Mezőhegyes Város Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2012. (II.29.) önkormányzati rendelete

Az egyes szociális ellátásokról és szolgáltatásokról

Hatályos: 2012. 03. 01- 2013. 03. 31

Mezőhegyes Város Képviselő-testülete

6/2012.(II.29.) önkormányzati rendelete


Az egyes szociális ellátásokról és szolgáltatásokról


Mezőhegyes Város Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32.cikk a) pontjában meghatározott kizárólagos hatáskörében, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16.§ (1) bekezdésében, továbbá a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény ( továbbiakban Sztv.) 10.§ (1) bekezdésében, 25.§ (3) bekezdés b) pontjában, 26.§-ban, a 32.§ (3) bekezdésében, a 43/B §-ban,a 48.§ (4) bekezdésében, az 50.§ (3) bekezdésében, a 60.§ (3)-(4) bekezdéseiben, és a 92.§-ben kapott felhatalmazás alapján, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8.§ (1) bekezdésében biztosított feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. Fejezet

Általános rendelkezések


Rendelet hatálya


1.§ (1)E rendelet hatálya kiterjed az Sztv. 3.§-ban meghatározott személyekre, akik Mezőhegyes város közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkeznek.

(2) Az Sztv. Valamint e rendelet által szabályozott egyes szociális ellátásokat az e rendeletben meghatározott önkormányzati szervek az Sztv., a jelen rendelet és az Sztv. végrehajtása tárgyában hozott magasabb szintű jogszabályok rendelkezései biztosítják.



A Képviselő-testület szociális hatáskörei gyakorlásának átruházása


2.§ (1) A Szociális és Egészségügyi Bizottságra átruházott hatáskörök:

a)megállapítja, felülvizsgálja és szünetelteti az Sztv. 43/B.§ (1) bekezdése szerinti ápolási díjat,

b) dönt eseti segély ügyekben.

(2) A polgármesterre átruházott hatáskörök:

a) dönt a 12.§ (1)-(2) bekezdése szerinti rendkívüli segély ügyekben,

b) dönt szennyvízcsatorna hálózatra rákötési támogatási ügyekben,

c) dönt temetési segélyben való részesítésről,

d) dönt a köztemetés költségeinek megtérítése alóli felmentésről.


Eljárási szabályok


3.§ (1) A polgármester tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére, köteles az arra rászorulónak átmeneti segélyt, étkeztetést, illetve szállást biztosítani, ha annak hiánya a rászorulónak életét, testi épségét veszélyezteti. Az átmeneti segély megtérítését a kifizetéstől számított 15 napon belül követelni kell a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervtől.

(2) A szociális ellátásokkal és szolgáltatásokkal kapcsolatos eljárás indítása történhet:

- kérelemre vagy

- hivatalból.


(3) A rendelet II. fejezetében meghatározott ellátások iránti kérelmet a Polgármesteri Hivatalnál kell benyújtani.

(4) Szociális alapszolgáltatások igénybevételére irányuló kérelmet- az (5) bekezdésben foglalt kivétellel- a Polgármesteri Hivatal szociális intézményegysége vezetőjénél is benyújtható.

(5) A tanyagondnoki szolgálat szolgáltatási igénybe vételére irányuló kérelmeket a polgármesterhez kell benyújtani. A kérelem benyújtása történhet közvetlen módon, illetve közvetett módon, a tanyagondnokok közreműködésével.


4.§ (1) Az egyes szociális ellátások iránti kérelmekhez az alábbi mellékleteket kell becsatolni:

a) átmeneti segélyhez:

aa) a 20.§ c) pont kivételével az 1. számú melléklet szerinti jövedelem nyilatkozatot és az azt alátámasztó igazolásokat,

ab) a 20.§ c) pont szerinti támogatás iránti kérelemhez a Békés megyei Vízművek Zrt., által kiadott, a rákötést bizonyító jegyzőkönyv másolatát.

b) temetési segélyhez:

ba) az 1. számú melléklet szerinti jövedelemnyilatkozatot és az azt alátámasztó igazolásokat,

bb) a kérelmező vagy a vele azonos címen élő közeli hozzátartozó nevére kiállított temetési számla eredeti példányát,

bc) az elhunyt halotti  anyakönyvi kivonatát.

c) ápolási díjhoz:

ca) a pénzbeni és természetbeni szociális ellátások igénybevételének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27.) Kormány rendeletben ( továbbiakban Korm. rendelet) meghatározott mellékletek szerinti kérelmet és igazolásokat,

cb) a munkáltató igazolását, amennyiben a kérelmező fizetés nélküli szabadságot vesz igénybe,

d) méltányossági közgyógyellátáshoz:

da) a Korm. rendelet 9. számú melléklete szerinti kérelmet és a 10. számú melléket szerinti orvosi igazolást,

db) a rendelet 1. számú melléklete szerinti jövedelemnyilatkozatot és az azt alátámasztó igazolásokat.


5.§ (1) A 4.§ szerinti jövedelemnyilatkozat adatait megfelelően igazolni kell. Igazolásnak minősül különösen:

a) a munkáltató által kiállított 2.számú melléket szerinti kereseti igazolás,

b) a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által folyósított rendszeres jövedelmek igazolására a kérelem benyújtását megelőző havi nyugdíjszelvény, vagy pénzintézet által kiállított igazolás az Igazgatóság által  számlára utalt összegről,

c) az önkormányzat és az állami foglalkoztatási szerv által folyósított ellátásokat megállapító határozat,

d) egyéni vállalkozásból, mezőgazdasági kistermelésből, őstermelésből származó jövedelem esetén a NAV által kiadott igazolás,

e) ingatlan bérbeadásából származó jövedelem estén a bérleti szerződés,

f) olyan tárgyévben indult vállalkozásnál, ahol nincs előző adóalap, az ügyfél büntetőjogi felelőssége tudatában tett- egyedi megfogalmazású- nyilatkozat.

(2) Okirattal nem igazolható jövedelemnek kell tekinteni az alkalmi munkából származó, nem rendszeres jövedelmet.


6.§ (1) A szociális ellátásokra való jogosultság megállapításához és az ellátás felülvizsgálatához szükséges mellékleteket és igazolásokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg, de legkésőbb a Polgármesteri Hivatal hiánypótlási felhívásában meghatározott határidőben kell benyújtani.

(2) Az (1) bekezdéstől eltérően az 5.§ (1) bekezdés d) pontjában jelölt igazolásokat a Polgármesteri Hivatal hivatalból szerzi be.


7.§ (1) A pénzbeni és természetbeni támogatásról a Polgármesteri Hivatal,  aszociális alapszolgáltatásokról a Polgármesteri Hivatal szociális intézményegységének vezetője sz Sztv-ben foglaltaknak megfelelően nyilvántartást vezet.

(2) Az igények elbírálása során a Polgármesteri Hivatal a kérelmező álatl közölt adatokat, tényeket, valamint a szociális helyzetet környezettanulmány során ellenőrizheti.

(3) A támogatások folyósítása és kifizetése a Polgármesteri Hivatal pénzügyi csoportján keresztül történik.

II. Fejezet

Szociális rászorultságtól függő pénzbeni ellátások


8.§ A Képviselő-testület által nyújtott szociális rászorultságtól függő pénzbeni ellátások:

            a) az Sztv. 43/B.§ (1) bekezdésében foglalt ápolási díj,

            b) átmeneti segély,

            c) temetési segély.


Ápolási díj


9.§ (1) Ápolási díj állapítható meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy gondozását végzi, és családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át, egyedül élő esetén 150 %-át.

(2) Az ápolási díj havi összege az éves központi költségvetésben meghatározott alapösszeg 100 %-a.

(3) A Polgármesteri Hivatal szociális intézményegysége házi segítségnyújtást végző szakemberei szükség szerint ellenőrzik, hogy az ápolást végző személy kötelezettségét teljesíti-e.

(4) Az ápolást végző az alábbi esetekben nem teljesíti kötelezettségét:

            a) gondozott táplálása nem felel meg a szakmai követelményeknek,

            b) a gondozott és lakókörnyezete higiénés körülményei nem megfelelőek,

            c) nem biztosított a gondozott rendszeres felügyelete,

            d) az ápolást végző nem teljesíti a gondozott orvosi ellátása biztosításával kapcsolatos

kötelezettségeit,

e) nem megfelelő az ápolást végző mentális állapota.

(5) Az ellenőrzést végző a vizsgálat eredményéről 8 napon belül írásban számol be a jegyzőnek.


Átmeneti segély


10.§ A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal  küzdő személyek az alábbi átmeneti segélyben részesíthetők:

            a) eseti segély

            b) rendkívüli segély

            c) szennyvízcsatorna hálózatra rákötési támogatás.


11.§ (1) Eseti segélyben részesíthető az a személy, akinek a családjában az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át, egyedül élő esetében 150 %-át.

(2) Az eseti segély összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át.

(3) A kérelem elbírálásakor dönteni kell arról, hogy az pénzbeni vagy természetbeni ellátás.

(4) Természetbeni ellátás formái:

  • élelmiszer vásárlási utalvány
  • közüzemi díjak kifizetése
  • gyógyászati segédeszközök vásárlása
  • tüzelő.


Rendkívüli segély


12.§ (1) Elemi kár setén, rendkívüli esemény bekövetkeztekor rendkívüli segélyben részesíthetők azok a személyek vagy családok, ahol a családban az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetén 300 %-át.

(2) A rendkívüli segély összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 450  %-át.

(3) Az (1) bekezdés szerinti élethelyzetben, különös méltánylást érdemlő esetben a Képviselő-testület adhat rendkívüli segélyt annak a személynek, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 500 %-át, egyedül élő esetében 600 %-át.

(4) A Képviselő-testület a rendkívüli segély összegét alkalmanként, az élethelyzetre és az egy főre eső jövedelemre figyelemmel állapítja meg.

(5) Elemi kár különösen: a károsult mindennapi életviteléhez elengedhetetlenül szükséges, személyi tulajdonát képező ingóságokban – beleértve a személyazonosítást szolgáló iratokat is -, valamint a károsult lakását biztosító, tulajdonában lévő lakóépületben természeti csapás (pl.: földrengés, árvíz, vihar, jégeső, rendkívüli mértékű csapadékmennyiség, belvíz, stb. ) vagy tűz által bekövetkezett károsodás.

(6) Rendkívüli esemény különösen: életmentő műtét, hosszan tartó betegség, kórházi ápolás, gyógyászati segédeszköz beszerzése, közüzemi szolgáltatás megszüntetése díjhátralék miatt.



Szennyvízcsatorna rákötési támogatás


13.§ (1) Rendkívüli segélyre jogosult az a magánszemély, aki Mezőhegyes város közigazgatási területén lakóingatlan tulajdonosa, bérlője vagy használója, a lakóingatlanát ráköti a szennyvízcsatorna hálózatra, és maradéktalanul teljesítette az önkormányzattal szemben tárgyévben fennálló gyűjtőcsatorna építéssel kapcsolatos kötelezettségét.

(2) A rendkívüli segély mértéke 5 000,-Ft abban az esetben, ha a csatorna bekötő vezeték közterületi szakasza teljes mértékben kiépült és a rákötésnek egyéb akadálya nincs.

(3) A támogatás mértéke 10 000,-Ft abban az esetben, ha a csatornabekötő vezeték közterületi szakasza nem teljes hosszában, vagy egyáltalán nem épült meg.





Temetési segély


14.§ (1) Temetési segély annak a személynek nyújtható, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra kötelezett hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.

(2) Temetési segélyben részesíthető az a személy, akinek a családjában az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át, egyedül élő esetében 400 %-át.

(3) A temetési segély összege a Mezőhegyesen szokásos, legolcsóbb temetési költség 10 %-ánál kevesebb nem lehet, de elérheti annak teljes összegét, ha a költségek viselése a kérelmezőnek vagy családjának a létfenntartását veszélyezteti.

(4) Temetési segély a temetés költségeit igazoló számla hiányában is- utólagos elszámolási kötelezettség mellett – megállapítható.


III. Fejezet

Természetben nyújtott szociális ellátások


15.§ (1) Az eltemettetésre köteles személy, kérelmére, a köztemetés költségeinek megtérítése alól részben vagy egészben mentesíthető abban az esetben, ha a családjában az egy főre eső havi jövedelem nem éri el a mindenkori nyugdíjminimum összegét, egyedül élő esetében annak 150 %-át.

(2) Ha az eltemettetésre köteles személyt a polgármester a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi, a kötelezett kérelmére részletfizetést engedélyezhet.

(3) A megtérítés havi törlesztő részleteinek összegét a kérelmező vagyoni, jövedelmi viszonyainak és egyéb szociális körülményeinek figyelembe vételével, de legalább havi 5 000,-Ft összegben kell megállapítani.


Méltányossági közgyógyellátás


16.§ Méltányossági közgyógyellátás annak a személynek állapítható meg, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetében annak 200 %-át, és a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 25 %-át eléri.


IV. Fejezet

Aktív korúak ellátása


17.§ (1) Az aktív korú, nem foglalkoztatott személy ellátása megállapításának, folyósításának feltételeként együttműködni köteles:

  1. ha foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult, az  önkormányzattal és a Békés megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ Mezőkovácsházi Kirendeltséggel;

            b)  ha egészségkárosodottnak nem minősülő, rendszeres szociális segélyre jogosult, a

Polgármesteri Hivatal szociális intézményegységével.

(2) Az Önkormányzat és a Munkaügyi Központ Mezőkovácsházi Kirendeltsége megállapodásban rögzítette az együttműködési kötelezettséget, annak részletes feltételeit.(3.számú melléklet)

(3) A Munkaügyi Központ Kirendeltsége részéről a programban való részt vétel felajánlása az egyéni sajátosságok figyelembe vételével történik.

(4) A Munkaügyi Központ Kirendeltsége és az ellátásban részesülő írásban megállapodik az együttműködés tartalmáról.

(5) A Munkaerő-piaci szolgáltatások fajtái a következők:

  • pálya,- munkaerő-piaci és foglalkoztatási információ nyújtás,
  • munka, pálya, álláskeresési, rehabilitációs tanácsadás, helyi (térségi) foglalkoztatási tanácsadás,
  • munkaerő közvetítés.

(6) A Képviselő-testület az önkormányzattal történő együttműködéssel kapcsolatos feladatok ellátására a Polgármesteri Hivatalt és a Polgármesteri Hivatal szociális intézményegységét jelöli ki.

(7) A Polgármesteri Hivatal feladatainak ellátása során:

  • nyilvántartásba veszi a kérelmezőket,
  • szervezi és irányítja a kérelmezők munkába állítását,
  • gondoskodik a közfoglalkoztatásba és a képzésbe be nem vonható személyek

pénzbeni ellátásáról.

(8) A Polgármesteri Hivatal szociális intézményegysége az alábbi beilleszkedést elősegítő programtípusokat szervezi:

  • munkavégzésre felkészítő foglalkoztatás, munkahelykeresést elősegítő technikák

elsajátítása,

  • tanácsadás (jogi, munkaügyi, egészségügyi stb.)
  • személyes hatékonysági tréning,
  • képességfejlesztő és csoportos önsegítő foglakozás,
  • életvitelt, életmódot formáló egyéni foglakozás.

(9) A Polgármesteri Hivatal szociális intézményegysége a megállapított rendszeres szociális segély folyósításának időtartama alatti együttműködés keretében:

  • figyelemmel kíséri a jogerős határozatban megállapított határidő betartását és annak megszegése esetén vizsgálja a mulasztás okát, továbbá a nem foglalkoztatott személyt a jogerős határozat alapján – megjelenésekor – nyilvántartásba veszi,
  • tájékoztatja  a beilleszkedést elősegítő program előkészítésének menetéről, a

programok típusáról, az együttműködés eljárási szabályiról,

  • folyamatosan kapcsolatot tart a nem foglalkoztatott személlyel, és legalább három havonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést elősegítő programban foglaltak betartását,
  • évente írásos értékelést készít a beilleszkedést elősegítő program végrehajtásáról és amennyiben szükséges – a nem foglalkoztatott személy bevonásával- módosítja a programot,
  • a kapcsolattartásról a családsegítésre meghatározott esetnaplót vezet.

(10) A Polgármesteri Hivatal szociális intézményegysége az együttműködésre kötelezett személy bevonásával, annak szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodóan egyénre szabott beilleszkedést elősegítő programot dolgoz ki az alábbiak szerint:

  1. szociális helyzet vonatkozásában különösen az alábbi körülmények, tényezők vizsgálandók:
  • családi körülmények,
  • lakáskörülmények,
  • alapvető szociális szükségletek kielégítésének mértéke,
  • a csalás anyagi helyzete, közös háztartásban élő személyek száma,
  • iskolai végzettség, szakképzettség,
  • egészségügyi állapot,
  • lehetséges programok lakóhelyhez viszonyított elérhetősége.
  1. mentális tényezők vonatkozásában az alábbi tényezők vizsgálandók:
  • a korábbi sikertelen elhelyezkedési kísérletek által okozott lelki sérülések,
  • munkavégzés iránti motiváltság,
  • tényleges munkavégzési képesség,
  • tanulás iránti motiváltság,
  • a munka világán kívüli státuszhoz való viszony (elfogadás- elutasítás),
  • személyiségzavar megléte,
  • szenvedélybetegség vagy fogyatékosságra utaló tünetek.

(11) A beilleszkedést elősegítő programról kötött együttműködési megállapodásnak tartalmaznia kell:

  • program típusát,
  • a program kezdő és záró időpontját,
  • az együttműködésre kötelezett személy konkrét kötelezettségeit,
  • a Polgármesteri Hivatal szociális intézményegysége által vállalt feladatokat.
  • az együttműködési megállapodást az együttműködésre kötelezett személy és a Polgármesteri Hivatal szociális intézményegységének vezetője írja alá.

(12) A Polgármesteri Hivatal szociális intézményegysége:

  • jelzi  a jegyzőnek, ha a nem foglalkoztatott személy együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget, valamint
  • az éves értékelés megküldésével tájékoztatja a jegyzőt a beilleszkedést elősegítő program végrehajtásáról.

(13) A nem foglalkoztatott személy a rendszeres szociális segély igénylése, folyósítása érdekében köteles szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó programban részt venni, melynek a Polgármesteri Hivatal szociális intézményegysége közreműködésével tud eleget tenni. Az együttműködési programoknak a rendszeres szociális segélyben részesülő személy és családja önfenntartó képességének szinten tartására és fejlesztésére kell irányulnia. Az együttműködési program különösen az egyéni képességeket fejlesztő vagy életmódot formáló csoportos foglakoztatáson, tanácsadáson, a munkavégzésre történő felkészülési programban való részt vétel.


18.§ (1) A rendszeres szociális segélyre jogosult, egészségkárosodottnak nem minősülő személy köteles:

 a) szociális szociális segélyének megállapításáról szóló határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül megjelenni a Polgármesteri Hivatal szociális intézményegységénél megjelenni, és nyilvántartásba vetetni magát,

b) a beilleszkedést elősegítő programról írásban megállapodni a Polgármesteri Hivatal szociális intézményegységével,

c) teljesíteni a beilleszkedést segítő programban foglaltakat,

d) a Polgármesteri Hivatal szociális intézményegységénél a megállapodásban rögzített időpontokban megjelenni,

e) a megállapodásban foglaltak alapján a számára előírt egyéni képességeket fejlesztő és az életmódot formáló foglakozásokon, tanácsadáson, illetőleg a munkavégzésre irányuló felkészülési programban részt venni,

f) amennyiben az önkormányzat által felajánlott munkát elvállalja:

-   a munka megkezdése előtt egészségügyi alkalmassági vizsgálaton részt venni,

- a számára felajánlott megfelelő munkát, az erről szóló értesítést követően köteles megkezdeni.

g) a Munkaügyi Központ Kirendeltségével kötött együttműködési megállapodásban rögzített feltételeket betartani.

(2) Az önkormányzat a megfelelő munkát intézményei útján biztosítja. Az intézmények vezetői jelentési kötelezettséggel tartoznak a polgármesternek a munka teljesítéséről, a foglalkoztatás időtartamáról.



V. Fejezet

Szociális alapszolgáltatások


19.§ (1) Az alapszolgáltatások formái:

  1. tanyagondnoki szolgáltatás
  2. étkeztetés
  3. házi segítségnyújtás
  4. családsegítés
  5. nappali ellátás
  6. jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
  7. szenvedélybetegek közösségi ellátása
  8. támogató szolgáltatás

(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdés a) -e) pontjaiban meghatározott alapszolgáltatásokat a Polgármesteri Hivatal szociális intézményegysége keretein belül biztosítja.

(3) A Képviselő-testület az (1) bekezdés f)- h) pontjaiban meghatározott alapszolgáltatásokat a Dél-Békési Kistérség Többcélú Társulása keretein belül, a feladat ellátásával megbízott önkormányzatokkal kötött megállapodás alapján biztosítja.


Tanyagondnoki szolgáltatás


20.§ (1) A Képviselő-testület a tanyagondnoki szolgáltatást három körzet működtetésével biztosítja e rendelet 4. számú mellékletében foglalt területi leírás szerint.

(2) A tanyagondnokok feladatai:

a) egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása:

  • gyógyszerkiíratás- gyógyszerkiváltás, orvosi rendelésre szállítás a belterületre, háziorvosok, védőnők kiszállítása,
  1. szociális ellátásokhoz való hozzájutás biztosítása:
  • közreműködés az étkeztetésben
  • szociális intézményekbe való bejutás biztosítása
  • családgondozó, házi szociális gondozó kiszállítása
  • helyi szociális szükségletek, egyéb szolgáltatási igények, információk közvetítése az önkormányzat és a lakosság között
  1. segítségnyújtás eseti ügyintézésben:
    • Polgármesteri Hivatalnál
    • pénzintézeteknél
    • közüzemi szolgáltatóknál
  2. városi havilap eljuttatása a majori lakossághoz
  3. kulturális, sport, egyéb városi rendezvényeken való részt vétel biztosítása, a rendezvények propagálása  
  4. lakossági szolgáltatások:
  • bevásárlások
  • háztartási gépek javításának intézése
  • tápbeszerzés
  • energiahordozók beszerzése (gázpalack, tűzifa)
  1. közreműködés az önkormányzati feladatok megoldásában:
  • árubeszerzés
  • közfoglalkoztatottak szállítása
  • segítségnyújtás államigazgatási, önkormányzati ügyek intézéséhez


Étkeztetés


21.§ (1) Az önkormányzat az étkeztetést

a) a Polgármesteri Hivatal szociális intézményegységében igénybe vehető étkezéssel, 

     helyben fogyasztással vagy elvitellel, valamint

b) az étel házhoz szállításával biztosítja.

(2) Étkeztetésre elsősorban az a személy jogosult, aki

a)  65. életévét betöltötte

b) korhatárra tekintet nélkül, aki

            ba) munkaképességét legalább 67 %-ban elvesztette

            bb) vakok személyi járadékában vagy fogyatékossági támogatásban részesül

            bc) háziorvos által igazoltan átmeneti vagy tartós betegség miatt önmaga vagy

eltartottja étkeztetéséről gondoskodni nem képes

bd) egyedül élő és megélhetését csak az aktív korúak ellátása biztosítja.

(3) Szenvedélybeteg abban esetben részesíthető étkeztetésben, ha  a kérelem időpontjában gyógyulása érdekében kezelést vesz igénybe, hajlandóságot mutat a gyógyulásra.

(4) Pszichiátriai beteg a Polgármesteri Hivatal szociális intézményegységében abban az esetben veheti igénybe helyben fogyasztással az étkeztetést, ha állapota alkalmas a közösségi életre.

(5) Külön eljárás nélkül kell étkeztetést biztosítani, ha annak hiánya a rászoruló életét, testi épségét veszélyezteti, illetve a rászoruló önellátásra képtelen.


Szociálpolitikai kerekasztal


22.§ (1) A Képviselő-testület a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése érdekében szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre.

(2) A szociálpolitikai kerekasztal előzetesen véleményezi az éves közfoglalkoztatási tervet.

(3) A szociálpolitikai kerekasztal tagjai:

  • Egészségügyi és Szociális Bizottság és a Pénzügyi Bizottság elnökei
  • vállalkozásban működtetett bentlakásos intézmény szociális vezetője
  • Mozgáskorlátozottak Mezőhegyesi Szervezetének vezetője
  • Vakok-és Gyengénlátók Mezőhegyesi Szervezetének vezetője
  • Magyar Vöröskereszt helyi szervezetének vezetője.

(4) A szociálpolitikai kerekasztal szükség szerint, de legalább évente egyszer ülésezik.


Intézményi térítési díj


23.§ (1) Térítési díj fizetési kötelezettség terheli az alábbi ellátásokat:

a) étkeztetés

            b) házi segítségnyújtás

            c) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

            d) támogató szolgáltatás

            e) nappali ellátás

(2) A szociális ellátások intézményi térítési díját

            a) az étkeztetésre vonatkozóan a rendelet 5. számú melléklete

            b) a kiszállítási díj tekintetében a rendelet 5. számú melléklete

            c) házi segítségnyújtás esetében a rendelet  6. számú melléklete

            d) jelzőrendszeres segítségnyújtás esetében a  rendelet 7. számú melléklete

            e) támogató szolgáltatás esetében a rendelet 7. számú melléklete

            f) nappali ellátásra vonatkozó szolgáltatás esetében a rendelet 8. számú melléklete

tartalmazza.


Személyi térítési díj


24.§ (1) A szociális ellátásért fizetendő személyi térítési díj, az intézményi térítési díj és az igénybevételi napok szorzatának általános forgalmi adóval növelt összege.

(2) Mentesül a személyi térítési díj megfizetése alól az az ellátott, akinek az egy főre eső havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át.

(3) A szociálisan rászorult ellátott által fizetendő személyi térítési díj nem haladhatja meg a szolgáltatást igénybe vevő személy rendszeres havi jövedelmének

            a) étkeztetés igénybe vétele esetén a                                                   30 %-át,

            b) házi segítségnyújtás igénybe vétele esetén a                         25 %-át,

            c) házi segítségnyújtás mellett étkeztetés igénybevétele esetén a            30 %-át,

            d) a kiskorú részére nyújtott támogató szolgáltatás igénybe vétele

                 esetén a                                                                                         20 %-át,

            e) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás igénybe vétele esetén a   2 %-át,

            f) nappali ellátás igénybe vétele esetén a                                              15 %-át,

            g) nappali ellátás mellett étkeztetés igénybe vétele esetén a                   30 %-át.

(4) Mentesül a nappali ellátás intézményi térítési díjának megfizetése alól az az ellátott, akinek az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 500 %-át.


A szociális alapellátások megszüntetése


25.§ (1) A Polgármesteri Hivatal szociális intézményegységének vezetője a jogosult illetve hozzátartozója kezdeményezésére a 19.§ (1) bekezdésének b), c) és f) pontjában meghatározott szolgáltatást megszünteti.

(2) A Polgármesteri Hivatal szociális intézményegységének vezetője az alapszolgáltatást megszünteti abban az esetben, ha:

            a) az étkeztetésért illetve  a házi segítségnyújtásért megállapított személyi térítési díjat

a díjfizetésre kötelezett személy felszólítás ellenére sem fizeti meg,

b) a Polgármesteri Hivatal szociális intézményegységének vezetője az ellátás

megszüntetéséről, valamit a megszüntetés ellen tehető panaszról írásban értesíti a

jogosultat, illetve hozzátartozóját.



VI Fejezet

Záró rendelkezések


26.§ (1) Ez  a rendelet a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és tagállamai között társulás létesítéséről szóló Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodást kihirdető 1994. évi I. törvény 3. §-ával összhangban az Európai Közösségnek a szociális tárgyú jogszabályival összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.


27.§  (1) Ez a rendelet 2012. március 1-én lép hatályba.

(2) Hatályát veszti az egyes szociális ellátásokról és szolgáltatásokról szóló 5/2007.(III.28.) önkormányzati rendelet, és az egyes szociális ellátásokról  és szolgáltatásokról szóló 5/2007. (III.28.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 16/2007.(VIII.17.) önkormányzati rendelet, a 19/2007.(VIII.31.) önkormányzati rendelet, a 8/2008.(IV.23.) önkormányzati rendelet, a 20/2008.(X.1.) önkormányzati rendelet, 5/2009.(II.18.) önkormányzati rendelet, a 19/2009.(IX.30.) önkormányzati rendelet, és az 5/2010.(III.31.) önkormányzati rendelet.




Mezőhegyes, 2012. február hó




Kovácsné dr. Faltin Erzsébet                           Hupucziné Győrki Julianna

            polgármester                                                               jegyző




Kihirdetve: 2012. február 29.


Hupucziné Győrki Julianna

            jegyző




























1.számú melléklet a

6/2012.(II.29.) önkormányzati rendelethez


 JÖVEDELEMNYILATKOZAT

A) Személyi adatok

1. Az ellátást igénylő neve: ____________________________________________

      (Leánykori név:) __________________________________________________

 2. Az ellátást igénylő belföldi bejelentett lakóhelyének címe_______________________________________________________________

 3. Az ellátást igénylő belföldi tartózkodási helyének címe: ___________________________________________________________________

 4. Ha az ellátást igénylő nem cselekvőképes, a törvényes képviselő neve: ___________________________________________________________________

 5. A törvényes képviselő bejelentett lakóhelyének

címe:_______________________________________________________________________

6. Az igénylővel egy háztartásban élő közeli hozzátartozók száma: _______ fő.

 7. A 6. pontban szereplő közeli hozzátartozók neve:

     a) ______________________________________________________________

     b)     ____________________________________________________________

  1. _____________________________________________________________

     d)    _____________________________________________________________

     e)    _____________________________________________________________ 


B) Jövedelmi adatok

Forintban

 A jövedelmek típusai

 Kérelmező

 Közeli hozzátartozók jövedelme

 Összesen


 jövedelme

 a)

 b)

 c)

 d)

 e)

 f)

 g)


 1.

 Munkaviszonyból, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyból származó jövedelem és táppénz










 2.

 Társas és egyéni vállalkozásból származó jövedelem










 3.

 Ingatlan, ingó vagyontárgyak értékesítéséből, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem










 4.

 Nyugellátás, baleseti nyugellátás, egyéb nyugdíjszerű ellátások










 5.

 A gyermek ellátásához és gondozásához kapcsolódó támogatások (GYED, GYES, GYET, családi pótlék, gyermektartásdíj stb.)










 6.

 Önkormányzat és munkaügyi szervek által folyósított rendszeres pénzbeli ellátás (munkanélküli járadék, rendszeres szociális és nevelési segély, jövedelempótló támogatások stb.)










 7.

 Föld bérbeadásából származó jövedelem










 8.

 Egyéb (pl. ösztöndíj, értékpapírból származó jövedelem, kis összegű kifizetések stb.)










 9.

 Összes bruttó jövedelem










 10.

 Személyi jövedelemadó vagy előleg összege










 11.

 Egészségbiztosítási és nyugdíjjárulék összege










 12.

 Munkavállalói járulék összege










 13.

 A család havi nettó jövedelme összesen [9-(10+11+12)]




























Egy főre jutó havi családi nettó jövedelem: ____________ Ft/hó.

Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a NYILATKOZAT-ban közölt adatok a valóságnak megfelelnek.

Tudomásul veszem, hogy a NYILATKOZAT-ban közölt adatok valódiságát a Szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (2) bekezdése alapján az önkormányzat a fővárosi, a megyei APEH útján ellenőrizheti.


Dátum:. ___________________________________________


 __________________________________________________________

az ellátást igénylő, vagy törvényes képviselőjének aláírása



__________________________________________________________

                                                cselekvőképes hozzátartozók aláírása


2.számú melléklet a

                                                                       6/2012.(II.29.) önkormányzati rendelethez


KERESETI IGAZOLÁS

Név:______________________________________________________________________________________

Lakcím:___________________________________________________________________________________

 Munkáltató neve és címe: __________________________________________________________________________________________

 A fent nevezett dolgozónak  3 hónapra visszamenőleg elért jövedelme: 

Hónapok

Bruttó összeg

Levonások jogcíme:

SZJA, SZTK, Munkavállalói járulék

Táppénz összege

Családi pótlék





















1 évre visszamenőleg egyéb jövedelem (nyereség, jutalom, prémium, stb...)         

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 Amennyiben a dolgozó hosszabb ideje van táppénzen, besorolás szerint bérének alakulása a fentiek szerint.

 Földterületből származó jövedelem:___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  Kelt: ________év ______________________  hó _____ nap           



                                                                                                                      Munkáltató részéről aláírás                



3. számú melléklet

                                                                       a  6/2012.(II.29.) önkormányzati rendelethez



MEGÁLLAPODÁS

 amely létrejött egyrészről a Békés Megyei Munkaügyi Központ (Békéscsaba, Árpád sor 2/6) képviseli: Dr. Nagy Ágnes igazgató, másrészről mezőhegyes Város Önkormányzata, Mezőhegyes, Kozma F. u. 11. képviseli: Sebők Antal polgármester között a mai napon az alábbi feltételekkel:

 Jelen megállapodás célja:

A foglalkoztatás elősegítése, a munkanélküliség megelőzése, illetve hátrányos következményeinek enyhítése érdekében a munkaügyi központ kirendeltsége és a települési önkormányzat hatékony együttműködésének elősegítése.

I. A megállapodás keretében a Békés Megyei Munkaügyi Központ Mezőkovácsházi Kirendeltsége vállalja, hogy:

1.)    A munkanélküli járadék folyósítás ideje alatt szolgáltatásaival, támogatási eszközeivel és működtetett programjaival a munkafeltárás és közvetítés eredményeként arra törekszik, hogy a regisztrált munkanélküliek minél nagyobb hányadát véglegesen munkához segítse, elhelyezze.

 2.)    A kirendeltség havonta értesíti a települési önkormányzatot a járadék ellátást várhatóan kimerítők számáról, főbb munkaerő-piaci jellemzőiről (állománycsoport, iskolai végzettség stb.).

3.)    A munkaügyi központ kirendeltsége az önkormányzatot folyamatosan tájékoztatja a foglalkoztatást elősegítő támogatásokról, az általa ill. más szervezetek által meghirdetett foglalkoztatást elősegítő pályázati lehetőségekről, továbbá az általa nyújtott ill. támogatott munkaerő-piaci szolgáltatásokról.

4.)    Az önkormányzat által a kirendeltséggel történő kapcsolattartásra kötelezett aktív korú nem foglalkoztatott személyek számára megfelelő munkahelyet ajánl, valamint ösztönzi őket a munkaerő-piaci szolgáltatások igénybevételére, és tájékoztatást ad a támogatások megállapításának feltételeiről.

5.)    Az önkormányzat felé igazolja azt, hogy az aktív korú nem foglalkoztatott személy munkanélküliként, álláskeresőként a kirendeltséggel kapcsolatot tart, továbbá tájékoztatja az önkormányzatot a megfelelő állás elfogadásáról vagy annak elutasításáról, illetve az ellátás megszüntetésére okot adó egyéb körülményről (pl.: az ügyfél munkanélküli járadékra szerzett jogosultságot stb.).

6.)    Az önkormányzat által az Szt. 37/D.§. /2/ bekezdés d.) pontja szerint együttműködésre kötelezett személy számára biztosítja a szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó programokban való részvételt.

7.)    Az együttműködési kötelezettség részeként az önkormányzat rendeletébe előírt, a szociális helyzethez és mentális állapothoz igazodó programban való részvétel módjáról, az együttműködés tartalmáról az érintett személyekkel közösen tervet készít.

8.)    A kirendeltség a közhasznú munkavégzés támogatásával elősegíti az önkormányzat Sztv. 37/A.§. /6/ bekezdésében meghatározott foglalkoztatási kötelezettségének teljesítését.

 II. A megállapodás keretében a települési önkormányzat vállalja, hogy:

1.)    Folyamatosan szervezi a települési érdekek növelését is célzó közmunkákat, közhasznú támogatott programokat.

 2.)    A foglalkoztatás-szervezési kötelezettségét úgy teljesíti, hogy a rendszeres szociális segély iránt kérelmet benyújtók részére minimum 30 munkanapos munkalehetőséget biztosít, ennek hiányában történő segély megállapítást csak kivételes esetben tesz.

3.)    Azokat a rendszeres szociális segélyt kérelmező ügyfeleket, akiknek a foglalkoztatási esélyei a munkaügyi szervek segítségével javíthatók, a munkaügyi központ kirendeltségével való folyamatos és rendszeres kapcsolattartásra, a kirendeltség által felajánlott megfelelő munkalehetőség elfogadására, illetve önkormányzati rendeletben a programokban való részvételre kötelezi.

Az Szt. 37/D.§./2/ bekezdésének c.) és d.) pontjában meghatározott együttműködési kötelezettség megsértésének minősül, ha az aktív korú nem foglalkoztatott személy

-         a kirendeltség által megjelölt időpontban nem jelenik meg, és mulasztását hitelt érdemlően nem menti ki,

-         a felajánlott megfelelő munkahelyet nem fogadja el,

-         a programokban való részvételt megfelelő indok nélkül elutasítja.

4.)    A munkaügyi központ kirendeltségével történő kapcsolattartásra nem kötelezett ügyfeleit is tájékoztatja a munkanélküliként történő kapcsolattartás, a kirendeltséggel való együttműködés előnyeiről.

5.)    Az önkormányzat határozata egy példányának megküldésével tájékoztatja a munkaügyi központ kirendeltségét arról, hogy az aktív korú rendszeres szociális segélyre igényjogosult személyt a munkaügyi központ kirendeltségével a kapcsolattartásra és a részére felajánlott megfelelő munkalehetőség elfogadására kötelezte. Tájékoztatja továbbá az ellátás folyósításának szüneteléséről, ennek időtartamáról, megszüntetéséről, illetve értesíti a kirendeltséget az együttműködési kötelezettség teljesítését érintő egyéb kérdésekről.

6.)    Az önkormányzat rendeletet alkot, melyben az együttműködési kötelezettség részeként határozza meg az aktív korú nem foglalkoztatott személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó programban történő részvételt.

Rendeletben szabályozza az együttműködési eljárás szabályait, az együttműködési program típusait, valamint az együttműködési kötelezettség megszegésének következményeit.


III. Megállapodó felek kölcsönösen szükségesnek ítélik, hogy:

1.)    A kirendeltség és az önkormányzat minden negyedévet követő hónap végéig az együttműködésre kötelezettek listáját egyeztetik, és ennek alapján az eltéréseket megszüntetik.

2.)    Jelen megállapodásban megfogalmazott célok megvalósítása érdekében jó együttműködési kapcsolatot építenek ki a térségben működő civil szervezetekkel, érdekképviseleti szervezetekkel, kisebbségi önkormányzatokkal, kistérségi társulásokkal.

3.)    A felek megállapodásban foglaltak teljesítését, ill. az együttműködés tapasztalatait évente felülvizsgálják, értékelik és amennyiben az szükséges, jelen megállapodást közös megegyezéssel módosítják.

 Jelen megállapodásban nem szabályozott kérdésekben az 1993. évi III.tv. (Sztv.) és az 1991. évi IV.tv. (Szt.) előírásai az irányadóak.

Jelen megállapodást felek, mint akaratukkal mindenben megegyezőt helybenhagyólag aláírták.

Dátum:  _____________________________________________



Sebők Antal                                                                           Dr.Nagy Ágnes

Polgármester                                                                          igazgató



                                                                                 

                                                                                                                                                        



4.számú melléklet

                                                           a  6/2012. (II.29.) önkormányzati rendelethez



Tanyagondnoki szolgálat körzetei



Külterület megnevezése                                                               


1. számú körzet

             Külsőpereg-Rákóczi major

             Belsőperegpuszta major

             Belsőperegitanyák major


2.számú körzet

            Csatókamarás major

            Komlósfecskéspuszta major

            Külsőfecskéspuszta major

            Újmezőhegyes major


3.számú körzet

           Árokospuszta major

           Kamaráspuszta major

           Kendergyár gyártelep