Alsószölnök Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2011 (III.31.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2011. 04. 01- 2018. 06. 06

Módosította: 17/2012. (IX.27.), a 9/2013. (VIII.6.) és a 11/2014. (XI.26.) önk. rendelet

(Egységes szerkezetbe foglalva: 2014. november 26-án)



Alsószölnök Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alkotmány 44/A. (1) bek. e./ pontja és ugyanezen paragrafus (2) bekezdése alapján, valamint a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16.§. (1) és a 18. § (1) bekezdésének felhatalmazása alapján a következő rendeletet alkotja:


I. Általános szabályok


1. § A Képviselő-testület és szervei számára a magasabb szintű jogszabályban szabályozott feladat- és hatásköri, valamint szervezeti és működési előírásokat jelen rendeletben foglaltakkal együttesen kell alkalmazni.



2. §. (1) Az Önkormányzat neve: Alsószölnök Község Önkormányzata.

(2) Az Önkormányzat székhelye: 9983 Alsószölnök, Fő út 19.

(3) Az Önkormányzat illetékességi területe: Alsószölnök község közigazgatási területe.

[1](4) Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását az 1. melléklet tartalmazza.




3. §. A Képviselő-testület 5 főből áll, tagjainak felsorolását az 1. függelék; a Képviselő-testület Ügyrendi Bizottsága tagjainak felsorolását a 2. függelék tartalmazza.




4. §. (1) A polgármester, tisztségét főállásban, részmunkaidőben látja el.

(2) A Képviselő-testület társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület összehívására és az ülés vezetésére a legidősebb képviselő-testületi tag jogosult.

(4) A polgármester ügyfélfogadási rendjét a 2. melléklet tartalmazza.




5.§. [2],[3](1) A Képviselő-testület az önkormányzat hivatali feladatai ellátására – Kétvölgy, Orfalu, Felsőszölnök és Szakonyfalu községek önkormányzatai képviselő-testületeivel közösen – közös önkormányzati hivatalt tart fenn; Alsószölnöki Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal) elnevezéssel. A jegyző vagy a jegyző megbízásából a Hivatal köztisztviselői ügyfélfogadást tartanak a Hivatal székhelyén (9983 Alsószölnök, Fő út 19.), Felsőszölnök Község Önkormányzata önkormányzati helyiségében (9985 Felsőszölnök, Templom út 10.), Szakonyfalu Község Önkormányzata önkormányzati helyiségében (9983 Szakonyfalu, Fő út 120.), valamint Kétvölgy és Orfalu Községi Önkormányzatok vonatkozásában Kétvölgy Községi Önkormányzat önkormányzati helyiségében (9982 Kétvölgy, Fő út 28.). Az ügyfélfogadási idők rendjét a rendelet 3. melléklete tartalmazza.

(2) A Hivatalt a jegyző vezeti, tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb 6 hónap időtartamra   – a jegyzői feladatokat a pénzügyi csoportvezető látja el.



6.§. (1) Az önkormányzat nemzetközi kapcsolatot tart fenn. Testvérközségi kapcsolat jött létre gazdasági, kulturális és sport területen Ausztria St. Martin településsel.

(2) A nemzetközi kapcsolatokat megállapodás alapján a képviselő-testület vagy nevében a polgármester ápolja.



7.§. Az önkormányzat jelképei: címer, zászló és pecsét. Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét külön rendelet állapítja meg.



[4]8.§. (1) Az önkormányzat az önkormányzat hivatala bevonásával biztosítja – külön együttműködési megállapodás alapján – a helyi szlovén és német nemzetiségi önkormányzatok működtetéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételeket, továbbá gondoskodik a működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról a következők szerint. Az önkormányzat

  1. az Alsószölnök, Fő út 19. szám alatti épület ingatlanban kijelölt helyiség ingyenes használatát biztosítja,
  2. átvállalja e helyiség  fűtési és villamosenergia költségét,
  3. biztosítja az ülések, döntések előkészítéséhez; jegyzőkönyvek elkészítéséhez; nyilvántartási, sokszorosítási, postázási, pénzügyi-gazdálkodási feladatok ellátásához szükséges személyi, tárgyi feltételeket,
  4. az önkormányzati hivatal útján ellátja a nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásával kapcsolatos végrehajtási feladatokat,
  5. viseli az a/-d/ pontban meghatározott feladatellátáshoz kapcsolódó költségeket.

(2) A helyi önkormányzat megbízásából és képviseletében a helyi nemzetiségi önkormányzat testületi ülésein részt vesz a jegyző, akadályoztatása esetén az önkormányzati hivatal jegyzőkönyvvezetői feladatokat ellátó köztisztviselője.



9. §. A képviselő-testület a helyi népszavazás, népi kezdeményezés feltételeit és az eljárás rendjét külön rendeletben szabályozza.



10. §. Az önkormányzat vagyonáról, a vagyonnal való gazdálkodás szabályairól külön rendelet intézkedik.





II. Részletes szabályok


A Képviselő-testület működése


11. §.(1) A Képviselő-testület – ide nem értve a közmeghallgatást – évente legalább 6 ülést tart.

[5](2) A Képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyvet a polgármester, a jegyző és 1 fő jegyzőkönyv-hitelesítő írja alá. A jegyzőkönyv-hitelesítőt a soron lévő testületi ülésen jelöli ki a képviselő-testület.”

(3) A Képviselő-testület rendes ülésének időpontjáról a polgármester az ülés összehívását megelőzően egyeztet a Képviselő-testület tagjaival.

[6](4) Az ülést úgy kell írásban összehívni, hogy a meghívót – annak mellékleteit elektronikus úton - az ülés előtt legalább 3 nappal kézhez kapják a meghívottak.

(5) Indokolt esetben a Képviselő-testület rendkívüli ülést tart. A rendkívüli ülés összehívása esetén (4) bekezdésben leírtaktól el lehet térni.

[7](6) Az ülésre meg kell hívni a jegyzőt, a falugondnokot és a települési kisebbségi önkormányzatok elnökét, akik az ülésen tanácskozási joggal vesznek részt.

(7) Az ülésre a napirenddel közvetlenül érintett és Alsószölnök székhellyel rendelkező intézmények, egyesületek, társadalmi szervezetek, alapítványok képviselőit is meg kell hívni, akik az ülésen – tevékenységi körükben - tanácskozási joggal vehetnek részt.

(8) Az ülés meghívóját – a kézbesítéssel egyidejűleg – az önkormányzat hirdetőtáblájára ki kell függeszteni.

[8](9) A képviselő-testület – Mötv.-ben szabályozottak szerint összehívott - zárt testületi ülésein a képviselő-testület tagjai, a jegyző, az érintett, a szakértő, továbbá a jegyző által kijelölt, az előkészítésben részt vett köztisztviselő vehet részt.

[9](10) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat a zárt ülésen tárgyalt ügyekben.

[10](11) A titkos szavazás lebonyolításáról – szavazólapok alkalmazásával – az esetenként létrehozott legalább kéttagú szavazatszámláló munkacsoport gondoskodik; a titkos szavazás eredményéről külön jegyzőkönyv készül, melyet a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.


12. §. Amennyiben a Képviselő-testület a meghívóban szereplő időpontot követő 20 percen belül nem válik határozatképessé, az ülés elmarad.



13. §. (1) A képviselő-testületi ülés meghívójában szereplő napirendi javaslatot a polgármester állítja össze, a napirendi pont előadójának megjelölésével.

(2) A Képviselő-testület tagjai az ülés tervezett időpontját megelőző nyolcadik napig tehetnek javaslatot írásban a napirendi pontokra. A javasolt napirendi ponto(ka)t a polgármester köteles a meghívóban szerepeltetni.

(3) A Képviselő-testület tagjai az ülésen – a napirend jóváhagyását megelőzően - halaszthatatlan esetben tehetnek új napirendi pontra vonatkozó, illetőleg a meghívóban egyébként szereplő napirendi pontot tartalmilag módosító javaslatot. A javaslatról a Képviselő-testület a napirend jóváhagyását megelőzően minősített többséggel dönt.

(4) A (2) és (3) bekezdésben leírt esetekben a napirend előadója a javaslatot tevő képviselő-testületi tag lesz.

(5) A Képviselő-testület az ülés napirendjéről szavazással dönt.

(6) Már elfogadott, de az ülésen még nem tárgyalt napirendi pont elnapolásáról a Képviselő-testület minősített többséggel dönt.



14. §. A napirend elfogadását követően, a polgármester beszámol a lejárt határidejű és átruházott hatáskörben hozott határozatokról.




15. §. (1) Az egyes napirendi pontok tárgyalása a napirendi pont előadójának előterjesztésével kezdődik.

(2) Önkormányzati rendelet alkotásáról, rendelet módosításáról kizárólag írásbeli előterjesztés (rendelettervezet) alapján hozható döntés.

[11](3) A napirend tárgyalása során biztosítani kell, hogy a Képviselő-testület tagjai és a napirendhez tanácskozási joggal meghívottak, valamint a jegyző, ismertethesse az előterjesztéshez, illetőleg a napirendhez kapcsolódó véleményét, javaslatait. Az ülés vezetője ismételten csak akkor köteles szót adni, ha a hozzászólás a korábbiakhoz képest érdemben új véleményt vagy javaslatot tartalmaz.

(4) Vita során az ülés vezetője valamennyi félnek köteles biztosítani egyszeri alkalommal a viszontválasz lehetőségét.



16. §. (1) A rendelettervezet jóváhagyásáról és a határozati javaslatról történő szavazást megelőzi a módosító javaslatról történő szavazás. Több módosító javaslatról az előterjesztés elhangzásának fordított időrendjében kell egyenként szavazni.

(2) Amennyiben egyik javaslat sem kapja meg a szükséges többségű igen szavazatot, az ülés vezetője újabb javaslatokat kérhet a Képviselő-testület tagjaitól, amelyekről az (1) bekezdésben leírt sorrendben kell szavazni.

(3) Ha nyilvánvaló, hogy az ülésen tárgyalt napirendi pontban nem születik döntés, a napirendi pontot az ülés vezetője a soron következő képviselő-testületi ülésre elnapolhatja.

 [12](4) Névszerinti szavazást a képviselők egynegyede indítványozhat, az indítvány felől a képviselő-testület vita nélkül dönt. Névszerinti szavazás esetén a jegyző egyenként olvassa a települései képviselők nevét, akik a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak. Ügyrendi kérdésekben nem lehet névszerinti szavazást tartani.

[13](5) A Mötv. 49. § (1) bekezdésében meghatározott személyes érintettség bejelentésének elmulasztása esetén a mulasztó települési képviselő tiszteletdíjának 10%-a megvonásra kerül.”

[14](6) A képviselő köteles részt venni a képviselő-testület ülésein. Ha a képviselő az évi rendes képviselő-testületi ülésekről 50 %-ban vagy azt meghaladóan hiányzott, a tárgyévet követő évben a tiszteletdíját 6 havi időtartamra meg kell vonni. E kötelezettségszegés ismételt elkövetése esetén a tiszteletdíj 12 havi időtartamra megvonható.



17. §. Az ülés vezetője köteles az ülés rendjét fenntartani. Ennek érdekében jogosult

a) a rendzavarótól megvonni a szót;

b) a rendzavarót rendre utasítani;

c) ismételt rendreutasítást követően a rendzavarót – a Képviselő-testület tagja kivételével - az ülésteremből kiküldeni.





[15]18. §. A Képviselő-testület évente legalább egyszer előre meghirdetett közmeghallgatást tart, a közmeghallgatást a polgármester vezeti.




A Képviselő-testület döntései


19. §. (1) A Képviselő-testület határozatának tervezetét a napirendi pont előadója készíti el és terjeszti elő.

(2) A Képviselő-testület határozata tartalmazza a döntést szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtásért felelős személy megnevezését és a végrehajtás határidejét.

(3) A határozatokat naptári évenként 1-el kezdődő folyamatos számozással, a döntéshozás idejének (év, hónap, nap) megjelölésével kell ellátni a következő módon: „határozat sorszáma/döntéshozatal éve (hónapja, napja) képviselő-testületi határozat”.



20. §. (1) A rendeletalkotást megelőzően a Képviselő-testület lehetőséget biztosít a rendelettel közvetlenül érintett társadalmi csoportok szervezetei véleményének megismerésére.

[16](2) Az önkormányzati rendelet jogszabályszerkesztését a jegyző végzi.

(3) Az önkormányzati rendeletet az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni, a hirdetőtáblára legalább 15 napra ki kell függeszteni.

(4) A rendelet megjelölése a következő: „Alsószölnök Község Önkormányzata Képviselő-testületének sorszám/kihirdetés éve (hónapja, napja) önkormányzati rendelete a(z) {…} (rendelet címe)”.



[17]21. §. (1) A zárt ülésen hozott határozatot a közérdekű adatok és közérdekből nyilvános adatok      tekintetében nyilvánosságra kell hozni.

(2)  A Képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolását a 4. számú melléklet tartalmazza.

(3) A polgármester – a Mötv.-ben meghatározott, át nem ruházható képviselő-testületi hatáskörbe tartozó ügyek kivételével – a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan önkormányzati ügyekben.

[18](4) Jogszabálysértő döntés, működés esetén a jegyzőnek jelzési kötelezettsége van.




A Képviselő-testület bizottságai


22. §. (1) A Képviselő-testület tagjaiból állandó bizottságként háromfős Ügyrendi Bizottságot hoz létre.

(2) Az Ügyrendi Bizottság feladata

[19]a) vagyonnyilatkozattal, összeférhetetlenséggel és méltatlansággal kapcsolatos ügyek vizsgálata és előterjesztése,

b) előterjesztés a polgármesteri illetmény emelésére vonatkozóan,

c) a képviselő-testület megbízásából külön feladat elvégzése, döntés előkészítése.



23. §. A Képviselő-testület valamely konkrét feladat ellátása érdekében ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság hatásköréről és összetételéről a bizottságot létrehozó határozatban kell dönteni.



24. §. A bizottságok működésére a Képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni azzal, hogy ahol a rendelet polgármestert említ, ott a bizottság elnökét-; ahol a Képviselő-testület tagját említi, ott a bizottság tagját kell érteni.




III. Záró rendelkezések



25. §. (1) Ez a rendelet 2011. április 01-jétől lép hatályba.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a 6/2007. (IV.20.) rendelet hatályát veszti.















[20],[21]1. melléklet a 4/2011. (III.31.) önkormányzati rendelethez



Alsószölnök Község Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:





       011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási

                    tevékenysége      

       013320 Köztemető-fenntartás és –működtetés

       013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

       041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

       041232 Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás

       041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

       045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

       051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

       052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

       064010 Közvilágítás

       066010 Zöldterület-kezelés

       066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

       074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

       074054 Komplex egészségfejlesztő, prevenciós programok


 081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

 082044 Könyvtári szolgáltatások

 082092 Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

 106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

 107051 Szociális étkeztetés

 107055 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás













[22]2. melléklet a 4/2011. (III.31.) önkormányzati rendelethez



Polgármester ügyfélfogadási rendje




Alsószölnök Község Önkormányzata önkormányzati helyiségében (9983 Alsószölnök, Fő út 19.)



Hétfő:              9.00 órától 11.00 óráig

Szerda:           9.00 órától 11.00 óráig










[23],[24]3. melléklet a 4/2011. (III.31.) önkormányzati rendelethez



A KÖZÖS ÖNKORMÁNYZATI HIVATAL MUNKARENDJE,

ÜGYFÉLFOGADÁSI RENDJE



  1. MUNKAREND:

Hétfő-csütörtök: 7.30 h – 16.00 h

Péntek: 7.30 h – 13.30 h

Ebédidő: 12.30 h – 13.00 h


  1. ÜGYFÉLFOGADÁS AZ ALSÓSZÖLNÖKI KÖZÖS ÖNKORMÁNYZATI HIVATALBAN:

Hétfő:        08.00 h – 12.00 h

13.00 h – 16.00 h

Kedd:        13.00 h – 16.00 h

Szerda:      08.00 h – 12.00 h

13.00 h – 16.00 h

Csütörtök:             -

Péntek:      08.00 h – 12.00 h



ÜGYFÉLFOGADÁS A NEM HIVATALI SZÉKHELY TELEPÜLÉSEKEN


  1. Felsőszölnök:

Felsőszölnök Község Önkormányzata önkormányzati helyiségében (9985 Felsőszölnök, Templom út 10.):

Péntek: 10.00 h – 11.00 h


  1. Szakonyfalu:

Szakonyfalu Község Önkormányzata önkormányzati helyiségében (9983 Szakonyfalu, Fő út 120.):

Szerda: 10.00 h – 11.00 h


  1. Kétvölgy:

Kétvölgy Községi Önkormányzat önkormányzati helyiségében (9982 Kétvölgy, Fő út 28.):

Péntek: 8.45 h – 9.45 h


  1. Orfalu:

Kétvölgy Községi Önkormányzat önkormányzati helyiségében (9982 Kétvölgy, Fő út 28.):

Péntek: 8.45 h – 9.45 h






[25]4. melléklet a 4/2011. (III.31.) önkormányzati rendelethez



Polgármesterre átruházott hatáskörök



  1. A lakosság, a civil szervezetek tájékoztatása, fontosabb döntések előkészítése esetén e szervezetek bevonását szolgáló fórumok meghatározása.


  1. Sírhelyek kialakításával, sírhelytáblák átalakításával kapcsolatos ügyekben történő eljárás.


  1. Önkormányzat javára bejegyzett jelzálogjog ranghelyének megváltoztatása, törlése a helyi támogatási ügyekben.


  1. Szolgalmi jog bejegyzéséhez hozzájárulás az önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanok kapcsán.


  1. Tulajdonosi jogok képviselete önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanokkal kapcsolatban.


  1. Elővásárlási jog gyakorlása.


  1. Önkormányzati közút forgalmi rendjének kialakítása, felülvizsgálata.


  1. Döntés a szociális rászorultságtól függő kérelmekkel kapcsolatos ügyekben.


  1. Közterület használatának engedélyezése.


  1. Közútkezelői hozzájárulások megadása.


  1. Vagyontalan személy közköltségen történő eltemettetésének elrendelése, tartásra köteles és képes hozzátartozó hiányában.












1. függelék



A Képviselő-testület tagjai


Monek Zsolt polgármester


Borbély Tibor alpolgármester


Csató Melinda képviselő


Nagy Zoltán képviselő


Racker Zsolt Dezső képviselő












2. függelék



A Képviselő-testület Ügyrendi Bizottságának tagjai




Nagy Zoltán                            elnök


Racker Zsolt Dezső                 tag


Borbély Tibor                          tag

[1]

A rendelet szövegét a 11/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 1.§-a módosította. Hatályos: 2014.11.27-től

[2]

A rendelet szövegét a 11/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 2.§-a módosította. Hatályos: 2014.11.27-től

[3]

Módosította: 9/2013.(VIII.6.) r. 1. §-a. Hatályos: 2013.VIII.7-től

[4]

Módosította: 17/2012.(IX.20.) r. 1. §-a. Hatályos: 2012. IX.21-től.

[5]

Módosította: 9/2013.(VIII.6.) r. 2. §-a. Hatályos: 2013.VIII.7-től

[6]

Módosította: 9/2013.(VIII.6.) r. 3. §-a. Hatályos: 2013.VIII.7-től

[7]

Módosította: 9/2013.(VIII.6.) r. 4. §-a. Hatályos: 2013.VIII.7-től

[8]

Módosította: 9/2013.(VIII.6.) r. 5. §-a. Hatályos: 2013.VIII.7-től

[9]

Módosította: 9/2013.(VIII.6.) r. 5. §-a. Hatályos: 2013.VIII.7-től

[10]

A rendelet szövegét a 11/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 3.§-a módosította. Hatályos: 2014.11.27-től

[11]

Módosította: 9/2013.(VIII.6.) r. 6. §-a. Hatályos: 2013.VIII.7-től

[12]

Módosította: 9/2013.(VIII.6.) r. 7. §-a. Hatályos: 2013.VIII.7-től

[13]

Módosította: 9/2013.(VIII.6.) r. 7. §-a. Hatályos: 2013.VIII.7-től

[14]

A rendelet szövegét a 11/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 4.§-a módosította. Hatályos: 2014.11.27-től

[15]

Módosította: 9/2013.(VIII.6.) r. 8. §-a. Hatályos: 2013.VIII.7-től

[16]

Módosította: 9/2013.(VIII.6.) r. 9. §-a. Hatályos: 2013.VIII.7-től

[17]

Módosította: 9/2013.(VIII.6.) r. 10. §-a. Hatályos: 2013.VIII.7-től

[18]

A rendelet szövegét a 11/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 5.§-a módosította. Hatályos: 2014.11.27-től

[19]

A rendelet szövegét a 11/2014 (XI.26.) önkormányzati rendelet 6.§-a módosította. Hatályos: 2014.11.27-től

[20]

Módosította a 11/2014. (XI.26.) önkormányzati rendelet 7.§-a módosította. Hatályos: 2014.11.27-től

[21]

Módosította: 9/2013.(VIII.6.) r. 11. §-a. Hatályos: 2013.VIII.7-től

[22]

Módosította: 9/2013.(VIII.6.) r. 12. §-a. Hatályos: 2013.VIII.7-től

[23]

Módosította a 11/2014. (XI.26.) önkormányzati rendelet 8.§-a módosította. Hatályos: 2014.11.27-től

[24]

Módosította: 9/2013.(VIII.6.) r. 13. §-a. Hatályos: 2013.VIII.7-től

[25]

Módosította: 9/2013.(VIII.6.) r. 14. §-a. Hatályos: 2013.VIII.7-től