Tihany Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2013. (VI. 12.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól

Hatályos: 2015. 12. 11- 2016. 10. 21

Tihany Község Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32.cikk (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól az alábbi rendeletet alkotja:

I. Fejezet

A rendelet célja


1. §      (1) A rendelet célja a helyi önkormányzat tulajdonában álló vagyon (a továbbiakban: nemzeti vagyon)

  1. folyamatos védelme;
  2. a vagyonelemek használata és működtetése során értékük megőrzése;
  3. növelésének előmozdítása.


(2) A szabályozás célja továbbá az Önkormányzat kötelező és önként vállalt közfeladatainak ellátásához szükséges gazdasági alapok megteremtése a rendelkezésre álló tulajdon eredményes és hatékony működtetésével.



A rendelet hatálya


2. § (1) E rendelet szervi hatálya kiterjed a Képviselő-testületre és szerveire, tárgyi hatálya kiterjed Tihany Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) tulajdonában lévő, illetve tulajdonába kerülő:

  1. Ingatlanokra,
  2. Ingó vagyontárgyakra,
  3. Vagyoni értékű jogokra, követelésekre, immateriális javakra,
  4. Értékpapírokra,
  5. Non-profit gazdasági társaságban és gazdasági társaságokban az önkormányzatot megillető társasági részesedésekre (továbbiakban: portfolió vagyon).


(2) A rendelet hatálya kiterjed az (1) bekezdésben meghatározott önkormányzati vagyon elidegenítésére – ide értve a cserét is -, megterhelésére, gazdasági társaságba vagy alapítványba történő bevitelére, használatba vagy bérbeadására és más módon történő hasznosítására.


(3) A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat részéről vagyontárgyak megszerzésére is, kivéve, ha a vagyontárgy megszerzése a közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény hatálya alá tartozik.


(4) Ezen rendelet szabályait kell alkalmazni a lakások és a nem lakáscélú helyiségek hasznosítása esetén, ha az Önkormányzat tulajdonában lévő lakások és helyiségek bérletére, elidegenítésére vonatkozó külön önkormányzati rendelet eltérően nem rendelkezik.


(5) E rendelet hatálya a költségvetési szervek gazdálkodási rendjét nem érinti.



Értelmező rendelkezések


3. § (1) Vagyoni értékű jog: polgári jogi értelemben minden olyan jog, ami pénzben kifejezhető vagyoni értékkel bír és önálló forgalom tárgya lehet.

(2) Vagyonelem: a vagyon meghatározott fizikai, természeti, forgalmazási ismérvek alapján elkülönült, és ezen ismérvek alapján közös tulajdonságokkal rendelkező viszonylag homogén csoportja. Ilyenek az ingó, ingatlan, portfólió, vagyoni értékű jogok, mint vagyonelemek.


(3) Vagyontárgy: a vagyonelem térben, időben forgalmazásban elkülöníthető, önálló értékkel és megjelenési formával bíró egyede.


(4) Portfólió: értékpapírból és/vagy más befektetési eszközből álló együttesen kezelt befektetés-állomány.


(5) Kedvezményes átruházás, elidegenítés: a vagyon olyan értéken történő átruházása, amely egyébként a polgári jogi szabályok szerint, a szerződés feltűnő értékaránytalansága címén történő megtámadását tenné lehetővé.


(6) Vagyonleltár: az önkormányzat tulajdonában a költségvetési év zárónapján meglévő vagyon állapota szerinti kimutatás. Célja az önkormányzati vagyon számbavétele értékben és mennyiségben.


(7) Stratégiai vagyon: az a forgalomképes vagyon, amely az önkormányzat számára várospolitikai vagy hosszabb távon üzletpolitikai okból nélkülözhetetlen, kiemelkedő jelentőségű és hasznosítása erre tekintettel történik.


(8) Vagyon egyéb módon történő hasznosításának minősül: a vagyon határozott időre – legfeljebb 35 hónapra – történő bérbeadása, ideértve az egy alkalomra vagy időszakonként visszatérő meghatározott időpontokra vonatkozó bérletbeadást, a határozott idejű vagy határozatlan idejű használat biztosítását.


(9) Lakótelek: A hatályos építési jogszabályok és a község rendezési terve és helyi építésügyi szabályairól szóló rendeletek alapján lakóépülettel beépíthető minden építési telek, ideértve azt is, amelyen csak szükséglakás vagy lakás céljára használt helyiségcsoport, illetőleg helyiség van, amely még a szükséglakás követelményeinek megfelel.


(10) Mezőgazdasági művelési ágú ingatlan: A város bel- és külterületén lévő az az ingatlan, amelyet az ingatlan-nyilvántartásban mezőgazdasági művelési ágú ingatlanként tartanak nyilván, továbbá azok az ingatlanok is, amelyek mezőgazdasági célra hasznosulnak.


II. fejezet


Az önkormányzati vagyon


4. §   Az önkormányzati vagyon áll:

       (1) a törzsvagyonból, valamint

       (2) az üzleti vagyonból.


5. § (1) Az Önkormányzat törzsvagyona forgalomképesség alapján:

a) forgalomképtelen törzsvagyon,

b) korlátozottan forgalomképes vagyon,

c) forgalomképes vagyon.

         (2) Az önkormányzat kizárólagos tulajdonát képező nemzeti vagyonba tartoznak:

            a) a helyi közutak és műtárgyaik;

            b) a helyi önkormányzat tulajdonában álló terek és a parkok;

            c) a helyi önkormányzat tulajdonában álló – külön törvény rendelkezése alapján részére átadott - vizek és közcélú vízi létesítmények, ide nem értve a vízi közműveket;

            d) a levéltári anyagok;

            e) a közterületi műalkotások;

            f) mindaz a vagyon, melyet jogszabály vagy az önkormányzat Képviselő-testülete annak nyilvánít.

(3)  A forgalomképtelennek besorolt önkormányzati vagyontárgy, illetve vagyonrész nem idegeníthető el, nem terhelhető meg, nem lehet követelés biztosítéka, tartozás fedezete, alapítványba és vállalkozásba nem vihető.

(4) Korlátozottan forgalomképes vagyon:

  1. Műemlékek, muzeális gyűjtemények és emlékek,
  2. Közművek,
  3. Önálló és részben önálló önkormányzati költségvetési szervek használatában lévő vagyon,
  4. Középületek,
  5. Köztemetők,
  6. Védett természeti területek,
  7. Gazdasági társaságban vagy közhasznú társaságban lévő önkormányzati részesedések,
  8. Az Önkormányzat tulajdonosi részvételével működő gazdasági társaságok, non-profit gazdasági társaságok, továbbá alapítványok használatában lévő vagyon,
  9. Mindazon vagyon, amelyet jogszabály vagy az önkormányzat Képviselő testülete annak nyilvánít.

(5) A korlátozottan forgalomképes vagyontárgyat forgalomképes egyéb vagyonná a Képviselő-testület döntésének megfelelően, rendeletmódosítással lehet átminősíteni.

(6) A korlátozottan forgalomképes törzsvagyont elidegeníteni, használatba adni, gazdasági társaságba, vagy alapítványba bevinni, a korlátozottan forgalomképes törzsvagyonra használati vagy szolgalmi jogot alapítani csak a Képviselő-testület által meghatározott funkciók biztosítása mellett, kizárólag a Képviselő-testület döntésével lehet.

(7) Az Önkormányzat korlátozottan forgalomképes törzsvagyonára haszonélvezeti jogot alapítani nem lehet.

(8) Az Önkormányzat törzsvagyona hitel felvételéhez és kötvény kibocsátásához fedezetül nem használható fel és a – (9) bekezdésben meghatározott kivétellel – semmilyen más módon nem terhelhető meg.

(9) A korlátozottan forgalomképes vagyoni körbe tartozó ingatlan a Képviselő-testület döntése alapján adott ingatlannal kapcsolatos pályázati támogatás támogatási szerződésben megkívánt biztosítására jelzálogjoggal megterhelhető.

(10) A Képviselő-testület az önkormányzati törzsvagyonban lévő vagyontárgy hasznosításának, illetve működtetésének jogát az 1991. évi XVI. Törvény feltételei szerint, ellenszolgáltatás fejében, koncessziós szerződés keretében a koncessziós szerződésekre irányadó szabályok szerit átengedheti. Koncessziós szerződés természetes személlyel vagy átlátható szervezettel köthető.

(11) Forgalomképes vagyon – ha jogszabály másként nem rendelkezik – mindazon vagyontárgy, mely nem tartozik a törzsvagyon körébe.

(12) A forgalomképes vagyon lehet stratégiai vagy üzleti vagyon.

(13) Az a vagyon, amely forgalomképes, elidegeníthető, bérbe, használatba, koncesszióba adható, egyéb módon hasznosítható, gazdasági társaságba, alapítványba apportként bevihető, megterhelhető, biztosítékul adható.

(14) Nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyon az Önkormányzat forgalomképtelennek minősülő vagyonából nem kerül meghatározásra.

(15) E rendelet 1. számú melléklete tartalmazza

  1. a jogszabály erejénél fogva forgalomképtelen,
  2. a jogszabály erejénél fogva korlátozottan forgalomképes,
  3. a Képviselő-testület által forgalomképtelennek nyilvánított,
  4. valamint a forgalomképes vagyontárgyak tételes felsorolását.

III. fejezet


Az önkormányzati vagyon nyilvántartása


6. § (1) Az önkormányzat vagyonát a Polgármesteri Hivatal tartja nyilván valamennyi a tárgyban hatályos jogszabályi előírást, így különösen számviteli törvény, az államháztartásról szóló törvény és végrehajtási rendeletei előírásait figyelembe véve.

(2) Az önkormányzat tulajdonában álló ingatlanvagyon és annak változásai a hatályos jogszabály szerint vezetett ingatlanvagyon kataszterben kerül nyilvántartásra.

(3) A kataszter elkészítéséről, folyamatos vezetéséről, továbbá az önkormányzat tulajdonába kerülő ingatlanok tulajdonjogi vagy az ingatlanok jogi helyzetének változásával összefüggő intézkedések megtételéről a Tihanyi Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője gondoskodik.

(4) A költségvetési szerv, gazdasági, közhasznú társaság vezetője, az alapítványkezelő szervezete köteles a használatukban lévő önkormányzati vagyon számviteli előírások szerinti nyilvántartására, leltározására, adatszolgáltatásra. Vagyonkimutatásukat minden tárgyévet követő év február 28. napjáig kötelesek megküldeni a jegyző részére. A vagyonkimutatás elkészítéséért a költségvetési szerv vezetője, illetve a vagyonkezeléssel megbízott szerv vezetője a felelős.

(5) Ha az Önkormányzat vagyona új vagyontárggyal gyarapszik, a szerzéssel egyidejűleg vagy a szerzést követő ülésén a Képviselő-testület dönt a vagyontárgy minősítésére vonatkozóan, abban az esetben, ha a vagyontárgy besorolása jogszabályi rendelkezések alapján nem egyértelmű.



Az önkormányzati vagyon számbavétele, a vagyonleltár


7. § (1) Az önkormányzat vagyonát jogszabályban meghatározott módon köteles nyilvántartani, értékelni és teljesíteni az előírt adatszolgáltatást.

(2) Az önkormányzati vagyonleltárban a vagyonelemeket mennyiségi felvétellel, vagy egyeztetéssel kell leltározni.

(3) A vagyonleltárnak külön kell tartalmaznia a törzsvagyont (forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes bontásban), valamint az önkormányzat egyéb vagyonát és a kötelezettségeket.
A vagyonleltárnak a törzsvagyon tekintetében követnie kell az e rendeletben meghatározott vagyontípusokat. Ki kell emelni a befektetett eszközök csoportjaiban a részesedéseket, valamint az értékpapírokat.

(4) A vagyonkimutatásban szerepeltetni kell az önkormányzatot illető követeléseket, továbbá az önkormányzati vagyont terhelő kötelezettségeket is és összhangban kell állnia az önkormányzati ingatlanvagyon-kataszterben kimutatott, megfeleltethető adatokkal.

(5) A vagyonleltárt határozattal kell elfogadni.

(6) A forgalomképes vagyonnál külön-külön kell számba venni a stratégiai és az üzleti vagyoni körbe tartozó vagyont.

(7) Stratégiai forgalomképes vagyonnak minősül az a vagyon, mely az Önkormányzat számára a közszolgáltatás ellátását, településpolitika és hosszabb távú üzletpolitikai okból nélkülözhetetlen, kiemelkedő jelentőségű, és hasznosítása erre tekintettel történhet.

(8) A (7) bekezdésben meghatározott vagyonon felüli forgalomképes vagyon üzleti vagyonnak minősül.

(9) A 249/2000. (XII.24.) Korm. rendelet 44/A. § (3) bekezdésében előírtaknak megfelelően az önkormányzati vagyonkimutatás részeként be kell mutatni az Önkormányzat tulajdonát képező, érték nélkül nyilvántartott eszközöket, valamint kezességgel, garanciavállalással kapcsolatos függő kötelezettségeket.

(10) Az önkormányzati vagyonkimutatást az éves zárszámadási rendelet mellékleteként a Képviselő-testületnek be kell mutatni.


IV. fejezet

Az önkormányzati vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlásának közös szabályai


A tulajdonosi jogok gyakorlása


8. § A tulajdonosi jogokat az e rendeletben foglaltak szerint a forgalomképtelen és a korlátozottan forgalomképes vagyon tekintetében a Képviselő-testület és az – üzleti, ill. stratégiai vagyon tekintetében átruházott hatáskörben e rendeletben meghatározott módon – a Képviselő-testület Gazdasági Bizottsága, e rendeletben meghatározott hatáskörben a polgármester, valamint - e rendeletben meghatározott keretek között – a költségvetési szerv(ek) vezetői gyakorolják.

9. § (1) A törzsvagyont azok az intézmények használják, amelyek az adott ingatlanban az e rendelet hatálybalépésekor közszolgáltatást teljesítettek, illetve amely intézményt használatra a Képviselő-testület feljogosítja. Az intézmény ennek keretében köteles gondoskodni az üzemeltetésről és az állagmegóvásról.

(2) Az (1) bekezdésben szereplő intézmény a rábízott törzsvagyont határozott idejű bérbeadás útján, az alapfeladat sérelme nélkül hasznosíthatja. Az ebből származó bevétel az intézményt illeti meg.

Az egy évet meghaladó, vagy határozatlan idejű bérbeadáshoz a Képviselő-testület vagy a Gazdasági Bizottság előzetes hozzájárulása szükséges. A bérleti szerződések egy példányát nyilvántartás céljából a jegyző részére meg kell küldeni.

(3) A Képviselő-testület és szervei (polgármesteri hivatal, falugondnokság) használatában lévő vagyontárgyak tekintetében a 10. § (2) bekezdése szerinti bérleti szerződés megkötésére – a jegyző ellenjegyzésével – a polgármester jogosult.

(4) A Képviselő-testület az Önkormányzat vagyontárgyainak kezelésére, hasznosítására szerződéssel megbízást adhat. A megbízott a szerződéssel összhangban a tulajdonos nevében eseti vagy általános meghatalmazás alapján gyakorolja a tulajdonost a polgári jogi kapcsolatokban megillető jogokat, és a szerződésnek megfelelően teljesíti a tulajdonosi kötelezettségeket.



A vagyongazdálkodás irányelvei

10. § (1) Az önkormányzat teljes vagyonának kezelésére, hasznosítására, gyarapítására és értékesítésére vonatkozó hosszú távú célkitűzéseket az Önkormányzat vagyongazdálkodási koncepciója tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület évente október hónapban, a költségvetési koncepciót megelőzően dönt a vagyongazdálkodás irányelveiről, az éves tervezési feladatok, fejlesztési célkitűzések, közösségi szolgáltatások irányvonalának meghatározása érdekében.

(3) Az irányelvek tartalmazzák az Önkormányzat teljes vagyonának kezelésére, hasznosítására, értékesítésére, gyarapítására vonatkozó aktuális célkitűzéseket a vagyon forgalomképessége, a vagyoni kör (stratégiai, üzleti vagyon) és a vagyonelemek (egyes vagyontárgyak) szerinti bontásban.

(4) Azt a vagyoni kört, amelynek a Képviselő-testület döntése alapján üzleti, illetve stratégiai vagyonná történő átminősítése, visszaminősítése tárgyévben indokolt, a vagyongazdálkodás irányelveiről szóló határozatban kell meghatározni.

(5) A vagyongazdálkodási irányelvekben foglaltak iránymutatóak a Képviselő-testület szerveire, továbbá az önkormányzati vagyont kezelő szervekre.

11. § (1) Az önkormányzati tulajdonú vagyontárgy értékesítését megelőzően célszerűségi és pénzügyi- gazdaságossági vizsgálatot kell tartani.

(2) Az (1) bekezdés szerinti vizsgálatot a Képviselő-testület folytatja le a jegyző közreműködésével.

(3) A vagyonnal felelősen, rendeltetésszerűen, a kitűzött célt leginkább biztosító módon kell gazdálkodni.

(4) Az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötése esetén a befektetések hozamaként minimálisan a számlavezető pénzintézetnél a lekötési időre elérhető hozamot kell realizálni.



Vagyontárgy forgalomképességének megváltozása, átminősítése


12. § (1) Ha a vagyontárgy jelen rendelet 5. § szerinti rendeltetési célja megváltozik és a korlátozásnak a fenntartása az adott vagyontárgy vonatkozásában a továbbiakban nem indokolt, a Képviselő-testület a vagyontárgy forgalomképtelen vagy korlátozottan forgalomképes minősítését korlátozottan forgalomképes, vagy forgalomképes minősítésre változtathatja (átminősítés).

(2) Jogutód nélkül vagy jogutódlással megszűnő intézményektől vagy gazdasági társaságoktól az önkormányzat kezelésébe visszakerülő vagyon tekintetében az egyes vagyontárgyakat – a megszűnés napjával egyidejűleg – minősíteni kell, meghatározva azt, hogy a vagyontárgy az önkormányzat törzsvagyonába (forgalomképtelen vagy korlátozottan forgalomképes vagyonába), vagy forgalomképes vagyoni körbe kerül besorolásra.

(3) Az önkormányzati költségvetési szerv(ek) használatában lévő, a költségvetési szerv alaptevékenysége ellátásához nem szükséges vagy feleslegessé váló vagyon tekintetében a Képviselő-testület dönt, a költségvetési szerv alapító okiratának megfelelő módosításával egy időben, a további hasznosításról, adott esetben forgalomképessé nyilvánításáról.



Önkormányzati vagyontárgy haszonkölcsönbe adása, ill. vagyonkezelői jog alapítása közszolgáltatási feladatot ellátó gazdasági társaság részére


13. § (1) a.) Az Önkormányzat a Ptk. 583-585. §-a szerinti haszonkölcsön szerződést köthet

a.a.) a megszűnt költségvetési szerv használatában, illetve tulajdonában volt ingó és ingatlan vagyontárgyak használatának biztosítása érdekében azzal a természetes személlyel, jogi személlyel, jogi személyiség nélküli gazdasági társasággal, non-profit gazdasági társasággal, aki/amely az Önkormányzattal kötött megállapodásban részben vagy egészben átvállalja azon közfeladat ellátását, amely korábban a megszűnt költségvetési szerv feladatkörét képezte;

a.b.) az Önkormányzat tulajdonát képező ingó vagy ingatlan vagyontárgyak használatának biztosítása érdekében azzal a természetes személlyel, jogi személlyel, jogi személyiség nélküli gazdasági társasággal, non-profit gazdasági társasággal, aki/amely magasabb szintű jogszabály által az Önkormányzat részére kötelezően megállapított feladat ellátásáról az Önkormányzattal kötött megállapodás alapján gondoskodik, amennyiben a vagyontárgy használata a feladat ellátásához szükséges.

b.) Az Önkormányzat korlátozottan forgalomképes és forgalomképes vagyonának vagyonkezelői jogát – az új Ötv. 109. §-ban meghatározottak figyelembe vételével – kijelöléssel szerezheti meg az önkormányzati közfeladatot átvállaló, az Önkormányzat többségi tulajdonában lévő gazdasági társaság, vagy non-profit gazdasági társaság.

(2) Abban az esetben, ha az (1) bekezdés alapján mind haszonkölcsön szerződés megkötésére, mind vagyonkezelői jog alapítására sor kerülhetne – amennyiben magasabb szintű jogszabály vagyonkezelői jog alapítását nem zárja ki – arra vonatkozóan, hogy melyik jogintézmény alkalmazására kerüljön sor, célszerűségi és pénzügyi-gazdaságossági vizsgálatot kell lefolytatni.

(3) A vagyonkezelői jog alapítását megelőzően a vagyonrendeletben kell meghatározni, hogy mely vagyontárgyakra köt vagyonkezelői szerződést az Önkormányzat.

(4) A vagyonkezelői szerződés megkötése előtt a vagyontárgyakat értékelni kell, az érték meghatározása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.

(5) A haszonkölcsön szerződés, ill. a vagyonkezelői szerződés megkötése a Képviselő-testület hatáskörbe tartozik.

14. § (1) A Képviselő-testület a tulajdonában lévő nemzeti vagyonra a nemzeti vagyonról szóló törvényben meghatározottak szerint az önkormányzati közfeladat átadásához kapcsolódva vagyonkezelői jogot létesíthet.

(2) A vagyonkezelői jog – a (3) bekezdésben foglaltak kivételével – a vagyonkezelési szerződés megkötésével keletkezik.

(3) Ingatlanra vonatkozó vagyonkezelői jog az ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzéssel jön létre, a vagyonkezelőt azonban a vagyonkezelési szerződés megkötésének időpontjától kezdve megilletik a vagyonkezelő jogai és terhelik kötelezettségei.

(4) Vagyonkezelési szerződés nem köthető azzal, aki ellen csőd- és felszámolási eljárás van folyamatban, illetve akinek adó-, vám- vagy társadalombiztosítási járulék tartozása van.

(5) A vagyonkezelőt – ha jogszabály másként nem rendelkezik – megilletik a tulajdonos jogai, és terhelik a tulajdonos kötelezettségei – ideértve a számvitelről szóló törvény szerinti könyvvezetési és beszámoló készítési kötelezettséget is – azzal, hogy a vagyont nem idegenítheti el, továbbá nem terhelheti meg, és a vagyonkezelői jogot harmadik személyre nem ruházhatja át.

(6) A vagyonkezelő – a vagyonkezelési szerződés keretei között – jogosult a vagyontárgy birtoklására, használatára, hasznai szedésére.

(7) A vagyonkezelő köteles:

a.) viselni a vagyonhoz kapcsolódó közterheket, teljesíteni az államháztartás alrendszereivel szemben fennálló, a vagyonhoz kapcsolódó fizetési kötelezettségeket;

b.) a vagyonnal összefüggésben teljesíteni a számvitelről szóló hatályos törvény szerinti könyvvezetési és beszámoló készítési kötelezettséget;

c.) teljesíteni a vagyonnal kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettséget;

d.) elszámolni a vagyonnal;

e.) teljesíteni a vagyonkezelési szerződésben vállalt, illetve jogszabály alapján fennálló egyéb kötelezettséget.

(8) A vagyonkezelő köteles gondoskodni a vagyon értékének megőrzéséről, állagának megóvásáról, üzemképes állapotának fenntartásáról.

(9) A vagyonkezelő a vagyonkezelése alatt álló vagyonnal – figyelembe véve (5)-(6) szabályait – az általában elvárható gondossággal köteles gazdálkodni. Az e kötelezettsége megszegésével okozott kárért az Önkormányzatnak a polgári jog általános szabályai szerint tartozik felelősséggel.

15. § (1) A vagyonkezelői jog megszűnik:

  1. a határozott időtartamú vagyonkezelési szerződésben meghatározott időtartam elteltével;
  2. azon közszolgáltatási szerződés megszűnésével, mely szerződésre tekintettel a vagyonkezelői jog alapítása történt;
  3. a szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetésével;
  4. a szerződés felmondásával;
  5. a kezelt vagyontárgy megsemmisülésével
  6. a vagyonkezelő jogutód nélküli megszűnésével;
  7. a szerződésben meghatározott egyéb ok vagy feltétel bekövetkezése esetén.

(2) A felmondási idő:

a.) rendes felmondás esetén 6 hónap;

b.) rendkívüli felmondás esetén – az (5) foglaltak kivételével – 1 hónap.

(3) A vagyonkezelési szerződés csak kivételesen, indokolt esetben mondható fel rendkívüli felmondással, így különösen akkor, ha

a.) a vagyonkezelő a 14. §-ban foglalt kötelezettségét felróhatóan megszegi, vagy

b.) a vagyonkezelő adó-, vám- vagy társadalombiztosítási járulék tartozása több mint 6 hónapja lejárttá válik,

c.) a vagyonkezelő ellen a vagyonkezelési szerződés tartama alatt csőd- vagy felszámolási eljárás indul, illetve végelszámolási eljárás kezdeményezésére kerül sor,

d.) a vagyonkezelő a vele szemben a vagyonkezelési szerződés megkötését megelőzően megindult csőd- vagy felszámolási eljárásról a helyi önkormányzatot nem tájékoztatta.

(4) A vagyonkezelési szerződést rendkívüli felmondással csak az Önkormányzat szüntetheti meg.

(5) A felmondás azonnali hatállyal történhet, ha a vagyonkezelő a vagyonkezelésbe adott önkormányzati vagyonnal a vállalt önkormányzati közfeladatot nem látja el, vagy a kezelésébe adott vagyonban kárt okoz.

(6) Az Önkormányzatnak a felmondás jogát oly módon kell gyakorolnia, hogy a közszolgáltatási feladat folyamatos ellátása biztosított legyen.

(7) Amennyiben a vagyonkezelési szerződés több vagyontárgyra vonatkozik, a vagyonkezelői jog (1) a.) és c.)-g.) pontjai és (8) bekezdés szerinti megszűnése részlegesen is történhet. Ilyen esetben a szerződés megszűnéssel, ill. felmondással nem érintett részei változatlan tartalommal hatályban maradnak.

(8) Amennyiben a vagyonkezelő a jogszabályban előírt felújítási, karbantartási vagy állagmegóvási munkákat az Önkormányzat írásbeli felszólítása ellenére – a felszólítás kézhezvételét követő 120 napon belül – nem kezdi meg, vagy a felszólításban megjelölt határidőig nem fejezi be, vagyonkezelői joga megszűnik, és az Önkormányzat a vagyonkezelői jog törlése iránt intézkedik az ingatlanügyi hatóságnál.

(9) A vagyonkezelő a vagyonkezelői jog megszűnésekor, valamint a vagyonkezelési szerződésben meghatározott esetben köteles a vagyon értékének a kezelésbe adáskor fennálló állapothoz viszonyított különbözetével (csökkenésével vagy növekedésével) a vagyonkezelési szerződés szerint elszámolni.

16. § (1) A vagyonkezelő az általa kezelt vagyonról olyan elkülönített nyilvántartást köteles vezetni, amely tételesen tartalmazza ezen eszközök könyv szerinti bruttó és nettó értékét, az elszámolt amortizáció összegét, az értékben bekövetkezett egyéb változásokat és az elszámolt költségeket.

(2) A vagyonkezelő a vagyonkezelési szerződésben meghatározott adattartalommal, gyakorisággal, az abban előírt módon és formában köteles adatot szolgáltatni az általa kezelt vagyon változásáról.

(3) A vagyonkezelő a vagyonkezelési szerződés tartama alatt haladéktalanul köteles tájékoztatni az önkormányzatot, ha

a.) ellene csőd- vagy felszámolási eljárás indul,

b.) végelszámolási eljárás kezdeményezésére, vagy a jogutód nélküli megszüntetésre irányuló bírósági vagy hatósági intézkedésre kerül sor,

c.) köztartozása több mint 3 hónapja lejárttá vált.

(4) Az Önkormányzat megbízásából a tulajdonosi ellenőrzést végző személy jogosult:

a.) a vagyonkezelés alatt álló vagyonba tartozó ingatlanba, annak helyiségeibe belépni,

b.) az ellenőrzés tárgyához kapcsolódó iratokba és más dokumentumokba, elektronikus adathordozón tárolt adatokba – a külön jogszabályokba meghatározott adat- és titokvédelmi előírások betartásával – betekinteni, azokról másolatot, kivonatot, ill. tanúsítványt készíttetni,

c.) a vagyonkezelő vezetőjétől és bármely alkalmazottjától írásban vagy szóban felvilágosítást, információt kérni.

17. § (1) A vagyonkezelési szerződést írásba kell foglalni.

(2) A vagyonkezelési szerződésnek az általános szerződési tartalmi kellékeken kívül - figyelembe véve az adott vagyontárgy sajátos jellegét, valamint az ahhoz kapcsolódó közfeladatot – tartalmaznia kell különösen az alábbiakat:

a.) a kijelöléssel kapcsolatos adatokat, a vagyonkezelő adatait,

b.) a vagyonkezeléssel érintett vagyonkör pontos megjelölését,

c.) a vagyonkezeléssel érintett vagyontárgyak értékének megjelölését,

d.) a vagyonkezeléssel kapcsolatos esetleges korlátozások pontos megjelölését,

e.) azt a közszolgáltatási feladatot, amelyre tekintettel a vagyonkezelői jog alapítása történik,

f.) a vagyonkezelésbe adott vagyontárggyal kapcsolatos nyilvántartási, adatszolgáltatási elszámolási kötelezettség tartalmát, ideértve a vagyonnal való folyamatos, illetve a vagyonkezelői jog megszűnése következtében fennálló elszámolási kötelezettség tartalmát,

g.) ingatlan esetében a környezetkárosítást kizáró nyilatkozatot, amelynek értelmében a vagyonkezelő felel a károsodástól mentes környezeti állapot megőrzéséért.



Az önkormányzati vagyon értékének meghatározása


18. § (1) Az önkormányzati vagyon körébe tartozó forgalomképes, vagy korlátozottan forgalomképes vagyontárgy elidegenítésére, hasznosítására, megterhelésére irányuló döntést megelőzően az adott vagyontárgy értékét meg kell határozni.

(2) A vagyontárgy értéke megállapításának módja:

a.) ingóság esetén a vagyontárggyal azonos, vagy paramétereiben a hozzá legközelebb álló, kereskedelemben kapható dolog ára;

b.) a tőzsdei forgalomban szereplő értékpapírok esetében az aktuális tőzsdei ár;

c.) a tőzsdei forgalomban nem szereplő, hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok esetében a befektetési szolgáltatók által közzétett, a másodlagos piaci forgalomban kialakult ár;

d.) ingatlanok nyilvános, ill. zártkörű versenyeztetési eljárás alapján történő értékesítése, illetve ingatlanok megterhelése esetében ingatlanforgalmi értékbecslő által meghatározott érték, 6 hónapnál nem régebbi forgalmi értékbecslés alapján;

e.) ingatlan versenyeztetési eljárás nélküli értékesítése esetén igazságügyi ingatlanforgalmi szakértő által meghatározott érték 6 hónapnál nem régebbi szakértői vélemény alapján;

f.) ingatlan hasznosítása esetén a 147/1992. (XI.6.) Korm. rendelet szerint vezetett ingatlanvagyon-kataszteri nyilvántartásban meghatározott érték alapján.

(3) Ingatlanok nyilvános, ill. zártkörű versenyeztetési eljárás alapján történő értékesítésre, ill. ingatlanok megterhelése esetén a Képviselő-testület döntést hozhat arról, hogy a versenyeztetési eljárással megbízott szervezet az érték megállapítása érdekében legalább két forgalmi értékbecslés elkészíttetésére adjon megbízást.

(4) Amennyiben az adott vagyontárgy vonatkozásában rendelkezésre áll - a 14.§. (2) bekezdésben foglaltaknál - régebben készült forgalmi értékbecslés vagy üzleti értékelés, a döntést megelőzően ennek aktualizált változata is elfogadható.


(5) A vagyontárgy értékének megállapítása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik. A (2) bekezdés d.) és e.) pontjában meghatározott esetben a forgalmi értékbecslésben – több értékbecslés beszerzése esetén, a legalacsonyabb forgalmi értéktől – ill. az igazságügyi ingatlanforgalmi szakértői véleményben meghatározott értéktől lefelé nem lehet eltérni.


(6) A költségvetési szerv használatában lévő korlátozottan forgalomképes ingatlannak, egyes helyiségeinek vagy természetben meghatározott részének a bérbe adása esetén az értéket a vagyontárgynak a költségvetési szerv – a számviteli szabályok szerint – könyveiben feltüntetett értéke alapján, egyes helyiségek vagy az ingatlan természetben meghatározott részének bérbeadása esetén értékarányosan kell megállapítani.


19. § (1) Az Önkormányzat tulajdonát terhelő használati vagy szolgalmi jogot alapítani a polgári jog szabályai szerint visszterhes szerződés útján lehet.


(2) A közérdekű használati vagy szolgalmi jog alapításáért járó kártalanítás mértékét igazságügyi ingatlanforgalmi szakértő által megállapított értékcsökkenés figyelembevételével a tulajdonosi jogkör gyakorlója határozza meg.


(3) Amennyiben az Önkormányzat kötelező vagy önként vállalt feladatainak ellátásához, illetőleg a saját vagy társfinanszírozásában megvalósuló fejlesztések, beruházások, rekonstrukciók megvalósításához szükségessé válik egy korábban alapított – az önkormányzati tulajdont terhelő – használati jog, közérdekű használati jog, szolgalmi jog kiváltására tekintettel a jogosult javára másik használati jog, közérdekű használati jog, szolgalmi jog alapítása, a szerződés megkötésére ellenérték kikötése nélkül kerül sor. A korábban fennálló használati jog, közérdekű használati jog, szolgalmi jog kiváltását szolgáló szerződés megkötése – amennyiben a Képviselő-testület a beruházási programról és annak keretében az önkormányzati tulajdont terhelő korábban létesített dologi teherjog kiváltásának szükségességéről döntött – a polgármester hatáskörébe tartozik.


20. § (1) A vagyontárgy feletti tulajdonosi jog gyakorlóját az adott vagyontárgy forgalomképességétől és értékétől függően kell megállapítani.


(2) Ha a szerződés tárgya több vagyontárgy (vagyontömeg, vagy egy birtoktestet alkotó több önálló helyrajzi számú ingatlan), együttes elidegenítése, megterhelése, illetve hasznosítása a rendeletnek az értékhatár - és ez alapján a tulajdonosi jog gyakorlójának meghatározására – irányadó szabályai alkalmazásakor a vagyontárgyak együttes értéke az irányadó.


(3) A portfólió vagyon körében egyedi értékesítésnek kell tekinteni egy adott gazdasági társaságban meglévő önkormányzati részesedések értékesítését. Együttes értékesítésnek kell tekinteni a több gazdasági társaságban meglévő önkormányzati részesedések egy szerződés keretében történő értékesítését, vagy egy pályázat keretén belüli értékesítésre történő felajánlását.


(4) Arra vonatkozóan, hogy a több vagyontárgy egy vagyontömegnek, illetve egy birtoktestnek minősül-e, a döntés a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.



Az önkormányzati vagyon értékesítése, hasznosítása


21. § (1) Az önkormányzati vagyon elidegenítése, használatba vagy bérbeadása, ill. bármely más módon történi hasznosítása fő szabályként – a 22. § -ban foglalt kivételekkel – nyilvános versenyeztetési eljárás útján a legjobb ajánlatot tevő részére történhet.


(2) Kivételesen az önkormányzati vagyon elidegenítése, használatba vagy bérbeadása, vagy bármely más módon történi hasznosítása zártkörű versenyeztetés útján a legjobb ajánlatot tevő részére történhet.


22. §    (1) A nyilvános versenyeztetési eljárás formái:


a) nyilvános pályázat

b) nyilvános árverés


(2) A zártkörű versenyeztetési eljárás formái:


a) zártkörű pályázat

b) meghívásos pályázat

c) versengő ajánlatkérés.


23. § (1) Nem vonatkozik a nyilvános versenyeztetési eljárás lefolytatásával kapcsolatos kötelezettség:


a.) a bérbeadásra, használatba-adásra, vagyonkezelésbe adásra, amennyiben az államháztartási körbe tartozó szervezet, ill. jogszabályban előírt állami, önkormányzati feladatot ellátó gazdálkodó szervezet javára történik;

b.) ingatlancserére, amennyiben külön jogszabály – ide nem értve az önkormányzati rendeletet – a szolgáltatott ingatlan feletti rendelkezési jogot védetté nyilvánítással, vagy más módon korlátozza, és az ellenszolgáltatás is ingatlan;

c.) a helyi önkormányzat korlátozottan forgalomképes és forgalomképes vagyonának az új Ötv. 107. § szerinti vagyonkezelésbe adására.


(2) Nem kell nyilvános versenyeztetési eljárást lefolytatni:


a.) az önkormányzati vagyon elidegenítése esetén,

a.a.) ha a vagyontárgy egyedi forgalmi értéke ingó vagyon esetén a nettó 1.000.000 Ft-ot nem éri el,

a.b.) ha a vagyon egyedi forgalmi értéke ingatlanvagyon esetében a költségvetési törvényben meghatározott, a versenyeztetési eljárással kapcsolatos értékhatárt nem haladja meg, és a Képviselő-testület úgy dönt, hogy versenyeztetési eljárás nélkül történjen az értékesítés,


b.) telek-kiegészítésként történi ingatlanértékesítés esetén, ha a telekrészlet kizárólag egy önálló ingatlanhoz csatolható,


c.) költségvetési szerv használatában lévő korlátozottan forgalomképes ingatlan, ill. egyes helyiségei, vagy természetben meghatározott részének bérbeadása esetén, ha a bérbeadásra kerüli ingatlan, ill. az egyes helyiségek vagy az ingatlan természetben meghatározott részének a 14. § (6) bekezdés szerint megállapított értéke nem haladja meg a 10.000.000 Ft-ot,


d.) ha a földrészleten lévő felépítmény tulajdonosa nem az Önkormányzat, és a földrészlet a felépítmény tulajdonosának részére kerül megvételre felajánlásra, feltéve, ha földrészlet egyedi forgalmi értéke a költségvetési törvényben meghatározott, a versenyeztetési eljárással kapcsolatos értékhatárt nem haladja meg,


e.)  közös tulajdonban lévő vagyontárgy önkormányzati tulajdonban lévő tulajdoni hányadának elidegenítése esetén, feltéve, ha az önkormányzati tulajdonú tulajdoni hányad értéke nem haladja meg a nettó 5 millió forintot.


(3) Zártkörű pályázati eljárást kell lefolytatni önkormányzati vagyontárgy használatba adása, vagy hasznosítási jogának átengedése esetében, ha ezt kiemelt jelentőségű településfejlesztési cél indokolja, és a Képviselő-testület ilyen tartalmú döntést hoz. A zártkörű pályázatra meghívandók körét a Képviselő-testület határozza meg.


(4) Zártkörű pályázati eljárást kell lefolytatni önkormányzati vagyontárgy bérbeadása esetén, ha azt a vagyontárgy sajátos jellege indokolja, vagy a bérbeadási szándékot indokolt meghatározott célhoz kötni, vagy a bérlőtől elvárt kötelezettségek teljesítésére csak meghatározott ajánlattevők képesek.


(5) Zártkörű pályázati eljárást lehet lefolytatni önkormányzati tulajdonú ingatlan vagyontárgy értékesítése esetén, ha a korábbi nyilvános pályázat – érdeklődés hiányában - két alkalommal eredménytelenül zárult.


(6) Zártkörű pályázati eljárást kell lefolytatni az Önkormányzat tulajdonosi részvételével működő gazdasági társaság, non-profit gazdasági társaság önkormányzati tulajdonú üzletrészének értékesítése esetén, ha a társaság létesítő okiratában meghatározott egyes kötelezettségek teljesítésére csak meghatározott ajánlattevők képesek.


(7) Meghívásos pályázati eljárást kell lefolytatni – az érintett ingatlantulajdonosokra kiterjedően – telek-kiegészítésként történő ingatlanértékesítés esetén, ha az értékesítendő telekrészlet több önálló ingatlanhoz is csatolható.


(8) Önkormányzati tulajdonú ingatlan vagyontárgyat versengő ajánlatkérés alapján lehet értékesíteni, ha az ingatlan értéke vagy jellege alapján a tulajdonosi jogkör gyakorlója árverés lefolytatását tartaná indokoltnak, de az ingatlannal kapcsolatos egyes feltételek teljesítésére csak meghatározott ajánlattevők képesek.


24.§ (1) Jelen rendelet 22. §-át, továbbá 23. §-át figyelembe véve az önkormányzati tulajdonú vagyontárgy forgalomképessége és értéke alapján a tulajdonosi jogkör gyakorlására jogosult (Képviselő-testület, polgármester) hoz döntést arra vonatkozóan, hogy a vagyontárgy elidegenítése, használatba, vagy bérbeadása, ill. bármely más módon történi hasznosítása érdekében a versenyeztetési eljárás mely formáját kell lefolytatni.


(2) A tulajdonosi jogkör gyakorlója a versenyeztetési eljárás lebonyolítására a Tihanyi Közös Önkormányzati Hivatalt, a vagyont használó költségvetési szervet, ill. megbízási szerződés alapján önkormányzati vagyon kezelésével megbízott szervezetet hatalmazhatja fel.


25. § (1) Az önkormányzati vagyon megóvása, üzemképességének biztosítása, az érték állandóságának megőrzése az önkormányzati források biztosítása mellett a vagyont kezelő szervezetek számára kötelező.


(2) Az Önkormányzat tulajdonosi jogainak gyakorlásával kapcsolatban felmerülő döntés előkészítési, lebonyolítási és végrehajtási feladatokat a tulajdonosi jogkör gyakorlójának döntése alapján a Tihanyi Közös Önkormányzati Hivatal, vagy a megbízási szerződés alapján vagyonkezelést végző szervezet látja el.


(3) A polgármester évente legalább egy alkalommal, a költségvetési beszámolóval egyidejűleg köteles beszámolni a Képviselő-testületnek a település vagyoni helyzetéről, és a beszámolási időszakban bekövetkezett vagyoni változásokról, intézkedésekről.


(4) A polgármester figyelemmel kíséri a község vagyonának mindennemű hasznosítását. Feladata a vagyongazdálkodással kapcsolatos koncepciók, Képviselő-testületi előterjesztések előkészítése, és a képviselő-testületi határozatok végrehajtása.



Önkormányzati vállalkozások


26. § (1) Gazdasági társaság, illetve non-profit gazdasági társaság alapításáról, gazdasági társaságba, vagy non-profit gazdasági társaságba való belépésről; az Önkormányzat tulajdonát képező gazdasági, vagy nonprofit gazdasági társaság átalakításáról, megszüntetéséről; az Önkormányzatot a gazdasági társaság, illetve non-profit gazdasági társaság vagyonából megillető üzletrész, részvény eladásáról a Képviselő-testület dönt.


(2) A Képviselő-testület felhatalmazást adhat előszerződés vagy szerződés megkötésére, megállapítja az alapító okirat, vagy társasági szerződés tartalmát.


(3) Kizárólagosan önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság, non-profit gazdasági társaság alapító okiratában rendelkezni kell arról, hogy a társaság legfőbb szervének hatáskörébe tartozik a társaság által kötendő olyan szerződés jóváhagyása, amikor a szerződési érték a törzstőke legalább 1/4-ét, de minimum nettó 20 millió forintot meghaladja.


(4) Nem kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság, nonprofit gazdasági társaság alapításakor a szerződő partnerek felé ajánlatot kell tenni arra vonatkozóan, hogy a társaság társasági szerződésében rögzítésre kerüljön a (3) bekezdés szerinti rendelkezés.


(5) Az Önkormányzat költségvetését illeti az üzleti, ill. stratégiai vagyon utáni részesedés és osztalék.


(6) A helyi önkormányzat vállalkozása a kötelező feladatainak ellátását nem veszélyeztetheti. Az Önkormányzat olyan vállalkozásban vehet részt, amelyben felelőssége nem haladja meg vagyoni hozzájárulásának mértékét.


(7) Az Önkormányzat többségi befolyása alatt álló vállalkozásra – ha az új Ötv. eltérően nem rendelkezik – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 11. §-ában foglalt rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell.


(8) Amennyiben a Képviselő-testület olyan gazdasági társaságot, illetve non-profit gazdasági társaságot alapít, amelynek tevékenysége az Önkormányzat ellátási feladatai közé tartozik, az Önkormányzat tulajdonosi aránya 51 %-nál kevesebb nem lehet.


(9) A gazdasági társaságban, illetve a non-profit gazdasági társaságban az Önkormányzatot a polgármester, vagy a képviselő-testület által kijelölt személy képviseli. A polgármester a tag képviseleti meghatalmazására vonatkozó szabályok szerint jogosult megbízni a Képviselő-testület tagját, a jegyzőt, a polgármesteri hivatal dolgozóját.


(10) A Képviselő-testület előzetes hozzájárulása szükséges a (9) bekezdésben szereplő szavazati jog gyakorlásához:

  1. a gazdasági társaság, illetve a non-profit gazdasági társaság átalakulása, megszüntetése,
  2. az Önkormányzat költségvetését terhelő, vagyoni kötelezettséget megállapító döntés,
  3. az Önkormányzat tagsági jogait érintő döntés,
  4. fontosabb személyi ügyek,
  5. mérleg elfogadása, eredmény felosztása ügyekben.


27. § (1) Az Önkormányzat intézményei részére a Képviselő-testület a működéséhez szükséges vagyon használati jogát a feladat ellátásához szükséges mértékben biztosítja.


(2) Az Önkormányzat intézményei a tulajdonostól elvárható gondossággal jogosultak és kötelesek a vagyon rendeltetésszerű használatára, működtetésére, fenntartására, a vagyonhoz fűződő közterhek viselésére, és kötelesek a használatukban lévő vagyon számviteli előírások szerinti nyilvántartására és adatszolgáltatásra.


(3) Az önkormányzati intézmény a használatában lévő ingatlanokat és ingókat – az alapfeladat sérelme nélkül – bevételei növelésére fordíthatja.


V. fejezet


Az önkormányzati vagyon értékesítésének, hasznosításának eljárási rendje


A nyilvános pályázat


28. § Vagyonértékesítés, hasznosítás - a 23. §-ban foglaltak kivételével - nyilvános pályázati eljárás útján történhet.


(1) A nyilvános pályázat kiírása pályázati hirdetmény közzétételével történik.


(2) A tulajdonosi jogkör gyakorlója a pályázati hirdetményben köteles meghatározni, hogy a pályázati feltételeknek megfelelő ajánlatokat

- a legmagasabb összegű ellenszolgáltatás, vagy

- az összességében legelőnyösebb ajánlat szempontja alapján bírálja el.


(3) A pályázati hirdetmény tartalmazza:

a.) a pályázati eljárást lebonyolító szerv nevét, hivatali helyiségének címét, telefonszámát, egyéb elérhetőségét;

b.) a pályázati eljárás útján értékesítendő, ill. hasznosítandó vagyontárgy megjelölését (pl.: helyrajzi szám, a művelési ág, ill. művelés alól kivett terület ingatlan-nyilvántartási megnevezése, az ingatlan fekvésének helye – belterületen utca, házszám, közismert azonosító elnevezés - tartozékok, jellemző sajátosságok, tulajdoni hányad) valamint megtekintésének helyét és idejét;

c.) értékesítés esetén a dolog kiinduló vételárát, ill. bérbeadás, bármely módon történő hasznosítás esetén a fizetendő ellenérték kiinduló összegét;

d.) célhoz kötött értékesítés, hasznosítás esetén a megvalósítani kívánt cél megjelölését, az ezzel kapcsolatos egyéb szerződési feltételeket;

e.) elővásárlási, előbérleti, előhaszonbérleti jog fennállását, egyéb hasznosítási korlátozást;

f.) a fizetés módjára, valamint a pénzügyi garanciákra vonatkozó előírásokat;

g.) az ajánlati biztosíték mértékét és befizetésének módját;

h.)az ajánlati kötöttség időtartamát, ill. az annak esetleges meghosszabbítására vonatkozó előírásokat;

i.)a pályázat elbírálása során alkalmazandó értékelési szempontokat és a – tulajdonosi jogkör gyakorlója által meghatározott – pontozásos vagy egyéb értékelési rendszert;

j.) az Önkormányzat azon jogának fenntartását, hogy a pályázatot eredménytelennek nyilvánítsa;

k) az Önkormányzat azon jogának fenntartását, hogy a nyertes ajánlattevő szerződéskötéskor történő elállása esetén jogosult a szerződést a pályázat soron következő helyezettjével megkötni;

l.) az ajánlat benyújtásának módját, helyét;

m.)az ajánlat felbontásának helyét és időpontját, továbbá azt a tájékoztatást, hogy a felbontási eljáráson az ajánlattevők személyesen, vagy meghatalmazottjuk útján vehetnek részt;

n.) a pályázat elbírálásának módját.


(4) A pályázati hirdetményt ki kell függeszteni az Önkormányzat hirdetőtáblájára és meg kell jelentetni az Önkormányzat internetes honlapján.


(5) Ingatlan értékesítése esetén a pályázati hirdetményt meg kell jelentetni:


a) nettó 20.000.000 Ft értékhatárig helyi írott sajtóban, helyi televíziós képújságban, megyei napilapban,

b) nettó 20.000.000 Ft értékhatár felett helyi írott sajtóban, helyi televíziós képújságban, megyei napilapban, országos napilapban, internetes hirdetési adatbázisban.


(6) Nettó 75.000.000 Ft, vagy azt meghaladó forgalmi értékű ingatlan értékesítésére vonatkozó pályázati hirdetményt – amely valamely jellemzőjénél fogva Európa-szerte, vagy nemzetközi szinten működő befektetőket vonzhat – meg kell jelentetni nemzetközi ingatlanforgalmi kiadványokban, vagy internetes hirdetési adatbázisokban is. A pályázati hirdetmény jelen bekezdés szerinti megjelentetéséről a Képviselő-testület dönt.


(7) A tulajdonosi jogkör gyakorlójának döntése alapján a pályázati hirdetményt több alkalommal kell megjelentetni. A pályázati ajánlatok benyújtására vonatkozó határidőt a hirdetményben úgy kell meghatározni, hogy a hirdetmény utolsó alkalommal történő megjelenése és az ajánlatok benyújtására vonatkozó időpontok között a minimális időtartam 15 nap, a (6) bekezdésben meghatározott esetben a minimális időtartam 30 nap legyen.


(8) Az (5)-(7) bekezdésben foglalt szabályoktól eltérően mezőgazdasági rendeltetésű ingatlanok haszonbérbe adása, nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadása, költségvetési szerv használatában lévő vagyontárgy bérbeadása, ingó vagyontárgy értékesítése, illetve hasznosítása esetén a pályázati hirdetményt a helyi írott sajtóban és az Önkormányzat vagy a költségvetési szerv internetes honlapján egy alkalommal kell megjelentetni.


(9) A (8) bekezdésben meghatározott esetben az ajánlatok benyújtására vonatkozó határidőt a pályázati hirdetményben úgy kell meghatározni, hogy a hirdetmény megjelenése és az ajánlat benyújtására nyitva álló határidő legalább 10 nap legyen. Ha a költségvetési szerv használatában lévő ingatlan egyes helyiségeit vagy természetben meghatározott részét l -l alkalommal adja bérbe, az ajánlatok benyújtására nyitva álló határidőt a hirdetményben úgy kell meghatározni, hogy a hirdetmény megjelenése és az ajánlat benyújtására nyitva álló határidő között a minimális időtartam 5 nap legyen.



A zártkörű pályázat, a zártkörű pályázat kiírása


29.§ (1) Zártkörű pályázati eljárást kell lefolytatni jelen rendelet 23. § (3)-(6) bekezdéseiben meghatározott esetekben.


(2) A pályázati kiírást egyidejűleg, közvetlenül és azonos módon kell megküldeni legalább három egymástól független, a tulajdonosi jogkör gyakorlója által meghatározott potenciális ajánlattevőnek.


(3) A pályázati kiírás tartalmára vonatkozóan a nyílt pályázati hirdetmény tartalmára vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, ide értve a 28. § (2) bekezdését is.



A pályázati ajánlat, az ajánlati kötöttség


30. § (1) Az ajánlattevők ajánlataikat cégjelzés nélküli, zárt borítékban – minden oldalon eredetiben cégszerű aláírással, magánszemélyeknél eredeti aláírással, ill. a meghatalmazott aláírásával ellátva – az ajánlatok benyújtására nyitva álló határidőben, és megadott helyen, az adott pályázatra utaló jelzéssel, személyesen vagy meghatalmazott útján nyújthatják be.


(2) Az ajánlattevő meghatalmazottja köteles közokirattal, vagy teljes bizonyító erejű magánokirattal – ingatlan adásvételére vonatkozó meghatalmazás esetén közokirattal vagy ügyvéd által ellenjegyzett magánokirattal – igazolni képviseleti jogosultságát, ill. annak mértékét.


(3) Egy ajánlattevő csak egy ajánlatot tehet, ill. egy pályázaton csak egy ajánlattételben vehet részt akár önállóan, akár konzorcium tagjaként.


(4) Az ajánlatnak tartalmaznia kell az ajánlattevő nyilatkozatát minimálisan:

a) a pályázati kiírás szerinti feltételek elfogadására;

b.) az általa vállalt szolgáltatásokra és kötelezettségekre;

c.) a vételár vagy ellenszolgáltatás összegére vonatkozóan.


(5) Ha a pályázati kiírás biztosítékadási kötelezettséget tartalmaz, az ajánlat csak akkor érvényes, ha az ajánlattevő igazolja, hogy a kiírásban megjelölt összegű biztosítékot az ott meghatározott formában és módon rendelkezésre bocsátotta.


(6) A pályázó ajánlati kötöttsége – ha a pályázati kiírás másként nem rendelkezik – akkor kezdődik, amikor az ajánlatok benyújtására nyitva álló határidő lejárt.


(7) A pályázó ajánlatához a pályázati kiírásban meghatározott időpontig, de legalább a benyújtási határidő lejártától számított 60 napig kötve van, kivéve, ha ezen időponton belül a pályázat nyertesével szerződéskötésre kerül sor, a pályázati felhívás visszavonásra kerül, vagy a pályázatot a tulajdonosi jogkör gyakorlója eredménytelennek nyilvánítja.


(8) Érvénytelen az ajánlat, ha nem felel meg a pályázati kiírásban és a jogszabályokban foglaltaknak. Az érvénytelen pályázatot benyújtó ajánlattevő a pályázati eljárásban, ill. annak további szakaszában nem vehet részt.


(9) Az ajánlattevő nem igényelhet térítést a kiírótól ajánlata kidolgozásáért. A pályázat elkészítésével és a pályázaton való részvétellel kapcsolatos költségek – az ajánlat érvényességétől, ill. eredményességétől függetlenül – az ajánlattevőt terhelik.



A pályázati ajánlatok értékelése, a pályázati ártárgyalás


31. § (1) A pályázati eljárás lebonyolítója a meghirdetett bontási helyen az ajánlatot tartalmazó zárt borítékot, amennyiben több ajánlat érkezett – Tihanyi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője (továbbiakban: jegyző) jelenlétében - felbontja, és ismerteti az ajánlattevők nevét, címét/székhelyét, valamint a tett ajánlatokat.


(2) Az ajánlatok ismertetése után a pályázati eljárás lebonyolítója megvizsgálja az ajánlatokat és megállapítja, hogy azok érvényesek-e és az eljárás eredményes-e.


(3) A pályázati ajánlatok értékelését a pályázati ajánlatok benyújtására nyitva álló határidő lejártát követi 15 napon belül meg kell tartani.


(4) A pályázati ajánlatok felbontásáról és ismertetéséről a jelenlévő jegyző okiratot készít, melyben tanúsítja:

a) a pályázatok felbontásának szabályos menetét,

b) rögzíti, hogy az ajánlatok megfeleltek-e a kiírás szerinti alaki követelményeknek,

c) rögzíti az ajánlatok bírálati sorszámát és darabszámát,

d) rögzíti a pályázatok felbontásakor, ill. ismertetésekor bejelentett kifogásokat, észrevételeket.


(5) A felbontási eljáráson a pályázati eljárás lebonyolítóján, ill. a jegyzőn kívül az ajánlattevők vehetnek részt személyesen, vagy meghatalmazott útján; távolmaradásuk az eljárás lefolytatásának nem akadálya.


32/A. § (1) Amennyiben a tulajdonosi jogkör gyakorlója a pályázati hirdetményben a pályázat elbírálásának szempontjaként a legmagasabb összegű ellenszolgáltatást jelölte meg, a pályázatot az az ajánlattevő nyeri meg, amelyik az eladási ár, bérleti vagy egyéb díj tekintetében a legmagasabb összeg megfizetését vállalta.


(2) Ha az ajánlattevők közül többen azonos összeg megfizetésére tettek ajánlatot, vagy az ajánlatok között a nettó eladási ár, havi bérleti díj, vagy egyéb díj, ellenérték 5 %-ánál nem nagyobb a különbség, a pályázati eljárás lebonyolítójának a jegyző jelenlétében ártárgyalást kell tartania.


(3) Az ártárgyalás megtartásáról az ajánlatok bontásán megjelölt ajánlattevőket tájékoztatni kell, egyúttal fel kell hívni őket, hogy szóban újabb ajánlatot tehetnek. Az eljárást addig kell folytatni, amíg a megjelentek ajánlatot tesznek, ilyenkor a legmagasabb ajánlatot tevő nyeri meg a pályázatot.


(4) Az ajánlattevők bármelyikének kérésére az ártárgyalást későbbi időpontban is meg lehet tartani, de az ajánlatok felbontása és az ártárgyalás közötti időtartam nem lehet hosszabb 15 napnál.


(5) Ha az ajánlatok bontásán, ill. a későbbi ártárgyaláson az azonos ajánlatot tevők nem jelentek meg, vagy a jelen lévő azonos ajánlatot tevők nem tettek újabb, magasabb összegű ajánlatot, ill. újabb ajánlataik egymással megegyező összegű vételárra, bérleti, egyéb díjra, ellenértékre vonatkoznak, a pályázatot elnyerő ajánlattevőt a jegyző jelenlétében sorsoláson kell kiválasztani.


(6) Az ártárgyalásról a jelen lévő jegyző okiratot készít, melyben tanúsítja:


a) az ártárgyalás lefolytatásának szabályszerűségét,

b) az ártárgyaláson tett ajánlatokat,

c) az ártárgyalást /pályázatot/ elnyert ajánlattevő kilétét,

d) sorsolás esetén a sorsolást elnyert ajánlattevő kilétét.


32/B. § Amennyiben a 31.§ (1) bekezdése szerint nem szükséges a jegyző jelenléte, a pályázati ajánlat felbontásáról és ismertetéséről, valamint az ártárgyalásról a pályázati eljárás lebonyolítója jegyzőkönyvet készít. A jegyzőkönyv az értelemszerű eltérésekkel tartalmazza a 30.§ (4) bekezdésében, továbbá a 32./A.§ (6) bekezdésében meghatározottakat.



A pályázati ajánlatok értékelésének eljárása


33. § (1) Amennyiben a tulajdonosi jogkör gyakorlója a pályázati hirdetményben, ill. pályázati kiírásban úgy határozta meg, hogy a pályázati ajánlatok az összességében legelőnyösebb ajánlat szempontja alapján kerülnek elbírálásra, a benyújtott ajánlatokat a Képviselő-testületnek kell véleményezni.


(2) A Képviselő-testület az ajánlatok felbontása után felvilágosítást kérhet a pályázóktól annak érdekében, hogy a pályázatok értékelése, ill. összehasonlítása elvégezhető legyen.


(3) A Képviselő-testület köteles a pályázati kiírásban meghatározott szempontok szerint megvizsgálni az ajánlattevők alkalmasságát a szerződés teljesítésére, ennek során a csatolt dokumentumok eredetiségét ellenőrizheti.


(4) A pályázatok összehasonlítását a pályázati kiírásban meghatározott szempontok, és súlyozás alapján végzi a Képviselő-testület. Speciális szakkérdés eldöntése érdekében független szakértőt kérhet fel a közreműködésre, véleményadásra.


(5) A pályázatok értékeléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek tartalmaznia kell minimálisan:

a) a pályázati eljárás ismertetését, a beérkezett ajánlatok számát,

b) a beérkezett ajánlatoknak a pályázati felhívásban közzétett szempontok szerinti részletes értékelését,

c) az ajánlat egésze értékelésének szempontjait,

d) a pályázók által ajánlott biztosítékok értékelését,

e) a pályázati eljárás összefoglaló értékelését, a pályázók rangsorolását.



A pályázati eljárás eredménytelensége


34. § (1) ) Eredménytelen a pályázati eljárás, ha:

a.) nem érkezett érvényes pályázati ajánlat,

b.) a benyújtott pályázatok egyike sem felel meg a pályázati kiírásban foglalt feltételeknek,

c.) az összességében legjobb ajánlat szempontjai alapján értékelendő pályázatra benyújtott legjobb érvényes ajánlat elfogadása jelentős vagyonvesztéssel járna,

d.) ha a tulajdonosi jogkör gyakorlója a pályázatot eredménytelennek nyilvánította.


(2) Érvénytelen és ezáltal eredménytelen a pályázati eljárás, ha a pályázat elbírálásakor a jelen rendeletben meghatározott összeférhetetlenségi szabályokat megsértették, ill., ha valamelyik ajánlattevő az eljárás tisztaságát, vagy a többi ajánlattevő érdekeit súlyosan sértő cselekményt követett el.



A pályázat eredménytelensége esetén követendő eljárás


35. § (1) Amennyiben a pályázati eljárás eredménytelen volt, a tulajdonosi jogkör gyakorlója döntést hoz újabb pályázati eljárás kiírásáról, vagy arról, hogy a jelen rendelet 22.§, továbbá 23. §-a alapján melyik versenyeztetési eljárás keretében, vagy ha e rendelet lehetővé teszi versenyeztetési eljárás nélkül történjen meg a vagyontárgy értékesítése, hasznosítása.


(2) Ha a pályázat kiírását megelőzően a Képviselő-testület a vagyontárgy értékének, így a kiinduló vételár megállapítása során a forgalmi értékbecslésben meghatározott értéktől felfelé eltért, az újabb pályázat kiírása során a tulajdonosi jogkör gyakorlója dönthet úgy, hogy a pályázati hirdetményben, kiírásban a forgalmi értékbecslésben meghatározott érték legyen az értékesítendő dolog becsértéke.


(3) Ingatlanvagyontárgy értékesítése esetén zártkörű pályázati eljárás lefolytatására akkor is sor kerülhet, ha a korábbi nyilvános pályázat – érdeklődés hiányában – két alkalommal eredménytelenül zárult.



A szerződéskötés


36. §  (1) A pályázatot elnyert ajánlattevővel a pályázati ártárgyalás, a jegyző előtti sorsolás, ill. a tulajdonosi jogkör gyakorlójának döntéséről szóló értesítés kézhezvételének napjától számított 15 napon belül szerződést kell kötni, kivéve, ha az értékesítendő, hasznosításra kerülő dolgot elővásárlási, előbérleti, vagy előhaszonbérleti jog terheli.


(2) A tulajdonosi jogkör gyakorlójának döntése alapján – amennyiben a szerződés megkötésére az (1) bekezdésben meghatározott határidőn belül a pályázat nyertesének fel nem róható okból nem kerül sor - a szerződéskötési határidő legfeljebb 90 nappal meghosszabbítható.


(3) Ha az értékesítendő dolgot elővásárlási jog, a hasznosítandó dolgot előbérleti jog terheli, a Ptk. szabályainak megfelelően kell eljárni azzal, hogy az (1) bekezdés szerinti szerződéskötési határidő a vételi ajánlatnak az elővásárlási jogosulttal, illetve a bérleti ajánlatnak az előbérletre jogosulttal történt joghatályos közlésétől számított, elővásárlási jog esetén 30, előbérleti jog esetén 15 nap elteltével kezdődik.


(4) Ha a szerződés megkötésére a pályázat nyertesével nem kerül sor, a szerződést a pályázat soron következő helyezettjével lehet megkötni az (1), (3) bekezdésben foglaltak figyelembevételével.


(5) Ha a pályázat nyertesével, ill. a pályázat soron következő helyezettjével a szerződés megkötésére nem kerül sor, és a tulajdonosi jogkör gyakorlója további versenyezetési eljárás lefolytatásáról hoz döntést, az új versenyezetési eljárásban nem vehet részt az az ajánlattevő, akinek hibájából a szerződéskötés meghiúsult.


(6) Nemzeti vagyon tulajdonjogát átruházni csak természetes személy vagy átlátható szervezet részére lehet. Tulajdonjog átruházásakor ki kell kötni a tulajdonjog fenntartását a vételár teljes kiegyenlítéséig és a teljes vételár meghatározott időre történő meg nem fizetésére az elállási jogot.



Ingatlan értékesítése versenyeztetési eljárás nélkül


37. § (1) Ha az ingatlan egyedi forgalmi értéke az ingatlanvagyon-kataszter szerint nem haladja meg azt az értékhatárt, mely értékhatár felett a költségvetési törvényben meghatározottak szerint az értékesítésre csak versenyeztetési eljárás alapján kerülhet sor, és a vagyongazdálkodási irányelv alapján az ingatlan értékesítésre kijelölésre került, az ingatlan értékének meghatározása céljából igazságügyi ingatlanforgalmi szakértőt kell felkérni szakvélemény készítése céljából.


(2) Ha a szakvélemény szerint az ingatlan egyedi nettó forgalmi értéke nem haladja meg a költségvetési törvényben meghatározott értékhatárt, jelen § szabályai szerint történhet az ingatlan értékesítése.


(3) Az értékesítési feltételeket tartalmazó hirdetményt, melyben az igazságügyi ingatlanforgalmi szakértői véleményben megjelölt forgalmi értékkel azonos vételár meghatározásra kerül, az Önkormányzat hirdetőtábláját, internetes honlapján, a helyi írott sajtóban, a helyi televíziós képújságban, továbbá megyei, országos napilapban közzé kell tenni.


(4) Az eladási hirdetménynek tartalmaznia kell a jelen rendelet 28. § (3) bekezdésének a., b., d., e., f., g., h., j., k., l., m., pontjában meghatározott adatokat az értelemszerű eltérésekkel.


(5) Az eladási hirdetményre tett ajánlattal kapcsolatosan jelen rendelet 30. §-ában meghatározott rendelkezéseket alkalmazni kell.


(6) A szerződés megkötésére jelen rendelet 36.§-ában meghatározottak figyelembevételével akkor kerülhet sor, ha az ajánlattevő vételi ajánlatában a (3) bekezdésben meghatározott vételárral megegyezően vagy magasabb áron teszi meg szerződéskötési szándékát kifejező nyilatkozatát.


(7) Több azonos az (6) bekezdés szerinti ajánlat megtétele esetén a Képviselő-testület dönt, hogy az önkormányzati ingatlan értékesítése melyik ajánlattevő részére történjék.


(8) Amennyiben a (3) bekezdésben meghatározottaknak megfelelően közzétett hirdetményre ajánlatot nem tettek, ismételt hirdetményt kell közzé tenni azzal, hogy az értékesítési hirdetményben az ingatlan vételárát az igazságügyi ingatlanforgalmi szakértő által meghatározott

forgalmi értékhez képest 5 %-kal alacsonyabb mértékben lehet megjelölni. Az új vételár megállapításáról a Képviselő-testület dönt.


(9) Amennyiben a (8) bekezdéssel megegyező tartalmú vételi ajánlat érkezik, a szerződés megkötésére jelen rendelet szabályainak figyelembevételével sor kerülhet.


(10) Amennyiben az ingatlan az 5 %-os árcsökkentés után sem értékesíthető 1 éven belül, a korábbi tapasztalatok figyelembevételével új értékbecslést kell elvégeztetni.


(11) A Képviselő-testület döntése alapján e rendelet 23. § (2) bekezdés a.) a..b. pontjában megjelölt ingatlan a jelen §-ban meghatározott szabályok helyett versenyeztetési eljárás útján is értékesíthető.



Ingatlan értékesítése meghívásos pályázati eljárás alapján


38. § (1) Ha a telek-kiegészítésként értékesítendő telekrészlet több önálló ingatlanhoz is csatolható, az érintett ingatlan tulajdonosok körében meghívásos pályázati eljárást kell lefolytatni.


(2) A pályázat kiírása az érintett tulajdonosok részére tértivevényes pályázati értesítés megküldésével történik. A pályázati értesítés tartalmazza jelen rendelet 28. § (3) bekezdés a., b., c., e., f., g., h., j., k., l., m., pontjaiban foglaltakat.


(3) A meghívásos pályázati eljárás lefolytatására a 30-31.§§ rendelkezéseit, a szerződéskötésre a 36. § rendelkezéseit értelemszerűen kell alkalmazni.



Összeférhetetlenségi és titokvédelmi szabályok


39/A. § (1) A pályázatok értékelésében és elbírálásában nem vehet részt:

a) a pályázatot benyújtó természetes személy és annak képviselője, alkalmazottja, foglalkoztatottja, alkalmazója és foglalkoztatója,

b.) a pályázatot benyújtó jogi személy vagy jogi személyiség nélküli gazdasági társaság képviselője, tulajdonosa, tagja, vezető tisztségviselője, alkalmazottja, vagy más szerződéses jogviszony alapján foglalkoztatottja,

c) annak a jogi személynek, vagy jogi személyiség nélküli gazdasági társaságnak a képviselője, vezető tisztségviselője, alkalmazottja /foglalkoztatottja/, amelyben a pályázó közvetlen vagy közvetett befolyással rendelkezik, ill. amelynek a pályázó tulajdonosa, tagja,

d.) az a.-c. pontban megjelölt személyek közeli hozzátartozója ,

e.) akitől bármely oknál fogva nem várható el az ügy tárgyilagos megítélése.


(2) A pályázat értékelésében, elbírálásában részt vevő köteles haladéktalanul bejelenteni, ha vele szemben bármilyen összeférhetetlenségi ok áll fenn.


(3) Ha az összeférhetetlenségi kérdésben vita van, a tulajdonosi jogkör gyakorlója dönt arról, hogy kizárja-e az érintett személyt a pályázatok értékeléséből, ill. elbírálásából.


39/B. § (1) Az ajánlattevő a szerződéskötésig köteles titokban tartani ajánlata tartalmát, köteles továbbá a pályázati eljárás befejezését követően is bizalmasan kezelni a tulajdonosi jogkör gyakorlója által rendelkezésére bocsátott minden tényt, információt, adatot, azokról harmadik személynek tájékoztatást nem adhat. Az ajánlattevő titoktartási kötelezettsége kiterjed a finanszírozó bank képviselőjére, konzorciumi ajánlat esetén a konzorciumi résztvevőkre, az ajánlattevő meghatalmazott jogi képviselőjére, ill. az ajánlattevő által igénybevett szakértőre.


(2) Ha az ajánlattevő vagy az érdekkörébe tartozó más személy a pályázat titkosságát megsértette, a tulajdonosi jogkör gyakorlója az ajánlatot érvénytelennek nyilváníthatja.



A nyilvános árverési eljárás lefolytatása


39/C. § (1) A nyilvános árverést hirdetmény kibocsátásával kell kitűzni. Az árverési hirdetmény tartalmazza:

a.) ingatlan vagyontárgy esetében:

aa) e rendelet 28. § (3) bekezdés b., c., e., f., g., pontjában meghatározott adatokat az értelemszerű eltérésekkel,

ab) a vagyontárgy megtekintésének helyét és idejét.

b.) ingó vagyontárgy esetén:

ba) a vagyontárgy leírását,

bb) a vagyontárgy megtekintésének helyét és idejét,

bc) a dolog kiinduló vételárát, ill. bérbeadás bármely módon történő hasznosítás esetén a fizetendő ellenérték kiinduló összegét,

bd) az árverési biztosíték mértékét és befizetésének módját.

c.) az árverés helyét.


(2) Az árverési hirdetményt közzé kell tenni az Önkormányzat internetes honlapján, a helyi írott sajtóban, a helyi televíziós képújságban, a megyei napilapban, továbbá ki kell függeszteni az Önkormányzat hirdetőtáblájára. A tulajdonosi jogkör gyakorlójának mérlegelése alapján az árverési hirdetményt közzé kell tenni országos napilapban is.


(3) Az árverés időpontját az árverési hirdetményben úgy kell meghatározni, hogy az árverési hirdetmény közzététele és az árverés megtartásának napja között legalább 15 nap teljen el.


39/D. (1) Árverezni személyesen, vagy meghatalmazott útján lehet. A meghatalmazást közokiratba, ügyvédi meghatalmazásba, vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba kell foglalni. Az árverésen az vehet részt, aki az induló ár 10 %-át előlegként az Önkormányzat számlájára, legkésőbb az árverés megkezdéséig befizeti.


(2) Az árverést közjegyző jelenlétében kell lefolytatni. Az árverés megkezdésekor az árverés vezetője közli a kiinduló árat (kikiáltási árat), és felhívja az árverezőket ajánlatuk megtételére.


(3) A licitálás az árverés vezetője által meghatározott licitlépcsőkkel történik. Az árverést addig kell folytatni, amíg ajánlatot tesznek. Ha további ajánlat nincs, az árverés vezetője a megajánlott legmagasabb összeg háromszori kikiáltása után kijelenti, hogy a legtöbbet ajánló szerezte meg a vagyontárgy megvásárlásának, bérbevételének, vagy hasznosításának jogát.


(4) Az árverésen nem csökkenthető a kiinduló ár. Az árverésen az adott vagyontárgyra tett második legjobb ajánlatot tevő ajánló figyelmét fel kell arra hívni, amennyiben az árverési vevő a szerződést nem köti meg, a szerződés megkötésére vele is sor kerülhet.


(5) Az árverési vevővel a szerződést az árverést követi 15 napon belül meg kell kötni. Az árverési vevő által befizetett előleget be kell számítani a fizetendő árba. Amennyiben az árverési vevő a szerződést a 15 napos határidőn belül önhibájából nem köti meg, vagy az árat a kiírási feltételek szerint nem fizeti meg, a befizetett előleg bánatpénzzé alakul, és azt elveszti.


(6) A befizetett előleget a második legmagasabb vételi ajánlatot tevő részére a szerződéskötést követi 15 napon belül, a többi árverezőnek az árverés befejezését követi 15 napon belül vissza kell fizetni.


(7) Az árverés sikertelen, ha:

a.) nem tettek vételi ajánlatot,

b.) a második legmagasabb vételi ajánlatot tevő sem köt szerződést.


(8) Az árverés sikertelensége esetén a megismételt árverésen, ill. más versenyeztetési eljárásban nem vehet részt az, aki az előző árverésen árverési vevőként, vagy utóbb a nyertes helyébe lépett második legjobb ajánlatot tevőként a szerződést nem kötötte meg, vagy az árverési árat határidőn belül nem fizette meg.


(9) Az árverés lefolytatásáról a jelenlévő közjegyző okiratot készít, melyben tanúsítja:

a) az árverés lefolytatásának szabályszerűségét,

b) az árverésre jogosultak azonosító adatait,

c) a legmagasabb és az azt követi ajánlatot tevő szerződéskötéshez, ill. ingatlan-nyilvántartási bejegyzéshez szükséges adatait.



A versengő ajánlatkéréssel kapcsolatos eljárás lefolytatása


39/E. § (1) A versengő ajánlatkérésre irányuló felhívást egyidejűleg, közvetlenül és azonos módon kell megküldeni legalább három, egymástól független, a tulajdonosi jogkör gyakorlója által meghatározott potenciális ajánlatkérőnek.


(2) A versengő ajánlatkérés tételére irányuló felhívás tartalmára vonatkozóan az árverési hirdetmény tartalmára vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.


(3) A versengő ajánlatkéréssel kapcsolatos eljárás lefolytatására a nyilvános árverésre vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.


VI. fejezet


Rendelkezés az egyes önkormányzati tulajdonú vagyontárgyakkal


Forgalomképtelen törzsvagyon feletti rendelkezési jog gyakorlása


40. § (1) Közérdekű használati, vagy szolgalmi jog alapítása jelen rendelet 5. § (3) bekezdése alapján a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik, kivéve, ha jelen rendelet 19. § (3) bekezdése alapján korábban fennálló közérdekű használati vagy szolgalmi jog kiváltását szolgálja a közérdekű használati vagy szolgalmi jog alapítása.


(2) A forgalomképtelen vagyon hasznosítása során gondoskodni kell a vagyontárgyak hasznosítására vonatkozó megállapodások, szerződések megkötéséről, valamint tulajdonosi jognyilatkozatok megtételéről.


(3) A helyi közút és műtárgya hasznosítására vonatkozó koncessziós pályázat kiírásáról és elbírálásáról a Képviselő-testület dönt.


(4) A törzsvagyon körébe tartozó vagyontárgyak (terek, parkok, közterületi műalkotások, műemlék jellegű épületek, sportpályák) fenntartására, gondozására magánszemélyek, lakásszövetkezetek, civil szervezetek, gazdálkodó szervezetek, vagy költségvetési szervek határozott időre ellenszolgáltatás kikötése nélkül kötelezettséget vállalhatnak. A szerződés megkötése a polgármester hatáskörébe tartozik.



A korlátozottan forgalomképes vagyon feletti rendelkezési jog gyakorlása


41. § (1) A korlátozottan forgalomképes törzsvagyont elidegeníteni, használatba adni, gazdasági társaságba, vagy alapítványba bevinni, arra használati vagy szolgalmi jogot alapítani, továbbá a megszüntetésre kerülő költségvetési szerv által korábban használt vagyontárgyakra haszonkölcsön szerződést kötni vagy vagyonkezelői jogot alapítani csak a Képviselő-testület által meghatározott funkciók biztosítása mellett, kizárólag a Képviselő-testület döntésével lehet, kivéve, ha jelen rendelet 19. § (3) bekezdése szerint a használati vagy szolgalmi jog alapítása korábban fennálló használati vagy szolgalmi jog kiváltását szolgálja és a szerződés megkötésére a Polgármester jogosult.


(2) Korlátozottan forgalomképes vagyontárgy – jogszabályi tilalom folytán – hitel biztosítékaként nem adható.



(3) A korlátozottan forgalomképes ingatlan az adott ingatlannal kapcsolatos pályázati támogatás támogatási szerződésben megkívánt biztosítására jelzálogjoggal megterhelheti a Képviselő-testület döntése alapján.


(4) Minden olyan esetben, amikor hatályos jogszabályok, vagy az Önkormányzat megkötött szerződései alapján jogi vagy természetes személy hozzájárulása szükséges a jogügylet érvényes létrejöttéhez, úgy a hozzájárulás, illetve az egyéb engedélyek beszerzéséről a Polgármester gondoskodik.


41. § (1) Az önkormányzati fenntartású költségvetési szervek a használatukban lévő korlátozottan forgalomképes ingatlanokat, ingókat bevételeik növelése érdekében - az alapfeladat sérelme nélkül - határozott időre, legfeljebb 5 éves időtartamra kötött szerződéssel bérbe adhatják. Az 5 évet meghaladó tartamú bérbeadásról a Képviselő-testület dönt.


(2) Az Önkormányzat intézményei a használatukban lévő ingó vagyontárgyak egymás közötti ingyenes átadására a Polgármester hozzájárulásával jogosultak.


(3) Az Önkormányzat intézményei a használatukban lévő nettó 200.000 Ft-ot meg nem haladó ingó dolog értékesítésére jogosultak.


(4) Az önkormányzati intézmények használatában lévő nettó 200.000 Ft-ot meghaladó, de nettó 5.000.000 Ft-ot meg nem haladó értékű ingó dolog értékesítésére a Polgármester jogosult.


(5) Az önkormányzati intézmények használatában lévő nettó 5.000.000 Ft-ot meghaladó értékű ingó dolgok értékesítésére a Képviselő-testület jogosult.


(6) A költségvetési szerv használatában lévő vagyon bérbeadásából és értékesítéséből származó bevétel felhasználására a költségvetési szerv jogosult.



Forgalomképes vagyon feletti rendelkezési jog gyakorlása


42. § Forgalomképes önkormányzati vagyontárgy elidegenítéséről, hasznosításáról, megterheléséről; egy birtoktestet alkotó ingatlanok elidegenítéséről, hasznosításáról, megterheléséről a Képviselő-testület dönt – jelen rendelet 19. §-ában foglaltakra tekintettel.



VII. Fejezet


Az Önkormányzat tulajdonosi jogosítványaival kapcsolatos hatáskörök megosztása


A polgármester hatáskörébe tartozó tulajdonosi jogok


43. § A polgármester hatásköre:

a.) az Önkormányzat öröklése esetén, illetve az Önkormányzat javára vagyonról történő lemondás esetén a Képviselő-testület dönt az öröklés, illetve a vagyon elfogadásáról, elfogadás esetén a polgármester intézkedik annak átvételéről;


b.) az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötése;

c.) a költségvetési törvényben meghatározott értékhatárú, kisösszegű, behajthatatlan követelés törlése;

d.) a vagyongazdálkodás körébe tartozó önkormányzati követelések behajtása során részlefizetés engedélyezése;


e.) intézmény használatában lévő nettó 200.000 Forintot meghaladó, de nettó 500.000 Forintot meg nem haladó forgalmi értékű ingó vagyon elidegenítése;


f.) intézmények használatában lévő ingó vagyon intézmények közötti ingyenes átadásának engedélyezése értékhatártól függetlenül;


g.) az önkormányzati tulajdonú ingatlannal kapcsolatos hatósági eljárásban a tulajdonostól jogszabályban megkívánt nyilatkozat megtétele;


h.) hatósági eljárásban az önkormányzatot megillető jogorvoslati jog gyakorlása;


i.) mezőgazdasági rendeltetésű ingatlanok haszonbérbe adása ;


j.) a társasházat alapító okirat aláírása, a társasház közgyűlésének hatáskörébe tartozó ügyben az Önkormányzatot megilleti szavazati jog gyakorlása;


k.) az Önkormányzat javára jelzáloggal, vagy elidegenítési, vagy terhelési tilalommal terhelt ingatlan vonatkozásában a jelzálog, illetve elidegenítési és terhelési tilalom jogosultját megillető jogok gyakorlása;


l.) a 36. §. (6) bekezdés szerinti elállási jog gyakorlása;


m.) törvény keretei között megállapodás megkötése a beszedett illetékkel kapcsolatosan felmerülő költségek viseléséről;


n.) az Önkormányzat javára szerződéssel biztosított vételi jog esetén a vételi jog gyakorlása értékhatár nélkül, a költségvetés terhére;


o.) az Önkormányzat tényleges vagy várományos vagyonát érintő perbeli vagy peren kívüli egyezség megkötése;


p.) törzsvagyonba tartozó vagyontárgyak fenntartására, gondozására vonatkozó megállapodás megkötése, és azzal kapcsolatos egyéb jogok gyakorlása;


q.) az Önkormányzat részvételével működő gazdasági vagy non-profit gazdasági társaság legfőbb döntést hozó testületének hatáskörébe tartozó döntések meghozatala során gyakorolja a tulajdonosi jogokat:


q.a.) az érintett társaság által kötendő olyan szerződés jóváhagyásával kapcsolatosan, ahol a szerződési érték a törzstőke legalább egynegyedét meghaladja,


q.b.) az érintett társaság által kötendő szerződés jóváhagyásával kapcsolatosan, ha a szerződéskötésre a társaság ügyvezetőjével, vagy annak közeli hozzátartozójával (Ptk.685.§. b.) kerülne sor, kivéve, ha ilyen szerződés megkötése a társaság szokásos gazdasági tevékenységéhez tartozik;


q.c.) a társaság alapító okirata vagy jogszabály alapján tulajdonosi döntést igénylő olyan kérdésekben, melyek jelen rendelet alapján nem tartoznak a Képviselő-testület hatáskörét képező tulajdonosi jogok körébe;


r.) dönt az Önkormányzat részvételével működő gazdasági vagy non-profit gazdasági társaság vonatkozásában a felügyelő bizottsági tag személyének kijelöléséről;


s.) dönt a kizárólagosan Önkormányzati tulajdonú gazdasági vagy nonprofit gazdasági társaság vonatkozásában a könyvvizsgáló személyéről;


t.) a vagyontárgy értékétől függetlenül forgalomképes vagyoni körben használati jog, vezetékjog, szolgalmi jog alapítása;


u.) jelen rendelet 19. § (3) bekezdése alapján korábban fennálló használati jog, közérdekű használati jog, szolgalmi jog kiváltására szolgáló használati jog, közérdekű használati jog, szolgalmi jog alapítása;


v.) jelen rendelet 39/A. § (3) bekezdése alapján az összeférhetetlenséggel érintett személynek a pályázatok értékeléséből, ill. elbírálásából történő kizárása.


44. § A polgármester a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben jogosult:

      a) a költségvetési gazdálkodás során átmenetileg nélkülözhető pénzeszközök tartós betétben történő elhelyezése,

  1. az önkormányzati feladatok megoldásához nélkülözhető vagyontárgyak 5 évi időtartamot meg nem haladó bérbeadására,
  2. a döntés időpontjában rendelkezésre álló költségvetési működési tartalék 3%-ának erejéig ingó és pénzvagyon hasznosítására,
  3. a 30.000 Ft nettó nyilvántartási értéket meg nem haladó ingó vagyontárgyak értékesítésére,
  4. az önkormányzatot megillető elővételi jog gyakorlásával kapcsolatos nyilatkozattételre,
  5. tehermentes hagyaték és ajándék önkormányzati tulajdonba való elfogadására,
  6. e rendelet 19.§. (3) bekezdésben meghatározottak.



A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó tulajdonosi jogok


45. § A Képviselő-testület hatásköre:

a.) korlátozottan forgalomképes törzsvagyon elidegenítése és használatba adása, gazdasági társaságba vagy alapítványba történi bevitele, a megszüntetésre kerülő költségvetési szerv által használt vagyontárgyakra haszonkölcsön szerződés megkötése vagy vagyonkezelői jog alapítása, a korlátozottan forgalomképes törzsvagyonra használati jog vagy szolgalmi jog alapítása, kivéve, ha jelen rendelet 19. § (3) bekezdése alapján a korábban fennálló használati jog vagy szolgalmi jog kiváltására szolgáló szerződés megkötése a polgármester hatáskörébe tartozik;

b.) korlátozottan forgalomképes törzsvagyon jelzálogjoggal való megterhelése, a rendelet 5. §. (9) bekezdése alapján;


c.) nettó 500.000 Ft egyedi forgalmi értékű, vagy nettó 50.000.000 Ft egyedi forgalmi értéket meghaladó forgalomképes önkormányzati vagyontárgy, ill. nettó 50.000.000 Ft együttes forgalmi értékű, vagy nettó 50.000.000 Ft együttes forgalmi értéket meghaladó forgalomképes önkormányzati tulajdonú vagyontömeg, vagy egy birtoktestet alkotó ingatlanok elidegenítése, hasznosítása, megterhelése, a jelen rendelet 19. § (3) bekezdésében, továbbá 43. § t.) pontjában meghatározottak kivételével;


d.) nettó 50.000.000 Forint, vagy azt meghaladó forgalmi értékű dolog megszerzése;


e.) önkormányzati intézmény alapítása, vezetőjének kinevezése;


f.)közalapítvány létrehozása, döntés ahhoz történő csatlakozásról, közalapítványi forrás átadásáról, alapítványi forrás átvételéről;


g.) gazdasági társaság, illetve non-profit gazdasági társaság alapítása, a társaság alapító okiratának (társasági szerződésének) jóváhagyása;


h.)a kizárólagosan önkormányzati tulajdonú gazdasági, vagy non-profit gazdasági társaság vonatkozásában dönt a társasági szerződés módosításáról – kivéve, ha arra az Igazgatóság, ill. a Felügyeli Bizottság tagjainak, vagy a könyvvizsgáló személyének változása miatt kerül sor –, továbbá a törzstőke felemeléséről, leszállításáról, valamint a társaság más társasággal történő egyesülésének, beolvadásának, megszűnésének és más társasági formában történi átalakulásának elhatározásáról;


i.) kizárólagos önkormányzati tulajdonú korlátolt felelősségű és non-profit gazdasági társaság vonatkozásában dönt a társaság ügyvezető igazgatójának a kinevezéséről, felmentéséről;


j.) az Önkormányzat tulajdonosi jogainak gyakorlásával összefüggésben, az Önkormányzat tulajdoni részesedésére figyelemmel az Önkormányzat részvételével működő gazdasági vagy non-profit gazdasági társaság vonatkozásában állást foglal – a legfőbb döntést hozó testület elé kerülő – a társaság alapító okiratának (társasági szerződésének) stratégiai jellegű - módosítása ügyében;  az Önkormányzat részvételével működő gazdasági vagy non-profit gazdasági társaság vonatkozásában állást foglal a társaság alaptőkéjének (törzstőkéjének) felemelése és leszállítása ügyében; az Önkormányzat részvételével működő gazdasági vagy non-profit gazdasági társaság vonatkozásában állást foglal a társaság más társasággal való egyesülésének, beolvadásának és megszűnésének, valamint más társasági formába történő átalakulásának elhatározásáról; az Önkormányzat részvételével működő non-profit gazdasági társaság vonatkozásában állást foglal az ügyvezető igazgató kinevezéséről, felmentéséről;


k.) célszerűségi és pénzügyi- gazdaságossági vizsgálat lefolytatása arra vonatkozóan, hogy a haszonkölcsön szerződés megkötésére, vagy vagyonkezelői jog alapítására kerüljön sor;


l.) a vagyonkezelői szerződés megkötése előtt a vagyontárgyak értékének meghatározása;

m.) haszonkölcsön szerződés, ill. vagyonkezelői szerződés megkötése;

n.) az összeférhetetlenséggel érintett személynek a pályázatok értékeléséből, ill. elbírálásából történő kizárása.



Felajánlott vagyon elfogadása


46. § (1) Vagyon tulajdonjogának ingyenes vagy kedvezményes megszerzéséről, felajánlás elfogadásáról a Képviselő-testület határoz.


(2) Ajándékként, örökségként nem fogadható el olyan vagyon, melynek ismert terhei elérik vagy meghaladják a vagyon értékét, illetve az önkormányzat vagyonnal kapcsolatos kötelezettségvállalási lehetőségét.


(3) A vagyon értékét igazságügyi szakértő, illetve értékbecslő szakvéleménye alapján kell meghatározni. Az érték megállapításánál a 18. § (2) az irányadó.




Az Önkormányzatot megillető behajthatatlan követelések törlése


47. § (1) A költségvetési törvényben meghatározott értékhatár feletti, az Önkormányzatot megillető behajthatatlan követelések törléséről a Képviselő-testület dönt.


(2) A követelések (1) bekezdés szerinti, valamint a 43. §. c.) pontja szerinti törlése nem azonos az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 97. §. (2) bekezdése szerinti követelésről történő lemondással.



Egyéb rendelkezések


48. § (1) Ezen rendelet 2013. július 1. napján lép hatályba. Rendelkezéseit folyamatban lévő ügyekben akkor kell alkalmazni, ha a Képviselő-testület az 5/2012. (III.01.) számú rendelete szerint a tulajdonosi döntést még nem hozta meg.


(2) E rendelet hatálybalépésével egy időben hatályát veszti Tihany Község Önkormányzat 5/2012. (III.01.) számú rendelete.


(3) E rendelet alkalmazásában a tulajdonosi jogok gyakorlása az államigazgatási illetve bírósági eljárás megindításának jogát, valamint a tulajdonosi hozzájárulást tartalmazó nyilatkozat megtételét is magában foglalja.


(4) Amennyiben a tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött, valamint az Önkormányzat költségvetési szervei az eszközökről és az azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet mennyiségben és értékben, akkor a leltározást elegendő két évenként végrehajtani. A leltározás és selejtezés részletes szabályait a költségvetési szervezetek saját hatáskörben állapítják meg.


49. § E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2006/123/EK irányelvének figyelembevételével készült és azzal összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.


Tihany, 2013. június 11.







            Tósoki Imre                                                                                     Németh Tünde

           polgármester                                                                                           jegyző






A rendelet kihirdetve: 2013. június 12.

                                                                                                                               



Németh Tünde

                                                                                                                             jegyző

Mellékletek