Fót Város Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2013 (IV.22.) önkormányzati rendelete
a településképi véleményezési eljárásról
Hatályos: 2014. 09. 24- 2018. 02. 01Fót Város Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2013 (IV.22.) önkormányzati rendelete
a településképi véleményezési eljárásról
2014-09-24-tól 2018-02-02-ig
Fót Város Önkormányzata Képviselő-testületének
14/2013.(IV.22.)
önkormányzati rendelete
a településképi véleményezési eljárásról
(Egységes szerkezetbe foglalva a 23/2014. (IX. 23.) önkormányzati rendelettel)
Fót Város Önkormányzata Képviselő-testülete az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 62. § (6) bekezdés 7. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény 23. § (5) bekezdés 5. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, tekintettel a településfejlesztési koncepció, az integrált településfejlesztési stratégia és a településrendezési eszközök tartalmának, elkészítésének és elfogadásának részletes szabályairól, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012.(XI.8.) sz. korm. rendeletben foglaltakra az alábbi rendeletet ( a továbbiakban Rendelet) alkotja.
1. Általános rendelkezések
- §
E Rendelet célja Fót Város építészeti, városképi ill. természeti értékeinek védelme és igényes alakítása érdekében az építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési munkákkal kapcsolatban – a helyi adottságok figyelembevételével – a városépítészeti illeszkedéssel és a településfejlesztési célokkal összefüggő követelmények kiegyensúlyozott érvényesítése, összességében az épített környezet esztétikus és értékteremtő kialakítása.
- §
( 1 ) E rendelet hatálya – a (2) bekezdésben foglaltak kivételével – Fót Város Önkormányzata ( a továbbiakban Önkormányzat) közigazgatási területére terjed ki.
( 2 ) E rendelet előírásai nem vonatkoznak az építésügyi és építés-felügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI.8.) kormányrendeletben meghatározott azon engedélyezési eljárásokra, amelyek esetében
- a településrendezési és építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló kormányrendelet szerinti területi építészeti-műszaki tervtanácsnak hatáskörébe utalta, illetve
- az építtető összevont telepítési eljárást, ezen belül telepítési hatásvizsgálati szakaszt kezdeményezett.
( 3 ) E rendelet hatálya kiterjed továbbá minden természetes személyre, jogi személyre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre, aki/amely az Önkormányzat közigazgatási területén jogszabályban építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési tevékenységet végez, vagy azzal összefüggő építészeti-műszaki tervdokumentációt készít.
( 4 ) A településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint az egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012.(XI.8.) kormányrendelet előírásait az e rendeletben foglalt kiegészítésekkel együtt kell alkalmazni.
- A településképi véleményezési eljárás alkalmazási köre
- §
( 1 ) E rendelet előírásai szerint – a 4. § (1) bekezdésében rögzített területre, ill. építési munkákra vonatkozóan – településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni
- új építmény építésére,
- meglévő építmény – a meglévő tetőtér beépítését is ide értve – a beépített szintterület növekedését eredményező, illetve településképet érintő átalakítására irányuló építési, összevont vagy fennmaradási engedélyezési eljárásokhoz készített építészeti-műszaki tervekkel kapcsolatban,
- [1]
4. §
( 1 ) E rendelet előírásai szerint településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni
Fót Város teljes közigazgatási területén lévő ingatlanokra tervezett, jogszabályban építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési munkákra vonatkozó építészeti-műszaki tervekkel kapcsolatban.
- A településképi véleményezés eljárási szabályai
5.§
( 1 ) E rendelet 4. § szerinti valamennyi ingatlant érintő településképi véleményezési eljáráshoz kötött építési munkákra vonatkozó építészeti-műszaki tervdokumentációkkal kapcsolatosan a településképi vélemény alapját a városi főépítész szakmai állásfoglalása képezi.
6.§
( 1 ) A településképi véleményezési eljárás az építtető, illetve az általa megbízott tervező (a továbbiakban együtt : kérelmező) által a polgármesterhez benyújtott – papíralapú – kérelemre indul. A kérelmező a kérelem benyújtásával egyidejűleg a véleményezendő építészeti-műszaki tervdokumentációt elektronikus formában feltölti az építésügyi hatósági eljáráshoz biztosított elektronikus tárhelyre, melyhez a polgármesternek hozzáférést biztosít.[2]
( 2 ) A polgármester településképi véleményét az 5. § (1) bekezdése szerint – a főépítész készíti elő.
( 3 ) A településképi véleményben a polgármester a tervezett építési tevékenységet engedélyezésre
- javasolja,
- feltétellel javasolja, illetve
- nem javasolja.
( 4 ) A településképi véleményhez minden esetben csatolni kell az 5. § (1) szerinti főépítészi szakvéleményt, amelynek tartalmaznia kell a vélemény részletes indoklását.
( 5 ) A településképi véleményt – a kérelem beérkezésétől számított legfeljebb 15 napon belül – meg kell küldeni a kérelmezőnek, és ( pdf/A formátumban) az (1) bekezdés szerint megadott elektronikus tárhelyre is fel kell tölteni.
7. §
( 1 )[3]
( 2 ) Amennyiben a véleményezésre benyújtott építészet-műszaki tervdokumentáció az Önkormányzat külön rendelete szerint kiadott beépítési előírásban foglalt – a településrendezési eszköz irányadó szabályozásától, illetve a településképi illeszkedésre vonatkozó egyéb – javaslatoktól eltérő megoldást tartalmaz, az 7.§ (1) bekezdés a) pontja szerinti műleírásban indokolni kell.
- A településképi vélemény szempontjai
8. §
( 1 ) A településképi véleményezési eljárás során vizsgálni kell, hogy az építészeti-műszaki tervdokumentáció
- megfelel-e a településrendezési eszközben foglalt kötelező előírásoknak,
b) figyelembe veszi-e a beépítési előírásban szereplő további – az építészeti illeszkedésre vonatkozó javaslatokat, illetve hogy
c) a településrendezési eszköz irányadó szabályozásától, valamint a b) pont szerinti javaslatoktól eltérő megoldás azokkal egyenértékű vagy kedvezőbb beépítést, illetve településképi megjelenést eredményez e.
( 2 ) A telepítéssel kapcsolatban vizsgálni kell, hogy
- a beépítés módja – az (1) bekezdés a) pontjában foglaltakon túl – meg-
felel-e a környezetbe illeszkedés követelményeinek,
- megfelelően veszi-e figyelembe a kialakult, illetve átalakuló környező
beépítés adottságait, rendeltetésszerű használatának és fejlesztésének
lehetőségeit,
- nem korlátozza-e indokolatlan mértékben a szomszédos ingatlanok
benapozását, illetve építmények kilátását,
- több építési ütemben megvalósuló új beépítés, illetve meglévő építmé-
nyek bővítése esetén
da) biztosított lesz vagy marad-e az előírásoknak és az illeszkedési
követelményeknek megfelelő további fejlesztés, bővítés megvaló-
síthatósága,
db) a beépítés javasolt sorrendje megfelel-e a rendezett településkép-
pel kapcsolatos követelményeknek,
( 3 ) Az alaprajzi elrendezéssel kapcsolatosan vizsgálni kell, hogy
- a földszinti alaprajz – a tervezett rendeltetés, illetve az azzal összefüg-
gő használat sajátosságaiból eredően – nem korlátozza, illetve zavar-
ja-e indokolatlan mértékben a szomszédos ingatlanok rendeltetésszerű
használatát,
- az alaprajzi megoldások nem eredményezik-e az épület tömegének,
illetve homlokzatainak településképi szempontból kedvezőtlen megje-
lenését,
( 4 ) Az épület homlokzatának és tetőzetének kialakításával kapcsolatosan vizsgálni
kell, hogy
- azok építészeti megoldásai megfelelően illeszkednek-e a kialakult, illetve a településrendezési eszköz szerint átalakuló épített környezethez,
- a homlokzat tagolása, a nyílászárók kiosztása összhangban van-e az épület rendeltetésével és használatának sajátosságaival,
- a terv javaslatot ad-e a rendeltetéssel összefüggő reklám-és információs berendezések elhelyezésére és kialakítására,
- a terv városképi szempontból kedvező megoldást tartalmaz-e az épület gépészeti és egyéb berendezései, tartozékai elhelyezésére, továbbá hogy
- a tetőzet kialakítása – különösen hajlásszöge és esetleges tetőfelépítményei – megfelelően illeszkednek-e a domináns környezet adottságaihoz.
( 5 ) A határoló közterülettel való kapcsolatot illetően vizsgálni kell, hogy
- a közterülethez közvetlenül kapcsolódó szint alaprajzi kialakítása, illetve ebből eredő használata
aa) korlátozza-e a közúti közlekedést és annak biztonságát,
ab) korlátozza-, illetve zavarja-e a gyalogos és a kerékpáros közleke-
dést és annak biztonságát,
ac) megfelelően veszi-e figyelembe a közterület adottságait és esetle-
ges berendezéseit, műtárgyait, valamint növényzetét, illetve
ebből eredően
ad) a terv megfelelő javaslatokat ad-e az esetleg szükségessé váló –
a közterületet érintő – beavatkozásokra,
- az esetleg a közterület fölé benyúló építmény-részek, illetve szerke –
zetek és berendezések milyen módon befolyásolják a közterület használatát, különös tekintettel az meglévő, illetve a telepítendő fákra, fasorokra.
( 6 ) Az (1) bekezdésben szereplő általános valamint a (2)-(5) bekezdésben felsorolt részletes szempontokat a főépítészi minősítés során egyaránt figyelembe kell venni.
5. Záró rendelkezések
9. §
Ez a rendelet 2013. április 22. napján lép hatályba.
10. §
E rendelet előírásait a hatályba lépését követően elindult eljárásokban kell alkalmazni.
Hatályon kívül helyezte a 23/2014. (IX. 23.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatálytalan 2014. szeptember 24. napjától.
Módosította a 23/2014. (IX. 23.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2014. szeptember 24. napjától.
Hatályon kívül helyezte a 23/2014. (IX. 23.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatálytalan 2014. szeptember 24. napjától.