Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 10 /2013. (III.1.) önkormányzati rendelete
Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzat 2013. évi költségvetéséről és végrehajtásának szabályairól
Hatályos: 2013. 03. 02- 2013. 07. 09Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 10 /2013. (III.1.) önkormányzati rendelete
Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzat 2013. évi költségvetéséről és végrehajtásának szabályairól
2013-03-02-tól 2013-03-01-ig
Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján – az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva - a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1.§ A rendelet hatálya kiterjed
a) Dunaújváros Megyei Jogú Város Közgyűlésére (a továbbiakban: Közgyűlés) és annak bizottságaira,
b) az önállóan működő valamint az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerveire, beleértve a polgármesteri hivatalt is (a továbbiakban: intézmények),
c) mindazon magánszemélyekre, jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, amelyek az önkormányzat költségvetésében szereplő előirányzatokból részesülnek.
2. Címrend
2.§ A Közgyűlés költségvetésének címrendjét az 1.a. melléklet szerint állapítja meg.
3. A költségvetés bevételei és kiadásai
3.§ A Közgyűlés a költségvetési kiadások főösszegét
11.756.379 e Ft-ban állapítja meg, melyen belül a működési kiadás 8.863.360 e Ft, a felhalmozási kiadás 2.893.019 e Ft.
4.§ (1) A Közgyűlés 3. § (1) bekezdésben meghatározott kiadások forrásául a költségvetés bevételének főösszegét 9.852.486 e Ft-ban állapítja meg, melyen belül a működési bevétel 8.715.798 e Ft, a felhalmozási bevétel 1.136.688 e Ft.
(2) A Közgyűlés az összesített költségvetési hiány összegét 1.903.893 e Ft-ban állapítja meg, melyen belül a felhalmozási költségvetés hiánya: 1.756.331 e Ft, a működési költségvetés hiánya: 147.562 e Ft.
(3) A Közgyűlés a költségvetési hiány belső finanszírozására: 1.830.418 e Ft működési célú- és 73.475 e Ft felhalmozási célú pénzmaradványt használ fel.
(4) A finanszírozási bevétel figyelembevételével a felhalmozási költségvetés egyenlege – 1.682.856 e Ft és a működési költségvetés egyenlege 1.682.856 e Ft, a keresztfinanszírozás eredményeként kiegyenlítődik.
(5) Az 4. § (1) bekezdésében megállapított költségvetés bevételi főösszegének címek, alcímek, kiemelt előirányzatok szerinti részletezését az önkormányzati alcímre a 3. melléklet, az önkormányzati irányítású költségvetési szervek alcímre a 4. melléklet tartalmazza.
5.§ (1) Az 3. §-ban megállapított költségvetés kiadási főösszegnek címek, alcímek, jogcím-csoportok szerinti részletezését az önkormányzati alcímre az 5. melléklet, az önkormányzati irányítású költségvetési szervek alcímre a 6. melléklet tartalmazza.
(2) A Polgármesteri hivatal működési kiadásait kiemelt előirányzat és feladatonkénti bontásban a 6.b. melléklet tartalmazza.
(3) Az önkormányzat és intézményei engedélyezett létszámadatait a 6.a. melléklet tartalmazza.
(4) A Közgyűlés által meghatározott önkormányzati beruházási kiadások előirányzatait a 7.a. melléklet tartalmazza.
(5) A Közgyűlés által meghatározott önkormányzati felújítások előirányzatait a 7.b. melléklet tartalmazza.
(6) A Közgyűlés által meghatározott adósságszolgálat- és egyéb felhalmozási kiadások előirányzatát a 7.c. melléklet tartalmazza.
4. Általános és céltartalék
6.§ (1) Az általános tartalék és céltartalékok felhasználásáról a Közgyűlés dönt.
(2) A jóváhagyott általános tartalék felhasználására elsősorban az alábbi kiadások fedezeteként kerülhet sor:
a) Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzat ( a továbbiakban önkormányzat) általános működéséhez és ágazati feladataihoz kapcsolódó támogatásai és egyéb állami támogatás elszámolásából eredő visszafizetési kötelezettség teljesítése,
b) az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerveknél feladatmutató változásból eredő többletkiadásról szóló döntés,
c) az a) és b) pontban meghatározott célokon túl, év közben felmerülő többletkiadások fedezeteként az időarányos felhasználás mértékét figyelembe véve a még rendelkezésre álló forrás erejéig.
(3) A céltartalékok elsősorban a tartalék elnevezése szerinti kiadásokra kerülhetnek felhasználásra, közgyűlési döntés alapján.
5. A költségvetés mérlegei és kimutatásai
7.§ (1) Az önkormányzata összesített költségvetési mérlegét működési költségvetés és felhalmozási költségvetés szerinti bontásban a 2. melléklet szerint állapítja meg.
(2) Az önkormányzat általános működéséhez és ágazati feladataihoz kapcsolódó támogatásait a 3. a. melléklet szerint állapítja meg.
(3) Az önkormányzat által irányított költségvetési szervek intézményfinanszírozását a 8. melléklet szerint állapítja meg.
(4) Az önkormányzat többéves kihatással járó feladatait a 9. melléklet szerint állapítja meg
(5) Az önkormányzat által az EU támogatásával megvalósuló programok bevételi-kiadási előirányzatait a 10. melléklet szerint állapítja meg.
(6) Az önkormányzat által nyújtott közvetett támogatások előirányzatait a 11. melléklet szerint állapítja meg.
(7) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből és kezességvállalásból 2013. január 1-jén fennálló nyitó állomány adatait és a 2013-2016. évi törlesztési kötelezettségeit valamint a jelzett évek fizetési kötelezettségének felső határát a 12. melléklet szerint állapítja meg.
(8) Az önkormányzat költségvetésének előirányzat felhasználási tervét a 13. melléklet szerint állapítja meg.
(9) Az önkormányzat lakóházkezeléssel kapcsolatos bevételi és kiadási előirányzatait a 14. melléklet szerint állapítja meg .
(10) Az önkormányzat lakásalappal kapcsolatos bevételi és kiadási előirányzatait a 15. melléklet szerint állapítja meg.
6. Hatásköri és eljárási szabályok
8.§ (1) Dunaújváros Megyei Jogú Város Polgármestere az átmenetileg szabaddá váló pénzeszközökből és a kötvénybevételből tartalékként kezelt források - maximum 6 hónapos futamidőre - betétbe történő elhelyezéséről átruházott hatáskörben dönt.
(2) A hitel felvétel összegéről és idejéről a Közgyűlés dönt.
9. § A költségvetés végrehajtása során kötelezettség vállalásra a költségvetési szerv vezetője vagy az általa meghatalmazott személy jogosult.
7. A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
10 .§ (1) Minden költségvetést érintő előterjesztésről a Közgyűlés minősített többséggel dönt.
(2) Költségvetési kihatással járó új kiadási célok meghatározása csak a kiadási célhoz egyértelműen hozzákapcsolható, kötött felhasználású, külső forrásból származó bevétel rendelkezésre állása esetén lehetséges.
8. Az intézményi gazdálkodás szabályai
11.§ (1) Előirányzat módosítása az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek hatáskörében:
a) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerv a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli többletbevételét 1.000 e Ft összeghatárig intézményvezetői hatáskörben felhasználhatja.
b) Az a) bekezdés szerint végrehajtott előirányzat növelése költségvetési támogatási igénnyel sem a költségvetési évben, sem a következő év(ek)ben nem járhat.
c) Az önállóan működő és gazdálkodó, költségvetési szerv vezetője az a.) pontban meghatározott többletbevételből származó előirányzat növelést a közgyűlés utólagos tájékoztatásával, a működési költségvetés és a felhalmozási kiadások előirányzatai közötti előirányzat-módosítást csak a közgyűlés határozatát, rendelet módosítását követően hajthatja végre.
(2) Az intézmény saját előirányzat-módosítási hatáskörében előirányzatait a jóváhagyott pénzmaradványával és az átvett pénzeszközeiből is megemelheti.
(3) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv bevételeit - ideértve az eredeti előirányzatot meghaladó többletbevételeket is - köteles nyilvántartani.
(4) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv kiemelt kiadási előirányzatait nem lépheti túl, ezek között átcsoportosítást csak a közgyűlés jóváhagyásával hajthat végre.
(5) A költségvetési szerv vezetője köteles a jogszabályban előírt időközi költségvetési jelentést és mérlegjelentést a jogszabályban meghatározott határidőt megelőző 5 munkanappal, a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokkal együtt a fenntartóhoz eljuttatni.
Amennyiben a saját hatáskörű előirányzat-módosítás a személyi juttatás előirányzatát is módosítja, úgy annak indokolása is szükséges.
(6) A költségvetési szerv által a pénzmaradvány felhasználására tett javaslatot a felügyeleti szerv felülvizsgálja, a felülvizsgált és jóváhagyott pénzmaradványát csak a zárszámadási rendeletben foglaltak figyelembevételével használhatja fel.
(2) Az önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörrel rendelkező intézmény vezetője e jogkörében eljárva:
a) az átmenetileg betöltetlen álláshelyekre jutó személyi juttatások előirányzatával úgy kell gazdálkodnia, hogy az álláshely az év bármely időpontjában betölthető legyen,
b) a tartósan üres álláshelyek előirányzat-maradványát maximum 50 % mértékéig használhatja fel a többletmunka, jutalom kifizetésére, amennyiben a üres álláshely nem feladat-elmaradáshoz kötődik, erről a közgyűlés részére az intézmény az évvégi zárszámadás keretében beszámol,
c) a tartósan üres álláshely előirányzat-maradvány 50 %-a csak a közgyűlés döntése alapján kerülhet felhasználásra.
(8) Az intézmény nem önkormányzati pénzalapból történő támogatásra pályázatot csak közgyűlési jóváhagyást követően nyújthat be, amennyiben az önkormányzat részéről (elő)finanszírozási kötelezettséggel jár.
(9) A költségvetési szervek tevékenységük, gazdálkodásuk során kötelesek a gazdaságosság, a hatékonyság és az eredményesség követelményeit érvényesíteni.
9. A támogatásokra vonatkozó szabályok
12.§ (1) Az Önkormányzat költségvetéséből támogatási célú pénzeszköz átadásokra a kedvezményezettel megkötött támogatási megállapodás, szerződés alapján kerülhet sor. A megállapodásokban a támogatott szervezet, illetve magánszemély számára számadási kötelezettséget kell előírni a részére céljelleggel – nem szociális ellátásként – juttatott összeg rendeltetésszerű felhasználásáról. Számadási határidőként általában 30 napot, de legkésőbb a költségvetési évet követő 90. napot kell kikötni. Az önkormányzat a szerződés-aláírás feltételeként jelöli meg a támogatott részére, hogy a támogatott által a szerződés mellékleteként kerüljön csatolásra - 30 napnál nem régebbi- a helyi önkormányzati adóhatóság által kiállított hatósági bizonyítvány, illetve a NAV által kibocsátott nemleges adóigazolás.
(2) Amennyiben a finanszírozott, vagy támogatott szervezet, vagy magánszemély az előírt beszámolási kötelezettségének határidőre nem tesz eleget, e kötelezettségének teljesítéséig a további finanszírozást, támogatást fel kell függeszteni, részére új támogatás nem adható, új szerződés nem köthető.
(3) A támogatások felhasználására és elszámolására valamint a kapcsolódó kötelezettségekre vonatkozó részletes szabályokra a támogató és a kedvezményezett között megkötésre kerülő szerződés tartalma az irányadó.
(4) Amennyiben a támogatás kedvezményezettje a támogatást nem a megjelölt célra, vagy a megadott határidőre használta fel, akkor a támogatás összegét köteles haladéktalanul a folyósító részére visszafizetni.
(5) A támogatási szerződésekről az adó, költségvetési és pénzügyi osztály egységes nyilvántartást vezet. A támogatási szerződéseket előkészítő osztályok kötelesek a megkötött szerződéseket az aláírást követő 30 napon belül az adó, költségvetési és pénzügyi osztály részére átadni.
(6) A támogatási szerződéseket előkészítő osztályok kötelesek ellenőrizni az ágazatukhoz tartozó támogatások felhasználását, a felhasználásról adott számadást. Az elszámolás tényéről, annak elfogadásáról 15 napon belül kötelesek tájékoztatni az adó, költségvetési és pénzügyi osztályt a (4) bekezdésben meghatározott nyilvántartásban történő rögzítés érdekében.
(7) A támogatási szerződést előkészítő osztály a (2) és (3) bekezdésben szabályozott esetekben haladéktalanul köteles tájékoztatni az adó, költségvetési és pénzügyi osztályt.
(8) A támogatási szerződéseket előkészítő osztályok gondoskodnak a megítélt támogatások adatainak kezeléséről.
10. A költségvetési szervek számlavezetése
13.§ (1) Költségvetési szerv pénzeszközeit az önkormányzat által meghatározott hitelintézetnél nyitott bankszámlán kezeli, más hitelintézetnél bankszámlát nem nyithat.
(2) A kötvénykibocsátásokból származó pénzmaradvány átmenetileg szabad forrásként kezelt, fel nem használt része – a kötvénykibocsátásokra vonatkozó szerződésekre tekintettel – a kötvénytulajdonos pénzintézetnél kerül lekötésre, melynek részleteiről a polgármester dönt.
11. Záró rendelkezések
14.§ A rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.
Rendelkezéseit 2013. január 1-től kell alkalmazni.