Törökbálint Város Önkormányzata Képviselő-testületének 26/2012. (VI. 25.) önkormányzati rendelete

a helyi sporttevékenység támogatásáról és az azzal kapcsolatos feladatokról

Hatályos: 2012. 07. 01- 2012. 12. 31

Törökbálint Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a sportról szóló 2004. évi I. törvény 55. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. Fejezet

Általános rendelkezések



1. A rendelet célja


1. §


(1)       A rendelet célja, hogy Törökbálint Város sportjával kapcsolatban meghatározza az Önkormányzat által vállalt feladatokat, az ezek megvalósításához szükséges feltételrendszert, valamint megteremtse a sport támogatására rendelt források felhasználásának átlátható, egyenlő hozzáférési feltételeket biztosító kereteit.


2. A rendelet hatálya


2. §


(1)       A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat sport területén vállalt feladataira, valamint a sport támogatására rendelt pénzeszközök felhasználására, továbbá a felhasználás ellenőrzésére.


(2)       A rendelet hatálya kiterjed minden az Önkormányzat közigazgatási területén működő, törökbálinti bejegyzett székhellyel rendelkező, testneveléssel és sporttal foglalkozó jogi személyre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre, valamint az Önkormányzat tulajdonában lévő sportlétesítmények üzemeltetőire.


3. Az Önkormányzat sporttal kapcsolatos feladatai


3. §


(1)       Az Önkormányzat illetékességi területén belül a sporttal kapcsolatban az alábbi feladatokat látja el:

a)         meghatározza a város sportfejlesztési koncepcióját,

b)         az (1) a) bekezdésben foglalt célkitűzéseivel összhangban a Humánpolitikai Bizottságon (a továbbiakban: Bizottság) keresztül együttműködik a helyi sportszervezetekkel, sportszövetségekkel,

c)         fenntartja és működteti a tulajdonát képező sportlétesítményeket, közterületi sportpályákat,

d)        megteremti az iskolai testnevelés és sporttevékenység gyakorlásának feltételeit, biztosítja a közoktatási intézményekben működő diáksportkörök működéséhez szükséges feltételeket,

e)         elősegíti a fogyatékkal élők sportolási lehetőségeit,

f)         a sportkoncepció megvalósításával különösen a családok szabadidős sportolási lehetőségeit támogatja,

g)         támogatja az utánpótlás sportot és lehetőségeihez mérten segíti a helyi sportszervezetek alapvető működési feltételeinek megteremtését,

h)         közreműködik a sport népszerűsítésében, elősegíti a mozgás gazdag életmóddal kapcsolatos felvilágosító tevékenységet,

i)          ellátja az állami sportinformációs adatszolgáltatással összefüggő feladatait.


II. Fejezet


Az önkormányzati sportfeladatok ellátásának struktúrája és finanszírozási rendszere


4. Az önkormányzati sportfeladatok ellátásának struktúrája


4. §


(1) A Képviselő-testület dönt a város:

a)         sportkoncepciójáról,

b)         sportrendeletéről,

c)         az éves önkormányzati sporttámogatási összegek meghatározásáról,

d)        önkormányzati tulajdonú sportlétesítmények és a közterületi sportpályák fenntartásáról, működtetéséről, felújításáról, új létesítmények építéséről,

e)     a sport területén végzett kiemelkedő munka elismeréséről, összhangban a helyi Sportdíj alapításáról és adományozásáról szóló 26/2000. (X. 30.) önkormányzati rendelettel.


(2) A Bizottság:

a)         előkészíti a város sportkoncepcióját,

b)         véleményezi a sportrendeletét,

c)         javaslatot tehet az éves költségvetési rendelet sporttámogatási keretösszegeinek meghatározására,

d)        folyamatosan kapcsolatot tart a városban működő sportszervezetekkel,

e)       dönt az Önkormányzat hatályos költségvetési rendeletében a Bizottság részére nevesített előirányzatok felosztásáról és felhasználásáról,

f)         működteti az e) ponttal összefüggésben a városi sporttámogatások pályázati, döntési rendszerét a Polgármesteri Hivatal érintett szervezeti egységeinek közreműködésével,

g)         véleményezi a sport területén végzett kiemelkedő munka elismeréséről szóló képviselő-testületi előterjesztéseket.


5. A sporttámogatás mértéke, biztosításának feltételei, a támogatás formái


5. §


(1)       A Képviselő-testület a helyi sport közvetlen és közvetett támogatására fordított összeg nagyságát anyagi tehervállaló képességére figyelemmel az éves költségvetési rendeletében határozza meg.

(2)     A Képviselő-testület és a Bizottság törekszik arra, hogy növelje az éves sporttámogatásokon belül a diák és szabadidősport támogatási arányait.


6. §


(1)       A Bizottságnak a helyi sportszervezetek önkormányzati sporttámogatásának odaítélésekor az alábbi szempontokra kiemelten kell figyelemmel lennie:


a)       a sportszervezet utánpótlás-nevelés területén végzett tevékenységére, az utánpótlás-nevelés színvonalára, mind mennyiségi (rendszeresen sportolók és az igazolt sportolók száma), mind a minőségi (elért versenysport eredmények) szempontból,

b)         az adott sporttevékenységet rendszeresen űzők számára, különösen az igazolt sportolók számára,

c)       a társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény alapján kapott, a látvány-csapatsportok sportszervezetei részére adott támogatás arányára,

d)        a sportszervezet képzett edzőinek számára és végzettségük fokára,

e)         a sportszervezet tagdíjbevételére,

f)         a sportszervezet átlátható, ellenőrizhető, törvényes gazdálkodására,

g)         a sportszervezet sportstatisztikai mutatóira és ezek szolgáltatására a város számára,

h)         a helyi sporttal foglalkozó önkormányzati programokon való részvételre,

i)          a sportot népszerűsítő, arról informáló önkormányzati kezdeményezéseken történő részvételre.


(2)       Az éves költségvetési rendeletben a Bizottsághoz rendelt sporttámogatási összegeket kizárólag pályázat útján ítéli oda a Bizottság az érvényesen pályázó sportszervezeteknek.

(3)       A tárgyévi költségvetés kihirdetését követő hónap 15. napjáig a Bizottság kiírja a sportszervezetek részére a működési támogatással kapcsolatos pályázatot. A pályázat beadási határideje a megjelenést követő legalább 15, legfeljebb 45 nap.

(6)       Nem részesülhet önkormányzati támogatásban az a sportszervezet:

a)        aki benyújtott pályázatában, a támogatási szerződésben, a támogatási szerződés teljesítéséről szóló beszámolóban vagy pénzügyi elszámolásban megtévesztő vagy valótlan adatot szolgáltatott vagy ilyen nyilatkozatot tett,

b)        akit a Bizottság az a) pont megsértése miatt a 7.§ (11) szerint a támogatási rendszerből kizárt a kizárás időtartama alatt,

c)        akivel szemben a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló törvényben foglalt összeférhetetlenségi ok, vagy érintettség áll fenn, és ezen körülmény közzétételét a törvény szerint határidőben nem kezdeményezi,

d)        akinek helyi adó tartozása van,

e)        akinek bírósági nyilvántartásból való törlését az ügyészség kezdeményezte;

f)     aki nem felel meg az államháztartásról szóló törvényben meghatározott rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményének,

g)      akinek az önkormányzat felé korábbi támogatásból származó, lejárt határidejű elszámolási vagy visszafizetési kötelezettsége van,

h)    aki a támogatási szerződés megkötésének feltételeként meghatározott nyilatkozatokat nem teszi meg, dokumentumokat nem nyújtja be, vagy a megtett nyilatkozatát visszavonja,

i)        akinek a támogató által meghatározott legalább 40%-os saját forrás nem áll rendelkezésére, továbbá azt nem igazolja, vagy arról nem nyilatkozik.


6. A támogatás formái, odaítélésének feltételei


7. §


(1)       A költségvetési rendeletben számára meghatározott összegből, átruházott hatáskörben a 6.§ figyelembe vételével a Bizottság dönti el a sportszervezetek támogatásának mértékét, módját, ezen belül:

a)       pályázati rendszer keretében a Törökbálinton bejegyzett székhellyel rendelkező sportszervezetek működési, sportlétesítmény használati és sportrendezvény szervezésének támogatásában részesülhetnek,

b)         kérelem alapján a törökbálinti diák és szabadidő sportszervezetek sportlétesítmény használati, sportrendezvény támogatásban részesülhetnek.

c)      kivételes kérelem alapján a sportszervezetek olyan sportrendezvényen való részvételének támogatására, sportrendezvény szervezésére, vagy egyéb célra részesülhetnek támogatásban, melyet rajtuk kívülálló okok miatt a pályázat benyújtási határidejének lejártáig előre nem láthattak.

(2)       A sportszervezet által pályázati úton elnyerhető működési és sportrendezvény támogatás mértéke nem haladhatja meg

a)         működési támogatás esetén a sportszervezet éves költségvetésének 70 %-át,

b)         sportrendezvény szervezésének támogatása esetén a rendezvény összköltségének 75%-át.

(3)       Az (1) b) szerinti sportrendezvény támogatás nem haladhatja meg a rendezvényen való részvétel teljes költségének 90%-át.

(4)       Az (1) c) szerinti támogatás nem haladhatja meg a rendezvényen való részvétel teljes költségének 70%-át.

(5)      A működési támogatás kizárólag az alábbi célokra használható fel: Sportlétesítmény használat (bérleti díj), versenyen való részvétellel összefüggő utazási költség, sportverseny nevezési díj, sportképviselet díj, biztosítási díj, sportolók részére sportfelszerelés, sporteszköz, sportruházat vásárlásának költsége, versenyen való részvétellel összefüggő szállásdíj, sportmarketing költségek, sportszakember képzés, sportorvosi, játékvezetői költségek, versenydíjak, versenyrendezéssel kapcsolatos költségek, technikai feltételek biztosítása.

(6)       A sportrendezvény szervezésének támogatása kizárólag az alábbi célokra használható fel: Létesítmény használat (bérleti díjra), sportképviselet díj, biztosítási díj, versenyen való részvétellel összefüggő szállásdíj, sportorvosi, játékvezetői költségek, versenydíjak, versenyrendezéssel kapcsolatos költségek, technikai feltételek biztosítása és rendezvénnyel kapcsolatos marketing célok.

(7)       Az (1) c) szerinti támogatás versenyen való részvétellel összefüggő utazás költségére, sportverseny nevezési díjára, versenyen való részvétellel összefüggő szállásdíjra, versenydíjakra használható fel.

(8)       A működési támogatással összefüggő pályázaton sportolók részére sportfelszerelés, sporteszköz, sportruházat vásárlása céljára elnyert támogatási összeg, a számlával igazolt vételár 60%-ig számolható el.

(9)       A támogatásban részesítetteket az e rendeletben és a támogatási szerződésben rögzítettek szerint éves pénzügyi elszámolási és szakmai beszámolási kötelezettség terheli a támogatási évre vonatkozó teljes költségvetésük vonatkozásában.

(10)     Amennyiben a sportszervezet az önkormányzati sporttámogatást a támogatási szerződéstől eltérően, azt megsértve, azzal ellentétesen használja fel, a sportszervezetnek a támogatási rendszerből történő kizárásáról, a kizárás időtartamáról és a támogatás vagy annak egy meghatározott részének visszafizetéséről a Polgármesteri Hivatal tájékoztatása alapján a Bizottság dönt.

(11)     Az Önkormányzat – a Polgármesteri Hivatal útján – jogosult a támogatás rendeltetésszerű és szerződésszerű felhasználását bármikor ellenőrizni. A támogatott köteles az ellenőrzést tűrni, és az annak gyakorlásához szükséges feltételeket biztosítani, így különösen a támogatás rendeltetésszerű és szerződésszerű felhasználását igazoló iratokba, nyilvántartásokba történő betekintést – az ellenőrzés eredményességéhez szükséges mértékben – lehetővé tenni.


7. Sportlétesítmények igénybevétele


8. §


(1)     Önkormányzati tulajdonban lévő sportlétesítményeket a sportszervezetek bérleti díjért vehetik igénybe. A sportlétesítmények bármilyen jellegű igénybevételének feltétele a fenntartóval vagy üzemeltetővel kötött bérleti szerződés.

(2)       Törökbálinton működő bejegyzett sportszervezetek önkormányzati tulajdonú sportlétesítményeket az üzemeltető által megállapított kedvezményes bérleti díjért vehetik igénybe.

(3)       A társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény alapján a tárgyévben támogatásban részesült látvány-csapatsportok sportszervezetei nem részesülhetnek támogatásban az (1) bekezdés szerinti Sportlétesítmények használati díja keretből és részükre az üzemeltető a (2) bekezdés szerinti kedvezményes sportlétesítmény bérleti díjat nem állapíthatja meg.

(4)       Önkormányzati tulajdonú sportlétesítmény igénybevételi jogosultságát az üzemeltető bérleti díj tartozás esetén felfüggesztheti vagy megtagadhatja.

(5)       Az iskolai sportcsarnokok, tornatermek iskolai tanítási napokon az iskola által meghatározott – nem intézményi kezelésben lévő létesítmények esetén az üzemeltetővel egyeztetett - időpontig az iskolai és diáksport céljára térítésmentesen vehetők igénybe.


III. Fejezet

Záró rendelkezések


9.§


(1)       Ez a rendelet – a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – 2012. július 01. napján lép hatályba.

(2)       A 6.§ (4)-(5) bekezdés 2013. január 1-én lép hatályba.

(3)       Hatályát veszti Törökbálint Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 38/2004. (XI. 22.) rendelete a helyi sporttevékenység támogatásáról és a vele kapcsolatos feladatokról