Battonya Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2011. (IV.1.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2011. 04. 01- 2015. 07. 29

Battonya Város Önkormányzatának

6/2011.(IV.1.) önkormányzati rendelete


az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról.



Battonya Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról

szóló 1990. évi LXV. törvény 16.§.(1) és 22.§. (3) bekezdéseiben kapott felhatalmazás alapján, a 10. §. b./ pontjában meghatározott kizárólagos hatáskörében az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról az alábbi rendeletet alkotja:


I. Fejezet


Általános rendelkezések


A helyi önkormányzatokról szóló 1990.évi LXV. törvényben foglalt rendelkezéseket az önkormányzat működési területén  az ezen rendeletben - a továbbiakban: Szabályzat -  meghatározott kiegészítésekkel kell alkalmazni.


1.§.


(1) Az önkormányzat megnevezése: Battonya Város Önkormányzata

(2) Az önkormányzat székhelye:      Battonya, Fő u. 91.

(3) Battonya Város Önkormányzata önállóan - a törvény keretei között - szabadon,

     demokratikus módon, széleskörű nyilvánosságot teremtve intézi a település

     közügyeit, gondoskodik a helyi közszolgáltatásokról, a helyi közhatalom

     önkormányzati típusú gyakorlásáról.


2.§.


A város nemzetiségi jellegére és hagyományaira tekintettel a közszolgáltatást nyújtó intézményeken azok elnevezését román és szerb nyelven is el kell helyezni.


3.§.


(1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.

(2) A címer leírása: Battonya város címere álló, csücskös talpú pajzs, kék mezejében

     jobb haránt -  három, szimmetrikusan elhelyezett, hatágú csillaggal - díszített vörös

     pólya fut keresztül. A bal oldali mezőben, a pólya felett zöld lombú és fekete  

     törzsű nyárfa (jegenyenyár) áll, mellette balra aranylépcsejű, nyitott kapuszárnyú

     fedeles arany kapu látható, íve alatt ezüst ekevas és csoroszlya áll. A kapu alatt a

     pajzs derékon egy, az előzővel mindenben azonos fa lebeg. A pólya alatt, a 

     pajzsmező jobb felében lebegő vörös lángnyelvből ezüst kettőskereszt növekszik.

    A pajzsra szembeforduló, arany szegélyű és arany rostélyú, természetes sisakot

     helyeztek, nyakában arany szalagon arany medállal. Az aranyos sisakkorona    

     nyitott, ötágú, csúcsain egy-egy gyönggyel, a koronapánton három zafírkővel.





-  2  -



      A sisakdísz szembeforduló, jobbra néző,  kiterjesztett szárnyú arany koronával    

      ékesített, arannyal fegyverzett, stilizált fekete sas, jobb karmában három arany

      nyílvesszőt tart.

      A foszlányok: jobbról vörös és arany, balról kék és ezüst.


(3) Battonya város zászlajának, lobogójának leírása: a zászló fehér színű (mérete:

     90 x 180 cm ), a hosszanti oldalakkal párhuzamosan egy-egy arany szalag fut,

     a felső harmadon a rúdra merőleges tengelyű címerrel, alsó harmadon pedig ívelten

     a " BATTONYA" felirat arany színnel, alsó szélén arany rojtozattal.

     Lobogó (fekvő téglalap, 90 x 150 cm) alakban használva a címer 90 fokkal 

     elfordul, a rúddal párhuzamos tengelyen helyezkedik el a zászlótest mértani

      középpontjában (ebben az esetben felirat nem szerepel).

(4) Battonya város pecsétje:  kerek pecsét, középütt a címerrel, körirata pedig:

      " BATTONYA VÁROS PECSÉTJE".


4.§.


(1) A polgármester hivatalos kör alakú bélyegzőjén középen a Magyar Köztársaság

      címere van, a köríven pedig a következő felirat: Battonya Város Polgármestere.

(2) A Polgármesteri Hivatalnál rendszeresített hivatalos kör alakú bélyegző közepén

     a Magyar Köztársaság címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható:

     Battonya Város Polgármesteri Hivatala, Békés megye.

(3) Az önkormányzat pecsétjét kell használni:

     - a képviselő-testület üléseirol készített jegyzőkönyvek hitelesítésére,

     - a képviselő-testület által adományozott okleveleken,

    -  az önkormányzat nemzetközi kapcsolatait tükröző és rögzítő dokumentumokon.


5.§.


(1) A polgármester gondoskodik arról, hogy a település lakossága a nemzeti és a helyi

     ünnepeket méltó módon megünnepelhesse.

(2) A település ünnepe: a Város Napja, melynek időpontja minden év májusának 

     utolsó hétvégéje.


6.§.


A település hazai és nemzetközi kapcsolatai


(1) Az önkormányzat hazai kapcsolatot különösen az alábbi szervezetekkel tart:

     - Békés Megyei Önkormányzat,

     - Békés Megyéért Vállalkozásfejlesztési Alapítvány,

     - Békés Megyei Területfejlesztési Tanács,

     - Békés Megyei Vízművek Zrt.,

     - Dél-Alföldi Befektetési Részvénytársaság,

     - Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács,



-  3  -



     - Dél-Alföldi Térségfejlesztési Társulások Egyesülete,

     - Dél-Békési Vízgazdálkodási Társulat,

     - Maroshát Területfejlesztési Önkormányzati Társulás,

     - Dél Békési Kistérség Többcélú Társulása,

     - Dombegyház és térsége Ivóvízminőség-javító Önkormányzati Társulás

     - Országos Cigány Önkormányzat,

     - Magyarországi Románok Országos Önkormányzata,

     - Szerb Országos Önkormányzat,

     - Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége,

     - Vasutas Települések Országos Szövetsége.


(2) Az önkormányzatnak külföldön testvérvárosi kapcsolata van:

     - Lipova (Lippa, Románia)

     - Pecica ( Pécska, Románia) és

     - Beocin (Beocsin, Szerbia) városokkal.

(3) Az önkormányzat képviselő-testülete díszpolgári címet, egyéb címeket és díjakat

     adományozhat. A díszpolgári cím adományozására, valamint az egyéb

     elismerésekre, díjakra vonatkozó szabályokat külön önkormányzati rendeletek 

     tartalmazzák. A díszpolgárok névsorát a Szabályzat függeléke tartalmazza.



II. Fejezet


A képviselő-testület


7.§.


(1) A 2010. október 3-án megválasztott képviselő-testület a polgármesterből és 8

      helyi képviselőből áll.

(2) A képviselő-testület és a megválasztott bizottságok tagjainak névsorát, lakcímét,

     telefonszámát és e-mail címét a Szabályzat függeléke tartalmazza.


8.§.



(1) Az önkormányzati jogokat az önkormányzat képviselő-testülete gyakorolja.

(2) A képviselő-testület ellátja a jogszabályokban ráruházott és önként vállalt

      feladatokat és gyakorolja az ezekkel kapcsolatos hatásköröket.

 (3)Az önkormányzat önként vállalt feladata:  fürdő üzemeltetés.

 (4) Az ellátandó feladatokat és hatásköröket a Belügyminisztérium által kiadott feladat-

       és hatásköri jegyzék tartalmazza.

 (5) A képviselő-testület egyes hatásköreinek a polgármesterre vagy a bizottságaira

      történő átruházásáról külön önkormányzati rendelet(ek)ben dönt.

      Az átruházott hatásköröket a Szabályzat 2. melléklete tartalmazza.




                                                                      -  4  -



  9.§.



(1) A képviselő-testület megválasztását követően alakuló ülést tart, melyet a korelnök

     vezet, egyébként általában havonta, de évente legalább 6 alkalommal ülésezik.

(2) Össze kell hívni a képviselő-testület ülését a képviselők 1/4-nek, a képviselő-

      testület bizottságának az indítványára, vagy ha azt népi kezdeményezéssel a

      választópolgárok, illetve ha a helyi kisebbségi önkormányzat kezdeményezi.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott esetekben a polgármester a képviselő-testület

      ülését a kezdeményezés benyújtásától számított legkésőbb 5 napon belüli

      időpontban köteles összehívni.

(4) A képviselő-testület az (1)-(2) bekezdésekben meghatározottakon túl szükség

      szerint ülést tart, ha döntenie kell a hatáskörébe tartozó ügyben.

(5) A képviselő-testület üléseit általában a hónap utolsó csütörtökjén, délután 14 órai

      kezdettel tartja. Az ülések helye a Polgármesteri Hivatal emeleti nagyterme.  

     A képviselő-testület - ha azt a napirend, vagy a résztvevők várható száma indokolja

      - kihelyezett ülést tart.

(6) A határozatképtelenség miatt elmaradt képviselő-testületi ülést az előzetesen

     kitűzött napirenddel egy héten belüli időpontra össze kell hívni.



Az előterjesztés


10.§



(1) Előterjesztés benyújtására akkor kerülhet sor, ha az adott kérdésben a képviselő-

     testület döntése szükséges. Minden egyéb anyag tájékoztatásnak minősül.

(2) Előterjesztést a polgármester, a települési képviselő és a képviselő-testület

      bizottsága, valamint a jegyző nyújthat be.

(3) Az előterjesztés történhet szóban és írásban.

(4) Költségvetési, gazdálkodási kérdésekben csak írásos, a képviselő-testület

      kizárólagos hatáskörébe tartozó ügyekben általában írásos előterjesztés alapján

      hozható döntés.

(5) Az előterjesztéshez határozati javaslatot kell készíteni.

      A határozati javaslatot szóbeli előterjesztés esetén is írásba kell foglalni.

      A határozati javaslat egyértelműen megfogalmazott rendelkező részből és ha

      szükséges indokolásból áll. 

      Az eltérő tartalmú határozati javaslatot külön- külön kell megfogalmazni. A

       határozati javaslatnak tartalmaznia kell a végrehajtásért felelős szerv vagy 

       személy megnevezését és a végrehajtás határidejét.

       A végrehajtás határidejére tett javaslat "azonnal", "folyamatos" vagy naptári nap

       szerinti megjelölést használhat.

       Folyamatos határidő esetén meg kell jelölni az időközönkénti beszámolás

       időpontját is.



                                                                      -  5  -


11.§.


(1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti.

(2) A képviselő-testület ülésére szóló meghívót a polgármester írja alá.

(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a

      polgármester és az alpolgármester együttes, tartós akadályoztatása esetén az

      ülést az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

(4) A rendes ülésre szóló meghívót az írásos előterjesztésekkel együtt a képviselő-testület

      tagjainak az ülés napját megelőzően legalább 5 nappal kell kézbesíteni.

      A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meghívottak az előterjesztéseket

      Battonya város honlapján (www.battonya.hu) megtekinthetik, illetve onnan letölthetik. 

      Indokolt esetben - az ülés előtt legalább 24 órával - szóban vagy távbeszélőn is

      összehívható a képviselő-testület ülése.

(5) A képviselő-testület ülésének időpontjáról a jegyző a település lakosságát a

      helyi kábeltelevízió útján tájékoztatja.

(6) A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni

    -  a települési képviselőt,

    - a jegyzőt,

    - az aljegyzőt,

    - a Békés Megyei Kormányhivatalt,

    - a település országgyűlési képviselőjét,

    - a helyben működő pártok vezetőit,

    - a helyi rendőrőrs vezetőjét,

   - a Polgármesteri Hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőit,

   -  azoknak a bizottságoknak a nem képviselő-testületi tagjait, amely bizottságokat a

      napirend érint,

    - a napirendi pontok előadóit,

    - a kisebbségi önkormányzatok elnökeit,

    - az önkormányzati intézmények vezetőit,

    - a helyi egyházi vezetőket,

    - a település díszpolgárait,

    - az önkormányzati intézményekben működő érdekképviseletek vezetőit,

    - akiket a polgármester vagy meghatározott napirendhez szakértőként bármely

       képviselő indokoltnak tart.

12.§.


(1) A képviselő-testület nyilvános üléseit a helyi kábel-tv egyenes adásban közvetíti.

(2) Az Ötv. 12.§ (4) bekezdés b./ pontjában meghatározott zárt ülés tartására a polgármester,

     bármely képviselő vagy a jegyző indítványára kerülhet sor.


13.§.


(1) A polgármester dönt arról, hogy az ülésen megjelent állampolgároknak

     hozzászólási jogot ad.

(2) A választójoggal nem rendelkező 18 éven aluli személyek a képviselő-testület

     ülésén csak a polgármester egyedi engedélye alapján vehetnek részt.



                                                                         -  6  -


A sürgősségi indítvány


14.§.



(1) Sürgősségi indítványt a polgármester, a képviselő-testület bizottsága, a helyi

     kisebbségi önkormányzatok és bármely képviselő terjeszthet elő.

(2) A sürgősség tárgyában a képviselő-testület minősített többséggel dönt.

(3) A sürgősség elfogadása esetén az indítványt a képviselő-testület első napirendként

      tárgyalja meg.

(4) Sürgősségi indítvány - a sürgősség tényének indokolásával -  legkésőbb az ülést

     megelőző napon 11 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél.

 (5) Ha a sürgősségi indítvány tárgya valamely döntésre jogosult bizottság hatáskörébe

     tartozik, a képviselő-testület állást foglal arról, hogy magához vonja-e az ügyet.

(6) Ha a sürgősséggel a képviselő-testület nem ért egyet, dönt arról, hogy az ügyet

      mikor, hányadik napirendként tárgyalja.


Az ülés vezetése


15.§.



(1) A képviselő-testület ülését a polgármester, távolléte esetén az alpolgármester,

     mindkettőjük egyidejű akadályoztatása  esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke

     vezeti.

(2) Az ülés megnyitásakor a polgármester számszerűen megállapítja a

      határozatképességet, melynek meglétét minden döntés előtt újra ellenőriz.

      Ezt követően javaslatot tesz az ülés napirendjére.

      A napirendről a képviselő-testület vita nélkül határoz.


A tanácskozás rendje


16.§.


(1) A polgármester előterjeszti a napirendi tervezetet.

     Bejelenti, ha valamely napirendi ponttal kapcsolatban bizottság az előterjesztéshez

     észrevételt kíván tenni.

(2) A képviselő-testület dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló

      jelentés, az előző ülést követő fontosabb eseményekről, intézkedésekről és az

      átruházott hatáskörök gyakorlásáról szóló beszámoló elfogadásáról.

(3) A polgármester minden előterjesztés és az azzal kapcsolatos határozati javaslat

      felett külön-külön vitát nyit.

      Javasolhatja egyes napirendek összevont tárgyalását is. Az írásbeli előterjesztést

      az előadó a vita előtt szóban kiegészítheti.

      Az előadóhoz a testületi tagok és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket

      intézhetnek, melyekre a vita előtt válaszolni kell. A tájékoztató napirendek felett

      nem kell vitát nyitni.


                                                                        -  7  -



(4) A vita során a hozzászólások sorrendjét a polgármester határozza meg.

(5) A vita lezárására vagy a hozzászólások időtartamának meghatározására, számának

      korlátozására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet.

     Az indítvány felett a képviselő-testület vita nélkül dönt.

     A vita lezárása után a napirendi pont előadója válaszol a hozzászólásokra.

(6) A polgármester összefoglalójában tömören összegzi a vita lényegét, érdemben

     kitér az előterjesztésektől eltérő véleményekre, a határozati javaslatot  érintő

     valamennyi felvetésre.

(7) A napirend előadója a szavazás megkezdése előtt bármikor javasolhatja a téma

      napirendről történő levételét. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül,

      egyszerű szótöbbséggel határoz.

(8) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben bármely javaslat

      törvényességét érintően észrevételt kíván tenni.

(9) Az előterjesztő és a tárgy szerint érintett bizottság elnöke közvetlenül a

      határozathozatal előtt felszólalhat.

(10) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vita során elhangzott határozati

       javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra.

       Előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd az előterjesztésben

       szereplő határozati javaslatok felett kell dönteni.

       A szavazás eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a határozatot.

(11) A képviselő-testületi tagok igenlő vagy ellenszavazatokkal vesznek részt a

        szavazásban, illetőleg tartózkodnak a szavazástól.



A tanácskozás rendjének fenntartása


17.§.


(1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata.

     Ennek érdekében

      a./ figyelmezteti azt a hozzászólót, aki a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő  

           fogalmazást használ

      b./ rendreutasítja azt, aki az ülésen a képviselő-testülethez méltatlan magatartást

           tanusít,

      c./ figyelmezteti azt az ülésen jelenlévő állampolgárt, aki a tanácskozás rendjét

           magatartásával zavarja; ismételt rendzavazás esetén a terem elhagyására is

           kötelezheti.

      d./ figyelmezteti azt a felszólalót, aki eltért a tárgytól, hogy térjen a tárgyra;

           kétszeri eredménytelen felszólítás után a felszólalótól megvonhatja a szót;

           akitől a szót megvonták, az  ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.

(2) Az a képviselő, aki a vitában ellene szóló, sérelmesnek vélt megjegyzést kívánja

      elhárítani vagy a hozzászólásával kapcsolatban felmerült félreértéseket eloszlatni,    

      a vita lezárása után személyes megjegyzést tehet.

      A személyes megjegyzés lehetőségével a képviselő egy napirendi pont tárgyalásánál csak

      egy alkalommal élhet.



                                                                        -  8  -


A határozathozatal, a szavazás módja


18.§.


(1) A képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza.

     A javaslat elfogadásához a jelenlévő települési képviselők több mint a felének igenlő

     szavazata szükséges.

(2) Az Ötv. 15.§.(1) bekezdésében foglaltakon túl minősített többség szükséges az

      alábbi ügyekben is:

      a./ hitelfelvétel

      b./ kötvénykibocsátás,

      c./ a képviselő-testület hatáskörének átruházása,

      d./ kitüntetési ügyek,

      e./ díszpolgári cím adományozása,

      f./ állásfoglalás sürgősségi indítvány elfogadásához,

      g./ megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről,

      h./ név szerinti szavazás

(3) A képviselő-testület a jegyzőkönyvben rögzítetten, de számozott határozat nélkül dönt az

      alábbiakban:

  • napirend elfogadása
  • ügyrendi kérdések
  • képviselői interpellációkra adott válaszok
  • név szerinti szavazás 


19.§.



(1) A képviselő-testület bármely tagjának indítványára minősített többséggel titkos

     szavazást rendelhet el az Ötv. 12.§.(4) bekezdésében foglalt ügyekben.

(2) A titkos szavazás lebonyolításában, ha valamennyi tagja jelen van, az Ügyrendi

     Bizottság szavazatszámláló bizottságként jár el, egyébként a képviselő-testület  

     tagjaiból  3 tagú szavazatszámláló bizottságot kell választani.

(3) A titkos szavazást borítékba helyezett szavazólapon, külön helyiség és urna

       igénybevételével kell lebonyolítani.

(4) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:

      a./ a titkos szavazás helyét, időpontját,

      b./ a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét,

      c./ a szavazás során felmerült körülményeket,

      d./ a szavazás eredményét.


20.§.


(1) A szavazás kézfelemeléssel történik.

(2) A képviselő-testület esetenként bármely képviselő javaslatára minősített

     többséggel, vita nélkül név szerinti szavazást rendelhet el.

(3) Név szerinti szavazásnál a jegyző egyenként olvassa a települési képviselők nevét,

      akik nevük felolvasásakor "igen"-nel vagy "nem"-mel szavaznak vagy

      tartózkodnak a szavazástól.

                                                                     -  9  -


21.§.


(1) A szavazatok összeszámlásáról a jegyző gondoskodik. Ha a szavazás eredményefelől

     kétség merül fel vagy azt valamelyik települési képviselő kéri, a polgármester a szavazást

     köteles megismételtetni.

(2) A képviselő-testület határozatait külön-külön - a naptári év elejétől kezdődően -

      folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint:

      ......./200..(hó, nap) KT. határozat.

(3) A testületi határozatokról a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet.

(4) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő 10 napon belül meg kell küldeni a

      végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek, illetve a határozattal érintetteknek.

(5) A határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket, jelentéseket a jegyző

      készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.


Kérdés, interpelláció


22.§.


(1) A települési képviselők kérdéseiket, interpellációikat szóban vagy írásban a napirendek megtárgyalása előtt mondják el.

(2) A kérdésre adott válasz elfogadásáról a képviselő-testület nem dönt.

(3) Az interpellációra adott szóbeli válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozatát

      követően a testület vita nélkül dönt.

     A képviselő-testület hozzájárulhat ahhoz, hogy az interpellációra írásban adjanak

     választ.

(4) Az interpellációra írásban adott válasz - melynek 15 napon belül meg kell történnie és

      minden települési képviselőnek meg kell küldeni - elfogadásáról a testület a következő

      ülésen az interpelláló nyilatkozatát követően dönt.

(5) A képviselő-testület az interpelláció alapján részletes vizsgálatot is elrendelhet.

(6) Vizsgálat elrendelése esetén biztosítani kell, hogy az interpelláló képviselő a

      vizsgálatban részt vehessen.


A jegyzőkönyv


23.§.


(1) A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének elkészíttetéséről a jegyző gondoskodik.

(2) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv tartalmazza:

     - az ülés számát, helyét, idejét,

     - a megjelent képviselők és meghívottak nevét,

    - a távolmaradt képviselők nevét, a távollét okát (illetve, hogy azt nem jelezte),

    - a tárgyalt napirendi pontokat és  napirendi pontonként az előadók nevét,

    - a tanácskozás lényegét és a hozott határozatokat,

    - szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát,

    - a szavazás számszerű eredményét,

    - a képviselő kérésére hozzászólásának, véleményének szó szerinti rögzítését,

    - a határozatoknál a végrehajtásért felelős nevét, illetve a végrehajtás határidejét,

    - az elhangzott kérdéseket, interpellációkat, az azokra adott válaszokat és döntéseket.

                                                                   -  10  -


(3) A jegyzőkönyvet 3 példányban kell elkészíteni. A jegyzőkönyvhöz csatolni kell a

      meghívót, az írásos előterjesztéseket, az elfogadott rendeletet és a jelenléti ívet. A

      képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a

      jegyzőkönyvhöz.

(4) A képviselő-testületi ülés dokumentumait a Polgármesteri Hivatal titkárságán kell

      kezelni.

(5) A jegyzőkönyv egy példányát az előterjesztésekkel együtt - a zárt ülés anyagának

      kivételével - meg kell küldeni a Népek Barátsága Közművelődési és Iskolai

      Könyvtárnak is, ahol azt nyitvatartási időben az állampolgárok megtekinthetik.

      A jegyzőkönyv egy további példányát 15 napon belül meg kell küldeni a Békés Megyei

      Kormányhivatal vezetőjének.

(6) A jegyzőkönyveket - mellékleteikkel együtt - évente be kell köttetni.

(7) A jegyzőkönyvről, illetőleg annak részeiről, valamint más önkormányzati

      dokumentumokról az állampolgárok - térítés ellenében - a Polgármesteri Hivatal

      titkárságán másolatot kérhetnek.

(8) A zárt ülés jegyzőkönyvét a nyílt ülés jegyzőkönyvétől elkülönítve, külön zárt

      helyen kell tartani. 

(9) A közérdekű adat megismerésére irányuló kérelem szóban vagy írásban nyújtható be.

      Önkormányzati ügyben a kérelmet a polgármester, államigazgatási ügyben a jegyző

       teljesíti legfeljebb 15 napon belül.


Lakossági fórumok


24.§.


A lakosság és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása, a legfontosabb döntések előkészítése érdekében a képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal várospolitikai fórumot szervez.


Közmeghallgatás


25.§.


(1) A képviselő-testület közmeghallgatást tart :

     a./ a következő évi költségvetés,

     b./ kötvénykibocsátás,

     c./ területrendezés ügyében vagy

     d./ ha a képviselők fele vagy a választópolgárok 5 %-a kéri.

(2) A közmeghallgatás összehívására és lefolytatására a képviselő-testületi ülésre

      vonatkozó szabályokat értelemszerűen kell alkalmazni.



III. Fejezet


A képviselő-testület bizottságai




                                                                      -  11 -


26.§.


(1) A képviselő-testület az alábbi bizottságokat hozza létre:

      A bizottságok tagjainak számát és névsorát a rendelet függeléke tartalmazza.

    - Művelődési, Oktatási, Ifjúsági és Sport Bizottság,

    - Pénzügyi Bizottság,

    - Szociális Bizottság,

    - Településfejlesztés, Mezőgazdasági és Környezetvédelmi Bizottság,

    - Ügyrendi Bizottság.

(2) A képviselő-testület az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségi ügyeinek

      kivizsgálására, továbbá vagyonnyilatkozataik nyilvántartására és ellenőrzésére az

      Ügyrendi Bizottságot jelöli ki.

(3) A polgármester bérfejlesztésére,jutalmazására a Pénzügyi Bizottság tesz javaslatot.

(4)  A képviselő-testület egy-egy téma részletes feltárására, megvizsgálására,

       előterjesztés elkészítésére ideiglenes bizottságot hozhat létre.

(5) A bizottság ülését a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén az általa megbízott

      személy vezeti.

(6) A bizottság elnökét a képviselők közül a képviselő-testület választja meg.

(7) A bizottság ülésén a jegyző, távollétében az aljegyző tanácskozási joggal vesz

      részt. Együttes akadályoztatásuk esetén az ülésen való részvétellel a jegyző a

      Polgármesteri Hivatal más köztisztviselőjét bízza meg.

(8) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni.

(9) A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és az általa felkért bizottsági tag írja alá.

(10) A bizottság döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek hozzátartozóját

       személyesen érinti az ügy. A személyes érintettséget az érdekelt köteles bejelenteni.

       A kizárásról az elnök esetén a polgármester, a bizottsági tag esetén a bizottság dönt.

(11) A bizottság elnöke, tagja adott ügyben elfogultságát bejelentheti, ez esetben a vitában

       és a döntéshozatalban nem vehet részt.

(12) A bizottságok tevékenységükről választási ciklusonként legalább egy alkalommal

        beszámolnak a képviselő-testületnek.

(13) A bizottság működésének részletes szabályait maga határozza meg.

(14) A bizottság működésének ügyviteli feladatait a Polgármesteri Hivatal látja el.


IV. Fejezet


A polgármester


27.§.


(1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármester

    - biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát,

    - feladata a településfejlesztés, a közszolgáltatások szervezése,

    - segíti a települési képviselők, a bizottságok munkáját,

    - együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő

       közösségeivel.



                                                                              -  12  -


(3) A polgármester jogszabályokban meghatározott feladatait és hatósági hatásköreit

      a Belügyminisztérium által kiadott feladat-és hatásköri jegyzék, míg a képviselő-testület

      által a  polgármesterre ruházott önkormányzati hatásköröket külön önkormányzati 

      rendelet(ek) tartalmazza(ák).

(4) A polgármester minden év március 1-ig szabadságolási ütemtervet készít, melyet

      a képviselő-testület hagy jóvá.

(5) A szabadságolási ütemtervtől eltérő, 3 napot nem meghaladó szabadságot az Ügyrendi

     Bizottság elnökének kell bejelenteni.

(6)A polgármester szabadság-nyilvántartását a Polgármesteri Hivatal titkárságán kell kezelni.

(7) A polgármester gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat a jegyző és az önkormányzati

     intézményvezetők, valamint a nem önkormányzati intézményben foglalkoztatott, a

     képviselő-testület által kinevezett közalkalmazottak (Kjt. 83/A.§. (1) bekezdés), továbbá a

     Munka Törvénykönyve hatálya alá, de nem a Polgármesteri Hivatal állományába tartozó

     munkavállalók tekintetében.


Az alpolgármester


28.§.


(1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester feladatát társadalmi megbízatásban látja el. Számára a képviselő-

      testület tiszteletdíjat állapít meg.

(3) Az alpolgármesternek külön feladatköre nincs, a polgármester helyettesítésén túl egyéb

     feladatait a polgármester határozza meg.

(4) A polgármester nem tervezett, egy hetet meghaladó távolléte esetén önállóan gyakorolja

     a polgármester hatásköreit.


A tanácsnok


29.§.


A képviselő-testület tanácsnokot nem választ.


A jegyző


30.§.


(1) A jegyző feladatai különösen:

      a./ gondoskodik az önkormányzat  működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról,

      b./ vezeti a Polgármesteri Hivatalt, megszervezi annak munkáját,

      c./ döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,

      d./ dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester részére átad,

      e./ tanácskozási joggal részt vesz a képviselő-testület és a képviselő-testület

           bizottságainak ülésén, akadályoztatása esetén a bizottsági ülésen való

           részvétellel az aljegyzőt, vagy a Polgármesteri Hivatal más köztisztviselőjét

           bízza meg.



                                                                               -  13  -


      f./ dönt a hatáskörébe tartozó ügyekben, illetőleg szabályozza a kiadmányozás

           rendjét,

      g./ rendszeres tájékoztatást ad a képviselő-testületnek, a bizottságoknak, a

           polgármesternek az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról,

      h./ a polgármester irányításával előkészíti a képviselő-testület és a bizottságok elé

           kerülő előterjesztéseket,

        i./ tájékoztatja a képviselő-testületet a hivatal munkájáról és az ügyintézésről,

        j./ szervezi a jogi felvilágosító munkát,

        k./ gondoskodik a hivatali dolgozók rendszeres továbbképzéséről.

(2) A jegyző hatósági hatásköreit az általa kezelt hatásköri jegyzék tartalmazza.

(3) A jegyzőt távollétében az aljegyző helyettesíti.


V. Fejezet


A Polgármesteri Hivatal


31.§.


(1) A képviselő-testület Polgármesteri Hivatal elnevezéssel egységes hivatalt

      működtet. 

(2) A Polgármesteri Hivatal előirányzatai feletti rendelkezési jogára tekintettel teljes

      jogkörű, önállóan gazdálkodó költségvetési szerv, az önkormányzat gazdálkodásának

      végrehajtó szerve, egyidejűleg önkormányzati igazgatási szerv; jogi személy.

(3) A Polgármesteri Hivatalt a jegyző vezeti.

(4) A hivatal belső szervezeti tagozódását a jegyző javaslatára a polgármester

      előterjesztésében a képviselő-testület határozza meg, mely a Szabályzat 1.mellékleteként

      szerepel.

(5) A hivatali munkaidőt, az ügyfélfogadási időt, a polgármester és a jegyző fogadó

      óráit külön önkormányzati rendelet szabályozza.

(6) A hivatal ügyrendjét a Szabályzat függeléke tartalmazza.

(7) Az önkormányzat költségvetése határozza meg a Polgármesteri Hivatal működéséhez

     szükséges előirányzatokat, működési, fenntartási költségeket.


VI. Fejezet


Az önkormányzat költségvetése, vagyona, a gazdasági program


32.§.


(1) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetését rendeletben határozza meg.

(2) A képviselő-testület a költségvetést két fordulóban tárgyalja.

(3) Az első fordulóban a képviselő-testület az államháztartásról szóló törvényben

      foglalt határidőig a költségvetési koncepcióban

      - elemzi a Kormány által rendelkezésre bocsájtott költségvetési irányelveket, az

        önkormányzat kötelezően előírt és szabadon vállalt feladatait,

     - számításba veszi a bevételi forrásokat, a források bővítésének lehetőségeit,

     - meghatározza a kiadási szükségleteket, azok gazdaságos, célszerű megoldásait,


                                                              -  14  -


     - egyezteti az igényeket és a célkitűzéseket a lehetőségekkel, felállítja a szükségletek

        kielégítésének sorrendjét,

     - jelzi a döntés több évre szóló hatásait.

(4) A második fordulóban közmeghallgatás után a képviselő-testület a költségvetési

      törvény által előírt részletezésben tárgyalja meg a költségvetési rendelet-tervezetet.

(5) A költségvetési tervezetet mindkét fordulóban a jegyző készíti el és a polgármester

      terjeszti a képviselő-testület elé.

(6) A költségvetési évet követő 4 hónapon belül a polgármester a jegyző által

      előkészített zárszámadási rendelet-tervezetet terjeszt a képviselő-testület elé,

      melynek tartalmát a költségvetési törvény foglalja magában.

(7) A polgármester az önkormányzat gazdálkodásának I.félévi helyzetéről szeptember

      15-éig, míg a III.negyedéves helyzetéről a költségvetési koncepcióhoz kapcsolódóan

      köteles tájékoztatni a képviselő-testületet.

(8) A polgármester pótköltségvetési rendelet-tervezetet terjeszt a képviselő-testület

      elé, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek az

      önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.

(9) A költségvetés előkészítésébe be kell vonnai a Művelődési, Oktatási, Ifjusági és Sport

     Bizottságot, a Szociális Bizottságot, valamint a Településfejlesztési, Mezőgazdasági és

     Környezetvédelmi Bizottságot.

(10) A költségvetés tervezetét a Pénzügyi Bizottság véleményezi.


33.§.


A Polgármesteri Hivatal alapító okiratába és a költségvetési alapokmányba tartozó adatokat

 és mutatókat a Szabályzat függelékeként kezelt költségvetési alapokmány tartalmazza.


34.§.


(1) Az önkormányzati vagyon forgalomképtelen vagyontárgyait, a törzsvagyon korlátozottan

forgalomképes tárgyait, valamint az ezen vagyontárgyakról történő rendelkezés feltételeit külön rendelet szabályozza.

(2) A polgármester az önkormányzati vagyon helyzetének alakulásáról évente legalább

     egyszer - általában a költségvetés tárgyalását megelőző közmeghallgatáson -  köteles

     tájékoztatni az állampolgárokat.


Gazdasági program


35. §


A képviselő-testület az Ötv. 91.§ (6)-(7) bekezdésében meghatározottak szerint megbízatásának időtartamára gazdasági programot készít. A gazdasági program a Szabályzat

függelékét képezi.


36.§


Az önkormányzat a belső ellenőri feladatait a Dél-Békési Kistérség Többcélú Társulása keretében látja el.


                                                                       -  15  -


VII. Fejezet


Az önkormányzati rendeletalkotás


37.§.


(1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti

      - a települési képviselő,

     - a polgármester, alpolgármester és a jegyző,

      - a képviselő-testület bizottsága,

     - a helyi kisebbségi önkormányzat elnöke

     - civil szervezet képviselője,

     - az erre irányuló népi kezdeményezés.

(2) A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki azt az illetékes bizottsággal,

     és a jegyzővel véleményezteti, majd a képviselő-testület elé terjeszti.

(3) A képviselő-testület az Ügyrendi, valamint a rendelet tárgya szerint illetékes bizottság

      javaslata alapján állást foglal a rendelet tervezetének előkészítéséről, főbb elveiről.   

      Meghatározhatja az előkészítés menetét, módját, az egyeztetés és a vitafórumok rendjét.

(4) A képviselő-testület esetenként dönt arról, hogy mely rendelet-tervezetek érdemi vitája

     előtt kell közmeghallgatást tartani.

(5) A meghatározott előkészítés után a rendelet-tervezetet a polgármester nyújtja be a

      képviselő-testülethez annak indokolásával együtt.

(6) A polgármester, illetőleg a jegyző tájékoztatja a testületet az előkészítés során felvetett,

     de a tervezetben nem szereplő javaslatokról is.


38.§.


(1) Az önkormányzati rendelet a Polgármesteri Hivatal hirdetőtáblájára történő kifüggesztés

     útján kerül kihirdetésre.

(2) Az önkormányzati rendelet közlési módja

    -  a könyvtárban  külön történő elhelyezés,

    -  helyi képviselők útján történő ismertetés,

-  az önkormányzat internetes honlapján történő elhelyezés.

 (3) Az önkormányzati rendeletet meg kell küldeni a végrehajtásban érdekelt vagy arra

       kötelezett szerveknek.

(4) Az önkormányzati rendeletek kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.

(5) Az Ügyrendi Bizottság évente ellenőrzi az önkormányzati rendeletek hatályosulását, két

     évente pedig felülvizsgálja azokat.

(6) A hatályos rendeleteket a Szabályzat függelékeként kell kezelni.


39.§.


(1) A rendeleteket külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatosan sorszámmal

     és évszámmal kell ellátni.

(2) A rendelet jelölése :  Battonya Város Önkormányzatának  ..../200..(hó,nap) önkormányzati 

      rendelete

(3) Az önkormányzati rendelet jelölésében a hó és nap dátumaként a kihirdetés napját kell

     megjelölni.

                                                                     -  16  -

                                                      

VIII. Fejezet


40.§.


A helyi népszavazásra, népi kezdeményezésre vonatkozó szabályokat külön önkormányzati rendelet tartalmazza.

IX. Fejezet


Helyi kisebbségi önkormányzatok


41.§.


(1) Battonyán cigány,  román és szerb helyi kisebbségi önkormányzatok működnek.

(2) Szervezeti és működési szabályzataikat e Szabályzat függelékeként kell kezelni.

(3) A román helyi kisebbségi önkormányzat székhelye Battonya, Hunyadi u. 40., a

      szerb helyi kisebbségi önkormányzat székhelye Battonya, Hunyadi u. 58.

(4) Az önkormányzat a cigány helyi kisebbségi önkormányzat részére a testületi

     üléseik megtartásához és ügyviteli feladataik ellátásához a Polgármesteri

     Hivatalban biztosít helyiséget.


X. Fejezet


Záró rendelkezések


42.§.


(1) Ez a  rendelet 2011. április 1. napján lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az önkormányzat Szervezeti és Működési

      Szabályzatáról szóló 8/2007.(III.30.),  valamint az azt módosító 21/2007.(X.27.)

      önkormányzati rendelet hatályát veszti.

(3) A Szabályzatban felsorolt függelékek folyamatos vezetéséről, kiegészítéséről a

      jegyző gondoskodik.

(4) Mellékletek: 1. Battonya Város Polgármesteri Hivatalának szervezetéről

                           2. A képviselő-testület által a polgármesterre, illetve a bizottságokra

                               átruházott hatáskörök jegyzéke

(5) Függelékek:  1. A települési képviselők, illetve bizottsági tagok névsora

                            2. Battonya Város Polgármesteri Hivatalának ügyrendje

                            3. Az önkormányzat gazdasági programja

                            4. A Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata

                            5. Díszpolgárok névsora

                            6. Önkormányzat által alapított költségvetési szervek

                            7. Dél-Békési Kistérség Többcélú Társulás társulási megállapodása

                            8. Képviselő-testületi határozatok nyilvántartása

                            9. Hatályos rendeletek jegyzéke

                          10. Költségvetési alapokmány





                                                                       -  17  -




Battonya, 2011. március 31.




         Dr. Karsai József sk.                            Dr. Németh Ferenc sk.

                 polgármester                                    címzetes főjegyző  




Kihirdetve: 2011.április 1-én  a 6/2011.(IV.1.) önkormányzati rendelet az önkormányzat          

                   Szervezeti és Működési Szabályzatáról

       


                                                           Dr. Németh Ferenc sk.

                                                            címzetes főjegyző




A kiadmány hiteléül: Rauszné




























Függelék


az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló

6/2011.(IV.1.) önkormányzati rendelethez


Települési képviselők névsora, lakcíme, telefonszáma és e-mail címe


1./ Boros Csaba          Battonya, Puskin u. 113.        30/717-79-44     borosfarm@citromail.hu


2./ Komlódiné Vidiczki

     Magdolna              Battonya, Puskin u. 86/a.       70/333-64-98      sziaisk@citromail.hu

  

3./ Korobán Éva         Battonya, MCP.ltp.3/B.         70/317-80-07      eszesz@fabinet.hu


4./ Kreszta Traján       Battona, Ady u.75.                20/209-86-12      atru@mail.globonet.hu


5./ Marjai János          Battonya, Állomás u.142/a.   70/336-67-66      vsz.batt@freemail.hu


6./ Matuzik Istvánné   Battonya, Eper u. 14.                        70/382-62-21.     matuzikne@freemail.hu


7./ Molnár Mihály       Battonya, Dózsa u.62/a.         70/317-80-78      molmisi@gmail.com


8./ Mudrity György    Battonya, Hősök tere 6/b.      70/336-64-34      mudrity@freemail.hu



Bizottsági tagok névsora


Ügyrendi Bizottság                                                       Pénzügyi Bizottság

elnök: Molnár Mihály                                                     elnök: Marjai János

tagok: Korobán Éva                                                         tagok: Komlódiné Vidiczki Magdolna

           Marjai János                                                                     Matuzik Istvánné

                                                                                                     Ivanovné Dobozi Emília

                                                                                                     Zsilka Mihály



Művelődési, Oktatási, Ifjusági és Sport Bizottság          Szociális Bizottság

elnök: Matuzik Istvánné                                                  elnök: Komlódiné Vidiczki Magdolna

tagok: Komlódiné Vidiczki Magdolna                            tagok: Korobán Éva

           Korobán Éva                                                                    Boros Csaba

           Mudrity Ivánné                                                                 Bujáki Zoltán

           Sutya Miklósné                                                                 Kovács Józsefné



Településfejlesztési, Mezőgazdasági és Környezetvédelmi Bizottság

elnök: Marjai János

tagok: Molnár Mihály

           Boros Csaba

           Gáspár Tamás

           Németh Jánosné


1. melléklet


az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatához



Battonya Város Polgármesteri Hivatalának szervezetéről



A Polgármesteri Hivatal csoporttagozódásban működik.

A Hivatal igazgatási létszáma a jegyzővel és aljegyzővel együtt 26 fő.



I. Igazgatási csoport


    Létszám:    13 fő + 1 fő település-menedzser

    Vezetője:    a csoportvezető, aki egyben aljegyző is.

    Szervezetileg az Igazgatási Csoporthoz tartozik az okmányiroda 3 fővel és

    a gyámhivatal  2 fővel.                                                                                                          



II. Pénzügyi csoport


     Létszám:    11 fő

     Vezetője:   a csoportvezető, aki felsőfokú pénzügyi végzettséggel rendelkezik

     Helyettesei: a gazdálkodási-, valamint az adóügyi csoportvezető helyettesek.



III.  A közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény hatálya alá tartozó munkavállalók


      -  1  fő mezőőr

     


IV.  A Munka Törvénykönyve hatálya alá  tartozó munkavállalók


       - Békés Megyei Esélyegyenlőségi Koordinációs Iroda

          Battonya, Esélyek Háza 3 fő dolgozóval, valamint


       - közfoglalkoztatásban részvevők változó létszámban












2. melléklet


a képviselő-testület által a polgármesterre, illetve a bizottságokra

átruházott hatáskörök jegyzéke




Polgármester


  • átmeneti segély
  • temetési segély
  • rendkívüli gyermekvédelmi támogatás




Művelődési, Oktatási, Ifjusági és Sport Bizottság


  • sportalap felosztása




 Szociális Bizottság


  • lakásfenntartási támogatás




























Függelék


az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2011.(IV.1.)

önkormányzati rendelethez



Battonya Város Polgármesteri Hivatalának ügyrendje



Battonya Város Képviselő-testülete Battonya Város Polgármesteri Hivatalának ügyrendjét az alábbiak szerint határozza meg:


Általános rendelkezések


1./



a./ A Polgármesteri Hivatal megnevezése: Battonya Város Polgármesteri Hivatala

                                                              ( a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal)

b./ A Polgármesteri Hivatal székhelye:      5830. Battonya, Fő utca 91.

c./ A Polgármesteri Hivatal jogi személyiséggel rendelkező, maradványérdekeltségű önálló

     költségvetési szerv.

d./ Battonya Város Polgármesteri Hivatalának illetékessége Battonya város közigazgatási

     területére terjed ki, amennyiben jogszabály ettől eltérően nem rendelkezik.

e./ A Polgármesteri Hivatal feladatköre a Képviselő-testület, annak bizottságai, a polgár-

     mester, valamint a jegyző hatáskörébe utalt és általuk a Hivatalra bízott feladatok

     ellátására terjed ki.



A Polgármesteri Hivatal alapfeladatai


2./


a./ A Polgármesteri Hivatal alaptevékenységi körébe tartozik:

     - a Képviselő-testület által meghatározott önkormányzati ügyek előkészítése,

     - a Képviselő-testületi döntések végrehajtása,

     - a testületek ( Képviselő-testület és annak bizottságai ) működésével kapcsolatos

        adminisztratív feladatok ellátása,

     - a Képviselő-testület és bizottságai részére meghatározott önkormányzati-és állam-

        igazgatási hatósági ügyek előkészítése, a határozatok végrehajtása,

     - a polgári védelmi feladatok,

     - a mozgósítási feladatok,

     - az önkormányzati intézmények irányítása, felügyelete,

     - az önkormányzat költségvetésének előkészítése, végrehajtása, a pénzeszközökkel való

        hatékony és takarékos gazdálkodás, az önkormányzat intézményeinek finanszírozása,






-  2  -



     - a Képviselő-testület által meghatározott hitelfelvétel, kötvény kibocsátás, alapítvány

        létrehozása, közérdekű kötelezettségvállalás bonyolítása,

     - a költségvetésben meghatározott beruházások előkészítése, tervezése és szervezése,

     - az önkormányzati tulajdon tekintetében - külön rendeletben meghatározott módon -

        a  tulajdonosi jogosítványok gyakorlása,

     - a vagyonnal való hatékony gazdálkodás - a Képviselő-testület döntésének megfelelően -

        adás-vétel, csere, használati jog átengedés, haszonbérbe adás, bérbeadás, vagy lízing

        útján, továbbá a vagyon megterhelése, vállalkozásba történő bevitelének intézése,

     - a célhoz nem kötött források betétként történő elhelyezéséről, egyéb banki szolgáltatások

        igénybevételéről való gondoskodás,

     - az önkormányzat szabályszerű gazdálkodásának biztosítása.


b./ A Polgármesteri Hivatal alap-és vállalkozói tevékenységébe tartozó feladatait a Hivatal

     alapító okiratáról szóló  378/2009.(X.29.) KT. határozat tartalmazza.



A Polgármesteri Hivatal működése



a./ A Polgármesteri Hivatal belső szervezeti tagozódását a Szervezeti és Működési Szabály-

     zat melléklete tartalmazza.

b./ A polgármester a képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében

     irányítja a hivatalt.

c./ A polgármester feladatai a Hivatal irányításával kapcsolatosan a következők:

     a jegyző javaslatainak figyelembevételével

     - meghatározza a Polgármesteri Hivatal feladatait a Képviselő-testület munkájának

        szervezésében, a képviselő-testületi döntések előkészítésében és végrehajtásában,

        továbbá a polgármester hatáskörébe utalt önkormányzati-és államigazgatási hatósági

        ügyek végrehajtásában,

     - gyakorolja a munkáltatói jogokat a Polgármesteri Hivatal által a Munka Törvénykönyve

        alapján foglalkoztatott dolgozók, valamint a nem önkormányzati intézményben

        foglalkoztatott, a képviselő-testület által kinevezett dolgozók tekintetében,

     - gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat a jegyző és az önkormányzati intézmények

        vezetői vonatkozásában,

     - kezdeményezi a települési vagyon hasznosítását, az önkormányzati vagyon rendeltetését

        érintő döntések előkészítését, továbbá a közellátási kérdésekkel kapcsolatos állásfogla-

        lások kialakítását,

     - koordinálja az önkormányzat vállalkozásait, illetve az ezzel kapcsolatos polgármesteri

        hivatali munkát.

d./ A polgármester képviselő-testülettel és bizottságokkal kapcsolatos feladatait a Szervezeti

     és Működési Szabályzat, valamint a Belügyminisztérium  által kiadott hatásköri jegyzék

      tartalmazza.






-  3  -



4./



Az alpolgármester a polgármester tartós távolléte esetén helyettesíti a polgármestert, továbbá segíti feladatainak ellátásában, a polgármester által meghatározott körben.



5./



a./ A jegyzőnek a Polgármesteri Hivatal vezetésével kapcsolatos feladatai:

     - gyakorolja a munkáltatói jogokat a Polgármesteri Hivatallal közszolgálati jogviszonyban

        lévő köztisztviselők  tekintetében,

     - javaslatot dolgoz ki a Polgármesteri Hivatal belső szervezetének kialakítására, munka-

        rendjének és ügyfélfogadási rendjének meghatározására,

     - ellenjegyzi a polgármester által a Polgármesteri Hivatal részére kiadott belső utasításokat,

     - ellátja a Polgármesteri Hivatal, mint önálló költségvetési szerv operatív gazdálkodási

        feladatainak belső irányítását,

     - az államháztartási törvényben foglaltak szerint információt szolgáltat az önkormányzat

        pénzügyeiről,

     - biztosítja az önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek és

        intézmények pénzügyi, gazdasági és törvényességi ellenőrzését,

     - utalványozási joggal rendelkezik az önkormányzat költségvetésében meghatározott

        polgármesteri hivatali költségvetés keretein belül,

     - ellenjegyzi az önkormányzat pénzügyi, gazdasági kötelezettségvállalásait,

     - irányítja a Polgármesteri Hivatal hatósági, közigazgatási és ügyfélszolgálati tevékeny-

       ségét,

     - tanácskozási joggal résztvesz a Képviselő-testület és annak bizottságai ülésén,

b./ A jegyző Képviselő-testülettel és bizottságokkal kapcsolatos feladatait a Szervezeti és

     Működési Szabályzat, valamint a Belügyminisztérium által kiadott hatásköri

     jegyzék tartalmazza.


6./


a./ Az aljegyző ellátja mindazokat a feladatokat, melyeket számára a jegyző kinevezésekor

     meghatározott.

b./ A csoportvezető érvényesíti és képviseli az általa vezetett szervezeti egységen belül a

     központi és a hivatali vezetői döntésekből következő prioritásokat.

c./ A csoportvezető feladatai különösen:

     - közreműködik a helyi testületi döntések szakmai előkészítésében,

     - koordinálja szervezeti egységén belül a dolgozók munkáját,

     - elkészíti a csoport feladatkörébe tartozó testületi előterjesztéseket,

- gondoskodik a csoport feladatkörébe tartozó testületi határozatok végrehajtásáról,





-  4  -


     - biztosítja az irányítása alá tartozók munkavégzésének feltételeit,

     - gondoskodik a csoport feladatkörébe tartozó önkormányzati rendeletek folyamatos

        karbantartásáról,

     - a csoporton belül megszervezi a helyettesítést, a munkakörök átadását, a szabaságo-

        lást,

     - résztvesz a Képviselő-testület ülésein, elősegíti a bizottságok, a képviselők, a polgár-

        mester, a jegyző és az aljegyző munkáját,

     - a csoportvezető konkrét feladatait a jegyző által kiadott munkaköri leírás tartalmazza.

d./ A csoportvezetőt határozatlan időre a jegyző bízza meg.


7./


A Polgármesteri Hivatal belső szervezeti egységei által ellátott feladatok



a./ A csoportok feladatkörébe tartozik a Képviselő-testület, a bizottságok, a polgármester

     és a jegyző hatáskörébe utalt önkormányzati ügyek, önkormányzati-és államigazgatási

     hatósági feladatok előkészítése és végrehajtása a következő tárgyköri felosztás szerint:


     Igazgatási csoport feladatai:


     - anyakönyvi igazgatás, családi ünnepek szervezésével kapcsolatos feladatok,

     - népességnyilvántartás,

     - állampolgársági ügyek intézése,

     - hagyatéki ügyintézés,

     - honvédelmi igazgatás,

     - belkereskedelmi tevékenység, üzletek működési engedélyének kiadása,

     - mezőgazdasággal kapcsolatos feladatok,

     - lakásügyi igazgatás és helységgazdálkodás,

     - a Ptk-ból adódó feladatok,

     - szabálysértési ügyintézés,

     - gyámügyi és gyermekvédelmi igazgatás,

     - szociális és egészségügyi igazgatás,

     - hatósági bizonyítványok kiadása,

     - talált tárgyakkal kapcsolatos ügyintézés,

     - közműnyilvántartás,

     - építésügyi hatósági igazgatás,

     - környezetvédelmi és területfejlesztési igazgatás,

     - településfejlesztéssel kapcsolatos feladatok,

     - közlekedési-, hírközlési és vízügyi igazgatás,

     - helyi vízgazdálkodás körébe tartozó feladatok,

     - közterületek nyilvántartása,

     - sokszorosítás, telefax kezelése,

     - szakkönyvek., lapok, közlönyök nyilvántartás, kezelése,

- testületi határozatok nyilvántartása, végrehajtásuk ellenőrzése,




-  5  -


     - A képviselő-testület, a polgármester, az alpolgármester és a jegyző munkájával

        kapcsolatos adminisztrációs feladatok ellátása,

     - az ügyiratkezelési feladatok ellátása az egész Polgármesteri Hivatal tekintetében,

     - a Hivatal munkaügyi és személyzeti feladatainak intézése,

     - oktatási, nevelési, közművelődési igazgatási feladatok,

     - az Ügyrendi, a Településfejlesztési, Mezőgazdasági és Környezetvédelmi, az Ok-

        tatási, Művelődési, Ifjusági és Sport, valamint a Szociális Bizottságok munkafeltéte-

        leinek biztosítása, a bizottságok működésének adminisztrációja, döntéseik előkészí-

        tése és végrehajtása.

     -  okmányirodai, gyámhivatali, I.fokú építéshatósági feladatok ellátása a Polgármesteri

        Hivatal illetékességi területén, valamint Magyardombegyház, Kisdombegyház községek

        és Dombegyház nagyközség vonatkozásában.


     Pénzügyi csoport feladatai:


     - elkészíti az önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal, valamint az önkormányzati intézmé-

        nyek költségvetési és fejlesztési koncepcióját,

     - javaslatokat készít a céltámogatások körének meghatározására,

     - elkészíti az önkormányzat költségvetési tervezetét, továbbá a költségvetés végrehajtásá-

        ról szóló beszámolót,

     - ellátja a Polgármesteri Hivatal, mint költségvetési szerv operatív gazdálkodási feladatait,

     - az önkormányzat költségvetési rendeletének megfelelően gondoskodik a költségvetési

        szervek pénzellátásáról,

     - elkészíti az önkormányzat zárszámadását,

     - előkészíti a hitelfelvételt, a banki szolgáltatások igénybevételét,

     - elkészíti a jogszabályoknak megfelelően a havi, féléves, a három-negyedéves, éves

        államháztartási adatszolgáltatásokat,

     - végzi az önkormányzati intézmények pénzügyi, gazdasági ellenőrzését,

     - ellátja az adóigazgatási feladatokat,

     - nyilvántartja a városi önkormányzat tulajdonában lévő vagyont, ingó, ingatlan, továbbá

        forgalomképtelen, korlátozottan forgalomképes és forgalomképes felosztás szerint,

     - a zárszámadással egyidejűleg elkészíti az éves vagyonleltárt,

     - nyilvántartja az önkormányzati vállalkozásokat, az önkormányzati részvényeket,

        üzletrészeket,

     - gondoskodik a városháza fenntartásáról, az ezzel kapcsolatos gondnoki feladatok

        ellátásáról,

     - megrendeli a szakkönyveket, lapokat, közlönyöket,

     - gondoskodik a takarítási, gépkocsi-üzemeltetési, fenntartási feladatok ellátásáról,

     - elkészíti az önkormányzat egészét érintő gazdasági, pénzügyi elemzéseket,

     - végzi a Polgármesteri Hivatal pénzügyi, gazdasági ellenőrzését,

     - elkészíti, illetve elvégzi a Pénzügyi Bizottság által meghatározott pénzügyi, gazdasági

       elemzéseket, illetve ellenőrzéseket,

     - biztosítja a Pénzügyi Bizottság működési feltételeit, végzi annak adminisztrációját,

       döntésének előkészítését és végrehajtását.





-  6  -



b./ A köztisztviselők feladatait a jegyző által kiadott munkaköri leírás tartalmazza.

c./ A csoportok részletes feladatait az Önkormányzati Minisztérium által kiadott hatásköri

     jegyzék tartalmazza,  melynek alapján az egyes dolgozók részére kiadott  munkaköri leírás

     határozza meg a konkrét feladatokat.



8./



A Polgármesteri Hivatal működésével kapcsolatos egyéb feladatok



A csoportvezető:


a./ engedélyezi a csoport dolgozóinak hivatalos belföldi kiküldetését, kivéve a saját gép-

     kocsi használatát,

b./ engedélyezi a beosztottak rendes évi (fizetett) szabadságát,

c./ beosztottjai vonatkozásában javaslattételi joggal rendelkezik a jegyző hatáskörébe

     tartozó munkáltatói jogok tekintetében.


9./


A kiadmányozási jogot a hatáskörükbe tartozó ügyekben a polgármester és a jegyző is belső utasításban szabályozza.

Ezen belső utasításokat az Ügyrend mellékleteként kell kezelni.


10./


a./ A polgármestert távolléte esetén önkormányzati ügyekben az alpolgármester, a Polgár-

     mesteri Hivatallal kapcsolatos ügyintézésben a jegyző helyettesíti.

b./ A jegyzőt távollétében az aljegyző helyettesíti.

c./ Az egyes hivatali dolgozók helyettesítési rendjét a munkaköri leírások tartalmazzák.


11./


a./ A Polgármesteri Hivatalban évente legalább 2 munkaértekezletet kell tartani.

b./ A csoportok szükség szerint, de évente legalább 2 csoportértekezletet kötelesek

     tartani, melynek időpontjáról a polgármestert és a jegyzőt értesítik.

c./ A munkaértekezletekről feljegyzést kell készíteni.

d./ A polgármester - a jegyző, a csoportvezetők és a csoportba nem tartozó dolgozók

     részvételével - szükség szerint munkamegbeszélést tart, melynek célja az aktuális

     feladatok koordinálása.






-  7  -



12./


a./ A dolgozóknak járó éves szabadság mértékét évente meg kell határozni és erről

     nyilvántartást kell vezetni. A szabadságok kiadásáról éves szabadságolási tervet kell

     készíteni.

b./ A szabadságok nyilvántartását a munkaügyi feladatokkal megbízott dolgozó végzi,

     akinek az igénybevételek engedélyezését mindenki köteles előzetesen átadni.

c./ A betegség miatti távollétet a betegállományba vételt követően haladéktalanul jelenteni

     kell a csoportvezetőnek és az illetékes ügyintézőnek.


13./


A dolgozók kötelesek a munkájuk során tudomásukra jutott hivatali titkot megőrizni és ezen kívül sem közölhetnek illetéktelen személyekkel olyan tényeket, adatokat, amelyekből közvetlenül a Képviselő-testületre, annak bizottságára, a Polgármesteri Hivatalra, vagy az ügyfélre nézve hátrány származhat.


14./



a./ A Polgármesteri Hivatal ügyiratkezelése központilag történik, melynek közvetlen irányí-

     tása, felügyelete az igazgatási csoport feladatkörébe tartozik.         

b./ A Polgármesteri Hivatal részére érkező postai küldeményeket a központi iktató osztja

     szét a címzettek  szerint.

     A postabontást a jegyző, távollétében az aljegyző végzi. Az ő feladatuk  a postabontással

     egyidejűleg a szignálás is.


15./



a./ Az ügyintéző az ügyet az ügyintézési határidőn belül köteles elintézni és ezt követően az

     ügyiratot haladéktalanul az irattárban lerakni.

b./ A titkos iratok kezelését és megőrzését az igazgatási csoport ezzel megbízott dolgozója

     végzi a titkos ügyiratkezelésre vonatkozó szabályok szerint.


16./


A Hivatal munkarendje



a./ A Hivatal munkarendjét külön önkormányzati rendelet tartalmazza.

b./ A Hivatal dolgozói a polgármester, a jegyző utasítására kötelesek munkaidőn túl is ellátni

     a rájuk bízott feladatokat. A munkaidőn túli munkavégzésért szabadidő jár.

c./ Az ügyfélfogadásról külön önkormányzati rendelet intézkedik.




-  8  -


17./


Képviselet, írásbeli kötelezettségvállalás, szerződéskötés



a./ Az önkormányzatot a polgármester képviseli. Meghatalmazással a polgármester a Pol-

     gármesteri Hivatal dolgozóját is megbízhatja az önkormányzat képviseletével.

b./ Bíróság előtti képviseletre a Polgármesteri Hivatal dolgozója részére írásos meghatalma-

     zás szükséges.

c./ A Polgármesteri Hivatalt a polgármester, a jegyző, vagy meghatalmazásukkal a Polgár-

     mesteri Hivatal dolgozója képviseli.


18./


a./ Az önkormányzat nevében írásbeli kötelezettségvállalásra, szerződéskötésre a polgármes-

     ter jogosult. Ezt a jogát esetenkénti döntéssel a jegyzőre átruházhatja.

b./ A szerződések, megállapodások előkészítésébe be kell vonni a jegyzőt a jogszerűség, a

     tárgy szerint érintett csoportot a szakszerűség céljából.


19./


Utalványozási jog, cégszerű aláírás


a./ A polgármester - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - minden kifizetést jogosult

     utalványozni. Távollétében az önkormányzat tekintetében az alpolgármester, a Polgár-

     mesteri Hivatal tekintetében a jegyző, távollétében az aljegyző rendelkezik utalványozási

     joggal .

b./ A polgármester aláírása esetén a jegyző, távollétében az aljegyző, vagy a pénzügyi cso-

     portvezető, a jegyző, vagy az aljegyző utalványozása esetén a pénzügyi csoport

     vezetője ellenjegyez.

20./


Cégszerű aláírásra a pénzintézet felé bejelentett személyek is jogosultak a bejelentésben szereplő módon.


21./


a./ A Polgármesteri Hivatal által használt és ott forgalomban lévő bélyegzőkről az igazgatási

     csoport nyilvántartást vezet. A nyilvántartó a használatra kiadott bélyegzők meglétét

     évenként ellenőrizni köteles.

b./ A bélyegzőt kezelő anyagi, munka-és büntetőjogi felelősséggel tartozik a bélyegző jog-

     szerű használatáért.

     Ha a dolgozó a rábízott bélyegzőt elveszíti, erről a csoportvezetőnek köteles írásban

     jelentést tenni. A csoportvezető köteles az elvesztés körülményeit és a dolgozó felelős-

     ségét megvizsgálni, a szükséges intézkedéseket megtenni, továbbá a bélyegző megsemmi-

     sítési eljárást lefolytatni.



-  9  -


22./



a./ Az elhasználódott, megrongálódott, vagy feleslegessé vált bélyegzőt az igazgatási csoport-

     nak vissza kell adni, mely gondoskodik annak megsemmisítéséről.

     Az erről készült jegyzőkönyvet a nyilvántartás mellékleteként meg kell őrizni.

b./ Ha a bélyegzőt kezelő dolgozó köztisztviselői jogviszonya megszűnik, a bélyegző vissza-

     adását az átvevő az utolsó munkában töltött napon igazolja.


23./


a./ A kiküldetéssel kapcsolatos munkáltatói jogokat a dolgozók tekintetében a csoportveze-

     tők, a csoportvezetők tekintetében a jegyző, távollétében az aljegyző, a nem köztisztvi-

     selő dolgozók esetében a polgármester gyakorolja.

b./ Amennyiben a kiküldetéshez saját gépkocsi igénybevétele szükséges, annak engedélye-

     zésére a jegyző jogosult valamennyi dolgozó tekintetében, míg a jegyző esetében a kikül-

     detést a polgármester engedélyezi.


24./


a./ A csoportok dolgozói feladataik ellátásához hivatali gépkocsit igényelhetnek. Az igénye-

     ket a tárgyhetet megelőző péntek déli 12 órájáig kell bejelenteni az igazgatási csoporthoz.

b./ Az igazgatási csoport a bejelentett igényeket a polgármesterrel, távollétében a jegyzővel

     történt egyeztetés után, az elbírálást követően visszaigazolja.


25./


a./ Az ügyrendben nem szabályozott kérdésekben a vonatkozó hatályos jogszabályokban

     foglaltakat megfelelően alkalmazni kell.





Battonya, 2011.március 31.





                        Dr. Karsai József sk.                          Dr. Németh Ferenc sk.

                         polgármester                                      címzetes főjegyző










1. melléklet

a Polgármesteri Hivatal Ügyrendjéhez


a kiadmányozás rendjéről Battonya Város Polgármesteri Hivatalában

a polgármester hatáskörébe tartozó ügyekben.




A helyi önkormányzatokról szóló módosított 1990. évi LXV. tv. 35.§. (2) bekezdés d./ pontja alapján a Polgármesteri Hivatal kiadmányozási rendjét a hatáskörömbe tartozó ügyekben az alábbiak szerint szabályozom:




1./ A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyek-

     ben kiadmányozási joga a polgármesternek, távollétében általános érvénnyel - a Szervezeti

     és Működési Szabályzatban foglaltak szerint - az alpolgármesternek van.



2./ A polgármesternek az átruházott hatáskörben gyakorolt önkormányzati hatósági ügyekben

     kizárólagos kiadmányozási joga van. Távollétében helyette ezen ügyekben - a Szervezeti

     és Működési Szabályzatban foglaltak szerint - az alpolgármester kiadmányoz.



3./ A polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyekben és hatósági jogkörökben a

     kiadmányozási jogot a polgármester távollétében, helyette a címzetes főjegyző

     gyakorolja.



4./ A polgármester hatáskörébe és a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó,

     foglalkoztatással kapcsolatos iratok kiadmányozási jogát a pénzügyi csoportvezető

     helyettes gyakorolja.


5./ Az alább felsorolt önkormányzati hatósági ügyekben a kiadmányozási jogot az aljegyző

     gyakorolja: átmeneti segély, rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, temetési segély,

     köztemetés.




Battonya, 2011. március 31.



                                                                                       Dr. Karsai József sk.

                                                                                              polgármester







2. melléklet

a Polgármesteri Hivatal Ügyrendjéhez


a kiadmányozás rendjéről Battonya Város Polgármesteri Hivatalában

a jegyző hatáskörébe tartozó ügyekben.


A helyi önkormányzatokról szóló módosított 1990. évi LXV. tv. 36.§.(2) bekezdés b./ pontja alapján a Polgármesteri Hivatal kiadmányozási rendjét a hatáskörömbe tartozó ügyekben az alábbiak szerint szabályozom:


1./ A jegyző kizárólagos kiadmányozási jogot gyakorol mindazon ügyekben, melyekre vonat-

     kozóan a polgármester a hatáskörök gyakorlását a jegyzőre átruházta.


2./ A jegyzőnek kiadmányozási joga van:

     - a Képviselő-testület, vagy a polgármester megbízása alapján önkormányzati ügyekben,

        valamint ha jogszabály, vagy a Képviselő-testület másként nem rendelkezik a testületi

        határozatok végrehajtásának szervezése területén,

     - a Polgármesteri Hivatal vezetésével összefüggő feladatai ellátása területén,

     - valamennyi, jogszabály által a jegyző hatáskörébe utalt államigazgatási hatósági ügyben,


3./ A jegyző hatáskörébe tartozó államigazgatási hatósági ügyek közül az aljegyzőnek a

     jegyző nevében kiadmányozási joga van az igazgatási csoport feladatkörében ellátott

     ügyekben, az alábbiak kivételével:

     - hadigondozási ügyek,

     - hadkötelesek és hozzátartozóik szociális ellátásával kapcsolatos ügyek,

     - egészségügyi feladatok,

     - építési-, használatbavételi- és bontási engedélyezési ügyek,

     - építésrendészeti bírság megállapítása,

     - telekmegosztási ügyek,


4./ A jegyző hatáskörébe tartozó adóigazgatási ügyekben a jegyző nevében a pénzügyi

     csoport vezetője, távollétében annak helyettese teljes körű kiadmányozási joggal    

      rendelkezik.


5./ Felhatalmazást kap a Polgármesteri Hivatal valamennyi, az I. és II. besorolási osztályba

     tartozó köztisztviselője, hogy a jegyző nevében az ügy érdeméhez nem tartozó levelezé-

     seket, megkereséseket kiadmányozza.


6./ Ez a Szabályzat az Ügyrend hatálybalépésével egyidejűleg lép életbe.


7./ A Szabályzatot az Ügyrend mellékleteként kell kezelni.



Battonya, 2011. március 31.

                                                                                              Dr.Németh Ferenc sk.

                                                                                               címzetes főjegyző