Pusztaszemes Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2012. (III.30.) önkormányzati rendelete

A szociális ellátások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 02. 27

Szerkesztés...

PUSZTASZEMES KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA

 KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK


2/2012. (III.30.) ÖNKORMÁNYZATI RENDELETE

A SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK HELYI SZABÁLYOZÁSÁRÓL1


Pusztaszemes Község Önkormányzata képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény  (továbbiakban: Szt.) 1.§-ának (2) bekezdésében, 10.§ (1) bekezdésében, 25.§ (3) bekezdés b) pontjában, 26.§-ában, 32.§ (1), (3) bekezdésében, 37.§ (1) bekezdés d) pontjában, 37/A.§ (3),   43/B.§ (1) és (3) bekezdésében, 45.§ (1), (3) bekezdésében, 46.§ (1) bekezdésében, 47.§ (2), (5) bekezdésében, 48.§ (4) bekezdésében, 50.§-ának (3) bekezdésében, 55/C.§ (4) bekezdésében, 60.§ (4) bekezdésében, 62.§ (2) bekezdésében, 92.§ (1) bekezdésében, a 115.§ (3) bekezdésében, a 132.§ (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a helyi önkormányzatokról szóló LXV. törvény 8.§ (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

A szociális igazgatás és a szociális ellátás általános szabályai 


1. Általános rendelkezések


A rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő szociális rászorultságtól függő pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.


A rendelet hatálya

  1. §


(1) A rendelet hatályára vonatkozóan az Szt. 3.§-a az irányadó.


(2) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében:

  1. Az Önkormányzat által fenntartott falugondnoki szolgálatra és étkeztetésre,
  2. A Balatonföldvári Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat Pusztaszemes község területén végzett: családsegítés, házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás szolgáltatásokra,
  3. A Balatonföldvári Többcélú Kistérségi Társulás által a Máltai Szeretetszolgálat Siófoki Szervezetével kötött ellátási szerződés alapján Pusztaszemes község területén végzett támogató szolgáltatásra.


2. Eljárási rendelkezések 


  1. §

(1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása és igénybevétele iránti kérelmeket a Pusztaszemesi polgármesteri hivatalban vagy a balatonföldvári polgármesteri hivatalban (továbbiakban: polgármesteri hivatal)  lehet szóban, vagy írásban előterjeszteni.


(2) Az e rendeletben felsorolt személyes gondoskodást nyújtó alapellátások keretében az ellátást biztosító intézménybe történő felvétel, valamint az ellátások igénybevétele iránti kérelmet

  1. étkeztetés és falugondnoki szolgálat esetében Pusztaszemesi polgármesteri hivatalhoz,
  2. családsegítő szolgálat, házi segítségnyújtás és jelzőrendszeres házi segítségnyújtás esetében a Szolgálat vezetőjéhez (továbbiakban: intézményvezető)
  3. a támogató szolgálat esetében az ellátást biztosító Szervezethez

lehet benyújtani, a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM. rendelet 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon.


(3) Civil szervezetek is kezdeményezhetik a hivatalból történő eljárást. Eljárás kezdeményezésük nem

terjed ki intézményi ellátás igénybevételének kezdeményezésére.


(4) A Képviselő-testület e rendeletben szabályozott önkormányzati hatósági ügyekben az elektronikus ügyintézés lehetőségét kizárja.

3. §


(1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.


(2) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:

     -   az ellátást igénylő személynek az Szt. 18. § a) c) g) h) pontjában szereplő adatait,

     -   az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.

A jövedelemtől függő szociális ellátások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.


(3) A jogosultság megállapításakor figyelembe vehető jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10.§ (2)-(3  bekezdése az irányadó.


(4) A jövedelem számításakor figyelmen kívül hagyandó jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10.§ (4) bekezdése az irányadó.


(5) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.


(6) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a polgármesteri hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 36. §-ának (2)-(3) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.


4. § 


(1) A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5-éig, nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a pénztárból, külön kérelem esetén átutalással történik. A házipénztárból történő döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.


(2) Amennyiben a jövedelemszámításnál irányadó időszakban az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege változik, akkor időarányosan annak az időszaknak az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével kell számolni, amelynek a nettó jövedelemét a kérelmező igazolja.


5. §


(1) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.  A környezettanulmány formanyomtatványt e rendelet 1.melléklete tartalmazza.


(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a polgármesteri hivatal már bármely ügyben – a kérelem benyújtását megelőző egy éven belül –vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető. 



6. §

(1) A rendszeres szociális segély, foglalkoztatást helyettesítő támogatás,  önkormányzat segély2 egészben, vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.


(2) A rendszeres szociális segély és foglalkoztatást helyettesítő támogatás  természetbeni szociális ellátás formájában akkor nyújtható, ha a családban a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 68.§-a szerint védelembe vett gyermek él. Védelembe vett gyermekenként az ellátás megállapított összegének 20 %-a, de összesen legfeljebb 60 %-a nyújtható természetben.

7. §  

A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a 63/2006.(III.27.) Korm.rendelet 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.


8. §

A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.


II. Fejezet

Szociális ellátások

1. Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások

9.§


(1)3    Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a települései önkormányzat képviselő-testülete az Szt-ben, valamint az e rendeletben meghatározott feltételek szerint:

a) méltányossági ápolási díjat ( 18 életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását  végző személy kérelmére)

b) önkormányzati segélyt,

c) közgyógyellátást

állapít meg.


(2) A határozatlan idejű  ellátások esetén a jogosultság fennállását - ha a jogszabály eltérően nem rendelkezik - az ellátás megállapítását követően naptári évenként egy alkalommal ismételten vizsgálni kell.


Aktív korúak ellátása

10.§


(1) Az aktív korúak ellátása iránti kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja az Szt-ben foglaltakon túl a jogosultság egyéb feltételeként köteles a lakókörnyezete rendezettségét biztosítani.


(2) Az aktív korúak ellátását kérelmező, valamint az ellátásra jogosult az (1) bekezdésben előírt kötelezettségét megszegi, ha:

a) az épület állaga veszélyezteti az emberi életet és testi épséget,

b) a lakóház környezetében jelentős mennyiségű hulladékot halmoz fel,

c) a  lakóház környezetében csekély mennyiségű, de emberi egészségre ártalmas veszélyes

                 hulladékot halmoz fel,

            d) a lakóház udvara és a hozzátartozó kert, vagy a kerítéssel kívül határos terület gazos, parlagfűvel vagy más         

                allergén növénnyel fertőzött,

            e) az udvarban, kertben található tárgyak rendben tartását elmulasztja,

            f) a kerítéssel kívül határon területen, járdán hulladékot tárol,

            g) az épület, járda hó- és jégmentesítési kötelezettségét elmulasztja,

            h)egészségügyi kártevők elszaporodása meggátolását elmulasztja.


(3) Az aktív korúak ellátására iránti kérelem benyújtásától, illetve a jogosultság felülvizsgálatára induló eljárás kezdetétől számított tíz napon belül a szociális ügyintéző helyszíni szemlét tart, mely során megvizsgálja, hogy a kérelmező, illetve jogosult lakóhelyén az (1) bekezdésben meghatározott feltételek fennállnak-e.  A helyszíni szemléről jegyzőkönyvet vesz fel.


(4) Amennyiben a helyszíni ellenőrzés során megállapítást nyer, hogy a  kérelmező, illetve a jogosult lakókörnyezete rendezettségét megszegte, a jegyző  felszólítást küld az érintett részére.  A felszólításban konkrétan meg kell jelölni az elvégzendő feladatokat, a határidőt, a teljesítés elmaradásának jogkövetkezményeit.


(5)   A kérelem benyújtója, az ellátásra jogosult a jegyzői  felhívástól számított  10 napon belül köteles eleget tenni a felszólításban meghatározott feladatok elvégzésének.


(6) A szociális ügyintéző a (5) bekezdésben meghatározott határidő leteltét követő 5 napon belül helyszíni szemlén győződik meg arról, hogy a kérelmező, illetve jogosult biztosította-e lakókörnyezete rendezettségét.


(7) Amennyiben a kérelem benyújtója, illetve az ellátásra jogosult a felszólítás ellenére nem tesz eleget az (1) bekezdésben előírtaknak, úgy az aktív korúak ellátását meg kell szüntetni.


Rendszeres szociális segély

11. §


(1) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személyek körének meghatározására, megszüntetésére, összegére, felülvizsgálatára és a hajléktalan személyek részére történő rendszeres szociális segély megállapítására azSzt. 37-37/C. §-ban foglaltak irányadók.

(2) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy az aktív korúak ellátása megállapításának, folyósításának feltételeként a  Balatonföldvári Többcélú Kistérségi Társulás Szociális és Gyermekjóléti Szolgálatával  köteles együttműködni.


Az együttműködés eljárási szabályai

12. §


(1) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy az önkormányzat által kijelölt szervvel együttműködésre köteles.      

Az együttműködési kötelezettség kiterjed

  • az együttműködésre kijelölt szervnél nyilvántartásba vételre
  • beilleszkedést segítő programról való írásbeli megállapodás megkötésére
  • a programban foglaltak teljesítésére


(2) Az együttműködésre kijelölt szerv: Balatonföldvári Többcélú Kistérségi Társulás Szociális és Gyermekjóléti Szolgálata. (a továbbiakban: Szolgálat)


(3) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy köteles:

- a rendszeres szociális segélyre való jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül megjelenni az együttműködésre kijelölt szervnél, nyilvántartásba vétel céljából (kivéve az RSZS-re egészségkárosodott jogcímen jogosultak),

- együttműködni az együttműködésre kijelölt szervvel a beilleszkedést segítő program elkészítésében

- a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül a beilleszkedést segítő programban való részvételről szóló írásos megállapodást megkötni

           - köteles a folyamatos kapcsolattartásra az együttműködésre kijelölt szervnél, és a megállapodásban foglalt     

             időközönként az együttműködésre kijelölt szervnél megjelenni (legalább 3 havonta)


(4) A Szolgálat a rendszeres szociális segély folyósításának időtartama alatt az együttműködés keretében:

a) figyelemmel kíséri az aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozatban megállapított határidő betartását, és annak megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát, továbbá a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a jogerős határozat alapján - a szervnél történő megjelenésekor - nyilvántartásba veszi,

b) tájékoztatja a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a beilleszkedést segítő program elkészítésének menetéről, a programok típusairól, az együttműködés eljárási szabályairól,

c) a nyilvántartásba vételtől számított hatvan napon belül a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot, és arról a segélyben részesülő személlyel írásban megállapodást köt,

d) folyamatosan kapcsolatot tart a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel és legalább háromhavonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását,

e) legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedést elősegítő program végrehajtásáról, és amennyiben szükséges - a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával - módosítja a programot.

f) jelzi a jegyzőnek, ha a rendszeres szociális segélyre jogosult személy együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,

g) a (4 ) bekezdés e) pontja szerinti éves értékelés megküldésével tájékoztatja a jegyzőt a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról,

h) az előírt határidők (15 nap, 60 nap) be nem tartása, megjelenés elmulasztása esetén írásban felszólítja a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személyt a mulasztás okának igazolására. Az aktív korúak ellátására jogosult személy az írásbeli felszólítást követő 5 napon belül a háziorvos vagy szakorvos által kiállított igazolás benyújtásával igazolhatja a mulasztásának okát.

i) vizsgálja, hogy a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy az előírt képzésen, programban való részvételi kötelezettségének eleget tesz-e,

 j) elbírálja a benyújtott igazolási kérelmeket,

k) az igazolási kérelem elutasítását követő 8 napon belül a mulasztásról értesíti a jegyzőt.

   A jegyző 5 napon belül írásban tájékoztatja a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személyt a mulasztásról, illetve az ismételt mulasztás következményeiről.


(5) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy beilleszkedését segítő program a következőkre terjed ki:

    a) a Szolgálattal való kapcsolattartásra,

    b) a Szolgálat által biztosított, munkaerő-piaci integrációt célzó, oktatás, képzés, munkavégzésre történő felkészülést 

       segítő programok tartására, vagy az ahhoz kapcsolódó szolgáltatásokra (életmód-tanácsadás, szociális, mentális

        képességek fejlesztése).

Az együttműködési kötelezettség megszegése

 13. §


Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül:

  1. aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozatban megállapított határidő elmulasztása,
  2. megjelenési kötelezettség elmulasztása,
  3. képzésen való részvétel elmulasztása,
  4. előírt programban való részvétel elmulasztása


Az együttműködési kötelezettség megszegésének következményei

 14. §

Ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy a segély folyósításának időtartama alatt együttműködési kötelezettségét neki felróhatóan az együttműködésre kijelölt szervnél két éven belül ismételten megszegi, akkor az aktív korúak ellátására való jogosultságot meg kell szüntetni.


Ápolási díj

 15. §


(1) A képviselő-testület ápolási díjat állapít meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi és az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén 150%-át.


(2) Az ápolási díj megállapítása iránti kérelmet a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 4. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. Az ápolási díj megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell az Szt. 43.§-ában és a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 25.§-ában meghatározott igazolásokat és szakvéleményt.


(3) Az ápolási díj havi összegére vonatkozóan az Szt. 44. § (1) bekezdés c./pontjában előírt összeg az irányadó.


(4) Nem jogosult ápolási díjra a hozzátartozó

     a) az Szt.42.§ (1) bekezdésében meghatározott esetekben, valamint

     b) ha a tartós beteg személlyel eltartási szerződést kötött.


(5)E rendelet alapján adható ápolási díj megállapításával kapcsolatos hatáskört a képviselő-testület gyakorolja. Az ápolási díj megszüntetésével kapcsolatos hatáskört  a képviselő-testület a polgármesterre ruházza.


Ápolási kötelezettség teljesítésének ellenőrzése

 16.§


(1) Az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ha az ellátott rendszeres étkeztetéséről, ápolásáról nem gondoskodik, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában nem működik közre


(2) A Szolgálat családgondozója az ápolást végző személy kötelezettségének teljesítését  háromhavi rendszerességgel ellenőrzi. Az ellenőrzés során együttműködik a háziorvossal is, hogy meggyőződhessen az ápolt személy egészségi állapotának esetleges romlásáról és annak okairól. Amennyiben az ellenőrzés során úgy látja, hogy az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ezt a jegyzőnek jelzik.

  

Önkormányzati segély4

 17. §.

(1) A Képviselő-testület a létfenntartását veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő  családok, illetve személyek részére elsősorban  a Szt. 45.§ (4) bekezdésében meghatározott esetekben önkormányzati segélyt nyújt.


(2) A Szt.45.§ (4) bekezdésében foglaltakon túl

a) rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni, ha a kérelmező

aa) bűncselekmény sértettjeként anyagi segítségre szorul, vagy

ab) nyugdíjkifizetése valamely ok miatt késik (nyugdíjazás elhúzódása, rokkantsági fok megállapítása.)

b)létfenntartási gondnak tekinteni, ha a kérelmező

ba) egyedülálló és rokkantsági, öregségi vagy egyéb nyugdíjban részesül, és a jövedelme nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 15 0 %-át,

bb) megélhetése valamilyen előre nem látható esemény bekövetkezése okán igazolt módon veszélyeztetve van.


(3) Önkormányzati segély igényelhető:

a) átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe került személy család kiadásainak mérséklésére,

b) eseti gyógyszerkiadás mérséklésére (a továbbiakban: rendkívüli gyógyszersegély),

c) gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel  nyújtott  pénzbeli támogatásra vagy

d) elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra.  


(4) A létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személyt, ha az igénylő  életkörülményei indokolják az azonnali segítséget, a polgármester soron kívül  a mindenkori öregségi nyugdíj 50 %-ának  az erejéig segélyben részesítheti. 

18. §


(1) Önkormányzati segély állapítható meg annak a személynek – a 21.§-ban foglalt kivétellel-, aki a 17.§ szerint rendkívüli élethelyzetbe került vagy létfenntartási gonddal küzd és családjában  az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb  összegének 130 %-át, egyedül élő vagy egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg.


(2) Az önkormányzati segély egyszeri összege – a 21.§-ban foglalt kivétellel- nem lehet kevesebb, mint 3.000,- Ft.


(3) A kérelmező és a vele közös háztartásban élő családtagjai számára az ugyanazon rendkívüli élethelyzetre vagy létfenntartási  gondra való hivatkozással 15 napon belül ismételten benyújtott kérelemre vagy hivatalból indult eljárásra önkormányzati segély – kivéve az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás igénylése esetén- nem állapítható meg.


(4) A képviselő-testület az önkormányzati segély felhasználásának ellenőrzése  keretében a felhasználást alátámasztó dokumentumok  (számla, nyugta stb.) becsatolására hívhatja fel a jogosultat.


19. §

(1) Rendkívüli gyógyszersegélyre benyújtott önkormányzati segély iránti igény megállapításának feltétele, hogy az igazolt  gyógyszer, gyógyászati segédeszköz kiadás  költsége az egy főre jutó havi jövedelmének  15 %-át meghaladja, és a kérelmező  a kérelem benyújtásának időpontjában  nem részesül közgyógyellátásban.


(2) Rendkívüli  gyógyszersegély iránt benyújtott  kérelem kötelező melléklete a gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök eseti vagy havi költségéről szóló igazolás.


20. §  


(1) A gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára igényelt önkormányzati segély megállapításához  csatolni kell a segélyezésre okot adó körülmények  igazolására szolgáló iratokat.


(2) A támogatást a gyermekre, illetve fiatal felnőttre kell  megállapítani és a törvényes képviselőjének, illetve a fiatal  felnőttnek kell folyósítani.


(3) A fiatal felnőtt részére csak abban az esetben  állapítható meg támogatás, ha

  1. nappali oktatás munkarendje szerinti tanulmányokat folytat, és a 23.életévét nem töltötte be;
  2. felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul, és a 25.életévét nem töltötte be.


21.§


(1) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez igényelt önkormányzati segélyre jogosult az eltemettető, ha az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg

a) családjában  az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át,

b) egyedül élő vagy egyedülálló személy esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át.


(2)Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez  igényelt önkormányzati segély megállapítása iránti kérelemhez  csatolni kell a temetés  költségeiről az eltemettető nevére  kiállított számla eredeti példányát és a halotti anyakönyvi kivonatot.


(3)A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége: 130.000,- Ft.


(4)Az eltemettető  az elhunyt személy  eltemettetésének  költségeihez igényelt  önkormányzati segély iránti  kérelmét az elhalálozás napjától számított 60 napon belül nyújthatja be.


21/A.§


(1)Az önkormányzati segély  iráni kérelmet a 2.melléklet szerinti formanyomtatványon  lehet benyújtani.


(2)Az önkormányzati segélyre  való jogosultság megállapításával kapcsolatos hatáskört –a 21.§  kivételével - a képviselő-testület gyakorolja.


2. Természetben nyújtott szociális ellátások

Közgyógyellátás

22. §


(1) Méltányosságból kérelemre, egyedi elbírálás alapján, annak a személynek is megállapítható a közgyógyellátásra való jogosultsága, aki szociálisan rászorult, és gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni, akinél az egy főre számított havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át nem haladja meg, egyedül élő esetén 200%-át,  továbbá a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége eléri, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25%-át.


(2) A közgyógyellátás iránti  iránti kérelmet a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 9. számú melléklet szerinti formanyomtatványon lehet benyújtani. A kérelemhez csatolni kell a 63/2006.(III.27.) Korm.rendelet 35.§-ban előírt igazolásokat, iratokat.


(3)5 A méltányossági közgyógyellátásra való jogosultság megállapításával kapcsolatos  hatáskört – kivéve a (4) bekezdésben foglaltakat- a képviselő-testület gyakorolja.


(4)6A képviselő-testület  a polgármester hatáskörébe utalja a méltányossági közgyógyellátás eljárási szakaszában  a hatáskör vagy illetékesség hiányában az áttételt a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatósághoz, a hiánypótlásra felszólítást, a belföldi jogsegély iránti megkeresést, valamint a háziorvosi  igazolás továbbítását az egészségbiztosítási szerv felé.

Méltányossági jogkör gyakorlása

23.§


(1) Különös méltánylást érdemlő esetben a Képviselő-testület  e rendeletben  foglalt feltételektől – kivéve: méltányossági ápolási díj-  az ügyfél javára eltérhet.


(2) Az eltemettetésre köteles személy a köztemetés költségeinek megtérítése alól mentesülhet, ha az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg, egyedülálló esetén az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg, vagyonnal nem rendelkezik, és a hagyaték csak hagyatéki teherből áll. A megfizetésre egyetemlegesen kötelezhető hozzátartozók esetén a feltételek meglétét külön-külön kell vizsgálni.


III. Fejezet

 Szociális szolgáltatások

1. Az egyes szociális szolgáltatások szabályai


24.§

(1) Az Szt. 57. § (l) bekezdése értelmében a Pusztaszemes Község Képviselő-testülete a szociálisan rászorultak részére az alábbi szociális alapszolgáltatásokat biztosítja:

  1. falugondnoki szolgálat,
  2. étkeztetés
  3. házi segítségnyújtás
  4. családsegítés
  5. jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
  6. támogató szolgáltatás.


(2) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokra, a házi segítségnyújtásra, a családsegítésre, a jelzőrendszeres házi segítségnyújtásra, a támogató szolgáltatásra és a nappali ellátásra, azok igénybevételére vonatkozó rendelkezéseket – a Balatonföldvári Többcélú Kistérségi Tárulás társulási megállapodásban kijelölt – Balatonföldvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének, a szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló önkormányzati rendelete tartalmazza.


(3) Az egyes szociális alapszolgáltatások térítésmentes biztosítására vonatkozóan az Szt. 115/A.§-ban foglaltak az irányadóak.


(4)Az ingyenes ellátásban részesülőkre vonatkozóan a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 114.§ (3) bekezdésében foglaltak az irányadóak.


(5) A jogviszony keletkezéséről és az ellátás iránti kérelemről, a jogviszony megszüntetéséről étkeztetés és falugondnoki szolgálat esetében a polgármester dönt.


(6) Külön eljárás nélkül akkor biztosítható ellátás, ha indokolt az igénylő azonnali ellátása. Az írásos kérelmet és a jövedelemigazolást ebben az esetben is mellékelni kell.


(7) Az intézményvezető külön eljárás nélkül soron kívüli ellátásban részesíti azt, aki a 9/1999.
(XI. 24.) SZCSM rendelet 15. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel.


Falugondnoki  szolgáltatás

25. §


(1) A falugondnoki szolgáltatás szabályi vonatkozásában az Szt. 60. §-ában foglaltak az irányadók.


(2) A falugondnoki szolgálat közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatai:

  1. közreműködés az étkeztetésben,
  2. közreműködés a házi segítségnyújtásban,
  3. közreműködés a közösségi és szociális információk szolgáltatásában,
  4. közreműködés az egyéb alapszolgáltatásokhoz való hozzáférésben,
  5. segíti az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutást, így végzi

                        -  a háziorvosi rendelésre szállítást,

                        - az egyéb egészségügyi intézménybe szállítást,

                        - a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutást

                    f)  végzi  az óvodás, iskoláskorú gyermekek szállítását.


(3)  A falugondnoki szolgálat közvetlen, személyes szolgáltatásokon belüli kiegészítő feladatai:

        a)  a közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,

        b)  az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,

        c)  az egyéb lakossági szolgáltatások biztosításában való közreműködés.


(4) A falugondnoki szolgálat által nyújtott közvetett, az önkormányzati feladatok megoldását segítő – szolgáltatásai:

  1. ételszállítás önkormányzati intézménybe,
  2. a település ellátását, működését szolgáló anyag- és árubeszerzés az önkormányzat számára,
  3. a könyvtár, a közösségi ház működtetéséhez gondnoki feladatok ellátása, anyag- és árubeszerzés
  4. az önkormányzat által megfogalmazott, meghatározott cél érdekében különböző összeírás (pl. valamely helyi rendelet, intézkedés meghozatala céljából)
  5. pályázatokkal kapcsolatos meghatározott feladatok,
  6. önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére (írásos anyagok, szórólapok terjesztése, a helyi hirdetőtáblákon való elhelyezés, illetve a szórólapok házhoz juttatása), hangosbemondón történő tájékoztatása, valamint az egyéb önkormányzati fenntartású és finanszírozású médiákon (helyi tévé, ráció, újság) történő tájékoztatásban való közreműködés,
  7. a falugondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása.


(5)A szolgáltatás igénylését a polgármesternél, és a falugondnoknál lehet megtenni. A falugondnoknak elsősorban az alapellátáshoz kapcsolódó szolgáltatási feladatokat kell ellátnia. A többi kötelező feladatot úgy kell ellátnia, hogy az alapellátáshoz kapcsolódó feladatellátással ne ütközzön. Az egyéb – nem kötelező – szolgáltatási feladatokat csak akkor láthatja el, ha azok a  kötelező feladatok ellátását nem veszélyeztetik. Az igények rangsorolásánál elsőbbséget az alapfeladatok élveznek, a kiegészítő szolgáltatásokat a kapacitás függvényében lehet biztosítani.


(6) A falugondnoki szolgáltatás térítésmentes.


Étkeztetés

26.§


(1) Az étkeztetés jogosultsági feltételeire vonatkozóan az Szt. 62. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadók.


(2) Étkeztetésben részesíti az önkormányzat azt az igénylőt, illetve az általa eltartottat is, aki jövedelmétől függetlenül kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkezéséről más módon gondoskodni.


(3) Szociálisan rászorult az a 18 év feletti személy, aki az alábbi feltételek valamelyikének megfelel:

a) aktív korú nem foglalkoztatott vagy regisztrált álláskereső,

b) munkaképesség csökkenése vagy rokkantsága alapján rendszeres pénzellátásban részesül, illetve betegsége miatt átmeneti vagy tartós jelleggel nem képes étkeztetéséről gondoskodni,

c) idős korú,

d) egyedül élő,

e) fogyatékos, pszichiátria ill. szenvedélybeteg,

  1. hajléktalan.


(4) Az ellátás igénybevételére irányuló kérelemhez csatolni kell a (3) bekezdésben meghatározott jogosultsági feltétel/feltételeket igazoló iratot.


(5)A képviselő-testület a napi egyszeri meleg étel elkészíttetéséről – az ételadagokat a szolgáltatás megvásárlásával biztosítja.

2. Térítési díj

27. §


(1) Az intézményi térítési díjak megállapítására vonatkozóan a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.17.) Korm.rendelet 2-7.§-ban foglaltak az irányadóak.


(2) A térítési díj megállapítására, beszedésére vonatkozóan e rendeletben nem szabályozott kérdések tekintetében az Szt. 114-119/B. §-ában foglaltak az irányadók.


(3) Az intézményi térítési díjat a képviselő-testület évente egy vagy két alkalommal állapítja meg.


(4) Az intézményi térítési díjakat e rendelet 5. melléklete tartalmazza.


(5) A házi segítségnyújtásra, a családsegítésre, a jelzőrendszeres házi segítségnyújtásra, a támogató szolgáltatásra és a nappali ellátásra fizetendő térítési díjakat a Balatonföldvári Többcélú Kistérségi Társulás társulási megállapodásban kijelölt – Balatonföldvár Város Önkormányzata képviselő-testületének a helyi szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló önkormányzati rendelete tartalmazza.


A személyi térítési díjak megfizetése

28.§


A személyi térítési díj megfizetésére vonatkozóan az Szt. 114-119/B. §-ában, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.17.) Korm. rendeletben foglaltak az irányadók.


A fizetendő személyi térítési díj csökkentésének, elengedésének esetei, módjai

29.§


(1) Térítési díjkedvezményt, illetve mentességet az ellátást biztosító intézmény vezetőjétől kell kérni.


(2) Az intézményvezető a személyi térítési díj 100 %-áig terjedő térítési díjkedvezményt vagy térítési díjmentességet adhat különösen akkor, ha az igénybevevő életkörülményeiben kedvezőtlen változás következett be, így ha pl.:

  • elemi kárt szenvedett,
  • bűncselekménnyel (pl. lopással vagy rablással jelentősen megkárosították,
  • lakásában rendkívüli esemény (pl. csőtörés miatt súlyos kár keletkezett,
  • egészségében állapotrosszabbodás következett be,
  • családi körülményeiben olyan változás állt be (pl. tartósan beteg, vagy fogyatékos hozzátartozó, haláleset) amely miatt az ellátott a térítési díjat, vagy annak teljes összegét átmenetileg nem tudja megfizetni,
  • havi gyógyszerköltsége meghaladta a havi jövedelmének 40 %-át.


(3) Térítési díjkedvezmény vagy díjmentesség legfeljebb három hónap időtartamra adható.


3. Intézményi jogviszony

30.§


Az intézményi jogviszony keletkezésére vonatkozóan az Szt. 94-94/D.§-ban foglaltak az irányadók.


Az intézményvezető és az ellátást igénybevevő között kötendő megállapodás

31.§


 A megállapodásban foglaltak szabályozására vonatkozóan az Szt. 94/C. §-ában foglaltak az irányadók.


Az intézményi jogviszony megszűnése

32.§


Az intézményi ellátás megszűnésére az Szt. 100-101.§-ában foglaltak az irányadók.


IV. Fejezet 

Záró rendelkezések

33. §


(1) E rendelet 2012.április 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a hatályba lépése után indult ügyekben, illetve a jogerősen el nem bírált, folyamatban levő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) Hatálybalépésével hatályát veszti Pusztaszemes Község Önkormányzat 5/2011.(IV.04.) önkormányzati  rendelete a szociális ellátások helyi szabályozásáról.


Pusztaszemes, 2013.december 18.                                         Dr. Kiss Pál

                                                                                        címzetes főjegyző






1. melléklet a 2/2012. (III.30.) önkormányzati rendelethez


KÖRNYEZETTANULMÁNY  JEGYZŐKÖNYV


Készült:  20.... év ……………………….. hó ….nap  …………………………………... szám alatti lakosnál.

Tárgy:…………………………………………………………………………………………………………………

Jelen van:

……………..…………(………………...……...….),………………………………szig.sz.…………

……………..…………(………………...……...….),………………………………szig.sz.…………

……………..…………(………………...……...….),………………………………szig.sz.…………


Jelen van továbbá eljáró hatóság részéről: ……………………………………………, eljáró ügyintéző.

Eljáró ügyintéző a személyazonosság igazolása után tájékoztatja a megjelentet jogaira és kötelezettségeire.

A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény szerint:

  • Az ügyfelet megilleti  az eljárás során az anyanyelve használatának joga;
  • az ügyfélnek joga van ahhoz, hogy az eljárás során írásban vagy szóban nyilatkozatot tegyen, vagy a nyilatkozattételt megtagadja;
  • amennyiben az ügyfél megtagadja a nyilatkozattételt, nem közli a kért adatot, a hatóság  a rendelkezésre  álló  adatok alapján dönt vagy megszünteti az eljárást; 
  • a jogszabályon alapuló kötelező adatszolgáltatást – állam- és szolgálati titok kivételével, amennyiben titoktartási kötelezettsége alól ügyfél felmentést nem kapott –  nem lehet megtagadni; csak abban az esetben, ha ügyfél a nyilatkozatával saját magát vagy hozzátartozóját bűncselekmény elkövetésével vádolná;
  • az ügyfél  köteles jóhiszeműen közreműködni az eljárásban, magatartása nem irányulhat a hatóság megtévesztésére vagy a döntéshozatal, illetve a végrehajtás indokolatlan késleltetésére;
  • ha az ügyfél rosszhiszemű valótlan tényt állít, az ügy szempontjából jelentős tényt elhallgat, 5.000-től 500.000 Ft-ig terjedő  eljárási pénzbírsággal  sújtható és a többletköltségek megfizetésére kötelezheti;
  • az ügyfél a környezettanulmány  kapcsán észrevételeket tehet,
  • ha jogszabály nem írja  elő az ügyfél személyes eljárását, helyette törvényes képviselője vagy meghatalmazottja, továbbá minden esetben az ügyfél és képviselője együtt is eljárhat. Ha az ügyfél  nem személyesen  jár el, a hatóság az eljáró személy képviseleti jogosultságát megvizsgálja, és indokolt esetben írásbeli meghatalmazást kérhet;
  • az ügyfél az eljárás kapcsán bizonyítási indítványt tehet;
  • az ügyfélnek /képviselőjének/ iratbetekintési és iratmásolási  joga  van;
  • a hatóság – hatáskörének keretei  között- jogosult a feladatai ellátásához szükséges, jogszabályban meghatározott védett adat, továbbá törvényben meghatározott esetben  személyes adat megismerésére és kezelésére. E jogát törvény korlátozhatja.

A személyes adatok védelméről és a közérdekű  adatok nyilvánosságáról szóló 1992.évi LXIII.törvény szerint:

  • személyes  adat akkor kezelhető, ha ahhoz az érintett hozzájárul, vagy azt a törvény vagy helyi önkormányzati rendelet elrendeli;
  • az érintett ügyfél kérelmére indult eljárásban a szükséges adatainak kezeléséhez való hozzájárulást vélelmezni kell.

Az ügyfél a tájékoztatást megértette és tudomásul veszi, aláírásával ezt igazolja.


A kérelmező lakóhelyén életvitelszerűen tartózkodó hozzátartozók vagy más személyek:







Név:……………………………………… Születési  neve:……………………………

Születési helye:……………………………

ideje: ……………………………………...

Anyja neve:……………………………..

Foglalkozása …………………………..

Munkahelye: .…………………………

elérhetősége: ……………………………

eljárásjogi helyzete: …………………….


Név:……………………………………… Születési  neve:……………………………

Születési helye:……………………………

ideje: ……………………………………...

Anyja neve:……………………………..

Foglalkozása …………………………..

Munkahelye: .…………………………

elérhetősége: ……………………………

eljárásjogi helyzete: …………………….





















Név:……………………………………… Születési  neve:……………………………

Születési helye:……………………………

ideje: ……………………………………...

Anyja neve:……………………………..

Foglalkozása …………………………..

Munkahelye: .…………………………

elérhetősége: ……………………………

eljárásjogi helyzete: …………………….



 Név:……………………………………… Születési  neve:……………………………

Születési helye:……………………………

ideje: ……………………………………...

Anyja neve:……………………………..

Foglalkozása …………………………..

Munkahelye: .…………………………

elérhetősége: ……………………………

eljárásjogi helyzete: …………………….




Név:……………………………………… Születési  neve:……………………………

Születési helye:……………………………

ideje: ……………………………………...

Anyja neve:……………………………..

Foglalkozása …………………………..

Munkahelye: .…………………………

elérhetősége: ……………………………

eljárásjogi helyzete: …………………….



Név:……………………………………… Születési  neve:……………………………

Születési helye:……………………………

ideje: ……………………………………...

Anyja neve:……………………………..

Foglalkozása …………………………..

Munkahelye: .…………………………

elérhetősége: ……………………………

eljárásjogi helyzete: …………………….






















A kérelmező szociális helyzete:

A lakás típusa: családi ház,  házrész, sorház, lakótelepi lakás, társasház, nem lakás céljára szolgáló helyisége, egyéb:……………………….


Alapterülete: …………m2,      építés/szerzés ideje: ………………………… év.

A lakás helyiségei:…………szoba, konyha, előszoba, nappali,  ….. fürdőszoba, ….. Wc,  garázs,  stb,…….

Komfortfokozata: Összkomfortos, komfortos, komfort nélküli,  megjegyzés ……………………………….

Állaga: Luxus kivitelű, jó állapotban lévő, elfogadható, lakhatatlan

Lakáshasználati jogcíme:……részben tulajdonos, haszonélvező, bérlő, bérlőtárs, társbérlő, albérlő, ágybérlő, jogcím nélküli lakáshasználó,  családtag, szívességi lakáshasználó, egyéb:………………………

A kérelmező által kizárólagosan használt helyiségek:  fentiek./……. szoba, konyha, előszoba, nappali, fürdőszoba, wc, garázs. stb ………………………

A lakás felszereltsége: Bútorzat:  luxus kivitelű, jó állapotban levő, elfogadható, régi.

Ingóságok:Telefon(vezetékes- mobil) , automata mosógép, mikrohullámú sütő,  televízió fajtája: ………………,  videó, DVD lejátsz-felvevő, házi mozi rendszer,  HIFI torony, számítógép, szintetizátor, mosogatógép, stb ………………………….……………………………………………………………… ……….

Személygépkocsi:   típusa: …………          frsz.: ……………              Gyártási éve: ……


Személygépkocsi:   típusa: …………          frsz.: ……………              Gyártási éve: ……


Egyéb jármű:         típusa  …………          frsz.: …………….              Gyártási éve: ……

A család jövedelmi viszonyai

Eseti bevételek:

Lakás bérbeadásból:   ………………………. Ft,    üzlet bérbeadásából.:  ………………….Ft

Mg.termények eladásából.: …………………..Ft,   mellékfoglalkozásból.: …………………Ft

Vállalkozásból.: ……………………………..Ft,    tartásdíjból:………………………..…….Ft

Albérleti díjból: ………………………Ft,    egyéb forrásból származó jövedelem…………..Ft

A család egy főre jutó havi átlagjövedelme: ………………………………………………….Ft


Havi rendszeres kiadások:

Lakáshitel törlesztő részlet: ……………………..Ft     fűtés: ……………………………….Ft

Villamos áramdíj:    ……………………………. Ft     lakbér.: ……………………………..Ft

Gáz.: …………………………………………….Ft      telefon.: …………………………….Ft

Víz- és csatorna:  ………………………………. Ft      egyéb: ……………………………   Ft

A kérelmező vagyoni helyzete

Ingatlantulajdon megnevezése: …………………………………………………………………

Helye.: ………………………………….település ……………………………..u. ……….hsz.

Értéke.: ……………………..Ft,  szerzési ideje.:………………..év.

Ingatlantulajdon megnevezése: …………………………………………………………………

Helye.: ………………………………….település ……………………………..u. ……….hsz.

Értéke.: ……………………..Ft,  szerzési ideje.:………………..év.

Megjegyzés, javaslat:

…………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………


Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a fenti adatok a valóságnak megfelelnek.


K.m.f.

                              

………………………………..                                               ……………………………………


72. melléklet a 2/2012. (III.30.) önkormányzati rendelethez


KÉRELEM

ÖNKORMÁNYZATI SEGÉLY MEGÁLLAPÍTÁSÁHOZ


  1. Személyi adatok


1. A kérelmező személyre vonatkozó  személyi adatok:

Neve:………………………………………………………………………………………...

Születési neve:………………………………………………………………………………

Anyja neve:……………………………………………………………………………….....

Születési hely,év,hó,nap:……………………………………………………………………

Állampolgársága:…………………………………………………………………………

Lakóhely:……………………………………………………………………………………

Tartózkodási hely:…………………………………………………………………………..

Társadalombiztosítási Azonosító Jele:……………………………………………………..

Telefonszám (nem kötelező megadni):…………………………………………………….

Bankszámlaszám (akkor kell megadni, ha  folyósítást bankszámlára kéri):………………………………

A folyószámlát vezető pénzintézet neve:…………………………………………………..

A kérelmező családi állapota:

egyedülálló

házastársával /élettársával együtt él

A házastárs/élettárs személyi adatai:

Neve:………………………………………………………………………………………...

Születési neve:………………………………………………………………………………

Anyja neve:………………………………………………………………………………….

Születési hely,év,hó,nap:……………………………………………………………………

Állampolgársága:……………………………………………………………………………

Lakóhely:……………………………………………………………………………………

Tartózkodási hely:…………………………………………………………………………..

Társadalombiztosítási Azonosító Jele:……………………………………………………..

A kérelmezővel együtt élő, eltartott gyermekeinek száma összesen:……………..fő


Név

Születési hely,év,hó,nap

16.évet betöltött személy esetén az oktatási intézmény megnevezése

Megjegyzés*


































  1. Jövedelmi adatok:


A kérelmező, valamint házastársának (élettársának) és a vele egy háztartásban élő gyermekeinek havi jövedelme forintban:


A jövedelem típusa

Kérelmező

Házastársa (élettársa)

Gyermekei


1. Munkaviszonyból és más foglalkoztatási jogviszonyból származó









2.Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből származó







3. Alkalmi munkavégzésből származó








4.Táppénz,gyermek-

   gondozási támogatások







5.Nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátás







Önkormányzat és munkaügyi szervek által folyósított ellátások








7.  Egyéb jövedelem







8.  Összes jövedelem








*Ebben az oszlopban kell feltüntetni, ha

  • a 16-20 év közötti gyermek nem jár oktatási intézménybe, de önálló keresettel még nem rendelkezik, vagy
  • életkortól függetlenül a tartós betegség vagy fogyatékosság fennállását.


  1. Jogosultsági feltételekre vonatkozó adatok:


Az önkormányzati segély  igénylésének oka:

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………


Önkormányzati segély megállapítását (megfelelő rész aláhúzandó)

a) átmenetileg nehéz anyagi helyzetre tekintettel család kiadásainak mérséklésére,

b) eseti gyógyszerkiadás mérséklésére,

c) gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel,

d) elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra

kérem.


  1. Nyilatkozatok


Kijelentem, hogy

  • életvitelszerűen  a lakóhelyemen vagy a tartózkodási helyemen élek (A megfelelő rész aláhúzandó)
  • a közölt adatok a valóságnak megfelelnek.


Tudomásul veszem, hogy a kérelemben közölt adatok a valódiságát a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló  1993.évi III.törvény 10.§-ának (7) bekezdése alapján a szociális hatáskört gyakorló szerv – az állami adóhatóság illetékes hatósága útján – ellenőrizheti.


Hozzájárulok a kérelemben szereplő adatoknak a szociális  igazgatási eljárás során  történő felhasználáshoz.


Büntetőjogi felelősségem tudatában  kijelentem, hogy a fenti adatok a valóságnak megfelelnek.

Tudomásul veszem, hogy  valótlan adatközlés esetén a támogatás megszüntetésre kerül, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen  igénybevett támogatást a folyósító szerv kamattal megemelt összegben visszakövetelheti.


Dátum:……………………………………………..


……………………………………….                                                        …………………………………..

              kérelmező                                                                                         nagykorú hozzátartozók aláírása


Tájékoztató a kérelem kitöltéséhez

 Személyes adatok

 Egyedülálló az a személy, aki hajadon, nőtlen, özvegy, elvált vagy házastársától külön él, kivéve, ha élettársa van. A házastársak akkor tekinthetők különélőnek, ha a lakcímük különböző.

Család: egy  lakásban, vagy  személyes gondoskodást nyújtó bentlakásos szociális, gyermekvédelmi intézményben együtt lakó, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező közeli hozzátartozók közössége.

Közös háztartásban élő eltartott gyermeknek számít:

- a húszévesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező,

- a huszonhárom évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező, nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytató,

- a huszonöt évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező, felsőoktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytató,

- korhatárra való tekintet nélkül a tartósan beteg, az autista, illetve a testi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos vér szerinti, örökbe fogadott, illetve nevelt gyermek, amennyiben ez az állapot a gyermek 25. életévének betöltését megelőzően is fennállt.

A tartósan beteg, az autista, illetve a testi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos vér szerinti, örökbe fogadott, illetve nevelt gyermek egészségi állapotára vonatkozó igazolásokat a kérelemhez csatolni kell.

Amennyiben a tanulói, hallgatói jogviszony fennállását a kérelmező nem igazolja, úgy a hivatal adatszolgáltatás iránti kérelemmel a közoktatási feladatkörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatalt megkeresi.

Jövedelmi adatok

Jövedelem: a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint meghatározott, belföldről vagy külföldről származó - megszerzett - vagyoni érték (bevétel), ideértve a jövedelemként figyelembe nem vett bevételt és az adómentes jövedelmet is, továbbá az a bevétel, amely után az egyszerűsített vállalkozói adóról, illetve az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló törvény szerint adót, illetve hozzájárulást kell fizetni.

A jövedelmi adatok alatt havi nettó jövedelmet kell érteni. A nettó jövedelem kiszámításánál a bevételt az elismert költségekkel és a befizetési kötelezettséggel csökkentett összegben kell feltüntetni. Elismert költségnek minősül a személyi jövedelemadóról szóló törvényben elismert költség, valamint a fizetett tartásdíj. Befizetési kötelezettségnek minősül a személyi jövedelemadó, az egyszerűsített vállalkozási adó, a magánszemélyt terhelő egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás, egészségbiztosítási hozzájárulás és járulék, egészségügyi szolgáltatási járulék, nyugdíjjárulék, nyugdíjbiztosítási járulék, magán-nyugdíjpénztári tagdíj és munkavállalói járulék.

Ha a magánszemély az egyszerűsített vállalkozói adó vagy egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás alapjául szolgáló bevételt szerez, a bevétel csökkenthető a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint elismert költségnek minősülő igazolt kiadásokkal, ennek hiányában a bevétel 40%-ával. Ha a mezőgazdasági őstermelő adóévi őstermelésből származó bevétele nem több a kistermelés értékhatáránál (illetve ha részére támogatást folyósítottak, annak a folyósított támogatással növelt összegénél), akkor a bevétel csökkenthető az igazolt költségekkel, továbbá a bevétel 40%-ának megfelelő összeggel vagy a bevétel 85%-ának, illetőleg állattenyésztés esetén 94%-ának megfelelő összeggel.

Nem minősül jövedelemnek, így a jövedelembe sem kell beszámítani a temetési segélyt, az alkalmanként adott átmeneti segélyt, a lakásfenntartási támogatást, az adósságcsökkentési támogatást, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatást, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény keretében nyújtott pénzbeli támogatást, a kiegészítő gyermekvédelmi támogatás melletti pótlékot, a nevelőszülők számára fizetett nevelési díjat és külön ellátmányt, az anyasági támogatást, a tizenharmadik havi nyugdíjat, a szépkorúak jubileumi juttatását, a súlyos mozgáskorlátozott személyek pénzbeli közlekedési kedvezményeit, a vakok személyi járadékát és a fogyatékossági támogatást, a fogadó szervezet által az önkéntesnek külön törvény alapján biztosított juttatást, az alkalmi munkavállalói könyvvel történő munkavégzés, az egyszerűsített foglalkoztatás, valamint az adórendszeren kívüli keresettel járó háztartási munka havi ellenértékét, a házi segítségnyújtás keretében társadalmi gondozásért kapott tiszteletdíjat, az energiafelhasználáshoz nyújtott támogatást. A jövedelemszámításnál figyelmen kívül kell hagyni a közfoglalkoztatásból származó havi jövedelemnek a foglalkoztatást helyettesítő támogatás összegét meghaladó részét.

A családtagok jövedelmét külön-külön kell feltüntetni. A családi pótlékot, az árvaellátást és a tartásdíj címén kapott összeget annak a személynek a jövedelmeként kell figyelembe venni, akire tekintettel azt folyósítják.

A havi jövedelem kiszámításakor

- rendszeres jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap,

- nem rendszeres jövedelem, illetve vállalkozásból, őstermelésből származó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző tizenkét hónap

alatt kapott összeg egy havi átlagát kell együttesen figyelembe venni.

Jövedelem típusai:

Munkaviszonyból és más foglalkoztatási viszonyból származó jövedelem: különösen a munkaviszonyban, közalkalmazotti, közszolgálati jogviszonyban, bírósági, ügyészségi, igazságügyi szolgálati jogviszonyban, honvédség, rendvédelmi szervek, a NAV, polgári nemzetbiztonsági szolgálatok hivatásos és szerződéses szolgálati jogviszonyában folytatott munkavégzésre irányuló tevékenységből, továbbá szövetkezet tagjaként folytatott - személyes közreműködést igénylő - tevékenységből származó jövedelem.

Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből származó jövedelem: itt kell feltüntetni a jogdíjat, továbbá a bérbeadó, a választott könyvvizsgáló tevékenységéből származó jövedelmet, a gazdasági társaság magánszemély tagja által külön szerződés szerint teljesített mellékszolgáltatást.

Táppénz, gyermekgondozási támogatások: táppénz, terhességi-gyermekágyi segély, gyermekgondozási díj, gyermekgondozási segély, gyermeknevelési támogatás, családi pótlék, gyermektartásdíj.

Nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások: öregségi, özvegyi és szülői nyugdíj, árvaellátás, baleseti hozzátartozói nyugellátások, korhatár előtti ellátás, szolgálati járandóság, a balettművészeti életjáradék, az átmeneti bányászjáradék, rokkantsági ellátás, rehabilitációs ellátás, bányász dolgozók egészségkárosodási járadéka, rokkantsági járadék, rehabilitációs járadék, politikai rehabilitációs ellátások, házastársi pótlék, házastárs után járó jövedelempótlék, közszolgálati járadék.

Önkormányzat és munkaügyi szervek által folyósított ellátások: különösen az időskorúak járadéka, a rendszeres szociális segély, a foglalkoztatást helyettesítő támogatás, az ápolási díj, az adósságcsökkentési támogatás; munkanélküli járadék, álláskeresési járadék, álláskeresési segély, képzési támogatásként folyósított keresetpótló juttatás.

Egyéb jövedelem: például az ösztöndíj, szakképzéssel összefüggő pénzbeli juttatások, nevelőszülői díj, szociális gondozói díj, végkielégítés és állampapírból származó jövedelem, ingatlan és ingó tárgyak értékesítéséből, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem, életjáradékból, föld és más ingatlan bérbeadásából származó jövedelem, illetve minden olyan jövedelem, amely az előző sorokban nem került feltüntetésre.

A jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelmekről a jövedelem típusának megfelelő iratot vagy annak másolatát a kérelemhez mellékelni szükséges.

III. Jogosultsági feltételekre vonatkozó adatok


Rendkívüli méltánylást érdemlő eset:  pl.: elemi csapás, hosszabb kórházi ápolással járó, tartós táppénzes állomány, betegség, baleset stb.


3.  melléklet8 a 2/2012. (III.30.) önkormányzati rendelethez



4. melléklet9 a 2/2012. (III.30.)önkormányzati rendelethez



5. melléklet

a 2/2012. (III.30.)önkormányzati rendelethez


A személyes gondoskodást nyújtó ellátások intézményi térítési díja



- szociális étkezést igénybe vevők:                                         480,-Ft/nap



Étkezetés:

Vásárolt szolgáltatás 700,- Ft – normatíva 220,- Ft  =   480,- Ft






1 Módosította a 10/2013.(XII.18.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2014.január 01.napjától.


2 Megállapította a 10/2013.(XII.18.) önkormányzati rendelet 5.§-a. Hatályos 2014.január 01.napjától

3 Módosította a 10/2013.(XII.18.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2014.január 01.napjától

4 Az alcímet és  a 17-21.§ -t módosította  10/2013.(XII.2) önkormányzati rendelet 2.§-a . Hatályos 2014.január 1.napjától.


5 Kiegészült  a 10/2013.(XII.18.) önkormányzati rendelet 3.§-a alapján. Hatályos: 2014.január 1.napjától

6 Kiegészült a 10/2013.(XII.18.) önkormányzati rendelet 3.§-a alapján. Hatályos: 2014.január 1.napjától

7Módosította a 10/2013.(XII.18.) önkormányzati rendelet  5.§-a. Hatályos 2014.január 01.napjától

8 Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(XII.18.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2014.január 01.napjától

9 Hatályon kívül helyezte a 8/2013.(XII.18.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2014.január 01.napjától