Iszkaszentgyörgy Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2013.(XII.20.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2013. 12. 21- 2016. 01. 27Iszkaszentgyörgy Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2013.(XII.20.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
2013-12-21-tól 2016-01-27-ig
Iszkaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének
12/2013. (XII.20.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Iszkaszentgyörgy Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdése d) pontjában kapott feladatkörében eljárva és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. § (1) Az önkormányzat megnevezése: Iszkaszentgyörgy Község Önkormányzatának Képviselő-testülete
Az önkormányzat székhelye: 8043. Iszkaszentgyörgy, Kossuth tér 1.
(2) Az önkormányzat jelképei: címer, zászló, bélyegző (leírását az 1. melléklet tartalmazza).
II. FEJEZET
Önkormányzat, hatáskörök
2. § (1) Az önkormányzat jogi személy, az önkormányzati jogokat a képviselő-testület gyakorolja.
(2) A képviselő-testületet a polgármester képviseli.
(3) A képviselő-testület tagjainak száma 7 fő, amelyből 1 fő polgármester és 6 fő képviselő (a képviselő-testületi tagok névsorát a Szervezeti és Működési Szabályzat (továbbiakban: SZMSZ) 1. függeléke tartalmazza).
(4) Az önkormányzati alaptevékenységek államháztartási szakfeladat rend szerinti besorolását a 2. függelék tartalmazza.
3.§ A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök:
(1) Önkormányzati segély megállapítása.
. (2) Szociális tüzifa juttatás elbírálása.
(3) Közterület-használati engedélyek elbírálása
III. FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET
A képviselő-testület működésének szabályai
4. § (1) A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.
(2) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén
a képviselő-testület üléseit a korelnök hívja össze és vezeti.
(3) A képviselő-testület éves munkatervet készít a tárgyévet megelőző év december 31-ig az előre látható
feladatok meghatározására, amelyhez a települési képviselőktől előzetesen véleményt kér.
(4) A munkaterv megküldésre kerül:
a) a települési képviselőknek,
b) a nem képviselő bizottsági tagoknak,
c) a munkatervben érintett előadóknak,
valamint közzé kell tenni a www.iszkaszentgyorgy.hu, valamint a www.iszkaszentgyorgyikozoshivatal.hu honlapokon.
A képviselő-testület összehívásának rendje
5. § (1) A polgármester a képviselő-testület üléseit az ülés helyének és napjának, a kezdés időpontjának
megjelölését és a javasolt napirendet tartalmazó írásbeli meghívóval hívja össze.
(2) A rendes ülésre szóló meghívót a képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 naptári
nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót pedig egy naptári nappal előbb kell az érdekelteknek
megküldeni.
(3) Rendkívül indokolt esetben meghívó nélkül, elsősorban telefonon, SMS, vagy e-mail küldésével is
összehívható a képviselő-testület.
(4) A képviselő-testület ülésének időpontjáról a nyilvánosságot – a település lakosságát – a meghívó
hirdetőtáblára való kifüggesztésével és a www. iszkaszentgyorgy.hu, valamint a
www.iszkaszentgyorgyikozoshivatal.hu honlapokon való megjelentetésével biztosítja.
Az előterjesztések
6. § (1) A meghívóhoz az előterjesztéseket és a rendelet-tervezeteket mellékelni kell.
Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület rendes, vagy rendkívüli ülése elé kerülő rendeleti
javaslat, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.
(2) A képviselő-testülethez előterjesztést jogosult benyújtani – amennyiben az adott kérdésben a
képviselő-testület döntése szükséges – a polgármester, a települési képviselő és a képviselő-
testület bizottsága, a jegyző.
(4) Rendelet-tervezet csak írásban terjeszthető be.
(5) Az írásbeli előterjesztés tartalmazza a tárgyat és a tényállást, a lehetséges
döntési alternatívákat és azok indokolását, a rendeleti, vagy határozati javaslatot, szükség
szerint a határidő megjelölését, jogszabályi hivatkozást és a felelős nevét.
(6) Az előterjesztéshez csatolni kell az illetékes bizottság véleményét és javaslatát., amennyiben
van ilyen.
(7) Az írásbeli előterjesztéseket az azt tárgyaló képviselő-testületi ülést megelőzően legalább 10
naptári nappal kell a jegyzőnél leadni.
(8) A meghívót és az írásos előterjesztéseket a képviselőknek az általuk megadott kézbesítési
címre kell megküldeni, ennek hiányában papíralapon megküldeni.
(9) A zárt tárgyalású napirendi pontra vonatkozó írásos előterjesztést papír alapon, zárt borítékban
csak a képviselők és a jegyző kapják kézhez.
(10) Az előterjesztéseket a testületi ülés előtt közzé kell tenni a www. iszkaszentgyorgy.hu ,valamint a www.iszkaszentgyorgyikozoshivatal.huhonlapon.
Rendes ülés
7. § (1) A képviselő-testület szükség szerint,de évente legalább 8 rendes ülést tart.
(2) A rendes, nyílt ülés kötelező napirendi pontja a polgármester írásos beszámolója a lejárt
határidejű határozatok végrehajtásáról és az előző rendes ülést követő fontosabb eseményekről.
Rendkívüli ülés
8. § A polgármester- a képviselő-testület döntését igénylő- indokolt esetben rendkívüli ülést hív össze.
Az összehívás indokát a rendkívüli ülésen ismertetni kell.
Az ülések nyilvánosságának biztosítása
9. § (1) A képviselő-testület nyilvános ülésein bárki részt vehet.
(2) A képviselő-testületi munka nyilvánossága biztosítása érdekében a rendes képviselő- testületi ülések
előterjesztéseit, jegyzőkönyveit, rendeleteit, határozatait a www. iszkaszentgyorgy.hu, valamint a
www.iszkaszentgyorgyikozoshivatal.hu honlapon közzé kell tenni.
Az ülés rendjének fenntartásáról és az annak érdekében
hozható intézkedésekről
10. § (1) A polgármester biztosítja a tanácskozás rendjét:
a) megadja a szót,
b) felszólítja azt, aki eltért a tárgytól, ennek eredménytelensége esetén megvonja a szót,
c) szükség esetén javasolja a képviselő-testületi ülés félbeszakítását,
d) tárgyalási szünetet rendelhet el.
(2) A nyilvános ülésen résztvevő hallgatóság részére a polgármester hozzászólási jogot adhat. A képviselő
kezdeményezheti a hozzászólási jog megadását, megvonását. A képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel –
vita nélkül – a hozzászólási jogot megvonhatja.
3) Ha a testületi ülésen rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester
javaslatára a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbségű szavazással szünetet rendel el. Ha az ülés
félbeszakad, csak újabb polgármesteri összehívásra folytatódhat.
Zárt ülés
11. § (1) A zárt ülés megtartását a polgármester, bármelyik települési képviselő és a jegyző
indítványozhatja. A zárt ülés elrendeléséről a képviselő-testület minősített többséggel dönt.
(2) Zárt ülésen a képviselő-testület tagjai, a jegyző, aljegyző és a
jegyzőkönyvvezető, továbbá meghívása esetén az érintett és a szakértő
vesznek részt.
(3) Aki zárt ülésen jogtalanul tartózkodik, azt az ülés elnöke az ülésről való távozásra szólítja fel.
Az ülés tanácskozási rendje, az ülés vezetése
12. § (1) A polgármester
a) az ülést megnyitja, illetőleg berekeszti,
b) az igazoltan, illetve igazolatlanul távollévők nevének felsorolásával megállapítja az ülés
határozatképességét,
c) tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és az előző ülést követő fontosabb
eseményekről,
d) javaslatot tesz az ülés napirendjére, az önkormányzati bizottságok, a polgármester, valamint a
települési képviselők szóban, a napirend elfogadása előtt indítványozhatják valamely kérdés
napirendre tűzését. A napirend felett a testület vita nélkül határoz.
e) napirendi pontonként megnyitja és berekeszti a vitát, az előadókhoz a képviselők, a tanácskozási
joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt választ kell adni. A vita lezárása után a
napirend előadója válaszolhat a hozzászólásokra.
f) szót ad a szavazás előtt a jegyzőnek, amennyiben törvényességi észrevételt kíván tenni. A jegyző
megalapozott válaszadása érdekében kérheti a döntés elhalasztását.
g) az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja
szavazásra, a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról dönt előbb a testület és ezek
figyelembe vételével az előterjesztésben szereplő határozati javaslatokról
h) megállapítja a szavazás eredményét,
i) a zárt ülésen hozott határozatokat kihirdeti.
Határozatképesség
13. § (1) Amennyiben az ülést határozatképtelenség miatt el kell halasztani, annak 8 naptári napon
belül – az előzetesen kitűzött napirend szerinti – ismételt összehívásáról a polgármester
gondoskodik.
(2) Az ülésről igazoltan van távol az a települési képviselő, aki, bármely okból akadályoztatva van és
ezt a tényt a polgármesternek előzetesen bejelentette.
Döntéshozatali eljárás
14. § Amennyiben megállapítást nyer, hogy a képviselő a személyes érintettségét egy adott napirend
tárgyalásánál nem jelentette be, a polgármester a napirendi pont újbóli beterjesztéséről dönthet és
felhívja a képviselő figyelmét a bejelentési kötelezettségére.
A személyes érintettség elmulasztásának tényét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
15. § (1) Ha a képviselő-testület szavazategyenlőség, vagy tartózkodás miatt hoz elutasító döntést, abban az esetben
– ha az érintett fenntartja kérelmét – a soron következő testületi ülésen ismételten napirendre kell tűzni az ügyet.
(2) Amennyiben ismételten elutasító döntés születik, az esetben csak olyan új tény, vagy adat felmerülése esetén
lehet a testület elé egy éven belül előterjeszteni az ügyet, amitől a döntés megváltoztatása várható.
A szavazás módja
16. § (1) A képviselő-testület a döntéseit fő szabály szerint nyilt szavazással hozza.
(2) A nyílt szavazás történhet:
a) kézfelemeléssel ,
b) név szerinti szavazással.
(3) Ha a szavazás eredményéről kétség merül fel, és bármely képviselő azt kéri, a polgármester köteles a
szavazást megismételtetni.
(4) A szavazás módjának megválasztását adott napirend tárgyalása során bármely képviselő javasolhatja, amelyről a
képviselő-testület vita nélkül határoz.
17.§ (1) Név szerint kell szavazni, ha azt a jelenlévő képviselők egynegyede kéri.
(2) A név szerinti szavazás esetén a jegyző egyenként olvassa a képviselők nevét, akik nevük elhangzásakor
„igen”-nel, vagy „nem”-mel, vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
(3) A jegyző a szavazatokat a névsoron – az elhangzottak szerint -feltünteti, összeszámlálja és a szavazás
eredményét átadja a polgármesternek, s azt a polgármester hirdeti ki.
A kihirdetett névsort a jegyzőkönyvhöz csatolni kell.
18.§ (1) Törvényben meghatározott esetekben a képviselő-testület titkos szavazást tarthat. A titkos szavazás megtartását
bármelyik képviselő kezdeményezheti.
(2) A tikos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik
(3) A titkos szavazást 3 tagú ideiglenes szavazatszámláló bizottság bonyolítja, melynek megbízatása a szavazás
eredményének ismertetéséig szól..
(4) A bizottság tagjaira a képviselő-testületi ülést vezető személy tesz javaslatot, elnökét és tagjait a képviselő-testület
minősített többséggel választja meg.
(5) A titkos szavazás eredményét az erre létrehozott szavazatszámláló bizottság átadja a
polgármesternek, s azt a polgármester hirdeti ki.
6) A titkos szavazásról jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:
a) a szavazás helyét, idejét,
b) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét, tisztségét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket,
d) a szavazás eredményét.
(7) A szavazásról készült jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság elnöke és a jegyzőkönyvvezető köztisztviselő
írja alá, amelyet az ülésről készült jegyzőkönyvhöz csatolni kell.
Az önkormányzat rendelet alkotása, határozathozatal, jegyző jelzési kötelezettsége
19. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) a polgármester
b) a képviselő,
c) a képviselő-testület bizottsága és
d) a jegyző.
(2) A rendelet tervezetét a tárgy szerint illetékes bizottság előzetesen megtárgyalja és állásfoglalását, javaslatait a
képviselő-testület elé terjeszti.
A polgármester javaslatot tesz arra, hogy a rendelet megalkotása egy, vagy két fordulóban történjen. A két
fordulóban történő rendeletalkotásról a képviselő-testület dönt.
(3) A rendeleti javaslat kidolgozásához a jegyző segítséget nyújt.
20. § A rendelet-tervezeteket és azok indokolását – a 21 §-ban foglalt kivételekkel – társadalmi egyeztetésre kell bocsátani,
melynek során biztosítani kell a tervezet és a vélemények helyben szokásos módon történő közzétételét.
21. § (1) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani
a) az állami támogatásokról, a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról,
b) a helyi adókról
c) a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról,
d) a kiemelkedő közérdek miatt sürgős döntésről szóló tervezeteket.
(2) Kiemelkedő közérdek az olyan körülmény, melynek bekövetkezése esetén az önkormányzatot jelentős hátrány
érné.
22 § (1) A tervezetet az azt tárgyaló képviselő-testületi ülést megelőző 15. napon 16.00 órtától kell közzétenni a
www.iszkaszentgyorgyikozoshivatal.hu című honlapján a véleményezésre kialakított oldalon. A tervezetre benyújtött
véleményket a képviselő-testületi ülést megelőző 7. nap 12.00 óráig bezárólag veszi figyelembe a Képviselő-testület.
(2) A véleményeket az erre a célre létrehozott e-mail címre kell megküldeni.
(3) A beérkező véleménynek tartalmaznia kell:
a) véleményadó nevét,
b) a véleményadó lakhelyét,
c) a véleményadó elektronikus elérhetőségét.
(4) A vélemény megküldésével a véleményt nyilvánító személyes adatainak kezeléséhez szükséges hozzájárulást
megadottnak kell tekinteni.
(5) A beérkező véleményt a helyben szokásos módon közzé kell tenni, kivéve, ha jó erkölcsbe ütköző, becsület
csorbítására, jó hírnév megsértésére alkalmas kifejezést tartalmaz, vagy ha a vélemény nem illeszkedik a tervezett
tárgyhoz.
(6) A beérkező véleményekről az előterjesztő összegzést készít, mely tartalmazza a figyelembe vett észrevételeket,
illetve a vélemény figyelmen kívül hagyásának indokait. Az erről szóló dokumentumot a honlapon a képviselő-
testületi ülést megelőző nap 24.00 óráig közzé kell tenni.
23. § (1) A vélemény hagyományos módon írásban, papírlapon is megküldhető, de tartalmaznia kell a 17. § (3)
bekezdésében foglaltakat.
(2) A helyi közösségek széles körét érintő tervezettel kapcsolatos vélemények közvetlen megismerése érdekében
lakossági fórum szervezhető. A lakossági fóru, elhangzottak összefoglalóját a helyben szokásos módon közzé kell
tenni.
(3) A tervezetről szóló döntést követő három hónap elteltével a rendelet szerint közzétett dokumentumok eltávolításra,
a papíron beküldött vélemények megsemmisítésre kerülnek.
24. § (1) A rendelet-tervezetet a testületi ülést megelőző 3 nappal a képviselő-testület tagjainak kézbesíteni kell.
(2) Ha a rendeleti javaslathoz módosító javaslat érkezik, szavazás során módosító indítványról kell először szavazni.
(3) A rendelet elfogadását követően annak hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.
25. § Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek nyilvántartásáról a jegyző
gondoskodik. Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon közzé kell tenni.
A kihirdetés tekintetében a közzététel az önkormányzat hirdetőtábláján való kifüggesztést jelenti. Az önkormányzati
rendelet a kifüggesztés napján tekinthető kihirdetettnek.
26. § Törvényben meghatározott esetekben túl a határozat hozatalhoz minősített döntés szükséges az alábbi esetekben:
a) kitüntetések, elismerő címek létrehozásához, adományozásához,
b) titkos szavazás elrendeléshez, amennyiben az nem kötelező,
c) helyi népszavazás kiírásához, amennyiben az jogszabály alapján nem kötelező,
d) településrendezési tervek jóváhagyásához, területi-felhasználáshoz,
e) hitelfelvételhez, kötvénykibocsátáshoz.
27. § Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy az Önkormányzat döntése, működése jogszabályt sért, abban az esetben
haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés követő képviselő-testületi ülésen köteles ezt jelenteni a Képviselő-tetület felé:
28.§ A rendelet megjelölése:
„Iszkaszentgyörgy Község Önkormányzat Képviselő-testületének
…/20… (hónap, nap) önkormányzati rendelete
a rendelet tárgya”
29.§ (1) Az önkormányzati rendeletet a jegyző az önkormányzat hirdetőtábláján, kihirdeti, valamint a valamint a
www.iszkaszentgyorgy.hu, valamint a www.iszkaszentgyorgyikozoshivatal.hu honlapján is közzéteszi.
30. § (1) A jegyző köteles biztosítani, hogy a kihirdetett rendeleteket a Közös Hivatalban bárki ügyfélfogadási időben
megtekinthesse.
(2) A rendeletek nyilvántartásáról és naprakészen tartásáról a jegyző gondoskodik.
31. § (1) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos sorszámmal kell ellátni.
(2) A határozat jelölése:
„Iszkaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének
…/20… (hónap, nap) önkormányzati határozata
a határozat tárgya
Felelős:
Határidő:”
(3) A képviselő-testület határozat hozatal nélkül dönt:
a) a napirend elfogadásáról,
b) a jegyzőkönyvvezető személyéről,
c) ügyrendi kérdésekről.
Interpellációk
32. § (1) A képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármestertől, a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati
ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb 15 munkanapon belül írásban – érdemi
választ kell kapnia.
(2) Az interpellációkkal a képviselő-testület a napirendi pontok tárgyalását követően foglalkozik.
(3) Az interpellációt az ülés napját megelőzően, legalább 2 naptári nappal korábban kell a polgármesternél írásban
bejelenteni.
(4) A bejelentésnek tartalmaznia kell: az interpelláló nevét, az interpelláció tárgyát, illetve azt, hogy az interpellációját
szóban is elő kívánja-e adni.
(5) Az interpelláció írásos bejelentésétől el lehet tekinteni, de ilyen esetben az ülésen szóban elhangzó
interpellációval is foglalkozni kell.
(6) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik és erről vita nélkül, külön dönt a képviselő-
testület is.
(7) Az írásban adott választ az interpelláló képviselőnek, a válasz másolatát pedig egyidejűleg minden képviselőnek meg kell küldeni. A válasz elfogadásáról a soron következő rendes ülésen kell dönteni.
(8) A képviselő-testület az interpelláció alapján – az illetékes bizottság bevonásával és az interpelláló részvételének
lehetőségével – részletes vizsgálatot is elrendelhet.
A vizsgálat eredményéről a képviselő-testület soron következő ülésén, de legalább 30 naptári napon belül számot
kell adni.
A vizsgálat eredményének elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.
Jegyzőkönyv
33. § (1) A képviselő-testületi ülésekről 3 példányban jegyzőkönyv készül.
A jegyzőkönyvhöz csatolandó a jelenléti ív, a meghívó, az írásos előterjesztések és a határozati javaslatok,
valamint az elfogadott rendeletek, továbbá az írásban benyújtott interpelláció.
A nyílt ülés jegyzőkönyvét aláírás után a www.iszkaszentgyorgy.hu, valamint a
www.iszkaszentgyorgyikozoshivatal.hu honlapjon is közzé kell tenni.
(2) A jegyzőkönyv tartalmazza:
a) az ülés helyét és időpontját,
b) a megjelent képviselők és tanácskozási joggal meghívottak nevét,
c) az egyéb résztvevők jelenlétét,
d) az igazoltan és igazolatlanul távollévő képviselők nevét,
e) a napirend előtti felszólalások lényegét,
f) az elfogadott napirendet, a napirendek előadóit,
g) napirendenként az előterjesztés lényegét, írásos előterjesztés esetén a napirendi előadó esetleges
kiegészítőjét, a felszólalók nevét, részvételük jogcímét, a hozzászólások, kérdések lényegét és az azokra adott
válaszokat, a szóban előterjesztett határozati javaslatokat,
h) a szavazás eredményét,
i) a kihirdetett határozatok, rendeletek szövegét,
j) az interpellációkat és az azokra adott válaszokat,
k) a napirend utáni bejelentéseket és válaszokat,
l) az ülés elnökének esetleges intézkedéseit és a testületi ülés fontosabb eseményeit.
(3) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző aláírja.
(4) A jegyző köteles biztosítani, hogy a testületi ülések jegyzőkönyveit (a zárt ülésről készült jegyzőkönyvek
kivételével) hivatali idő alatt az Iszkaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatalban ügyfélfogadási időben bárki
megtekinthesse.
Közmeghallgatás
34. §(1) A képviselő-testület legalább évente egy alkalommal – az általa külön meghatározott és 15 naptári nappal
megelőzően meghirdetett időpontban – közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás helyéről, időpontjáról a település lakosságát a képviselő-testületi ülések összehívására
vonatkozó szabályok szerint kell értesíteni.
(3) Közmeghallgatást kell tartani, ha
- a települési képviselők egynegyede,
- a képviselő-testület bármely bizottsága,
- vagy népi kezdeményezés indítványozza.
(4) A közmeghallgatáson az állampolgárok kérdéseket intézhetnek a polgármesterhez, a jegyzőhöz, a jelenlévő
települési képviselőkhöz, illetve közérdekű bejelentéseket, javaslatokat tehetnek.
(5) A közérdekű bejelentéseket, javaslatokat a képviselő-testület értékeli, majd meghatározza azt a személyt
(bizottságot), aki (amely) a vizsgálat után a szükséges intézkedést kezdeményezheti. Az intézkedés eredményéről
a polgármester az érintettet, vagy érintetteket köteles tájékoztatni.
IV. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT SZERVEI
Polgármester
35. § (1) A polgármester feladatát főfoglalkozású megbízatásként látja el.
(2) A polgármester minden hónap első szerdai napján 8-12 óráig, minden hónap harmadik szerdai napján 13-17 óráig
ügyfélfogadást tart.
(3) A (2) bekezdésben foglalt időn kívül a polgármester munkarendje kötetlen.
(4) Az átruházott hatáskörben hozott írásbeli döntések esetében a polgármesternek utalnia kell az átruházás
tényére.
(3) A polgármester az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a soron következő rendes testületi ülésen
beszámol.
36. § A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (2) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz az alábbi ügyekben:
a) ivóvízellátás,
b) önkormányzati út felújítása
37. § A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. rövény 68. § (3) bekezdésében foglaltak fennálása esetén döntést hoz az alábbi ügyekben:
a) közvilágításról való gondoskodás,
b) a helyi köztutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása,
c) környezeti –egészségügyi ( köztisztasági, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és régcsálóirtás);
d) szociális, gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások,
e) lakás- és helyiséggazdálkodás,
f) helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás,
g) honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás,
h) település közbiztonság
38. § (1) Az egy fő alpolgármester társadalmi megbízásban látja el feladatait.
(2) Az alpolgármester minden hónap második szerdai napján 8-12 óráig, minden hónap negyedik szerdai napján 13-17 óra között ügyfélfogadást tart.
A képviselő-testület bizottsága
39. § (1) A képviselő-testület létrehozza az alábbi bizottságokat:
a) Pénzügyi Bizottság:
Tagjainak száma: 5 fő, ebből 3 fő képviselő, 2 fő nem képviselő
b) Humánügyi Bizottság:
Tagjainak száma: 5 fő, ebből 3 fő képviselő, 2 fő nem képviselő
(2) A bizottságok feladat- és hatáskörét jogszabály, valamint e rendelet állapítja meg.
A bizottságok tagjainak nevét az SZMSZ 4. függelék tartalmazza.
(3) Az esetenként felmerülő feladatok ellátása érdekében ideiglenes bizottság is létrehozható, de ekkor is be kell
tartani e rendelet 28. §-ában meghatározott szabályokat.
(4) A bizottságok javaslattevő, véleményező, ellenőrző, összehangoló munkát végeznek, melynek keretében
különösen:
a) előkészítik, illetve véleményezik a képviselő-testület elé kerülő fontosabb előterjesztéseket,
b) javaslatot tesznek az önkormányzat feladat- és működési körébe tartozó ügyekben,
c) feladataik körében vizsgálatot folytatnak.
(5) A bizottságok feladatait az SZMSZ 2. melléklete tartalmazza.
40. §(1) A bizottsági tagokat és a bizottság elnökét a képviselő-testület minősített szótöbbséggel választja meg. A bizottság
elnökét és tagjainak több mint felét a települési képviselők közül kell megválasztani.
(2) A bizottság tagjaira bármelyik települési képviselő javaslatot tehet.
(3) A bizottság, feladatainak ellátásához munkájába bármikor bevonhat nem bizottsági tagot (külső szakértőt) is. A
bizottság munkájában közreműködő résztvevőket esetenként az elnök kéri fel.
41. § (1) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(2) A bizottság ügyrendet alkot, és annak megfelelően tartja üléseit.
(3) A bizottság ülésein bármelyik települési képviselő és a jegyző tanácskozási joggal részt vesz.
(4) Bármelyik települési képviselő javaslatot tehet a bizottság hatáskörébe tartozó ügy megtárgyalására. A javaslatot
tárgyaló bizottsági ülésre a képviselőt meg kell hívni.
(5) A bizottság ülése határozatképes, ha tagjainak több mint fele jelen van. A bizottság a döntéseit egyszerű
szótöbbséggel hozza.
(6) A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza a jelenlévők nevét, a tárgyalt témák megnevezését, a
felszólalások lényegét és a hozott döntéseket.
(7)A bizottság ügyviteli teendőit a Iszkaszentgyörgy Közös Önkormányzati Hivatal látja el.
Az Iszkaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal
42. § (1) Az Iszkaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal Iszkaszentgyörgy Község Önkormányzata,, Csór Község
Önkormányzata, Bakonykúti Község Önkormányzata közös hivatala, „Iszkaszentgyörgyi Közös Önkormányzati
Hivatal” elnevezéssel, (továbbiakban: Hivatal). A Hivatal jogállását, feladatait az Alapító Okirat tartalmazza, amely
az SZMSZ 4. függeléke.
Jegyző, aljegyző
43. § (1) Az Iszkaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője köteles a jogszabálysértő döntéseket,
jogszabálysértő működést jelezni.
(2) A jegyző:
a) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,
b) a polgármester irányításával előkészíti a képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
c) ellátja a képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
d) dönt a hatáskörébe tartozó hatósági ügyekben, valamint előkészíti azokat az önkormányzati és államigazgatási
hatósági ügyeket, amelyekben a polgármester dönt.
e) rendszeres tájékoztatást ad az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról,
f) végzi az önkormányzati rendelet előkészítésével kapcsolatos szakmai munkát,
g) jogi felvilágosítást végez, rendszeres ügyfélfogadást tart.
(3) A jegyzőt az aljegyző helyettesíti.
A települési képviselők
44. § (1) A települési képviselőket a polgármester, a jegyző és a Hivatal ügyintézői – képviselői jogkörük gyakorlásakor –
soron kívül fogadni kötelesek.
(2) A települési képviselők és a bizottságok nem képviselő tagjainak e tevékenységük során ténylegesen felmerülő
költségeit (például: utazás) a mindenkor hatályos jogszabályok alapján téríti meg az önkormányzat.
(3) A (2) bekezdésben foglalt költségek kifizetését a polgármester engedélyezi.
VI. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT KÖLTSÉGVETÉSE
45. § (1) A költségvetés tárgyalása a jegyző által összeállított tervezet alapján, polgármester előterjesztésében kerül a
képviselő-testület elé. .
(2) Az első fordulóban a kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelvek, az önkormányzat kötelezően
előírt és szabadon vállalt feladatainak alapos elemzése, helyzetfelmérése alapján a Hivatal gazdasági koncepciót
állít össze, melyben:
a) számításba kell venni a bevételi forrásokat, a források bővítési lehetőségeit,
b) meghatározni a kiadási szükségleteket, azok gazdaságos, célszerű megoldásait,
c) egyeztetni az igényeket és a célkitűzéseket a lehetőségekkel,
d) megfogalmazható a szükségletek kielégítésének sorrendje.
(3) A második fordulóban a költségvetési törvény által előírt részletezésben a költségvetési rendelet tervezetét tárgyalja
a képviselő-testület.
(4) A tervezetben elsődlegesen a törvényben előírt kötelező önkormányzati feladatok megvalósítását kell szerepeltetni,
ezek után a bevételek függvényében, a biztonságos gazdálkodás elveit figyelembe véve a további, még vállalható
önkormányzati feladatokat. A költségvetés bevételeit a források, kiadásait a célok szerint tartalmazza.
VII. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT VAGYONA
62. §(1) Az önkormányzat törzsvagyonával és üzleti vagyonának vagyontárgyaival, vagyoni értékű jogaival a hatályos
jogszabályok alapján, a jó gazda gondosságával gazdálkodik.
(2) Az önkormányzati vagyon hasznosításával, vagyongazdálkodással összefüggő szabályokat a képviselő-testület
külön rendeletben szabályozza.
VIII. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
47. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti: Iszkaszentgyörgy Község Önkormányzat Képviselő-testületének az önkormányzat és szervei
szervezeti és működési szabályzatáról szóló 6/2007.(III. 28.) önkormányzati rendelete.
Gáll Attila Parajdi Cecília
polgármester jegyző
Az SZMSZ mellékletei
1. melléklete: Az önkormányzat jelképei.
2. melléklete: A bizottságok feladatai.
Az SZMSZ függelékei
1. függeléke: A képviselő-testület névsora
2. függeléke: Az önkormányzat szakfeladatrendje
3. függeléke: Község Önkormányzata Képviselő-testületének bizottsági tagjai.
4. függeléke: Iszkaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal Alapító Okirata (Elfogadta:
Az SZMSZ 1. melléklete
AZ ÖNKORMÁNYZAT JELKÉPEI
1.) Címer leírása.
A címerpajzs álló helyzetű háromszögű pajzs. A pajzsmező veressel és kékkel hasított. A pajzs alját egy arany ék harmadolja. A jobb oldali veres pajzsmezőben zöld halomból három arany búzakalász nő ki. A veres pajzsmező felső részén stilizált ezüst ekevas és csoroszja lebeg. A bal oldali kék pajzsmezőben zöld halmon, két lábon ágaskodó ezüst lovon, ezüst páncélú lovag látható. A lovag bal oldalán kerektalpú veres pajzs függ. A veres pajzs közepén egy nyolccsücskű (máltai) ezüst kereszt lebeg. A lovag jobbjában zászlós lándzsát tart. A veres zászlót ezüst kereszt négyeli. Az alsó arany pajzsmezőben egy zöld szőlőfürt lebeg, jobb és bal oldalán egy-egy zöld szőlőlevéllel.
2.) Zászló leírása.
A zászlólap - arányában a zászlórúd felől nézve 1:2 arányú téglalap - osztatlan zöld mezejének közepén egy kerek fehér (ezüst) mezőben az önkormányzat címere függőlegesen található eredeti színeiben, amelyet a község nevét feltüntető felirat boltoz arany hímzéssel. A zászlólap vége 10 cm hosszúságú arannyal rojtozott. A zászló anyaga selyem.
3.) Bélyegzők lenyomata.
Az SZMSZ 2. melléklete
A BIZOTTSÁGOK FELADATAI
1./ PÉNZÜGYI BIZOTTSÁG
a./ véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló féléves,
háromnegyedéves-éves beszámoló tervezeteit, valamint a költségvetési koncepciót,
b./ figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját
bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés, csökkenés) alakulását, értékeli
az azt előidéző okokat,
c./ vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a
pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem
érvényesítését,
d./ előzetesen véleményezi a költségvetést érintő előterjesztéseket,
f./ titkos szavazás esetén ellátja a szavazatszámláló bizottság feladatait,
g./ javaslatot tesz a polgármester illetményére, annak emelésére, egyéb juttatásaira, valamint az alpolgármester
tiszteletdíjára,
h./ kivizsgálja az összeférhetetlenség megállapítására vonatkozó kezdeményezésben foglaltakat,
i./ nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatait,
j./ A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás kezdeményezése esetén a bizottság elnöke öt napon belül köteles
soron kívüli ülést tartani, és az eljárást lefolytatni,
k./ közreműködik az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatának felülvizsgálatában, szükség
esetén javaslatot tesz módosításra, vagy új szabályzat alkotására.
2./ HUMÁNÜGYI BIZOTTSÁG
a./ véleményezi a szociális- és gyermekvédelemmel kapcsolatos önkormányzati rendelet-tervezeteket,
b./ javaslatot dolgoz ki a szociális- és gyermekvédelem tárgyú önkormányzati rendeletek módosítására,
kiegészítésére,
c./ dönt az önkormányzati rendeletekben ráruházott önkormányzati hatósági ügyekben,
d./ javaslatot tesz az önkormányzat éves rendezvényterveire,
f./ szervezi az önkormányzati rendezvényeket,
g./ koordinálja az önkormányzati és a községben működő egyesületi, valamint egyházi rendezvényeket.
Az SZMSZ 1. függeléke
Iszkaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének
névsora
Sor-szám | Tisztség megnevezése | Név | Lakcím |
1. | Polgármester | Gáll Attila | 8043 Iszkaszentgyörgy, Rákóczi u. 31. |
2. | Alpolgármester | Ampli Ferenc | 8043 Iszkaszentgyörgy, Kisiszka 3. |
3. | Képviselő | Gál Diána | 8043 Iszkaszentgyörgy, Szabadság u. 44. |
4. | Képviselő | Kisné Szonn Ibolya | 8043 Iszkaszentgyörgy, Erkel F u. 18. |
5. | Képviselő | Lendvai Józsefné | 8043 Iszkaszentgyörgy, Kölcsey u. 11. |
6. | Képviselő | Sági Ágnes | 8043 Iszkaszentgyörgy, Ady E. u. 10. |
7. | Képviselő | Tóth Károly | 8043 Iszkaszentgyörgy, Ibolya u. 8. |
Az SZMSZ 2. függeléke
ISZKASZENTGYÖRGY KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA SZAKFELADATRENDJE
Szakfeladat megnevezése | Szakfeladat száma |
Víztermelés,-kezelés,-ellátás | 360000 |
Szennyvíz gyűjtése,tisztítása,elhelyezése | 370000 |
Út,autópálya építése | 421100 |
Vízi létesítmény építése | 429100 |
Egyéb m.n.s. építés | 429900 |
Polgári védelmi védőeszközök tárolása,kezelése | 521012 |
Óvodai intézményi étkeztetés | 562912 |
Iskolai intézményi étkeztetés | 562913 |
Munkahelyi étkeztetés | 562917 |
Egyéb étkeztetés | 562919 |
Egyéb vendéglátás | 562920 |
Kábitószer megelőzés programjai, tevékenysége | 869045 |
Közutak,hidak, alagutak üzemeltetése,fenntartása | 522001 |
Parkoló,garázs üzemeltetése, fenntartása | 522003 |
Lakóingatlan bérbeadása,üzemeltetése | 680001 |
Nem lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése | 680002 |
Számviteli, könyvvizsgálói, adószakértői tevékenység | 692000 |
Utazásközvetítés, utazásszervezés,egyéb foglalás | 790000 |
Építményüzemeltetés | 811000 |
Takarítás | 812000 |
Zöldterület-kezelés | 813000 |
Adminisztratív kisegítő szolgáltatás | 821000 |
Konferencia, kereskedelmi bemutató szervezése | 823000 |
Önkormányzati jogalkotás | 841112 |
Országgyűlési képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek | 841114 |
Önkormányzati képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek | 841115 |
Európai parlamenti képviselőválasztáshoz kapcsolódó tevékenységek | 841117 |
Országos és helyi népszavazáshoz kapcsolódó tevékenységek | 841118 |
Önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok | 841154 |
Adó, illeték kiszabása, beszedése, adóellenőrzés | 841133 |
Finanszírozási műveletek | 841906 |
Önkormányzatok elszámolásai a költségvetési szerveikkel | 841907 |
Komplex egészségfejlesztő, prevenciós programok | 869047 |
Statisztikai tevékenység | 841173 |
Nemzeti ünnepek programjai | 841191 |
Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények | 841192 |
Közvilágítás | 841402 |
Város-, községgazdálkodási m.n.s. szolgáltatások | 841403 |
Önkormányzatok, valamint többcélú kistérségi társulások elszámolásai | 841901 |
Központi költségvetési befizetések | 841902 |
Önkormányzatok m.n.s. nemzetközi kapcsolatai | 842155 |
Katasztrófavédelmi helyreállítási tevékenység (kivéve ár-, és belvíz esetén) | 842543 |
Szociális ösztöndíjak | 854314 |
Tankönyv- és jegyzettámogatás | 854318 |
Járóbeteg-ellátás, fogorvosi ellátás komplex fejlesztési támogatása | 862000 |
Háziorvosi-alapellátás | 862101 |
Háziorvosi ügyeleti ellátás | 862102 |
Járóbetegek gyógyító szakellátása | 862211 |
Járóbetegek rehabilitációs szakellátása | 862212 |
Foglalkozás-egészségügyi alapellátás | 862231 |
Fogorvosi alapellátás | 862301 |
Egészségügyi laboratóriumi szolgáltatások | 869031 |
Család- és nővédelmi egészségügyi gondozás | 869041 |
Ifjúság-egészségügyi gondozás | 869042 |
Fertőző megbetegedések megelőzése, járványügyi ellátás | 869043 |
Nem fertőző megbetegedések megelőzése | 869044 |
Egyéb betegségmegelőzés, népegészségügyi ellátás | 869049 |
Település-egészségügyi feladatok | 869052 |
Aktív korúak ellátása | 882111 |
Időskorúak járadéka | 882112 |
Lakásfenntartási támogatás normatív alapon | 882113 |
Helyi rendszeres lakásfenntartási támogatás | 882114 |
Ápolási díj alanyi jogon | 882115 |
Ápolási díj méltányossági alapon | 882116 |
Rendszeres gyermekvédelmi pénzbeli ellátás | 882117 |
Kiegészítő gyermekvédelmi támogatás | 882118 |
Óvodáztatási támogatás | 882119 |
Helyi eseti lakásfenntartási támogatás | 882121 |
Átmeneti segély | 882122 |
Temetési segély | 882123 |
Rendkívűli gyermekvédelmi támogatás | 882124 |
Mozgáskorlátozottak gépjármű-szerzési és –átalakítási támogatása | 889967 |
Egyéb önkormányzati eseti pénzbeli ellátások | 882129 |
Közgyógyellátás | 882202 |
Köztemetés | 882203 |
Gyermekjóléti szolgáltatás | 889201 |
Szociális étkeztetés | 889921 |
Házi segítségnyújtás | 889922 |
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás | 889923 |
Családsegítés | 889924 |
Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás | 889928 |
Önkormányzatok által nyújtott lakástámogatás | 889942 |
Önkormányzatok ifjúsági kezdeményezések és programok, valamint támogatásuk | 890216 |
Idősügyi önkormányzati kezdeményezések, programok, valamint támogatásuk | 890222 |
Civil szervezetek működési támogatása | 890301 |
Civil szervezetek program- és egyéb támogatása | 890302 |
Rövid időtartamú közfoglalkoztatás | 890441 |
Foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosultak hosszabb időtartamú közfoglalkoztatása | 890442 |
Egyéb közfoglalkoztatás | 890443 |
Egyházak közösségi és hitéleti tevékenységének támogatása | 890506 |
Befogadó színházak tevékenysége | 900111 |
Könyvtári szolgáltatások | 910123 |
Közművelődési tevékenységek és támogatásuk | 910501 |
Közművelődési intézmények, közösségi színterek működtetése | 910502 |
Sportlétesítmények működtetése és fejlesztése | 931102 |
Iskolai, diáksport-tevékenység és támogatás | 931204 |
Szabadidősport-(rekreációs sport-) tevékenység és támogatása | 931301 |
Máshová nem sorolható egyéb sporttámogatás | 931903 |
Köztemető-fenntartás és működtetés | 960302 |
Szakfeladat megnevezése | Szakfeladat száma |
Az SZMSZ 3. függeléke
ISZKASZENTGYÖRGY KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
PÉNZÜGYI BIZOTTSÁGI TAGJAI
Sor- szám | Tisztség megnevezése | N é v |
1. | Elnök | Tóth Károly |
2. | Tag | Kisné Szonn Ibolya |
3. | Tag | Sági Ágnes |
4. | Külsős tag | Ifj. Kálmán József |
5. | Külsős tag | Végh Zsolt |
ISZKASZENTGYÖRGY KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
HUMÁNÜGYI BIZOTTSÁGI TAGJAI
Sor- szám | Tisztség megnevezése | N é v |
1. | Elnök | Gál Diána |
2. | Tag | Kisné Szonn Ibolya |
3. | Tag | Sági Ágnes |
4. | Tag | Lendvai Józsefné |
5. | Külsős tag | Déri Tamásné |
6. | Külsős tag | Gula Miklós |
4. függelék
Iszkaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal Alapító Okirata