Gerjen Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2011. (IV. 18.) önkormányzati rendelete
Gerjen Község Képviselő-testületének 7/2011. (IV. 18.) önkormányzati rendelete A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2024. 02. 22Gerjen Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2011. (IV. 18.) önkormányzati rendelete
A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Preambulum
Általános rendelkezések, az önkormányzat és jelképei
1. §
Hivatalos megnevezés
2. § (1) Az önkormányzat jelképei: címer, zászló, pecsét, jelvény.
(2) Az önkormányzat képviselő-testület által adományozott cím, díj:
Az önkormányzat feladata és hatásköre
3. § (1) Az önkormányzat jogi személy.
(2) Az önkormányzatot megillető jogosítványokat A képviselő-testület gyakorolja.
(3) A képviselő-testületet a polgármester képviseli.
(4) A képviselő-testület tagjainak száma: 6 fő és a polgármester. A névsort és a tagok lakcímét e rendelet 1. számú függeléke tartalmazza.
4. § (1) Az önkormányzat feladatai a közszolgáltatások körében különösen:
Az önkormányzat szervei, az önkormányzati szervek működése
A képviselő-testület
5. §
A képviselő-testület munkaterve
6. §
A képviselő-testület összehívása
A képviselő-testület ülése; az ülésvezetés szabályai
7. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános.
(2) A képviselő-testület:
a) zárt ülést tart választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, illetőleg visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor, ha az érintett a nyilvános tárgyalásba nem egyezik bele, - továbbá önkormányzati hatósági, összeférhetetlenségi és kitüntetési ügy tárgyalásakor,
b) zárt ülést rendelhet el a vagyonával való rendelkezés, és az általa kiírt pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás üzleti érdeket sértene.
(3) A zárt ülésen a képviselő-testület tagjai, a jegyző, továbbá meghívása esetén az érintett és a szakértő vesz részt.
(4) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet a legidősebb bizottsági elnök hívja össze, illetve vezeti az ülését.
(5) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
a) megállapítja, hogy a képviselő-testületet az SZMSZ szerint hívták-e össze;
b) megállapítja az ülés határozatképességét, melyet az ülés ideje alatt folyamatosan köteles ellenőrizni;
c) tájékoztatást ad az előző képviselő-testületi ülésen elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről, valamint az előző képviselő-testületi ülés óta történt fontosabb eseményekről, az általa tett intézkedésekről;
d) előterjeszti a sürgősségi indítványt;
e) javaslatot tesz az ülés napirendjére;
f) napirendi pontként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát;
g) napirendi pontként szavazásra bocsátja a javaslatot és kihirdeti a döntést,
h) biztosítja a képviselők interpellációs és kérdezési jogát;
i) berekeszti az ülést.
8. § (1) A polgármester, alpolgármester, a bizottságok elnökei, a képviselők és a jegyző, valamint a helyi kisebbségi önkormányzat képviselő-testületének elnöke javasolhatják a képviselő-testületnek valamely előterjesztés vagy önálló indítvány sürgős tárgyalását. E sürgősségi indítványt – a sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb a testületi ülés napjának 12,00 órájáig lehet a polgármesterhez írásban benyújtani.
(2) Amennyiben a polgármester vagy valamelyik képviselő ellenzi az azonnali tárgyalást, akkor a sürgősség kérdését vitára kell bocsátani. A polgármester ismerteti az indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak a sürgősség tényének rövid indokolására.
(3) Ha a testület helyt ad a sürgősségi indítványnak, azt első napirendi pontként tárgyalja.
(4) Amennyiben a képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, úgy az indítványt egyszerű napirendként kell kezelni, s a napirend meghatározásakor kell állást foglalni arról, hogy tárgyalja-e a testület azt az adott testületi ülésen vagy sem.
9. § (1) A polgármester a napirendek tárgyalásakor a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
a) az előterjesztő a napirendhez – a vita előtt – szóban új információkat tartalmazó kiegészítést tehet;
b) az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, és a napirendi ponthoz meghívott résztvevők kérdéseket tehetnek fel, melyekre az előterjesztő köteles rövid választ adni;
c) az előterjesztő a javaslatát, illetve a képviselő a módosító javaslatát a vita lezárásáig bármikor megváltoztathatja, és azt a szavazás megkezdéséig vissza is vonhatja;
d) a polgármester a vitát akkor zárja le, ha a napirendhez további felszólaló nem jelentkezik, vagy a testület – egyszerű szótöbbséggel – a polgármester vagy bármely képviselő javaslatára a vita folytatását szükségtelennek tartja;
e) a vita lezárása után a napirend előterjesztője reagálhat a vitában elhangzottakra;
f) a képviselőt az őt ért úgynevezett „személyes megjegyzés” miatt (a személyes érintettség jogán) egyszer, 2 perces hozzászólás illeti meg;
g) a jegyzőnek bármikor szót kell adni, ha a törvényességet illetően észrevételt kíván tenni;
h) a polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. A testület először – az elhangzás sorrendjében – a módosító és kiegészítő indítványokról, majd az eredeti határozati javaslatról dönt a szavazati arányok rögzítésével.
(2) A képviselő-testületi ülés rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy a tanácskozás során a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezést használ;
b) rendre utasítja azt, aki a testületi ülés rendjét zavaró magatartást tanúsít, a hallgatóság tagjait – végső soron- ilyen magatartás esetén a terem elhagyására is kötelezheti;
c) a polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
10. § (1) A képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza. Titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat.
(2) A javaslat elfogadásához a jelen levő képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges. A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett kezdeményezésére, vagy bármely más települési képviselő javaslatára, a testület dönt. A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.
(3) Szavazategyenlőség esetén a vitát tovább kell folytatni, majd ismételt szavazást kell tartani. Ismételt szavazategyenlőség esetén az előterjesztést az előterjesztőnek vissza kell adni átdolgozásra.
(4) Minősített többség szükséges:
11. § (1) A települési képviselő a képviselő-testület ülésén – a napirendek lezárása után – a
12. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a megjelent képviselők és meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét, a hozott döntéseket és a polgármester esetleges intézkedéseit tartalmazza. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A jegyzőkönyvet 3 példányban kell elkészíteni.
(3) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá. A választópolgárok a zárt ülés kivételével – melyről külön jegyzőkönyvet kell készíteni – betekinthetnek a képviselő-testület előterjesztéseibe és ülésének jegyzőkönyveibe.
(4) A képviselő-testület üléséről hangfelvételt is kell készíteni, melynek őrzéséről a jegyző gondoskodik. Az ülésről készült hangfelvétel nem selejtezhető.
(5) A megalkotott rendeletet a község honlapján, és – amennyiben működik – a helyi sajtóban is meg kell jelentetni. A helyben szokásos kihirdetés módja a Dunaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal dunaszentgyörgyi székhelyén lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztés.
A rendeletalkotás szabályai
13. § (1) A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá a törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.
14. § (1) A települési képviselőt az Ötv.-ben és e szabályzatban rögzített jogok és kötelezettségek illetik meg, illetve terhelik.
(2) A települési képviselő az alakuló, illetve a megválasztását követő ülésen esküt tesz.
(3) A képviselő főbb jogai:
a) részt vehet a képviselő-testület döntésének előkészítésében, végrehajtásának szervezésében és ellenőrzésében;
b) kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának és a polgármesternek a képviselő-testület által átruházott önkormányzati ügyben hozott döntését;
c) tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottsági ülésen;
d) a Hivataltól igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, illetve ügyviteli közreműködést;
e) sürgős, azonnali intézkedést igénylő közérdekű ügyben a jegyzőn keresztül kezdeményezheti a Hivatal intézkedését, amelyre a 15 napon belül érdemi választ kell kapnia,
f) megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet;
(4) A képviselővel szembeni főbb követelmények:
a) tevékeny részvétel a képviselő-testület munkájában;
b) olyan magatartás tanúsítása, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre;
c) felkérés alapján részvétel a képviselő-testületi döntések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban;
d) a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti titkok megőrzése. Titoktartási kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll;
e) a személyes érintettség bejelentése.
A képviselő-testület bizottságai
15. §
15. § (1) A képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére állandó és ideiglenes (ún. ad hoc) bizottságokat hoz, illetve hozhat létre.
(2)1 A képviselő-testület állandó bizottsága a Vagyonnyilatkozat-nyilvántartó Bizottság, mely egy elnökből és kettő tagból áll.
(3)2
(4)3
(5)4
(6)5
(7)6
(8) A képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladat ellátására ideiglenes (ún. ad hoc) bizottságot (munkacsoportot) hozhat létre. Az ideiglenes bizottság (munkacsoport) megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
(9)7 A bizottságok működési szabályaikat a vonatkozó jogszabályok és e szabályzat keretei között maguk állapítják meg.
16. § (1) A bizottsági szervezet összetételének és működésének főbb szabályai:
A polgármester
17. § (1) A polgármester megbízását főállásban látja el.
(2) A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő. Megválasztását követően esküt tesz a képviselő-testület előtt.
(3) A polgármesternek a képviselő-testület működésével összefüggő feladatai különösen:
Az alpolgármester
18. § (1) A képviselő-testület – a saját tagjai közül, a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(3) Az alpolgármesterre megfelelően irányadóak a polgármesterre vonatkozó szabályok.
A jegyző
19. § (1) A képviselő-testület – pályázat alapján – a jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki.
(2) A jegyző vezeti a Hivatalt.
(3) A jegyző gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról.
Sajtótanácsnok
20. § (1) A képviselő-testület a polgármesternek, bármely települési képviselőnek a javaslatára a települési képviselők közül sajtótanácsnokot választhat.
(2) A sajtótanácsnok ellátja a Gerjeni Hírek szerkesztésével és megjelenésével kapcsolatos feladatokat.
A Hivatal
21. § (1) A képviselő-testület egységes Hivatala – Dunaszentgyörgy-Németkér-Gerjen Körjegyzőség elnevezéssel – ellátja az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok.
(2) A Hivatal helyi költségvetési szerv, jogi személy.
(3) A Hivatal belső szervezeti tagozódását, munkarendjét, továbbá a Hivatal ügyfélfogadásának rendjét; a polgármester és a jegyző fogadóóráit e szabályzat 1. sz. melléklete tartalmazza.
(4) A Hivatal igény esetén segítséget nyújt a kisebbségi önkormányzat adminisztrációs teendőinek ellátásához, szabályzatainak, jegyzőkönyveinek elkészítéséhez; tanácskozásaihoz és ügyfélfogadásaihoz helyiséget biztosít.
Helyi népszavazás, népi kezdeményezés, lakossági fórumok
22. § A képviselő-testület külön, önálló rendeletben szabályozza a helyi népszavazás és népi kezdeményezés feltételeit és az eljárás rendjét.
23. § (1) A képviselő-testület évente legalább egy közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, egyéb civil szerveződések képviselői közérdekű ügyben a képviselő-testülethez, a bizottság elnökéhez, a települési képviselőhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez, vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.
(3) A közmeghallgatás helyéről, idejéről; az ismertetésre, vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a hivatal hirdetőtábláján, a településen elhelyezett hirdetőtáblákon, a Gerjeni Hírekben, és a hangosbemondó segítségével – legkésőbb a rendezvény előtt 15 nappal – tájékoztatni kell az állampolgárokat, valamint a (2) bekezdésben említett egyéb szerveket.
(4) A közmeghallgatást a polgármester vezeti. A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, melyre értelemszerűen vonatkoznak a testületi ülés jegyzőkönyvére irányuló szabályok.
24. § (1) A településen élő valamennyi állampolgárt érintő közérdekű tárgykörben, illetve jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében az állampolgárok közvetlen tájékoztatása céljából falugyűlés hívható össze.
(2) A gyűlés összehívásáról szóló lakossági tájékoztatás szabályai értelemszerűen megegyeznek a közmeghallgatás összehívásánál írtakkal.
(3) A gyűlést a polgármester vezeti, melyre meg kell hívni a képviselőket, a jegyzőt. A gyűlésről jegyzőkönyv készül, melynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
Az önkormányzat gazdasági alapjai, az önkormányzat gazdálkodása
25. § (1) A képviselő-testület hitelt abban az esetben vesz fel, amennyiben más finanszírozási mód nem lehetséges, vagy gazdaságilag célszerűtlen.
(2) A polgármester az önkormányzati vagyon helyzetének alakulásáról az állampolgárokat a közmeghallgatáson tájékoztatja.
(3) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(4) Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi, míg a saját intézményének pénzügyi ellenőrzését az önkormányzat látja el.
Záró rendelkezések
26. § (1) Az SZMSZ 2011. május 1. napján lép hatályba.
(2) Az SZMSZ kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.
(3) Jelen szabályzat hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Gerjen Község Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályairól (SZMSZ) szóló 1/2003. (I. 27.) Kt. számú önkormányzati rendelet.
……………………
Máté Dénes
polgármester
……………………
Dr. Nagy Attila
jegyző
1. számú függelék
A 15. § (2) bekezdése a Gerjen Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2024. (II. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 15. § (3) bekezdését a Gerjen Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2024. (II. 19.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.
A 15. § (4) bekezdését a Gerjen Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2024. (II. 19.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.
A 15. § (5) bekezdését a Gerjen Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2024. (II. 19.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.
A 15. § (6) bekezdését a Gerjen Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2024. (II. 19.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.
A 15. § (7) bekezdését a Gerjen Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2024. (II. 19.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.
A 15. § (9) bekezdése a Gerjen Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2024. (II. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.