Battonya Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2011. (IV.1.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2011. 04. 01- 2015. 07. 29Battonya Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2011. (IV.1.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2011-04-01-tól 2015-07-29-ig
Battonya Város Önkormányzatának
6/2011.(IV.1.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról.
Battonya Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról
szóló 1990. évi LXV. törvény 16.§.(1) és 22.§. (3) bekezdéseiben kapott felhatalmazás alapján, a 10. §. b./ pontjában meghatározott kizárólagos hatáskörében az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról az alábbi rendeletet alkotja:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
A helyi önkormányzatokról szóló 1990.évi LXV. törvényben foglalt rendelkezéseket az önkormányzat működési területén az ezen rendeletben - a továbbiakban: Szabályzat - meghatározott kiegészítésekkel kell alkalmazni.
1.§.
(1) Az önkormányzat megnevezése: Battonya Város Önkormányzata
(2) Az önkormányzat székhelye: Battonya, Fő u. 91.
(3) Battonya Város Önkormányzata önállóan - a törvény keretei között - szabadon,
demokratikus módon, széleskörű nyilvánosságot teremtve intézi a település
közügyeit, gondoskodik a helyi közszolgáltatásokról, a helyi közhatalom
önkormányzati típusú gyakorlásáról.
2.§.
A város nemzetiségi jellegére és hagyományaira tekintettel a közszolgáltatást nyújtó intézményeken azok elnevezését román és szerb nyelven is el kell helyezni.
3.§.
(1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
(2) A címer leírása: Battonya város címere álló, csücskös talpú pajzs, kék mezejében
jobb haránt - három, szimmetrikusan elhelyezett, hatágú csillaggal - díszített vörös
pólya fut keresztül. A bal oldali mezőben, a pólya felett zöld lombú és fekete
törzsű nyárfa (jegenyenyár) áll, mellette balra aranylépcsejű, nyitott kapuszárnyú
fedeles arany kapu látható, íve alatt ezüst ekevas és csoroszlya áll. A kapu alatt a
pajzs derékon egy, az előzővel mindenben azonos fa lebeg. A pólya alatt, a
pajzsmező jobb felében lebegő vörös lángnyelvből ezüst kettőskereszt növekszik.
A pajzsra szembeforduló, arany szegélyű és arany rostélyú, természetes sisakot
helyeztek, nyakában arany szalagon arany medállal. Az aranyos sisakkorona
nyitott, ötágú, csúcsain egy-egy gyönggyel, a koronapánton három zafírkővel.
- 2 -
A sisakdísz szembeforduló, jobbra néző, kiterjesztett szárnyú arany koronával
ékesített, arannyal fegyverzett, stilizált fekete sas, jobb karmában három arany
nyílvesszőt tart.
A foszlányok: jobbról vörös és arany, balról kék és ezüst.
(3) Battonya város zászlajának, lobogójának leírása: a zászló fehér színű (mérete:
90 x 180 cm ), a hosszanti oldalakkal párhuzamosan egy-egy arany szalag fut,
a felső harmadon a rúdra merőleges tengelyű címerrel, alsó harmadon pedig ívelten
a " BATTONYA" felirat arany színnel, alsó szélén arany rojtozattal.
Lobogó (fekvő téglalap, 90 x 150 cm) alakban használva a címer 90 fokkal
elfordul, a rúddal párhuzamos tengelyen helyezkedik el a zászlótest mértani
középpontjában (ebben az esetben felirat nem szerepel).
(4) Battonya város pecsétje: kerek pecsét, középütt a címerrel, körirata pedig:
" BATTONYA VÁROS PECSÉTJE".
4.§.
(1) A polgármester hivatalos kör alakú bélyegzőjén középen a Magyar Köztársaság
címere van, a köríven pedig a következő felirat: Battonya Város Polgármestere.
(2) A Polgármesteri Hivatalnál rendszeresített hivatalos kör alakú bélyegző közepén
a Magyar Köztársaság címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható:
Battonya Város Polgármesteri Hivatala, Békés megye.
(3) Az önkormányzat pecsétjét kell használni:
- a képviselő-testület üléseirol készített jegyzőkönyvek hitelesítésére,
- a képviselő-testület által adományozott okleveleken,
- az önkormányzat nemzetközi kapcsolatait tükröző és rögzítő dokumentumokon.
5.§.
(1) A polgármester gondoskodik arról, hogy a település lakossága a nemzeti és a helyi
ünnepeket méltó módon megünnepelhesse.
(2) A település ünnepe: a Város Napja, melynek időpontja minden év májusának
utolsó hétvégéje.
6.§.
A település hazai és nemzetközi kapcsolatai
(1) Az önkormányzat hazai kapcsolatot különösen az alábbi szervezetekkel tart:
- Békés Megyei Önkormányzat,
- Békés Megyéért Vállalkozásfejlesztési Alapítvány,
- Békés Megyei Területfejlesztési Tanács,
- Békés Megyei Vízművek Zrt.,
- Dél-Alföldi Befektetési Részvénytársaság,
- Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács,
- 3 -
- Dél-Alföldi Térségfejlesztési Társulások Egyesülete,
- Dél-Békési Vízgazdálkodási Társulat,
- Maroshát Területfejlesztési Önkormányzati Társulás,
- Dél Békési Kistérség Többcélú Társulása,
- Dombegyház és térsége Ivóvízminőség-javító Önkormányzati Társulás
- Országos Cigány Önkormányzat,
- Magyarországi Románok Országos Önkormányzata,
- Szerb Országos Önkormányzat,
- Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége,
- Vasutas Települések Országos Szövetsége.
(2) Az önkormányzatnak külföldön testvérvárosi kapcsolata van:
- Lipova (Lippa, Románia)
- Pecica ( Pécska, Románia) és
- Beocin (Beocsin, Szerbia) városokkal.
(3) Az önkormányzat képviselő-testülete díszpolgári címet, egyéb címeket és díjakat
adományozhat. A díszpolgári cím adományozására, valamint az egyéb
elismerésekre, díjakra vonatkozó szabályokat külön önkormányzati rendeletek
tartalmazzák. A díszpolgárok névsorát a Szabályzat függeléke tartalmazza.
II. Fejezet
A képviselő-testület
7.§.
(1) A 2010. október 3-án megválasztott képviselő-testület a polgármesterből és 8
helyi képviselőből áll.
(2) A képviselő-testület és a megválasztott bizottságok tagjainak névsorát, lakcímét,
telefonszámát és e-mail címét a Szabályzat függeléke tartalmazza.
8.§.
(1) Az önkormányzati jogokat az önkormányzat képviselő-testülete gyakorolja.
(2) A képviselő-testület ellátja a jogszabályokban ráruházott és önként vállalt
feladatokat és gyakorolja az ezekkel kapcsolatos hatásköröket.
(3)Az önkormányzat önként vállalt feladata: fürdő üzemeltetés.
(4) Az ellátandó feladatokat és hatásköröket a Belügyminisztérium által kiadott feladat-
és hatásköri jegyzék tartalmazza.
(5) A képviselő-testület egyes hatásköreinek a polgármesterre vagy a bizottságaira
történő átruházásáról külön önkormányzati rendelet(ek)ben dönt.
Az átruházott hatásköröket a Szabályzat 2. melléklete tartalmazza.
- 4 -
9.§.
(1) A képviselő-testület megválasztását követően alakuló ülést tart, melyet a korelnök
vezet, egyébként általában havonta, de évente legalább 6 alkalommal ülésezik.
(2) Össze kell hívni a képviselő-testület ülését a képviselők 1/4-nek, a képviselő-
testület bizottságának az indítványára, vagy ha azt népi kezdeményezéssel a
választópolgárok, illetve ha a helyi kisebbségi önkormányzat kezdeményezi.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott esetekben a polgármester a képviselő-testület
ülését a kezdeményezés benyújtásától számított legkésőbb 5 napon belüli
időpontban köteles összehívni.
(4) A képviselő-testület az (1)-(2) bekezdésekben meghatározottakon túl szükség
szerint ülést tart, ha döntenie kell a hatáskörébe tartozó ügyben.
(5) A képviselő-testület üléseit általában a hónap utolsó csütörtökjén, délután 14 órai
kezdettel tartja. Az ülések helye a Polgármesteri Hivatal emeleti nagyterme.
A képviselő-testület - ha azt a napirend, vagy a résztvevők várható száma indokolja
- kihelyezett ülést tart.
(6) A határozatképtelenség miatt elmaradt képviselő-testületi ülést az előzetesen
kitűzött napirenddel egy héten belüli időpontra össze kell hívni.
Az előterjesztés
10.§
(1) Előterjesztés benyújtására akkor kerülhet sor, ha az adott kérdésben a képviselő-
testület döntése szükséges. Minden egyéb anyag tájékoztatásnak minősül.
(2) Előterjesztést a polgármester, a települési képviselő és a képviselő-testület
bizottsága, valamint a jegyző nyújthat be.
(3) Az előterjesztés történhet szóban és írásban.
(4) Költségvetési, gazdálkodási kérdésekben csak írásos, a képviselő-testület
kizárólagos hatáskörébe tartozó ügyekben általában írásos előterjesztés alapján
hozható döntés.
(5) Az előterjesztéshez határozati javaslatot kell készíteni.
A határozati javaslatot szóbeli előterjesztés esetén is írásba kell foglalni.
A határozati javaslat egyértelműen megfogalmazott rendelkező részből és ha
szükséges indokolásból áll.
Az eltérő tartalmú határozati javaslatot külön- külön kell megfogalmazni. A
határozati javaslatnak tartalmaznia kell a végrehajtásért felelős szerv vagy
személy megnevezését és a végrehajtás határidejét.
A végrehajtás határidejére tett javaslat "azonnal", "folyamatos" vagy naptári nap
szerinti megjelölést használhat.
Folyamatos határidő esetén meg kell jelölni az időközönkénti beszámolás
időpontját is.
- 5 -
11.§.
(1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti.
(2) A képviselő-testület ülésére szóló meghívót a polgármester írja alá.
(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a
polgármester és az alpolgármester együttes, tartós akadályoztatása esetén az
ülést az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(4) A rendes ülésre szóló meghívót az írásos előterjesztésekkel együtt a képviselő-testület
tagjainak az ülés napját megelőzően legalább 5 nappal kell kézbesíteni.
A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meghívottak az előterjesztéseket
Battonya város honlapján (www.battonya.hu) megtekinthetik, illetve onnan letölthetik.
Indokolt esetben - az ülés előtt legalább 24 órával - szóban vagy távbeszélőn is
összehívható a képviselő-testület ülése.
(5) A képviselő-testület ülésének időpontjáról a jegyző a település lakosságát a
helyi kábeltelevízió útján tájékoztatja.
(6) A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni
- a települési képviselőt,
- a jegyzőt,
- az aljegyzőt,
- a Békés Megyei Kormányhivatalt,
- a település országgyűlési képviselőjét,
- a helyben működő pártok vezetőit,
- a helyi rendőrőrs vezetőjét,
- a Polgármesteri Hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőit,
- azoknak a bizottságoknak a nem képviselő-testületi tagjait, amely bizottságokat a
napirend érint,
- a napirendi pontok előadóit,
- a kisebbségi önkormányzatok elnökeit,
- az önkormányzati intézmények vezetőit,
- a helyi egyházi vezetőket,
- a település díszpolgárait,
- az önkormányzati intézményekben működő érdekképviseletek vezetőit,
- akiket a polgármester vagy meghatározott napirendhez szakértőként bármely
képviselő indokoltnak tart.
12.§.
(1) A képviselő-testület nyilvános üléseit a helyi kábel-tv egyenes adásban közvetíti.
(2) Az Ötv. 12.§ (4) bekezdés b./ pontjában meghatározott zárt ülés tartására a polgármester,
bármely képviselő vagy a jegyző indítványára kerülhet sor.
13.§.
(1) A polgármester dönt arról, hogy az ülésen megjelent állampolgároknak
hozzászólási jogot ad.
(2) A választójoggal nem rendelkező 18 éven aluli személyek a képviselő-testület
ülésén csak a polgármester egyedi engedélye alapján vehetnek részt.
- 6 -
A sürgősségi indítvány
14.§.
(1) Sürgősségi indítványt a polgármester, a képviselő-testület bizottsága, a helyi
kisebbségi önkormányzatok és bármely képviselő terjeszthet elő.
(2) A sürgősség tárgyában a képviselő-testület minősített többséggel dönt.
(3) A sürgősség elfogadása esetén az indítványt a képviselő-testület első napirendként
tárgyalja meg.
(4) Sürgősségi indítvány - a sürgősség tényének indokolásával - legkésőbb az ülést
megelőző napon 11 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél.
(5) Ha a sürgősségi indítvány tárgya valamely döntésre jogosult bizottság hatáskörébe
tartozik, a képviselő-testület állást foglal arról, hogy magához vonja-e az ügyet.
(6) Ha a sürgősséggel a képviselő-testület nem ért egyet, dönt arról, hogy az ügyet
mikor, hányadik napirendként tárgyalja.
Az ülés vezetése
15.§.
(1) A képviselő-testület ülését a polgármester, távolléte esetén az alpolgármester,
mindkettőjük egyidejű akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke
vezeti.
(2) Az ülés megnyitásakor a polgármester számszerűen megállapítja a
határozatképességet, melynek meglétét minden döntés előtt újra ellenőriz.
Ezt követően javaslatot tesz az ülés napirendjére.
A napirendről a képviselő-testület vita nélkül határoz.
A tanácskozás rendje
16.§.
(1) A polgármester előterjeszti a napirendi tervezetet.
Bejelenti, ha valamely napirendi ponttal kapcsolatban bizottság az előterjesztéshez
észrevételt kíván tenni.
(2) A képviselő-testület dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló
jelentés, az előző ülést követő fontosabb eseményekről, intézkedésekről és az
átruházott hatáskörök gyakorlásáról szóló beszámoló elfogadásáról.
(3) A polgármester minden előterjesztés és az azzal kapcsolatos határozati javaslat
felett külön-külön vitát nyit.
Javasolhatja egyes napirendek összevont tárgyalását is. Az írásbeli előterjesztést
az előadó a vita előtt szóban kiegészítheti.
Az előadóhoz a testületi tagok és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket
intézhetnek, melyekre a vita előtt válaszolni kell. A tájékoztató napirendek felett
nem kell vitát nyitni.
- 7 -
(4) A vita során a hozzászólások sorrendjét a polgármester határozza meg.
(5) A vita lezárására vagy a hozzászólások időtartamának meghatározására, számának
korlátozására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet.
Az indítvány felett a képviselő-testület vita nélkül dönt.
A vita lezárása után a napirendi pont előadója válaszol a hozzászólásokra.
(6) A polgármester összefoglalójában tömören összegzi a vita lényegét, érdemben
kitér az előterjesztésektől eltérő véleményekre, a határozati javaslatot érintő
valamennyi felvetésre.
(7) A napirend előadója a szavazás megkezdése előtt bármikor javasolhatja a téma
napirendről történő levételét. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül,
egyszerű szótöbbséggel határoz.
(8) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben bármely javaslat
törvényességét érintően észrevételt kíván tenni.
(9) Az előterjesztő és a tárgy szerint érintett bizottság elnöke közvetlenül a
határozathozatal előtt felszólalhat.
(10) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vita során elhangzott határozati
javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra.
Előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd az előterjesztésben
szereplő határozati javaslatok felett kell dönteni.
A szavazás eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a határozatot.
(11) A képviselő-testületi tagok igenlő vagy ellenszavazatokkal vesznek részt a
szavazásban, illetőleg tartózkodnak a szavazástól.
A tanácskozás rendjének fenntartása
17.§.
(1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata.
Ennek érdekében
a./ figyelmezteti azt a hozzászólót, aki a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő
fogalmazást használ
b./ rendreutasítja azt, aki az ülésen a képviselő-testülethez méltatlan magatartást
tanusít,
c./ figyelmezteti azt az ülésen jelenlévő állampolgárt, aki a tanácskozás rendjét
magatartásával zavarja; ismételt rendzavazás esetén a terem elhagyására is
kötelezheti.
d./ figyelmezteti azt a felszólalót, aki eltért a tárgytól, hogy térjen a tárgyra;
kétszeri eredménytelen felszólítás után a felszólalótól megvonhatja a szót;
akitől a szót megvonták, az ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.
(2) Az a képviselő, aki a vitában ellene szóló, sérelmesnek vélt megjegyzést kívánja
elhárítani vagy a hozzászólásával kapcsolatban felmerült félreértéseket eloszlatni,
a vita lezárása után személyes megjegyzést tehet.
A személyes megjegyzés lehetőségével a képviselő egy napirendi pont tárgyalásánál csak
egy alkalommal élhet.
- 8 -
A határozathozatal, a szavazás módja
18.§.
(1) A képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza.
A javaslat elfogadásához a jelenlévő települési képviselők több mint a felének igenlő
szavazata szükséges.
(2) Az Ötv. 15.§.(1) bekezdésében foglaltakon túl minősített többség szükséges az
alábbi ügyekben is:
a./ hitelfelvétel
b./ kötvénykibocsátás,
c./ a képviselő-testület hatáskörének átruházása,
d./ kitüntetési ügyek,
e./ díszpolgári cím adományozása,
f./ állásfoglalás sürgősségi indítvány elfogadásához,
g./ megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről,
h./ név szerinti szavazás
(3) A képviselő-testület a jegyzőkönyvben rögzítetten, de számozott határozat nélkül dönt az
alábbiakban:
- napirend elfogadása
- ügyrendi kérdések
- képviselői interpellációkra adott válaszok
- név szerinti szavazás
19.§.
(1) A képviselő-testület bármely tagjának indítványára minősített többséggel titkos
szavazást rendelhet el az Ötv. 12.§.(4) bekezdésében foglalt ügyekben.
(2) A titkos szavazás lebonyolításában, ha valamennyi tagja jelen van, az Ügyrendi
Bizottság szavazatszámláló bizottságként jár el, egyébként a képviselő-testület
tagjaiból 3 tagú szavazatszámláló bizottságot kell választani.
(3) A titkos szavazást borítékba helyezett szavazólapon, külön helyiség és urna
igénybevételével kell lebonyolítani.
(4) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:
a./ a titkos szavazás helyét, időpontját,
b./ a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
c./ a szavazás során felmerült körülményeket,
d./ a szavazás eredményét.
20.§.
(1) A szavazás kézfelemeléssel történik.
(2) A képviselő-testület esetenként bármely képviselő javaslatára minősített
többséggel, vita nélkül név szerinti szavazást rendelhet el.
(3) Név szerinti szavazásnál a jegyző egyenként olvassa a települési képviselők nevét,
akik nevük felolvasásakor "igen"-nel vagy "nem"-mel szavaznak vagy
tartózkodnak a szavazástól.
- 9 -
21.§.
(1) A szavazatok összeszámlásáról a jegyző gondoskodik. Ha a szavazás eredményefelől
kétség merül fel vagy azt valamelyik települési képviselő kéri, a polgármester a szavazást
köteles megismételtetni.
(2) A képviselő-testület határozatait külön-külön - a naptári év elejétől kezdődően -
folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint:
......./200..(hó, nap) KT. határozat.
(3) A testületi határozatokról a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet.
(4) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő 10 napon belül meg kell küldeni a
végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek, illetve a határozattal érintetteknek.
(5) A határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket, jelentéseket a jegyző
készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
Kérdés, interpelláció
22.§.
(1) A települési képviselők kérdéseiket, interpellációikat szóban vagy írásban a napirendek megtárgyalása előtt mondják el.
(2) A kérdésre adott válasz elfogadásáról a képviselő-testület nem dönt.
(3) Az interpellációra adott szóbeli válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozatát
követően a testület vita nélkül dönt.
A képviselő-testület hozzájárulhat ahhoz, hogy az interpellációra írásban adjanak
választ.
(4) Az interpellációra írásban adott válasz - melynek 15 napon belül meg kell történnie és
minden települési képviselőnek meg kell küldeni - elfogadásáról a testület a következő
ülésen az interpelláló nyilatkozatát követően dönt.
(5) A képviselő-testület az interpelláció alapján részletes vizsgálatot is elrendelhet.
(6) Vizsgálat elrendelése esetén biztosítani kell, hogy az interpelláló képviselő a
vizsgálatban részt vehessen.
A jegyzőkönyv
23.§.
(1) A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének elkészíttetéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv tartalmazza:
- az ülés számát, helyét, idejét,
- a megjelent képviselők és meghívottak nevét,
- a távolmaradt képviselők nevét, a távollét okát (illetve, hogy azt nem jelezte),
- a tárgyalt napirendi pontokat és napirendi pontonként az előadók nevét,
- a tanácskozás lényegét és a hozott határozatokat,
- szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát,
- a szavazás számszerű eredményét,
- a képviselő kérésére hozzászólásának, véleményének szó szerinti rögzítését,
- a határozatoknál a végrehajtásért felelős nevét, illetve a végrehajtás határidejét,
- az elhangzott kérdéseket, interpellációkat, az azokra adott válaszokat és döntéseket.
- 10 -
(3) A jegyzőkönyvet 3 példányban kell elkészíteni. A jegyzőkönyvhöz csatolni kell a
meghívót, az írásos előterjesztéseket, az elfogadott rendeletet és a jelenléti ívet. A
képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a
jegyzőkönyvhöz.
(4) A képviselő-testületi ülés dokumentumait a Polgármesteri Hivatal titkárságán kell
kezelni.
(5) A jegyzőkönyv egy példányát az előterjesztésekkel együtt - a zárt ülés anyagának
kivételével - meg kell küldeni a Népek Barátsága Közművelődési és Iskolai
Könyvtárnak is, ahol azt nyitvatartási időben az állampolgárok megtekinthetik.
A jegyzőkönyv egy további példányát 15 napon belül meg kell küldeni a Békés Megyei
Kormányhivatal vezetőjének.
(6) A jegyzőkönyveket - mellékleteikkel együtt - évente be kell köttetni.
(7) A jegyzőkönyvről, illetőleg annak részeiről, valamint más önkormányzati
dokumentumokról az állampolgárok - térítés ellenében - a Polgármesteri Hivatal
titkárságán másolatot kérhetnek.
(8) A zárt ülés jegyzőkönyvét a nyílt ülés jegyzőkönyvétől elkülönítve, külön zárt
helyen kell tartani.
(9) A közérdekű adat megismerésére irányuló kérelem szóban vagy írásban nyújtható be.
Önkormányzati ügyben a kérelmet a polgármester, államigazgatási ügyben a jegyző
teljesíti legfeljebb 15 napon belül.
Lakossági fórumok
24.§.
A lakosság és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása, a legfontosabb döntések előkészítése érdekében a képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal várospolitikai fórumot szervez.
Közmeghallgatás
25.§.
(1) A képviselő-testület közmeghallgatást tart :
a./ a következő évi költségvetés,
b./ kötvénykibocsátás,
c./ területrendezés ügyében vagy
d./ ha a képviselők fele vagy a választópolgárok 5 %-a kéri.
(2) A közmeghallgatás összehívására és lefolytatására a képviselő-testületi ülésre
vonatkozó szabályokat értelemszerűen kell alkalmazni.
III. Fejezet
A képviselő-testület bizottságai
- 11 -
26.§.
(1) A képviselő-testület az alábbi bizottságokat hozza létre:
A bizottságok tagjainak számát és névsorát a rendelet függeléke tartalmazza.
- Művelődési, Oktatási, Ifjúsági és Sport Bizottság,
- Pénzügyi Bizottság,
- Szociális Bizottság,
- Településfejlesztés, Mezőgazdasági és Környezetvédelmi Bizottság,
- Ügyrendi Bizottság.
(2) A képviselő-testület az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségi ügyeinek
kivizsgálására, továbbá vagyonnyilatkozataik nyilvántartására és ellenőrzésére az
Ügyrendi Bizottságot jelöli ki.
(3) A polgármester bérfejlesztésére,jutalmazására a Pénzügyi Bizottság tesz javaslatot.
(4) A képviselő-testület egy-egy téma részletes feltárására, megvizsgálására,
előterjesztés elkészítésére ideiglenes bizottságot hozhat létre.
(5) A bizottság ülését a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén az általa megbízott
személy vezeti.
(6) A bizottság elnökét a képviselők közül a képviselő-testület választja meg.
(7) A bizottság ülésén a jegyző, távollétében az aljegyző tanácskozási joggal vesz
részt. Együttes akadályoztatásuk esetén az ülésen való részvétellel a jegyző a
Polgármesteri Hivatal más köztisztviselőjét bízza meg.
(8) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni.
(9) A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és az általa felkért bizottsági tag írja alá.
(10) A bizottság döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek hozzátartozóját
személyesen érinti az ügy. A személyes érintettséget az érdekelt köteles bejelenteni.
A kizárásról az elnök esetén a polgármester, a bizottsági tag esetén a bizottság dönt.
(11) A bizottság elnöke, tagja adott ügyben elfogultságát bejelentheti, ez esetben a vitában
és a döntéshozatalban nem vehet részt.
(12) A bizottságok tevékenységükről választási ciklusonként legalább egy alkalommal
beszámolnak a képviselő-testületnek.
(13) A bizottság működésének részletes szabályait maga határozza meg.
(14) A bizottság működésének ügyviteli feladatait a Polgármesteri Hivatal látja el.
IV. Fejezet
A polgármester
27.§.
(1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester
- biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát,
- feladata a településfejlesztés, a közszolgáltatások szervezése,
- segíti a települési képviselők, a bizottságok munkáját,
- együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő
közösségeivel.
- 12 -
(3) A polgármester jogszabályokban meghatározott feladatait és hatósági hatásköreit
a Belügyminisztérium által kiadott feladat-és hatásköri jegyzék, míg a képviselő-testület
által a polgármesterre ruházott önkormányzati hatásköröket külön önkormányzati
rendelet(ek) tartalmazza(ák).
(4) A polgármester minden év március 1-ig szabadságolási ütemtervet készít, melyet
a képviselő-testület hagy jóvá.
(5) A szabadságolási ütemtervtől eltérő, 3 napot nem meghaladó szabadságot az Ügyrendi
Bizottság elnökének kell bejelenteni.
(6)A polgármester szabadság-nyilvántartását a Polgármesteri Hivatal titkárságán kell kezelni.
(7) A polgármester gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat a jegyző és az önkormányzati
intézményvezetők, valamint a nem önkormányzati intézményben foglalkoztatott, a
képviselő-testület által kinevezett közalkalmazottak (Kjt. 83/A.§. (1) bekezdés), továbbá a
Munka Törvénykönyve hatálya alá, de nem a Polgármesteri Hivatal állományába tartozó
munkavállalók tekintetében.
Az alpolgármester
28.§.
(1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester feladatát társadalmi megbízatásban látja el. Számára a képviselő-
testület tiszteletdíjat állapít meg.
(3) Az alpolgármesternek külön feladatköre nincs, a polgármester helyettesítésén túl egyéb
feladatait a polgármester határozza meg.
(4) A polgármester nem tervezett, egy hetet meghaladó távolléte esetén önállóan gyakorolja
a polgármester hatásköreit.
A tanácsnok
29.§.
A képviselő-testület tanácsnokot nem választ.
A jegyző
30.§.
(1) A jegyző feladatai különösen:
a./ gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról,
b./ vezeti a Polgármesteri Hivatalt, megszervezi annak munkáját,
c./ döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,
d./ dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester részére átad,
e./ tanácskozási joggal részt vesz a képviselő-testület és a képviselő-testület
bizottságainak ülésén, akadályoztatása esetén a bizottsági ülésen való
részvétellel az aljegyzőt, vagy a Polgármesteri Hivatal más köztisztviselőjét
bízza meg.
- 13 -
f./ dönt a hatáskörébe tartozó ügyekben, illetőleg szabályozza a kiadmányozás
rendjét,
g./ rendszeres tájékoztatást ad a képviselő-testületnek, a bizottságoknak, a
polgármesternek az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról,
h./ a polgármester irányításával előkészíti a képviselő-testület és a bizottságok elé
kerülő előterjesztéseket,
i./ tájékoztatja a képviselő-testületet a hivatal munkájáról és az ügyintézésről,
j./ szervezi a jogi felvilágosító munkát,
k./ gondoskodik a hivatali dolgozók rendszeres továbbképzéséről.
(2) A jegyző hatósági hatásköreit az általa kezelt hatásköri jegyzék tartalmazza.
(3) A jegyzőt távollétében az aljegyző helyettesíti.
V. Fejezet
A Polgármesteri Hivatal
31.§.
(1) A képviselő-testület Polgármesteri Hivatal elnevezéssel egységes hivatalt
működtet.
(2) A Polgármesteri Hivatal előirányzatai feletti rendelkezési jogára tekintettel teljes
jogkörű, önállóan gazdálkodó költségvetési szerv, az önkormányzat gazdálkodásának
végrehajtó szerve, egyidejűleg önkormányzati igazgatási szerv; jogi személy.
(3) A Polgármesteri Hivatalt a jegyző vezeti.
(4) A hivatal belső szervezeti tagozódását a jegyző javaslatára a polgármester
előterjesztésében a képviselő-testület határozza meg, mely a Szabályzat 1.mellékleteként
szerepel.
(5) A hivatali munkaidőt, az ügyfélfogadási időt, a polgármester és a jegyző fogadó
óráit külön önkormányzati rendelet szabályozza.
(6) A hivatal ügyrendjét a Szabályzat függeléke tartalmazza.
(7) Az önkormányzat költségvetése határozza meg a Polgármesteri Hivatal működéséhez
szükséges előirányzatokat, működési, fenntartási költségeket.
VI. Fejezet
Az önkormányzat költségvetése, vagyona, a gazdasági program
32.§.
(1) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetését rendeletben határozza meg.
(2) A képviselő-testület a költségvetést két fordulóban tárgyalja.
(3) Az első fordulóban a képviselő-testület az államháztartásról szóló törvényben
foglalt határidőig a költségvetési koncepcióban
- elemzi a Kormány által rendelkezésre bocsájtott költségvetési irányelveket, az
önkormányzat kötelezően előírt és szabadon vállalt feladatait,
- számításba veszi a bevételi forrásokat, a források bővítésének lehetőségeit,
- meghatározza a kiadási szükségleteket, azok gazdaságos, célszerű megoldásait,
- 14 -
- egyezteti az igényeket és a célkitűzéseket a lehetőségekkel, felállítja a szükségletek
kielégítésének sorrendjét,
- jelzi a döntés több évre szóló hatásait.
(4) A második fordulóban közmeghallgatás után a képviselő-testület a költségvetési
törvény által előírt részletezésben tárgyalja meg a költségvetési rendelet-tervezetet.
(5) A költségvetési tervezetet mindkét fordulóban a jegyző készíti el és a polgármester
terjeszti a képviselő-testület elé.
(6) A költségvetési évet követő 4 hónapon belül a polgármester a jegyző által
előkészített zárszámadási rendelet-tervezetet terjeszt a képviselő-testület elé,
melynek tartalmát a költségvetési törvény foglalja magában.
(7) A polgármester az önkormányzat gazdálkodásának I.félévi helyzetéről szeptember
15-éig, míg a III.negyedéves helyzetéről a költségvetési koncepcióhoz kapcsolódóan
köteles tájékoztatni a képviselő-testületet.
(8) A polgármester pótköltségvetési rendelet-tervezetet terjeszt a képviselő-testület
elé, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek az
önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.
(9) A költségvetés előkészítésébe be kell vonnai a Művelődési, Oktatási, Ifjusági és Sport
Bizottságot, a Szociális Bizottságot, valamint a Településfejlesztési, Mezőgazdasági és
Környezetvédelmi Bizottságot.
(10) A költségvetés tervezetét a Pénzügyi Bizottság véleményezi.
33.§.
A Polgármesteri Hivatal alapító okiratába és a költségvetési alapokmányba tartozó adatokat
és mutatókat a Szabályzat függelékeként kezelt költségvetési alapokmány tartalmazza.
34.§.
(1) Az önkormányzati vagyon forgalomképtelen vagyontárgyait, a törzsvagyon korlátozottan
forgalomképes tárgyait, valamint az ezen vagyontárgyakról történő rendelkezés feltételeit külön rendelet szabályozza.
(2) A polgármester az önkormányzati vagyon helyzetének alakulásáról évente legalább
egyszer - általában a költségvetés tárgyalását megelőző közmeghallgatáson - köteles
tájékoztatni az állampolgárokat.
Gazdasági program
35. §
A képviselő-testület az Ötv. 91.§ (6)-(7) bekezdésében meghatározottak szerint megbízatásának időtartamára gazdasági programot készít. A gazdasági program a Szabályzat
függelékét képezi.
36.§
Az önkormányzat a belső ellenőri feladatait a Dél-Békési Kistérség Többcélú Társulása keretében látja el.
- 15 -
VII. Fejezet
Az önkormányzati rendeletalkotás
37.§.
(1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti
- a települési képviselő,
- a polgármester, alpolgármester és a jegyző,
- a képviselő-testület bizottsága,
- a helyi kisebbségi önkormányzat elnöke
- civil szervezet képviselője,
- az erre irányuló népi kezdeményezés.
(2) A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki azt az illetékes bizottsággal,
és a jegyzővel véleményezteti, majd a képviselő-testület elé terjeszti.
(3) A képviselő-testület az Ügyrendi, valamint a rendelet tárgya szerint illetékes bizottság
javaslata alapján állást foglal a rendelet tervezetének előkészítéséről, főbb elveiről.
Meghatározhatja az előkészítés menetét, módját, az egyeztetés és a vitafórumok rendjét.
(4) A képviselő-testület esetenként dönt arról, hogy mely rendelet-tervezetek érdemi vitája
előtt kell közmeghallgatást tartani.
(5) A meghatározott előkészítés után a rendelet-tervezetet a polgármester nyújtja be a
képviselő-testülethez annak indokolásával együtt.
(6) A polgármester, illetőleg a jegyző tájékoztatja a testületet az előkészítés során felvetett,
de a tervezetben nem szereplő javaslatokról is.
38.§.
(1) Az önkormányzati rendelet a Polgármesteri Hivatal hirdetőtáblájára történő kifüggesztés
útján kerül kihirdetésre.
(2) Az önkormányzati rendelet közlési módja
- a könyvtárban külön történő elhelyezés,
- helyi képviselők útján történő ismertetés,
- az önkormányzat internetes honlapján történő elhelyezés.
(3) Az önkormányzati rendeletet meg kell küldeni a végrehajtásban érdekelt vagy arra
kötelezett szerveknek.
(4) Az önkormányzati rendeletek kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.
(5) Az Ügyrendi Bizottság évente ellenőrzi az önkormányzati rendeletek hatályosulását, két
évente pedig felülvizsgálja azokat.
(6) A hatályos rendeleteket a Szabályzat függelékeként kell kezelni.
39.§.
(1) A rendeleteket külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatosan sorszámmal
és évszámmal kell ellátni.
(2) A rendelet jelölése : Battonya Város Önkormányzatának ..../200..(hó,nap) önkormányzati
rendelete
(3) Az önkormányzati rendelet jelölésében a hó és nap dátumaként a kihirdetés napját kell
megjelölni.
- 16 -
VIII. Fejezet
40.§.
A helyi népszavazásra, népi kezdeményezésre vonatkozó szabályokat külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
IX. Fejezet
Helyi kisebbségi önkormányzatok
41.§.
(1) Battonyán cigány, román és szerb helyi kisebbségi önkormányzatok működnek.
(2) Szervezeti és működési szabályzataikat e Szabályzat függelékeként kell kezelni.
(3) A román helyi kisebbségi önkormányzat székhelye Battonya, Hunyadi u. 40., a
szerb helyi kisebbségi önkormányzat székhelye Battonya, Hunyadi u. 58.
(4) Az önkormányzat a cigány helyi kisebbségi önkormányzat részére a testületi
üléseik megtartásához és ügyviteli feladataik ellátásához a Polgármesteri
Hivatalban biztosít helyiséget.
X. Fejezet
Záró rendelkezések
42.§.
(1) Ez a rendelet 2011. április 1. napján lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az önkormányzat Szervezeti és Működési
Szabályzatáról szóló 8/2007.(III.30.), valamint az azt módosító 21/2007.(X.27.)
önkormányzati rendelet hatályát veszti.
(3) A Szabályzatban felsorolt függelékek folyamatos vezetéséről, kiegészítéséről a
jegyző gondoskodik.
(4) Mellékletek: 1. Battonya Város Polgármesteri Hivatalának szervezetéről
2. A képviselő-testület által a polgármesterre, illetve a bizottságokra
átruházott hatáskörök jegyzéke
(5) Függelékek: 1. A települési képviselők, illetve bizottsági tagok névsora
2. Battonya Város Polgármesteri Hivatalának ügyrendje
3. Az önkormányzat gazdasági programja
4. A Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata
5. Díszpolgárok névsora
6. Önkormányzat által alapított költségvetési szervek
7. Dél-Békési Kistérség Többcélú Társulás társulási megállapodása
8. Képviselő-testületi határozatok nyilvántartása
9. Hatályos rendeletek jegyzéke
10. Költségvetési alapokmány
- 17 -
Battonya, 2011. március 31.
Dr. Karsai József sk. Dr. Németh Ferenc sk.
polgármester címzetes főjegyző
Kihirdetve: 2011.április 1-én a 6/2011.(IV.1.) önkormányzati rendelet az önkormányzat
Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Dr. Németh Ferenc sk.
címzetes főjegyző
A kiadmány hiteléül: Rauszné
Függelék
az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló
6/2011.(IV.1.) önkormányzati rendelethez
Települési képviselők névsora, lakcíme, telefonszáma és e-mail címe
1./ Boros Csaba Battonya, Puskin u. 113. 30/717-79-44 borosfarm@citromail.hu
2./ Komlódiné Vidiczki
Magdolna Battonya, Puskin u. 86/a. 70/333-64-98 sziaisk@citromail.hu
3./ Korobán Éva Battonya, MCP.ltp.3/B. 70/317-80-07 eszesz@fabinet.hu
4./ Kreszta Traján Battona, Ady u.75. 20/209-86-12 atru@mail.globonet.hu
5./ Marjai János Battonya, Állomás u.142/a. 70/336-67-66 vsz.batt@freemail.hu
6./ Matuzik Istvánné Battonya, Eper u. 14. 70/382-62-21. matuzikne@freemail.hu
7./ Molnár Mihály Battonya, Dózsa u.62/a. 70/317-80-78 molmisi@gmail.com
8./ Mudrity György Battonya, Hősök tere 6/b. 70/336-64-34 mudrity@freemail.hu
Bizottsági tagok névsora
Ügyrendi Bizottság Pénzügyi Bizottság
elnök: Molnár Mihály elnök: Marjai János
tagok: Korobán Éva tagok: Komlódiné Vidiczki Magdolna
Marjai János Matuzik Istvánné
Ivanovné Dobozi Emília
Zsilka Mihály
Művelődési, Oktatási, Ifjusági és Sport Bizottság Szociális Bizottság
elnök: Matuzik Istvánné elnök: Komlódiné Vidiczki Magdolna
tagok: Komlódiné Vidiczki Magdolna tagok: Korobán Éva
Korobán Éva Boros Csaba
Mudrity Ivánné Bujáki Zoltán
Sutya Miklósné Kovács Józsefné
Településfejlesztési, Mezőgazdasági és Környezetvédelmi Bizottság
elnök: Marjai János
tagok: Molnár Mihály
Boros Csaba
Gáspár Tamás
Németh Jánosné
1. melléklet
az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatához
Battonya Város Polgármesteri Hivatalának szervezetéről
A Polgármesteri Hivatal csoporttagozódásban működik.
A Hivatal igazgatási létszáma a jegyzővel és aljegyzővel együtt 26 fő.
I. Igazgatási csoport
Létszám: 13 fő + 1 fő település-menedzser
Vezetője: a csoportvezető, aki egyben aljegyző is.
Szervezetileg az Igazgatási Csoporthoz tartozik az okmányiroda 3 fővel és
a gyámhivatal 2 fővel.
II. Pénzügyi csoport
Létszám: 11 fő
Vezetője: a csoportvezető, aki felsőfokú pénzügyi végzettséggel rendelkezik
Helyettesei: a gazdálkodási-, valamint az adóügyi csoportvezető helyettesek.
III. A közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény hatálya alá tartozó munkavállalók
- 1 fő mezőőr
IV. A Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó munkavállalók
- Békés Megyei Esélyegyenlőségi Koordinációs Iroda
Battonya, Esélyek Háza 3 fő dolgozóval, valamint
- közfoglalkoztatásban részvevők változó létszámban
2. melléklet
a képviselő-testület által a polgármesterre, illetve a bizottságokra
átruházott hatáskörök jegyzéke
Polgármester
- átmeneti segély
- temetési segély
- rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
Művelődési, Oktatási, Ifjusági és Sport Bizottság
- sportalap felosztása
Szociális Bizottság
- lakásfenntartási támogatás
Függelék
az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2011.(IV.1.)
önkormányzati rendelethez
Battonya Város Polgármesteri Hivatalának ügyrendje
Battonya Város Képviselő-testülete Battonya Város Polgármesteri Hivatalának ügyrendjét az alábbiak szerint határozza meg:
Általános rendelkezések
1./
a./ A Polgármesteri Hivatal megnevezése: Battonya Város Polgármesteri Hivatala
( a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal)
b./ A Polgármesteri Hivatal székhelye: 5830. Battonya, Fő utca 91.
c./ A Polgármesteri Hivatal jogi személyiséggel rendelkező, maradványérdekeltségű önálló
költségvetési szerv.
d./ Battonya Város Polgármesteri Hivatalának illetékessége Battonya város közigazgatási
területére terjed ki, amennyiben jogszabály ettől eltérően nem rendelkezik.
e./ A Polgármesteri Hivatal feladatköre a Képviselő-testület, annak bizottságai, a polgár-
mester, valamint a jegyző hatáskörébe utalt és általuk a Hivatalra bízott feladatok
ellátására terjed ki.
A Polgármesteri Hivatal alapfeladatai
2./
a./ A Polgármesteri Hivatal alaptevékenységi körébe tartozik:
- a Képviselő-testület által meghatározott önkormányzati ügyek előkészítése,
- a Képviselő-testületi döntések végrehajtása,
- a testületek ( Képviselő-testület és annak bizottságai ) működésével kapcsolatos
adminisztratív feladatok ellátása,
- a Képviselő-testület és bizottságai részére meghatározott önkormányzati-és állam-
igazgatási hatósági ügyek előkészítése, a határozatok végrehajtása,
- a polgári védelmi feladatok,
- a mozgósítási feladatok,
- az önkormányzati intézmények irányítása, felügyelete,
- az önkormányzat költségvetésének előkészítése, végrehajtása, a pénzeszközökkel való
hatékony és takarékos gazdálkodás, az önkormányzat intézményeinek finanszírozása,
- 2 -
- a Képviselő-testület által meghatározott hitelfelvétel, kötvény kibocsátás, alapítvány
létrehozása, közérdekű kötelezettségvállalás bonyolítása,
- a költségvetésben meghatározott beruházások előkészítése, tervezése és szervezése,
- az önkormányzati tulajdon tekintetében - külön rendeletben meghatározott módon -
a tulajdonosi jogosítványok gyakorlása,
- a vagyonnal való hatékony gazdálkodás - a Képviselő-testület döntésének megfelelően -
adás-vétel, csere, használati jog átengedés, haszonbérbe adás, bérbeadás, vagy lízing
útján, továbbá a vagyon megterhelése, vállalkozásba történő bevitelének intézése,
- a célhoz nem kötött források betétként történő elhelyezéséről, egyéb banki szolgáltatások
igénybevételéről való gondoskodás,
- az önkormányzat szabályszerű gazdálkodásának biztosítása.
b./ A Polgármesteri Hivatal alap-és vállalkozói tevékenységébe tartozó feladatait a Hivatal
alapító okiratáról szóló 378/2009.(X.29.) KT. határozat tartalmazza.
A Polgármesteri Hivatal működése
a./ A Polgármesteri Hivatal belső szervezeti tagozódását a Szervezeti és Működési Szabály-
zat melléklete tartalmazza.
b./ A polgármester a képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében
irányítja a hivatalt.
c./ A polgármester feladatai a Hivatal irányításával kapcsolatosan a következők:
a jegyző javaslatainak figyelembevételével
- meghatározza a Polgármesteri Hivatal feladatait a Képviselő-testület munkájának
szervezésében, a képviselő-testületi döntések előkészítésében és végrehajtásában,
továbbá a polgármester hatáskörébe utalt önkormányzati-és államigazgatási hatósági
ügyek végrehajtásában,
- gyakorolja a munkáltatói jogokat a Polgármesteri Hivatal által a Munka Törvénykönyve
alapján foglalkoztatott dolgozók, valamint a nem önkormányzati intézményben
foglalkoztatott, a képviselő-testület által kinevezett dolgozók tekintetében,
- gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat a jegyző és az önkormányzati intézmények
vezetői vonatkozásában,
- kezdeményezi a települési vagyon hasznosítását, az önkormányzati vagyon rendeltetését
érintő döntések előkészítését, továbbá a közellátási kérdésekkel kapcsolatos állásfogla-
lások kialakítását,
- koordinálja az önkormányzat vállalkozásait, illetve az ezzel kapcsolatos polgármesteri
hivatali munkát.
d./ A polgármester képviselő-testülettel és bizottságokkal kapcsolatos feladatait a Szervezeti
és Működési Szabályzat, valamint a Belügyminisztérium által kiadott hatásköri jegyzék
tartalmazza.
- 3 -
4./
Az alpolgármester a polgármester tartós távolléte esetén helyettesíti a polgármestert, továbbá segíti feladatainak ellátásában, a polgármester által meghatározott körben.
5./
a./ A jegyzőnek a Polgármesteri Hivatal vezetésével kapcsolatos feladatai:
- gyakorolja a munkáltatói jogokat a Polgármesteri Hivatallal közszolgálati jogviszonyban
lévő köztisztviselők tekintetében,
- javaslatot dolgoz ki a Polgármesteri Hivatal belső szervezetének kialakítására, munka-
rendjének és ügyfélfogadási rendjének meghatározására,
- ellenjegyzi a polgármester által a Polgármesteri Hivatal részére kiadott belső utasításokat,
- ellátja a Polgármesteri Hivatal, mint önálló költségvetési szerv operatív gazdálkodási
feladatainak belső irányítását,
- az államháztartási törvényben foglaltak szerint információt szolgáltat az önkormányzat
pénzügyeiről,
- biztosítja az önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek és
intézmények pénzügyi, gazdasági és törvényességi ellenőrzését,
- utalványozási joggal rendelkezik az önkormányzat költségvetésében meghatározott
polgármesteri hivatali költségvetés keretein belül,
- ellenjegyzi az önkormányzat pénzügyi, gazdasági kötelezettségvállalásait,
- irányítja a Polgármesteri Hivatal hatósági, közigazgatási és ügyfélszolgálati tevékeny-
ségét,
- tanácskozási joggal résztvesz a Képviselő-testület és annak bizottságai ülésén,
b./ A jegyző Képviselő-testülettel és bizottságokkal kapcsolatos feladatait a Szervezeti és
Működési Szabályzat, valamint a Belügyminisztérium által kiadott hatásköri
jegyzék tartalmazza.
6./
a./ Az aljegyző ellátja mindazokat a feladatokat, melyeket számára a jegyző kinevezésekor
meghatározott.
b./ A csoportvezető érvényesíti és képviseli az általa vezetett szervezeti egységen belül a
központi és a hivatali vezetői döntésekből következő prioritásokat.
c./ A csoportvezető feladatai különösen:
- közreműködik a helyi testületi döntések szakmai előkészítésében,
- koordinálja szervezeti egységén belül a dolgozók munkáját,
- elkészíti a csoport feladatkörébe tartozó testületi előterjesztéseket,
- gondoskodik a csoport feladatkörébe tartozó testületi határozatok végrehajtásáról,
- 4 -
- biztosítja az irányítása alá tartozók munkavégzésének feltételeit,
- gondoskodik a csoport feladatkörébe tartozó önkormányzati rendeletek folyamatos
karbantartásáról,
- a csoporton belül megszervezi a helyettesítést, a munkakörök átadását, a szabaságo-
lást,
- résztvesz a Képviselő-testület ülésein, elősegíti a bizottságok, a képviselők, a polgár-
mester, a jegyző és az aljegyző munkáját,
- a csoportvezető konkrét feladatait a jegyző által kiadott munkaköri leírás tartalmazza.
d./ A csoportvezetőt határozatlan időre a jegyző bízza meg.
7./
A Polgármesteri Hivatal belső szervezeti egységei által ellátott feladatok
a./ A csoportok feladatkörébe tartozik a Képviselő-testület, a bizottságok, a polgármester
és a jegyző hatáskörébe utalt önkormányzati ügyek, önkormányzati-és államigazgatási
hatósági feladatok előkészítése és végrehajtása a következő tárgyköri felosztás szerint:
Igazgatási csoport feladatai:
- anyakönyvi igazgatás, családi ünnepek szervezésével kapcsolatos feladatok,
- népességnyilvántartás,
- állampolgársági ügyek intézése,
- hagyatéki ügyintézés,
- honvédelmi igazgatás,
- belkereskedelmi tevékenység, üzletek működési engedélyének kiadása,
- mezőgazdasággal kapcsolatos feladatok,
- lakásügyi igazgatás és helységgazdálkodás,
- a Ptk-ból adódó feladatok,
- szabálysértési ügyintézés,
- gyámügyi és gyermekvédelmi igazgatás,
- szociális és egészségügyi igazgatás,
- hatósági bizonyítványok kiadása,
- talált tárgyakkal kapcsolatos ügyintézés,
- közműnyilvántartás,
- építésügyi hatósági igazgatás,
- környezetvédelmi és területfejlesztési igazgatás,
- településfejlesztéssel kapcsolatos feladatok,
- közlekedési-, hírközlési és vízügyi igazgatás,
- helyi vízgazdálkodás körébe tartozó feladatok,
- közterületek nyilvántartása,
- sokszorosítás, telefax kezelése,
- szakkönyvek., lapok, közlönyök nyilvántartás, kezelése,
- testületi határozatok nyilvántartása, végrehajtásuk ellenőrzése,
- 5 -
- A képviselő-testület, a polgármester, az alpolgármester és a jegyző munkájával
kapcsolatos adminisztrációs feladatok ellátása,
- az ügyiratkezelési feladatok ellátása az egész Polgármesteri Hivatal tekintetében,
- a Hivatal munkaügyi és személyzeti feladatainak intézése,
- oktatási, nevelési, közművelődési igazgatási feladatok,
- az Ügyrendi, a Településfejlesztési, Mezőgazdasági és Környezetvédelmi, az Ok-
tatási, Művelődési, Ifjusági és Sport, valamint a Szociális Bizottságok munkafeltéte-
leinek biztosítása, a bizottságok működésének adminisztrációja, döntéseik előkészí-
tése és végrehajtása.
- okmányirodai, gyámhivatali, I.fokú építéshatósági feladatok ellátása a Polgármesteri
Hivatal illetékességi területén, valamint Magyardombegyház, Kisdombegyház községek
és Dombegyház nagyközség vonatkozásában.
Pénzügyi csoport feladatai:
- elkészíti az önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal, valamint az önkormányzati intézmé-
nyek költségvetési és fejlesztési koncepcióját,
- javaslatokat készít a céltámogatások körének meghatározására,
- elkészíti az önkormányzat költségvetési tervezetét, továbbá a költségvetés végrehajtásá-
ról szóló beszámolót,
- ellátja a Polgármesteri Hivatal, mint költségvetési szerv operatív gazdálkodási feladatait,
- az önkormányzat költségvetési rendeletének megfelelően gondoskodik a költségvetési
szervek pénzellátásáról,
- elkészíti az önkormányzat zárszámadását,
- előkészíti a hitelfelvételt, a banki szolgáltatások igénybevételét,
- elkészíti a jogszabályoknak megfelelően a havi, féléves, a három-negyedéves, éves
államháztartási adatszolgáltatásokat,
- végzi az önkormányzati intézmények pénzügyi, gazdasági ellenőrzését,
- ellátja az adóigazgatási feladatokat,
- nyilvántartja a városi önkormányzat tulajdonában lévő vagyont, ingó, ingatlan, továbbá
forgalomképtelen, korlátozottan forgalomképes és forgalomképes felosztás szerint,
- a zárszámadással egyidejűleg elkészíti az éves vagyonleltárt,
- nyilvántartja az önkormányzati vállalkozásokat, az önkormányzati részvényeket,
üzletrészeket,
- gondoskodik a városháza fenntartásáról, az ezzel kapcsolatos gondnoki feladatok
ellátásáról,
- megrendeli a szakkönyveket, lapokat, közlönyöket,
- gondoskodik a takarítási, gépkocsi-üzemeltetési, fenntartási feladatok ellátásáról,
- elkészíti az önkormányzat egészét érintő gazdasági, pénzügyi elemzéseket,
- végzi a Polgármesteri Hivatal pénzügyi, gazdasági ellenőrzését,
- elkészíti, illetve elvégzi a Pénzügyi Bizottság által meghatározott pénzügyi, gazdasági
elemzéseket, illetve ellenőrzéseket,
- biztosítja a Pénzügyi Bizottság működési feltételeit, végzi annak adminisztrációját,
döntésének előkészítését és végrehajtását.
- 6 -
b./ A köztisztviselők feladatait a jegyző által kiadott munkaköri leírás tartalmazza.
c./ A csoportok részletes feladatait az Önkormányzati Minisztérium által kiadott hatásköri
jegyzék tartalmazza, melynek alapján az egyes dolgozók részére kiadott munkaköri leírás
határozza meg a konkrét feladatokat.
8./
A Polgármesteri Hivatal működésével kapcsolatos egyéb feladatok
A csoportvezető:
a./ engedélyezi a csoport dolgozóinak hivatalos belföldi kiküldetését, kivéve a saját gép-
kocsi használatát,
b./ engedélyezi a beosztottak rendes évi (fizetett) szabadságát,
c./ beosztottjai vonatkozásában javaslattételi joggal rendelkezik a jegyző hatáskörébe
tartozó munkáltatói jogok tekintetében.
9./
A kiadmányozási jogot a hatáskörükbe tartozó ügyekben a polgármester és a jegyző is belső utasításban szabályozza.
Ezen belső utasításokat az Ügyrend mellékleteként kell kezelni.
10./
a./ A polgármestert távolléte esetén önkormányzati ügyekben az alpolgármester, a Polgár-
mesteri Hivatallal kapcsolatos ügyintézésben a jegyző helyettesíti.
b./ A jegyzőt távollétében az aljegyző helyettesíti.
c./ Az egyes hivatali dolgozók helyettesítési rendjét a munkaköri leírások tartalmazzák.
11./
a./ A Polgármesteri Hivatalban évente legalább 2 munkaértekezletet kell tartani.
b./ A csoportok szükség szerint, de évente legalább 2 csoportértekezletet kötelesek
tartani, melynek időpontjáról a polgármestert és a jegyzőt értesítik.
c./ A munkaértekezletekről feljegyzést kell készíteni.
d./ A polgármester - a jegyző, a csoportvezetők és a csoportba nem tartozó dolgozók
részvételével - szükség szerint munkamegbeszélést tart, melynek célja az aktuális
feladatok koordinálása.
- 7 -
12./
a./ A dolgozóknak járó éves szabadság mértékét évente meg kell határozni és erről
nyilvántartást kell vezetni. A szabadságok kiadásáról éves szabadságolási tervet kell
készíteni.
b./ A szabadságok nyilvántartását a munkaügyi feladatokkal megbízott dolgozó végzi,
akinek az igénybevételek engedélyezését mindenki köteles előzetesen átadni.
c./ A betegség miatti távollétet a betegállományba vételt követően haladéktalanul jelenteni
kell a csoportvezetőnek és az illetékes ügyintézőnek.
13./
A dolgozók kötelesek a munkájuk során tudomásukra jutott hivatali titkot megőrizni és ezen kívül sem közölhetnek illetéktelen személyekkel olyan tényeket, adatokat, amelyekből közvetlenül a Képviselő-testületre, annak bizottságára, a Polgármesteri Hivatalra, vagy az ügyfélre nézve hátrány származhat.
14./
a./ A Polgármesteri Hivatal ügyiratkezelése központilag történik, melynek közvetlen irányí-
tása, felügyelete az igazgatási csoport feladatkörébe tartozik.
b./ A Polgármesteri Hivatal részére érkező postai küldeményeket a központi iktató osztja
szét a címzettek szerint.
A postabontást a jegyző, távollétében az aljegyző végzi. Az ő feladatuk a postabontással
egyidejűleg a szignálás is.
15./
a./ Az ügyintéző az ügyet az ügyintézési határidőn belül köteles elintézni és ezt követően az
ügyiratot haladéktalanul az irattárban lerakni.
b./ A titkos iratok kezelését és megőrzését az igazgatási csoport ezzel megbízott dolgozója
végzi a titkos ügyiratkezelésre vonatkozó szabályok szerint.
16./
A Hivatal munkarendje
a./ A Hivatal munkarendjét külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
b./ A Hivatal dolgozói a polgármester, a jegyző utasítására kötelesek munkaidőn túl is ellátni
a rájuk bízott feladatokat. A munkaidőn túli munkavégzésért szabadidő jár.
c./ Az ügyfélfogadásról külön önkormányzati rendelet intézkedik.
- 8 -
17./
Képviselet, írásbeli kötelezettségvállalás, szerződéskötés
a./ Az önkormányzatot a polgármester képviseli. Meghatalmazással a polgármester a Pol-
gármesteri Hivatal dolgozóját is megbízhatja az önkormányzat képviseletével.
b./ Bíróság előtti képviseletre a Polgármesteri Hivatal dolgozója részére írásos meghatalma-
zás szükséges.
c./ A Polgármesteri Hivatalt a polgármester, a jegyző, vagy meghatalmazásukkal a Polgár-
mesteri Hivatal dolgozója képviseli.
18./
a./ Az önkormányzat nevében írásbeli kötelezettségvállalásra, szerződéskötésre a polgármes-
ter jogosult. Ezt a jogát esetenkénti döntéssel a jegyzőre átruházhatja.
b./ A szerződések, megállapodások előkészítésébe be kell vonni a jegyzőt a jogszerűség, a
tárgy szerint érintett csoportot a szakszerűség céljából.
19./
Utalványozási jog, cégszerű aláírás
a./ A polgármester - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - minden kifizetést jogosult
utalványozni. Távollétében az önkormányzat tekintetében az alpolgármester, a Polgár-
mesteri Hivatal tekintetében a jegyző, távollétében az aljegyző rendelkezik utalványozási
joggal .
b./ A polgármester aláírása esetén a jegyző, távollétében az aljegyző, vagy a pénzügyi cso-
portvezető, a jegyző, vagy az aljegyző utalványozása esetén a pénzügyi csoport
vezetője ellenjegyez.
20./
Cégszerű aláírásra a pénzintézet felé bejelentett személyek is jogosultak a bejelentésben szereplő módon.
21./
a./ A Polgármesteri Hivatal által használt és ott forgalomban lévő bélyegzőkről az igazgatási
csoport nyilvántartást vezet. A nyilvántartó a használatra kiadott bélyegzők meglétét
évenként ellenőrizni köteles.
b./ A bélyegzőt kezelő anyagi, munka-és büntetőjogi felelősséggel tartozik a bélyegző jog-
szerű használatáért.
Ha a dolgozó a rábízott bélyegzőt elveszíti, erről a csoportvezetőnek köteles írásban
jelentést tenni. A csoportvezető köteles az elvesztés körülményeit és a dolgozó felelős-
ségét megvizsgálni, a szükséges intézkedéseket megtenni, továbbá a bélyegző megsemmi-
sítési eljárást lefolytatni.
- 9 -
22./
a./ Az elhasználódott, megrongálódott, vagy feleslegessé vált bélyegzőt az igazgatási csoport-
nak vissza kell adni, mely gondoskodik annak megsemmisítéséről.
Az erről készült jegyzőkönyvet a nyilvántartás mellékleteként meg kell őrizni.
b./ Ha a bélyegzőt kezelő dolgozó köztisztviselői jogviszonya megszűnik, a bélyegző vissza-
adását az átvevő az utolsó munkában töltött napon igazolja.
23./
a./ A kiküldetéssel kapcsolatos munkáltatói jogokat a dolgozók tekintetében a csoportveze-
tők, a csoportvezetők tekintetében a jegyző, távollétében az aljegyző, a nem köztisztvi-
selő dolgozók esetében a polgármester gyakorolja.
b./ Amennyiben a kiküldetéshez saját gépkocsi igénybevétele szükséges, annak engedélye-
zésére a jegyző jogosult valamennyi dolgozó tekintetében, míg a jegyző esetében a kikül-
detést a polgármester engedélyezi.
24./
a./ A csoportok dolgozói feladataik ellátásához hivatali gépkocsit igényelhetnek. Az igénye-
ket a tárgyhetet megelőző péntek déli 12 órájáig kell bejelenteni az igazgatási csoporthoz.
b./ Az igazgatási csoport a bejelentett igényeket a polgármesterrel, távollétében a jegyzővel
történt egyeztetés után, az elbírálást követően visszaigazolja.
25./
a./ Az ügyrendben nem szabályozott kérdésekben a vonatkozó hatályos jogszabályokban
foglaltakat megfelelően alkalmazni kell.
Battonya, 2011.március 31.
Dr. Karsai József sk. Dr. Németh Ferenc sk.
polgármester címzetes főjegyző
1. melléklet
a Polgármesteri Hivatal Ügyrendjéhez
a kiadmányozás rendjéről Battonya Város Polgármesteri Hivatalában
a polgármester hatáskörébe tartozó ügyekben.
A helyi önkormányzatokról szóló módosított 1990. évi LXV. tv. 35.§. (2) bekezdés d./ pontja alapján a Polgármesteri Hivatal kiadmányozási rendjét a hatáskörömbe tartozó ügyekben az alábbiak szerint szabályozom:
1./ A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyek-
ben kiadmányozási joga a polgármesternek, távollétében általános érvénnyel - a Szervezeti
és Működési Szabályzatban foglaltak szerint - az alpolgármesternek van.
2./ A polgármesternek az átruházott hatáskörben gyakorolt önkormányzati hatósági ügyekben
kizárólagos kiadmányozási joga van. Távollétében helyette ezen ügyekben - a Szervezeti
és Működési Szabályzatban foglaltak szerint - az alpolgármester kiadmányoz.
3./ A polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyekben és hatósági jogkörökben a
kiadmányozási jogot a polgármester távollétében, helyette a címzetes főjegyző
gyakorolja.
4./ A polgármester hatáskörébe és a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó,
foglalkoztatással kapcsolatos iratok kiadmányozási jogát a pénzügyi csoportvezető
helyettes gyakorolja.
5./ Az alább felsorolt önkormányzati hatósági ügyekben a kiadmányozási jogot az aljegyző
gyakorolja: átmeneti segély, rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, temetési segély,
köztemetés.
Battonya, 2011. március 31.
Dr. Karsai József sk.
polgármester
2. melléklet
a Polgármesteri Hivatal Ügyrendjéhez
a kiadmányozás rendjéről Battonya Város Polgármesteri Hivatalában
a jegyző hatáskörébe tartozó ügyekben.
A helyi önkormányzatokról szóló módosított 1990. évi LXV. tv. 36.§.(2) bekezdés b./ pontja alapján a Polgármesteri Hivatal kiadmányozási rendjét a hatáskörömbe tartozó ügyekben az alábbiak szerint szabályozom:
1./ A jegyző kizárólagos kiadmányozási jogot gyakorol mindazon ügyekben, melyekre vonat-
kozóan a polgármester a hatáskörök gyakorlását a jegyzőre átruházta.
2./ A jegyzőnek kiadmányozási joga van:
- a Képviselő-testület, vagy a polgármester megbízása alapján önkormányzati ügyekben,
valamint ha jogszabály, vagy a Képviselő-testület másként nem rendelkezik a testületi
határozatok végrehajtásának szervezése területén,
- a Polgármesteri Hivatal vezetésével összefüggő feladatai ellátása területén,
- valamennyi, jogszabály által a jegyző hatáskörébe utalt államigazgatási hatósági ügyben,
3./ A jegyző hatáskörébe tartozó államigazgatási hatósági ügyek közül az aljegyzőnek a
jegyző nevében kiadmányozási joga van az igazgatási csoport feladatkörében ellátott
ügyekben, az alábbiak kivételével:
- hadigondozási ügyek,
- hadkötelesek és hozzátartozóik szociális ellátásával kapcsolatos ügyek,
- egészségügyi feladatok,
- építési-, használatbavételi- és bontási engedélyezési ügyek,
- építésrendészeti bírság megállapítása,
- telekmegosztási ügyek,
4./ A jegyző hatáskörébe tartozó adóigazgatási ügyekben a jegyző nevében a pénzügyi
csoport vezetője, távollétében annak helyettese teljes körű kiadmányozási joggal
rendelkezik.
5./ Felhatalmazást kap a Polgármesteri Hivatal valamennyi, az I. és II. besorolási osztályba
tartozó köztisztviselője, hogy a jegyző nevében az ügy érdeméhez nem tartozó levelezé-
seket, megkereséseket kiadmányozza.
6./ Ez a Szabályzat az Ügyrend hatálybalépésével egyidejűleg lép életbe.
7./ A Szabályzatot az Ügyrend mellékleteként kell kezelni.
Battonya, 2011. március 31.
Dr.Németh Ferenc sk.
címzetes főjegyző