezett helyett az önkormányzat gondoskodik az elhunyt személy eltemettetéséről az eltemettetésre köteles személy a köztemetés költségeinek megtérítése alól akkor mentesül:

- ha az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 120 %-át nem haladja meg; egyedülálló esetén az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg, vagyonnal nem rendelkezik és a hagyaték csak hagyatéki teherből áll.
(2) A megtérítési kötelezettség alóli mentesítésre vonatkozó hatáskört a polgármester gyakorolja.

Természetben nyújtott szociális ellátások

Közgyógyellátás

24. § (1) Kérelemre, egyedi elbírálás alapján települési gyógyszertámogatás állapítható meg, annak a személynek, aki szociálisan rászorult és gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni, továbbá az egy főre számított havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg, (egyedül élő esetén 200 %-át) és a havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége eléri, illetve meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át .

(2) A támogatást éves mértékben kell meghatározni, oly módon, hogy a kezelő orvos által igazolt havi gyógyszerköltség tizenkétszeresének 30 %-át kell alapul venni. A támogatás mértéke az évi 60.000 Ft-ot nem haladhatja meg, annak folyósítása negyedévente, egyenlő részletekben esedékes. A támogatás indokolt esetben, a kérelemben foglaltak alapján, azonban egy összegben is kifizethető.18

(3) E rendelet alapján adható méltányossági közgyógyellátás megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja.

Adósságkezelési szolgáltatás

25. § (1) Az adósságkezelési szolgáltatás a szociálisan rászorult személyek részére nyújtott, lakhatást segítő ellátás. A Nemesdéd önkormányzat képviselő-testülete adósságkezelési szolgáltatásban részesíti:

a. akinek az adóssága meghaladja az 50.000 Ft-ot és akinek az Szt. 55. § (2) bekezdésében meghatározott adósságok valamelyikénél fennálló tartozása legalább 6 havi vagy közüzemi díjtartozása miatt a szolgáltatást kikapcsolták
b. akinek az egy fõre jutó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén 200%-át,
c. aki a településen elismert lakásnagyságot és minőséget meg nem haladó lakásban lakik, feltéve, hogy vállalja az adósság és a megállapított adósságcsökkentési támogatás különbözetének megfizetését és az adósságkezelési tanácsadásban való részvételt.
(2) Az adósságkezelés időtartamára, az adósság típusaira, valamint az adósságcsökkentési támogatásra a Szt. rendelkezéseit kell alkalmazni.
(3) Az adósságkezelési szolgáltatás szempontjából a településen elismert lakásnagyság és minőség: 80 m2, komfortos.
(4) Az adósságkezelési tanácsadást Szociális Alapellátási Intézményfenntartó Társulás végzi az adósságkezelési szolgáltatásban részesülő személyek részre.
(5) Az adósságcsökkentési támogatásról a képviselő-testület dönt.
III. Fejezet19

Szociális és gyermekvédelmi szolgáltatások

26. § (1) Az Szt. értelmében szociális alapszolgáltatások:

- étkeztetés
(2) Az alábbi szociális ellátásokat az önkormányzat a Böhönye és Környéke Önkormányzatai Társulása által fenntartott Böhönyei Szociális Alapszolgáltató Központon keresztül biztosítja:
- házi segítségnyújtás
- idősek nappali ellátás
(3) Az alábbi szociális ellátásokat az önkormányzat a Marcali Többcélú Kistérségi Társulás útján biztosítja
- családsegítés
- gyermekjóléti szolgáltatás
- jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
- bölcsődei ellátás,
- támogató szolgálat20
(4) A (2) bekezdésben szereplő ellátások esetén az Önkormányzat társulási megállapodásában az Szt. 92. § (1) bekezdés b.) pontja alapján a társult önkormányzatok rögzítette, hogy a rendeleti szabályozás megalkotására a Böhönyei Községi Önkormányzat jogosult. A Szt. 92. § (1) bekezdés b.) pontján alapuló szociális rendeletalkotás a Szt. 92. § (2) bekezdésben szereplő szabályozási tárgykörökre terjed ki, a társulás által fenntartott intézmény által biztosított és a társulási megállapodásban meghatározott szolgáltatásokra. Az önkormányzat társulási megállapodása szerint a gyermekjóléti szolgáltatások a gyermekétkeztetés feladatkörben a Böhönye és Környéke Önkormányzatai Társulási megállapodása és a Gyvt. 29. § (3) bekezdése alapján a társulás által közösen ellátott és a társulás által fenntartott intézmény tekintetében az önkormányzati rendeletet Böhönye Községi Önkormányzat alkotja meg, a rendeletalkotás során annak szabályozási tárgyköre kiterjed a Gyvt. 29. § (2) bekezdésben szabályozott tárgykörökre, a társulás által ellátott feladatok vonatkozásában.
(5) A (3) bekezdésben foglalt ellátásokra vonatkozó rendeleti szabályozás Marcali Városi Önkormányzat vonatkozó rendeleteiben található.

Az ellátások igénybevétele

27. § (1) E rendeletben felsorolt személyes gondoskodást nyújtó alapellátások esetében, az ellátást biztosító intézménybe történő felvételt, valamint az ellátások igénybevétele iránti kérelmet az Alapszolgáltatási Központ vezetőjéhez kell benyújtani, a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM. rendelet 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon. A gyermekek szülei törvényes képviselői az étkezetési igényt az oktatási intézmény szervezeti szabályzat szerinti rendben nyújtják be,az oktatási intézményben .

(2) A jogviszony keletkezéséről és az ellátás iránti kérelemről Alapszolgáltatási Központ vezetője dönt.

(3) Külön eljárás nélkül akkor biztosítható ellátás, ha indokolt az igénylő azonnali ellátása. Az írásos kérelmet és a jövedelemigazolást ebben az esetben is mellékelni kell.

a.) Az intézményvezető külön eljárás nélkül ellátásban részesíti azt, aki a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 15. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel.
b.) Étkeztetés és házi segítségnyújtás csak jövedelemvizsgálat alapján nyújtható. Térítésmentesen kell biztosítani: népkonyhán történő étkeztetés, családsegítés, ellátásokat.

Étkeztetés

28. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a 18 éven felüli rászorultaknak, legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan, vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen:

a.) jövedelmi, vagyoni helyzetük
b.) koruk
c.) egészségi állapotuk
d.) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,
e.) szenvedélybetegségük, vagy
f.) hajléktalanságuk miatt.
(2) Étkeztetésben részesíti az önkormányzat azt az igénylőt, illetve az általa eltartottat is, aki jövedelmétől függetlenül kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkezéséről más módon gondoskodni.
(3) Az ellátás iránti kérelmet a polgármesterhez lehet benyújtani.
(4) Az ellátás iránti kérelemről a polgármester határozattal dönt.
(5) Nemesdéd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális, az óvodai, az iskolai és a rászoruló gyermekek szünidei gyermekétkeztetését az ATROPLUS Közétkeztetési és Szolgáltató Kft. 9800 Vasvár, József Attila u. 23-25. szolgáltatóval kötött külön megállapodásban foglaltak szerint biztosítja.21

28/A. § (1) A szociális alapszolgáltatás személyi térítési díjának megállapításánál

a./ a szolgáltatást igénybevevő személy rendszeres havi jövedelmét,
b./ étkeztetés és házi segítségnyújtás esetén a Sztv. 119/C. § (3) bekezdés szerinti jövedelemigazolásban meghatározott jövedelmet,
- kiskorú igénybevevő esetén - a./, b./ pont szerinti kivétellel- a vele közös háztartásban élő szülők 1 főre jutó rendszeres havi jövedelmét kell figyelembe venni.
(2) A szociális étkeztetéshez az önkormányzat az 1. számú melléklet szerinti kedvezményeket biztosítja.
(3) Az oktatási, nevelési intézmények térítési díját a 2. számú melléklet tartalmazza.

Házi segítségnyújtás

29. § (1) Az ellátás iránti kérelmet kérelmező lakóhelye szerinti települési önkormányzathoz vagy a Szociális Alapszolgáltató Központ vezetőjéhez lehet benyújtani.

(2) Az ellátás iránti kérelemről az Alapszolgáltatási Központ vezetője, vagy annak SZMSZ-ében meghatározott esetekben hatáskörrel rendelkező munkatársa dönt.

(3) A gondozásra fordított időt a gondozási napló alapján kell megállapítani.

(4) Az ellátás igénybevétele, valamint annak megszüntetése az Alapszolgáltatási Központ intézményvezetőjének intézkedése alapján, az Sztv. 93. §. - 94/A. §. rendelkezéseinek megfelelően történik.

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

30. § (1) Nemesdéd Község Önkormányzata a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást a Marcali Kistérségi Többcélú Társulással kötött megállapodása alapján, a kistérségi szociális feladatokat ellátó Szociális és Egészségügyi Szolgáltató Központ útján biztosítja.

(2) A kistérségi jelzőrendszeres házi segítségnyújtás feladatát ellátó Szociális és Egészségügyi Szolgáltató Központjának térítési díjait Marcali Város Önkormányzata állapítja meg.

Családsegítés

31. § (1) A Szt. 64. §-ában szabályozott szolgáltatást az Önkormányzat a Marcali Többcélú Önkormányzati Társulás SZESZK intézménye útján biztosítja.22

Közösségi ellátások

32. § A közösségi ellátás szabályozására a Szt. 65/A. §-ban foglaltak az irányadók.

Támogató szolgáltatás

33. § (1) A támogató szolgáltatás igénybevételére, a jogosultság igazolására vonatkozóan az

(2) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező a szociális intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani.

(3) Az ellátás iránti kérelemről Szociális Alapellátási Intézményfenntartó Társulás intézményvezetője dönt.

(4) A támogató szolgáltatás térítési díjára vonatkozóan a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.17.) Korm. r. 14/A. §-ban foglaltak az irányadók.

Idősek nappali ellátása

34. § (1) Az idősek klubjában a nappali tartózkodásért térítési díj nem kerül megállapításra.

(2) Az ellátás iránti kérelmet az Alapszolgáltatási Központ vezetőjéhez lehet benyújtani.

(3) Az ellátás iránti kérelemről az Alapszolgáltatási Központ vezetője dönt.

Gyermekjóléti szolgáltatás

35. § (1) A Gyvt. 40. §-ába foglalt ellátást szolgáltatást az Önkormányzat a Marcali Többcélú Önkormányzati Társulás SZESZK intézménye útján biztosítja.23

(2) A családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentesen vehető igénybe.

Gyermekek napközbeni ellátása

36. § (1) A gyermekek napközbeni ellátását az önkormányzat a Nemesdédi Óvoda, valamint az állami fenntartású Véssey Mihály Általános Iskola napközi otthonos ellátásával, biztosítja.

(5) A bölcsődei ellátást a Szociális és Egészségügyi Szolgáltató Központtal kötött szerződés révén Marcali város intézménye biztosítja, míg az otthontalanná vált szülő és gyermek részére elhelyezést a Magyar Vöröskereszt Somogy Megyei Szervezetével kötött megállapodás alapján a szervezet a fenntartásában lévő Családok Átmeneti Otthona (Nagyatád, József A. u. 1.) biztosítja.

A fizetendő személyi térítési díj, és annak csökkentésének, elengedésének esetei, módjai

37. § (1) Ha az Szt. másként nem rendelkezik, a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért személyi térítési díjat kell fizetni.

(2) A személyi térítési díjat a hatályos jogi szabályok alapján (Szt. 115-119. §-ai) a Szociális Alapszolgáltatási Központ vezetője, illetve gyermekétkeztetés személyi térítési díját a Nemesdédi Óvoda vezetője állapítja meg.

37/A. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások intézményi térítési díját Böhönye képviselő-testülete évenként maximum kétszer állapíthatja meg.

(2) Minden évben a konkrét személyi térítési díj mértékének megállapításánál az igénybevevő jövedelmétől függően normatív személyi térítési díjkedvezményben részesül. Az intézményvezető a személyi térítési díjat az ellátott jövedelmétől függő kedvezmény érvényesítésével állapítja meg.

37/B. §

A személyi térítési díjak megfizetése

(1) A személyi térítési díjat havonta kell megfizetni.
(2) A befizetett és a ténylegesen fizetendő személyi térítési díj különbözetét a következő befizetés alkalmával a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.27.) Korm. rendelet 5. § (4) bekezdése szerint korrigálni kell.
A személyi térítési díj befizetését az önkormányzat pénztárába az Alapszolgáltatási Központ pénztárába kell havonként, a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig befizetni.
(3) A szolgáltatások, illetve ellátások igénybevételének szüneteltetését az alábbiak szerint kell bejelenteni az intézményvezetőnek:
- alapszolgáltatás esetében a szüneteltetés első napját megelőző két munkanappal korábban írásban vagy szóban kell bejeleni.

37/C. §

Az intézményvezető és az ellátást igénybevevő között kötendő megállapodás

(1) Az intézményvezető az intézményi ellátás igénybevételekor írásban megállapodást köt a szolgáltatásban részesülő személlyel. Ennek rendeleti szabályozását Marcali város és Böhönye község Képviselő-testületei biztosítják.

38. §

Az intézményi jogviszony megszűnése

(1) Az intézményi ellátás megszűnik az Szt. 100. §. és 101. §-ában foglalt esetekben és módon.
IV. Fejezet

Záró rendelkezések

39. § (1) E rendelet 2011. május 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a hatályba lépése után indult ügyekben, illetve a jogerősen el nem bírált, folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) A kihirdetésről a jegyző gondoskodik - a helyben szokásos módon.

(3) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a 5/2010. (IX. 23.) önkormányzati rendelet.

1. melléklet a 4/2011. (IV. 12.) önkormányzati rendelethez

Étkeztetés

Ellátottak

Elbírálási szempont

Kiszállítással

24

2017. március 1. után ellátásban
részesülők
25

akinek jövedelme a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegének 150%-át nem haladja meg

300 Ft

2017. március 1. után ellátásban
részesülők 26

akinek jövedelme a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegének 150 és 250%-a között van

400 Ft

2017. március 1. után ellátásban
részesülők 27

szociálisan rászorult
akiknek a jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 251 és 350%-a között van

500 Ft

2017. március 1. után ellátásban
részesülők 28

szociálisan rászorult
akiknek a jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 351 és 400%-a között van

600 Ft

2023. november 1. után ellátásban
részesülők 29

szociálisan rászorult
akiknek a jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 401 és 600%-a között van

800 Ft

2023. január 1. után ellátásban részesülők 30

akiknek a jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 600%-át meghaladja az teljes összegű térítési díjat fizet

1257 Ft

Az árak bruttó összegben értendők.

2. melléklet a 4/2011. (IV. 12.) önkormányzati rendelethez

Intézményi étkeztetés




Gyermekek napi háromszori étkezése, ellátott gyermek, tanuló

Tízórai

Ebéd

Uzsonna

Összesen

Iskola 31

646

1967

646

3258

Óvoda 32

529

1856

529

2914

Az árak bruttó összegben értendők.
1

Módosította: 7/2013. (XI. 28.) rendelet

2

Módosította: 1/2015. (II. 23.) rendelet

5

Módosította: 1/2015. (II. 23.) rendelet

6

Módosította: 1/2015. (II. 23.) rendelet

7

Törölte: 9. § - 13. § - 1/2015. (II. 23.) rendelet

8

Beiktatta: 1/2015. (II. 23.) rendelet

9

Beiktatta: 1/2015. (II. 23.) rendelet

12

Beiktatta: 20. §-23. § - 1/2015. (II. 23.) rendelet

16

Törölte: 9/2014. (XII. 1.) rendelet

17

Módosította: 1/2015. (II. 23.) rendelet

19

Módosította: III. Fejezet - 7/2013. (XI. 28.) rendelet

24

Az 1. mellékletben foglalt táblázat 1. sorát a Nemesdéd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2023. (X. 19.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.

25

Az 1. mellékletben foglalt táblázat „2017. március 1. után ellátásban részesülők” sora a Nemesdéd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2023. (X. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

26

Az 1. mellékletben foglalt táblázat „2017. március 1. után ellátásban részesülők” sora a Nemesdéd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2023. (X. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

27

Az 1. mellékletben foglalt táblázat „2017. március 1. után ellátásban részesülők” sora a Nemesdéd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2023. (X. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

28

Az 1. mellékletben foglalt táblázat „2017. március 1. után ellátásban részesülők” sora a Nemesdéd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2023. (X. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

29

Az 1. mellékletben foglalt táblázat „2023. november 1. után ellátásban részesülők” sorát a Nemesdéd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2023. (X. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdése iktatta be.

30

Az 1. mellékletben foglalt táblázat 2023. január 1. után ellátásban részesülők. sora a Nemesdéd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2023. (X. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. Az 1. mellékletben foglalt táblázat 2023. január 1. után ellátásban részesülők. sora a Nemesdéd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

31

A 2. mellékletben foglalt táblázat „Iskola” sora a Nemesdéd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2023. (X. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 2. mellékletben foglalt táblázat „Iskola” sora a Nemesdéd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

32

A 2. mellékletben foglalt táblázat „Óvoda” sora a Nemesdéd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2023. (X. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 2. mellékletben foglalt táblázat „Óvoda” sora a Nemesdéd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.